Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Koszt założenia sklepu internetowego

koszt założenia sklepu internetowego

Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego? Dobry wybór – zwłaszcza, że rynek e-commerce rozwija się niemal z prędkością światła, a w ostatnim czasie jeszcze przyspiesza. Możesz jednak zastanawiać jakie wydatki czekają Cię na początek. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Zobacz, od czego są uzależnione koszty na start.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Na początek ważne zastrzeżenie: jeżeli oczekujesz bardzo jasnej i konkretnej odpowiedzi na pytanie o koszt założenia sklepu internetowego, to cóż… Nie da się podać bardzo precyzyjnej sumy. I wcale nie wynika to z tajemnicy handlowej ani z niechęci do dzielenia się sekretami e-commerce. Powód jest znacznie bardziej prozaiczny – wydatki na e-sklep na start są uzależnione od wielu czynników. Ostatecznie więc koszt sklepu internetowego będzie zależał od tego, jakie masz oczekiwania i w jakim modelu biznesowym chcesz działać. 

Po tym wstępnym zastrzeżeniu przyszedł czas na konkrety. Zobacz, na co i ile możesz wydać w związku z prowadzeniem sklepu internetowego. Pamiętaj: jeśli e-sklep będzie tylko rozszerzeniem Twojej działalności stacjonarnej, ponosisz już część z wymienionych poniżej kosztów – tych związanych z „operacyjnym” aspektem prowadzenia firmy.

Prowadzenie działalności gospodarczej, a koszt założenia sklepu internetowego

Założenie własnej działalności gospodarczej jest konieczne w niemal wszystkich przypadkach prowadzenia sprzedaży internetowej. Wyjątek to sytuacja, w której Twoje miesięczne przychody nie przekraczają 50% płacy minimalnej (obecnie wynosi ona 2 600 zł brutto). Nie jest to jednak wysoka kwota, w związku z czym najczęściej rejestracja firmy będzie koniecznością.

W efekcie będziesz zobowiązany do ponoszenia kosztów prowadzenia działalności, a dokładniej – do opłacania składek ZUS. Na start będzie to tylko składka zdrowotna (362,34 zł, stan na VIII 2020), a następnie kwoty te wzrosną, by ostatecznie sięgnąć nawet 1 500 zł miesięcznie.

Prowadzenie firmy oznacza również konieczność odprowadzania podatku, a także ponoszenia kosztów związanych z obsługą księgową. Biuro rachunkowe to minimum ok. 100-150 zł miesięcznie.

Koszty magazynowania towaru

Jeśli Twój sklep internetowy będzie sprzedawał „fizyczne” produkty, będziesz potrzebować miejsca na ich przechowywanie. Przy działalności na bardzo małą skalę, być może wystarczy Ci przydomowy garaż, jednak w większości przypadków konieczne będzie wynajęcie powierzchni magazynowej. To kolejny wydatek, który może wynieść ok. 1000 zł lub więcej. Wszystko zależy od tego, jak dużo miejsca będziesz potrzebować i jaki standard zapewni magazyn.

Pamiętaj: nie możesz sobie pozwolić na brak miejsca na magazynowanie produktów. To mogłoby oznaczać, że nie będziesz mieć potrzebnych towarów na stanie, a w efekcie nie dostarczysz ich szybko do klienta. A to największy grzech, który może Cię kosztować złą opinię o sklepie, a wraz z nią – spadek liczby zamówień. 

Uwaga: wydatki związane z magazynowaniem i transportem towaru nie będą konieczne, jeśli zdecydujesz się na prowadzenie sklepu dropshippingowego. W tym modelu odpowiadasz za sprzedaż towarów, a gdy dojdzie do złożenia zamówienia przez klienta, Ty przekazujesz je do dystrybutora, który zajmuje się zapakowaniem i wysyłką produktów. Ma to zatem plusy, ale też minus w postaci braku kontroli nad wysyłanymi produktami – czasami odbija się to na jakości.

Koszty zatrudnienia

Jeśli otwierasz mały sklep, zapewne zajmiesz się jego prowadzeniem samodzielnie. Jeżeli jednak od początku zakładasz handlowanie dużą ilością produktów, możesz potrzebować pomocy pracownika. Orientacyjny koszt zatrudnienia jednej osoby dla pracodawcy na pełny etat przy pensji minimalnej to minimum ok. 3 200 zł brutto. Pojawiają się również dodatkowe wydatki na start – związane z kosztem pokrycia badań wstępnych (ok. 100 zł) oraz szkolenia BHP (ok. 100-150 zł). Osoba pomagającą przy prowadzeniu sklepu nie musi posiadać wielu specjalistycznych umiejętności, ale też będzie odpowiedzialna za sporo procesów czy kontakty z klientami – a skoro tak, zdecydowanie zasadniej będzie jej płacić więcej, niż tylko pensję minimalną. 🙂

Platforma e-commerce

Powyżej opisane koszty były związane z „operacyjnym” aspektem prowadzenia działalności. Teraz czas przejść na niwę techniczną – tu koszty prowadzenia sklepu internetowego zaczynają się różnicować.

Pierwszą kwestią, która jest związana z wydatkiem, jest platforma, na której będzie oparte działanie e-sklepu, a więc system, który zapewni prezentację produktów, możliwość ich zamówienia oraz zapłacenia za nie. Ile to kosztuje? To zależy od tego, jaki typ platformy wybierzesz. Przed Tobą 3 podstawowe drogi:

Dostęp do oprogramowania e-sklepu w modelu SaaS

W tym modelu sklep internetowy zakładasz na już gotowej platformie dostępnej w chmurze internetowej, a za jego działanie płacisz określony abonament miesięczny lub roczny.

To świetne rozwiązanie dla absolutnie początkujących osób, które potrzebują jedynie dostępu do najbardziej podstawowych funkcjonalności e-sklepu i oczekują komfortowej i intuicyjnej obsługi. Pakiety abonamentowe zawierają zróżnicowany zakres usług, wszystko zależy od preferencji oraz Twojego budżetu.

Ile to kosztuje? Od kilkudziesięciu zł miesięcznie. A to oznacza, że roczny koszt korzystania z takiej platformy może się zamknąć nawet poniżej 1000 zł. Ale uwaga! Jeśli z jakiegoś powodu nie opłacisz abonamentu za e-sklep, na stałe utracisz do niego dostęp. Musisz też pamiętać, że pakiety abonamentowe oznaczają, że masz bardzo ograniczone możliwości personalizacji wykorzystywanego e-sklepu. Nie dopasujesz go precyzyjnie do swojego modelu biznesowego, a jego pozycjonowanie w wyszukiwarce może być obarczone pewnymi trudnościami.

Platformy e-commerce typu Open Source

To systemy takie jak WooCommerce – dostępne zazwyczaj bezpłatnie (w wersji podstawowej), które należy zaimplementować na serwer, gdzie znajduje się Twoja strona. Przykładowo WooCommerce działa jako wtyczka do WordPressa, co pozwala w szybki sposób przekształcić stronę w platformę sprzedażową.

Takie open-source’owe oprogramowanie jest nadal łatwe w obsłudze, a jednocześnie znacznie bardziej elastyczne niż to dostępne w modelu SaaS. Eksperci mogą je zmodyfikować tak, aby powstały na tej bazie e-sklep był precyzyjnie dopasowany do konkretnego modelu biznesowego. Ponadto, decydując się na open-source’ową platformę e-commerce, jesteś w 100% właścicielem swojego sklepu. Nie ma ryzyka, że gdy np. przestaniesz opłacać abonament, utracisz wszystkie swoje dane.

A jaki jest koszt? Podstawowa wersja e-sklepu opartego np. na WooCommerce jest bezpłatna, podobnie jak rozliczne wtyczki dostępne w oficjalnej dystrybucji. Nie oznacza to jednak, że taki sklep założysz zupełnie gratis. Czekają Cię wydatki na:

  • dodatkowe, przydatne wtyczki, np. integrujące Twój e-sklep z Allegro, sklepem Facebooka czy popularnymi systemami płatności oraz platformami kurierskimi – koszt zakupu każdej z nich będzie wynosił od kilkudziesięciu do kilkuset zł,
  • layout graficzny e-sklepu, jeśli darmowe szablony nie spełnią Twoje oczekiwania – może kosztować kilkaset złotych albo więcej, jeśli zamówisz u grafika cały system identyfikacji wizualnej serwisu,
  • konfigurację serwisu – jeśli powierzysz ją w ręce profesjonalistów (warto – aby zaoszczędzić czas i mieć pewność, że wszystko jest ustawione poprawnie), czeka Cię wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Platforma dedykowana

To rozwiązanie technologiczne szyte na miarę – tworzone przez web developerów specjalnie na Twoje potrzeby. Powstały w ten sposób e-sklep jest najbardziej precyzyjnie dopasowany do specyfiki Twojej działalności, najbezpieczniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie (potencjalnie). Jednak z uwagi na długi czas powstawania i bardzo wysokie koszty (mogące sięgnąć nawet kilkudziesięciu lub więcej!), mogą sobie na to rozwiązanie pozwolić tylko największe e-sklepy o ogromnych zasięgach. Jeśli zaczynasz działać na małą lub średnią skalę, to rozwiązanie jest Ci zupełnie niepotrzebne.

Domena i hosting

Sama platforma e-commerce to nie wszystko. Aby Twój sklep działał, musi zostać umieszczony na serwerze (chyba że wybierasz platformę działającą w modelu SaaS) oraz mieć domenę, a więc adres. To oznacza kolejne wydatki.

Jeśli chodzi o domenę, najkosztowniejsze są te najbardziej pożądane, a więc z końcówką .pl. Nie jest to nadal jednak duży wydatek – najczęściej zamknie się w kwocie kilkudziesięciu zł za rok, a jeśli wykupujesz adres po raz pierwszy, możesz liczyć na promocyjną cenę.

Dobrym rozwiązaniem jest wykupienie kilku pokrewnych domen jednocześnie, np. z końcówkami .pl, .eu i .com – mogą przekierowywać pod adres tego samego sklepu internetowego. Łączny roczny wydatek na ich utrzymanie nie przekroczy 150 zł rocznie.

W kwestii hostingu również masz wybór – najczęściej między miejscem na współdzielonym serwerze SSD (niższy koszt, ale i ograniczenia w zakresie konfiguracji i gwarantowanego transferu danych – to dobre rozwiązanie dla małych sklepów) a serwerem dedykowanym (wyższy koszt, ale i większe możliwości konfiguracyjne oraz lepszy transfer – to lepsza opcja dla średnich i dużych sklepów). 

Do tego konieczne może być wykupienie certyfikatów SSL, jednak obecnie jest możliwe ich uzyskanie za 0 zł. Warto więc skonsultować, czy istnieje konieczność płacenia za nie.

Content, czyli treści i zdjęcia

Sam „szablon” sklepu to tylko jedna strona medalu. Druga to treści, którymi go wypełnisz. Ich zawartość merytoryczna oraz jakość mają podwójne znaczenie.

Przede wszystkim treści na stronę e-sklepu muszą dostarczyć klientowi wszystkich niezbędnych informacji o produktach. Powinny być atrakcyjne, kompletne i zgodne z rzeczywistością – pamiętaj, że jako sprzedawca odpowiadasz za zgodność opisu produktu z jego właściwościami, a niedociągnięcia czy przekłamania mogą za sobą pociągnąć konsekwencje prawne i finansowe.

Po drugie, treści na stronie e-sklepu mają znaczenie z perspektywy SEO. Powinny być odpowiednio uporządkowane (z nagłówkami, wypunktowaniami i innymi elementami zwiększającymi czytelność) oraz być odpowiednio nasycone frazami kluczowymi. Dlatego warto powierzyć ich przygotowanie profesjonalistom.

Uwaga! Korzystanie z treści na stronie producenta oferowanych towarów to zła decyzja – wpłynie bardzo niekorzystnie na pozycjonowanie e-sklepu. Duplikaty są bardzo źle odbierane przez algorytmy Google i negatywnie wpływają na rating serwisu.

Jaki koszt wiąże się z zamówieniem opisów produktów? To zależy od ich długości, stopnia skomplikowania oraz ilości. Przy bardzo dużej liczbie towarów do opisania warto rozważyć inwestycję w opisy synonimizowane albo krótsze. Im jednak będą bardziej unikalne, tym lepiej. Koszty zaczynają się w okolicach kilkunastu zł za każde 1000 znaków.

Treści na stronę e-sklepu nie muszą kończyć się na opisach produktu. W dłuższej perspektywie warto pomyśleć o blogu, który wzmocni pozycjonowanie serwisu oraz będzie działaniem o charakterze wizerunkowym. Treści są bardzo ważnie przy tworzeniu każdego mocnego brandu.

Potrzebne będą również zdjęcia produktów. Jeśli jesteś wyłącznie dystrybutorem, otrzymasz je zapewne w materiałach od wytwórcy. Jeżeli jednak oferujesz samodzielnie tworzone produkty, potrzebne będą profesjonalne zdjęcia produktowe – to inwestycja rzędu kilkuset / kilku tysięcy zł, w zależności od ilości fotografii do wykonania. Wydatek ten ponosisz jednak raz.

Myśląc o kosztach prowadzenia sklepu internetowego, warto jeszcze wspomnieć o prowizjach z tytułu korzystania z bramek płatniczych.

Ile więc musisz mieć na początek, żeby otworzyć sklep internetowy? Przy małym e-sklepie w modelu dropshippingowym i wybraniu platformy e-commerce w modelu SaaS, koszty na start mogą wynieść ok. 1000 – 1500 zł. A ile wynosi maksymalny wydatek? W tym przypadku „sky is the limit”. 

Co więc zrobić, aby zoptymalizować budżet na sklep internetowy? Najlepiej podjąć współpracę z ekspertami – to oni pomogą Ci stworzyć stronę sprzedażową na miarę Twoich oczekiwań w ramach środków, którymi dysponujesz.

Założenie sklepu internetowego to jedno, ale co z reklamą?

Trafiają się przedsiębiorcy, którzy stawiają sklepy internetowego za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych i zapominają, że… potrzebna jest reklama.

Żaden, nawet najlepszy sklep, nie będzie sprzedawał i zbierał ruchu od dnia zero, tylko dlatego, że… istnieje. 🙂

Budowanie ruchu, testowanie, optymalizacja, analiza przepływu klientów – to wszystko wymaga atencji i zwyczajnych umiejętności w zakresie reklamy internetowej. Twój sklep możesz pozycjonować w wyszukiwarkach, możesz reklamować linkami sponsorowanymi, możesz reklamować w social mediach, na pintereście, czy za pośrednictwem influencerów, czy mailingów – jest tyle mechanizmów działania i tyle opcji, z których każda będzie relewantna dla innej branży. Musisz to zaplanować i jednocześnie przygotować się, że to kosztuje. Pamiętaj jednak, że to inwestycja. Musisz wiedzieć ile może Cię kosztować pozyskanie klienta – a właściwie na ile sobie możesz pozwolić. Klient wydaje przeciętnie w Twoim sklepie 100 złotych? Czy zatem jego pozyskanie może Cię kosztować 5 czy 10? To wszystko musisz odnieść do swoich kosztów stałych czy marży.

A to tylko czubek góry lodowej. Niemniej jednak pamiętaj – założenie sklepu nie jest celem samym w sobie. Taki celem jest sprzedaż i to ona ma priorytet łącznie ze wszystkimi działaniami, które ją ułatwią / umożliwią. A zatem, koszt założenia sklepu internetowego nie jest aż tak istotny, jak to, jakie będą koszty jego reklamy. 🙂

1 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Do Verseo dołączyła od razu po studiach z zarządzania projektami i digital marketingu - obecnie Content Marketing Manager. A więc jest jedną z tych szczęściarzy, którzy pasjonują się tym, co robią. Marketing i nowoczesne technologie to nie tylko jej praca, ale także zainteresowanie. Domi należy do tych ludzi, których wspaniale jest poznać. Oferuje bowiem bogactwo wyobraźni, mrówczą pracowitość i wiosenną otwartość. Niezwykle kompetentna jeżeli chodzi o LinkedIn, budowanie contentu i wykłady na temat zdrowego żywienia.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Promocja lokalnej firmy na Facebooku – 4 kroki!
Jakub Michalak

Facebook to potężne narzędzie. W Verseo udowadniamy że platforma Marka Zuckerberga nie służy tylko do generowania lajków czy udostępnień ale […]

Alerty Google – jak włączyć – co to
Wiktor Cegłowski

Bądź na bieżąco ze zmianami i interesującymi tematami – wykorzystaj Alerty Google! Google co jakiś czas zaskakuje nas nowymi funkcjami. […]

Dodanie dostępu do Google Analytics
Agnieszka Talarska

Dodanie dostępu do Google Analytics – zarządzanie użytkownikami! W Google Analytics zmienił się widok, gdzie zarządzamy użytkownikami, którzy mają wgląd […]

Verseo.pl strategicznym partnerem Wirecard na Europę Środkową i Wschodnią
Joanna Michalska

Wirecard uruchamia Checkout Portal oferujący rozwiązania w zakresie płatności przez Internet zintegrowanych z usługami Google. To w pełni zautomatyzowany system […]

Co każda firma powinna wiedzieć o Google Analytics?
Krzysztof Masłowski

W dużym skrócie Google Analytics to darmowy program Google, który mierzy i zbiera dane o zachowaniu użytkowników odwiedzających stronę internetową. […]

Szkoliliśmy się w Google
Redakcja

Uwaga, to nie są ćwiczenia! To szkolenia Google! 🙂 Na początku października część zespołu Verseo odwiedziła siedzibę Google. Nasz cel […]