Wstęp
Pozycjonowanie stron internetowych to rozbudowany, wieloaspektowy temat. Zwiększanie widoczności w wynikach wyszukiwania jest skomplikowane, relatywnie powolne i… skuteczne. Dzięki działaniom SEO zwiększa się rozpoznawalność strony, a co za tym idzie, także ruch organiczny – dla właścicieli sklepów e-commerce czy stron usługowych to doskonały sposób na pozyskanie klientów.
Co to jest techniczne SEO
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że SEO oparte jest na dwóch filarach – linkowaniu (off-page SEO) oraz wszystkich kwestiach związanych ze stroną (on-page SEO). Drugi termin rozumiany jest jako praca zarówno nad umieszczoną na stronie treścią, jak i technicznymi aspektami, takimi jak optymalizacja kodu, właściwa struktura linków, szybkość ładowania, kompresja grafik, dostosowanie do różnych urządzeń i wiele innych elementów. Techniczne SEO odpowiada właśnie za ten ostatni zbiór działań.
Techniczne SEO a pozycjonowanie
Bez działań związanych z techniczną optymalizacją tracisz ogromną część pozycjonerskiego potencjału witryny. Pozyskiwanie najbardziej wartościowych linków niewiele pomoże, jeśli strona nie wspiera procesu pozycjonowania swoją budową i przystosowaniem do działań SEO. On-page SEO oraz off-page SEO muszą iść w parze, by poprawiać pozycję w rankingach wyszukiwania – w przeciwnym razie efekty pozycjonowania mogą być co najwyżej umiarkowane, a w bardziej konkurencyjnych branżach trudne do zauważenia.
Spora część działań technicznego SEO to nie tylko praca stricte z algorytmem wyszukiwarki i crawlerami sieciowymi, ale również aktywności związane z poprawianiem doświadczenia użytkownika związanego ze stroną jako taką. Optymalizacja treści czy przyspieszenie czasu wczytywania się witryny zostanie doceniona nie tylko przez Google, ale także przez użytkowników, dzięki czemu będą oni chętniej odwiedzać i korzystać ze strony.
Elementy optymalizacji technicznej – jak zoptymalizować stronę?
Liczba tematów, którymi trzeba zająć się podczas czynności wykonywanych w ramach technicznego SEO jest rozbudowana. Przejdźmy po kolei przez listę działań składających się na optymalizację strony pod względem technicznym.
Tag title
To znacznik umieszczany w kodzie strony, który pozwala crawlerom wyszukiwarek lepiej zrozumieć zawartość witryny. Meta title jest ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu stron i odpowiada za tytuł, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania (tzw. SERPach) – powinien więc zawierać wybrane wcześniej słowa kluczowe.
Meta description
Opis zawartości strony, wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google. Sam w sobie nie jest czynnikiem rankingowym sensu stricto, jednak to w dużej mierze od niego zależy, czy użytkownik widząc stronę w SERPach zdecyduje się na kliknięcie. Dobrze dobrany meta opis (czyli pasujący do rzeczywistej zawartości strony oraz zachęcający do kliknięcia) potrafi więc znacznie zwiększyć wskaźnik CTR, dając algorytmowi znać, że strona jest wartościowa dla użytkowników.
Nagłówki HTML
Umieszczenie w treści witryny nagłówków pełni dwojaką rolę. Z perspektywy użytkownika ich zastosowanie zwiększa czytelność zawartości – oddziela od siebie bloki tekstu i wskazuje, o czym traktuje dany fragment. Dla botów wyszukiwarek nagłówki wraz z ich gradacją (od H1 do H6) to bardzo istotna informacja na temat struktury treści. Warto ulokować w nagłówkach HTML frazy kluczowe i zadbać o prawidłowy podział fragmentów contentu – z perspektywy pozycjonowania i technicznego SEO to jedno z kluczowych działań.
Meta robots
Meta robots to tag, który odpowiada za wydawanie instrukcji crawlerom sieciowym. Za jego pomocą możemy wskazać botom, czy strona ma być indeksowana, czy crawler ma brać pod uwagę linki umieszczone na stronie (atrybut follow/nofollow), czy w wynikach wyszukiwania powinny znajdować się tzw. Snippety (fragmenty tekstu w zamyśle odpowiadające na pytanie zadane we wpisanej frazie) i wiele innych.
Przykładowy tag meta robots może wyglądać tak:
<meta name=”robots” content=”follow, noimageindex”>
Instrukcja zawarta w powyższym tagu meta robots nakazuje botom podążać za linkami (follow), jednak nie indeksować obrazów (noimageindex).
Linki kanoniczne
Kanoniczne linki ustawia się głównie wtedy, gdy na kilku podstronach znajduje się ta sama treść. Aby wskazać botom, która podstrona z kilku podobnych jest “tą właściwą”, ustawia się na wszystkich pozostałych stronach kanoniczny adres URL. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania wyświetla się tylko oryginalna podstrona.
Tag canonical może wyglądać na przykład tak:
<link rel = ”canonical” href = ”https://verseo.pl” />
Atrybuty alt
Atrybut alt to niewidoczny dla użytkownika opis obrazka, który w kontekście SEO ma za zadanie wskazać botowi, co znajduje się na grafice. Alt używany jest również, by osoby niedowidzące lub niewidome mogły usłyszeć opis zawartości pliku podczas interakcji ze stroną. Każdy obraz umieszczony w witrynie powinien mieć prawidłowo ustawiony atrybut alt, by dostarczyć jak najwięcej danych crawlerom Google.
Przyjazne adresy URL
Adres sklep.domena.pl/okiennice brzmi lepiej niż sklep.domena.pl/category/213772547374 – zarówno dla użytkownika, jak i dla crawlera wyszukiwarki. Jest krótszy, prostszy do wpisania i od razu wyjaśnia zawartość danej podstrony. To także dobre miejsce na użycie pożądanych słów kluczowych, co wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to obok dodania mapy witryny w Google Search Console dodatkowy sposób na wskazanie botom struktury strony i powiązań pomiędzy poszczególnymi podstronami. Dzięki temu crawlery mogą swobodnie poruszać się po różnych elementach witryny. Oprócz tego umieszczanie linków wewnętrznych na przykład na firmowym blogu zachęca użytkowników do przeczytania innych wpisów, co zwiększa czas przebywania na stronie i zmniejsza bounce rate (współczynnik odrzuceń).
Odpowiednie nagłówki HTTP
Nagłówki HTTP wykorzystywane są do komunikacji pomiędzy przeglądarką internetową i serwerem witryny. Ustawienie odpowiednich przekierowań (na przykład 301 czy 302) czy kodów błędów to bardzo ważne aspekty technicznego SEO.
- Kod 200
- Przekierowania
- Kody błędów
Hreflang
Hreflang używany jest w przypadku stron mających kilka wersji językowych. Prawidłowe ustawienie atrybutu hreflang sprawia, że odwiedzającym wyświetla się strona we właściwym języku, zgodnym z wpisanym do silnika wyszukiwarki zapytaniem.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL zapewnia szyfrowaną komunikację pomiędzy użytkownikiem a stroną. W dzisiejszym digitalowym świecie certyfikat bezpieczeństwa jest zwyczajną koniecznością, a przeglądarki internetowe bardzo wyraźnie ostrzegają użytkownika przed wchodzeniem na strony bez aktywnego certyfikatu SSL. Rezygnując z szyfrowanego połączenia rezygnujesz więc z większości ruchu, który w przeciwnym razie pojawiłby się na stronie. Na implementację charakterystycznej zielonej kłódki przy adresie strony duży nacisk kładzie również Google.
Prędkość strony
Większość użytkowników zrezygnuje z wejścia na stronę, jeśli wczytywanie trwa zbyt długo – wiedzą o tym algorytmy wyszukiwarek, dlatego szybkość ładowania strony to bardzo ważny czynnik rankingowy. Zależy ona od wielu elementów – między innymi szybkości hostingu, rodzajowi zastosowanego CMSa (Content Management System), ilości i jakości kodu, czy rozmiarowi obrazów umieszczonych na stronie.
Najważniejsze z perspektywy technicznego SEO aspekty to:
- Czas ładowania strony z serwera
- Rozmiar zasobów na stronie
- Czas wykonania kodu JavaScript
Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Ogromna część użytkowników wykorzystuje smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne do przeglądania internetu. To nie tylko czytanie informacji – to również korzystanie ze sklepów internetowych i dokonywanie transakcji, wypełnianie formularzy kontaktowych na stronach usługowych czy zapisywanie się do newslettera.
Z tego powodu by witryna była uznawana za w pełni funkcjonalną, musi wyświetlać się prawidłowo nie tylko na dużych ekranach komputerów stacjonarnych i laptopów, ale także mniejszych wyświetlaczy. Co więcej, Google od lat stosuje doktrynę “mobile first”, czyli zakłada, że dopasowanie do urządzeń mobilnych jest pod względem pozycjonowania stron ważniejsze niż pełna, desktopowa wersja witryny.
Dane strukturalne Schema.org
Ogromna część użytkowników wykorzystuje smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne do przeglądania internetu. To nie tylko czytanie informacji – to również korzystanie ze sklepów internetowych i dokonywanie transakcji, wypełnianie formularzy kontaktowych na stronach usługowych czy zapisywanie się do newslettera.
Za pomocą znaczników Schema.org specjalista SEO może oznaczyć różne rodzaje danych na stronie internetowej, co wpływa na wygląd strony w wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne odpowiadają za tzw. rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone w SERPach – są to dodatkowe informacje wzbogacające tytuł i opis (meta description) podstrony.
Dla portali informacyjnych może być to panel w formie karuzeli z ostatnimi wiadomościami z serwisu, dla specjalistycznych blogów sekcja z najczęściej zadawanymi pytaniami na temat powiązanych zagadnień, a dla marek na przykład panel z logo i podstawowymi danymi, takimi jak data założenia. W przypadku produktów na platformach e-commerce może to być liczba sztuk w magazynie czy ocena danego produktu wśród klientów, a po prawidłowym ustawieniu mogą wyświetlać się one w wynikach wyszukiwania Google obok meta description podstrony.
Implementacja danych strukturalnych znacznie uatrakcyjnia wygląd strony w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu może zwiększać organiczny ruch. Wśród najważniejszych znaczników schema wymienia się poniższe.
- LocalBusiness
- AggregateRating
- Product
Sitemap.xml
Sitemap, czyli mapa witryny, to plik w formacie .xml, który wskazuje robotom wszystkie istotne z perspektywy technicznego SEO adresy URL. Sitemapa jest bardzo istotna przy korzystaniu z Google Search Console – dzięki tym instrukcjom silnik wyszukiwarki lepiej rozumie konstrukcję strony.
Robots.txt
To plik w formacie tekstowym, który instruuje roboty sieciowe, na które adresy URL mają one zwracać uwagę. Dzięki temu plikowi możesz wyłączyć na przykład indeksowanie obrazów, co w niektórych przypadkach zapobiegnie przeciążeniu serwera zbyt intensywnymi działaniami crawlera Google.
Systemy CMS a techniczna optymalizacja
Choć wytyczne dotyczące działań składających się na techniczne SEO są wspólne dla większości stron, ich zakres zawsze ustalany jest indywidualnie. Wynika to z faktu, że różne systemy CMS, na których oparta jest strona, wymagają innych rozwiązań. Niektóre zostały zaprojektowane tak, by już świeżo po instalacji być “seo-friendly” i natywnie dobrze współpracować z robotami sieciowymi, inne wymagają do tego specjalnych wtyczek, a pozycjonowanie jeszcze innych wiąże się z koniecznością zaprojektowania własnych metod na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.
- WordPress
- Joomla
- Wix
- Autorski CMS
E-commerce a optymalizacja techniczna
Dla sklepów internetowych ruch organiczny z wyszukiwarek jest zazwyczaj podstawą prowadzenia działalności. Dlatego właściciele stron z branży e-commerce kładą duży nacisk na SEO i działania z nim powiązane. Duża część popularnych systemów CMS zastosowanych w e-sklepach (WooCommerce czy Shoper) dobrze “dogaduje się” z czynnościami optymalizacyjnymi – w przeciwnym wypadku nasi specjaliści są w stanie stworzyć dedykowane rozwiązania.
- Shoper
- WooCommerce (WordPress)
- RedCart
- PrestaShop
- IaI Shop
- Autorski e-commerce
Narzędzia do analizy technicznej strony
Praca specjalisty SEO zajmującego się techniczną optymalizacją strony oparta jest na wielu zaawansowanych narzędziach wspomagających analizę danych. Pozycjonowanie wymaga regularnego monitorowania zarówno witryny, jak i konkurencyjnych stron. To także reagowanie na rynkowe trendy w branży klienta, które znajdują swoje odbicie w zachowaniach użytkowników, a także zmiany algorytmu wprowadzane przez Google.
Na szczęście eksperci SEO mają poza swoją wiedzą i doświadczeniem silnych cyfrowych sojuszników. Poniżej kilka (z wielu!) narzędzi, z których korzystają nasi SEOwcy w czasie prac pozycjonerskich technicznego SEO.
Screaming Frog
Screaming Frog to zaawansowane narzędzie, pozwalające na pobieranie danych związanych z SEO, a następnie ich filtrowanie. Program świetnie sprawdza się zwłaszcza przy analizie dużych, rozbudowanych stron internetowych, mających wiele podstron i adresów URL.
Google PageSpeed Insights
Dzięki GPI specjalista SEO może nie tylko zobaczyć ogólne informacje o szybkości działania strony, ale również szczegółowe dane dotyczące zgodności witryny z technicznymi wytycznymi Google, czyli metryk Core Web Vitals. Wskaźniki Largest Contentful Paint, First Input Delay oraz Cumulative Layout Shift to ważne czynniki rankingowe.
Test optymalizacji mobilnej od Google
Narzędzie umożliwiające sprawdzenie, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Oprócz tego można znaleźć tam informacje dotyczące ładowania zasobów czy komunikaty konsoli JavaScript.
Test wyników z elementami rozszerzonymi od Google
Oficjalny googlowski test sprawdzający zastosowanie danych strukturalnych Schema.org – można za jego pomocą przejrzeć, jak robot Google interpretuje zastosowane na stronie znaczniki Schema.
Google Search Console
Potężny panel dowodzenia SEO, w którym specjalista sprawdza najważniejsze informacje dotyczące indeksowania podstron czy słów kluczowych. Tam również dodaje się mapę witryny, by roboty sieciowe lepiej rozumiały strukturę strony.