Culture Code
To wizja firmy, w której po prostu chcesz być
i ją współtworzyć – działać, rozwijać się,
a przy tym naprawdę dobrze zarabiać.
To projekt składający się ze wspólnych wartości, przekonań, kultury pracy i mechanizmów, które za nie odpowiadają. To zespół wyjątkowych ludzi, którzy kochają to co robią i pragną razem budować przyszłość.
Poznaj 10 kluczowych zasad w Verseo
Wartości, zasady i subiektywne spojrzenie CEO
Krzysztof Masłowski
CEO & Partner
Założyciel i współzarządzający Verseo od 11 lat. Odpowiedzialny za rozwój, technologię i algorytmy. Wyspecjalizowany w Google Ads. Doradza wielu firmom, a także innym agencjom marketingowym w Polsce i Europie. Wyszkolił kilkudziesięciu specjalistów w kraju – pracujących zarówno w Verseo, jak i innych agencjach i firmach.
Tekst, wpis czy list, który piszę, skierowany jest do wszystkich, którzy z nami współpracowali, współpracują lub będą współpracować. Ma być też dla nas przypomnieniem i drogowskazem w zmieniających się czasach. Budując firmę, zawsze chcieliśmy, żeby była takim miejscem, w którym my sami chcielibyśmy pracować.
Technologia dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek przenika do naszego życia w tym pracy. Coraz trudniej określić, czy efekt naszej pracy to efekt pracy człowieka, czy AI. Granica coraz bardziej się zaciera. Pandemia i wojna zmieniły nas. Zmieniły świat. Zmieniły nasz sposób myślenia, dlatego postanowiliśmy wszystko podsumować.
Jest takie powiedzenie, że firma jest często odzwierciedleniem charakteru swoich właścicieli (i trudno się z tym nie zgodzić).
Gdy zakładaliśmy z Mateuszem Verseo przyświecał nam tylko jeden cel: chcemy robić kampanie lepiej niż inni i zbudować dużą agencję. Jednocześnie, gdy osiągniemy dużą skalę, nadal będziemy oferować usługi dla najmniejszych klientów. Większość agencji z czasem rezygnuje z małego segmentu, wprowadzając np. minimalny limit budżetu dla kampanii na poziomie 10 000 złotych, co skutecznie odcina dużą skalę klientów. Powodów jest wiele, przede wszystkim mniejszych klientów obsługuje się trudniej, często ich budżety to lwia część ich biznesu. Są bardziej krytyczni i nie zawsze rozumieją, że agencja/freelancer nie ma wpływu na wszystko (marketing nie zastąpi całego modelu biznesowego, zwłaszcza gdy biznes dopiero zaczyna się rozwijać. Są nawet agencje na zachodzie, które nie podejmują współpracy z firmami, które nie mają jeszcze 12 miesięcy).
Nie dotyczy to Verseo. Dla nas zawsze każdy klient jest ważny bez względu na budżet.
Dlatego mimo rosnącej skali od wielu lat staramy się rozwijać produkty lokalne dla mniejszych klientów w przystępnych cenach na poziomie 1000–2000 złotych (obok bardzo zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla firm klasy enterprise).
Chcemy, aby nasi współpracownicy, kandydaci i klienci znali nasze wartości, które są kluczem do sukcesu.
Chcemy przyciągać naprawdę niezwykłych ludzi do naszego zespołu.
Chcemy, aby każdy czuł podekscytowanie wykonywaną pracą, a realizowane zadania przynosiły satysfakcje.
10 zasad
które są dla nas bardzo ważne
i ułatwiają nam funkcjonowanie w firmie
Zawsze, gdy się na coś umawiamy w zespole, jest to wiążące. Nie potrzebujemy podkładek, formatek, kolejnych umów, 1000 aneksów, maili na kopii. Zaufanie jest najważniejsze, cenimy szczerość, wzajemny szacunek i tolerancję bez względu na to, kto kim jest i jakie ma poglądy. Jesteśmy różni, mamy inne zdania, kłócimy się nawet czasem, ale zawsze z zasadnych powodów, bo chcemy osiągnąć najlepsze rozwiązanie, a najlepsza rozwiązania zawsze powstają w różnorodnych zespołach. Jeśli masz inne zdanie niż zespół, nie wolno Ci go ukrywać, zawsze zasadne jest przedyskutować wszystkie za i przeciw. Szczery krytyczny feedback zawsze jest przydatny. Z powodu kłamstwa kończymy współpracę w trybie natychmiastowym — zawsze. Bez względu na wyniki, okres współpracy czy wkład w budowę naszej organizacji.
Przyjmujemy założenie, że jeśli z kimś współpracujemy, to obdarzamy go zaufaniem i traktujemy jak osobę dorosłą, która wie, co ma robić i sama potrafi zarządzać swoim czasem. Nie mamy rozbudowanych systemów kontroli. Wiemy, że są na przykład oferty pracy zdalnej 8–16, gdzie po odejściu od kompa na 10 minut wyłącza się czas pracy lub na wyjście trzeba odbijać kartę albo przerwa jest o jednej stałej godzinie. Nigdy nie zgodzimy się na takie rozwiązania. Czas nie jest oceną naszej pracy, liczy się jej jakość. Nie oceniamy jednak innych firm, nie znamy ich modelu pracy.
Zasada ta łączy się mocno z zasadą nr 2. Odpowiedzialność za swoje zadania jest bardzo ważna. Każdy wie, co ma robić i jakie są jego zadania. Jeśli ktoś inny będzie musiał robić zadania danej osoby – cały czas poprawiać, sprawdzać, czy ktoś robi swoje zadania, to tak naprawdę oznacza, że jedno zadanie robią 2 osoby. W takim przypadku, zawsze w długim terminie będzie to oznaczać, że należy zakończyć współpracę.
Jest to znane powiedzenie w sprzedaży. Zarówno ja, jak i Mateusz ciężko pracowaliśmy w sprzedaży, żeby pozyskiwać klientów. Sprzedaż to ciągły rozwój, niesamowita przygoda i umiejętności, które przydają się na całe życie, ale nie jest to lekka praca. Każdy, kto chce dobrze zarabiać w sprzedaży i mało pracować nie osiągnie takich wyników. Mówimy o tym wprost, jesteśmy długodystansowcami, nie sprinterami. Nie będziemy Ci obiecywać superwyników, magicznych sztuczek. Jedyne co możemy zagwarantować w sprzedaży, to dobrze płatną ciężką pracę.
Jest to bardzo ważna zasada. Jeśli masz jakiś problem, to po prostu o nim mówisz. W firmie jest parę osób, z którymi można pogadać, nie zawsze to musi być od razu zarząd (wynika to z naszych doświadczeń, że czasem łatwiej o różnych problemach mówić innej bliskiej osobie w firmie niż zarządowi), ale ważne, by rozmawiać. Przez 10 lat spotkaliśmy się z naprawdę różnymi sytuacjami i tymi radosnymi, i tymi smutnymi. Niekoniecznie zawsze chodzi o życie zawodowe. Wiemy, że każdy ma swoje sprawy. Zawsze, jeśli coś przeszkadza Ci w wykonywaniu zadań (mentalnie jesteśmy skupieni na innych sprawach niż praca), trzeba o tym porozmawiać. Firma także będzie mogła to uwzględnić i dostosować się, pomóc. Jeśli problem dotyczy pracy, tym bardziej warto o tym rozmawiać. Czasem rozwiązanie problemu biznesowego to jedna szybka decyzja na poziomie zarządu. Jeśli nikomu nie mówisz, że masz problem, to zostajesz z nim sam. Pamiętaj o tym. Ważne: jeśli ktoś nie wykonuje swoich zadań i to wyjdzie, wtedy jest za późno na rozmowę, nie działa ta zasada wstecz. Dlatego trzeba rozmawiać i informować zespół, wtedy firma z chęcią wyjdzie naprzeciw, żeby pomóc.
Jesteśmy w branży ponad 10 lat — wiemy, co działa, co się sprawdza. Sprawdziliśmy to na własnej skórze, na własnych błędach. Chcemy zminimalizować liczbę popełnianych pomyłek przez nowe osoby (choć i tak wiemy, że będą je popełniać, na tym polega proces uczenia). Po 10 latach mamy naprawdę dobrze dopracowany system szkoleń. Śmiem twierdzić, że jest to jeden z najlepszych systemów obecnie na świecie. Często specjaliści u nas zarządzają większym budżetem w pojedynkę, niż inne mniejsze agencje jako całość. Dlatego prosimy o zaufanie i trzymanie się naszego planu. Jeśli ktoś będzie i tak chciał spróbować nowych rzeczy na swój sposób, nikt tego nie będzie zabraniał, ale nasze doświadczenia pokazują, że najkrótszą drogą jest robienie rzeczy od razu ściśle wg planu. Pokora i otwarta głowa jest kluczem do szybkich efektów. Nie wiesz? Pytaj. Zawsze pytaj. Wszyscy, którzy pytali, pytali i ciągle pytali, osiągnęli najlepsze wyniki u nas.
Od zawsze mówimy, że u nas nie ma typowej pracy od 8 do 16. Nikt w Verseo nie stoi nad nikim, nie mówi „teraz zrób to, a potem tamto”. Każdy sam pracuje wg swojego rytmu i systemu. Wiemy, że nie wszyscy lubią pracować w ten sposób. Duża samodzielność to ogromna zaleta, ale i odpowiedzialność za własną pracę. Jeśli ktoś nie wie, co ma robić, ma wolne moce zadaniowe, to pyta, sam szuka nowych zadań. My dajemy jako firma możliwości, narzędzia, wsparcie, wiedzę i ochronę, taki bezpieczny parasol. Cała reszta zależy od Ciebie.
Kto był/jest w Verseo ten wie, o co chodzi.
Tak się poznaliśmy z Mateuszem. Pracowałem jako sprzedawca w innej firmie, wykonując kilkadziesiąt telefonów dziennie. Mateusz przyszedł na rozmowę do tej firmy i czekając na zaproszenie do pokoju przez naszego kierownika, usiadł naprzeciwko mojego biurka i po chwili zadał pytanie:
MB: Da się tutaj zarobić?
KM: Kto zapierdala, ten ma.
MB: To mi to pasuje.
I tak się zaczęła nasza przygoda. Sprzedaż, marketing, obsługa klienta, technologia to nieustanny rozwój własnych umiejętności zarówno tych technicznych, jak i miękkich. Zaczynając od zera, jest trudno — nie ma się wiedzy, doświadczenia, w zasadzie jedyne, co można to zadzwonić do klienta i się tylko przedstawić, ale i to czasem na początku okazuje się dużą trudnością. Wszyscy przez to w Verseo przechodziliśmy. Jesteśmy tu, żeby pomóc, podzielimy się wiedzą, będziemy wspierać i pomagać. Ty sam decydujesz o swoim tempie. Jeśli będziesz chciał przyspieszyć zdobywanie wiedzy i doświadczenia, po prostu będzie to wymagało więcej zaangażowania i czasu, ale raz zdobytej wiedzy już nikt Ci nie zabierze.
W skrócie firma ma prawo wymagać przestrzegania zasad od ludzi, a ludzie mają prawo wymagać ich przestrzegania od firmy. To droga dwukierunkowa.
Powodzenia.
Klient jest najważniejszy. To się nigdy nie zmieni w Verseo
Wszystkie nasze decyzje w przeszłości i w przyszłości zależą od tego, czy usługi będą dobre dla klienta i dostarczane na odpowiednim poziomie. Zdarzało nam się wdrażać nowe produkty i z nich wycofywać, nawet jeśli na nich zarabialiśmy, ale niewiele wnoszą one wartości dla klienta.
To samo dotyczy poziomu obsługi przez Verseo i przez specjalistę. Nigdy tutaj nie było dla nas kompromisów, a Verseo słynie z tego, że jest bardzo wymagające w tym zakresie. Co uważam osobiście za olbrzymią zaletę. Wiele osób, które z nami współpracowało i zakończyło współpracę obecnie, ma bardzo dobre stanowiska pracy w innych sklepach, korporacjach albo w agencjach.
Dlatego, jeśli przychodzi do nas nowy specjalista, bardzo dużo czasu poświęcamy na jego naukę, dajemy mu wsparcie, uczymy praktycznego podejścia do kampanii. Jesteśmy wyrozumiali na błędy i cierpliwi. Jednak gdy błędy się z czasem powtarzają, a jakość dla klienta nie jest dostarczana na odpowiednim poziomie, niestety będziemy musieli się rozstać.
Ważny jest wynik całej drużyny i każdy klient musi być obsługiwany na odpowiednim poziomie. Często to na nas spoczywa duża odpowiedzialność za wyniki biznesu klienta
Nie chcemy być firmą nijaką – chcemy się wyróżniać
Często – przez 10 lat – słyszeliśmy, że inni mają tamto albo dlaczego tego i tego u nas nie ma. Mamy swoje określone zasady i wartości, które są dla nas ważne. Tego też wymagamy od wszystkich, którzy z nami współpracują. Technologia zmienia się w niesamowitym tempie, powstają nowe produkty, czasem po 2 latach robimy zupełnie inne rzeczy niż wcześniej, dlatego umiejętność dostosowania do zmian jest obecnie najważniejszą umiejętnością. W Verseo nigdy nie zakładamy, że coś jest na stałe, wszystko można zmienić, ulepszyć lub zakwestionować istniejący układ logiczny.
Nasze wartości i zasady się nie zmieniają
Dużo czasu na rozmowach kwalifikacyjnych poświęcamy temu, jak u nas jest, czego oczekujemy, czego się należy spodziewać. Tak, żeby każdy świadomie mógł podjąć decyzje o współpracy z nami. Zdarzało mi się raz na rozmowie kwalifikacyjnej, że osoba, z którą rozmawiałem, zapytała się mnie:
- Dlaczego Ty mi to wszystko opowiadasz?
- Bo chcę, żebyś wiedział, do jakiej firmy przychodzisz.
Hierarchia
Od zawsze w Verseo struktura była i jest płaska. Drzwi do gabinetu są otwarte dla każdego, każdy może do mnie i Mateusza przyjść pogadać, zadzwonić. Zwłaszcza osoby z dłuższym stażem wiedzą, że to nie żaden problem, „młodsze” osoby często muszą się z tym oswoić albo przełamać pierwszą barierę, zwłaszcza że ja i Mateusz coraz rzadziej bierzemy udział w rekrutacjach. W porównaniu do innych firm/agencji naszej skali nadal mamy mało typowych managerów i razem z nami jest nas może 5–6. Są to przede wszystkim osoby, które ułatwiają płynne funkcjonowanie firmy.
Wygrywa zawsze najlepszy pomysł, bez względu na stanowisko. Nie ma czegoś takiego u nas, że ktoś jest np. w zarządzie (np.ja), ma najważniejsze zdanie. Zawsze się pytamy ludzi, jak coś powinniśmy zrobić i wygrywa najlepsze rozwiązanie, które jednocześnie będzie najlepsze dla klienta.
Sprawdź, czego możesz od nas oczekiwać
i znajdź dla siebie wygodną przestrzeń.
Współpraca zdalna
Temat rzeka obecnie, który wywołuje wiele dyskusji. W Verseo nigdy nie było z tym problemu, jeśli ktoś w danym momencie potrzebował pracować z domu – hydraulik, chore dziecko itd. – zgadzaliśmy się na to. Jak ktoś kichał
w biurze, jeszcze przed pandemią, był z niego wyganiany. Jednak gdy ktoś po prostu wolał zostać w domu, bo pada deszcz – dla nas nie był to dobry argument. Pandemia wiele zmieniła, przyśpieszyła wiele rzeczy, ale też spowodowała, że granice między pracą zdalną a wykonywaną w biurze mocno się zatarły, dlatego od niedawna przeszliśmy na model hybrydowy.
Dlaczego praca z domu nie zawsze jest rozwiązaniem?
- Nie każdy ma warunki do pracy w domu, a wyjście do biura jest świetną odskocznią i stawia granicę między życiem prywatnym a pracą.
- Często szkolimy wiele osób od zera. Staramy się, aby warsztaty, które prowadzimy były na bardzo wysokim poziomie merytorycznym i praktycznym. Kluczowe znaczenie ma płynny przepływ informacji i sprawna komunikacja. Zależy nam, aby nowy współpracownik wyniósł, ze szkoleń jak najwięcej. Przekazywanie wiedzy
i doświadczenia, a tym bardziej kultury organizacyjnej “digitalowo” jest o wiele trudniejsze. - Operujemy na dużych budżetach i czasem po prostu trzeba się spotkać, by przedyskutować pewne rzeczy.
- Nie wszystkim to służy i widać duży spadek jakości pracy, dlatego wtedy „ściągamy ludzi do biura”.
- Czasami jest odwrotnie – ktoś pracuje za dużo i nie umie wyhamować z pracą w domu. Wtedy też trzeba reagować.
Można by napisać wiele o tym, kiedy lepiej pracować w biurze, a kiedy w domu. Dla nas jednak najważniejsza jest jedna rzecz. Po prostu mieć wybór.
Wiemy, że na rynku będą różne firmy: 100% zdalnie, hybrydowe jak nasza i 100% biuro. Nie mamy z tym problemu. Po prostu każdy sam może wybrać firmę, która mu najlepiej odpowiada.
Sprawdź, czego możesz od nas oczekiwać
i znajdź dla siebie wygodną przestrzeń.
Rozwój osobisty
Jest dla nas bardzo ważny, cholernie nie lubimy, gdy ktoś się nie uczy. Nie narzucamy niczego, zawsze mówimy, wybierz sobie jedną rzecz, którą czujesz i bądź w niej najlepszy. Niektórzy są świetni w sprzedaży, inny w obsłudze, z kolei ktoś jest świetnym programistą, ktoś łączy tabele w SQL i nie lubi rozmawiać z klientami. Wszystko rozumiemy, lubimy nasze różne charaktery, bo razem dają nam to ogromną przewagę. Po prostu każdy jest w czymś dobry i dzielimy się wiedzą. Rynek jest trudny, można być juniorem albo profesjonalistą (nie można zbyt długo tkwić pomiędzy). Dlatego zawsze bardzo mocno będziemy Cię pchać do przodu, żebyś jak najszybciej wskoczył na poziom profesjonalisty.
Sprzedaż
Nie sprzedajemy klientom na siłę. Jeśli widzimy, że nasza oferta nie pasuje do klienta, mówimy mu o tym. Często ci, którzy nas nie wybrali, mówią nam, że inni więcej im zagwarantowali/obiecali. My nie obiecujemy – mówimy, jak jest. Doskonale, wiemy, że nic nam po planie, jeśli po pierwszym miesiącu być może wszystko trzeba będzie zmienić. W perspektywie długoterminowej klienci do nas wracają. I cenią nas za szczerość.
Jest takie słynne przysłowie w strategii wojskowej:
„Żaden plan bitwy nie przetrwa pierwszego kontaktu z wrogiem”
Czy to znaczy, że nie robimy szczegółowych planów? Robimy, ale gdy już działamy w praktyce i mamy konkretne dane z kampanii, wtedy ma to sens – możemy przeliczyć pewne rzeczy i zaproponować klientowi konkretne rozwiązania.