Spis treści
- Błąd 404 – co oznacza? Skąd wiedzieć, że na swojej stronie mam taki błąd?
- Błąd 404 – warto wiedzieć:
- Błąd 404 – jak naprawić? Czy to pocałunek śmierci dla serwisu?
- Co zrobić z błędem 404, gdy strona jest chwilowo niedostępna?
- Co spowoduje powstanie błędu 404?
- Błąd 404 – warto wiedzieć:
- Podstrona błędu 404
- Warto wiedzieć:
- Jaka powinna być podstrona błędu 404?
- Błąd 404 – przykłady. Jak może wyglądać strona błędu 404?
- Strona błędu 404 – jak wykorzystać ją w Twojej branży?
Komunikat o tym, że nie udało się odnaleźć przesłanego URL (błąd serwisu – 404 not found) może pojawić się w każdym serwisie. To powszechnie znany błąd 404. Oficjalny Support Google określa tę sytuację jako przypadek, w którym „do zaindeksowania przesłano nieistniejący adres URL”. Poniższa publikacja wyjaśnia przyczyny takiego stanu rzeczy, serwuje odpowiedź na pytanie, co zrobić z błędem 404 i czy sieje on pomór w wynikach wyszukiwania.
Błąd 404 – co oznacza? Skąd wiedzieć, że na swojej stronie mam taki błąd?
Najprostsze i rekomendowane przez nas rozwiązanie, które sprawdzi się także na twojej stronie, to systematyczne śledzenie komunikatów pochodzących z Google Search Console, umieszczonych w zakładce STAN. Mamy tam 4 grupy komunikatów odnośnie sprawdzania adresów URL:
- Błędy,
- Prawidłowe z ostrzeżeniem,
- Prawidłowe,
- Wykluczone.
Informacje o błędach 404 (czyli o tym, że nie można znaleźć żądanego pliku) znajdziesz w zakładkach: błąd oraz wykluczone.
Błąd 404 – warto wiedzieć:
Komunikaty z obu zakładek wymagają odmiennego podejścia. Wyraźnie wskazuje na to porada z Supportu Google: Zalecamy naprawienie tylko stron z błędami 404, a nie wykluczonych stron z komunikatem 404. Strony z błędami 404 to strony, których nie udało nam się znaleźć, mimo że otrzymaliśmy od Ciebie wyraźną prośbę o ich zindeksowanie, co jest oczywistym błędem. Z kolei wykluczone strony z komunikatem 404 to strony odkryte przy użyciu innego sposobu, np. za pomocą linku na innej stronie.
W praktyce oznacza to zajmowanie się zawartością jedynie czerwonej zakładki.
Dostarczanie wiadomości o błędach 404, czyli o tym, że nie znaleziono strony, to kolejny powód, by korzystać z narzędzia Google Search Console dla swojego serwisu. GSC wskazuje do 1000 adresów podstron w obrębie danej witryny, które mają problem z błędem 404, a także pokazuje, jak częstotliwość występowania tych błędów wyglądała w ciągu ostatnich 3 miesięcy.
Błąd 404 – jak naprawić? Czy to pocałunek śmierci dla serwisu?
Jak powiedziałby pozycjoner: „to zależy”. Słowa „błąd”, „niedziałający” nie brzmią dobrze, ale sprawa nie jest zero-jedynkowa. Co należy brać pod uwagę, gdy oceniamy liczne błędy?
- Czy komunikat pojawia się w błędach, czy w wykluczeniach? Reakcji wymagają te komunikaty o 404, które są raportowane jako błędy.
- Ile podstron ma problem z błędem 404? Należy ocenić to na tle wielkości danego serwisu.
- Jakie podstrony mają błędy 404? GSC raportuje do 1000 podstron mających dany błąd (a także ostrzeżenie lub powód wykluczenia), warto więc przejrzeć tę listę i ocenić, jakie znaczenie dla widoczności serwisu, ruchu na nim i sprzedaży mają te konkretne adresy. Inaczej podejdziemy do komunikatu o błędach na podstronach produktów, które już dawno zniknęły z naszej oferty niż do podstron kluczowych kategorii.
- Czy wdrażaliśmy już na stronę rozwiązania przeciwdziałające występowaniu błędu 404? Jeśli tak, a dalej otrzymujemy komunikaty o 404, to mamy wyraźny sygnał, że te działania nie są skuteczne.
Gdy dokonamy oceny swojego serwisu na bazie tych 4 pytań, wiemy już, jak poważna jest sytuacja, jeśli chodzi o błędy 404.
Co zrobić z błędem 404, gdy strona jest chwilowo niedostępna?
Dobrą praktyką jest przeniesienie użytkownika na stronę główną lub na podstronę kategorii powiązaną tematycznie z usuniętą podstroną. Unikajmy sytuacji, w których przekierowanie prowadzi na podstronę, która niebawem sama zniknie z serwisu i będzie wymagać relokowania.
Co spowoduje powstanie błędu 404?
Typowe sytuacje, które wywołują błędy 404 to:
- strona została usunięta – usuwanie podstron, które zostały już zaindeksowane przez roboty sieciowe Google, ze strony np. przy okazji zmian w ofercie i usuwania jej nieaktualnych elementów (gdy nie mamy w portfolio żądanego zasobu);
- nowy adres – na przykład przez zmiany w adresach URL (np. usuwanie literówek w adresach URL na podstronach);
- gruntowana przebudowa serwisu również często oznacza błąd 404;
- zmiana silnika sklepu internetowego na inny, który jest w stanie spełnić żądania właściciela domeny.
Wprowadzenie zmian opisanych powyżej, może owocować błędami 404 na twojej witrynie.
Rozwiązaniem jest odpowiednie przekierowanie.
Błąd 404 – warto wiedzieć:
Szczególnie ważne jest zadbanie o wdrożenie przekierowań przy przebudowie serwisu lub zmianie na nowy. Ma to znaczenie w kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania (na pozycjonowanie stron). Bez tego wdrożenia spadki pozycji są praktycznie pewne.
Podstrona błędu 404
Wiemy już, jaki wpływ na serwis ma błąd 404, kiedy może się pojawić i jakie znaczenie mają wdrożone przekierowania 301.
Dodatkowo warto zadbać o podstronę z komunikatem o błędzie. Jej atrakcyjny wygląd zwiększa szanse pozostania potencjalnego klienta w serwisie i podjęcia przez niego kolejnej próby szukania ciekawych treści.
Warto wiedzieć:
Wdrożenie przekierowań 301 dla niedziałających podstron nie wyeliminuje kwestii błędów przy wpisywaniu adresów podstron (np. adres URL zawiera literówkę) czy w udostępnienia linków z takimi pomyłkami. Te przypadki skutkują zwróceniem przez serwer błędu 404 – brak strony docelowej.
Jaka powinna być podstrona błędu 404?
Przede wszystkim powinna przyciągać uwagę i zachęcać do dalszego przeglądania witryny. Najprostszym sposobem jest przygotowanie podstrony spójnej wizualnie z resztą portalu, która będzie informować o zaistnieniu błędu 404 i w prostych słowach zachęcać do przejścia na stronę główną. Przygotowując szablon, warto pamiętać nie tylko o prawidłowej strukturze strony internetowej, a w przypadku portali z kilkoma wersjami językowymi – o osobnym pliku dla każdego języka.
Do strony błędu można podejść również kreatywnie i pokusić się o żartobliwe przedstawienie zaistniałej sytuacji, np. poprzez dowcip wiążący się z naszą branżą, ofertą czy powszechnie znanymi skojarzeniami.
Błąd 404 – przykłady. Jak może wyglądać strona błędu 404?
Google też jest przygotowany na tę okoliczność… Zresztą nie tylko Google 🙂 Zobaczcie dobre przykłady strony błędu 404, które mogą zainteresować użytkownika!
Strona błędu 404 – jak wykorzystać ją w Twojej branży?
Pomysłowe podstrony błędu 404 są szczególnie istotne dla sklepów internetowych. Można je wykorzystać na kilka sposobów:
- jeżeli klient poszukiwał wyprzedanego towaru, na stronie błąd 404 warto podsunąć mu pozycje podobne – np. karuzelę z produktami z tej samej kategorii, które oferujesz na swojej stronie internetowej;
- poinformować o promocjach i nowościach i zachęcić do skorzystania z nich;
- zaprezentować bestsellery, które mogą spotkać się z zainteresowaniem po stronie użytkownika;
- umieścić wyszukiwarkę produktów – zastosowanie wewnętrznej wyszukiwarki to dla klienta jeden krok mniej w trakcie poszukiwania idealnego towaru, gdy przeczesuje Twoją stronę internetową.
Jeśli chodzi o błąd 404, nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Strona błędu 404 dla każdego sklepu to dodatkowa przestrzeń podstrony, w której może zaprezentować swój asortyment i podkreślić wyjątkowość oferty na stronie www.
Jeśli dobrze zaprojektujemy stronę błędu 404, na której będziemy nie tylko w stanie komunikować błąd adresu URL, ale przemycić także żart, pewnie mrugnięcie okiem do odbiorcy – z pewnością przełoży się to na przyjemniejszy odbiór naszej oferty i marki. Dodatkowo zwiększymy szanse na to, że klient wróci na daną stronę w przyszłości.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.