Link building w pigułce
Link building to inaczej mówiąc proces pozyskiwania linków zewnętrznych z wartościowych stron www, forów internetowych, mediów społecznościowych i innych źródeł, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Duża liczba dobrej jakości linków kierujących do Twojej witryny jest dla Google sygnałem, że strona jest przydatna dla użytkowników, warta cytowania i polecana innym internautom. Nie wszystkie linki mają jednak taką samą moc, a tzw. linki niskiej jakości nie tylko nie pomagają zwiększyć widoczności strony, ale wręcz mogą zaszkodzić w procesie pozycjonowania. Dlatego link building polega na budowaniu mocnego profilu linków, czyli zbioru hiperłączy pochodzących z domen, które cieszą się wysoką oceną algorytmów wyszukiwarek i już mają wypracowaną pozycję w sieci.
Po co Ci linki zewnętrzne? – zalety link buildingu
Pozycjonowanie, czyli zwiększanie widoczności strony w sieci, opiera się na dwóch typach działań – on-site SEO i off-site SEO. Pierwsze z nich, jak mówi sama nazwa, obejmują wszystko to, co można zrobić w samej witrynie – optymalizację techniczną, tworzenie contentu, budowę linkowania wewnętrznego, eliminowanie błędów itp. Drugi typ działań, czyli off-site SEO, to właśnie pozyskiwanie linków zwrotnych (inaczej backlinków czy linków zewnętrznych) z innych witryn. Jest ono niezbędne do zbudowania autorytetu witryny i “przekonania” algorytmów wyszukiwarek, że Twoja strona jest warta umieszczania w czołówce wyników wyszukiwania. Link building i cały profil linków wskazują robotom Google, do których stron warto kierować ruch.
Tylko połączenie on-site SEO i off-site SEO zapewnia skuteczne pozycjonowanie i pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną, dzięki której dołączysz do liderów w swojej branży. Dlatego link building jest jednym z kluczowych działań marketingowych, jeśli chcesz rozwijać swoją markę w sieci.
Dzięki wartościowemu profilowi linków zewnętrznych:
- zwiększasz autorytet swojej domeny,
- Twoja witryna pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania na ważne dla Ciebie frazy,
- przyciągasz wartościowy ruch na stronę,
- korzystasz z zewnętrznych stron internetowych, aby dotrzeć do nowych potencjalnych klientów,
- zwiększasz swoją przewagę nad konkurencją w sieci,
- zyskujesz długofalowe korzyści marketingowe – raz wypracowana pozycja w wyszukiwarkach owocuje przez długi czas – inaczej niż np. płatne kampanie.
Naturalnie pozyskiwane linki to za mało
W przypadku większości stron internetowych linki zewnętrzne zaczynają pojawiać się w naturalny sposób – w mediach społecznościowych, w witrynach zaprzyjaźnionych marek czy w komentarzach użytkowników polecających sobie produkt lub usługę. W dobie ogromnej konkurencji w sieci takie linki to jednak za mało. Liderzy w branży korzystają bowiem z profesjonalnej usługi link buildingu, czyli aktywnego pozyskiwania linków w najlepszych miejscach w internecie. W rezultacie zdobywają wielokrotnie więcej linków i tym samym zyskują przewagę konkurencyjną.
Dodatkowo jeśli pozostawiasz linkowanie użytkownikom i tym samym w pewnym stopniu przypadkowi, nie masz kontroli nad jakością profilu linków. Niektóre witryny, w których pojawiają się odnośniki do Twojej strony, mogą mieć niską ocenę algorytmów i być uznawane za spamerskie, a im więcej takich niskiej jakości hiperłączy, tym większa “podejrzliwość” algorytmów w stosunku do jakości Twojej strony.
Jeśli więc chcesz mieć pewność, że pozyskujesz wysokiej jakości linki, które podnoszą autorytet Twojej domeny rozwiązaniem jest link building prowadzony przez profesjonalistów.
Skąd pozyskujemy linki?
Jednym z kluczowych założeń link buildingu jest dbanie o to, by pozyskane linki przynosiły realną korzyść Twojej stronie. Oznacza to wyselekcjonowanie do linkowania takich witryn, które są powiązane z tematyką Twojej strony lub branżą, w której działasz, a dodatkowo zyskują wysoką ocenę algorytmów wyszukiwarek.
Jednym z kluczowych założeń link buildingu jest dbanie o to, by pozyskane linki przynosiły realną korzyść Twojej stronie. Oznacza to wyselekcjonowanie do linkowania takich witryn, które są powiązane z tematyką Twojej strony lub branżą, w której działasz, a dodatkowo zyskują wysoką ocenę algorytmów wyszukiwarek.
Równie istotna w link buildingu jest dywersyfikacja profilu linków, czyli dbanie o to, by pozyskiwać linki z różnych miejsc w sieci. Takie łącza mogą pochodzić między innymi z:
- ogólnodostępnych miejsc w internecie, np. forów czy katalogów seo,
- serwisów branżowych, blogów i innych stron powiązanych tematycznie – tutaj najczęściej można zdobywać linki za pomocą guest postingu, czyli publikowania artykułów gościnnych, lub poprzez kupowanie artykułów sponsorowanych lub dzięki tworzeniu wysokiej jakości contentu, którym później dzielą się inni,
- mediów społecznościowych – np. linki do artykułów blogowych w postach na Facebooku czy LinkedInie,
- stron zapleczowych, czyli takich, które są tworzone właśnie po to, by umieszczać w nich linki. Bardzo ważne jest jednak, żeby takie zaplecza były wysokiej jakości i miały dobrą opinię algorytmów. Agencje SEO najczęściej korzystają z własnych stron zapleczowych, w których umieszczają hiperłącza do stron wielu swoich klientów. W droższych pakietach możliwe jest jednak także tworzenie zaplecz dedykowanych, które tworzone są pod konkretnego klienta i stają się jego własnością. Klient może z nich korzystać nawet po rozwiązaniu umowy z agencją.
Link building musi być procesem
W budowaniu wartościowego profilu linków zewnętrznych ważne jest to, by jak najbardziej przypominało ono naturalny proces pozyskiwania hiperłączy. Oznacza to, że linkowanie powinno być rozłożone w czasie, a kolejne odnośniki zdobywane sukcesywnie, nie zaś hurtowo. Ma to ogromne znaczenie, gdyż algorytmy z dużą podejrzliwością traktują strony, które nagle z dnia na dzień pozyskują kilkaset linków. Jest to dla nich sygnał, że linki dofollow zostały kupione, a nie wytworzone w sposób naturalny. Krótkofalowo taki link building może przynieść skutek w dobrych pozycjach, ale długofalowo jest bardzo ryzykowny. Nie raz zdarzało się w historii, że link building oparty o taką formułę „blast” zakończył się nałożeniem filtra lub bana ze strony Google. W najlepszym wypadku takie działanie nie będzie miało żadnego wpływu na pozycję strony, w najgorszym – witryna zostanie ukarana przez Google za stosowanie nieuczciwych praktyk.
Linki dofollow i nofollow
Rolą specjalisty od link buildingu jest także upewnić się, że pozyskiwane linki mogą być śledzone przez algorytmy, czyli są opatrzone parametrem “dofollow”. Wyróżniamy bowiem dwa typy linków: “nofollow” i właśnie “dofollow”. Czym one się różnią? Te pierwsze przesyłają informacje dla algorytmów wyszukiwarek, że mimo iż link znalazł się na stronie, nie powinien być on brany pod uwagę przy ocenie prowadzonej przez boty Google. Jest to swego rodzaju zabezpieczenie dla właścicieli stron, którzy na przykład z przyczyn prawnych są obowiązani do umieszczenia linku w swojej witrynie, ale nie chcą, by miał on wpływ na wartość linkowanej strony. Taki parametr mogą mieć na przykład umieszczone w stopce linki do agencji, która stworzyła projekt strony, czy odnośniki do banku zdjęć umieszczone w podpisach do fotografii. Domyślnie linki nofollow mogą też stosować niektóre fora internetowe, jeśli ich administratorzy nie chcą, by stały się przestrzenią do link buildingu.
Linki nofollow generalnie nie mają wpływu na pozycjonowanie strony, dlatego jeśli pozyskujemy hiperłącza dla naszej witryny, każdorazowo należy się upewnić, że mają one parametr “dofollow”, czyli pozwalają algorytmom wyszukiwarek podążać za linkiem.
Odpowiedni anchor – to się liczy!
Bardzo istotne w budowaniu dobrego profilu linków zwrotnych jest też wykorzystanie odpowiednich anchorów. Anchor, inaczej kotwica to – najprościej mówiąc – tekst, pod który podpięty jest na stronie konkretny link. Algorytmy wyszukiwarek najbardziej lubią zróżnicowane kotwice, których treść odpowiada tematyce linku. Posłużmy się tutaj przykładem.
Jeśli linkując do artykułu objaśniającego, czym jest pozycjonowanie lokalne, zastosujemy ogólny anchor typu:
„Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz TUTAJ”.
istnieje duża szansa, że algorytm uzna link za mało wartościowy. Dużo większą skuteczność można osiągnąć, stosując bardziej skonkretyzowaną kotwicę, np.
„Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w artykule POZYCJONOWANIE LOKALNE”.
Podstawowe typy anchorów
Bardzo istotne w budowaniu dobrego profilu linków zwrotnych jest też wykorzystanie odpowiednich anchorów. Anchor, inaczej kotwica to – najprościej mówiąc – tekst, pod który podpięty jest na stronie konkretny link. Algorytmy wyszukiwarek najbardziej lubią zróżnicowane kotwice, których treść odpowiada tematyce linku. Posłużmy się tutaj przykładem.
- Anchor zero match – kotwica, która nie zawiera żadnego słowa kluczowego powiązanego z linkiem i z reguły tylko informuje użytkownika, gdzie znajduje się hiperłącze, np. TU, TUTAJ, LINK, KLIK. Taka treść niewiele mówi algorytmowi, więc należy ją stosować ostrożnie,
- Anchor adres URL – kotwicą jest sam link skopiowany z okna przeglądarki, np. https://verseo.pl/oferta/google-ads/. Jest to typ anchora najmniej przyjazny dla użytkownika, dlatego lepiej go unikać,
- Anchor exact match – treść kotwicy to główne słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest strona, podane w nieodmienionej formie. To przydatny typ anchora, ale nie powinniśmy stosować go zbyt często, bo algorytm może to uznać za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania,
- Anchor partial match – zawiera słowo kluczowe, ale odmienione, często połączone z określeniami doprecyzowującymi, np. zamiast “google ads” – “artykuł na temat kampanii Google Ads”. To bardzo dobry typ kotwicy, który można często stosować w linkowaniu,
- Anchor brandowy – w treści znajduje się nazwa marki. Ten typ kotwicy dobrze sprawdza się przy budowaniu rozpoznawalności marki.
Podczas pozyskiwania linków zewnętrznych, warto stosować różne typy anchorów, by cały profil linków był zróżnicowany i klasyfikowany jako naturalny przez algorytmy wyszukiwarek. Pozyskanie linków powinno zatem być systematyczne, a nie skokowe.
Na koniec warto zauważyć, że równie ważne co linki pozyskiwane z innych stron, są też linki wewnętrzne, które strukturyzują naszą stronę w oczach robotów indeksujących i wskazują, które podstrony w ramach witryny są ważne, a które mają funkcje jedynie wspomagające. Linki wewnętrzne także zatem zasługują na osobne i poważne potraktowanie i wpływają na nasze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Postaw na profesjonalny link building z najlepszymi!
Budowanie wartościowego profilu linków można w pewnym stopniu prowadzić samodzielnie, na przykład korzystając ze znajomości w branży, aby publikować teksty gościnne na innych stronach internetowych. Jednak warto pamiętać, że profil linków to bardzo istotny czynnik rankingowy w Google, dlatego większość marek, które pojawiają się w czołówce wyników wyszukiwania, korzysta z profesjonalnej pomocy agencji w zakresie jego tworzenia. Wtedy to specjalista układa dostosowaną do klienta strategię linkowania, ustalając metody i częstotliwość pozyskiwania linków, słowa kluczowe i wiele innych aspektów, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tego czynnika rankingowego. Zawodowi pozycjonerzy śledzą też aktualizacje algorytmu i na bieżąco modyfikują działania, żeby osiągnąć największe korzyści dla swoich klientów.
Jeśli więc chcesz bić się o czołowe lokaty w rankingu Google, skorzystaj z pomocy ekspertów. Wypełnij formularz kontaktowy i zdobądź wycenę link buildingu dla Twojej strony!
Spis treści
Czytasz teraz:
Link building
- Link building w pigułce
- Skąd pozyskujemy linki?
- Odpowiedni anchor – to się liczy!
- Postaw na profesjonalny link building z najlepszymi!