Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Jeden komentarz

Błąd 404: not found – co to? Jak naprawić błąd 404?

Błąd 404: not found – co to? Jak naprawić błąd 404? - zdjęcie nr 1

Błąd 404 - jak go naprawić?

Komunikat o tym, że nie udało się odnaleźć przesłanego URL (błąd serwisu – 404 not found) może pojawić się w każdym serwisie. To powszechnie znany błąd 404. Oficjalny Support Google określa tę sytuację jako przypadek, w którym „do zaindeksowania przesłano nieistniejący adres URL”. Poniższa publikacja wyjaśnia przyczyny takiego stanu rzeczy, serwuje odpowiedź na pytanie, co zrobić z błędem 404 i czy sieje on pomór w wynikach wyszukiwania.

Błąd 404 – co oznacza? Skąd wiedzieć, że na swojej stronie mam taki błąd?

Najprostsze i rekomendowane przez nas rozwiązanie, które sprawdzi się także na twojej stronie, to systematyczne śledzenie komunikatów pochodzących z Google Search Console, umieszczonych w zakładce STAN. Mamy tam 4 grupy komunikatów odnośnie sprawdzania adresów URL:

  • Błędy,
  • Prawidłowe z ostrzeżeniem,
  • Prawidłowe,
  • Wykluczone.
Błąd 404 w GSC

Informacje o błędach 404 (czyli o tym, że nie można znaleźć żądanego pliku) znajdziesz w zakładkach: błąd oraz wykluczone.

Błąd 404 – warto wiedzieć:

Komunikaty z obu zakładek wymagają odmiennego podejścia. Wyraźnie wskazuje na to porada z Supportu Google: Zalecamy naprawienie tylko stron z błędami 404, a nie wykluczonych stron z komunikatem 404. Strony z błędami 404 to strony, których nie udało nam się znaleźć, mimo że otrzymaliśmy od Ciebie wyraźną prośbę o ich zindeksowanie, co jest oczywistym błędem. Z kolei wykluczone strony z komunikatem 404 to strony odkryte przy użyciu innego sposobu, np. za pomocą linku na innej stronie. 

W praktyce oznacza to zajmowanie się zawartością jedynie czerwonej zakładki. 

Dostarczanie wiadomości o błędach 404, czyli o tym, że nie znaleziono strony, to kolejny powód, by korzystać z narzędzia Google Search Console dla swojego serwisu. GSC wskazuje do 1000 adresów podstron w obrębie danej witryny, które mają problem z błędem 404, a także pokazuje, jak częstotliwość występowania tych błędów wyglądała w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

Error 404 w GSC

Błąd 404 – jak naprawić? Czy to pocałunek śmierci dla serwisu?

Jak powiedziałby pozycjoner: „to zależy”. Słowa „błąd”, „niedziałający” nie brzmią dobrze, ale sprawa nie jest zero-jedynkowa. Co należy brać pod uwagę, gdy oceniamy liczne błędy?

  • Czy komunikat pojawia się w błędach, czy w wykluczeniach? Reakcji wymagają te komunikaty o 404, które są raportowane jako błędy.
  • Ile podstron ma problem z błędem 404? Należy ocenić to na tle wielkości danego serwisu. 
  • Jakie podstrony mają błędy 404? GSC raportuje do 1000 podstron mających dany błąd (a także ostrzeżenie lub powód wykluczenia), warto więc przejrzeć tę listę i ocenić, jakie znaczenie dla widoczności serwisu, ruchu na nim i sprzedaży mają te konkretne adresy. Inaczej podejdziemy do komunikatu o błędach na podstronach produktów, które już dawno zniknęły z naszej oferty niż do podstron kluczowych kategorii.
  • Czy wdrażaliśmy już na stronę rozwiązania przeciwdziałające występowaniu błędu 404? Jeśli tak, a dalej otrzymujemy komunikaty o 404, to mamy wyraźny sygnał, że te działania nie są skuteczne.

Gdy dokonamy oceny swojego serwisu na bazie tych 4 pytań, wiemy już, jak poważna jest sytuacja, jeśli chodzi o błędy 404.

Co zrobić z błędem 404, gdy strona jest chwilowo niedostępna?

Dobrą praktyką jest przeniesienie użytkownika na stronę główną lub na podstronę kategorii powiązaną tematycznie z usuniętą podstroną. Unikajmy sytuacji, w których przekierowanie prowadzi na podstronę, która niebawem sama zniknie z serwisu i będzie wymagać relokowania.

Co spowoduje powstanie błędu 404?

Typowe sytuacje, które wywołują błędy 404 to:

  • strona została usunięta – usuwanie podstron, które zostały już zaindeksowane przez roboty sieciowe Google, ze strony np. przy okazji zmian w ofercie i usuwania jej nieaktualnych elementów (gdy nie mamy w portfolio żądanego zasobu);
  • nowy adres – na przykład przez zmiany w adresach URL (np. usuwanie literówek w adresach URL na podstronach);
  • gruntowana przebudowa serwisu również często oznacza błąd 404;
  • zmiana silnika sklepu internetowego na inny, który jest w stanie spełnić żądania właściciela domeny.

Wprowadzenie zmian opisanych powyżej, może owocować błędami 404 na twojej witrynie.

Rozwiązaniem jest odpowiednie przekierowanie. 

Błąd 404 – warto wiedzieć:

Szczególnie ważne jest zadbanie o wdrożenie przekierowań przy przebudowie serwisu lub zmianie na nowy. Ma to znaczenie w kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania (na pozycjonowanie stron). Bez tego wdrożenia spadki pozycji są praktycznie pewne. 

Podstrona błędu 404

Wiemy już, jaki wpływ na serwis ma błąd 404, kiedy może się pojawić i jakie znaczenie mają wdrożone przekierowania 301.

Dodatkowo warto zadbać o podstronę z komunikatem o błędzie. Jej atrakcyjny wygląd zwiększa szanse pozostania potencjalnego klienta w serwisie i podjęcia przez niego kolejnej próby szukania ciekawych treści.

Warto wiedzieć:

Wdrożenie przekierowań 301 dla niedziałających podstron nie wyeliminuje kwestii błędów przy wpisywaniu adresów podstron (np. adres URL zawiera literówkę) czy w udostępnienia linków z takimi pomyłkami. Te przypadki skutkują zwróceniem przez serwer błędu 404 – brak strony docelowej. 

Jaka powinna być podstrona błędu 404?

Przede wszystkim powinna przyciągać uwagę i zachęcać do dalszego przeglądania witryny. Najprostszym sposobem jest przygotowanie podstrony spójnej wizualnie z resztą portalu, która będzie informować o zaistnieniu błędu 404 i w prostych słowach zachęcać do przejścia na stronę główną. Przygotowując szablon, warto pamiętać nie tylko o prawidłowej strukturze strony internetowej, a w przypadku portali z kilkoma wersjami językowymi – o osobnym pliku dla każdego języka.

Do strony błędu można podejść również kreatywnie i pokusić się o żartobliwe przedstawienie zaistniałej sytuacji, np. poprzez dowcip wiążący się z naszą branżą, ofertą czy powszechnie znanymi skojarzeniami.

Błąd 404 – przykłady. Jak może wyglądać strona błędu 404?

Błąd 404: not found – co to? Jak naprawić błąd 404? - zdjęcie nr 6

Google też jest przygotowany na tę okoliczność… Zresztą nie tylko Google 🙂 Zobaczcie dobre przykłady strony błędu 404, które mogą zainteresować użytkownika!

Tak wyświetlane są błędy 404 na stronie internetowej firmy Gear
Server not found na stronie internetowej sklepu z butami
Komunikat błędu 404 na stronie internetowej Ikea

Strona błędu 404 – jak wykorzystać ją w Twojej branży?

Pomysłowe podstrony błędu 404 są szczególnie istotne dla sklepów internetowych. Można je wykorzystać na kilka sposobów:

  • jeżeli klient poszukiwał wyprzedanego towaru, na stronie błąd 404 warto podsunąć mu pozycje podobne – np. karuzelę z produktami z tej samej kategorii, które oferujesz na swojej stronie internetowej;
  • poinformować o promocjach i nowościach i zachęcić do skorzystania z nich;
  • zaprezentować bestsellery, które mogą spotkać się z zainteresowaniem po stronie użytkownika;
  • umieścić wyszukiwarkę produktów – zastosowanie wewnętrznej wyszukiwarki to dla klienta jeden krok mniej w trakcie poszukiwania idealnego towaru, gdy przeczesuje Twoją stronę internetową.

Jeśli chodzi o błąd 404, nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Strona błędu 404 dla każdego sklepu to dodatkowa przestrzeń podstrony, w której może zaprezentować swój asortyment i podkreślić wyjątkowość oferty na stronie www.

Jeśli dobrze zaprojektujemy stronę błędu 404, na której będziemy nie tylko w stanie komunikować błąd adresu URL, ale przemycić także żart, pewnie mrugnięcie okiem do odbiorcy – z pewnością przełoży się to na przyjemniejszy odbiór naszej oferty i marki. Dodatkowo zwiększymy szanse na to, że klient wróci na daną stronę w przyszłości.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Błąd 404: not found – co to? Jak naprawić błąd 404? - zdjęcie nr 11

    Memtor Marketing

    23 cze 2023, 13:16

    Bardzo ciekawy i wyczerpujący artykuł. Owszem, strona błędu 404 może być wykorzystana w różne sposoby. Bez względu na branżę, można spersonalizować stronę błędu 404, aby odzwierciedlała branding firmy, dodać logo, grafiki lub kolory marki, aby utrzymać spójność wizualną. To nieszablonowe miejsce do umieszczenia przydatnych informacje dla użytkownika: linków do popularnych stron, wyszukiwarki wewnętrznej lub mapę strony. To miejsce jest też odpowiednie do zaangażowania użytkowników, dlatego mile widziane są elementy interaktywne, takie jak gry, quizy lub odnośniki do ciekawych treści na stronie, aby zachęcić użytkowników do dalszego eksplorowania witryny.