Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Jak wybrać odpowiedni hosting?

Jak wybrać odpowiedni hosting? - zdjęcie nr 1

jak wybrać odpowiedni hosting

Każda strona internetowa opiera się na dwóch filarach – to domena (adres) oraz hosting. O ile ten pierwszy termin jest zdecydowanie bardziej rozpoznawalny i zrozumiały – nawet dla laików – o tyle ten drugi wielu osobom, które dotychczas nie tworzyły lub nie prowadziły własnej strony, często mówi niewiele. Tymczasem decyzja o jego wyborze decyduje o stabilności, szybkości i możliwości rozwoju witryny. Dowiedz się więcej o hostingach i podejmij właściwą decyzję. Jak wybrać odpowiedni hosting?

Czym jest hosting?

Zacznijmy od podstaw. Hosting to usługa polegająca na przydzieleniu części przestrzeni dyskowej serwera konkretnemu klientowi. Tym samym strona otrzymuje miejsce, w którym będzie „zakorzeniona”. Przestrzeń na serwerze (komputerze, który łączy innych użytkowników Internetu z Twoją witryną) jest niezbędna – to na nim będzie znajdował się kod strony odpowiadający za jej wygląd i funkcjonalność, wszelkie obrazy i treść. Wybierając hosting, otrzymujesz określony „kawałek” serwera o konkretnej pojemności, a zazwyczaj także rozmaite dodatkowe usługi.

W Polsce funkcjonuje wielu dostawców usług hostingowych oferujących zarówno bezpłatne, jak i płatne pakiety. Wiele z nich proponuje również bardzo zróżnicowane usługi dodatkowe. 

Jak wybrać hosting – krok 1: rodzaje serwerów

Klienci firm hostingowych mogą korzystać z różnych typów serwerów. Każdy z nich oferuje nieco inne możliwości, przez co są przeznaczone do odmiennego zastosowania i odpowiadają różnym potrzebom. Co masz do wyboru i czym charakteryzują się poszczególne opcje?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • Hosting współdzielony

To najpopularniejszy typ serwera, który jest jednocześnie najtańszy i najprostszy w obsłudze. Korzystanie z niego nie wymaga w zasadzie żadnej wiedzy technicznej. Prace związane z utrzymaniem i ustawieniami realizuje bowiem firma hostingowa – wystarczy wykupić odpowiedni pakiet. Użytkownik ma dostęp do panelu, w którym może tworzyć bazy danych i konta e-mail czy też dodawać domeny. To rozwiązanie przede wszystkim dla małych firm i właścicieli stron osobistych (np. blogerów).

W tym przypadku konto wydzielone jest na fizycznym serwerze dzielonym z innymi kontami. Zazwyczaj wszystkie mają przypisany ten sam numer IP. Ze względu na to mogą się pojawiać przejściowe problemy związane z płynnością działania lub czasem ładowania witryny (w chwilach wzmożonego ruchu). Atutem rozwiązania jest jednak niski koszt.

  • Serwer VPS (Virtual Private Server)

Serwer VPS to własna maszyna wirtualna o zazwyczaj gwarantowanych parametrach takich jak moc procesora i pamięć RAM. Zazwyczaj wiąże się to z indywidualnym adresem IP i niezależnością od aktywności innych użytkowników. Usługa ta gwarantuje również nieco wyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ jest dzielona z innymi tylko pośrednio. Taki serwer oferuje za to swobodę dostosowywania i organizacji przestrzeni roboczej, a także instalacji oprogramowania. Korzystanie z serwera VPS wymaga pewnej wiedzy technicznej (w zależności od hostingu).

Pod względem ceny jest to rozwiązanie pośrednie – droższe od serwera współdzielonego, ale tańsze od dedykowanego. Przeznaczone jest dla bardziej wymagających klientów, np. dla właścicieli rozbudowanych witryn, dużych sklepów internetowych.

  • Serwer dedykowany

Rozwiązaniem dla najbardziej wymagających jest serwer dedykowany. To odrębne miejsce w sieci – indywidualny serwer fizyczny, czyli oddzielna maszyna przeznaczona wyłącznie do Twojego użytku i całkowicie niezależna od aktywności innych użytkowników. Serwer dedykowany daje pełną swobodę działań, oferuje największą prędkość działania strony i bezpieczeństwo. Nietrudno się więc domyślić, że jest najdroższy. Ponadto jego obsługa wymaga wiedzy technicznej. To rozwiązanie dla dużych witryn – portali internetowych, wirtualnych stacji radiowych i telewizyjnych, serwisów poczty e-mail.

Jak wybrać hosting – krok 2: co jest ważne?

Jeśli masz już pewne pojęcie na temat tego, jakiego rodzaju serwera potrzebujesz, warto zwrócić uwagę na jego pozostałe parametry. To kryteria, które mają zastosowanie przede wszystkim przy wyborze dostawcy serwerów współdzielonych, które są najpopularniejsze. Co jest ważne?

  • Dostępność (uptime) to parametr określający, jak często zdarzają się awarie serwera lub inne problemy uniemożliwiające dostęp do strony. Jego wysokość określa Service Level Agreement (SLA). Powinien Cię interesować wyłącznie poziom 99% i wyższy. Warto też sprawdzić, czy firma hostingowa oferuje rekompensatę, jeśli nie będzie w stanie spełnić tego zobowiązania.
  • Transfer i limit danych czyli przestrzeń dla przechowywania plików strony i ilość danych jakimi możemy się podzielić z odbiorcami. Niektórzy usługodawcy oferują dość atrakcyjne pakiety bez limitu danych.
  • Bezpieczeństwo to kwestia, którą niektórzy wciąż traktują po macoszemu. Obecnie obsługa certyfikatów SSL to standard, ale warto sprawdzić, jakie jeszcze usługi dla bezpieczeństwa oferuje dany usługodawca. Warto dowiedzieć się, jak często wykonywane są kopie bezpieczeństwa kont i jak długo są przechowywane.
  • Wsparcie techniczne może się okazać bardzo cenne. Dlatego warto sprawdzić, czy dana firma oferuje możliwość łatwego kontaktu z działem technicznym. Dokładne komunikaty o awariach i prowadzonych naprawach, a także rekompensaty za związane z tym niedogodności z pewnością będą dodatkowym atutem.
  • Limity to bardzo ważna kwestia – szczególnie, jeśli zamierzasz korzystać z najtańszych pakietów. Każda firma hostingowa stosuje inne kryteria dla swoich klientów. Czasami ograniczeniu podlega maksymalna ilość domen podpiętych do konta, innym razem jest to liczba baz danych. Oczywiście każdy pakiet hostingowy zakłada tą określoną pojemność serwera, którą należy dopasować do swoich potrzeb.
  • Cena za przedłużenie usługi jest bardzo ważna. Wielu usługodawców kusi ofertami typu „hosting za złotówkę” tylko po to, by po wygaśnięciu okresu promocyjnego pobrać opłatę znacznie wyższą od konkurencji. Warto więc dokładnie czytać umowę, by wybrać faktycznie najkorzystniejszą ofertę.

Jak wybrać hosting – krok 3: opinie i okres próbny

Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy sprawdzić opinie o określonym usługodawcy, starając się znaleźć ich jak najbardziej rzetelne źródło. Konkurencja na rynku hostingów jest spora, dlatego trzeba pamiętać, że nie każda opinia znaleziona w internecie jest prawdziwa. Jeśli jednak napotkasz na liczne doniesienia o słabej pomocy technicznej czy ciągłych awariach, być może warto zrezygnować. Dobrze jest też skorzystać z okresu próbnego, który oferuje coraz więcej firm. Co prawda zazwyczaj to zaledwie 7 lub 14 dni, ale być może da Ci to pewne pojęcie o dostępności niezbędnych funkcji czy też wygodzie korzystania z hostingu.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany