Co to jest Facebook Ads?
Facebook Ads to, mówiąc inaczej, reklama na Facebooku. Pod ogólnym pojęciem kryje się sporo narzędzi, które pozwalają skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów na wiele sposobów. Umiejętnie wykorzystane, pomogą Ci tworzyć kampanie reklamowe różnego typu – zarówno te skierowane do klientów na górze lejka zakupowego, jak i tych prawie gotowych do zakupu.
Jak działają reklamy Facebook Ads?
Reklama na Facebooku jest tam, gdzie Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj, że konto na tym portalu społecznościowym ma ponad 17 mln (!) Polaków. To oznacza, że bez względu na to, w jakiej branży działasz, znajdziesz tu swoją grupę odbiorców. Ten potencjał trzeba wykorzystać!
Reklama na Facebooku – mnóstwo zalet!
Reklama na Facebooku sprawia, że o wiele łatwiej Ci dotrzeć do grupy docelowej. Możesz tu korzystać z dużego wyboru form reklamowych – począwszy od filmów, a skończywszy na zwykłych grafikach czy postach 360.
Reklama na Facebooku treścią lub formą może angażować, szokować bądź wywoływać inne emocje i uczucia – takie, które będą pozytywnie oddziaływać na linii marka – klient. Możesz też dotrzeć do dowolnej grupy odbiorców – słuchaczy konkretnej stacji radiowej czy fanów impresjonistycznego malarstwa lub osób, które lubią słodycze pozbawione oleju palmowego. To sprawia, że wykorzystujesz swój budżet reklamowy na kontakt z osobami o wysokim potencjale konwersyjnym.
Ogromnymi plusami są także elastyczność budżetowa, jak również czas reakcji klientów na komunikaty w mediach społecznościowych. Zyskujesz też bardzo dużą swobodę w tworzeniu reklam. Kampanię reklamową na Facebooku możesz włączyć lub wyłączyć w dowolnym momencie. Można ją również zaplanować do wyświetlania w konkretnych godzinach. Możesz zatem szybko reagować na wszystkie zmienne związane z Twoim biznesem – pogodę, dzień kalendarzowy, sytuacje losowe, które mogą być istotne z punktu widzenia marketingu. To wszystko przekłada się na zwiększenie Twoich szans na pozyskanie nowych klientów, a to przecież ostateczny cel reklamy na Facebooku!
Reklama Facebook Ads – rodzaje grup odbiorców
Pierwszym powodem, dla którego reklama na Facebooku jest tak skuteczna, jest precyzyjne targetowanie do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane naszymi produktami lub usługami. Do wyboru mamy setki zmiennych w ramach trzech głównych opcji. Jak zatem dobrać grupę odbiorców?
Standardowi odbiorcy
Ta grupa odbiorców jest zbudowana na podstawie danych demograficznych, zachowań oraz zainteresowań. Ta metoda dopasowania w menadżerze reklam zapewnia najwięcej możliwości targetowania. Możesz trafić do osób będących obecnie w narzeczeństwie, do osób z danej grupy wiekowej, osób zainteresowanych konkretnym radiem czy tytułem prasowym. Możliwości dopasowania zapewniają dostęp do wszystkich zasobów Facebooka. Oznacza to, że niezależnie od gustów i zainteresowań, dotrzesz do osób, na których Ci zależy. To przekłada się na bardzo dużą skuteczność reklamy.
Niestandardowi odbiorcy
To odbiorcy, którzy mieli już styczność z Twoją marką. Dlatego niestandardowi odbiorcy są grupą, wśród której warto szukać swoich potencjalnych klientów. Dzięki tej możliwości dotrzesz do osób, które wykazały już zainteresowanie Twoją marką. Odbiorcy z tej grupy w przeszłości podjęli już jakieś działania, które wiążą się z Twoją marką. Przykładowo weszli na stronę www, polubili post na fanpage lub pobrali aplikację. Dlatego budżet reklamowy przeznaczony na kontakt z nimi może przynieść Twojej firmie duży zwrot z inwestycji w adsy!
Podobni odbiorcy (Lookalike)
To target, który powstaje na podstawie wcześniej stworzonych grup niestandardowych odbiorców. Facebook na podstawie danych osób z grupy niestandardowej szuka osób podobnych w całym kraju lub regionie – to od 1% do 10% osób z tych lokalizacji. Spójrz na przykład, aby lepiej zrozumieć, jak to wygląda.
Masz grupę niestandardowych odbiorców – to osoby które odwiedziły Twoją stronę internetową w ciągu ostatnich 60 dni. W tej grupie znajduje się 5600 osób. Każda z nich dostarcza dziesiątek danych – o wieku, płci, zainteresowaniach, lokalizacji, podejmowanych działaniach itp. Teraz na podstawie informacji o tej grupie chcesz stworzyć grupę podobnych odbiorców, wykorzystując menadżer reklam FB.
Tworząc taką grupę na potrzeby reklamy na Facebooku, wybierasz źródło, z którego system ma zaciągnąć dane (czyli określasz parametry, na których nowa grupa ma być wzorowana). Wybierasz zatem wcześniej wspomnianą grupę osób, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu 60 dni.
Facebook na podstawie tych danych 5600 osób tworzy grupę osób podobnych. To od 1% do 10% (w zależności od wyboru) osób z danego regionu, w tym przypadku z Polski. Jeśli ustawisz liczebność grupy na 1%, uzyskasz zbiór odbiorców wielkości ok. 170 000 osób. (analogicznie – 10% stanowiłoby 1 700 000 osób z Polski). 100% osób – czyli 17 000 000 osób – to liczba mieszkających w Polsce, którzy mają konto na Facebooku.
W ten sposób, na podstawie grupy 5600 osób stworzono grupę podobnych odbiorców o wielkości 170 000 osób. To oznacza możliwość dotarcia do znacznie większej liczby potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak, że ma to również wpływ na to, ile kosztuje reklama na Facebooku. Im większy target, tym wyższy koszt reklamy.
Uwaga! Staraj się, by grupa odbiorców nie była zbyt duża. Zazwyczaj nie tworzy się grup powyżej 300 000 osób. Takie targety mogą okazać się “rozwodnione”, czyli zbyt ogólne. To sprawi, że koszt reklamy będzie nieadekwatny do wysokości wygenerowanych przez nią zysków. Przetestuj więc, jaka wielkość grupy odbiorców sprawdza się najlepiej przy Twoich reklamach. Generalnie, reklamując się na Facebooku, warto testować wszystko – czas, budżet, odbiorców i content.
Reklama na Facebooku – Poznaj swoich odbiorców!
Facebook udostępnia też świetne narzędzie do analizy grup odbiorców. Audience Insights, bo o nim mowa, pokaże Ci, czym dana grupa jest zainteresowana. Pozwoli to też na zoptymalizowanie reklamy.
Jeżeli np. chcesz sprawdzić, czym interesują się nastolatki w dużych polskich miastach i z jakimi serwisami najczęściej wchodzą w interakcje młodzi ludzie, najszybciej sprawdzisz to właśnie dzięki Audience Insights. Dzięki temu dowiesz się np., jaką blogerkę modową najbardziej lubią, jaki program kulinarny jest w tej grupie najchętniej wybierany, jaki rodzaj muzyki słuchany. Tego typu analizy możesz dokonać niezależnie od miejsca zamieszkania, płci czy wieku.
To potężne narzędzie, które w wielu sytuacjach okazuje się nieocenione – szczególnie w przypadku reklamy na Facebooku, jak również content marketingu czy influencer marketingu. Możesz dzięki niemu zaplanować kampanię reklamową, która pozwoli dotrzeć do grup docelowych na wielu polach.
Reklama Facebook – to proste!
Kolejnym czynnikiem wpływającym na popularność reklamy na Facebooku jest jej łatwa obsługa, ale uwaga! Im łatwiejszych mechanizmów używasz, tym gorzej prawdopodobnie wydajesz pieniądze na budżet reklamowy.
Tak jest często, i to nie tylko w przypadku Facebooka. Jednak, nawet ktoś wydający 100 złotych miesięcznie na reklamę na Facebooku, znając narzędzia nawet pobieżnie, zapewne odniesie korzyści biznesowe z tej formy reklamy – szczególnie gdy “pokaże się” lokalnie.
Jednak im wyższy budżet reklamowy, tym zasadniejsze poznanie narzędzi do edycji reklam. Im lepiej je wykorzystasz, tym efektywniej zoptymalizujesz koszt reklamy i jego przełożenie na zyski. Dlatego też wielu klientów decyduje się na zatrudnienie profesjonalnej agencji Facebook Ads – zarówno do prowadzenia reklam na Facebooku, jak i profili. Taki krok najczęściej sprawia , że to, ile kosztuje reklama staje się mniej ważne niż ROI, które jest wyraźnie wyższe.
Zasięgi reklamy na Facebooku
Dzięki menadżerowi reklam na Facebooku każdorazowo przed publikacją reklamy, otrzymasz szacowany zasięg danej kampanii.
Na niektórych poziomach tworzenia reklam możesz określić, ile razy średnio odbiorca powinien zobaczyć Twój komunikat. Może to być zarówno raz, jak i trzy lub więcej. Możesz zatem tworzyć reklamy stricte pod kątem zasięgu, ale i do innych konkretnych celów – np. kliknięcia w link czy wizyty na stronie lub zbudowanie rozpoznawalności marki.
Formy reklamy na Facebooku
Jeśli chcesz utworzyć reklamę (post) od zera, w zależności od celu możesz stworzyć:
Gdy wybierzesz już, jaki format ma mieć Twoja reklama, dalej ustawisz co dokładnie ma się w niej znajdować (teksty, linki, nagłówki itp)
Pójście na skróty jednak wiąże się zwykle z konsekwencjami. Jeśli wybierzesz użycie istniejącego posta, nie będziesz mógł niczego w nim zmienić, będzie reklamowany w takiej postaci, w jakiej został stworzony na fanpage. Rozważ zatem stworzenie posta od zera, dzięki czemu będziesz mieć kontrolę m.in nad tekstami, nagłówkami, opisami linków, tekstami w przycisku.
Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych na Facebooku z agencją Verseo
Chcesz, żeby Twoja reklama na Facebooku przyniosła jak najwyższe zyski, a jednocześnie wolisz nie podejmować się konfiguracji kampanii na własną rękę? To dobre podejście. Ty skoncentruj się na swoim biznesie, a marketing internetowy zostaw ekspertom z Verseo. Rozumiemy, jak działają algorytmy Facebooka i wiemy, jak kupować reklamy na tym portalu, żeby osiągnąć maksymalne ROI. Zobacz, jak wygląda praca nad kampanią od podstaw!
Definiowanie celów kampanii
Pierwszym krokiem jest zawsze określenie, w jakim celu będą publikowane reklamy. Czy mają one wpłynąć na większą rozpoznawalność marki? Ułatwić pozyskanie danych kontaktowych i wspomóc generowanie leadów? Mają wspomóc szybką sprzedaż produktów Twojej firmy? Tę kwestię trzeba określić już na starcie.
Wybieranie odpowiedniej grupy docelowej
Na średni koszt konwersji i na cenę reklamy na Facebooku, wpływa to, jak dobrze zostanie “stargetowana”. Chodzi o to, aby komunikaty wyświetlały się osobom, które są nimi naprawdę zainteresowane. Po prostu. Dlatego to ważny element naszej pracy. Zanim dana reklama “wyląduje” na Facebooku, wkładamy dużo pracy w lepsze zrozumienie Twojego biznesu i odbiorców oferowanych przez Ciebie rozwiązań.
Wybieranie odpowiedniego formatu reklamy
Video, obraz, karuzela, a może kolekcja? To w dużej mierze zależy od tego, jakie cele reklamowe sobie wyznaczysz i jaka jest Twoja grupa docelowa. Dobieramy takie formy promocji i w takiej “konfiguracji”, które działają najlepiej i pozwalają optymalnie wykorzystać budżet reklamowy.
Tworzenie przekonującego tekstu reklamy
Aby dobrze targetować reklamy na Facebooku, trzeba “mówić językiem klientów”. Musi być perswazyjny, komunikować największe korzyści, a przy tym być zrozumiały dla osób w Twojej grupie docelowej. To wpływa na jej efektywność i przekłada się na sprzedaż.
Projektowanie atrakcyjnych wizualizacji
Aby zrealizować cele reklamowe, trzeba też “mówić obrazem”. Skuteczność reklamy na Facebooku zależy od tego, czy zostanie zauważona w ogromie innych komunikatów. Dlatego musi się wyróżniać i “cieszyć oczy”. Wiemy, jak to osiągnąć.
Ustawianie budżetu
To, ile kosztuje reklama na Facebooku, ma dla Ciebie duże znaczenie. Musisz odpowiednio zaplanować budżet, by ją opłacić. Pamiętaj też, że budżet całkowity musi uwzględnić koszty obsługi kampanii. Konkretne koszty poznasz już na początku współpracy.
Zarządzanie reklamami – Facebook Ads
Skuteczna reklama to taka, która jest nie tylko opublikowana, ale przede wszystkim monitorowana. Dlatego ważną kwestią jest monitorowanie tego, jak jakość reklamy przekłada się na wyniki.
Monitorowanie kampanii
Po umieszczeniu reklam należy sprawdzać przy pomocy menadżera, jak sobie “radzą”. Chodzi zatem o liczbę wyświetleń (i to, kto je zobaczył), ale także o sposób reakcji odbiorców na komunikat. Czy jest zgodny z tym, jaki był cel reklamowy? Jak dużo konwersji generuje dany baner, video czy post? Jeśli wyniki są nieodpowiednie, trzeba dokonać zmian.
Analiza wyników reklam
Wyniki, które osiągnęła reklama na Facebooku, trzeba ocenić także po zakończeniu kampanii. Wtedy można ostatecznie określić, jak poniesiony koszt reklamy przekłada się na realizację celów marketingowych. Czy wzrosła dzięki niej np. rozpoznawalność marki? Czy strona firmy jest częściej odwiedzana? Odpowiedzi na te pytania muszą znaleźć się w raporcie.
Testowanie A/B reklam
Testy A/B to sprawdzanie skuteczności różnych wariantów reklamy i ich wpływu na “audience network”. Sprawdza się je na mniejszej próbie odbiorców i na tej podstawie wybiera wariant komunikatu, który przynosi najlepsze wyniki. To wpływa na ostateczny stosunek ceny reklam do wielkości konwersji.
Dostosowywanie budżetu
Czasami okazuje się, że jakaś forma promocji na Facebooku “radzi sobie” lepiej niż inne. Wtedy eksperci reagują na bieżąco i np. zwiększają budżet reklamowy, tak aby wygenerować jeszcze większe zyski.
Optymalizowanie targetowania reklam
To, do jakich odbiorców docierają Twoje komunikaty, wpływa na poziom konwersji. Dlatego specjaliści na bieżąco analizują, czy osoby, które widzą reklamy, to rzeczywiście te, które mogą od Ciebie kupić dany produkt. Dzięki temu nie marnujesz wyświetlenia filmu czy baneru na osoby, które nie zamienią się w nowych klientów.
Piksel Facebooka, jego zdarzenia i kwestia remarketingu
Tworzenie grup odbiorców na bazie zainteresowań, lokalizacji, stanowiska pracy, wieku i wielu innych czynników jest świetnym narzędziem. Dzięki temu można dotrzeć do osób, które jeszcze nie znają Twojej marki, ale potencjalnie mogą się nią zainteresować.
Jeśli masz styczność z marketingiem, wiesz, że większą wartość ma odbiorca, który już zna brand lub z niego korzysta (np. wybierając jego usługi/produkty). Dlatego tak istotnym aspektem w tej branży jest remarketing, czyli docieranie do osób, które już miały styczność z Twoją marką przez np. odwiedzenie Twojej strony internetowej.
Jednak, by wiedzieć, czy dana osoba odwiedziła Twoją witrynę, strona musi być odpowiednio połączona z systemem reklamowym Facebooka. Takie właśnie “połączenie” umożliwia nam piksel Facebooka.
Czym jest Piksel Facebooka?
Piksel to drobny skrypt, czyli kilka linijek kodu które umieszcza się w kodzie strony www, w końcu jej sekcji “head”. Piksel jest tzw. kodem śledzącym, który sprawdza czy osoba, która weszła na stronę, ma konto na Facebooku, z którym można tę osobę powiązać. Jeśli ma, dodaje się taką osobę do bazy tych, do których będziesz mógł później dotrzeć podczas emisji reklam.
Uwaga! Piksel zbiera dane od momentu zainstalowania. Jeśli chcesz stworzyć prawidłowo działającą grupę odbiorców, którzy odwiedzili Twoją witrynę w ciągu ostatnich np. 14 dni, piksel musi działać na stronie minimum 14 dni (piksel zbiera dane z maksymalnie 180 dni).
Nie musisz być programistą, by z Piksela korzystać i go rozumieć. Wystarczy, że raz zainstalujesz go na swojej stronie i przetestujesz, czy wszystko działa prawidłowo.
Piksel to nie wszystko – czym są zdarzenia?
Zanim sprawdzisz, czy piksel działa na Twojej stronie prawidłowo, dowiedz się, czym są zdarzenia.
Jeśli masz już zainstalowany podstawowy kod piksela na swojej stronie, możesz budować grupy remarketingowe i trafiać do osób, które odwiedziły stronę. Co jednak, jeśli chciałbyś zawęzić tę grupę do odbiorców, którzy podjęli na niej konkretne działania, np. dodali produkt do koszyka lub wysłali zapytanie na stronie kontaktowej? Do tego służą zdarzenia.
Dzięki podstawowemu kodowi piksela możesz trafiać do osób, które odwiedziły Twoją stronę, a dzięki zdarzeniom możesz dotrzeć do osób, które wykonały na niej konkretne działania.
Zdarzenia instaluje się na konkretnych stronach (włączają się po ich załadowaniu) lub elementach np. przyciskach (zdarzenie włącza się po wciśnięciu buttona).
Przykładowe zdarzenia:
Na podstawie zdarzeń możesz budować grupy odbiorców. Dobrym przykładem ich wykorzystania jest np. trafianie z reklamą do osób, które opuściły koszyk (to wszystkie osoby ze zdarzenia AddToCart z wykluczeniem osób ze zdarzenia Purchase).
Pixel Helper
Jeśli jesteś użytkownikiem Google Chrome, możesz zainstalować wtyczkę “pixel helper”. Będzie pokazywać Ci aktywne pixele (oraz zdarzenia) na danych stronach.
Reklamy Dynamiczne Facebook
Reklama dynamiczna to taka, która na podstawie danych o odbiorcy pochodzących z piksela, pokazuje mu odpowiednie treści.
Zdarzenia piksela, które mają odpowiednie parametry, mogą służyć jako źródła danych dla reklam dynamicznych wykorzystujących katalogi (piksel musi być wtedy połączony z katalogiem).
Ich dynamiczność polega na dostosowaniu reklamy nie tylko do grupy odbiorców (jak w przypadku zwykłego remarketingu), ale do konkretnego użytkownika – automatycznie.
Zatem dzięki reklamom dynamicznym możesz dotrzeć ze swoimi produktami do grupy remarketingowej, która liczy np. 5000 osób. Każdej osobie wyświetli się produkt, który oglądała wcześniej na stronie.
Jednak, aby zdarzenia na stronie przekazywały dane o tym, jaki produkt wyświetliła konkretna osoba, muszą zawierać konkretne parametry.
Do działania reklam dynamicznych na Facebooku potrzebujesz
- Zainstalowanego piksela na stronie
- Zainstalowanych zdarzeń na odpowiednich stronach (np. ViewContent, AddToCart, Purchase)
- Zaawansowanych parametrów zdarzeń takich jak: value, currency, content_ids, content_type oraz ich wartości.
- Połączenia katalogu produktów z pikselem (piksel musi stanowić dla katalogu źródła danych zdarzeń).
Nie ukrywajmy, temat wymaga głębszej analizy. Jednak ciężka praca wynagrodzi Cię możliwością skuteczniejszego dotarcia do klientów.
Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Ile kosztuje reklama na Facebooku? To pytanie, na które trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Budżet reklamowy może być zróżnicowany. Wiele zależy od Twoich aktualnych możliwości, a przede wszystkim od celów, które chcesz osiągnąć. Ważna jest też cena reklamy, a dokładniej koszt wyświetlenia jej Twojemu targetowi. Porozmawiaj o tym z naszymi ekspertami!
Reklamy Facebook Ads – FAQ
Jakie korzyści przynoszą reklamy na Facebooku dla przedsiębiorców?
Reklama na Facebooku to sposób na szybkie dotarcie do klientów z Twojej branży. Ta forma promocji pozwala też kontrolować to, ile kosztuje reklama oraz jakie cele pomaga realizować.
Jakie są najważniejsze podpowiedzi dla skutecznej reklamy na Facebooku?
Skuteczna reklama na Facebooku jest przede wszystkim dobrze stargetowana, a więc dostosowana pod kątem treści, a następnie wyświetlana potencjalnym klientom.
Jakie są największe wyzwania związane z reklamowaniem się na Facebooku?
Poprawne skonfigurowanie kampanii pod kątem targetu, budżetu i parametrów komunikatu reklamowego, dlatego warto to powierzyć ekspertom.
Jakie rodzaje reklam na Facebooku są napopularniejsze?
Najpopularniejsze są komunikaty graficzne, czyli obrazy. Chętnie wykorzystuje się też video, karuzele czy kolekcje.
Które branże w Polsce najczęściej korzystają z reklam Facebook Ads?
To głównie forma promocji stosowana przez firmy B2C, w tym e-commerce. Jednak klientów znajdą tu przedsiębiorcy z każdej branży.
Jakie są najczęstsze błędy popełniane w przypadku kampani reklamowej na Facebooku?
Próba skonfigurowania kampanii samodzielnie. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia kończy się to zwykle “przepaleniem budżetu”.
Jakie są najlepsze sposoby na zwiększenie zasięgu reklam na Facebooku?
Można np. wykorzystać możliwość stworzenia grupy podobnych odbiorców.
Jakie czynniki mają największy wpływ na skuteczność reklam na Facebooku?
Odpowiednie ustalenie celu ich publikacji i dopasowanie grupy docelowej. W dalszej kolejności wpływ ma koszt reklamy.
Jakie są najczęstsze cele reklam na Facebooku?
Mogą to być zarówno budowanie świadomości marki, jak i pozyskanie danych kontaktowych czy bezpośrednia sprzedaż.
Jaki jest minimalny budżet kampanii reklamowej na Facebooku?
Budżet reklamowy jest elastyczny. Możesz go ustalić na takim poziomie, na jakim potrzebujesz.
Jak mogę zoptymalizować targetowanie moich reklam na Facebooku?
Zrób to, współpracując z ekspertami. Mogą oni np. zmienić sposób tworzenia grup odbiorców.
Jaka jest dobra wartość wskaźnika klikalności (CTR) dla reklamy na Facebooku?
To zależy od branży oraz od celu reklamowego.
Jak mogę zmierzyć skuteczność mojej kampanii reklamowej na Facebooku?
Np. dzięki narzędziom monitorowania w menedżerze reklam. Jednak najlepszym wskaźnikiem efektywności jest… zwiększona liczba zamówień/zapytań ofertowych.
Spis treści
Czytasz teraz:
Reklamy Facebook Ads
- Co to jest Facebook Ads?
- Jak działają reklamy Facebook Ads?
- Reklama na Facebooku – mnóstwo zalet!
- Reklama Facebook Ads – rodzaje grup odbiorców
- Reklama na Facebooku – Poznaj swoich odbiorców!
- Reklama Facebook – to proste!
- Zasięgi reklamy na Facebooku
- Formy reklamy na Facebooku
- Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych na Facebooku z agencją Verseo
- Zarządzanie reklamami – Facebook Ads
- Piksel Facebooka, jego zdarzenia i kwestia remarketingu
- Reklamy Dynamiczne Facebook
- Ile kosztuje reklama na Facebooku?