Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Jeden komentarz

Wideo marketing. Jak założyć kanał Youtube?

Wideo marketing - jak założyć kanał na Youtube?

Wideo to wszechstronny i wciągający format treści. Nic dziwnego, że jego wykorzystanie w ramach marketingu zyskuje popularność wśród firm z wielu branż. Trend dotyczy zarówno dużych przedsiębiorstw jak i małych biznesów. Konsumenci lubią żywy content, ponieważ jest łatwy do przyswojenia, dostarcza rozrywki i angażuje. Mając to na uwadze,  marketingowcy z dużym sukcesem wykorzystują filmy do tego, aby przyciągnąć i zatrzymać nowych klientów. 

Gdzie zacząć swoje działania marketingowe w formie wizualnej? Choćby w serwisie Youtube, a linki (adres) do publikacji możesz wrzucać między innymi na Facebook. Jak zacząć dodawanie filmów, by znaleźć się na górze strony? Jakie są wymagane pola, które trzeba uzupełnić, zakładając darmowe konto? Z tego artykułu dowiecie się, jak założyć kanał na Youtube. Przeprowadzimy Was krok po kroku przez cały proces, dostarczymy cennych wskazówek, które pomogą Wam zacząć oraz rozwinąć kanał marki na platformie YouTube.

>> CZYTAJ TAKŻE… Pozycjonowanie na Youtube <<

Dlaczego warto założyć kanał na Youtube?

Kanał YouTube jest niemal niezbędny dla każdej firmy, która chce rozbudować swoje działania marketingowe o content wideo. Założeniem kanału jest stworzenie idealnego miejsca do wstawiania swoich materiałów i pozyskiwania nowych odbiorców. Dlaczego akurat na tej platformie? YouTube zajmuje pierwsze miejsce wśród serwisów wideo w Polsce. Ponad 18 mln użytkowników internetu korzysta z YouTube każdego dnia. Czyż nie byłoby miło, gdyby mieli możliwość trafienia na treści stworzone przez Ciebie lub Twój dział marketingu? Oczywiście, że tak. Zatem daj się odnaleźć…

Zacznij od założenia kanału Youtube

Założenie konta w serwisie Youtube to nic trudnego. Kanał na Youtube odnoszący sukcesy to trochę więcej pracy… ale nie martw się, podpowiemy Ci, jak to osiągnąć i publikować z powodzeniem ciekawe materiały wideo!

Samo założenie kanału na Youtube jest proste!

Zanim pokażemy Ci, jak założyć konto YT, wyjaśnimy, że istnieją dwa rodzaje kanałów YouTube. Wybór zależy od tego, czy jesteśmy indywidualnym twórcą wideo, czy planujemy działać jako marka i angażować się w reklamę wideo.

Czym się różni kanał firmowy od kanału osobistego?

Tworząc kanał na Youtube prywatny, podajemy nasze dane osobowe i stajemy się jego jedynym administratorem. Kanał firmowy jest oficjalny i zarządzany przez reklamodawcę lub firmę i może mieć wielu użytkowników. Posiadanie konta firmowego jest zatem szczególnie istotne, gdy chcemy podjąć współpracę np. z agencją pod kątem prowadzenia kampanii reklamowej wideo na Youtube. Założenie konta zajmie tylko kilka chwil. Cały proces przedstawiamy poniżej.

>> Ile kosztuje reklama na YouTube? <<

Jak założyć konto na Youtube w 4 krokach

Nagrywać filmy może każdy, jednak nie wszyscy widzą, jak założyć i prowadzić kanał na Youtube. Poniżej prosta instrukcja, która szczegółowo objaśnia, jak założyć kanał na Youtube.

Krok 1: Załóż konto Google

Jeśli korzystasz z poczty Gmail, Map Google lub Google Play, prawdopodobnie masz już konto Google i możesz przejść do następnego kroku. Jeśli nie, to musisz zacząć od jego założenia.

Krok 2: Utwórz konto YT

Za pomocą konta Google automatycznie konfigurujesz osobiste konto YouTube. Aby jednak móc korzystać z YouTube w swojej firmie, musisz założyć konto marki. Przejdź do strony swojego konta YouTube, jeśli jesteś zalogowany kliknij „Więcej Opcji” i wybierz „Utwórz kanał”, a następnie wprowadź nazwę konta marki. Tworząc konto marki YouTube, możesz przyznać dostęp administracyjny wielu osobom oraz dostosować nazwę i wygląd do swojej firmy.

New call-to-action
New call-to-action
Ciekawostka

Konto marki umożliwia dostęp do YouTube Analytics, które zapewnia bardzo przydatne informacje na temat tego, kto ogląda Twoje filmy, zdjęcie profilowe i jakie treści są teraz popularne. To ułatwi dobór poszczególnych filmów na nowy kanał YT.

Krok 3: Personalizuj konto YT

Już masz konto YT. Teraz czas, aby nowy profil w mediach społecznościowych stał się bardziej Twój. W panelu kanału kliknij „Dostosuj kanał”. Następnie przejdź przez trzy karty — Układ, Marka i Podstawowe informacje — aby wprowadzić informacje, które pomogą zoptymalizować kanał pod kątem odbiorców. Podczas wypełniania tych informacji użyj słów kluczowych, które pomogą Ci pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe mogą obejmować tematy poruszane na kanale, branżę lub polecane produkty. W sekcji Marka można dodać grafikę i ikony do kanału, aby nadać mu wyjątkowy wygląd – taki, który najlepiej pasuje do firmy marki i koresponduje z innymi platformami w mediach społecznościowych.

Krok 4: Prześlij pierwszy film na YouTube

Aby umieścić pierwszy film, kliknij „Utwórz” w prawym górnym rogu. Następnie pojawi się ekran z zaproszeniem do wybrania pliku, który chcesz przesłać. Gdy wybierzesz plik – zacznie się przesyłanie filmu… i w ten oto sposób dołączysz do grona twórców YouTube! Założenie konta jest dziecinnie proste.

Ciekawostka – najwięcej menedżerów kanału to… dzieci!

Coraz więcej twórców na Youtube to dzieci. Stąd często powtarzająca się pytanie, czy dzieci mogą nagrywać nowe filmy na kanały? Wytyczne od Google są jasne – osoba poniżej 13 roku życia nie powinna publikować treści ani zakładać kanału. Szukając menedżera kanału, który będzie dodawać filmy, stawiaj na osoby pełnoletnie!

>> Przewodnik Youtube – 3 zasady tworzenia skutecznej reklamy video! <<

Jak tworzyć content wideo na Youtube?

Wartościowy i ciekawy na tyle, by ludzie chcieli subskrybować kanały prowadzone przez Twoją markę? Skoro wyjaśniliśmy już, jak założyć kanał, teraz określmy, co należy na nim publikować. W przypadku każdego rodzaju treści, które tworzysz, powinieneś sprawdzić, czy są one zgodne z tym, czego chcą Twoi odbiorcy.

Niezależnie od tego, czy piszesz post na blogu, czy tworzysz film, warto zacząć od poznania odbiorców i rodzaju treści, które chcą zobaczyć. Jeśli dopiero zaczynasz promować kanał na YouTube, przyjrzyj się konkurencji lub innym twórcom filmów z branży. Zweryfikuj, które z formatów mają najwięcej wyświetleń i zaangażowania. Innym sposobem na sprawdzenie, czy idziesz w dobrym kierunku, w przypadku już udostępnionych filmów,  jest przeanalizowanie wyników we wspomnianym wcześniej YouTube Analytics. YouTube dostarcza szczegółowych informacji na temat danych demograficznych odbiorców, lokalizacji, zaangażowania i innych przydatnych statystyk. Są to cenne wskaźniki, które pomogą w dalszym rozwoju kanału.

Należy również wspomnieć o tym, że nie tylko treść, ale i forma ma znaczenie. Ciekawy  montaż i odpowiednio dobrana muzyka, uatrakcyjnią film oraz sprawią, że będzie bardziej popularny! Montowanie filmów nigdy nie było prostsze, gdyż istnieje wiele programów płatnych i bezpłatnych, które mogą nam w tym pomóc. Warto zatem zgłębić wiedzę na temat obróbki filmów i zapoznać się z dostępnymi narzędziami, aby móc zweryfikować, który program do montowania filmów jest najlepszy.

Tip: Program do montowania filmów na YT – który najlepszy?

Oto nasze TOP 3 propozycje darmowych narzędzi:

  • Lightworks
  • Shotcut
  • iMovie.

Jak odnieść sukces na YouTube?

Na sukces kanału YouTube składa się wiele różnych czynników. Przede wszystkim jednak musisz upewnić się, że nasz kanał jest prawidłowo skonfigurowany i zoptymalizowany – tak, aby spełniał oczekiwania użytkowników oraz wymogi wyszukiwarki. Oto lista wytycznych, które powinieneś wdrożyć, aby zostać zauważonym na Youtube – dzięki temu zwiększysz liczbę wyświetleń i subskrybentów:

Używaj słów kluczowych w tytułach i opisach

Stosuj zwięzłe tytuły, zawierające słowa kluczowe. Tytuł to nie tylko pierwsza rzecz, którą widzą użytkownicy, ale także element, który pomaga robotom wyszukiwarki zrozumieć, o czym jest dany film. Sprawdź, czy wszystkie tytuły playlist w serwisie przyciągają uwagę widzów, a także czy zawierają słowa kluczowe, odnoszące się do tematów materiałów na Youtubie. W opisach również musisz pamiętać o słowach kluczowych i o dodaniu linków do innych list odtwarzania. 

New call-to-action
New call-to-action

Twórz „spis treści” na własny kanał

Jeśli materiał jest długi, to warto stworzyć coś na kształt spisu treści. Zaznaczenie przedziałów czasowych pomoże znaleźć widzom to, czego szukają. Aby dodać rozdziały do filmu, należy zalogować się na kanał marki na YouTube i wybrać film, który chcesz edytować oraz treści, które chcesz podzielić. W polu „Opis” dodaj listę sygnatur czasowych i tytułów. Ważne, żeby podział zacząć od minuty 0:00 i wprowadzić co najmniej 3 sygnatury czasowe o długości min. 10 sekund.

Dodaj tagi powiązane z kontem marki

Choć nasycenie tej sekcji tagami może być kuszące, pamiętaj, aby uwzględnić tylko te tagi, które są istotne dla treści. Tagi ze słowami kluczowymi również pomagają algorytmowi YouTube zrozumieć, o czym traktują treści i jak na tym tle wypadają inne kanały. Nie zapomnij także o dodaniu kategorii lub dwóch, aby pomóc wyszukiwarce wyświetlać filmy odpowiednim odbiorcom.

Wykorzystaj planszę końcową jako wezwanie do działania

Plansza końcowa to funkcja YouTube, która pojawia się w ostatnich 5-20 sekundach filmu. YouTuberzy mogą ją wykorzystać do promowania filmów, list odtwarzania, produktów i zewnętrznych stron internetowych. Jest to idealne miejsce na call to action.

Dodaj transkrypcję

Nie zawsze użytkownik może włączyć głos, odtwarzając nagranie na YT. A przekaz ma duże znaczenie! Wtedy alternatywą jest transkrypcja, która pomaga zrozumieć prezentwoane materiały i reklamy, a także wydłuża czas jego oglądania przez widzów. Dodatkową motywacją może być to, że transkrypcja stanowi paliwo dla SEO YouTube, bo pozwala robotom Google lepiej zrozumieć treść nagrania. Sam proces dodawania transkrypcji nie jest skomplikowany.

Ustaw efektowne miniaturki 

Miniatury do wideo i reklam muszą przyciągać uwagę! Dobra miniatura to taka, która nie tylko współgra z tytułem filmu publikowanego w internecie, ale także wyróżnia się na tle konkurencji. Widzowie, przeglądając wyniki wyszukiwania, często na podstawie miniatur decydują, co obejrzeć. Twoim celem zatem jest przekonanie użytkownika, aby zapoznał się z Twoim materiałem na YouTubie.

Twórz playlistę na Youtubie

Warto wspomnieć, że playlisty na portalu to świetny sposób na zachęcanie odbiorców do ciągłego oglądania. Możesz pogrupować je według podobnego tematu i polecać na stronie głównej serwisu. Playlisty angażują fanów i klientów, wydłużając ich czas spędzony na kanale i na oglądaniu treści. Aby rozpocząć, kliknij przycisk “Listy odtwarzania” w menu po lewej stronie. Możesz tworzyć playlisty na tematy, którymi interesują się nasi widzowie lub dobrać inny klucz, np. pogrupować wszystkie odcinki podcastu, testy, quizy.

Publikuj regularnie

Tylko systematyczność daje pożądane rezultaty. Musisz regularnie publikować filmy, aby móc zbierać cenne dane na temat odbiorców, wyciągać wnioski, a następnie wykorzystywać tę wiedzę, aby zwiększać liczbę wyświetleń filmów oraz subskrybentów.

Reaguj na komentarze odnoszące się do materiałów

Każdy rodzaj interakcji z widzami odwiedzającymi serwis jest postrzegany jako pozytywny sygnał dla YouTube. Reakcja na wiadomość od subskrybentów może pomóc nam, wzmocnić więź z odbiorcami. Polubienie komentarzy zajmuje tylko kilka sekund, podobnie jak przypięcie najlepszego komentarza jako rodzaju osobistej notatki dla subskrybentów.

>> Reklama Youtube – dlaczego warto i co działa? <<

Podsumowanie

Wszystko jasne – teraz już wiesz, jak założyć kanał na YouTube. Założenie konta to pestka. Natomiast rozwinięcie kanału wymaga więcej czasu, pracy i zaangażowania. Najważniejsze, jeśli chodzi o nowe konto marki, to nie zrażać się początkowymi wynikami. Stosuj się do naszych wskazówek, eksperymentuj, sprawdzaj dane, doszkalaj się, by optymalizować wyniki i odsłony reklam. 

Pamiętaj, większości ludzi łatwiej jest nawiązać kontakt z marką, gdy historia jest opowiedziana w formacie wizualnym. Wniosek zatem jest jeden – warto zaangażować się w wideo marketing. Bez wątpienia przyczyni się do rozwoju Twojej firmy, o ile będziesz systematyczny w swoich działaniach i zadbasz o kluczowe obszary, które zostały omówione w tym artykule.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany