Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jak wybrać odpowiedni hosting?

jak wybrać odpowiedni hosting

Każda strona internetowa opiera się na dwóch filarach – to domena (adres) oraz hosting. O ile ten pierwszy termin jest zdecydowanie bardziej rozpoznawalny i zrozumiały – nawet dla laików – o tyle ten drugi wielu osobom, które dotychczas nie tworzyły lub nie prowadziły własnej strony, często mówi niewiele. Tymczasem decyzja o jego wyborze decyduje o stabilności, szybkości i możliwości rozwoju witryny. Dowiedz się więcej o hostingach i podejmij właściwą decyzję. Jak wybrać odpowiedni hosting?

Czym jest hosting?

Zacznijmy od podstaw. Hosting to usługa polegająca na przydzieleniu części przestrzeni dyskowej serwera konkretnemu klientowi. Tym samym strona otrzymuje miejsce, w którym będzie „zakorzeniona”. Przestrzeń na serwerze (komputerze, który łączy innych użytkowników Internetu z Twoją witryną) jest niezbędna – to na nim będzie znajdował się kod strony odpowiadający za jej wygląd i funkcjonalność, wszelkie obrazy i treść. Wybierając hosting, otrzymujesz określony „kawałek” serwera o konkretnej pojemności, a zazwyczaj także rozmaite dodatkowe usługi.

W Polsce funkcjonuje wielu dostawców usług hostingowych oferujących zarówno bezpłatne, jak i płatne pakiety. Wiele z nich proponuje również bardzo zróżnicowane usługi dodatkowe. 

Jak wybrać hosting – krok 1: rodzaje serwerów

Klienci firm hostingowych mogą korzystać z różnych typów serwerów. Każdy z nich oferuje nieco inne możliwości, przez co są przeznaczone do odmiennego zastosowania i odpowiadają różnym potrzebom. Co masz do wyboru i czym charakteryzują się poszczególne opcje?

  • Hosting współdzielony

To najpopularniejszy typ serwera, który jest jednocześnie najtańszy i najprostszy w obsłudze. Korzystanie z niego nie wymaga w zasadzie żadnej wiedzy technicznej. Prace związane z utrzymaniem i ustawieniami realizuje bowiem firma hostingowa – wystarczy wykupić odpowiedni pakiet. Użytkownik ma dostęp do panelu, w którym może tworzyć bazy danych i konta e-mail czy też dodawać domeny. To rozwiązanie przede wszystkim dla małych firm i właścicieli stron osobistych (np. blogerów).

W tym przypadku konto wydzielone jest na fizycznym serwerze dzielonym z innymi kontami. Zazwyczaj wszystkie mają przypisany ten sam numer IP. Ze względu na to mogą się pojawiać przejściowe problemy związane z płynnością działania lub czasem ładowania witryny (w chwilach wzmożonego ruchu). Atutem rozwiązania jest jednak niski koszt.

  • Serwer VPS (Virtual Private Server)

Serwer VPS to własna maszyna wirtualna o zazwyczaj gwarantowanych parametrach takich jak moc procesora i pamięć RAM. Zazwyczaj wiąże się to z indywidualnym adresem IP i niezależnością od aktywności innych użytkowników. Usługa ta gwarantuje również nieco wyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ jest dzielona z innymi tylko pośrednio. Taki serwer oferuje za to swobodę dostosowywania i organizacji przestrzeni roboczej, a także instalacji oprogramowania. Korzystanie z serwera VPS wymaga pewnej wiedzy technicznej (w zależności od hostingu).

Pod względem ceny jest to rozwiązanie pośrednie – droższe od serwera współdzielonego, ale tańsze od dedykowanego. Przeznaczone jest dla bardziej wymagających klientów, np. dla właścicieli rozbudowanych witryn, dużych sklepów internetowych.

  • Serwer dedykowany

Rozwiązaniem dla najbardziej wymagających jest serwer dedykowany. To odrębne miejsce w sieci – indywidualny serwer fizyczny, czyli oddzielna maszyna przeznaczona wyłącznie do Twojego użytku i całkowicie niezależna od aktywności innych użytkowników. Serwer dedykowany daje pełną swobodę działań, oferuje największą prędkość działania strony i bezpieczeństwo. Nietrudno się więc domyślić, że jest najdroższy. Ponadto jego obsługa wymaga wiedzy technicznej. To rozwiązanie dla dużych witryn – portali internetowych, wirtualnych stacji radiowych i telewizyjnych, serwisów poczty e-mail.

Jak wybrać hosting – krok 2: co jest ważne?

Jeśli masz już pewne pojęcie na temat tego, jakiego rodzaju serwera potrzebujesz, warto zwrócić uwagę na jego pozostałe parametry. To kryteria, które mają zastosowanie przede wszystkim przy wyborze dostawcy serwerów współdzielonych, które są najpopularniejsze. Co jest ważne?

  • Dostępność (uptime) to parametr określający, jak często zdarzają się awarie serwera lub inne problemy uniemożliwiające dostęp do strony. Jego wysokość określa Service Level Agreement (SLA). Powinien Cię interesować wyłącznie poziom 99% i wyższy. Warto też sprawdzić, czy firma hostingowa oferuje rekompensatę, jeśli nie będzie w stanie spełnić tego zobowiązania.
  • Transfer i limit danych czyli przestrzeń dla przechowywania plików strony i ilość danych jakimi możemy się podzielić z odbiorcami. Niektórzy usługodawcy oferują dość atrakcyjne pakiety bez limitu danych.
  • Bezpieczeństwo to kwestia, którą niektórzy wciąż traktują po macoszemu. Obecnie obsługa certyfikatów SSL to standard, ale warto sprawdzić, jakie jeszcze usługi dla bezpieczeństwa oferuje dany usługodawca. Warto dowiedzieć się, jak często wykonywane są kopie bezpieczeństwa kont i jak długo są przechowywane.
  • Wsparcie techniczne może się okazać bardzo cenne. Dlatego warto sprawdzić, czy dana firma oferuje możliwość łatwego kontaktu z działem technicznym. Dokładne komunikaty o awariach i prowadzonych naprawach, a także rekompensaty za związane z tym niedogodności z pewnością będą dodatkowym atutem.
  • Limity to bardzo ważna kwestia – szczególnie, jeśli zamierzasz korzystać z najtańszych pakietów. Każda firma hostingowa stosuje inne kryteria dla swoich klientów. Czasami ograniczeniu podlega maksymalna ilość domen podpiętych do konta, innym razem jest to liczba baz danych. Oczywiście każdy pakiet hostingowy zakłada tą określoną pojemność serwera, którą należy dopasować do swoich potrzeb.
  • Cena za przedłużenie usługi jest bardzo ważna. Wielu usługodawców kusi ofertami typu „hosting za złotówkę” tylko po to, by po wygaśnięciu okresu promocyjnego pobrać opłatę znacznie wyższą od konkurencji. Warto więc dokładnie czytać umowę, by wybrać faktycznie najkorzystniejszą ofertę.

Jak wybrać hosting – krok 3: opinie i okres próbny

Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy sprawdzić opinie o określonym usługodawcy, starając się znaleźć ich jak najbardziej rzetelne źródło. Konkurencja na rynku hostingów jest spora, dlatego trzeba pamiętać, że nie każda opinia znaleziona w internecie jest prawdziwa. Jeśli jednak napotkasz na liczne doniesienia o słabej pomocy technicznej czy ciągłych awariach, być może warto zrezygnować. Dobrze jest też skorzystać z okresu próbnego, który oferuje coraz więcej firm. Co prawda zazwyczaj to zaledwie 7 lub 14 dni, ale być może da Ci to pewne pojęcie o dostępności niezbędnych funkcji czy też wygodzie korzystania z hostingu.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Człowiek orkiestra marketingu? Nie w XXI wieku!
Jakub Nowak

Historia ewolucji marketingu internetowego. W małym miasteczku czas płynie znacznie wolniej, a życie wydaje się być prostsze. Rano idziesz na […]

Pliki danych w Google Zakupy
Witold Chęciński

Jeśli planujesz wykorzystywanie pliku danych w Google Zakupy, a nie wiesz co i jak, to koniecznie przeczytaj ten wpis. Z […]

reklama sklepu internetowego z ubraniami
Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów?
Izabela Pirańska

Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów? Prowadzisz e-sklep z ubraniami? To może być dobry pomysł na […]

Kampania reklamowa w internecie – jaka cena?
Maciej Popiołek

Promowanie się w Internecie to dziś podstawa strategii marketingowej w zdecydowanej większości branż. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ponieważ większość konsumentów […]

KALENDARZ MARKETINGOWY 2019
Dominika Mączka

Kalendarz marketingowy 2019 – sprawdź wydarzenia ważne i nieważne! Wykorzystaj typowe i nietypowe święta w swoich działaniach w mediach społecznościowych […]

Verseo.pl strategicznym partnerem Wirecard na Europę Środkową i Wschodnią
Joanna Michalska

Wirecard uruchamia Checkout Portal oferujący rozwiązania w zakresie płatności przez Internet zintegrowanych z usługami Google. To w pełni zautomatyzowany system […]