Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Ile kosztuje reklama na billboardzie?

ile kosztuje reklama na billboardzie

Reklama zewnętrzna to jedna z popularniejszych form promocji. Za szczególnie skuteczne uważane są billboardy, które potrafią dotrzeć z przekazem do naprawdę dużej grupy odbiorców, szczególnie jeśli są umieszczane w ruchliwych miejscach. Ceny publikacji reklamy na billboardach mogą być bardzo zróżnicowane. Sprawdzamy, w jaki sposób się różnią i od czego zależy ostateczny koszt kampanii.

Reklama na billboardzie – podstawowe informacje

Billboardy pojawiły się w naszym kraju tak naprawdę stosunkowo niedawno, bo w latach 90. ubiegłego wieku. Dość szybko jednak zadomowiły się w tutejszym krajobrazie i do dziś licznie występują zarówno w dużych aglomeracjach, jak i poza nimi. Mimo niewątpliwego rozwoju marketingu internetowego wciąż cieszą się ogromną popularnością. Wykorzystują je zarówno największe koncerny, jak i znacznie mniejsze, lokalne firmy. 

Billboard to duży nośnik reklamowy, najczęściej w formie wolnostojącej tablicy (nazywanej również freeboardem) lub plakatu umieszczanego np. na ścianie budynku. Drukowane są na specjalnym podkładzie papierowym, który następnie przyklejany jest na specjalnie wykonany podkład np. z blachy ocynkowanej, płyty PVC lub innego materiału. W założeniu są to reklamy o dość krótkiej ekspozycji (od kilku tygodni do kilku miesięcy). Niekiedy do tej kategorii zalicza się jednak również tablice reklamowe, które są wykonywane metodami zapewniającymi im większą trwałość i nadają się do znacznie dłuższego użytkowania.

Billboardy występują w kilku standardowych rozmiarach: 

  • billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 5,04×2,38 metra (tzw. format europejski, eurobillboard);
  • billboardy/freeboardy 12 m² o formacie 4×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 18 m² o formacie 6×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 36 m² o formacie 12×3 metry;
  • billboardy/freeboardy 48 m² o formacie 12×4 metry.

W dużych miastach niekiedy stosuje się również megaboardy, mające najczęściej formaty niestandardowe, a także powierzchnie powyżej 50 m² i dochodzące do 300 m² (reklamy na budynkach). Ponadto niekiedy spotyka się też mniejsze billboardy o powierzchni 6 m² (szczególnie na stacjach metra). Do tej kategorii niekiedy zalicza się też citylighty – rodzaj podświetlanych reklam, które jednak zazwyczaj występują w znacznie mniejszych formatach. Możliwe jest ponadto zastosowanie tablic mobilnych umieszczanych najczęściej na przyczepach. Ich standardowe wymiary są tożsame z tzw. euro billboardem. Niekiedy też stosuje się nośniki o powierzchni 6 x 3 m.

Reklama na billboardach – główne zalety (i kilka wad)

Na popularność reklamy billboardowej wpływają przede wszystkim jej zalety. Może służyć zarówno uzupełnieniu kampanii prowadzonej w innych kanałach, jak i być jedynym narzędziem do promocji marki czy produktu. W ostatnich latach chętnie stosowano tzw. kampanie teaserowe, wykorzystując do nich między innymi właśnie billboardy. To rodzaj reklamy, którego celem jest zaintrygowanie odbiorcy. Nie podaje on nazwy firmy, produktu ani usługi, zwykle ujawnia też niewiele szczegółów na ich temat. Niekiedy treść reklam teaserowych przedstawia tylko logo nowej marki – tak było m.in. w przypadku kampanii sieci komórkowej Heyah, która sprawiła, że charakterystyczna czerwona dłoń dosłownie opanowała polskie miasta. Dopiero po kilku tygodniach okazało się, o co tak naprawdę chodziło i nowy operator oficjalnie rozpoczął swoją działalność. To jednak tylko jedna z wielu możliwości zastosowania reklamy outdoorowej. Tymczasem za jej zalety uznaje się:

  • możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców;
  • możliwość zwiększenia rozpoznawalności marki – szeroko eksponowane logo, nazwa czy produkt mimowolnie zapadają w pamięć;
  • możliwość wytworzenia pozytywnych skojarzeń z marką – dobrze zaprojektowana kampania może przynieść świetne rezultaty w tym zakresie;
  • długi kontakt z reklamą – w szczególności w przypadku ekspozycji w miastach, przez co odbiorcy mają czas dokładnie zapoznać się z jej treścią;
  • stosunkowo niską cenę ekspozycji reklamy – oczywiście w zależności od określonych czynników, które omówimy za chwilę;
  • możliwość stosowania kreatywnych i nietypowych pomysłów – billboardy mimo swej prostolinijności stwarzają szerokie pole do interpretacji;
  • neutralne emocje – billboardy wpisały się już w miejski krajobraz i odbierane są raczej jako mało nachalne, dlatego znacznie mniej irytują odbiorców niż np. niektóre spoty telewizyjne czy wyskakujące okienka w internecie.

Można jednak wyróżnić również kilka wad billboardów. Ze względu na przeładowanie przekazem reklamowym wielu obszarów często spotykają się one z obojętnością, szczególnie jeśli nie mają wyjątkowo kreatywnej czy też atrakcyjnej formy. Reklama zewnętrzna coraz częściej jest też krytykowana za „zaśmiecanie” krajobrazu i odciąganie uwagi chociażby od architektury czy też zabytków. Z tego powodu może wywoływać odrazę u niektórych grup docelowych i zniechęcać je do danej marki. Podobne kontrowersje dotyczą reklam umieszczanych przy drogach, które mogą rozpraszać kierowców lub np. zmniejszać widoczność. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na lokalizację billboardów i ich dopasowanie do otoczenia. Warto również zauważyć, że niektóre z reklam tego typu są narażone na akty wandalizmu, które wpływają na ich estetykę i skuteczność.

To ile kosztuje reklama na billboardzie zależy od wielu czynników

Kampania billboardowa może być bardzo kosztowna albo też stosunkowo tania. Jej cena zależy od kilku czynników. Które z nich są najważniejsze?

  • Lokalizacja

Umiejscowienie reklamy to jeden z najważniejszych czynników decydujących o cenie jej publikacji. Od tego zależy bowiem, ile osób ją zobaczy. Najdroższe są oczywiście billboardy zlokalizowane w ruchliwych punktach, w centrach miast, w miejscach, gdzie każdego dnia mogą je oglądać nawet dziesiątki tysięcy osób. Do najpopularniejszych należą również te przy centrach handlowych i innych charakterystycznych punktach (POI – Points of Interest). Poza tkanką miejską bardzo „wartościowe” są też lokalizacje przy węzłach drogowych (np. autostradowych). Cena reklamy zależy jednak nie tylko od specyficznej lokalizacji, ale np. również od województwa. Wszystko zależy od popytu w danym miejscu, zaludnienia, ale też chociażby liczby dostępnych nośników. Dlatego koszt publikacji na billboardach często może być dość trudny do przewidzenia.

Biorąc pod uwagę lokalizację billboardu, nie można jednak zapomnieć o docelowym odbiorcy. Niekiedy droga publikacja w często uczęszczanym miejscu nie przynosi skutków, ponieważ nie pojawiają się tam potencjalni klienci firmy. Np. w mocno turystycznej miejscowości często nie warto reklamować usług skierowanych do jej mieszkańców przy dworcu – być może właśnie tam „przewija się” najwięcej osób, ale są to głównie przyjezdni. Warto dokładnie zaplanować, gdzie umieścić billboard, by trafił do odpowiedniego targetu – reklamy skierowane do młodych ludzi lokować w pobliżu kampusów uczelnianych i szkół, a dotyczące np. prywatnego przedszkola niedaleko terenów rekreacyjnych lub dużego biurowca, w którym najpewniej pracuje wielu młodych rodziców. Podsumowując – droga reklama outdoorowa nie zawsze jest skuteczna.

  • Czas ekspozycji

Czas ekspozycji materiału reklamowego jest ważny zarówno z finansowego punktu widzenia, jak i w zakresie zapewnienia jej odpowiedniej skuteczności. Przyjmuje się, że billboardy powinno się eksponować w danym miejscu przynajmniej przez miesiąc, jednak korzystna może się również okazać zmiana lokalizacji co 2 tygodnie. Wiele zależy od charakteru kampanii – niekiedy najlepiej sprawdzają się bowiem ekspozycje długoterminowe. W przypadku braku doświadczenia i wiedzy w tej materii zawsze warto skorzystać z porady specjalistów.

Warto jednocześnie zaznaczyć, że cena kampanii billboardowej maleje wraz ze wzrostem długości ekspozycji reklamy. Wynajęcie przestrzeni reklamowej już na około 3 miesiące zapewni zniżkę. Przy dłuższych okresach współpracy firmy zajmujące się wynajmem billboardów proponują opusty sięgające nawet 50%. Oczywiście wiele zależy również od pozostałych czynników wpływających na cenę publikacji, dlatego każda reklama wyceniana jest indywidualnie.

  • Zakres prowadzonej kampanii

Cena ekspozycji reklamy maleje również wraz ze wzrostem ilości wynajętych billboardów. Podobnie jak w wielu innych branżach – im większe zamówienie, tym niższy koszt zakupu pojedynczego produktu. Firma wynajmująca przestrzeń reklamową dzięki szeroko zakrojonej współpracy z jednym klientem może zredukować koszty operacyjne, przez co chętnie udziela również zniżek klientom. Często już przy kilku billboardach można liczyć na niewielki rabat.

  • Format reklam

Jak wspomniano na początku, billboardy występują w kilku wariantach rozmiarowych. Te większe są bardziej spektakularne i przyciągają wzrok. To między innymi dlatego ich wynajęcie jest droższe. Warto również pamiętać, że większa tablica to nieco wyższy koszt wydruku reklamy. Więcej będzie kosztować też wydruk wszelkich nietypowych formatów.

  • Dodatkowe elementy

Billboardy niekiedy są uzupełniane o oświetlenie. To element, który sprawia, że są lepiej widoczne po zmroku i w większym stopniu przyciągają wzrok. Dodatkowe oświetlenie reklamy jest przydatne wszędzie tam, gdzie uliczne latarnie nie wystarczą do zapewnienia dobrej widoczności treści. Przydaje się szczególnie w miesiącach zimowych, gdy bardzo wcześnie robi się ciemno. Samo oświetlenie nie generuje bardzo wysokich kosztów dodatkowych, jednak należy je uwzględnić przy planowaniu budżetu kampanii. Warto również pamiętać, że zwykle jest dostępne tylko w niektórych lokalizacjach, które mogą być droższe np. ze względu na prestiżowe położenie.

Tania i skuteczna reklama na billboardach

Czy możliwe jest przeprowadzenie taniej, a jednocześnie skutecznej kampanii billboardowej? Jak najbardziej. Wiele zależy od celów reklamy i jej zasięgu. Miesiąc ekspozycji pojedynczego billboardu może kosztować zaledwie kilkaset złotych, choć oczywiście zdarza się również, że ceny te są znacznie wyższe (na poziomie kilkunastu tysięcy złotych). Sprawia to, że każdy może dostosować budżet kampanii do swoich możliwości.

Jak sprawić, by kampania była skuteczna? Ważny jest m.in. projekt samego billboardu. Reklama powinna przekazywać maksimum treści przy użyciu jak najmniejszej liczby słów. Musi być też atrakcyjna pod względem estetycznym. Istotne, by przyciągała wzrok, ale jednocześnie nie powinna być zbyt krzykliwa. Najlepiej na billboardach sprawdzają się krótkie hasła reklamowe w połączeniu z grafiką lub fotografią. Warto też umieścić w treści tzw. call to action, czyli wezwanie do działania (zakupu, kontaktu, odwiedzenia sklepu itd.).

Nie należy jednak również zapominać o wyborze odpowiedniego miejsca na ekspozycję. Firmy zajmujące się wynajmem tablic zazwyczaj podają, ile osób może zobaczyć reklamę w ciągu dnia czy też miesiąca – jest to tzw. liczba kontaktów. To cenna informacja, która znacząco wpływa również na cenę wynajmu, ale jednocześnie nie mówi wszystkiego. Bardzo ważne jest bowiem również to, czy osoby z danej grupy docelowej odwiedzają miejsce ekspozycji billboardu. Odpowiedni dobór lokalizacji potrafi zrobić ogromną różnicę w zakresie skuteczności. Na opłacalność reklamy outdoorowej bardzo znacząco wpływa więc przemyślana struktura kampanii. Pod tym względem ten typ działań marketingowych nie różni się znacząco od innych.Jak taniej reklamować się na billboardach? Jest na to sposób. Zdarza się, że firmy zajmujące się ich wynajmem proponują okresowe promocje czy rabaty – zwykle w czasie mniejszego zainteresowania tą formą promocji. Warto też zwrócić uwagę na promocje last minute. Są one dostępne szczególnie w przypadku zakończenia poprzedniej kampanii w połowie miesiąca, ponieważ zwykle nowe billboardy wiesza się na jego początku. Zdarza się również, że określona lokalizacja pozostaje wolna przez dłuższy czas – wówczas można liczyć nawet na kilkudziesięcioprocentową zniżkę na ekspozycję reklamy. Oczywiście wadą korzystania z obniżonych stawek jest ograniczony wybór lokalizacji, jednak nie zawsze musi się on odbić negatywnie na skuteczności kampanii.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Iza to personifikacja stoickiego podejścia do marketingu. Rozważna i nieromantyczna. Żaden pomysł nie jest na tyle dobry, by nie mógł być lepszy. W kreatywnych koncepcjach swoich rozbrykanych kolegów, widzi zbiory, które natychmiast należy uporządkować. Gdyby nasz dział marketingu porównać do rezerwatu osadzonego w głębi Kenii, gdzie niektórzy są gepardami, inni krokodylami albo gorylami, Iza zdecydowanie byłaby przywódczynią stada słoni. Obecnie Iza, oprócz części marketingu Verseo, pielęgnuje swoje świeżo posadzone iglaki.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Top 3 darmowe narzędzia Google dla marketingu
Martyna Mikołajczak

TOP 3 narzędzia Google dla marketingu Spośród wszystkich darmowych narzędzi oferowanych przez Google naprawdę trudno wybrać złotą trojkę, która będzie […]

Narzędzia SEO – 8 propozycji Verseo
Joanna Michalska

Narzędzia SEO – z których korzysta agencja Verseo przy pozycjonowaniu? Praca specjalisty SEO polega między innymi na analizie sporej ilości […]

audyt ux
Audyt UX – podstawowe błędy UX na stronach internetowych
Maciej Popiołek

Masz ciekawą ofertę, dopracowaną stronę internetową, dbasz o jakość treści i SEO, prowadzisz działania w social media, a mimo to […]

jak założyć sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Dominika Słomka

Chcesz założyć sklep internetowy? Dobra decyzja! Zwłaszcza teraz, gdy e-commerce rozwija się szybciej niż kiedykolwiek. Ale pomysł to dopiero początek […]

Surfer SEO – czy warto?
Barbara Oleszek

Praca seowca jest pełna wyzwań – a to update algorytmu i przetasowanie w serpach, a to hosting ma problem i […]

pozycjonowanie stron a kreatory
Pozycjonowanie stron a kreatory
Barbara Oleszek

Strona internetowa to element niezbędny dla wszystkich firm, które pragną zdobywać nowych klientów oraz komunikować się z nimi w internecie. […]