Co to jest SEO i dlaczego pozycjonowanie jest ważne dla sklepów internetowych?
Search Engine Optimalization (w skrócie SEO) to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing, Yahoo itp. Celem pozycjonowania sklepu internetowego jest osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na zapytania dotyczące konkretnych usług lub produktu. Miejsce w pierwszej dziesiątce (TOP10) zwiększa szanse na kliknięcie linku kierującego na firmową stronę. Z kolei to może pozwolić pozyskać nowego użytkownika, a docelowo, klienta!
Pozycjonowanie sklepu internetowego, zwłaszcza w postpandemicznej rzeczywistości, jest priorytetem przedsiębiorców, którzy chcą wzmacniać swoją pozycję w wirtualnym świecie. Branża e-commerce rozwija się w ekspresowym tempie, co wpływa na wzrost konkurencyjności. Wyprzedzanie rzeszy tożsamych ofert wymaga odpowiedniej strategii, konsekwencji działań i cierpliwości. SEO sklepu internetowego zajmie więcej czasu niż promowanie produktów dzięki płatnym kampania. Efekty będą jednak stabilniejsze i bardziej trwałe.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego może znacząco wpłynąć na poprawę widoczności domeny, zwiększenie ruchu, wzrosty słupków sprzedażowych i realizację celów biznesowych. Pomagają w tym między innymi słowa kluczowe, pieczołowicie wybrane w procesie pozycjonowania sklepu internetowego. Wykorzystywane na stronie frazy kluczowe to promocja produktów lub usług najistotniejszych z perspektywy prowadzonej firmy, a także bardziej precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. Możesz odpowiedzieć na ich konkretne potrzeby towarem, który w przemyślany sposób rozłożysz na wirtualnych półkach.
O co chodzi z pozycjonowaniem?
Walka o topowe pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page, czyli stronach wyników wyświetlana w wyszukiwarce w odpowiedzi na określone zapytanie użytkownika) to zdecydowanie więcej niż właściwe nasycenie słowami kluczowymi nagłówków i tekstów.
Najważniejsze elementy, która uwzględnia pozycjonowanie sklepu internetowego to między innymi:
- właściwa budowa strony
- optymalizacja witryny (pod względem UX i SEO)
- prędkość jej działania
- atrakcyjny profil linków.
Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych to długi proces, obejmujący analizę widoczności, wykluczanie błędów, stworzenie przekierowań 301, w celu wykorzystania pełnej mocy domeny. Istotna jest także sama jakość pozycjonowanej strony, czy jej responsywność.
Pozycjonowanie sklepu internetowego należy podzielić na dwa etapy. Mamy tu na myśli:
Optymalizację techniczną – obejmującą przygotowanie interesujących opisów i tytułów, ale także pracę nad maksymalną wygodną korzystania ze strony. Chodzi między innymi o szybkość jej ładowania, czy responsywność. To również dopracowana strategia linkowań – zewnętrznych i wewnętrznych.
Optymalizację content marketingu – polegającą na dostarczeniu treści dopracowanych pod kątem fraz kluczowych. Myśl o nich szeroko – różnorodne materiały mają rozbudzać ciekawość, udzielać odpowiedzi na pytania wpisywane przez potencjalnych klientów w okienko wyszukiwarki, czy dostarczyć argumentów przemawiających za skorzystaniem właśnie z Twojej oferty.
Ważne!
Content marketing powinien uwzględniać cały cykl zakupu, od momentu pierwszej styczności z Twoją ofertą aż po domknięcie transakcji zakupowej i późniejsze korzystanie z produktu.
Priorytetem jest również zadbanie o właściwą strukturę witryny (nagłówki). Ułatwiają one nawigowanie po stronie internetowej, zwiększając szansę na finalizację zakupu, czy docenienie przez roboty Google.
O tym, jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego w Verseo, opowiadamy w VIDEO zamieszczonym poniżej. Sprawdź, by wiedzieć więcej o SEO.
Pozycjonowanie – “must” dla sklepu internetowego?
E-commerce to rozpędzona machina, która w wyniku pandemii doczekała się dodatkowego trubodoładowania. Nowe sklepy internetowe wyrastają, jak grzyby po deszczu i nic nie wskazuje na to, by trend miał się zmienić. Specjaliści szacują, że w 2027 roku wartość tego rynku w Polsce ma wynieść 187 miliardów złotych!
Co to oznacza dla e-przedsiębiorców? Przede wszystkim jeszcze większą ekwilibrystykę w ramach wybicia się ze swoją ofertą na tle konkurencji i wyższe koszty pozyskania nowego klienta. W tych okolicznościach pozycjonowanie sklepu internetowego jest jednym ze stabilnych filarów, na których można budować sukces swojego e-commerce.
Gdy konkurencja jest tak duża, o powodzeniu decydują niuanse. Może to być perswazyjny opis produktu, wysokiej jakości zdjęcia, skrócony proces zakupowy, korzystniejsza cena (która w dobie szalejącej inflacji staje się coraz bardziej istotna), wygodna forma dostawy, a przy droższych produktach, możliwość korzystnego kredytowania. To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych.
Obecnie klient jest także bardzo wymagający, jeśli chodzi o szybkość zaspokojenia potrzeby. Gdy wpisuje w okienko wyszukiwarki zapytanie, chce otrzymać listę firm, które oferują konkretne dobro i jego ekspresowe dostarczenie. Stawka jest wysoka, a do gry wchodzą tylko najlepsi. Czyli szczyt listy wyników wyszukiwania Google.
Chcesz tam być? Zainwestuj w pozycjonowanie sklepu internetowego.
Możesz też nie robić nic i liczyć na szczęście. Decyzja należy do Ciebie.
Optymalizacja On-Page SEO dla pozycjonowania sklepu internetowego
Przyjemny wygląd e-commerce, szybkość ładowania strony, intuicyjność poruszania się po niej, dostosowanie do mobile (responsywność) oraz przejrzysta i szeroka oferta produktowa. To najważniejsze czynniki wpływające na atrakcyjność sklepu internetowego, istotne z perspektywy użytkowników, którzy mieli okazję zwiedzić jego zakamarki.
Jak przyciągnąć do e-commerce osoby, które nie wiedzą jeszcze o prowadzonym przez Ciebie biznesie? Jednym z ciekawszych i skuteczniejszych rozwiązań na jakościowy ruch jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Atutami są dodatkowo niski próg wejścia w inwestycję oraz potencjalnie wysoki zwrot z inwestycji. Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?
Kluczem do sukcesu sklepu internetowego, jest jego widoczność w sieci, czyli obecność między innymi w wyszukiwarce Google. By zaistnieć na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na szeroki wachlarz słów, należy zadbać przede wszystkim o prawidłową optymalizację sklepu, którą warto zaplanować jeszcze przed startem witryny, na etapie projektowania.
Budowa sklepu internetowego rozpoczyna się od wyboru silnika, który pozwala na pełną obsługę, zgodnie z naszymi potrzebami. Ale kontrola magazynu i łatwe płatności to nie wszystko, jeśli planujemy prowadzić interes popularny w wyszukiwarce. Jeśli chodzi o możliwość optymalizacji, nie każda platforma pozwala na pełną elastyczność i możliwość dowolnej zmiany ustawień lub kodu w szablonie. Na co więc zwrócić uwagę?
Poniżej najważniejsze wytyczne, które sprawdzą się w przypadku sklepów internetowych (typowych e-commerce i stron promujących usługi).
Przyjazne adresy URL
Część z popularnych silników sklepów internetowych wciąż nie pozwala na pełną dowolność w kwestii wyboru adresu podstron. Warto więc wybrać platformę, która będzie umożliwiała nadanie adresom URL jak najbardziej przyjaznej formy, np. nazwa-sklepu.pl/niebieski-kocyk-dzieciecy.html zamiast nazwa-sklepu.pl/kategoria/podkategoria/123-niebieski_kocyk_121342thbkguad7y.html.
Możliwość modyfikacji title oraz meta description
Oba te elementy reprezentują sklep w wyszukiwarce internetowej. Możliwość indywidualnej modyfikacji pod wybrane słowa kluczowe znacznie ułatwia optymalizację i zwiększa szanse na sukces sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiednio dobranemu tytułowi i opisowi użytkownik już na etapie przeglądania wyników wie, czego spodziewać się po danej stronie internetowej.
Nagłówki H1, H2, H3, H4
Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie sklepów online, zaprzyjaźnij się z nagłówkami! Dlaczego? Nikt nie lubi czytać “ściany tekstu” – tysięcy znaków zbitych w jedną całość. Treść musi być podzielona na przyjazne dla oka akapity, a one same dobrze jest rozgraniczyć nagłówkami – H1, H2, H3. Pomoże to czytelnikowi w odbiorze, a słowa kluczowe w nagłówkach powiadomią crawlera wyszukiwarek, o czym jest dana sekcja i jak ją interpretować w kontekście nadawania stronie wartości SEO.
Research słów kluczowych dla Twojego sklepu internetowego
Wymagający przebadania konkurencji i określenia, co jest ważne z perspektywy prowadzonego przez Ciebie biznesu. W strategii pozycjonowania sklepu internetowego istotne będzie określenie, czy wolisz przebijać się przez zasieki konkurencji, wybierając popularne frazy kluczowe, czy pójdziesz szeroko i postarasz się zbudować imperium na bazie wyboru słów kluczowych z niszy (lub tak zwanego długiego ogona).
Badanie słów kluczowych jest (nomen omen) kluczowe dla sukcesu sklepów internetowych. Przeprowadzenie analizy fraz w sposób systematyczny i regularny pozwoli na poznanie potrzeb klientów, zoptymalizowanie treści na stronie oraz efektywniejsze jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Od czego zacząć?
- Określ swoją grupę docelową – czyli grupę, do której chcesz dotrzeć ze swoimi komunikatami reklamowymi, ofertą sklepu internetowego lub usługami. Zbadaj największe bolączki, preferencje, priorytety i styl komunikacji. Dzięki temu zyskasz wiedzę, jak doszlifować ofertę, by faktycznie odpowiadała ona na potrzeby.
- Stwórz listę najważniejszych słów kluczowych, które są spójne z tym, czego poszukują Twoi potencjalni klienci i mogą znaleźć to na wirtualnych półkach Twojego sklepu. Zwróć uwagę na słowa kluczowe o wysokim wolumenie zapytań, ale niskiej konkurencyjności, ponieważ są one najbardziej efektywne w pozycjonowaniu.
- Uwzględnij lokalne wyszukiwania w swoich słowach kluczowych. Dzięki temu przyciągniesz uwagę klientów z Twojego regionu.
- Weź pod lupę konkurencję. Zobacz, na jakie frazy kluczowe się pozycjonuje i na tej bazie stwórz własną strategię pozycjonowania sklepu internetowego.
- Pamiętaj, że konsekwencja i sumienność popłacają. Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces ciągły. Cyklicznie badaj frazy kluczowe i optymalizuj pod nie swój e-commerce.
Narzędzia, które mogą pomóc w badaniach słów kluczowych
Istnieją różne narzędzia, które umożliwiają badanie słów kluczowych, takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush, Moz Keyword Explorer, KWFinder i wiele innych. Narzędzia te pozwalają na poznanie popularnych wyszukiwań, podobnych fraz, konkurencji i liczby zapytań.
Treści w sklepie e-commerce – najważniejsze zalecenia
Wyszukiwarka Google jest wyszukiwarką tekstową, dlatego merytorycznie wartościowe i ciekawe wpisy na stronie są na wagę złota. To właśnie na ich bazie roboty sieciowe oceniają czy treść witryny odpowiada zapytaniu wpisanemu w wyszukiwarkę. Tu warto nadmienić, że chodzi o teksty dla nich dostępne – widoczne w kodzie strony oraz opublikowane na podstronach włączonych do indeksowania.
Roboty sieciowe Google preferują strony sklepów internetowych, które:
Zawierają większe partie tekstu – na stronie głównej warto zamieścić informację długości minimum 1000 znaków liczonych ze spacjami (zzs), w odniesieniu do większości podstron byłoby to 750 znaków. Nie każda strona potrzebuje aż takich ilości treści – trudno byłoby na siłę wprowadzać je np. na zakładkę „kontakt”.
Tekst zamieszczony w sklepie internetowym powinien być unikalny i nie pojawiać się na żadnej innej witrynie, portalu, katalogu z ogłoszeniami itp. Dotyczy to także opisów produktów, które w przypadku sklepów są często powielane (np. dostarczył je dystrybutor i wiadomo, że są przez niego aprobowane) – warto wkładać wysiłek w przygotowanie autorskich i unikalnych opisów produktów, które oprócz atutów pod kątem SEO potrafią też pozytywnie przykuć uwagę potencjalnego klienta niemającego wrażenia deja vu („gdzieś już to czytałem / am…”). Sprawdzi się też język korzyści.
Treści zamieszczone w sklepie internetowym powinny być poprzedzielane śródtytułami; chodzi o uniknięcie efektu monolitu tekstu, wszelkie urozmaicenia w postaci nagłówków, pogrubień partii tekstu lub innych form wyróżnienia, wprowadzenia grafik, wykresów, linków itp. są mile widziane przez roboty sieciowe. Oczywiście warto się zastanowić czy to pasuje do naszej koncepcji prezentacji oferty, użycie śródtytułów jest z pewnością najłatwiejsze z nich pod względem technicznym i projektu wizualnego danej podstrony.
Tekst, który zamieszczamy w swoim sklepie internetowym, powinien być poprawny pod względem językowym, ortograficznym i stylistycznym; dobrze też wykorzystywać określenia, za pomocą których nasi potencjalni klienci wyszukują oferowanych przez nas produktów – roboty sieciowe po wpisaniu jakiegoś zapytania nie wyświetlą strony internetowej, która nie zawiera tego zapytania w swojej treści.
Dobrze wiedzieć…
Roboty Google radzą sobie z popularnymi błędami ortograficznymi, dlatego nie ma potrzeby wprowadzania w tekście publikowanym w obrębie sklepu internetowego wariantu słowa o niewłaściwej pisowni (co zresztą na odwiedzających stronę internetową nie zrobiłoby dobrego wrażenia).
Jeśli to tylko możliwe, modyfikuj treści i nieustannie wzbogacaj content – dodanie nowej zakładki, opisu, dodatkowych informacji itp. powoduje częstsze indeksowanie strony internetowej przez roboty sieciowe Google.
Warto wprowadzać systematycznie nowe teksty do swojego sklepu internetowego. Oczywistym rozwiązaniem w tym przypadku jest dodawanie nowych produktów i wprowadzanie dla nich unikalnych opisów. Inną metodą jest prowadzenie bloga lub dodawanie aktualności na swoją stronę internetową. Szczegółowe wskazówki odnośnie do prowadzenia bloga i traktowania go jako narzędzia wspierającego proces pozycjonowania znaleźć można w naszym poradniku SEO dla firm z branży usługowej.
Ważne!
Unikaj duplikacji treści w obrębie swojego sklepu internetowego. Zduplikowany tekst nie przynosi żadnych korzyści pod kątem SEO, a potrafi spowolnić sam proces pozycjonowania. Duplikat to nie plagiat. To powielanie treści w innych miejscach w Internecie, niezależnie od tego czy stało się to dobrowolnie czy dany tekst został bez wiedzy i zgody skopiowany. Sięgnięcie po gotowe teksty, przygotowane i dostarczone przez producenta czy dystrybutora jest często najwygodniejszym rozwiązaniem z organizacyjnego punktu widzenia. Jeśli jednak zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu, warto samodzielnie przygotować takie treści.
Opisy kategorii sklepu
Swego rodzaju „dzień dobry” kierowane do nowych użytkowników. Pozwala oprowadzić ich po Twoim świecie, czyli sklepie internetowym, opowiedzieć jego historię i stworzyć odpowiedni klimat. Gdy poznacie się już bliżej i zdobędziesz zaufanie, łatwiej będzie serwować rozwiązania w formie oferowanych produktów.
Opis kategorii sklepu internetowego musi być interesujący, wartościowy i… również dopracowany pod kątem SEO! W związku z tym, że jego treść zamyka się zazwyczaj w 1500 – 2500 znaków ze spacjami, to dostateczne pole do popisu dla urozmaicenia tekstu głównymi frazami kluczowymi i nagłówkami.
Opisy produktów w sklepach online
Prawidłowo przygotowany opis produktów w sklepie internetowym przynosi wiele korzyści, nie tylko od strony SEO. Dodatkowo może pomóc użytkownikom w podejmowaniu decyzji podczas zakupów.
Klient, przeszukując asortyment w tradycyjnym sklepie, posiłkuje się informacjami na etykietach i metkach, niejednokrotnie zawartość swojego koszyka opiera na rozmowie ze sprzedawcą. W wirtualnym świecie, wszystkie informacje czerpie z tekstu na karcie produktu.
Pamiętaj o tym, tworząc content na swoją stronę internetową. Niech będzie ciekawy, w sposób wyczerpujący opisuje produkt i zalety jego wykorzystania. Przed stworzeniem opisu możesz też zastanowić się, jakie potencjalne pytania może zadawać klient, wpisując je w okienko wyszukiwarki Google. Niech znajdzie na nie odpowiedzi na Twojej stronie!
Jakie cechy posiada dobry tekst, przygotowany z myślą o kliencie?
- Dokładnie opisuje wygląd oraz funkcjonalności produktu.
- Zawiera odpowiedzi na najczęstsze pytania i rozwiewa najpopularniejsze wątpliwości wobec tego produktu.
- Jest czytelny – zawiera nagłówki, listy, a dane techniczne przedstawione są w tabelce. Taka forma prezentacji informacji jest przejrzysta i wpływa na pozytywny odbiór tekstu.
Rozważając te same podpunkty pod kątem SEO, łatwo dostrzec że tekst pisany dla klienta i dla robotów wyszukiwarki, to w zasadzie jedno i to samo:
Dokładny opis to więcej miejsca na słowa kluczowe i ich synonimy. Większa objętość tekstu pozwala również na rozwinięcie puli fraz pozycjonowanych o frazy z tzw. “długiego ogona”.
Z “długim ogonem” wiąże się również kolejny podpunkt. Użytkownicy wyszukiwarki często zadają pytanie bezpośrednio w polu wyszukiwania. Aby lepiej dostosować SERPy do ich potrzeb Google wprowadził Featured Snippets, czyli wyróżnione (nad top10!) fragmenty z odpowiedzią. “Wyłapanie” i umieszczenie na stronie odpowiednio sformułowanego pytania i odpowiedzi to szansa na znalezienie się ponad konkurencją.
Roboty Google świetnie sobie radzą sobie z czytaniem kodu html i selekcją zawartych w nich danych. I tak użycie fraz kluczowych w nagłówkach h1, h2, h3, wskazuje, że to właśnie te frazy najważniejsze w stronie. W paragrafach, które będą zawierać główną treść, słowa kluczowe warto wyróżnić za pomocą pogrubienia strong. Listy i tabele to kolejne elementy ubogacające opis i wpływające na jego odbiór przez wyszukiwarkę.
Dobrze przygotowany opis wymaga dużego nakładu pracy, jednak jest słuszną drogą do sukcesu w wynikach wyszukiwania. Wybierając “drogę na skróty”, czyli np. wykorzystując opisy produktów dostarczone przez ich producenta, działamy na swoją szkodę. Im bardziej popularny produkt, tym większe prawdopodobieństwo że jego opis będzie zduplikowany u konkurencji. Google nie patrzy zbyt przychylnie na kopie treści i istnieje szansa, że kolejne duplikaty będą karane usunięciem z indeksu wyszukiwarki. Aby uniknąć kar, zachęcamy do wypracowania własnego stylu opisu produktów i wykorzystywanie go na wszystkich kartach.
Na wagę złota będzie również język korzyści i zmyślna zabawa słowem. Jeśli nie masz talentu do dobrego łączenia liter, możesz zawsze zlecić optymalizację treści ekspertom.
Treść na blogu – zalecenia odnośnie tworzenia treści na bloga
Dobrze prowadzony blog firmowy to prosty (choć oczywiście wymagający wiele wysiłku) sposób na:
- treści, które poinformują boty Google o tematyce witryny czy sklepu. Pozwolą na przyciągnięcie klientów, którzy szukają informacji w danym temacie czy produkcie w wyszukiwarkach. Jeżeli zostanie to zrobione z rozmysłem i według planu, będzie miało korzystny wpływ na SEO e-commerce.
- zdobycie zaufania i umocnienie swojej pozycji eksperta. Blog firmowy z istotnymi informacjami na temat oferowanych w sklepie produktów to potwierdzenie, że dana platforma e-commerce jest godna zaufania, a co za tym idzie, warto skorzystać z jej oferty.
Obydwie te wartości przenikają się i nie da się stwierdzić, czy w przypadku umiejętnie prowadzonego bloga firmowego wzrasta wiarygodność sklepu, a poprawa SEO jest pożądanym skutkiem ubocznym, czy odwrotnie – blog na stronie sklepu jednocześnie zwiększa reputację marki jako eksperta i poprawia pozycjonowanie na frazy powiązane z publikowanymi wpisami.
Propozycje contentu na bloga w przypadku sklepów internetowych:
- Porównanie czołowych produktów z tej samej kategorii;
- Porównanie produktów z tej samej kategorii w różnych przedziałach cenowych – na przykład wózki dziecięce do 300, 500 i 1000 zł wraz z opisem funkcji;
- Propozycje produktów odpowiadających na konkretne potrzeby i rozwiązujących konkretne problemy – na przykład komputery do montowania filmów, myjki ciśnieniowe, drony do filmowania, rękawice do uprawiania danej sztuki walki;
- Artykuły poradnikowe – jak wykonać daną czynność przy pomocy danego produktu/kategorii produktów – na przykład odrdzewianie biżuterii, montaż monitoringu i inne używając produktów z asortymentu;
- Ważne wydarzenia z życia firmy – uwaga – takie wpisy powinny być publikowane rzadko i zawierać coś więcej niż tylko suchą kronikę – prawda jest taka, że nawet jeśli klient lubi Twój sklep, niespecjalnie obchodzi go, że zwiększyliście obroty w zeszłym roku o 21,37% lub że zmienił się dyrektor działu product development. Często lepiej unikać contentu tego rodzaju, niż robić to sztywno i bez wyrazu. Pod względem SEO takie wpisy mogą potencjalnie poprawić pozycjonowanie na zapytania brandowe.
Pisząc teksty blogowe, pamiętaj nie tylko o ciekawej tematyce, wpisującej się w oczekiwania i zainteresowania klientów, ale również o odpowiedniej strukturze i wykorzystaniu słów kluczowych. Dzięki temu pomożesz robotom (więc także użytkownikom!) dotrzeć do publikowanych treści. Jeśli już je tworzysz, rób to dobrze, dla obopólnej korzyści!
Subdomena czy podstrona?
Jeśli zastanawiasz się, czy lepszym rozwiązaniem będzie subdomena czy podstrona możemy doradzić, że lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO jest blog będący częścią strony, funkcjonujący jako podstrona dostępna pod adresem np. www.nazwa-firmy.pl/blog.
Długość tekstów publikowanych na blogu
Długość tekstów publikowanych na blogu powinna być dopasowana do tematu, tak by tekst sprawiał wrażenie kompletnego i wyczerpującego dane zagadnienie (i jednocześnie był treściwy i przyjemny w odbiorze dla czytelnika). Wpisy na blogu mogą być różnej długości, roboczo można przyjąć, że minimalna długość to 1000-1200 znaków (liczonych ze spacjami). Górna granica uzależniona jest od tematu, jego konkurencyjności oraz celu, który chcemy nim osiągnąć. Na naszym blogu zdarzają się teksty, które zawierają więcej niż 20 tysięcy znaków ze spacjami!
Częstotliwość publikowania tekstów
Częstotliwość publikowania tekstów na blogu nie jest sztywno ustalona. Nie muszą pojawiać się codziennie lub w idealnie równym odstępie czasu. Proponujemy, by w skali miesiąca wprowadzać 4-7 unikalnych tekstów, skupiając się raczej na ich obszerności niż częstości publikacji. Dłuższe teksty – przekazujące więcej informacji – mogą być lepiej odbierane przez czytelników i Google.
Użycie słów kluczowych w tekstach
Pisząc teksty na bloga warto używać w nich słów kluczowych wybranych do pozycjonowania naszej strony. Jeden tekst powinien zawierać minimum 1-2 słowa kluczowe wybrane do pozycjonowania. Należy unikać zbyt częstego sięgania po jedno słowo i wykorzystywania go w większości pisanych tekstów. Częstotliwość występowania słowa kluczowego w dedykowanym mu tekście powinna wynosić 1-3 razy w zależności od długości tekstu i możliwości jego użycia.
Słowo kluczowe powinno być używane w formie nieodmienionej (jeśli jest to możliwe) i nieprzedzielonej innym słowem. Nie w każdym wpisie muszą być wprowadzane frazy kluczowe. Używajmy ich wtedy, gdy nasz wpis jest rzeczywiście powiązany z danym słowem, na które się pozycjonujemy.
Warto używać opcji pogrubienia w tekście dla wyrażeń zawierających słowa kluczowe lub dla samych słów kluczowych (liczba pogrubień – umiarkowana, sprawiająca naturalne wrażenie).
Podział tekstu
Preferowana forma tekstu na blogu to wpis podzielony na akapity, bloki, części. Dobrym pomysłem może być skorzystanie z ramki czy boksu informacyjnego. Tekst na blogu nie powinien sprawiać wizualnie wrażenia monolitu. Do naturalnego i logicznego podziału treści warto wykorzystać też tytuł i podtytuły (oznaczone np. jako h1, h2, h3 – w zależności od długości i planowanego podziału tekstu). Wskazane jest, by tytuł i podtytuły (w miarę możliwości) zawierały słowa kluczowe.
Wpisy na blogu mogą zawierać linki (zakotwiczone w tekście lub grafice) prowadzące np. do konkretnych podstron czy produktów korespondujących z treścią wpisu. Jeśli chcemy używać linków w naszych wpisach, to warto pamiętać o kilku rzeczach:
- link nie musi znajdować się w każdym wpisie,
- należy wprowadzać 1-2, maksimum 3 linki do jednego wpisu; ich liczba związana jest z długością tekstu (w dłuższym tekście można zamieścić więcej linkowań),
- linki mogą być dodawane zarówno w tekstach jak i w grafikach.
- Jeśli blog ma linki wychodzące, nieprowadzące do naszej strony lub innych należących do klienta stron (np. innych jego blogów lub do sklepu internetowego), należy oznaczyć je jako “nofollow”.
Dodawanie opinii klientów
Systematyczne dodawanie unikalnych treści do sklepu internetowego z punktu widzenia pozycjonowania jest bardzo dobrym pomysłem. Funkcję takiej aktualizacji podstrony może pełnić blog, dział aktualności lub opinie / referencje.
Dodawanie opinii klientów w sekcji strony głównej ma jeszcze jeden atut. To wykorzystanie społecznego dowodu słuszności i wsparcie decyzji zakupowej. Jeśli inni skorzystali i byli zadowoleni z Twoich usług, warto dołączyć do grona usatysfakcjonowanych klientów, prawda?
Dlaczego warto dodawać nowe treści?
Publikowanie nowych treści tematycznie powiązanych z ofertą przedstawioną na stronie / w sklepie internetowym może przekładać się na lepsze indeksowanie domeny przez Google i w efekcie wyższe pozycje w SERPach. Witryna o większej ilości treści i często aktualizowana jest postrzegana przez Google, jako lepsza, bardziej wartościowa dla odbiorców.
Zamieszczanie w obrębie sklepu internetowego pozytywnych opinii klientów, oprócz oczywistego aspektu wizerunkowego, pozwala na użycie w treści podstrony słów kluczowych dla naszej branży. To także potwierdzenie jakości świadczonych usług, co może wspierać klientów przy podjęciu decyzji zakupowych.
Pozyskiwanie pozytywnych opinii może być też łatwiejsze i wygodniejsze niż np. prowadzenie bloga czy działu z aktualnościami. Nie każdy typ działalności jest też wdzięcznym tematem do blogowania, natomiast każda firma może uzyskać opinie lub referencje.
Opinie klientów mogą być też wykorzystywane do wykonania wewnętrznego linkowania – są to linki prowadzące np. do konkretnych podstron, produktów czy usług odpowiadających treści opinii.
Optymalizacja obrazków
Będąca jednym z kluczowych elementów, które ujmuje optymalizacja sklepu internetowego. Polega na dostosowaniu obrazów wykorzystywanych w domenie pod wyszukiwarki, by były one przez nie właściwie wyświetlane i przetwarzane. Optymalizacja ma na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz komfortu przeglądania zawartości strony. Ta ostatnia ma niebagatelny wpływ na współczynnik odrzuceń oraz finalizację transakcji.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę, podczas optymalizacji obrazów w e-commerce? Między innymi na:
- Rozmiar i format pliku – w tym wypadku mniej znaczy więcej! Byle tylko bez straty na jakości. Lżejszy plik nie obciąży strony i nie wpłynie negatywnie na wydłużenie czasu potrzebnego do jej całkowitego załadowania. A to zdecydowany plus! Pamiętaj tylko, by korzystać z odpowiednich formatów – JPEG dla zdjęć i PNG dla grafik wektorowych.
- Nazwy pliku i etykiety alt – nazwa pliku powinna opisywać zawartość obrazu, a etykieta alt powinna zawierać krótki opis obrazu.
- Opis i tagi – powinny być włączone w opis produktu i tagi, aby były łatwiejsze do wyszukania przez roboty wyszukiwarek.
- Kompatybilność z urządzeniami mobilnymi – należy upewnić się, że obrazy są odpowiednio dostosowane do urządzeń mobilnych, aby strona internetowa była łatwa do przeglądania na telefonach i tabletach. W dzisiejszych czasach to absolutny must have.
Dostęp do plików (FTP)
Wybierając platformę internetową bez dostępu do ftp, jesteśmy skazani na to, na co pozwala nam wykupiony abonament oraz życzliwość pomocy technicznej dostawcy. Czasem takie rozwiązanie się sprawdza i np. w przypadku konieczności wykonania większej liczby przekierowań adresów, współpraca odbywa się bez zastrzeżeń. Taką opcje z pewnością mogą rozważać małe firmy, nie współpracujące ze sztabem informatyków.
W przypadku większych sklepów, lepszym rozwiązaniem będzie silnik, do którego plików będzie można uzyskać dostęp w każdej chwili, nie będą uzależnionym od godzin pracy helpdesku.
Wytyczne Off-site SEO dla pozycjonowania sklepu online
To budowanie sieci linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony. Gdy do danej witryny pojawia się wiele łączy, algorytm na podstawie “cyfrowego społecznego dowodu słuszności” uznaje stronę za wartościową.
Pozyskiwanie linków to proces czasochłonny. Wymaga ciągłego monitorowania i dostosowywania działań. Ważne jest, aby pamiętać o tworzeniu wartościowych treści i promowaniu swojego sklepu w sposób naturalny i zgodny z zasadami Google.
Wskazówki dotyczące pozyskiwania linków dla sklepów internetowych
Linki muszą spełniać dwa warunki, by miały zauważalny i pozytywny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego:
Linki technicznie mogą być opatrzone kilkoma parametrami, ale najważniejsze z nich są dwa – dofollow oraz nofollow. Różnica pomiędzy nimi jest z perspektywy użytkownika niezauważalna – jeden i drugi rodzaj jest “klikalnym” przekierowaniem na docelową stronę. Bot interpretuje je jednak zupełnie inaczej w zależności od parametru – linki dofollow “zachęcają” crawlery do przejścia na stronę końcową, natomiast linki nofollow są ignorowane.
Bardzo istotna jest także “moc” strony, na której umieszczony został link. Łącza nie są równorzędne – link opublikowany na istniejącej od wielu lat, respektowanej witrynie z wieloma podstronami będzie miał dużo większą pozycjonerską siłę niż mikrostrona, która dopiero pojawiła się w Sieci i nie prowadzą do niej żadne łącza.
Pozyskiwanie linków w ramach pozycjonowania sklepów internetowych wymaga dodatkowych działań, które pomogą Ci zdobywać naprawdę wartościowe linkowania. To między innymi:
Tworzenie wartościowych treści na firmowej stronie.
Dbanie o relacje – w biznesie, jak w życiu. Jeśli masz wartościowych partnerów, wzajemnie możecie się wspierać. W przypadku pozycjonowania sklepów będzie to choćby wzajemne linkowanie!
Współpraca z blogerami – eksperci Twojej branży, którzy mogą zabrać głos w istotnych sprawach, ocenić Twoje usługi lub w wywiadzie opowiedzieć, jak optymalizować biznesowe działania, by osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Wykorzystanie mocy mediów społecznościowych – masz ciekawą ofertę? Dostarczasz wartościowych treści? Poinformuj o tym na firmowych profilach w kanałach społecznościowych. Jeśli postarasz się o naprawdę spektakularną akcję lub wpis, on samoistnie się poniesie!
Wpisy w katalogach – nie jest to najbardziej popularna forma pozyskiwania linków, jednak nadal potrafi przynosić sporo korzyści. Pamiętaj tylko, by koncentrować się na katalogach, które są faktycznie związane z profilem Twojej działalności.
Generowanie opinii – będące idealnym miejscem pod linkowanie (nie tylko zewnętrzne, ale i wewnętrzne – możesz przekierowywać do ocenianych produktów lub usług).
Jak wykorzystać media społecznościowe w celu pozyskiwania odnośników do swojego sklepu?
Siła mediów społecznościowych jest ogromna. Możesz wykorzystać je dla promocji marki, pozyskiwania nowych klientów i zdobywania wartościowych linków. W tym celu nawiąż współpracę z influencerami, którzy są znani w Twojej branży. Ich polecenia lub wspomnienia o Twojej marce z odpowiednim linkowaniem na pewno pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie sklepu internetowego i zwiększenie ruchu w obrębie domeny.
Zaproś do współpracy również partnerów biznesowych. Wspomnienie o zakresie Waszej współpracy w mediach społecznościowych może być dobrym krokiem, by później poprosić o linkowanie na stronie kontrahenta. Reguła wzajemności działa!
Dodatkowo serwuj interesujące treści na swoim firmowych profilach. Zwiększasz zainteresowanie marką i szanse na udostępnienie wpisu. Im więcej osób go zobaczy, tym zasięg będzie większy!
Media społecznościowe umożliwiają także dodanie hashtagów. Dzięki temu filtrowaniu możesz docierać do użytkowników, naprawdę zainteresowanych tematyką Twojej działalności oraz ofertą.
Techniczne SEO dla pozycjonowania sklepu
Techniczne SEO odnosi się do optymalizacji struktury strony i jej funkcjonowania, w celu poprawy widoczności sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. W przypadku e-commerce ma to kluczowe znaczenie, ponieważ poprawnie wdrożona optymalizacja techniczna może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie, a co za tym idzie, również konwersji i sprzedaży.
Poniżej szczegółowo opisujemy poszczególne elementy technicznego SEO sklepu internetowego.
Silnik sklepu internetowego – jeden z ważniejszych aspektów
Nim zdecydujesz się na wybór konkretnego silnika sklepu internetowego, dokonaj wnikliwej kwerendy. Na rynku dostępnych jest wiele ofert, które różnią się funkcjonalnościami poszczególnych narzędzi. Mają one wpływ nie tylko na wygodę użytkowania, ale także SEO. Wybierz silnik, który pozwala na łatwe dodawanie opisów produktów, tworzenie przyjaznych adresów URL, map strony, integrację z narzędziami analitycznymi, responsywność, a przy tym wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo!
Architektura strony
Architektura strony odnosi się do sposobu, w jaki witryna jest zaprojektowana i zorganizowana. To między innymi sposób podziału na poszczególne sekcje, kategorie, podstrony czy artykuły. Cel jest jeden – łatwość nawigowania po e-commerce (zarówno w kontekście użytkowników, jak i robotów Google).
Mówiąc o architekturze strony, mamy na myśli również narzędzia do zarządzania treścią, z których korzysta oraz funkcjonalności dostępne dla odbiorców.
Przyjazne adresy podstron
To między innymi one przyczyniają się do wygodnego przechodzenia między sekcjami, odnajdywania pożądanych treści i otrzymywania wyższych notowań w rankingach Google. Warto ująć w nim słowa kluczowe, istotne z perspektywy prowadzonego biznesu lub promowanego produktu.
Dane strukturalne w optymalizacji sklepu ecommerce
Rich Snippets, to kolejny sposób na wyróżnienie swojej witryny w wynikach wyszukiwania, przydatny zwłaszcza dla sklepów internetowych. Korzystanie z tej opcji pozwala na umieszczenie większej ilości danych w SERPach, a co za tym idzie, zwiększenie klikalności i przychodów ze sprzedaży.
Wyświetlanie rozbudowanego opisu uzależnione jest od obecności danych strukturalnych na naszej stronie. Znaczniki, znane pod nazwą “schema”, można umieścić w kodzie na kilka sposobów:
- RDF
- mikrodata
- replace bullets
- json-ld
Każdy z nich pozwala na opisanie poszczególnych elementów w obrębie witryny, zwłaszcza na stronach produktów. Dzięki schema.org, do wyszukiwarki można dodać informacje o cenie, opiniach wyrażonych w formie gwiazdek, a także o dostępności produktu.
Jakie jeszcze dane strukturalne warto umieszczać?
Za pomocą znaczników, Google może poznać również bardziej szczegółowe cechy każdej pozycji z asortymentu naszego sklepu internetowego – strona schema.org/Product dostarcza znaczniki pozwalające zaznaczyć informacje takie jak – wagę produktu, jego długość, opis stanu (przydatne zwłaszcza przy używanych rzeczach), a także nagrody, które dany produkt otrzymał.
Prawidłowo zaimplementowane znaczniki pozwalają też na wyświetlenie breadcrumbs zamiast linku w opisie naszego sklepu w wynikach wyszukiwania – np. domena.pl › Język polski › Liceum zamiast http://domena.pl/tekst/-henryk_sienkiewicz_bibliografia_zyciorys. Breadcrumbs to rodzaj nawigacji, pozwalający użytkownikom i robotom sieciowym na orientowanie się w jakiej części naszej witryny znajduje się poszukiwana przez nich informacja.
Jak wprowadzać dane strukturalne?
Zastosowanie znaczników schema.org niestety nie jest jednoznaczne z uwzględnieniem ich przez Google za każdym razem, kiedy pojawią się one w wyszukiwarce, może mieć jednak pośredni wpływ na ogólną ocenę strony. Korzystanie z Rich Snippets nie jest skomplikowane, zwłaszcza że najnowsze aktualizacje najpopularniejszych silników i platform sklepowych pozwalają na dodanie do kodu najważniejszych elementów na stronie.
Aby wypróbować działanie danych strukturalnych na swojej witrynie, warto skorzystać z narzędzi dostarczanych przez Google – asystenta do oznaczania danych. Poprawność wprowadzonych danych można sprawdzić tutaj.
Dynamiczna sitemapa w formacie XML
Każdy większy sklep powinien zawierać moduł z sitemap.xml, generowany dynamiczne i uwzględniający wszelkie zmiany w dostępności produktów. Sitemapa ułatwia robotom Google’a poruszanie się po witrynie i indeksowanie jej zawartości.
Wersja mobilna sklepu
W dzisiejszych czasach cały świat mamy w zasięgu ręki. Wszystko za sprawą komórek, które towarzyszą nam praktycznie o każdej porze dnia i nocy. Sprawdzenie trasy dojazdu? Zamówienie biletów? Zakup sukienki na wielkie wyjście? A może sprawdzenie przepisu na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego? 🙂
Wszystko to i wiele więcej znajdziemy w wirtualnym świcie. Jeśli prowadzisz biznes w sieci, nie może Cię tu zabraknąć. Zadbaj o komfort przeglądania zasobów swojej strony firmowej na urządzeniach mobilnych lub… biznesowo zgiń.
Każdy silnik i każdy szablon sklepu musi być dostosowany do urządzeń mobilnych o różnych wymiarach ekranu. To zagwarantuje Ci pozostanie w ciągłej łączności z odbiorcami i przyszłymi klientami.
Preferencje Google idą w stronę witryn, które są dopasowane do wymogów i potrzeb urządzeń mobilnych. Te serwisy umożliwiają wygodne zapoznanie się z ich zawartością i dokonanie zakupów np. przy użyciu smartfona.
Strony, w tym sklepy internetowe, które nie spełniają tych założeń, muszą liczyć się z osłabieniem ich pozycji i to nie tylko w mobilnej wersji wyszukiwarki. O tym czy nasz sklep internetowy spełnia wymogi mobilności można przekonać się wykonując prosty test. Często sięga się w tym celu po narzędzie Google: Test optymalizacji mobilnej dostępny pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl
W przypadku niedopasowania swojego sklepu internetowego do wymogów mobilności należy niezwłocznie nanieść odpowiednie poprawki – dla dobra swojego serwisu.
Szybkość sklepu internetowego i Core Web Vitals
Współczesny klient nie jest klientem cierpliwym. Jeśli strona, którą chce odwiedzić, wczytuje się zbyt długo (patrz… kilkanaście sekund!), najprędzej szybko ją opuści. Nic dziwnego, że właścicielom sklepów internetowych zależy na turbodoładowaniu!
Core Web Vitals to zestaw 3 metryk wprowadzonych przez Google, które służą do oceny jakości doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Jeśli doświadczenia są słabe, strona straci szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dla przykładu, strona Google ładuje się grupo poniżej 1 sekundy (dane z 2022 roku). Standard oczekiwania na wczytanie się domeny z bogatym i urozmaiconym contentem zamyka się zazwyczaj poniżej 3 sekund. Jeśli w wyniku braku optymalizacji sklepu internetowego będzie on dłużej otwierać swoje podwoje przed klientami, możesz ich po prostu stracić.
Linki kanoniczne
Elementem wpływającym na prawidłowe indeksowanie sklepu internetowego jest ustawienie linków kanonicznych. Jest to jeden z mechanizmów zabezpieczających przed problemem z duplikatami podstron. Link kanoniczny (canonical) wskazuje robotom sieciowym Google, jaki wariant adresu strony powinny brać pod uwagę przy indeksowaniu. Nawet jeśli dana podstrona występuje pod dwoma wariantami adresu, to odpowiednio ustawiony link kanoniczny zapobiega ryzyku wystąpienia duplikatu strony. Roboty sieciowe zazwyczaj nie ignorują linku kanonicznego.
W przypadku strony głównej o adresie https://verseo.pl/ link kanoniczny powinien wyglądać następująco:
<link rel=”canonical” href=”https://verseo.pl/”/>
Podstrony z błędem 404
Nie jest niczym zaskakującym to, że sklep internetowy zmienia swój asortyment. Problemem z punktu widzenia SEO są podstrony, które zaczynają się wyświetlać z błędem 404. Duża liczba takich podstron może negatywnie wpływać na ocenę witryny przez roboty sieciowe. Należy zatem rozwiązać skutecznie problem poprzez wykonanie przekierować z niedziałających podstron.
Podpięcie strony internetowej pod Google Search Console daje nam podgląd do listy podstron z błędem 404 – a więc podstron, które nie istnieją. Rozwiązaniem w tym przypadku jest wprowadzenie przekierowań dla nieistniejących podstron, które będą kierować na aktualne analogiczne podstrony w obrębie tego samego serwisu (podstrony o tej samej lub zbliżonej tematyce) lub na stronę główną.
Wprowadzenie przekierowań ze stron z błędem 404 jest ważne np. w przypadku zmian adresów podstron, zwłaszcza jeśli te podstrony były już linkowane. Linki prowadzące do podstron z błędem 404 nie mają mocy wspierającej skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, jeśli jednak zostaną ustawione prawidłowe przekierowania, to witryna będzie mieć w dalszym ciągu korzyść z dotychczas nabytych linków. Warto pamiętać też o tym, że takie przekierowanie zatrzymuje osobę odwiedzającą nasz sklep internetowy w jej obrębie. Strona z błędem 404 może być dezorientująca i zachęcać do opuszczenia naszego serwisu.
Oczywiście nie należy rezygnować z posiadania samej strony informującej o błędzie 404. Powinna mieć ona jednak nie tylko charakter informacyjny, ale być też narzędziem zatrzymywania potencjalnego klienta w obrębie sklepu internetowego. Sprzyja temu dowcipna lub zachęcająca do wyszukania czegoś innego z oferty sklepu strona informująca o błędzie 404. Warto wyjść w tej materii poza pozbawiona finezji sztampową podstronę.
Indeksowanie sklepu internetowego przez roboty sieciowe Google
By móc mówić o skutecznym pozycjonowaniu sklepu internetowego, musi się on znajdować w indeksie Google. Jest to bardzo ważne np. w przypadku nowych stron internetowych, które powinny mieć ustawioną odpowiednią zawartość pliku robots.txt i meta tag robots przyjazną dla robotów sieciowych oraz zostać zgłoszone do indeksowania za pomocą narzędzia Google Search Console. Dopiero sklep internetowy zaindeksowany przez roboty sieciowe znajduje się w zasobach wyszukiwarki Google. Osobną kwestią jest sytuacja, w której został z tego indeksu wyrzucony lub zniknął – czasowo lub na stałe. Zdarza się to w specyficznych okolicznościach.
Sklep internetowy powinien mieć tak ustawione meta robots i zawartość pliku robots.txt, by pozwalały na indeksowanie strony przez roboty sieciowe.
Najprostsza, zachęcająca dla robotów sieciowych zawartość pliku robots.txt to:
User-agent: *
Allow: /
Taka zawartość pliku zakłada, że roboty sieciowe mogą indeksować całą zawartość strony, bez żadnych wykluczeń (które oczywiście możemy wprowadzić wedle naszych potrzeb).
Przykładowe zawartości meta robots umożliwiające indeksowanie strony przez roboty sieciowe:
<meta name=”robots” content=”index, follow” />
<meta name=”robots” content=”ALL” />
Ustawienie meta robots i uzupełnienie robots.txt jest w pewnym sensie opcjonalne. Przyjmuje się, że ich brak nie uniemożliwia robotom sieciowym wejścia na stronę. Warto jednak ustawić takie “zaproszenie” na swojej stronie internetowej, zwłaszcza że nie zajmuje to wiele czasu. Zyskujemy wtedy pewność, że robot sieciowy nie ominie naszej witryny.
Nie każda strona internetowa znajduje się w indeksie wyszukiwarki. W tym miejscu warto przedstawić najczęstsze przyczyny, dla których strona nie została umiejscowiona w indeksie wyszukiwarki.
Pierwszy powód to zawartość meta robots oraz pliku robots.txt, który może mieć zawartość niepozwalającą robotom sieciowym na indeksowanie strony. Rozwiązaniem jest zmiana ich zawartości na taką, która umożliwia indeksowanie strony, a następnie zgłoszenie tej zmiany za pomocą Google Search Console.
Druga przyczyna to kara od Google. W kontekście pozycjonowania mówi się o stronach internetowych ukaranych przez Google (tzw. filtr lub ban). Taka kara może utrudniać lub wprost uniemożliwiać pozycjonowanie sklepów internetowych. Najcięższe przewinienia mogą oznaczać bezpowrotne wyrzucenie strony z indeksu wyszukiwarki. W takiej sytuacji najsensowniejszym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony internetowej na nowej domenie.
Trzeci częsty powód nieobecności strony internetowej w wyszukiwarce to kłopot z jej prawidłowym działaniem. Strona, która ma problemy z funkcjonowaniem (przyczyny mogą być różnorakie – od włamania hakerskiego aż do banalnego nieopłacenia hostingu), może zostać wykluczona z wyników wyszukiwarki aż do czasu ustąpienia problemu będącego źródłem tej banicji. Po naprawie lub przywróceniu strony warto poinformować o tym Google, dokonując stosownego zgłoszenia przy użyciu Google Search Console.
Sięgnięcie po narzędzie Google Search Console nie jest obligatoryjne – nawet bez korzystania z niego roboty sieciowe dostrzegą pojawienie się nowej witryny lub wprowadzenie zmian na tej dobrze już im znanej. Z doświadczenia wiemy jednak, że zgłoszenie zmian do indeksowania za pośrednictwem Google Search Console potrafi znacząco przyspieszyć działania robotów sieciowych Google. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku pozycjonowania. Wdrożona i szybko zaindeksowana zmiana przekłada się nie tak rzadko na wzrosty pozycji dla słów kluczowych już następnego dnia.
HTTPS – jazda obowiązkowa dla sklepów internetowych
Szyfrowanie danych to jedna z kluczowych rzeczy, o które należy zadbać w przypadku sklepów internetowych. Certyfikat bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko przechwycenia treści przesyłanych między przeglądarką użytkownika a serwerem, na którym został umieszczony dany sklep internetowy. Absolutne minimum w przypadku sklepów internetowych to wdrożenie certyfikatu SSL na podstronach wrażliwych, takich jak: formularz, logowanie, rejestracja czy koszyk. Dzięki temu dane przesyłane w formularzach na tych stronach są odpowiednio zabezpieczone, a całość serwisu jest lepiej oceniana przez wyszukiwarkę Google.
Wprowadzenie certyfikatu SSL do sklepu internetowego ma także prosprzedażowy charakter. Wraz z rosnącą świadomością w kwestiach bezpieczeństwa klienci sklepów internetowych nauczyli się zwracać uwagę na to czy miejsce w sieci, gdzie chcą robić zakupy, jest bezpieczne. Sklepy bez certyfikatu SSL mogą być z tego powodu omijane. Krytycznie patrzy na nie też Google, ostrzegając przed wchodzeniem na nie i obniżając ich pozycje w wyszukiwarce.
Prawidłowe wdrożenie certyfikatu bezpieczeństwa powinno zostać uzupełnione o wykonanie przekierowania 301. Dla robotów wyszukiwarek adresy https://www.sklep-internetowy.pl i http://www.sklep-internetowy.pl to dwa różne miejsca w Internecie. Fakt, że są one identyczne pod względem treści, grafik, podstron itp. sprawia, że zaczynamy mieć w tym przypadku do czynienia z duplikatem sklepu internetowego, co jest zjawiskiem zdecydowanie niekorzystnym. Z tego powodu należy pamiętać o przekierowaniach.
Po wdrożeniu HTTPS konieczne jest też przeprowadzenie kontroli działania sklepu internetowego – czy linki prowadzą do podstron o odpowiednich adresach, proces dokonywania zakupu przebiega bez zakłóceń i błędów itp. Aktualizacji będzie też potrzebować plik sitemap. xml.
Czy mogę pozycjonować sklep internetowy dla użytkowników poza Polską?
Oczywiście! Pozycjonowanie sklepów internetowych ma sens na rynkach, na których aktualnie chcesz zaistnieć lub rozszerzyć na nich swoje działania w przyszłości. Jeżeli zatem możesz wysyłać towar bez żadnych ograniczeń – np. do wszystkich krajów w granicach Unii Europejskiej – wtedy warto przemyśleć sprawę.
Zarówno Google Ads (kiedyś Google AdWords), jak również pozycjonowanie stron i sklepów internetowych za granicą jest droższe. Wpływają na to wyższe stawki pracy, samych aukcji czy linkowania. Z drugiej strony niektóre z tych krajów oferują potężny potencjał nabywczy, który może pomóc Ci w kolejnym etapie skalowania sprzedaży w swoim sklepie internetowym.
Co liczy się w SEO sklepu internetowego – fakty i mity
Brak wiedzy rodzi pytania. Brak rzetelnych odpowiedzi – domysły. W Verseo, pierwszej agencji marketingu 5.0, czujemy powinność edukowania rynku. W tej części materiału rozprawiamy się z nietrafionymi, ale ugruntowanymi przekonaniami odnośnie do pozycjonowania sklepu internetowego. Sprawdź, ile z nich zakorzeniło się również w Twoich przeświadczeniach, a potem po prostu odśwież dane i zacznij bazować na faktach!
- Mit: Dobra agencja jest w stanie wypozycjonować stronę i wynieść ją na szczyt wyników wyszukiwania w kilka tygodni.
Mamy to tu do czynienia nie z jednym, a z dwoma mitami. Po pierwsze, pozycjonowanie to długotrwały proces, który dla osiągnięcia optymalnych wyników potrzebuje miesięcy, a czasem nawet lat. Co gorsza, raz osiągnięta pozycja może łatwo zostać stracona – na przykład wtedy, gdy konkurencja mocno zintensyfikuje swoje działania.
Drugi mit w tym stwierdzeniu to gwarancja osiągnięcia TOP1 albo TOP3. Pozycjonowanie sklepów internetowych jest z jednej strony zbyt dynamiczne, a z drugiej ma zbyt dużą siłę bezwładności, by móc z całą pewnością zaręczyć o zdobyciu konkretnych pozycji.
- Mit: SEO może i jest istotne, ale dzisiaj to media społecznościowe rządzą internetem
Nie jest to może mit w pełnym znaczeniu tego słowa, ale w dalszym ciągu to co najwyżej ćwierćprawda. Social media są istotnym elementem budowania marki w sieci i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W przypadku sklepu internetowego są one jednak zwykle dodatkiem, a nie główny kanałem promocji i dotarcia do potencjalnych klientów.
Problemem jest zwłaszcza ulotność treści w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram i inne portale opierają się na ciągłym scrollowaniu i zastępowaniu jednych wpisów drugimi. SEO to działanie wymierzone w odpowiadanie na konkretne zapytania – dzięki temu jest długoterminowo skuteczniejsze. Innym powodem jest zwyczajnie większa popularność wyszukiwarki Google niż poszczególnych social mediów. Z Google korzysta ponad 90% internautów – konto w mediach społecznościowych ma dużo mniej osób, a jeszcze mniej korzysta z niego regularnie (choć trzeba oddać cesarzowi co cesarskie – dalej jest to imponująca liczba). Do tego dochodzi spora fragmentacja – niektórzy korzystają z Facebooka, inni z Tik Toka, jeszcze inni z Twittera, Snapchata czy Instagrama. Oczywiście w świecie wyszukiwarek również poza Google o uwagę użytkownika walczy Bing, Yahoo czy DuckDuckGo, jednak to właśnie koncern z Mountain View jest absolutnym dominatorem pod względem wyszukiwania w globalnej sieci. Warto dodać, że linki w SM są oznaczone jako nofollow, więc nie wpływają bezpośrednio na SEO.
- Mit: Wystarczy założyć kilka mikrostron i umieścić tam wiele linków prowadzących do pozycjonowanej witryny, by odnieść pozytywne efekty w ramach SEO sklepu internetowego
To gigantyczne uproszczenie świadczące o nieznajomości realiów. Takie praktyki miały sens dekadę temu, kiedy algorytm nie był tak rozbudowany jak dzisiaj. Obecnie SEO jest nieporównywalnie bardziej skomplikowane i wymagające. Nowopowstała, anonimowa strona bez sensownej treści, do której nie prowadzą linki ze stron uznawanych za jakościowe nie ma niemal żadnej pozycjonerskiej wartości.
- Mit: Marketing szeptany to prosty sposób na poprawę SEO
Kolejny pozycjonerski archaizm. Obecnie linki wklejane na fora internetowe czy umieszczane w komentarzach pod artykułami są w zdecydowanej większości opatrzone parametrem nofollow, co oznacza, że nie są interpretowane przez crawlery jako “zaproszenie” do przejścia na linkowaną stronę.
Do tego dochodzi faktyczny upadek popularności forów jako zjawiska internetowego – choć niektóre specjalistyczne fora wciąż gromadzą wielu użytkowników, większość dyskusji w sieci przeniosła się do mediów społecznościowych. Marketing szeptany może mieć wartość w budowaniu rozpoznawalności firmy w internecie, chociaż nie da się ukryć, że najczęściej widywana forma takiego marketingu ma bardzo wiele punktów wspólnych ze zwykłym spamem.
- Mit: SEO można robić we własnym zakresie, nie ma sensu wynajmować do tego agencji
Mając podstawową wiedzę, determinację i dużo czasu jesteśmy w stanie samodzielnie do pewnego stopnia poprawić pozycję strony. Sprawdzi się to jedynie w przypadku wyjątkowo niszowych branż, w których nie ma istotnej konkurencji. Niestety pozycjonowanie sklepów internetowych ze względu na silnych rywali biznesowych i nasycenie rynku wymaga w zdecydowanej większości przypadków znacznie bardziej rozbudowanych środków. Samo profesjonalne oprogramowanie do analizy słów kluczowych pod różnymi kątami, z którego korzystają najlepsze agencje SEO, to miesięczny koszt wynoszący około 2000 złotych dla jednej firmy. To ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego zależ natomiast od wielu indywidualnych czynników.
- Mit: Jednorazowa inwestycja w SEO wystarczy, później najwyżej można kontynuować w razie potrzeby
Niestety taka mechanika działania skończy się dużo gorszymi rezultatami, niż regularna, wieloetapowa praca nad pozycjonowaniem. SEO, by być skuteczne, wymaga ciągłości – proces pozycjonowania w zasadzie nigdy się nie kończy. Biznesowi rywale nie śpią – a mówimy o sklepie internetowym, więc niezależnie od branży, podmiocie działającym w silnie konkurencyjnych warunkach. Jednorazowe “strzały” wygenerują efekty słabsze o kilka klas przy jednocześnie znacznie wyższych kosztach pozycjonowania.
- Mit: Dobry content sam się obroni, nie potrzebuję dodatkowego wsparcia
Idealizm jest cnotą, jednak biznes w internecie rządzi się nieco innymi prawami. Jest w tym stwierdzeniu trochę racji – wysokojakościowa treść faktycznie ma wiele pozycjonerskich zalet i bez niej zwyczajnie nie da się prowadzić działań SEO. To jednak zbyt mało, by prowadzić sklep internetowy z ambicjami i oprzeć go nawet w małej mierze o ruch z Google.
- Mit: Liczą się tylko główne frazy i wyłącznie na nie trzeba położyć nacisk
Oczywiście więcej osób wpisuje do wyszukiwarki hasło “buty sportowe”, niż “buty sportowe adidas predator Freak+ FG”, jednak jedna i druga fraza mogą wygenerować konwersję w sklepie. Pierwsza należy do tak zwanego krótkiego ogona (short tail) – fraz bardzo często wyszukiwanych, jednak z tego powodu trudnych i kosztownych w SEO z powodu bardzo dużej konkurencji. Druga fraza jest znacznie bardziej szczegółowa, przez co łatwiej wypozycjonować stronę właśnie na nią – w dodatku użytkownik wpisujący tak precyzyjnie określony model butów najprawdopodobniej dokładnie wie, co chce kupić i jest zdecydowany na dokonanie transakcji. Zachodzi więc większe prawdopodobieństwo, że zakupu dokona w Twoim sklepie, jeśli trafi na Twoją stronę jako pierwszą.
Czy pozycjonowanie sklepu jest skuteczne? Tak – case studies
W pierwszym roku współpracy podnosimy widoczność strony w wynikach wyszukiwania średnio o 419%. Czy każda strona jest w stanie osiągnąć taki wynik? Wszystko zależy od branży, aktualnego stanu indeksowania witryny, wcześniejszych działań SEO, wielkości i stopnia zdeterminowania konkurencji, a także nakładów finansowych.
Zazwyczaj stopień wypozycjonowania strony mierzy się za pomocą trzech wskaźników – liczby fraz w TOP 50, TOP 10 i TOP 3 wyników wyszukiwania. Najbardziej pożądane są oczywiście pozycje w TOP 3, ponieważ to one generują najwięcej wejść na witrynę. Niewielu użytkowników zagląda na pozycje, które znajdują się dalej niż na pierwszej lub – rzadziej – drugiej stronie rezultatów, dlatego analizowanie dalszych pozycji niż TOP 50 w dużym stopniu mija się z celem.
Przyjrzyjmy się kilku przykładom z portfolio Verseo, pierwszej agencji marketingu 5.0.
Case study – sklep internetowy z okularami
Firma „Optyk Biela”, właściciel sklepu internetowego e-okularnicy.pl działa stacjonarnie od 1969 roku, a od blisko 10 lat również w wirtualnej przestrzeni. Oferuje okulary i akcesoria — oprawy okularowe, możliwość montażu szkieł korekcyjnych oraz okulary przeciwsłoneczne. E-okularnicy.pl docierają do potencjalnych klientów za sprawą pozycjonowania strony oraz wykorzystując media społecznościowe.
Do nawiązania współpracy z Verseo doszło w listopadzie 2021 roku, w momencie migracji na nową platformę sklepową. W związku z tym, że wcześniej sprzedaż bazowała głównie na ruchu organicznym, spadki w pozycjonowaniu były mocno odczuwalne.
Optyka jest branżą specyficzną, dlatego wymaga spersonalizowanej strategii. Skróciliśmy naszą standardową ofertę pozycjonowania o pewne aspekty, rozszerzyliśmy o inne działania. Po akceptacji ze strony klienta podpisaliśmy umowę o miesięcznej wartości 3 tysięcy złotych netto.
Po roku współpracy widoczność w TOP3 wzrosła z 58 do 345 fraz, a w TOP10 z 364 do blisko 1200. Parametr ruchu w SEMSTORM wyliczany z uwzględnieniem liczby fraz, ich widoczności i wyszukiwań wskazuje wzrost z 268 do 10 425.
Zobacz całe case study i dowiedz się, jak uzyskaliśmy takie efekty!
Case study – internetowy sklep meblowy
W grudniu 2020 nasi eksperci zajęli się pozycjonowaniem strony firmy z branży meblowej. Choć firma istniała od blisko 20 lat, jej internetowej prezencji właściwie nie było. Po dokonaniu drobiazgowego audytu SEO okazało się, że strona znajduje się w TOP 50 wyników zaledwie na jedną frazę. W TOP 3, a nawet TOP 10 strona nie wyświetlała się na żadne słowa kluczowe – jest to wynik, który całkowicie uniemożliwia skuteczne prowadzenie internetowej odnogi biznesu.
Dzięki opracowaniu strategii pozycjonowania, a następnie jej realizacji przez specjalistów Verseo udało się osiągnąć bardzo dobre wyniki już po pół roku współpracy. W czerwcu 2021 strona naszego klienta zanotowała duży wzrost internetowej rozpoznawalności. Z jednej frazy w TOP50 kilka miesięcy wcześniej udało się osiągnąć aż 500 fraz. Najważniejsze jednak, że strona znalazła się w TOP10 na 25 fraz oraz w TOP3 na 5 fraz – to wynik, który pozwala na poprawę statystyk wejść, zwiększenie liczby klientów i pozwala z optymizmem patrzeć na cyfrową przyszłość firmy.
Zabacz case study sklepu meblowego na blogu Verseo!
Case study – internetowy sklep z kategorii Dom i Ogród
Przyjrzyjmy się innemu przypadkowi. Sklep z kategorii “Dom i ogród” został założony na początku 2020 roku. Niemal od razu – w marcu 2020 – klient zgłosił się do Verseo, by rozpocząć współpracę. Z uwagi na bardzo krótką obecność sklepu w internecie strona nie miała prawa być wysoko w wynikach wyszukiwania w Google. Sklep znajdował się w TOP 50 zaledwie na 12 fraz, a zarówno TOP 10, jak i TOP 3 wydawały się bardzo odległe. Zadaniem specjalistów Verseo było to zmienić. Przygotowaliśmy więc długoterminowy plan, zaproponowaliśmy konieczne zmiany i rozpoczęliśmy cały proces. Tak wyglądała widoczność sklepu przed rozpoczęciem działań SEO.
Po nieco ponad pół roku wytężonej pracy udało się osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Sklep trafił do TOP 50 na prawie 400 fraz. Pod względem TOP10 było to ponad 50 fraz, a na ponad 10 fraz znalazł się w obleganym TOP 3.
Zobacz case study z branży Dom i ogród na blogu Verseo!
Adres sklepu internetowego
Sklep internetowy powinien być dostępny tylko pod jednym adresem. Zazwyczaj od przybytku głowa nie boli, ale w tym przypadku duplikat serwisu jest czymś szkodliwym. Duplikat sklepu internetowego można zaobserwować wtedy, gdy mamy serwis dostępny jednocześnie pod kilkoma adresami typu:
- www.moja-domena.pl
- moja-domena.pl
- moja-domena.com.pl
- www.moja-domena.com.pl
W takiej sytuacji jedynym słusznym rozwiązaniem jest wybór najsilniejszej wersji serwisu. Wybieramy tylko jeden wariant spośród nich, a dla reszty należy ustawić przekierowanie 301 i oczywiście przetestować czy to działa. Najsilniejszą wersję serwisu może podpowiedzieć nam Google, po wpisaniu site:[adres domeny] i wskazaniu ile linków indeksuje się na dany wariant sklepu internetowego.
Błędem, który wymaga pilnej interwencji w postaci ustawienia przekierowania 301, jest też funkcjonowanie równolegle wersji strony z certyfikatem SSL i bez niego:
- https://moja-domena.pl/
- http://moja-domena.pl/
Szczegółowo znaczenie certyfikatu SSL dla sklepów internetowych zostało opisane w punkcie 5.
Trzeci typ duplikatu, który warto wyeliminować na już poziomie budowy witryny, to ewentualny duplikat strony głównej (który może powstać np. z przyczyn technicznych) i który przynosi rezultat w postaci funkcjonowania równolegle adresów takich jak:
- www.moja-domena.pl
- www.moja-domena.pl/index.php
- www.moja-domena.pl/index.html
- www.moja-domena.pl/index.php/
- www.moja-domena.pl/index.html/
Ten sam przypadek funkcjonowałby analogicznie dla wersji bez www w adresie URL. Rozwiązaniem jest przekierowanie 301 na jeden wybrany, jak najprostszy adres, w tym przypadku www.moja-domena.pl.
Kiedy wprowadzamy przekierowania, to powinny być to stałe przekierowania 301, które są lepiej postrzegane przez roboty sieciowe niż tymczasowe 302. Po wprowadzeniu przekierowań należy sprawdzić czy działają one prawidłowo. Warto pamiętać o tym, że tylko prawidłowo wykonane przekierowania zapewniają oddziaływanie na witrynę linków prowadzących pierwotnie do podstron, które chcemy przekierować.
Pomiar sukcesu SEO Twojego sklepu internetowego
Podejmując konkretne działania chcemy wiedzieć, czy przynoszą one oczekiwane rezultaty. Jeśli chodzi o biznes – czy się opłacają! Podobnie jest w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych. Sukces SEO witryny można mierzyć na wiele sposobów. Wszystko uzależnione jest od postawionego celu biznesowego i strategii marketingowej marki.
Poniżej szczegółowo odnosimy się do poszczególnych wskaźników dobrego SEO.
Jak ważne jest mierzenie sukcesu SEO?
Mierząc efektywność działań w ramach pozycjonowania sklepu internetowego, możesz badać takie wskaźniki, jak między innymi pozycje w wynikach wyszukiwania Google, wzrost ruchu organicznego, czy konwersji.
Jest to ważne, by określać słabe punkty, wykluczać działania, które nie przynoszą efektu i koncentrować siły na aktywnościach, które przynoszą pozytywne rezultaty biznesowe. To oszczędność czasu, który w przypadku SEO jest podwójnie cenny. Na efekty pozycjonowania e-commerce czasem trzeba czekać kilkanaście miesięcy, a nawet kilka lat. Jeśli nie będziemy sprawdzać ich efektywności, możemy podążać w niewłaściwym kierunku, tracąc kolejne miesiące na czynności, które nie przynoszą zamierzonych efektów.
Monitorowanie sukcesu SEO jest również ważne ze względów finansowych. Nikt nie chce płacić za rozwiązania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Lub tracić klientów, których mógłby pozyskiwać w ramach ruchu organicznego, gdyby SEO było wykonywane poprawnie.
Wskazówki, jak używać Google Analytics i Google Search Console, aby śledzić wyniki SEO sklepu internetowego
Aby śledzić wyniki SEO sklepu internetowego za pomocą Google Analytics i Google Search Console, należy:
- Skonfigurować oba narzędzia na pozycjonowanej stronie internetowej (swoim e-commerce).
- W Google Analytics sprawdzić raporty dotyczące źródeł ruchu organicznego, widoczności i popularności stron.
- W Google Search Console śledzić wyniki wyszukiwania organicznego, wyświetlenia stron w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć i wskaźniki pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Analizować trendy w danych, takie jak popularne zapytania, słowa kluczowe i strony, które przyciągają najwięcej ruchu organicznego.
Później należy zrobić użytek ze zbieranych danych. Wykorzystać je do optymalizacji strategii SEO, w ramach pracy nad poprawą widoczności pozycjonowanej domeny w wynikach wyszukiwania.
Proces ma charakter ciągły, dlatego powyższe wskazania możesz na stałe wpisać do swoich biznesowych aktywności. Jeśli nie masz na nie czasu, możesz zlecić pozycjonowanie sklepów internetowych agencji digital marketingowej.
Jak ustawić realistyczne cele i mierzyć ROI z działań SEO?
Aby ustawić realistyczne cele i mierzyć ROI z działań SEO, na początek musisz określić cele biznesowe. Mają one bezpośredni wpływ na ustalenie celów pod SEO oraz sposobu ich osiągnięcia. Mierniki przeanalizujesz przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Search Console.
W ramach wyliczenia ROI z działań SEO porównaj koszty inwestycji w pozycjonowanie strony internetowej z osiągniętymi przez nią korzyściami, w ramach ustalonych celów SEO.
Czy pozycjonowanie sklepu internetowego można zostawić po osiągnięciu celu?
O pozycjonowanie sklepu internetowego trzeba dbać właściwie nieustannie. Po pierwsze dlatego, że konkurencja nie śpi i również jest zainteresowana frazami, na które możesz się wyświetlać. Na świecie w zasadzie nie istnieje firma, która nie miałaby konkurentów. Ponadto rynek również ulega przeobrażeniom, Twoja oferta produktowa może się rozszerzyć czy z czasem ulec zmianom. Będzie to wymagało aktualizacji pracy nad pozycjonowaniem sklepu internetowego pod istotne dla Ciebie frazy.
Poza tym Google premiuje strony, na których coś się “dzieje” – sukcesywne dodawanie treści, optymalizowanie podstron, zbieranie linków – jeżeli tego typu działania ustaną, wtedy możesz spodziewać się spadków na rzecz konkurentów, którzy będą kontynuować swoje akcje w zakresie pozycjonowania.
Chcesz wiedzieć więcej, by zrozumieć, dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych jest tak ważne dla osiągnięcia sukcesu? Sprawdź naszego bloga, w którym poruszamy wiele kwestii związanych zarówno z tym, jak i innymi metodami skutecznego reklamowania Twojego sklepu internetowego i strony z usługami. Sprawdź teraz – pozycjonowanie stron internetowych z Verseo.
Dlaczego warto prowadzić sklep internetowy?
Wejście w e-commerce ma wiele zalet – zarówno dla kupujących, jak i Ciebie – czyli sprzedającego. Możesz znacznie obniżyć koszty prowadzenia swojej działalności funkcjonując w wirtualnym środowisku. Nie musisz magazynować towaru, nie musimy zatrudniać dodatkowych sprzedawców, a zasięg sprzedaży w zasadzie nie ma ograniczeń terytorialnych.
Masz też znacznie większe i bardziej mierzalne formy reklamowe. A co z kupującymi? Niezależnie od miejsca, czasu, dostępności gotówki może dokonać zakupu za pośrednictwem kilku klików. To głównie nieograniczona dostępność sprawia, że e-handel detronizuje kolejne gałęzie sprzedaży detalicznej.
Marketing dla e-commerce – co się sprawdzi?
Spośród 27 milionów polskich internautów, ponad połowa dokonuje zakupów przez Internet. Nikt, kto myśli o prowadzeniu handlu w Internecie lub już go prowadzi, nie może tego faktu zignorować. Jest kilka podstawowych sposobów na rozwinięcie każdego e-commerce. Pozycjonowanie sklepu jest jednym z nich.
Aukcje internetowe i ewolucja systemu Allegro
Obecnie, klasyczny system aukcyjny na największej platformie sprzedażowej jest wypierany przez klasyczny system zakupów internetowych. Można powiedzieć, że są to sklepy w sklepach korzystające z ogromnej ilości użytkowników agregowanych przez ten portal. Jeżeli prowadzisz handel detaliczny i celujesz w większą ilość transakcji to prędzej czy później na pewno warto się tym zainteresować.
Social Media
W branżach jak kosmetyki, odzież, elektronika czy biżuteria social media mogą okazać się niebywałym sojusznikiem. Mnóstwo marek zbudowało swoją rozpoznawalność właśnie poprzez sociale i influencerów, którzy z nich korzystają. Umiejętne wykorzystanie social mediów wygeneruje znaczny ruch i sprzedaż na docelowej stronie internetowej. Oprócz tego social media oferują stosunkowo dobre dopasowanie klientów do promocji. Dzięki nimi wchodzisz w interakcję z użytkownikami i masz szansę zbudować prawdziwą społeczność wokół marki – nawet małe ale prężne środowisko ambasadorów może rezonować na setki i tysiące innych klientów, którzy się wciąż wahają.
Google Ads
Potrzebujesz szybkich efektów. Efektów, które łatwo zmierzysz, porównasz i będziesz mógł nieustannie monitorować? Wybierz Google Ads. System reklamowy Google Ads oferuje przejrzysty i uczciwy model rozliczenia za kliknięcia. Oznacza to, że zapłacisz tylko wtedy, kiedy ktoś kliknie w reklamę tekstową czy graficzną i tym samym przejdzie na Twoją stronę docelową. To już połowa sukcesu prawda? Obok pozycjonowania stron i pozycjonowania sklepów internetowych, to główna oś działalności agencji Verseo. Klienci cenią sobie tego typu rozwiązanie ze względu na dogłębną analitykę i elastyczność. Zależnie od pogody, daty kalendarzowej, wydarzeń i innych czynników wpływających na Twój biznes możesz włączać, wyłączać, podwyższać lub obniżać budżet, a także dostosowywać formy graficzne i tekstowe do konkretnych potrzeb.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Bycie wysoko w wynikach organicznych wyszukiwarki jest więcej niż uzasadnione! Po pierwsze – firmy i sklepy obecne na pierwszej stronie wyszukiwania budzą zaufanie użytkowników wyszukiwarki. Wedle badań w 95% przypadków wyszukujący nie przechodzą do drugiej strony wyszukiwań, więc bycie w top10, a szczególnie w top3, zapewnia – w zależności od pozycjonowanych fraz – niekiedy gigantyczny ruch. Ogólne lub wysoko konkurencyjne frazy mogą – i zazwyczaj są – bardzo trudne do osiągnięcia. Nie oznacza to jednak, że muszą być najlepszym i jedynym rozwiązaniem. Z pomocą przychodzi pozycjonowanie sklepu internetowego na długi ogon – czyli ściślejsze zapytania, które potencjalnie lepiej konwertują.
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest długofalowym procesem, w którym nie zaleca się zmian fraz (oczywiście można dodawać nowe), jak również zmian firm odpowiedzialnych za SEO czy szerzej – pozycjonowanie.
Wynika to ze specyfiki pracy pozycjonera, charakteru strategii linkowania i przede wszystkim czasu, po jakim można dostrzec pierwsze efekty. Gra jest jednak warta świeczki. Dobrze wypozycjonowany sklep potrafi przynieść wysokie zyski tylko z tytułu uzyskania dobrych pozycji w wyszukiwarce na wcześniej wyselekcjonowane frazy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego można zatem śmiało nazwać inwestycją, która z czasem przyniesie określone korzyści. Poniżej prezentujemy grafikę z case`ami sklepów i stron związanych umową z naszą agencją marketingu 5.0.
typ | średni budżet | średnia ilośc fraz | % wzrostu ruchu | % wzrostu zamówień/kontaktów |
---|---|---|---|---|
branża usługowa | 500 zł | 12 | +140% z 10 000 na 24 000 | +1 120% z 10 na 122 kontaktów |
sklep internetowy | 1 000 zł | 30 | +487% z 25 794 na 151 621 | +3 190% z 20 na 658 +328% z 569 000 zł do 2 434 537 zł |
branża usługowa | 1 500 zł | 50 | +465% z 935 na 5 287 | +960% z 5 na 53 kontaktów |
sklep internetowy | 3 500 zł | 250 | +4 619% z 1 511 na 71 314 | +679% z 449 na 3500 +725% z 119 000 zł do 982 000 zł |
sklep internetowy | 5 000 zł | 500 | +1 093% z 42 993 na 512931 | +420% z 2 405 do 12 500 +327% 56 920 zł do 2 434 537 zł |
Pozycjonowanie sklepów internetowych z agencją marketingu 5.0 to dobra decyzja. Dlaczego? Między innymi dlatego, że:
- SEO sklepu internetowego to długofalowo najtańsza metoda pozyskania klientów.
- Koszt pozyskania nowego odbiorcy strony klienta spada średnio o 82% (w ciągu 8 miesięcy).
- Verseo to pierwsza agencja marketingu 5.0 w Polsce – świetnie łączymy nowe technologie z doświadczeniem ekspertów, optymalnie wspierając rozwój biznesów klientów i pozycjonowanie sklepów internetowych.
- Wzrost przychodów z SEO wyniósł 139% (dane za 2020/2021)!
- Klienci zwiększają budżet SEO średnio o 22,5% w skali roku (dane ze stycznia 2023 roku).
- Rocznie piszemy dla klientów blisko 60 milionów znaków, w ramach oferowania wartościowego contentu.
- Kompetencje ekspertów podczas pozycjonowania sklepów internetowych wspiera ponad 20 zaawansowanych narzędzi zewnętrznych.
- Średni wzrost widoczności e-commerce naszych klientów w TOP10 to +506%!
- 96% klientów SEO przedłuża z nami umowy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – FAQ
Skoro dochodzimy do tego punktu, pozycjonowanie sklepu internetowego i wszystkie niuanse procesu powinny być już dość dobrze objaśnione. Wiemy jednak, że ugruntowana wiedza daje podstawy do podejmowania przemyślanych i świadomych decyzji, dlatego jeszcze w tej części materiału wypunktujemy najważniejsze zagadnienia.
Poniżej znajdziecie odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają nam potencjalni klienci, zainteresowani pozycjonowaniem sklepu internetowego z Verseo, w ramach założeń marketingu 5.0.
Jakie są najlepsze praktyki pozycjonowania sklepu internetowego?
Najlepsze praktyki pozycjonowania sklepu internetowego to przede wszystkim optymalizacja sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek. Przeanalizuj sklep internetowy w odniesieniu do podstawowych zasad SEO, weź pod lupę słowa kluczowe i umieść je w kluczowych miejscach. Nie zapominaj także o wzbogaceniu nimi wartościowego i nieustannie odświeżanego contentu. Na wagę złota będą także linki (wewnętrzne i zewnętrzne). W przypadku linkowań z serwisów zewnętrznych, dobieraj je z należytym wyczuciem i stawiaj na jakość.
Dodatkowo w ramach pozycjonowania sklepu internetowego, doszlifuj łatwą i przyjemną nawigację oraz szybkość ładowania witryny. Klienci nie są cierpliwi!
Jakie narzędzia można wykorzystać do poprawy optymalizacji sklepu?
Jest wiele dostępnych narzędzi, które możesz wykorzystać przy optymalizacji sklepu internetowego. Jedne z najważniejszych to między innymi Google Keyword Planner lub Ahrefs, które pozwolą Ci przeanalizować słowa kluczowe. Google Analytics to z kolei Twój przyjaciel od analizy ruchu na stronie. Jeśli chcesz optymalizować treści, skorzystaj z intuicyjnego Yoast SEO, a szybkość ładowania strony sprawdź przy użyciu Google PageSpeed Insights.
Część narzędzi do optymalizowania sklepów internetowych jest darmowa, za rozszerzenia funkcjonalności niektórych z nich przyjdzie Ci zapłacić. Zważ, czy tańszą opcją nie będzie scedowanie pozycjonowania sklepów internetowych na agencję digital marketingową, która dostęp do takich narzędzi gwarantuje w cenie usługi, ściągając z Ciebie dodatkowo obowiązek monitorowania i podejmowania działań naprawczych.
Jakich błędów należy unikać przy pozycjonowaniu sklepu online?
Lista błędów, których trzeba unikać przy pozycjonowaniu sklepów internetowych jest długa. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć używanie słów kluczowych w treściach, które nie niosą żadnej wartości dla użytkowników. Dodatkowo ich powtarzalność lub niewłaściwy dobór – frazy kluczowe nie odpowiadają charakterystyce prowadzonego biznesu lub są zbyt konkurencyjne, by przebić się na nie bez gruntownej optymalizacji strony. Do ważniejszych błędów zaliczymy także błędne linkowania (stosowanie nieetycznych praktyk, kupowanie linków i kierowanie ruchu na domeny, które nie cieszą się dobrą sławą w rankingach Google).
Jakie korzyści przynosi pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach?
Pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach przynosi wiele korzyści. Największe z nich to zwiększenie widoczności sklepu online, co może prowadzić do zwiększenia liczby odwiedzin, a w konsekwencji – sprzedaży! Dzięki temu też wzmocnisz pozytywny wizerunek marki i zdobędziesz większe zaufanie wśród odbiorców. Podejmowane działania w ramach SEO e-commerce mogą przyczynić się także do zwiększenia zwrotu z inwestycji. Na efekty pozycjonowania sklepu internetowego trzeba zazwyczaj trochę poczekać, jednak w szerokiej perspektywie to najtańsza metoda pozyskiwania klientów.
Do głównych korzyści zaliczamy także możliwość dokonywania szczegółowych analiz optymalizacji. Dzięki rozbudowanym statystykom i raportom wiesz, czy działania SEO przynoszą pożądane efekty.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego?
Algorytm Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników, na podstawie których pozycjonuje stronę na daną frazę. Do najważniejszych z nich zaliczamy między innymi:
- Jakość i wartość treści na stronie internetowej, w tym opisy produktów, artykuły i blogi.
- Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek, w tym używanie odpowiednich słów kluczowych, meta tagów i nagłówków.
- Szybkość ładowania strony internetowej.
- Zewnętrzne linki do Twojego sklepu internetowego..
- Dostępność sklepu internetowego i jego przyjazność dla użytkowników.
- Aktywność w mediach społecznościowych i ich wpływ na ruch na Twojej stronie internetowej.
- Zgodność z zasadami etycznymi i jakościowymi Google oraz innych wyszukiwarek. Nieetyczne praktyki (black hat SEO) są karane.
Jak długo trwa proces pozycjonowania sklepu www?
Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Tu musi paść nasze ulubione – to zależy. Między innymi od konkurencyjności branży, celów biznesowych, wielkości i złożoności strony internetowej oraz zakresu prac pozycjonerskich, które muszą zostać na niej wykonane. W zależności od tego, jaki jest punkt startowy, proces pozycjonowania sklepu internetowego może zająć od kilku do kilkunastu miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet parę lat.
Należy pamiętać, że SEO ma wymiar ciągły i wymaga systematycznych działań. Z tej przyczyny na pytanie, ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego, możemy odpowiedzieć – trwa nieustannie! Optymalizacja sklepu internetowego nigdy się nie kończy.
Jakie metryki należy monitorować, aby ocenić skuteczność pozycjonowania sklepu?
By ocenić skuteczność pozycjonowania sklepu internetowego należy monitorować metryki, które pozwolą oszacować realizację zakładanych celów biznesowych. W zależności od tego, jakie są priorytety dla pozycjonowanej domeny, możemy monitorować na przykład ruch na stronie, liczbę konwersji, średni czas sesji lub widoczność sklepu internetowego. Dzięki temu łatwiej będzie nam ocenić sensowność podejmowanych działań oraz czas potrzebny do osiągnięcia zakładanego celu.
Jakie są najważniejsze etapy procesu pozycjonowania sklepu?
Proces pozycjonowania sklepu internetowego należy zacząć od analizy rynku i konkurencji. Dzięki temu łatwiej będzie nam zidentyfikować grupę docelową, dobrać słowa kluczowe i ocenić konkurencyjność branży. Później należy przejść do wdrożenia działań optymalizacyjnych na stronie. Następnie przejść do budowania linków. Kolejne etapy to analiza i monitorowanie podjętych działań oraz nieustanne udoskonalanie strategii.
Jakie są najważniejsze czynniki techniczne wpływające na pozycjonowanie sklepu?
Najważniejsze czynniki techniczne wpływające na pozycjonowanie sklepu internetowego to struktura i architektura strony. Mają być czytelne i łatwe do nawigacji. Nie bez znaczenia będzie także szybkość ładowania strony – wiemy, że dziś wszystkim nam się spieszy, dlatego chcemy otrzymywać ofertę „na już”, a przesyłkę „na teraz”. Twoja strona musi utrzymać to tempo! Pamiętaj, że większość z nas buszuje po sieci, korzystając z urządzeń mobilnych. Z tej przyczyny Twoja domena musi być responsywna. Zadbaj również o poprawny kod strony i bezpieczeństwo (certyfikat SSL).
Jakie treści powinny być umieszczone na stronie sklepu, aby poprawić jego pozycjonowanie?
Na stronie pozycjonowanego sklepu internetowego powinny znajdować się unikalne opisy produktów, blog z wartościowymi treściami, opinie klientów, informacje o firmie oraz wideo związane z oferowanymi produktami. Czyli bogaty, różnorodny i wartościowy merytorycznie content. Treści powinny być optymalizowane pod kątem słów kluczowych i dostarczać wartości użytkownikom.
Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na konwersje w sklepie internetowym?
Najważniejsze czynniki wpływające na konwersje w sklepie internetowym to prosty proces zakupowy. Chodzi zarówno o krótką ścieżkę, jak również odpowiednie punkty wspierające podjęcie decyzji zakupowej. Mamy tu na myśli wartościowe opisy produktów (z wykorzystaniem słów kluczowych), parametry, dobre zdjęcia, które nie obciążą strony, nie wpłyną na wydłużony czas ładowania poszczególnych jej elementów. Istotne są także opinie klientów, które wykorzystują społeczny dowód słuszności. Do tego można dodać sezonowe rabaty i promocje (o ile nie godzą one w przyjętą politykę sklepu) oraz bezpieczeństwo.
Kiedy kontaktować się z pozycjonerem?
Dobrym rozwiązaniem na etapie tworzenia / przebudowy sklepu jest kontakt ze specjalistą SEO, który podpowie na co zwrócić uwagę lub wykona audyt roboczej wersji wraz z rekomendacjami zmian. Wdrożenie poprawek pod SEO na tym wczesnym etapie jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. Oczywiście zmiany nastawione na zwiększenie efektywności pozycjonowania można wprowadzać także w istniejącym sklepie internetowym, należy mieć jednak świadomość, że może się to wiązać z koniecznością wydatków na przebudowę (nie każdą modyfikację wprowadzi pozycjoner, część wymaga pracy ze strony osoby budującej sklepy internetowe oparte o konkretny silnik) lub rezygnację z przyczyn technicznych z wprowadzenia części zmian pod SEO. Są też zmiany, które bezproblemowo i w ramach umowy na pozycjonowanie może wprowadzić ekspert SEO.
Zdarza się, że pozycjoner nie ma możliwości wprowadzenia wszystkich zmian, które uważa za potrzebne. Źródłem tego stanu rzeczy jest najczęściej technologia, w której został zbudowany sklep internetowy lub niepełne dostępy, którymi dysponuje pozycjoner. Należy brać także pod uwagę aspekty bezpieczeństwa – czy wprowadzona zmiana, choć korzystna z perspektywy SEO, nie zdestabilizuje działania sklepu internetowego lub nie utrudni przyszłych aktualizacji.
Zestaw prac, które są potrzebne w przypadku danego sklepu internetowego, jest określany przez eksperta SEO na bazie audytu witryny i audytu linków. Audyt ten jest bardziej wartościowy, gdy pozycjoner ma dostęp do sklepu – preferowany jest dostęp do CMS + FTP – po prostu dostarcza on więcej przydatnych informacji. Efektem obu tych audytów jest stworzenie przez pozycjonera listy niezbędnych prac do wykonania, obejmujących działania onsite i offsite. Prace onsite dotyczą optymalizacji samego sklepu internetowego.
Drugi obszar działań pozycjonera to prace związane z linkami. Są często określane mianem działania offsite.
Spis treści
Czytasz teraz:
Pozycjonowanie sklepów internetowych
- Co to jest SEO i dlaczego pozycjonowanie jest ważne?
- Pozycjonowanie – “must” dla sklepu internetowego?
- Optymalizacja On-Page SEO dla pozycjonowania sklepu internetowego
- Wytyczne Off-site SEO dla pozycjonowania sklepu online
- Techniczne SEO dla pozycjonowania sklepu
- Co liczy się w SEO sklepu internetowego – fakty i mity
- Czy pozycjonowanie sklepu jest skuteczne?
- Adres sklepu internetowego
- Pomiar sukcesu SEO Twojego sklepu internetowego