Oferta

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych to specyficzna usługa wymagająca często odmiennych technik i strategii niż w przypadku standardowych stron usługowych.

Zdobyte przez nas doświadczenie na przestrzeni lat pozwoliło Verseo opracować autorski system pozycjonowania sklepów internetowych. Skupiamy się na maksymalnym wykorzystania potencjału każdego sklepu internetowego i znalezieniu rozwiązań pozwalających na maksymalizację zysków.

Darmowa wycena

Dobór fraz o największym potencjale sprzedażowym
Opieka dedykowanego specjalisty SEO
Optymalizacja pod kątem tzw. „długiego ogona”

Pozycjonowanie – “must” dla sklepu internetowego?

Przyjemny wygląd, szybkość, intuicyjność, dostosowanie do mobile oraz przejrzysta i szeroka oferta produktowa. To wszystko niezmiernie ważne czynniki wpływające na atrakcyjność Twojego sklepu internetowego. Są to jednak rzeczy istotne, dla kogoś kto już w Twoim sklepie jest. Jak jednak sprawić, by ten ktoś do sklepu w ogóle trafił? Jednym z ciekawszych i skuteczniejszych rozwiązań by pozyskiwać stale wysoki jakościowo ruch jest pozycjonowanie sklepu internetowego.

Sklepy internetowe – z racji wielości podstron – są potencjalnym źródłem wielu różnych i unikalnych treści oraz zdjęć i wewnętrznych linkowań. Są też wspaniałą inspiracją dla blogowania wokół produktów lub usług, które sprzedajesz. Jest to sytuacja o tyle korzystna, że są to bardzo ważne czynniki w pozycjonowaniu stron internetowych i pozycjonowaniu sklepów internetowych. Ale jak zacząć?

Mamy dla Ciebie kilka wskazówek jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego:

01

Adres podstron

Pamiętaj, że adresy podstron powinny być krótkie, treściwe, skorelowane z tym, czego dana podstrona dotyczy. Krótko mówiąc – mają być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, robotów, jak i użytkownika.

02

Zadbaj o treści

Unikalne teksty, które nawiązują do tego co znajduje się w Twoim sklepie internetowym. Treści powinny być przyjemne dla potencjalnego klienta, ale jednocześnie nasycone słowami kluczowymi, pod którymi reklamujesz dany produkt. To bardzo ważne, żeby robot Google wiedział, o czym dana strona jest i miał szansę wybić ją na wyższe pozycje. Unikaj duplikatów treści – to szkodliwe dla pozycji sklepu internetowego.

03

Szybkość i mobile, głupcze!

Google coraz śmielej nagradza strony i sklepy internetowe, które dostosowują się do urządzeń przenośnych co oznacza nie tylko skalowanie względem ekranu, ale również szybkość ładowania. W pozycjonowaniu sklepów internetowych jest to szczególnie ważne. Z każdą kolejną sekundą odpadają kolejni użytkownicy – powyżej 5 sekund może to być nawet 50% ruchu! Google oferuje darmowe narzędzia, która szacują czas ładowania oraz pokażą Ci gdzie leżą ewentualne problemy – dowiesz się o nich więcej z naszego poradnika o top narzędzia Google dla biznesu dostępnego pod tym linkiem.

04

Słowa kluczowe

Mają kapitalne znaczenie. Ale większość tych krótkich jest zbyt okupowana lub po prostu zbyt ogólna, by przysporzyć ruch o dobrej jakości lub rozsądnej stopie zwrotu. Dlatego w pozycjonowaniu sklepów internetowych istotne jest pozycjonowanie na długi ogon. W istocie to pozycjonowanie na bardziej skonkretyzowane zapytania, które mogą i zazwyczaj cechują się wyższym współczynnikiem konwersji. Co innego bowiem, kiedy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazę “zamek” (ale jaki – błyskawiczny? z piasku? w dolinie Loary?), a co innego kiedy pyta wyszukiwarkę o “Zamek Lego dla 6 latka”. Więcej o pozycjonowaniu sklepów internetowych na long tail (długi ogon) znajdziesz w naszym artykule.

05

Google Search Console

Pamiętaj, by dodać docelowy adres swojej witryny i podlinkować plik sitemap.xml. GSC pozwoli na wyłapywanie błędów strony, a Ty szybko zareagujesz na tego typu informacje. To również narzędzie do podstawowego monitorowania ruchu na stronie i podstronach.

06

Linki i brand

Pamiętaj o linkowaniu do Twojego sklepu internetowego z zaufanych witryn o wysokiej jakości. Po brandzie, lub słowach kluczowych, które są dla Ciebie biznesowo ważne.

Marketing dla e-commerce – co się sprawdzi?

Spośród 27 milionów polskich internautów, ponad połowa dokonuje zakupów przez internet. Nikt nie może tego faktu zignorować, kto myśli lub już prowadzi handel w internecie. Jest kilka podstawowych sposób na rozbujanie każdego sklepu internetowego. Pozycjonowanie sklepu w internecie jest ważne, ale nim do niego przejdziemy omówimy krótko kilka ciekawych i innych przykładów.

Aukcje internetowe i ewolucja systemu Allegro

Obecnie, klasyczny system aukcyjny na największej platformie sprzedażowej jest wypierany przez klasyczny system zakupów internetowych. Można powiedzieć, że są to sklepy w sklepach korzystające z ogromnej ilości użytkowników agregowanych przez ten portal. Jeżeli prowadzisz handel detaliczny i celujesz w większą ilość transakcji to prędzej czy później na pewno warto się tym zainteresować.

Social Media

W branżach jak kosmetyki, odzież, elektronika czy biżuteria social media mogą okazać się niebywałym sojusznikiem. Mnóstwo marek zbudowało swoją rozpoznawalność właśnie poprzez sociale i influencerów, którzy z nich korzystają. Umiejętne wykorzystanie social mediów wygeneruje znaczny ruch i sprzedaż na docelowej stronie internetowej. Oprócz tego social media oferują stosunkowo dobre dopasowanie klientów do promocji. Dzięki nimi wchodzisz w interakcję z użytkownikami i masz szansę zbudować prawdziwą społeczność wokół marki – nawet małe ale prężne środowisko ambasadorów może rezonować na setki i tysiące innych klientów, którzy się wciąż wahają.

Google Ads

Potrzebujesz szybkich efektów. Efektów, które łatwo zmierzysz, porównasz i będziesz mógł nieustannie monitorować? Wybierz Google Ads. System reklamowy Google Ads oferuje przejrzysty i uczciwy model rozliczenia za kliknięcia. Oznacza to, że zapłacisz tylko wtedy, kiedy ktoś kliknie w reklamę tekstową czy graficzną i tym samym przejdzie na Twoją stronę docelową. To już połowa sukcesu prawda? Obok pozycjonowania stron i pozycjonowania sklepów internetowych, to główna oś działalności agencji Verseo. Klienci cenią sobie tego typu rozwiązanie ze względu na dogłębną analitykę i elastyczność. Zależnie od pogody, daty kalendarzowej, wydarzeń i innych czynników wpływających na Twój biznes możesz włączać, wyłączać, podwyższać lub obniżać budżet, a także dostosowywać formy graficzne i tekstowe do konkretnych potrzeb.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Bycie wysoko w wynikach organicznych wyszukiwarki jest więcej niż uzasadnione! Po pierwsze – firmy i sklepy obecne na pierwszej stronie wyszukiwania budzą zaufanie użytkowników wyszukiwarki. Wedle badań w 95% przypadków wyszukujący nie przechodzą do drugiej strony wyszukiwań, więc bycie w top10, a szczególnie w top3, zapewnia – w zależności od pozycjonowanych fraz – niekiedy gigantyczny ruch. Ogólne lub wysoko konkurencyjne frazy mogą – i zazwyczaj są – bardzo trudne do osiągnięcia. Nie oznacza to jednak, że muszą być najlepszym i jedynym rozwiązaniem. Z pomocą przychodzi pozycjonowanie sklepu internetowego na długi ogon – czyli ściślejsze zapytania, które potencjalnie lepiej konwertują.

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest długofalowym procesem, w którym nie zaleca się zmian fraz, na które się pozycjonujemy (oczywiście można dodawać nowe), jak również nie zaleca się zmian firm odpowiedzialnych za SEO czy szerzej – pozycjonowanie.

Wynika to ze specyfiki pracy pozycjonera, charakteru strategii linkowania i przede wszystkim czasu, po jakim można dostrzec pierwsze efekty. Gra jest jednak warta świeczki. Dobrze wypozycjonowany sklep potrafi przynieść świetne zyski tylko z tytułu uzyskania przyzwoitych pozycji w wyszukiwarce na wcześniej wyselekcjonowane frazy. Pozycjonowanie sklepu internetowego można zatem śmiało nazwać inwestycją, która z czasem może i zapewne przyniesie określone korzyści. Poniżej znajdą Państwo grafikę z case`ami sklepów i stron związanych umową z naszą agencją.

typ średni budżet średnia ilośc fraz % wzrostu ruchu % wzrostu zamówień/kontaktów
branża usługowa 500 zł 12 +140% z 10 000 na 24 000 +1 120% z 10 na 122 kontaktów
sklep internetowy 1 000 zł 30 +487% z 25 794 na 151 621
+3 190% z 20 na 658
+328% z 569 000 zł do 2 434 537 zł

branża usługowa 1 500 zł 50 +465% z 935 na 5 287 +960% z 5 na 53 kontaktów
sklep internetowy 3 500 zł 250 +4 619% z 1 511 na 71 314
+679% z 449 na 3500
+725% z 119 000 zł do 982 000 zł

sklep internetowy 5 000 zł 500 +1 093% z 42 993 na 512931
+420% z 2 405 do 12 500
+327% 56 920 zł do 2 434 537 zł

Dlaczego warto prowadzić sklep internetowy?

Wejście w e-commerce przedstawia sobą wiele zalet – zarówno dla kupujących, jak i Ciebie – czyli sprzedających. Możesz znacznie obniżyć koszty prowadzenia swojej działalności funkcjonując w wirtualnym środowisku. Nie musisz magazynować towaru, nie musimy zatrudniać dodatkowych sprzedawców, a zasięg sprzedaży w zasadzie nie ma ograniczeń terytorialnych. Masz też znacznie większe i bardziej mierzalne formy reklamowe. A co z kupującymi? Niezależnie od miejsca, czasu, dostępności gotówki może dokonać zakupu za pośrednictwem kilku klików. To głównie nieograniczona dostępność sprawia, że e-handel detronizuje kolejne gałęzie sprzedaży detalicznej.

Wytyczne SEO dla pozycjonowania sklepu internetowego

Kluczem do sukcesu sklepu internetowego, jest jego widoczność w sieci, czyli obecność m.in. w wyszukiwarce Google. By zaistnieć na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na szeroki wachlarz słów, należy zadbać przede wszystkim o prawidłową optymalizację sklepu, którą warto zaplanować jeszcze przed startem witryny, na etapie projektowania.

Wytyczne SEO dla pozycjonowania sklepu internetowego

Budowa sklepu internetowego rozpoczyna się od wyboru silnika, który pozwala na pełną obsługę, zgodnie z naszymi potrzebami. Ale kontrola magazynu i łatwe płatności to nie wszystko, jeśli planujemy prowadzić interes popularny w wyszukiwarce. Jeśli chodzi o możliwość optymalizacji, nie każda platforma pozwala na pełną elastyczność i możliwość dowolnej zmiany ustawień lub kodu w szablonie. Na co więc zwrócić uwagę?

01

Przyjazne adresy

Część z popularnych silników sklepów internetowych wciąż nie pozwala na pełną dowolność w kwestii wyboru adresu podstron. Warto więc wybrać platformę, która będzie umożliwiała nadanie adresom URL jak najbardziej przyjaznej formy, np. nazwa-sklepu.pl/niebieski-kocyk-dzieciecy.html zamiast nazwa-sklepu.pl/kategoria/podkategoria/123-niebieski_kocyk_121342thbkguad7y.html

02

Możliwość modyfikacji title oraz meta description

Oba te elementy reprezentują sklep w wyszukiwarce internetowej. Możliwość indywidualnej modyfikacji pod wybrane słowa kluczowe znacznie ułatwia optymalizację i zwiększa szanse na sukces w wynikach wyszukiwania.

03

Content

Miejsce na tekst oraz możliwość dowolnego modyfikowania go, tj. dodawania nagłówków, tabel i grafik, itp.

04

Wersja mobilna

Każdy silnik i każdy szablon sklepu musi być dostosowany do urządzeń mobilnych.

05

Dynamiczna sitemapa w formacie XML

Każdy większy sklep powinien zawierać moduł z sitemap.xml, generowany dynamiczne i uwzględniający wszelkie zmiany w dostępności produktów. Sitemapa ułatwia robotom Google’a poruszanie się po witrynie i indeksowanie jej zawartości.

06

Dostęp do plików

Wybierając platformę internetową bez dostępu do ftp, jesteśmy skazani na to, na co pozwala nam wykupiony abonament oraz na życzliwość pomocy technicznej dostawcy. W niektórych przypadkach takie rozwiązanie się sprawdza i np. w przypadku konieczności wykonania większej liczby przekierowań adresów, współpraca odbywa się bez zastrzeżeń. Taką opcje z pewnością mogą rozważać małe firmy, nie współpracujące ze sztabem informatyków. W przypadku większych sklepów, lepszym rozwiązaniem będzie silnik, do którego plików będzie można uzyskać dostęp w każdej chwili, nie będą uzależnionym od godzin pracy helpdesku.

07

Bezpieczeństwo i stabilność

Stabilne platformy, odporne na próby włamania to bezpieczeństwo danych klientów oraz naszych pieniędzy.

Silnik to nie wszystko

Jednym z najważniejszych i równocześnie najbardziej czasochłonnych elementów budowania sklepu jest przygotowanie contentu. Wśród najczęstszych błędów właścicieli jest korzystanie z gotowych opisów, dostarczonych przez producenta. Powstałe w ten sposób duplikaty treści mogą negatywnie wpływać na pozycjonowanie – Google nie będzie promował stron, które nie powtarzają informacje z witryn już obecnych w indeksie. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie tekstów pisanych pod przyszłych klientów sklepu, bazujących na ich potrzebach. Rozbudowane treści to także szansa na większą ilość fraz kluczowych, na jakie rankować będzie nasza strona. Warto również pamiętać, że content to nie tylko teksty, ale także pliki graficzne i video.

Budując sklep internetowy warto zadbać o wygodę jego użytkowników. Intuicyjny layout, ciekawe teksty oraz asortyment to, obok aktywności w social media, najlepszy sposób na przyciągnięcie użytkowników i zachęcenie ich do dzielenia się linkami do naszej strony oraz zakupów!

Opisywanie produktów w sklepach

Prawidłowo przygotowany opis produktów w sklepie przynosi wiele korzyści, nie tylko od strony SEO, ale także może pomóc użytkownikom w podejmowaniu decyzji podczas zakupów.
Klient, przeszukując asortyment w tradycyjnym sklepie, posiłkuje się informacjami na etykietach i metkach, a także niejednokrotnie zawartość swojego koszyka opiera na rozmowie ze sprzedawcą. W wirtualnym świecie, wszystkie informacje czerpie z tekstu na stronie produktu.

Brak wyczerpującego opisu często zniechęca do zakupu. Aby temu zapobiec, wystarczy przygotować content, który odpowie na pytania klienta i pomoże mu podjąć decyzję.

Jakie cechy posiada dobry tekst, przygotowany z myślą o kliencie?

  1. Dokładnie opisuje wygląd oraz funkcjonalności produktu.
  2. Zawiera odpowiedzi na najczęstsze pytania i rozwiera najpopularniejsze wątpliwości wobec tego produktu.
  3. Jest czytelny – zawiera nagłówki, listy, a dane techniczne przedstawione są w tabelce. Taka forma prezentacji informacji jest przejrzysta i wpływa na pozytywny odbiór tekstu.

Rozważając te same podpunkty pod kątem SEO, łatwo dostrzec że tekst pisany dla klienta i dla robotów wyszukiwarki, to w zasadzie jedno i to samo:

  1. Dokładny opis to więcej miejsca na słowa kluczowe i ich synonimy. Większa objętość tekstu pozwala również na rozwinięcie puli fraz pozycjonowanych o frazy z tzw. “długiego ogona”.
  2. Z “długim ogonem” wiąże się również kolejny podpunkt. Użytkownicy wyszukiwarki często zadają pytanie bezpośrednio w polu wyszukiwania. Aby lepiej dostosować SERPy do ich potrzeb Google wprowadził Featured Snippets, czyli wyróżnione (nad top10!) fragmenty z odpowiedzią. “Wyłapanie” i umieszczenie na stronie odpowiednio sformułowanego pytania i odpowiedzi to szansa na znalezienie się ponad konkurencją.
  3. Roboty Google świetnie sobie radzą sobie z czytaniem kodu html i selekcją zawartych w nich danych. I tak użycie fraz kluczowych w nagłówkach h1, h2, h3, wskazuje, że to właśnie te frazy najważniejsze w stronie. W paragrafach, które będą zawierać główną treść, słowa kluczowe warto wyróżnić za pomocą pogrubienia strong. Listy i tabele to kolejne elementy ubogacające opis i wpływające na jego odbiór przez wyszukiwarkę.

Dobrze przygotowany opis wymaga dużego nakładu pracy, jednak jest słuszną drogą do sukcesu w wynikach wyszukiwania. Wybierając “drogę na skróty”, czyli np. wykorzystując opisy produktów dostarczone przez ich producenta, działamy na swoją szkodę. Im bardziej popularny produkt, tym większe prawdopodobieństwo że jego opis będzie zduplikowany u konkurencji. Google nie patrzy zbyt przychylnie na kopie treści i istnieje szansa, że kolejne duplikaty będą karane usunięciem z indeksu wyszukiwarki. Aby uniknąć kar, zachęcamy aby wypracować własny styl tworzenia opisów i stosować go przy tworzeniu treści na strony każdego produktu dostępnego w sklepie.

Dane strukturalne w sklepach internetowych

Rich Snippets, to kolejny sposób na wyróżnienie swojej witryny w wynikach wyszukiwania, przydatny zwłaszcza dla sklepów internetowych. Korzystanie z tej opcji pozwala na umieszcze większej ilości danych w SERPach, a co za tym idzie, zwiększenie klikalności i przychodów ze sprzedaży.

Wyświetlanie rozbudowanego opisu uzależnione jest od obecności danych strukturalnych na naszej stronie. Znaczniki, znane pod nazwą “schema”, można umieścić w kodzie na kilka sposobów:

  • RDF
  • mikrodata
  • replace bullets
  • json-ld

Każdy z nich pozwala na opisanie poszczególnych elementów w obrębie witryny, zwłaszcza na stronach produktów. Dzięki schema.org, do wyszukiwarki można dodać informacje o cenie, opiniach wyrażonych w formie gwiazdek, a także o dostępności produktu.

Za pomocą znaczników, Google może poznać również bardziej szczegółowe cechy każdej pozycji z asortymentu naszego sklepu internetowego – strona schema.org/Product dostarcza znaczniki pozwalające zaznaczyć informacje takie jak – wagę produktu, jego długość, opis stanu (przydatne zwłaszcza przy używanych rzeczach), a także nagrody, które dany produkt otrzymał.

Prawidłowo zaimplementowane znaczniki pozwalają też na wyświetlenie breadcrumbs zamiast linku w opisie naszego sklepu w wynikach wyszukiwania – np. domena.pl › Język polski › Liceum zamiast http://domena.pl/tekst/-henryk_sienkiewicz_bibliografia_zyciorys. Breadcrumbs to rodzaj nawigacji, pozwalający użytkownikom i robotom sieciowym na orientowanie się w jakiej części naszej witryny znajduje się poszukiwana przez nich informacja.

Zastosowanie znaczników schema.org niestety nie jest jednoznaczne z uwzględnieniem ich przez Google za każdym razem, kiedy pojawią się one w wyszukiwarce, może mieć jednak pośredni wpływ na ogólną ocenę strony. Korzystanie z Rich Snippets nie jest skomplikowane, zwłaszcza że najnowsze aktualizacje najpopularniejszych silników i platform sklepowych pozwalają na dodanie do kodu najważniejszych elementów na stronie.

Aby wypróbować działanie danych strukturalnych na swojej witrynie, warto skorzystać z narzędzi dostarczanych przez Google – asystenta do oznaczania danych. Poprawność wprowadzonych danych można sprawdzić tutaj.

User generated content a pozycjonowanie sklepów internetowych

Sklepy internetowe, a szczególnie karty produktów i wpisy aktualnościowe czy blogowe na tychże, to świetny sposób by angażować swoich klientów do wymiany spostrzeżeń i recenzowania sprzedawanych produktów. Dlaczego to ważne? Ponieważ częściowo wypełnią Oni Twoją witrynę unikalną treścią wypełnioną słowami kluczowymi, na których Ci zależy. Jeżeli klientka recenzuje czy po prostu poleca w komentarzach “podkład” to prawdopodobnie użyje słowa “podkład” podobnie jak scharakteryzuje go w sposób, który może być cenny dla niszowych zapytań. Już na etapie budowania sklepu warto zatem pamiętać o rozwiązaniu, które umożliwi Twoim klientom dodawanie własnych treści. Pozytywnie odbije się to na pozycjonowaniu sklepu internetowego oraz budowaniu społeczności i zaufania wokół oferowanych produktów lub usług.

Czy mogę pozycjonować sklep internetowy dla użytkowników poza Polską?

Oczywiście! Pozycjonowanie ma sens na rynkach, na których chcesz zaistnieć aktualnie lub w przyszłości. Jeżeli zatem możesz wysyłać towar do danego kraju bez żadnych ograniczeń – np. do wszystkich w granicach Unii Europejskiej – wtedy warto przemyśleć sprawę. Oczywiście – zarówno Google Ads (Google AdWords)m jak również pozycjonowanie stron i sklepów internetowych za granicą są droższe przez wyższe stawki tak pracy, jak również samych aukcji czy linkowania, ale z drugiej strony niektóre z tych krajów oferują potężny potencjał nabywczy, który może pomóc Ci w kolejnym etapie skalowania sprzedaży w swoim sklepie internetowym.

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego można zostawić po osiągnięciu celu?

Byłby to scenariusz idealny, prawda? Niestety – o pozycjonowanie sklepu internetowego trzeba dbać właściwie nieustannie. Po pierwsze dlatego, że konkurencja nie śpi i również jest zainteresowana frazami, na które możesz się wyświetlać. Na świecie w zasadzie nie istnieje firma, która nie miałaby konkurentów. Ponadto rynek również ulega przeobrażeniom, Twoja oferta produktowa może się rozszerzyć czy z czasem ulec zmianom. Będzie to wymagało aktualizacji pracy nad pozycjonowaniem sklepu internetowego pod istotne dla Ciebie frazy. Poza tym Google premiuje strony, na których coś się “dzieje” – sukcesywne dodawanie treści, optymalizowanie podstron, zbieranie linków – jeżeli tego typu działania ustaną, wtedy możesz spodziewać się spadków na rzecz konkurentów, którzy będą kontynuować swoje akcje w zakresie pozycjonowania.

Chcesz wiedzieć więcej, by zrozumieć dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych jest tak ważne dla osiągnięcia sukcesu? Sprawdź naszego bloga, w którym poruszamy wiele kwestii związanych zarówno z tym, jak i innymi metodami skutecznego reklamowania Twojego sklepu internetowego i strony z usługami. Sprawdź teraz – pozycjonowanie stron internetowych z Verseo.

Czy pozycjonowanie jest skuteczne? Tak – case studies

W pierwszym roku współpracy podnosimy widoczność strony w wynikach wyszukiwania średnio o 419%. Czy każda strona jest w stanie osiągnąć taki wynik? Tak i nie – wszystko zależy od branży, aktualnego stanu indeksowania witryny, wcześniejszych działań SEO, wielkości i stopnia zdeterminowania konkurencji, a także nakładów finansowych.

Zazwyczaj stopień wypozycjonowania strony mierzy się za pomocą trzech wskaźników – liczby fraz w TOP 50, TOP 10 i TOP 3 wyników wyszukiwania. Najbardziej pożądane są oczywiście pozycje w TOP 3, ponieważ to one generują najwięcej wejść na witrynę. Niewielu użytkowników zagląda na pozycje, które znajdują się dalej niż na pierwszej lub – rzadziej – drugiej stronie rezultatów, dlatego analizowanie dalszych pozycji niż TOP 50 w dużym stopniu mija się z celem. Chodzi nam przecież o skuteczność.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom z portfolio Verseo.

Case study – internetowy sklep meblowy

W grudniu 2020 nasi specjaliści zajęli się pozycjonowaniem strony pewnej firmy z branży meblowej. Choć firma istniała od blisko 20 lat, jej internetowej prezencji właściwie nie było. Po dokonaniu drobiazgowego audytu SEO okazało się, że strona znajduje się w TOP 50 wyników zaledwie na jedną frazę. W TOP 3, a nawet TOP 10 strona nie wyświetlała się na żadne słowa kluczowe – jest to wynik, który całkowicie uniemożliwia skuteczne prowadzenie internetowej odnogi biznesu.

Dzięki opracowaniu strategii pozycjonowania, a następnie jej realizacji przez specjalistów Verseo udało się osiągnąć bardzo dobre wyniki już po pół roku współpracy. W czerwcu 2021 strona naszego klienta zanotowała duży wzrost internetowej rozpoznawalności. Z jednej frazy w TOP50 kilka miesięcy wcześniej udało się osiągnąć aż 500 fraz. Najważniejsze jednak, że strona znalazła się w TOP10 na 25 fraz oraz w TOP3 na 5 fraz – to wynik, który pozwala na poprawę statystyk wejść, zwiększenie liczby klientów i pozwala z optymizmem patrzeć na cyfrową przyszłość firmy.

Case study – internetowy sklep z kategorii Dom i Ogród

Przyjrzyjmy się innemu przypadkowi. Sklep z kategorii “Dom i ogród” został założony na początku 2020 roku. Niemal od razu – w marcu 2020 – klient zgłosił się do Verseo, by rozpocząć współpracę. Z uwagi na bardzo krótką obecność sklepu w internecie strona nie miała prawa być wysoko w wynikach wyszukiwania w Google. Sklep znajdował się w TOP 50 zaledwie na 12 fraz, a zarówno TOP 10, jak i TOP 3 wydawały się bardzo odległe. Zadaniem specjalistów Verseo było to zmienić. Przygotowaliśmy więc długoterminowy plan, zaproponowaliśmy konieczne zmiany i rozpoczęliśmy cały proces. Tak wyglądała widoczność sklepu przed rozpoczęciem działań SEO.

Po nieco ponad pół roku wytężonej pracy udało się osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Sklep trafił do TOP 50 na prawie 400 fraz. Pod względem czołowej dziesiątki było to ponad 50 fraz, a na ponad 10 fraz znalazł się w obleganym TOP 3.

Case study – internetowy sklep z branży branży odzieżowo-perfumeryjnej

Zajrzyjmy do jeszcze jednego przypadku. Tym razem współpracę zaproponowała nam rozpoznawalna marka odzieżowo-perfumeryjna. Sklep nie zaczynał SEO od zera – od lat były prowadzone działania zmierzające w kierunku poprawy pozycji w wyszukiwarkach. Klientowi dotychczasowe wyniki jednak nie wystarczały uznając, że taka marka zasługuje na więcej. Do akcji wszedł więc Dream Team Verseo.

12 miesięcy pracy specjalistów przyniosło pożądane efekty. W ciągu tego czasu sklep zauważalnie zwiększył liczbę fraz w TOP 50, TOP 10 i TOP 3. Sytuację przedstawia poniższy wykres – obejmuje on liczbę fraz w TOP 10. Czerwona linia oznacza początek współpracy z Verseo.

Sklep znacząco poprawił swoje pozycje w wyszukiwarkach – w przypadku fraz w TOP 10 aż o 213%.

Ale na czym to dokładnie polega?

W uproszczeniu, pozycjonowanie opiera się na dwóch rodzajach czynności, które są wykonywane, by poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Zanim jednak do nich przejdziemy, należy pamiętać, że zawsze w działaniach SEO pierwszym krokiem powinna być szczegółowa analiza strony, wykonana za pomocą profesjonalnych narzędzi. Musi ona obejmować samą witrynę (szybkość jej działania, certyfikat SSL, dostosowanie do wyświetlania na telefonach i tabletach, w przypadku sklepów także wspomniane powyżej dane strukturalne i wiele innych) oraz linki – zarówno te prowadzące do strony, jak i umieszczone na stronie łącza do zewnętrznych podmiotów.

Najważniejsze w przypadku SEO jest dokładne sprawdzenie, na które frazy strona wyświetla się wysoko, a na które nisko – na tej podstawie można przygotować odpowiednią strategię, zoptymalizować umieszczony na witrynie content oraz dopasować koncepcję linkowania.

Przejdźmy więc do “dwóch twarzy SEO” – co oznaczają określenia “off-site SEO” i “on-site SEO”?

1. On-site SEO – są to działania, które wykonuje się na stronie. Obejmują one:

Kwestie techniczne – algorytm Google przez lata “nauczył się” rozpoznawać bardzo wiele czynników, w tym dokładnie analizować różne aspekty związane z działaniem i wyświetlaniem strony. Jest to na przykład szybkość odpowiedzi serwera, ale również jakość wyświetlania strony na różnych rozdzielczościach i urządzeniach. W dzisiejszych czasach nie można lekceważyć smartfonów, tabletów i innych przenośnych urządzeń. Można z czystym sumieniem stwierdzić, że to właśnie pod mobile powinno się w pierwszej kolejności projektować sklep internetowy. Dane wskazują, że już od kilku lat smartfony prześcignęły komputery w ruchu internetowym – zdecydowanie więcej użytkowników przegląda dziś strony na przenośnych urządzeniach, a udział “mobile” w transakcjach w sklepach internetowych stale rośnie. Trend ten z całą pewnością się utrzyma wraz ze wzrostem wydajności i możliwości nowoczesnych telefonów.

Strona e-sklepu musi być także wyposażona w certyfikat SSL, potwierdzający, że komunikacja pomiędzy użytkownikiem a serwerem jest szyfrowana. Wiele przeglądarek przed wejściem na stronę bez takiego certyfikatu wyświetla alarmujący komunikat, który ma na celu ostrzec użytkownika przed korzystaniem z witryny. SSL według Google jest także jednym z czynników branych pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki przy określaniu pozycji strony. Biorąc pod uwagę trendy oraz przewidywania specjalistów, jego pozycjonerska wartość będzie rosła.

Badania wskazują, że zdecydowana większość użytkowników rezygnuje z wejścia na witrynę, jeśli czas oczekiwania na jej wczytanie jest zbyt długi. Oprócz korzystania z odpowiedniego serwera i optymalizacji kodu, co ma na celu zapewnienie stronie bezproblemowego i szybkiego działania, ważna jest również kompresja zdjęć. Ta sama grafika przy zbliżonej jakości może zazwyczaj zajmować na przykład 80 lub 500 kilobajtów – ma to bardzo duże znaczenie dla czasu ładowania się strony. Kompresując zdjęcia wychodzisz użytkownikowi naprzeciw i ułatwiasz mu korzystanie ze strony. Informujesz także algorytm, że strona jest szybka i warto umieścić ją wyżej.

Content i słowa kluczowe – techniczna optymalizacja strony jest niesamowicie ważna, ale nie da się ukryć, że to właśnie odpowiedni content w największej mierze przyciąga użytkownika i pozwala go zatrzymać. Wie o tym algorytm Google i dokładnie analizuje treść znajdującą się na stronie.

Google promuje te strony, które “wiedzą o czym mówią” – zawierają wyczerpujące opracowania danego tematu. Ma to oczywiście uzasadnienie. Jeżeli użytkownik od razu znajdzie to, czego szukał, wartość wyszukiwarki jako codziennego narzędzia wzrasta i mamy wtedy sytuację win-win. To dlatego Google, Bingowi i innym wyszukiwarkom zależy na promowaniu jakościowych treści.

Jak algorytm analizuje treść?

Najważniejszym czynnikiem jest jakość tekstu – jego długość i nasycenie frazami kluczowymi. Musi być to naturalne – zbytnie “upychanie” słów kluczowych w tekście, na przykład “wózki wózki wózki” będzie wyglądało sztucznie, przez co tekst odrzuci zarówno zirytowanego czytelnika, jak i da znać algorytmowi, że coś tu jest nie tak.

Drugim – poza merytoryczną jakością treści i frazami kluczowymi – aspektem branym pod uwagę jest czytelność tekstu na danej podstronie. Nikt nie lubi czytać “ściany tekstu” – tysięcy znaków zbitych w jedną całość. Treść musi być podzielona na przyjazne dla oka akapity, a one same dobrze jest rozgraniczyć nagłówkami – H1, H2, H3. Pomoże to czytelnikowi w odbiorze, a słowa kluczowe w nagłówkach powiadomią crawlera wyszukiwarek, o czym jest dana sekcja i jak ją interpretować w kontekście nadawania stronie wartości SEO.

To jeden z powodów, dla którego na stronie zawsze warto mieć firmowego bloga. To prosty (choć oczywiście wymagający wiele wysiłku) sposób na:

  • Po pierwsze, stworzenie treści, która zPo pierwsze, stworzenie treści, która zwiększy zawartość contentu w obrębie strony i poinformuje boty Google o tematyce witryny czy sklepu. Pozwoli więc na przyciągnięcie klientów, którzy szukają informacji o danym temacie czy produkcie w wyszukiwarkach. Jeżeli zostanie to zrobione z rozmysłem i według planu, będzie miało korzystny wpływ na SEO e-sklepu.
  • Po pierwsze, stworzenie treści, która zPo drugie, blog firmowy z istotnymi informacjami na temat oferowanych w sklepie produktów to także potwierdzenie, że dana platforma e-commerce jest godna zaufania, a co za tym idzie, warto skorzystać z jej oferty.

Obydwie te wartości przenikają się i nie da się stwierdzić, czy w przypadku umiejętnie prowadzonego bloga firmowego wzrasta wiarygodność sklepu, a poprawa SEO jest pożądanym skutkiem ubocznym, czy odwrotnie – blog na stronie sklepu jednocześnie zwiększa reputację marki jako eksperta i poprawia pozycjonowanie na frazy powiązane z publikowanymi wpisami.

Propozycje contentu na bloga w przypadku sklepów internetowych:

  • Porównanie czołowych produktów z tej samej kategorii;
  • Porównanie produktów z tej samej kategorii w różnych przedziałach cenowych – na przykład wózki dziecięce do 300, 500 i 1000 zł wraz z opisem funkcji;
  • Propozycje produktów odpowiadających na konkretne potrzeby i rozwiązujących konkretne problemy – na przykład komputery do montowania filmów, myjki ciśnieniowe, drony do filmowania, rękawice do uprawiania danej sztuki walki;
  • Artykuły poradnikowe – jak wykonać daną czynność przy pomocy danego produktu/kategorii produktów – na przykład odrdzewianie biżuterii, montaż monitoringu i inne używając produktów z asortymentu;
  • Ważne wydarzenia z życia firmy – uwaga – takie wpisy powinny być publikowane rzadko i zawierać coś więcej niż tylko suchą kronikę – prawda jest taka, że nawet jeśli klient lubi Twój sklep, niespecjalnie obchodzi go, że zwiększyliście obroty w zeszłym roku o 21,37% lub że zmienił się dyrektor działu product development. Często lepiej unikać contentu tego rodzaju, niż robić to sztywno i bez wyrazu. Pod względem SEO takie wpisy mogą potencjalnie poprawić pozycjonowanie na zapytania brandowe;

2. Off-site SEO

To budowanie sieci linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony. Gdy do danej witryny pojawia się wiele łączy, algorytm na podstawie “cyfrowego społecznego dowodu słuszności” uznaje stronę za wartościową. Linki muszą jednak spełniać dwa warunki, by miało to faktycznie zauważalny wpływ:

  • Linki technicznie mogą być opatrzone dwoma parametrami – dofollow oraz nofollow. Różnica pomiędzy nimi jest z perspektywy użytkownika niezauważalna – jeden i drugi rodzaj jest “klikalnym” przekierowaniem na docelową stronę. Bot interpretuje je jednak zupełnie inaczej w zależności od parametru – linki dofollow “zachęcają” crawlery do przejścia na stronę końcową, natomiast linki nofollow są ignorowane.
  • Bardzo istotna jest także “moc” strony, na której umieszczony został link. Łącza nie są równorzędne – link opublikowany na istniejącej od wielu lat, respektowanej witrynie z wieloma podstronami będzie miał dużo większą pozycjonerską siłę niż mikrostrona, która dopiero pojawiła się w Sieci i nie prowadzą do niej żadne łącza.

SEO – per aspera ad astra

Algorytm Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników, na podstawie których pozycjonuje stronę na daną frazę. Część z nich jest tajna, a nawet wśród tych jawnych “waga” każdego z osobna nie jest podawana do wiadomości publicznej. Odkrycie tajników pozycjonowania to ciągła, nieustająca nauka – algorytm jest cyklicznie aktualizowany, a sama teoria musi być poparta praktyką. Pozycjonowanie to dziedzina wybitnie eksperymentalna – poszczególne elementy analizowane przez boty regularnie zmieniają swoją istotność, powodując konieczność dostosowania działań pozycjonerskich do zmieniających się warunków. Choć ogólne zasady, czyli jakość i przejrzystość contentu oraz linki ze stron uznawanych przez Google za wartościowe pozostają w założeniu niezmienne, droga do wysokich pozycji to nieustanne testy, eksperymenty i doświadczenia.

Co liczy się w SEO – fakty i mity

Z opisanego powyżej powodu wokół SEO narosło wiele mitów. Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym:

01

Mit: dobra agencja jest w stanie wypozycjonować stronę na szczyt wyników wyszukiwania w kilka tygodni

 
Mamy to tu do czynienia nie z jednym, a z dwoma mitami. Po pierwsze, kilka tygodni to bardzo mało czasu, a pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga miesięcy, czy nawet lat. Co gorsza, raz osiągnięta pozycja może łatwo zostać stracona – na przykład wtedy, gdy konkurencja mocno zintensyfikuje swoje działania. Drugi mit w tym stwierdzeniu to gwarancja osiągnięcia TOP1 albo TOP3. Pozycjonowanie jest z jednej strony zbyt dynamiczne, a z drugiej ma zbyt dużą siłę bezwładności, by móc z całą pewnością zaręczyć o zdobyciu konkretnych pozycji.

02

Mit: SEO może i jest istotne, ale dzisiaj to media społecznościowe rządzą internetem

Nie jest to może mit w pełnym znaczeniu tego słowa, ale w dalszym ciągu to co najwyżej ćwierćprawda. Social media są istotnym elementem budowania marki w Sieci i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W przypadku sklepu internetowego są jednak zwykle dodatkiem, a nie główny kanałem.

Problemem jest zwłaszcza ulotność treści w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram i inne portale opierają się na ciągłym scrollowaniu i zastępowaniu jednych wpisów drugimi. SEO to działanie wymierzone w odpowiadanie na konkretne zapytania – dzięki temu jest długoterminowo skuteczniejsze. Innym powodem jest zwyczajnie większa popularność wyszukiwarki Google niż poszczególnych social mediów. Z Google korzysta ponad 90% internautów – konto w mediach społecznościowych ma dużo mniej osób, a jeszcze mniej korzysta z niego regularnie (choć trzeba oddać cesarzowi co cesarskie – dalej jest to imponująca liczba). Do tego dochodzi spora fragmentacja – niektórzy korzystają z Facebooka, inni z Tik Toka, jeszcze inni z Twittera, Snapchata czy Instagrama. Oczywiście w świecie wyszukiwarek również poza Google o uwagę użytkownika walczy Bing, Yahoo czy DuckDuckGo, jednak to właśnie koncern z Mountain View jest absolutnym dominatorem pod względem wyszukiwania w globalnej sieci. Warto dodać, że linki w SM są oznaczone jako nofollow, więc nie wpływają bezpośrednio na SEO.

03

Mit: wystarczy założyć kilka mikrostron i umieścić tam wiele linków prowadzących do pozycjonowanej witryny

To gigantyczne uproszczenie świadczące o nieznajomości realiów. Takie praktyki miały sens dekadę temu, kiedy algorytm nie był tak rozbudowany jak dzisiaj. W 2021 roku SEO jest nieporównywalnie bardziej skomplikowane i wymagające. Nowopowstała, anonimowa strona bez sensownej treści, do której nie prowadzą linki ze stron uznawanych za jakościowe nie ma niemal żadnej pozycjonerskiej wartości.

04

Mit: marketing szeptany to prosty sposób na poprawę SEO

Kolejny pozycjonerski archaizm. Obecnie linki wklejane na fora internetowe czy umieszczane w komentarzach pod artykułami są w zdecydowanej większości opatrzone parametrem nofollow, co oznacza, że nie są interpretowane przez crawlery jako “zaproszenie” do przejścia na linkowaną stronę. Do tego dochodzi faktyczny upadek popularności forów jako zjawiska internetowego – choć niektóre specjalistyczne fora wciąż gromadzą wielu użytkowników, większość dyskusji w Sieci przeniosła się do mediów społecznościowych. Marketing szeptany może mieć wartość w budowaniu rozpoznawalności firmy w internecie, chociaż nie da się ukryć, że najczęściej widywana forma takiego marketingu ma bardzo wiele punktów wspólnych ze zwykłym spamem.

05

Mit: SEO można robić we własnym zakresie, nie ma sensu wynajmować do tego agencji

Oczywiście będąc wyposażonym w podstawową wiedzę, determinację i dużo czasu jesteśmy w stanie samodzielnie do pewnego stopnia poprawić pozycję strony. Sprawdzi się to jedynie w przypadku wyjątkowo niszowych branż, w których nie ma istotnej konkurencji. Niestety pozycjonowanie sklepów internetowych ze względu na silnych rywali biznesowych i nasycenie rynku wymaga w zdecydowanej większości przypadków znacznie bardziej rozbudowanych środków. Samo profesjonalne oprogramowanie do analizy słów kluczowych pod różnymi kątami, z którego korzystają najlepsze agencje, to miesięczny koszt wynoszący około 2000 złotych dla jednej firmy.

06

Mit: jednorazowa inwestycja w SEO wystarczy, później najwyżej można kontynuować w razie potrzeby

Niestety taka mechanika działania skończy się dużo gorszymi rezultatami, niż regularna, wieloetapowa praca nad pozycjonowaniem. SEO, by być skuteczne, wymaga ciągłości, a smutna prawda jest taka, że proces pozycjonowania w zasadzie nigdy się nie kończy. Biznesowi rywale nie śpią – a mówimy o sklepie internetowym, więc niezależnie od branży podmiocie działającym w silnie konkurencyjnych warunkach. Jednorazowe “strzały” wygenerują efekty słabsze o kilka klas przy jednocześnie znacznie wyższych kosztach pozycjonowania.

07

Mit: dobry content sam się obroni, nie potrzebuję dodatkowego wsparcia

Idealizm jest cnotą, jednak biznes w internecie rządzi się nieco innymi prawami. Jest w tym stwierdzeniu trochę racji – wysokojakościowa treść faktycznie ma wiele pozycjonerskich zalet i bez niej zwyczajnie nie da się prowadzić działań SEO. To jednak zbyt mało, by prowadzić sklep internetowy z ambicjami i oprzeć go nawet w małej mierze o ruch z Google.

08

Mit: liczą się tylko główne frazy i wyłącznie na nie trzeba położyć nacisk

Oczywiście więcej osób wpisuje do wyszukiwarki hasło “buty sportowe”, niż “buty sportowe adidas predator Freak+ FG”, jednak jedna i druga fraza mogą wygenerować konwersję w sklepie. Pierwsza należy do tak zwanego krótkiego ogona (short tail) – fraz bardzo często wyszukiwanych, jednak z tego powodu trudnych i kosztownych w SEO z powodu bardzo dużej konkurencji. Druga fraza jest znacznie bardziej szczegółowa, przez co łatwiej wypozycjonować stronę właśnie na nią – w dodatku użytkownik wpisujący tak precyzyjnie określony model butów najprawdopodobniej dokładnie wie, co chce kupić i jest zdecydowany na dokonanie transakcji. Zachodzi więc większe prawdopodobieństwo, że zakupu dokona w Twoim sklepie, jeśli trafi na Twoją stronę jako pierwszą.

Agnieszka Talarska
Business Development Manager

W ramach współpracy zapewniamy:

  • kompleksowy audyt sklepu internetowego,
  • optymalizację sklepu internetowego,
  • możliwość pozycjonowania nawet ponad 100 fraz,
  • codzienny monitoring pozycji,
  • przygotowanie unikalnych treści na stronę (SEO copywriting),
  • opiekę indywidualnych specjalistów: SEO i opiekuna klienta.

Darmowa wycena