Ten tekst przeczytasz w 5 minut

2 komentarze

Wygląd sklepu internetowego – jak zmiana obniżyła wyniki sprzedażowe o 60%?

Wygląd sklepu internetowego – jak zmiana obniżyła wyniki sprzedażowe o 60%? - zdjęcie nr 1

Wygląd sklepu internetowego – jak zmiana obniżyła wyniki sprzedażowe o 60%? - zdjęcie nr 2

Rynek e-commerce w ostatnich latach przechodzi wiele zmian, w dużej mierze wymuszonych przez użytkowników, których nawyki i oczekiwania co do zakupów online ewoluują ku coraz wyższym standardom. W Verseo jesteśmy bardzo często świadkami sukcesów ekomersów. Poniekąd sami bierzemy w nich udział, gdyż aż 83% ogółu wydatków naszych klientów stanowią kampanie B2C, które są nam powierzane. A więc wpływ na powodzenie kampanii mamy w dużej mierze my, tj. nasi specjaliści Google Ads lub SEO.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Jednakże w wielu przypadkach nasze działania to nie wszystko i mimo stosowania najlepszych praktyk, dany e-commerce odnosi porażkę. Mamy więc kilka spostrzeżeń odnośnie pomyślności działań sklepów online, którymi zdecydowaliśmy się podzielić, dodatkowo obrazując nasz punkt widzenia świeżutkim case study jednego z naszych klientów.

Wygląd sklepu internetowego – jak widzimy to w Verseo.

Współpracując z tak dużą liczbą sklepów online, z niejednym serwisem i niejedną technologią mieliśmy do czynienia. O tych, które znamy naprawdę dobrze, możecie poczytać tutaj. 

Bardzo często właściciele sklepów, mając na uwadze działania marketingowe, które chcą prowadzić w przyszłości, zasięgają naszej porady co do rozwiązań dla sklepów online. Choć w tej kwestii wiemy wiele, ostateczna decyzja należy do klienta. Niemniej jednak konsultacja w kwestii wyboru CMS’a czy platformy e-commerce może oszczędzić wiele niepotrzebnych nerwów, nieprzemyślanych działań i w ich konsekwencji spadków wyników. 

Konsekwencje nieskonsultowanych zmian w sklepie online [case study]

Przy współpracy z naszymi klientami wielokrotnie podkreślamy jak ważna jest wymiana spostrzeżeń oraz konsultacja przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian dotyczących np. interfejsu sklepu online, serwisu czy innych kwestii, które choć w małej mierze mogą mieć wpływ na powodzenie kampanii Google Ads lub działań SEO. Niestety zdarza się i tak, że jako agencja prowadząca kampanię czy pozycjonująca stronę www nie jesteśmy informowani na bieżąco o nadchodzących zmianach. W konsekwencji cierpi cała sprzedaż internetowa, która, jak na przykładzie, ze średnio 100 tysięcy złotych miesięcznie spadła do ok. 30 tysięcy złotych, przy zachowaniu takich samych kosztów za kampanię.

Spadek wyników kampanii w sklepie internetowym można dostrzec bardzo szybko, zareagować na ten spadek jednak już niestety nie zawsze. W opisywanym przypadku całkowita zmiana wyglądu strony oraz pewnych aspektów technicznych przyniosła niespodziewane konsekwencje. Bardziej nowoczesny wygląd strony nie zawsze idzie w parze z łatwiejszą nawigacją i lepszym doświadczeniem klienta. Świadczy o tym zmiana czasu spędzanego na stronie przez użytkowników przed i po wprowadzonych modyfikacjach. Różnica w średniej długości trwania sesji wynosiła 45`, a liczba transakcji spadła o 70%. 

wygląd sklepu internetowego

Najlepszy wygląd sklepu internetowego – co warto wziąć pod uwagę przy zmianie?

Chcąc zmienić całkowicie wygląd sklepu internetowego warto bazować na najlepszych praktykach zarówno UX’owych, jak i  SEO’wych (on-page oraz off-page), a także przeanalizować na co może wpłynąć każda ważniejsza zmiana, np. proces sprzedaży, zwroty czy też działania marketingowe, np. kampanie Google Ads czy Facebook Ads

Optymalny wygląd sklepu internetowego to taki, który zaspokoi oczekiwania przede wszystkim konsumentów, ale też usprawni proces sprzedaży, tj. pozwoli np. na uzyskanie od klienta informację zwrotną dotyczącą produktu lub usprawni wysyłkę. Optymalny wygląd nie zawsze znaczy najnowocześniejszy. Oczywiście strona internetowa z dużą liczbą pięknych grafik może bardziej przekonywać klienta do zakupu, jednak warto pamiętać, że zdjęcia powodują spadek prędkości ładowania się strony www, a także mogą ograniczyć pole do działań specjalisty od pozycjonowania sklepu internetowego. 

W przypadku omawianego case study, przed zmianą strony www przeprowadzona została konsultacja z dotychczasowymi klientami sklepu. Zabrakło jednak weryfikacji otrzymanych insightów ze sprawdzonymi praktykami UXowymi, o których mówi branża. W konsekwencji, najważniejsze aspekty związane z poruszaniem się użytkownika po stronie www zostały zignorowane, a jedynie strona wizualna została wzięta pod uwagę.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? – najlepsze praktyki w pigułce. 

Wystarczy, że przed rozpoczęciem prac nad projektem nowego sklepu internetowego lub też przed jego przeprojektowywaniem, sprawdzisz jak wyglądają największe i najbardziej rozpoznawalne sklepy internetowe, takie jak Allegro, Zalando czy Media Expert. Bardzo często ich wygląd jest przede wszystkim bardzo intuicyjny. Większość z nas spodziewa się pewnych rozwiązań i choć nowoczesny wygląd na pierwszy rzut oka bardziej nas przyciąga, to nadal preferujemy dokonywać zakupów na prostych stronach. Podział na kategorie produktów, możliwość filtrowania po rozmiarach, kolorach itp. to od lat stosowane rozwiązania. Wśród bardziej nowoczesnych rozwiązań warto rozważyć samą prezentację produktów tj. jakość zdjęć lub filmiki pokazujące produkt “w akcji”. Sprawdzając ścieżkę użytkowników na naszej stronie www w Google Analytics lub też bazując na danych statystycznych zebranych na podstawie badań innych sklepów online, zaprojektuj drogę, którą powinien przejść klient od wyszukania produktu po zakup. Większość praktyk głosi, że ten proces powinien być jak najbardziej intuicyjny i krótki, tak aby klient mógł w maksymalnie dwóch, trzech krokach przejść do płatności. W doprowadzeniu klienta do produktu, który oferujesz, pomoże Ci optymalizacja sklepu internetowego oraz reklama produktowa Google Ads.

Wygląd sklepu internetowego, a wpływ na kampanię Google Ads.

Każda większa zmiana w sklepie internetowym bardzo szybko daje o sobie znać również w kanałach reklamowych. Kampania Google Ads prowadzi do sklepu internetowego, tj. do konkretnych produktów lub ich kategorii, a co za tym idzie, zmiana wyglądu czy pewnych ustawień w sklepie, ma wpływ na końcowe wyniki kampanii, np. na CPC, liczbę konwersji czy inne zależne parametry.

Biorąc pod uwagę samą kampanię Google Ads w analizowanym case study, również koszt za kliknięcie w reklamę wzrósł z 0,25 zł do 0,35 zł, co w tym przypadku miało znaczny wpływ na końcowe wyniki. 

Niezrozumiały wygląd strony wydłużył ścieżkę zakupową klienta i bardzo szybko dał o sobie znać. W pierwszych dwóch kwartałach tego roku, tj. jeszcze przed wprowadzeniem zmian średnie ROAS z kampanii wynosiło 1 492,216. Zmiany na stronie sklepu nastąpiły pod koniec drugiego kwartału. Ich skutek można zauważyć już w trzecim i czwartym kwartale gdzie średnie ROAS wyniosło 766,31. 

Chcemy zatem ostrzec każdy sklep przed dokonywaniem drastycznych zmian na stronie bez wcześniejszej konsultacji z każdym podmiotem, który działa na naszą korzyść i którego działania mogą być bardzo zależne od tych zmian. Współpraca między e-commerce’m a agencją nie powinna ograniczać się jedynie do wymiany raportów z wyników kampanii czy raportów pozycji. Jeżeli już działacie razem to warto wykorzystać wiedzę i praktykę specjalistów, którzy chętnie podpowiedzą co trzeba wziąć pod uwagę i co może mieć wpływ na powodzenie kampanii Google Ads czy działań SEO. 

Podsumowanie

Na sukces sklepu internetowego składa się wiele czynników, a wszelkie zmiany warto z nami przedyskutować. W grę wchodzi bowiem nie tylko generowana sprzedaż, ale też opinia klienta oraz jego doświadczenie na stronie. Powodzenie kampanii Google Ads czy działań pozycjonowania sklepu internetowego także są w dużej mierze od nich zależne. Najlepszy wygląd sklepu internetowego powinien więc uwzględniać jego funkcjonalność i możliwość wdrożenia różnych dodatkowych działań, które wspomogą sprzedaż.

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Wygląd sklepu internetowego – jak zmiana obniżyła wyniki sprzedażowe o 60%? - zdjęcie nr 6

    W

    24 cze 2021, 17:17

    Bardzo słaby wpis, praktycznie nie porusza omawianego tematu. Nagłówek: Jak powinien wyglądać sklep internetowy? – najlepsze praktyki w pigułce – a pod spodem można przeczytać jedynie oczywiste ogólniki. Do tego żadnych screenów pokazujących złe lub dobre praktyki. Zmarnowany czas na czytanie.