Oferta

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie sklepów internetowych to specyficzna usługa wymagająca często odmiennych technik i strategii niż w przypadku standardowych stron usługowych.

Zdobyte przez nas doświadczenie na przestrzeni lat pozwoliło Verseo opracować autorski system pozycjonowania sklepów internetowych. Skupiamy się na maksymalnym wykorzystania potencjału każdego sklepu internetowego i znalezieniu rozwiązań pozwalających na maksymalizację zysków.

Darmowa wycena

Bezpieczne i skuteczne metody pozycjonowania
Opieka dedykowanego specjalisty SEO
Optymalizacja pod kątem tzw. „długiego ogona”

Co to jest pozycjonowanie?

Posiadanie strony internetowej to jedno. Bez pozycjonowania strony nie będzie ona jednak widoczna w zasadzie dla nikogo. Dopiero tworzenie wartościowych treści, unikalnych opisów produktów i odpowiednia praca z kodem strony czy inteligentnym linkowaniem sprawią, że Twoja strona zacznie przeskakiwać w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy. To właśnie jest celem pozycjonowania strony internetowej. Konkurencja w przypadku pozycjonowania stron internetowych jest potężna – w zasadzie trudno wyobrazić sobie bardziej konkurencyjne środowisko pracy. Twoim celem jest bowiem zawsze pierwsza strona wyników wyszukiwania – to na niej zatrzymuje się ponad 90% użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie, jak każde narzędzie marketingowe, ma swoją specyfikę, która wpływa na jego użyteczność. Pozycjonowanie sprawdzi się w kontekście długofalowych działań, trwałości efektu prac, pracy ze względnie stałym zestawem fraz (w przypadku SEO częsta zmiana słów kluczowych wypacza sens tej usługi). Może być wykorzystywane do promocji produktów i usług, w każdej branży. Bardzo dobrze sprawdza się w odniesieniu do sklepów internetowych. Usługa ta pozwala na znaczną elastyczność w doborze metod czy określaniu zakresu prac.

Co to jest pozycjonowanie?

Przyjmuje się, że na pozycję strony wpływa około 200 czynników – ich waga oraz ilość ulegają okresowej zmianie – za każdym razem kiedy Google wprowadza nowości w swoim algorytmie. Google bardzo niechętnie dzieli się dokładnymi danymi dotyczącymi tego co działa bardziej, a co mniej. Wynika to bowiem z faktu, że Google nie popiera działań związanych z “celowym” przesuwaniem swojej strony w wynikach wyszukiwania poza organicznym dodawaniem treści i optymalizacją kodu strony by ułatwiać robotom jej indeksowanie. Dlatego większość wiedzy opiera się na doświadczeniu pozycjonerów, nieustannym testowaniu i metodach prób i błędów. Co więcej – przez okresowe zmiany algorytmów szczególnie ważne jest, by pozycjonerzy trzymali rękę na pulsie i cały czas obserwowali i uczyli się.

Pozycjonowanie stron internetowych to skomplikowany proces składający się z wielu różnych czynników. Jest ich około 200 i to one wpływają na obecność danej strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla konkretnych fraz, co zwiększa ruch na witrynie oraz potencjał sprzedażowy.

Kiedy pozycjonowanie się sprawdza?

Pozycjonowanie stron internetowych – jak wszystko na tym świecie – działa w określonych sytuacjach i dobrze, kiedy przed podjęciem decyzji zdajemy sobie sprawę z kilku faktów.

  • Po pierwsze pozycjonowanie strony doskonale sprawdzi się w przypadku sklepów internetowych. Oferują one sporo podstron, które można naturalnie wykorzystać do tego zadania.

  • Ponadto pozycjonowanie stron internetowych obliczone jest na działanie długofalowe i trwałe zakotwiczenie się na stronie wyszukiwania. Wymaga jednak pracy ze stosunkowo stałym zestawem fraz kluczowych + dodawanie nowych wedle potrzeb i nowych możliwości rynkowych. Okresowe zmiany wybranych na początku słów kluczowych przeczy jednak idei pozycjonowania i na pewno nie powinno się zdarzyć.

  • Pozycjonowanie stron internetowych sprawdza się w promocji usług i produktów większości branż obecnych w internecie. Należy jednak pamiętać o idei budowania pozycjonowania chociażby pod długi ogon. Wiele obszarów jest bowiem na tyle silnie obsadzonych, że pozycjonowanie może zająć niewspółmiernie dużo czasu do zakładanych korzyści.

  • Najlepiej skontaktować się z firmą pozycjonującą i poprosić o wycenę działań dla swojej domeny. W naszym przypadku każdorazowo przyglądamy się temu, jak najlepiej i pod jakim kątem wypozycjonować daną stronę internetową.

Dlaczego warto pozycjonować stronę?

Zmierzch SEO ogłaszany był już wielokrotnie, przy okazji rozmaitych rocznych podsumowań z kategorii marketing w Internecie, czy po kolejnych aktualizacjach algorytmu Google. Póki co pozycjonowanie ma się jednak dobrze. Oczywiście usługa ta podlega ewolucji (wzrost znaczenia fraz lokalnych, dostrzeżenie znaczenia dłuższych fraz, odchodzenie od jednowyrazowych ogólników), zarówno pod względem stosowanych metod, jak i sposobu dobierania fraz czy wyceniania tej usługi. Nie zmienia się jednak to, że pozycjonowanie to proces mający doprowadzić stronę internetową na pozycje w czołówce wybranej wyszukiwarki. Jeśli zatem zależy nam na widoczności w wynikach organicznych, to warto zdecydować się na usługę pozycjonowania. Działania promocyjne związane z SEM, czy prowadzone w mediach społecznościowych nie przełożą się na wyniki organiczne.

Marketing internetowy to bardzo szeroka kategoria. Zaistnienie w sieci na dłużej musi opierać się na wszystkich elementach tego zbioru. Inwestując tylko w jeden element, np. w Google Ads lub reklamy na Facebooku, możemy liczyć na zysk, jednak wraz z końcem kampanii, benefity z tych działań znacząco spadną. Wzbogacenie ich o pozycjonowanie, którego celem jest uzyskanie korzyści w dłuższym ujęciu czasowym, pozwala na stopniowe zdobywanie nowych klientów i jest doskonałym wsparcie na dla innych form reklamy w sieci i nie tylko.

Główne zalety pozycjonowania

Dobrze pozycjonowana strona internetowa wpływa na reputację firmy. Wielu użytkowników wciąż pomija widoczne w wyszukiwarce reklamy Google Ads (mimo ich dobrego spasowania z wyszukiwanym zapytaniem) i automatycznie przechodzi do wyników organicznych. Bycie na pierwszych miejscach jest zatem nie do przecenienia.

Pozycjonowanie prowadzone jest zazwyczaj pod kątem wybranych i zapisanych w umowie słów kluczowych, w praktyce działa jednak szerzej i pozwala „gratis” zwiększyć widoczność haseł spoza umowy, które wiążą się tematycznie z zawartością witryny. Dobrze prowadzone pozycjonowanie strony internetowej przynosi często rezultaty w postaci ruchu z tzw. „długiego ogona”. Pozycjonowanie zapewnia także trwalsze efekty, które mogą utrzymywać się także po zakończeniu umowy (o ile nie przydarzy się kara od Google, zmiana strony, wyłączenie jej, usunięcie z indeksu itp.). Jest to zdecydowana przewaga nad kampaniami Google Ads, których rezultaty trwają aż do wyczerpania się budżetu.

Jeszcze jedna zaleta? Większość kampanii SEO jest tańsza niż inne działania reklamowe i w szerszej perspektywie – pozwala na uzyskanie atrakcyjnych zwrotów z tej inwestycji. Rozsądnie prowadzenie kampanii przynosi efekty już w pierwszych miesiącach i trwa (a nawet rośnie!) w kolejnych. Rezygnując z działań rozciągniętych w czasie na rzecz pojedynczej optymalizacji sklepu internetowego, uniemożliwia mu się skuteczne zdobywanie widoczności w wynikach wyszukiwania i przyciąganie nowych klientów. Problemem jest jedynie fakt, że pozycjonowanie strony internetowej zajmuje stosunkowo sporo czasu. Jeżeli jest to rzecz do zaakceptowania przez Ciebie – nie zwlekaj dłużej i napisz do nas!

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Pozycjonowanie stron to zespół działań, które  mają na celu zapewnienie stronie internetowej jak największej widoczności w wynikach wyszukiwarki, i co za tym idzie, zwiększenie ilości odwiedzin potencjalnych klientów. Na pozycjonowanie ma wpływ wiele czynników rankingowych tworzących algorytm Google. Część z nich jest niezależna od właściciela strony oraz od pozycjonera, w przypadku innych mają oni na nie wpływ. W trakcie pozycjonowania skupiamy się na tej drugiej puli działań.

Zakres prac wykonywanych w przypadku pozycjonowania definiuje kilka czynników:

  • wyniki audytu strony internetowej wykonywanego na starcie, tuż po podpisaniu umowy na pozycjonowanie;
  • wyniki audytu linków, który wykonujemy także po podpisaniu umowy – sam audyt dostarcza informacji o obecnym i dawnym profilu linków (często w odniesieniu do tych dwóch kategorii posługujemy się określeniem “świeżego” oraz “historycznego” profilu linków;
  • budowa strony internetowej;
  • technologia, w której dana witryna została wykonana;
  • przekazane specjaliście SEO dostępy do strony internetowej – w zależności od strony internetowej może być to dostęp do serwera (FTP), panelu zarządzania treścią (CMS) lub do ich obu;
  • wybrane do pozycjonowania słowa kluczowe.

Wyniki wyszukiwania – jak to wygląda, kiedy pozycjonowanie strony internetowej działa?

To co ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, a jednocześnie jest widoczne dla standardowego użytkownika wyszukiwarki, to tytuł, adres url oraz krótki opis o czym traktuje dana strona. To tylko czubek góry lodowej, ale rzadko zdarza się – w konkurencyjnym środowisku wyszukiwarki Google – by strona bez optymalizacji tych trzech punktów wyświetliła się jako pierwsza. Jak widzisz w poniższym przykładzie.

Zarówno nagłówek, adres url oraz opis meta zawierają frazę, którą użytkownik wpisał w wyszukiwarkę. Służą one jednocześnie jako nawigacja dla wyszukującego.

  • Opis – razem z nagłówkiem – sugerują o czym jest strona. Im lepsze, zachęcające do interakcji treści, tym lepiej dla powodzenia Twojego pozycjonowania. Nie chodzi bowiem o to, by ktoś wszedł i momentalnie wyszedł ze strony. Tam gdzie “wyląduje” powinien otrzymać to, po co wszedł. Jeżeli pytamy czym jest Google Ads, to na stronie docelowej powinniśmy znaleźć odpowiedź na to pytanie.
  • Tytuł strony zazwyczaj ma około 80 znaków.
  • Dedykowany opis meta to – w zależności od chwili publikacji od 150 do 250 znaków (Google co jakiś czas zmienia zasady tym rządzące).
  • URL – Powinien być jak najprostszy i zawierać kilka słów, które definiują o czym strona jest.

Pozycjonowanie – zakres prac

Zakres prac pozycjonera jest każdorazowo indywidualnie określanych dla konkretnej strony internetowej, ze względu na jej charakterystyczne potrzeby oraz braki (kwestie, które wymagają modyfikacji i poprawek, tak by strona internetowa lepiej odpowiadała preferencjom robotów sieciowych).

 

1. Audyt SEO “na wejście”

Audyt strony internetowej jest jedna z pierwszych czynności, którą wykonują specjaliści SEO po podpisaniu umowy na pozycjonowanie. W jego trakcie m. in. zapoznają się z budową strony internetowej, zawartością sekcji HEAD (np. meta tagi) oraz sprawdzają czy nie występuje problem z różnego typu duplikatami, określają czy witryna zawiera odpowiednią ilość wysokiej jakości treści dopasowanego do słów kluczowych, pod kątem których będzie pozycjonowania strona. Inne elementy wykonywanego audytu to także ocena czy strona internetowa może być indeksowana przez roboty sieciowe, czy nie ma kłopotów z nieprzyjaznymi adresami URL podstron, czy nie występuje problem podstron  błędem 404, jak wygląda optymalizacja grafik.

Wraz ze zmianami w preferencjach Google do audytu dołączają nowe zagadnienia takie jak np. ocena dostosowania witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, prędkość działania strony internetowej, prawidłowe wdrożenie danych strukturalnych itp. Audyt SEO wykonywany jest przez specjalistę SEO przy wsparciu wyspecjalizowanych narzędzi. W przypadku Verseo nie są to audyty wykonywane automatycznie – ze względu na to, że znane są nam ograniczenia tego typu narzędzi, wychodzimy z założenia, że niekoniecznie dostarczają one kompletu wiarygodnych i potrzebnych informacji.

 

2. Audyt profilu linków

O powodzeniu procesu pozycjonowania w dużej mierze decyduje profil linków, jaki zdążyła nabyć dana witryna. Wyjątkiem są najnowsze domeny, które nie zdążyły jeszcze nabyć linków lub strony, które mimo dłuższej obecności w Internecie, także nie posiadają linków. W tych specyficznych przypadkach audyt linków z oczywistych przyczyn nie jest możliwy do wykonania. Audyt linków nastawiony jest na wykrycie linków, które skutecznie wspierają proces pozycjonowania, linków, które nie mają na niego wpływu (a także określenie dlaczego te linki są obojętne robotom sieciowym i nie wpływają w żaden sposób na pozycję rankingową strony) oraz na określenie które linki są szkodliwe (lub niosą spore ryzyko szkodliwości w przyszłości).

Ważne jest także określenie w jaką stronę należy rozwijać profil linków – oznacza to, że audyt staje się podstawą do opracowania odpowiedniej strategii linkowania. W trakcie trwania umowy strategia linkowania może jednak ulegać zmianom. Jest to konsekwencją tego, że pozycjoner widzi jak strona internetowa reaguje na wprowadzenie optymalizacji, dodanie nowych treści, rozwinięcie sekcji BLOG, różne typy linkowania i dopasowuje do tego swoje dalsze działania. Szeroko rozumiany audyt linków ma też na celu wykrycie problemów z karami od Google – tzw. filtrami.

 

3. Budowa strony internetowej

Zdarza się, ze specjalista SEO może służyć swoją wiedza, doświadczeniem i pomagać już na etapie projektowania lub budowy strony internetowej, tak by była ona już na starcie przygotowana do procesu pozycjonowania. Jest to bardzo komfortowa sytuacja i jednocześnie dość rzadka. W zdecydowanej większości przypadków, z którymi stykają się w swojej pracy specjaliści SEO, przychodzi im działać z gotową witryną, która dopuszcza relatywnie niewielkie zmiany lub przebudowę w ograniczonym zakresie (np. dodanie kilku podstron lub utworzenie części blogowej czy aktualności). Na co zwraca się uwagę przy ocenie budowy strony internetowej? Kiedy witryna będzie oceniona jako dobrze zbudowana? Oznacza to między innymi brak problemów z nawigacją na stronie, prawidłowe wyświetlanie podstron i całej witryny, przyjazne adresy url, prawidłowo wdrożone wersje językowe (jeśli oczywiście strona internetowa takowe posiada), niewystępowanie problemów z duplikatami adresów itp. Zarówno w odniesieniu do pozycjonowania, jak i do kampanii Google Ads, bardzo ważne jest też  prawidłowe działanie strony internetowej.

Problemy z wyświetlaniem strony, długi czas ładowania się witryny, komunikaty o problemach z serwerem, okresowa niedostępność witryny itp. – te zjawiska nie wpływają pozytywnie na proces pozycjonowania. Biorąc pod uwagę kierunek zmian w algorytmie Google, dla skutecznego pozycjonowania zyskuje na znaczeniu mobilność strony internetowej oraz prędkość jej działania. Dobra strona internetowa jest szybka i dostosowana do wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych. Ten ostatni parametr ma znaczenie nie tylko w odniesieniu do rankingu pozycji dla wyników mobilnych. Warto mieć to na uwadze i przetestować swoją stronę internetową pod kątem mobilności i prędkość działania, a w razie potrzeby nanieść niezbędne zmiany.

 

4. Technologia, w której powstała strona internetowa

Strony internetowe zazwyczaj wymagają wprowadzenia zmian pod kątem pozycjonowania. Problemy zaczynają się w sytuacji, w której wprowadzenie tych niezbędnych zmian jest niemożliwe z przyczyn technicznych (autor strony internetowej nie przewidział możliwości zmiany tego elementu lub wprowadzenie tych zmian nie jest możliwe ze względu na bezpieczne i stabilne działanie strony internetowej). Nie mówimy tutaj o sytuacji, w której właściciel strony internetowej nie wyraża aprobaty dla procesu wdrożenia zmian – tu mamy zawsze iskierkę nadziei, że przekonamy do wprowadzenia zmian na lepsze.

Nie można powiedzieć, że istnieje jednoznaczny katalog np. CMSów, które totalnie i z góry uniemożliwiają pozycjonowanie. Jeśli  pojawiają się wątpliwości czy dana strona internetowa nadaje się do pozycjonowania, to warto skonsultować się ze specjalistą SEO, który dokona takiego przeglądu i oceny perspektywy dla konkretnego przypadku i możliwość jego skutecznego wypozycjonowania. W tym celu może poprosić o dostęp do strony, by dokonać jak najbardziej wnikliwej analizy i oceny.

Osobnym, a wartym odnotowania przypadkiem, są strony internetowe typu one page, które zazwyczaj są kłopotliwe w pozycjonowaniu i wymagają rozbudowy – dodania kolejnych zakładek. Wiąże się to z preferencjami wyszukiwarki Google, która bardziej rozbudowane witryny uważa za bardziej atrakcyjne i potencjalnie dostarczające więcej przydatnych i ciekawych informacji. Strona internetowa typu one page, z małą ilością treści – to nie brzmi jak przepis na skuteczne pozycjonowanie. Jeśli jesteśmy posiadaczami takiej strony i chcemy ją pozycjonować, to warto pomyśleć nad jej rozbudową.

 

5. Dostęp do strony internetowej

Jedną z pierwszych czynności po podpisaniu umowy na pozycjonowanie będzie prośba płynąca od specjalisty SEO odnośnie udzielenia prawidłowych dostępów do strony internetowej. W zależności od konkretnego przypadku będzie chodzić o dostępy do CMS-a, FTP lub do obu. Dlaczego jest to takie ważne?

Przygotowana przez pozycjonera optymalizacja, by zadziałała, musi być prawidłowo wprowadzona na stronę internetową. Do tego są niezbędne aktualne dane dostępowe.  W zależności od technologii, w jakiej jest zbudowana strona internetowa, specjalista SEO będzie oczekiwać dostępów do:

  1. CMS (panel administracyjny),
  2. FTP (serwer, na którym znajduje się strona),
  3. CMS + FTP. Im szerszy dostęp do strony ma pozycjoner, tym więcej prac optymalizacyjnych może wykonać.

Jeśli mamy np. stronę opartą na WordPressie, to pozycjonerowi należy przydzielić uprawnienia administratora, a nie np. redaktora. Jeśli dostępy do CMS lub FTP ulegną zmianie, to należy je ponownie  udostępnić specjaliście SEO. Fakt, że specjalista SEO ma dostęp do strony, skraca czas wprowadzania zmian optymalizacyjnych, wrzucenia nowych treści na stronę, pozwala na wykonanie bardziej dogłębnego audytu strony, zapewnia, że zmiany będą wprowadzone tak jak potrzebuje tego pozycjoner. Oszczędza to też koszty związane z wdrażaniem zmian przez zewnętrznego specjalistę.

 

6. Słowa kluczowe zapisane w umowie na pozycjonowanie

Prace przy stronie internetowej prowadzone są przede wszystkim pod kątem wybranych i zapisanych w umowie słów kluczowych. Dla nich też prowadzony jest codzienny monitoring pozycji. Nie oznacza to, że strona internetowa pozycjonowana jest tylko i wyłącznie na te  frazy. Dobrze prowadzony proces pozycjonowania przekłada się na całościowy wzrost widoczności witryny w kontekście branżowych fraz, a co za tym idzie – na większy ruch na stronie oraz rosnącą ilość konwersji. Można zatem powiedzieć, że pozycjonowanie nie ma granic. Limitem w tym przypadku jest ilość fraz powiązanych tematycznie z daną branżą, oferta zamieszczoną na stronie i lokalizacją.

 

Pozycjonowanie – czy warto i czym różni się od optymalizowania?

„Pozycjonowanie” i „optymalizacja” nie są synonimami. Optymalizacja strony/ sklepu internetowego jest jednym z elementów większego procesu pozycjonowania. Zdarza się, że klientowi (z różnych powodów) zależy tylko na wykonaniu optymalizacji witryny przez specjalistę SEO, a nie na przeprowadzeniu całego procesu pozycjonowania stron. Trudno natomiast mówić o skutecznym pozycjonowaniu bez możliwości przeprowadzenia optymalizacji (choć w bardzo specyficznych warunkach można osiągnąć dobre rezultaty tylko dzięki pracom zewnętrznym, to należy traktować to jako wyjątek od reguły, który nie jest godny naśladowania).

 

Co nam daje sama optymalizacja?

Strony internetowe, nawet te najlepsze czy najdroższe, zazwyczaj nie są tworzone przy udziale specjalistów SEO. Są projektowane pod kątem sprzedażowym, wizerunkowym, mogą zapewniać wygodę edytowania treści, wprowadzania nowych produktów itp., ale niekoniecznie pod kątem preferencji robotów sieciowych wyszukiwarki. Rozwiązaniem jest w tym przypadku optymalizacja witryny wykonywana przez pozycjonera. Skupia się ona m. in. na przyjaznych adresach, meta tagach, optymalizacji grafik, poprawie szybkości wczytywania się strony (jeśli jest ona na poziomie utrudniającym proces pozycjonowania), treściach zamieszczanych na stronie (ich ilość i unikalność).

Czy te elementy mają znaczenie tylko w kontekście pozycjonowania? Zdecydowanie nie. Prawidłowo wykonane meta opisy to sposób na zachęcenie potencjalnego klienta do wejścia na stronę już na etapie przeglądania wyników w wyszukiwarce, a nie tylko rzecz dla robotów sieciowych. Przyjazne adresy ułatwiają rozeznanie się w strukturze strony internetowej. Szybko działająca strona internetowa także zachęca do przebywania na niej – w końcu oczekiwanie na załadowanie się pożądanej podstrony może być testem cierpliwości, który nie każdy zda i w efekcie zniechęcony opuści powolną witrynę. Optymalizacja strony lub sklepu internetowego pod względem treści przynosi korzyści w postaci unikalnych, a więc mających szansę bardziej zapaść w pamięć i przykuć uwagę, tekstów.

Kładziony przez pozycjonerów nacisk na ilość contentu przekłada się na dostarczanie większej dawki informacji potencjalnemu klientowi, co może korzystnie wpłynąć na jego decyzje o zakupach. Warto zauważyć, że optymalizacja witryny wykonywana przez specjalistę SEO przekłada się na… wyższy wynik jakości w przypadku prowadzenia kampanii Google Ads, a więc także na koszt za kliknięcie czy pozycję reklamy. To mocny argument za przeprowadzeniem optymalizacji.

Jak dobrać odpowiednią strategię SEO?

Działania na rzecz stworzenia szybkiej strony oraz dostarczania wysokiej jakości kontentu składają się z całego szeregu czynności, obejmujących chociażby zmiany w kodzie strony, zmiany w wyświetlaniu się produktów na stronie czy też analizy treści u konkurencji. Decyzja o wprowadzeniu konkretnych zmian podejmowana jest na podstawie wytycznych wyszukiwarki i doświadczenia zespołu układającego strategię pozycjonowania. Kombinacja tych dwóch elementów ułatwia określenie i wdrożenie aktualnie działających technik pozwalających na zwiększenie obecności w SERP-ach.

Wprowadzenie optymalizacji pomaga zazwyczaj podnieść pozycje witryny. Pozytywne skutki optymalizacji mogą być widoczne już po kilku dniach, a w niektórych przypadkach – po kilku tygodniach. Kluczem do dalszego sukcesu jest jednak możliwość krytycznego spojrzenia na wprowadzone zmiany i zmodyfikowanie je w celu osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. W przypadku optymalizacji jednorazowej nie ma takiej możliwości, a potencjał jaki ma dana witryna, znacznie spada.

Jednak to nie jedyny problem. Google znane jest z nieustannego ulepszania algorytmu odpowiadającego za wyniki wyszukiwania. Mniejsze zmiany zdarzają się co kilka tygodni, a większe – co kilka miesięcy. Skalę zjawiska można podejrzeć m.in. na stronie https://moz.com/google-algorithm-change. Pod linkiem znajduje się lista zmian – potwierdzonych i niepotwierdzonych przez wyszukiwarkę – które zostały wprowadzone do algorytmu od 2000 roku.

Ta “niestabilność” algorytmu ma wpływ na widoczność stron internetowych. W ten sposób kilka lat temu – z pomocą update’ów o nazwie Panda i Pingwin, Google usunął z wyników wyszukiwania strony ze słabymi, spammerskimi linkami oraz te o niskiej jakości treściach. W ostatnim czasie te zmiany mogą się wydawać mniej spektakularnej, jednak wciąż mogą wprowadzić zamieszanie, jak w przypadku Medical Update w 2018 (który rok został podsumowany rok później tutaj).

Podejmując się pozycjonowania, pozycjoner lub agencja są przygotowani na tego typu gwałtowne zmiany. Spadek widoczności i pozycji na najważniejszych dla klienta frazach jest sygnałem do działania – ustalenia przyczyn, określenia zakresu zmian i wdrożenia modyfikacji dotychczasowej optymalizacji, które pozwolą zniwelować negatywne skutki wahnięcia algorytmu. Bez zaangażowania pozycjonera, ryzyko związane z modyfikacją algorytmu rośnie i może zablokować dalsze wzrosty widoczności i możliwość dotarcia do kolejnych użytkowników.

SEO – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google

Mianem optymalizacji strony określa się pulę prac przy witrynie, które mają służyć przygotowaniu jej do współpracy z robotami sieciowymi Google. Optymalizacja przekłada się na łatwość indeksowania strony, a w konsekwencji na wzrosty pozycji.

 

Co wykonujemy w ramach optymalizacji, co możemy wykonać we współpracy z klientem, a czego nie robimy w trakcie wykonywania optymalizacji?

01

Co m.in. robimy w trakcie wykonywania optymalizacji?

Zakres działania uzależniony jest od dostępów, które otrzymaliśmy, budowy strony, technologii, w jakiej została wykonana, akceptacji klienta dla prowadzonych prac itp.

  • Podpinamy stronę pod Google Search Console, by kontrolować jej działanie i indeksowanie przez roboty sieciowe
  • Wprowadzamy przyjazne adresy podstron – jeśli strona na to pozwala.
  • Dodajemy podstrony – jeśli jest to potrzebne.
  • Przerabiamy strony typu one page na bardziej rozbudowane witryny.
  • Dostarczamy stronie wartościowych linków – zgodnie z obraną strategią pozycjonowania.
  • Codziennie monitorujemy pozycje na wybrane do pozycjonowania frazy – klienci mają dostęp do panelu, w którym widać osiągnięte pozycje.
  • Zajmujemy się usunięciem ewentualnych filtrów i kar, które ciążą na stronie. Decyzja o amnestii należy finalnie do Google
  • Dbamy, by strona była dostępna pod jednym adresem – wykonujemy przekierowania, jeśli jest taka potrzeba.

  • Wykonujemy audyt witryny i linków – przegląd na start umowy.
  • Optymalizujemy meta tagi, zwłaszcza na stronie głównej, na podstronach z menu, związanych z kategoriami czy pozycjonowanymi hasłami. W przypadku sklepów internetowych nie trzeba optymalizować podstrony każdego produktu.
  • Dostarczamy nowe treści na stronę i usuwamy duplikaty treści – jeśli taki problem występuje. Działania związane z treściami wymagają akceptacji ze strony klienta, wprowadzamy je dopiero po uzyskaniu aprobaty dla takich działań.
  • Sprawdzamy czy strona jest indeksowana przez Google (plik robots.txt, canonical, index, follow). Jeśli strona jest wyłączona z indeksowania – zgłaszamy ją. Dbamy, by roboty sieciowe miały do niej dostęp.
02

Co możemy zrobić we współpracy z klientem?

  • Wprowadzamy dział Blog lub Aktualności na stronę internetową.
  • Przesyłamy wytyczne jak tworzyć wartościowe treści na stronę.
  • Przygotowujemy przykładowe wpisy na bloga firmowego.
  • Możemy zaproponować rozwiązania z zakresu content marketingu – jest to dodatkowo płatne.

  • Przesyłamy wytyczne związane z przebudową strony lub nową wersją witryny – radzimy co zrobić, by strona od początku była przygotowana pod kątem SEO
  • Możemy poprowadzić szkolenie z zakresu SEO – jest to dodatkowo płatne.
  • Przygotowujemy dedykowane zaplecze dla danego klienta – jest to dodatkowo płatne.
03

Czego nie wykonujemy w ramach umowy na SEO?

  • Nie zajmujemy się gruntowną przebudową strony pod kątem prędkości działania, ładowania, optymalizacji grafik itp., które są wskazywane przez narzędzia typu PageSpeed Tools Insight.
  • Nie dostarczamy treści na całą stronę, opisów każdego produktu itp. – istnieje jednak możliwość dodatkowego zlecenia tego copywriterom współpracującym z Verseo.
  • Nie aktualizujemy CMS-ów (dotyczy to także sklepów internetowych).
  • Nie wykonujemy prac z zakresu obowiązków administratora strony internetowej.

  • Nie wykonujemy kopii serwisów klientów i nie przechowujemy ich na wypadek awarii.
  • Nie zajmujemy się serwerami, na których są umieszczone strony – możemy poinformować, że zaistniał problem z nimi związany.
  • Nie czyścimy stron z wirusów.
  • Nie usuwamy śladów włamania na stronę.

Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych tyle trwa?

Czas oraz ilość pracy, jaką trzeba włożyć w pozycjonowanie, są uzależnione od wielu czynników – stan strony przed rozpoczęciem optymalizacji, możliwości jakie daje CMS, ilość oraz trudność słów kluczowych, a także poziom otrzymanych przez pozycjonera dostępów.

Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych tyle trwa?

Optymalizacja czyli przygotowanie strony do wyścigu o top10 to pierwszy etap, który musi przejść każda witryna. Czas, jaki trzeba poświęcić na jej przeprowadzenie, ściśle powiązany jest z ilością fraz kluczowych oraz wielkością strony, o przygotowaniu jej nie wspominając. Na tym etapie istotny jest kontakt z właścicielem – negocjacje dotyczące zawartości nagłówków h1 (oraz objętości i umiejscowienie tekstów, zgodę na dodanie nowych stron, a także ewentualny kontakt z programistą, w celu przebudowania niektórych elementów strony.

Ciężko jest określić dokładne ramy czasowe rządzące optymalizacją, trudno również jednoznacznie określić jej zakończenie, zwłaszcza w przypadku stron, które nieustannie uzupełniane są o nowy content.
Każde usunięcie wykonanej już optymalizacji, cofa cały proces do samego startu. Podobnie jest w przypadku zmian na stronie, a zwłaszcza jej całkowitego przebudowania.

 

Rezultaty pozycjonowania stron internetowych z Verseo

Umiejętne pozycjonowanie stron internetowych pozwala na znaczny wzrost zapytań i wejść organicznych. Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się strona, tym z oczywistych względów lepiej dla Twojego biznesu. Na grafice poniżej znajduje się przykład rezultatów, jakie osiągnęli klienci korzystający przy pozycjonowaniu stron internetowych z usług agencji Verseo.

typ średni budżet średnia ilośc fraz % wzrostu ruchu % wzrostu zamówień/kontaktów
branża usługowa 500 zł 12 +140% z 10 000 na 24 000 +1 120% z 10 na 122 kontaktów
sklep internetowy 1 000 zł 30 +487% z 25 794 na 151 621
+3 190% z 20 na 658
+328% z 569 000 zł do 2 434 537 zł

branża usługowa 1 500 zł 50 +465% z 935 na 5 287 +960% z 5 na 53 kontaktów
sklep internetowy 3 500 zł 250 +4 619% z 1 511 na 71 314
+679% z 449 na 3500
+725% z 119 000 zł do 982 000 zł

sklep internetowy 5 000 zł 500 +1 093% z 42 993 na 512931
+420% z 2 405 do 12 500
+327% 56 920 zł do 2 434 537 zł

Reklama w Google czy pozycjonowanie – co wybrać?

Reklama w Google czy pozycjonowanie strony? Którą strategię wybrać, by uzyskać ruch i przychody na satysfakcjonującym poziomie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie która usługa: pozycjonowanie czy Google Ads jest lepsza. Każda z nich ma swoją specyfikę. Biorąc ją pod uwagę, można jednak wybrać rozwiązanie najbardziej adekwatne do swoich potrzeb. Przedstawiamy każdą z tych usług w 5 punktach.

Pozycjonowanie

 

1. Jest to proces rozłożony w czasie.

Wiąże się to ze specyfiką usługi, która jest podzielona na etapy, które są wykonywane w odstępach czasu (Google musi mieć czas, by zaindeksować zmiany wprowadzane przez pozycjonera). Po dokonaniu audytu strony internetowej i przeglądu dotychczasowych linków pozycjoner tworzy plan prac dla danej witryny i określa wstępny termin realizacji poszczególnych jego etapów. W trakcie trwania umowy na pozycjonowanie ten plan może ulegać zmianom wymuszonym przez zachowanie strony internetowej (potrzeba dostarczenia większej ilości treści lub linków, dodania nowej podstrony itp.) i jej reakcje na dotychczasowe działania pozycjonera. W efekcie przyjmuje się, że na rezultaty pozycjonowania trzeba czekać kilka miesięcy (jest to bardzo ogólny zakres czasowy). Pozycjonowanie nie jest zatem optymalnym rozwiązaniem jeśli zależy nam na szybkiej formie promocji. Rezultatów prac pozycjonerów nie należy spodziewać się z dnia na dzień. Dlatego pozycjonowania nie polecamy np. w przypadku szybkich, sezonowych promocji. To rozwiązanie wspierające długofalową widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach. SEO wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na wyniki i trwałością rezultatów działań (zaprzestanie procesu pozycjonowania nie oznacza spadku pozycji z dnia na dzień).

 

 

2. Pozycjonowanie wiąże się z optymalizacją strony internetowej.

Pozycjonowanie wymaga specyficznej wiedzy i działań, które bardzo rzadko są uwzględniane na etapie budowy strony internetowej. Nie oznacza to, że są to zawsze źle zrobione witryny – po prostu nie są zoptymalizowane pod kątem SEO. W efekcie jednym z pierwszych działań pozycjonera jest optymalizacja strony lub sklepu internetowego. Zakres związanych z tym działań jest uzależniony od wielu czynników (np. technologii, w jakiej powstała strona internetowa). Optymalizacja strony internetowej zajmuje pierwsze tygodnie po podpisaniu umowy. Należy ją traktować jako niezbędny fundament pod dalsze prace. O tym jak ważna jest dobrze wykonana optymalizacja, świadczyć mogą przypadki stron, które po samej optymalizacji przesuwają się z pozycji 100 np. na 25 (nie jest to oczywiście reguła). Konieczność wykonania optymalizacji i zaindeksowania jej przez roboty sieciowe Google pokazuje, że pozycjonowanie to nie jest usługa błyskawiczna. Optymalizacja jest jednak czymś, co zostaje na stałe (nawet po zakończeniu współpracy) i stanowi „wartość dodaną” dla strony (zoptymalizowane strony internetowe mogą mieć lepszy wynik jakości w kampaniach Google Ads).

Reklama w Google Ads

 

1. Jest to usługa o charakterze niemal błyskawicznym w porównaniu do pozycjonowania.

Wwystarczy wpłata na konto, konfiguracja kampanii reklamowej i już zaczynamy się promować w Internecie. Kampania Ads może zapewnić praktycznie natychmiastową widoczność w sieci, natomiast nieco więcej czasu będzie wymagało zebranie odpowiedniej ilości danych niezbędnych do właściwej optymalizacji kampanii. Samo włączenie bowiem nie wystarczy. Kampania – aby przynieść efekty w postaci konwersji – musi zostać odpowiednio ustawiona. Dobranie właściwych stawek za kliknięcie, wykluczenie nieodpowiednich słów kluczowych, ustawienie kosztu za klik dla poszczególnych urządzeń, lokalizacji, czy pór dnia będzie wymagało czasu.
Google Ads doskonale sprawdza się w branżach sezonowych, umożliwia też szybką aktualizację reklam przy okazji promocji/wyprzedaży. Kampania może zostać w każdej chwili wstrzymana, a co za tym idzie, w przypadku braku asortymentu, czy w razie jakichkolwiek problemów ze stroną, w każdej chwili można wcisnąć pauzę. Google Ads, w odróżnieniu od pozycjonowania. daje możliwość rozliczania się za kliknięcia, co pozwala wyświetlać reklamy bezpłatnie i pobierać opłaty tylko w momencie interakcji z reklamą. W przypadku zbyt niskiej pozycji reklam, Google Ads umożliwia podniesienie stawki, a co za tym idzie, osiągnięcie wyższej pozycji.

 

2. W zasadzie nie wymaga wprowadzania na niej zmian.

Praktycznie każda strona może być reklamowana za pomocą Google Ads bez wprowadzania na niej zmian. Wyjątek stanowią strony o błędnej budowie, niedostępne dla użytkowników oraz witryny branż, których reklamowanie jest zabronione przez Google (np. alkohol, leki lub kryptowaluty). W przypadku Google Ads nie potrzeba optymalizować witryny. Warto jednak zadbać o jej jakość zwłaszcza pod kątem treści, gdyż wysoki wynik jakości reklam oraz stron może zapewnić niższe ceny za kliknięcie, a także lepsze pozycje reklam. Strony, na które kierowane są poszczególne reklamy, powinny zawsze być ściśle powiązane z reklamowanym produktem/usługą oraz nasycone słowami kluczowymi, które pozwoliły na wyświetlenie reklamy.

3. Stały zestaw fraz.

Zestaw fraz, na które pozycjonowana jest strona internetowa, jest zasadniczo stały. Wprowadzenie w nim zmian wymaga akceptacji obu stron w postaci np. aneksu do umowy. Wymaga więc starannego namysłu i analizy zawartości strony. Ta stałość wiąże się z technicznymi aspektami pozycjonowania, które jest wykonywane pod kątem określonych fraz. Zmiana zestawu wyrażeń oznacza w praktyce konieczność rozpoczęcia pozycjonowania od podstaw. Strona nie musi być od razu widoczna na nowe frazy. Zmieniając zatem listę słów kluczowych co 2-3 miesiące możemy nie uzyskać satysfakcjonujących wyników. Zmieniać słowa kluczowe należy tylko w uzasadnionych przypadkach np. gdy kończymy współpracę z jakimś producentem lub usuwamy coś z naszej oferty. Warto podkreślić, że ramach pozycjonowania nie promuje się haseł, które nie występują w zawartości danej strony internetowej. Kwestia stałości zestawu słów kluczowych do promocji odróżnia usługę pozycjonowania od kampanii Google Ads, w przypadku których zmiany haseł wykorzystywanych do promocji nie stanowią żadnego problemu. Dłuższa praca nad konkretnym zestawem fraz w przypadku SEO przekłada się jednak na trwałość rezultatów.

3. Elastyczny zestaw fraz.

W trakcie trwania kampanii bez problemu można zmieniać zestaw słów kluczowych czy treści reklam. Reklama w Google Ads to bardzo elastyczna forma – pozwala na wykluczenia fraz, które nie generują konwersji lub przestały być aktualne, a jednocześnie umożliwia szybkie dodanie nowych słów kluczowych. Treści reklam – tak samo, jak słowa kluczowe – mogą być w razie konieczności szybko zmienione. Edycja tekstów reklamowych, to nie tylko możliwość zaktualizowania przekazu, dodania informacji o promocji, czy nowej ofercie, ale też bardzo ważny zabieg w ramach optymalizacji kampanii. Pozwala na zachęcenie internautów do interakcji z reklamą za pomocą odpowiednio dobranego wezwania do działania (np. Kup teraz! Zadzwoń i dowiedz się więcej! Pobierz bezpłatną aplikację!), ale też daje możliwość zmiany tych tekstów, na które internauci nie reagują. Google Ads pozwala na jednoczesne dodanie kilku różnych tekstów w ramach jednej grupy reklam, a po wyborze odpowiedniego ustawienia, częściej wyświetla najskuteczniejsze reklamy. Statystyki przedstawione w panelu konta pokazują ilość kliknięć i wyświetleń każdej z reklam, a zatem pozwalają na stwierdzenie, która z nich cieszy się największą klikalnością.

4. Rezultaty pozycjonowania są relatywnie trwałe.

Rezultaty pozycjonowania są relatywnie trwałe i mogą utrzymywać się przez jakiś czas nawet po zakończeniu umowy. Widoczność witryny na daną frazę nie zależy od budżetu. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa, z atrakcyjnym profilem linków „siłą rozpędu” będzie widoczna także po zakończeniu działań pozycjonera. Google zapamiętuje działania prowadzone przy stronie i bierze je pod uwagę przy tworzeniu swojej listy rankingowej wyników wyszukiwania. Jest to jednak w pewnym stopniu broń obosieczna – tak jak prawidłowo prowadzone działania pozycjonerskie procentują w przyszłości, nawet po zakończeniu umowy, tak samo źle pozycjonowana witryna zyskuje „negatywną historię”, która rzutuje na skuteczność działań kolejnych pozycjonerów w przyszłości. Specjaliści SEO nieraz natrafiają na przykłady np. spamersko linkowanych witryn (za dużo, za intensywnie, nadmiernie pod kątem wybranych słów kluczowych) o kiepskiej historii, które w efekcie są mało podatne na ich działania (upraszczając: Google pamięta wcześniejsze działania wokół tej strony i nie chce obdarzyć jej zaufaniem).

4. Budżet reklamowy jest elastyczny

Iistnieje możliwość dostosowania budżetu kampanii do aktualnego zapotrzebowania. Opcja ta pozwala na zwiększenie wydatków w ważnym okresie, np. przedświątecznej gorączce zakupowej lub zmniejszenie kosztów po sezonie na dane produkty/usługi. System Google Ads – przy dużym natężeniu ruchu – umożliwia wydanie do 200% założonego dziennego budżetu (jednocześnie zmniejszając go w “słabsze” dni – celem wyrównania łącznej sumy wydatków). Ważnym jest, aby pamiętać zarówno o kontrolowaniu szybkości wydawania budżetu dziennego, jak i o regularnym doładowaniu konta reklamowego. Przy nieodpowiednio dostosowanym budżecie istnieje możliwość zbyt szybkiego wyczerpania środków, co spowoduje zaprzestanie wyświetlania reklam jeszcze przed końcem dnia. Brak doładowania konta Google Ads wstrzyma reklamy do czasu kolejnego jego zasilenia. Należy zatem regularnie kontrolować stan konta.

5. Cena usługi pozycjonowania jest stała

Obowiązują ceny z dnia podpisania umowy. Jest to zatem przewidywalna pod względem wydatków forma reklamy. Stały zestaw fraz i przewidywalny budżet na usługę to atuty pozycjonowania, które docenia wielu klientów korzystających z tej usługi. A ile kosztuje pozycjonowanie i od czego zależy dowiecie się z tego wpisu. 

5. Elastyczna cena

Cena za kliknięcie (CPC) może się zmieniać. Prowadząc kampanię Google Ads, ustalamy maksymalną cenę jaką możemy zapłacić za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Przed włączeniem kampanii znamy jedynie uśrednione koszty za klik (przedstawiane np. w planerze słów kluczowych). Ostateczna kwota może jednak różnić się od tej podawanej przez planer, chociażby ze względu na typ kampanii oraz ogólny wynik jakości reklam. CPC może także zmieniać się w zależności od sezonu, zainteresowania ze strony internautów, czy ilości oraz aktywności konkurencji. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie trwania kampanii będzie trzeba zwiększyć budżet (chcąc zachować dotychczasowy udział w wyświetleniach oraz pozycje reklam). Jednocześnie istnieje duża szansa na obniżenie początkowych kosztów związanych z reklamami – odpowiednia optymalizacja kampanii daje efekt w postaci wysokiego wyniku jakości reklam, co przekłada się na niższe stawki CPC. Niższe CPC pozwoli na obniżenie miesięcznych kosztów kampanii lub pozyskanie większego ruchu na stronie w ramach dotychczasowego budżetu.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie:  reklama w Google czy pozycjonowanie? Często agencje, które mają w ofercie tylko google Ads są zdania, że SEO nie działa i na odwrót. Każda branża i firma jest indywidualna, dlatego dobór odpowiednich narzędzi jest niezwykle ważny. Jeśli zależy nam na wynikach na “już” wtedy na pewno jedyną formą reklamy jest Google Ads, jeśli szukamy dodatkowego źródła ruchu i mamy czas, wtedy warto wybrać dodatkowo pozycjonowanie strony.

Firmy o najlepszej reputacji i wysokim stopniu rozwoju inwestują zarówno w obecność w wynikach płatnych (Google Ads) jak i wynikach naturalnych (pozycjonowanie). Obecność na 1 stronie wyszukiwarki Google podnosi prestiż firmy oraz wzmacnia zaufanie użytkownika, który akurat poszukuje informacji o usłudze lub produkcie. Część z klientów nie klika w wyniki płatne, cześć klika tylko w reklamy, inni z kolei klikają w jedne i drugie wyniki wyszukiwarki, dlatego tak ważna jest podwójna obecność na stronie.

Nie wspominając już o tym, że mamy możliwości dodatkowego zwiększania pozycji poprzez wyniki lokalne lub kampanie zakupowe Google. Podwójna obecność w wynikach to także dodatkowe zabezpieczenie dla biznesu, ponieważ w przypadku gorszej efektywności jednego z kanału mamy drugi alternatywny.

4 sprawy, na które warto zwrócić uwagę wybierając agencję pozycjonowania strony internetowej.

 

Kadry w seo

1. Kadry

Upewnij się, że firma, której zlecasz pozycjonowanie i optymalizację strony internetowej, ma ku temu odpowiednie osoby. Freelancer? To może być dobry pomysł, ale nigdy nie wiesz czy to osoba, która ma czas, by się dokształcać i testować. Może też prowadzić agresywne działania, które Google uzna za niedopuszczalne z pozycjonerskiego punktu widzenia.

Agencja pozycjonująca strony internetowe korzysta zazwyczaj przynajmniej z kilku osób, które posiadają różne doświadczenia, umiejętności i sukcesy. To wszystko – połączone ze sobą – tworzy sensowny miks, które może odpowiednio zadziałać dla wielu – a nie tylko wybranych branż. Większe agencje nie mogą sobie też pozwolić na spektakularne klapy pokroju zablokowania stron ze względów na zbyt agresywne działania. Np. Verseo w całej swojej historii nie zanotowało ani jednego takiego przypadku.

Oczywiście istnieje obawa, że agencja z większą ilością klientów może nie przejmować się “kolejnym” z nich i traktować zadania po macoszemu. Ten sam zarzut może dotyczyć freelancerów i niestety wysondowanie jak wygląda rzeczywistość przenosi nas płynnie do drugiego – i jak się wydaje – najważniejszego punktu: opinii klientów.

 

Uczciwość w SEO

2. Umowa, skuteczność, uczciwość

Jeden parametr może Ci z grubsza pokazać czy wszystko to gra. Ten parametr to opinie innych klientów. Rekomendacje są przydatną rzeczą, ale należy pamiętać też o skali. Jeden czy dwa pozytywne komentarze na temat pozycjonowania stron internetowych to dobry początek, ale trzeba wejść głębiej. Racjonalna metoda to wnikliwe przeanalizowanie opinii danej firmy w mapkach Google czy recenzji na Facebook`u. W ten sposób zweryfikujesz większe agencje. Gorzej z freelancerami – Ci bowiem rzadko prowadzą swoje strony na FB lub dbają o założenie mapek i dodawanie opinii. Ich weryfikacja jest zatem trudniejsza. A szkoda bowiem jeżeli w przypadku danego podmiotu zdecydowanie przeważają opinie pozytywne, wtedy możemy zyskać względną pewność, że dalsze rozmowy na temat pozycjonowania stron będziemy prowadzić z odpowiednimi ludźmi – fachowcami w swojej dziedzinie.

 

Oferta na pozycjonowanie

3. Oferta to trzecia ważna rzecz

Z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych. Powinna być <strong>dopasowana do typu biznesu, który prowadzisz</strong>, a poprzedzić ją powinien wywiad, w którym Twój opiekun powinien zrozumieć czym się zajmujesz, na czym Ci zależy, w którą stronę będzie podążał Twój biznes. Im więcej czasu poświęcicie na zbudowanie odpowiedniej oferty, tym bardziej będziesz później pewien, że dostajesz to co chcesz. Pamiętaj też, że SEO to działania długofalowe dlatego nie należy myśleć o nich w kategoriach tu i teraz, lecz wybiegać myślami w przyszłość. Może np. za trzy miesiące masz zamiar wprowadzić nową gamę produktów? Super! Pomyślmy o tym już dzisiaj, by za 3 miesiące mieć przyszykowany pod to grunt. Oferta na pozycjonowanie strony internetowej czy SEO powinna być zatem maksymalnie dopasowana do Twojego biznesu. Jeżeli otrzymasz ofertę pozycjonowania strony w formie standardowej, to jeszcze nie musisz się martwić – pamiętaj jedynie, że przed odpaleniem działań musicie wymienić się z opiekunem wszystkimi ważnymi informacjami związanymi z Twoim biznesem.

 

Umowa SEO

4. Last but not least – umowa!

Przejrzysta, sprawiedliwa, racjonalnie ustawiona i chroniąca obie strony. Taka powinna być umowa na SEO / pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ tego typu umowy trwają dłużej niż krócej (w przypadku Verseo jest to 12 miesięcy). Jej brzmienie powinno być zatem satysfakcjonujące dla obu stron, by czuć się z nią przez ten czas komfortowo.

Dlaczego umowy na pozycjonowanie stron internetowych są podpisywane na tak długi okres?

Zmiany agencji

Częste zmiany agencji pozycjonujących nie wpływają korzystnie na miejsce strony w wyszukiwarce. Niejednokrotnie bowiem oznacza to zmianę linkowań prowadzących do strony lub ich profilu. Zmianie może również ulec “styl” linkowania. Tak czy owak – każda zmiana na szerszą skalę może zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.

Pozycjonowanie fraz

W zależności od konkurencyjności – trwa stosunkowo długo. Może się okazać, że przez pierwszy miesiąc optymalizacji nie pojawią się żadne istotne zmiany w pozycjach, a na pierwsze istotne zmiany będzie trzeba poczekać nawet kwartał lub – w przypadku trudniejszych fraz – pół roku. Ale spokojnie! Perspektywa wydaje się odległa, ale biznesowo się opłaca. Im bardziej konkurencyjna fraza, tym bardziej opłacalne jej pozycjonowanie – nawet jeżeli trzeba będzie poświęcić na nią dużo czasu to może się opłacić!

Optymalizacja strony

To oczywiście proces ciągły i zależny od zmian w rekomendacjach Google dla webmasterów, algorytmów, czy zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Niemniej jednak podstawowe prace – w dosyć sporym zakresie – trzeba przeprowadzić na początku współpracy. Już sam audyt zajmuje całkiem dużo czasu. Dlatego dla przeciętnej firmy, podpisywanie umów na okres krótszy niż pół roku, nie ma większego uzasadnienia. Jeżeli firma pozycjonująca strony internetowe ma dobre opinie w internecie to ryzykujesz niewiele. Prawdopodobnie i tak podchodzą fair do każdego zleconego pozycjonowania strony internetowej, dowiesz się np. czy część fraz jest poza zasięgiem przy danym budżecie.

W świetle powyższych trzech punktów staje się jasne dlaczego umowy na pozycjonowanie stron internetowych zawierane są na przynajmniej pół roku. Krótszy okres czasu nie służy bowiem ani klientowi ani firmie pozycjonującej strony. Klient może odpowiednio wcześnie nie dostrzec efektów pracy, może te efekty również stracić podejmując pochopną decyzję.

Samo działanie optymalizacji i prac związanych z pozycjonowaniem zależy też od tego, kiedy robot Google odwiedzi naszą stronę – oczywiście są sposoby, by takie odwiedziny przyspieszać, ale i tak – pozostaje to w szczegółowym zakresie niewiadomą.

W świetle powyższych trzech punktów staje się jasne dlaczego umowy na pozycjonowanie stron internetowych zawierane są na przynajmniej pół roku. Krótszy okres czasu nie służy bowiem ani klientowi ani firmie pozycjonującej strony. Klient może odpowiednio wcześnie nie dostrzec efektów pracy, może te efekty również stracić podejmując pochopną decyzję.

Samo działanie optymalizacji i prac związanych z pozycjonowaniem zależy też od tego, kiedy robot Google odwiedzi naszą stronę – oczywiście są sposoby, by takie odwiedziny przyspieszać, ale i tak – pozostaje to w szczegółowym zakresie niewiadomą.

Bartosz Szlachetka
Head of SEO Team

Pozycjonowanie stron internetowych – dobre praktyki

A co jest kluczowe w pozycjonowaniu stron internetowych? Kluczowe są działania skuteczne – to one umożliwiają umieszczenie Twojej strony na szczycie wyników wyszukiwania co w prostej linii przekłada się na ruch i liczbę osób, które klikają w Twój link. A o to w tym chodzi prawda? Które działania w pozycjonowaniu stron są zatem szczególnie pożądane bo skuteczne?

Każda dobra historia zaczyna się od słowa

To proste – teksty na Twojej stronie muszą odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników wyszukiwarki. I to w całkiem dokładny sposób. Jeżeli szukasz przepisu na zupę pomidorową to prawdopodobnie wpiszesz w wyszukiwarkę “przepis na zupę pomidorową”. Jeżeli chcesz, żeby wyszukiwarka podała Twoją stronę internetową na pierwszej stronie wyników, musisz na niej zawrzeć tego typu frazę i to pewnie użytą niejeden raz.

Oczywiście, istnieje mnóstwo innych czynników, które wpływają na Twoją pozycję dla danej frazy – w zasadzie jest ich około 200 i nie wszystkie są uchwytne. Tak czy inaczej, pamiętaj, że tekst musi zadowolić zarówno robota google`a, jak również czytelnika. Najlepiej zatem pisać dla tego drugiego, a temu pierwszemu podrzucać coś w gratisie, już na etapie poprawek w tekście. Kluczowa jednak jest atrakcyjność i przydatność tekstu – to czytelnicy mogą wirusowo rozprzestrzeniać informację o tym, że dana treść jest wartościowa. Pisanie tekstów ku zadowoleniu robota Google`a, nie musi oznaczać tekstów wątpliwych stylistycznie czy fabularnie. Unikalne treści to to, co pozycjonowanie stron internetowych lubi najbardziej!

Szybkość i zwinność

Prosta, ale nadal niedoceniona prawda – im dłużej ktoś będzie czekał na ładowanie strony w wersji desktop lub mobile, tym chętniej ją opuści przed załadowaniem. Google zdaje sobie z tego sprawę i sukcesywnie ucina zasięgi stron, które charakteryzują się długim czasem ładowania. Pamiętaj o tym, by optymalizować swoją stronę również pod tym kątem – np. poprzez odpowiednią kompresję plików graficznych.

Blogowanie?

Nie każdą stronę da się regularnie okraszać kwiecistymi tekstami. Dlatego warto założyć branżowego bloga. Po pierwsze wpłynie on na nasz wizerunek – budując w percepcji ekspercki obraz (o ile będzie dobry). Blog będzie przede wszystkim korzystny ze względu na SEO – pozycjonowanie się pod “długi ogon”, czyli frazy, których nie chcemy atakować w pierwszej kolejności, ale jako wsparcie są całkiem dobre. Generalnie bowiem topowe frazy są często zajęte na tyle mocno, że pozycjonowanie się na nie może być zwyczajną stratą czasu. Blog to stosunkowo prosta metoda by pozycjonować stronę internetową wśród osób, które szukają niszowych zagadnień. Odwołując się do wcześniejszego przykładu zupy pomidorowej – być może nie znajdziesz się w top10 wyszukiwaniach z frazy “przepis na zupę pomidorową”, ale jeżeli napiszesz tekst z przepisem na zupę pomidorową z rozmarynem i oliwkami i okrasisz go odpowiednimi nagłówkami i innymi składowymi dobrego opisu strony, wtenczas możesz zgarnąć kilka wejść miesięcznie od osób, które szukają właśnie czegoś takiego!

Bezpieczeństwo

Pamiętaj o certyfikatach bezpieczeństwa – szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Certyfikaty są bowiem czynnikiem rankingowym, a ponadto budują wiarygodność wśród klientów, którzy wolą dokonywać i korzystać z zabezpieczonych witryn.

Pozycjonowanie stron internetowych – zrób to z nami!

Z chęcią zajmiemy się pozycjonowaniem strony dla Ciebie – napisz do nas z prośbą o darmową wycenę. Odpowiemy szybko i zaprojektujemy działania dedykowane Tobie i Twojemu biznesowi!

Pozycjonowanie stron internetowych z Verseo

Czy firma z Poznania może pozycjonować strony firm z drugiego końca Polski?

Tak. Nie ma żadnych przeciwwskazań by firma z Poznania pozycjonowała strony firm z innego miejsca na świecie. W zasadzie wszystkie formalności między opiekunem/pozycjonerem a klientem i tak załatwia się mailowo lub telefonicznie. Czasami klienci chcą spotkać się i porozmawiać, bo oczywiście łatwiej komuś zaufać widząc go na własne oczy. ?

I my się spotykamy z klientami, jeżeli istnieje tego typu potrzeba. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to duże ośrodki miejskie jak Poznań skupują najlepsze agencje SEO i SEM w kraju, zatem często – by osiągnąć możliwie najlepsze wyniki – będziemy musieli sięgać właśnie po tego agencje zlokalizowane daleko od miejsca prowadzenia przez nas działalności. Internet pozwala nam nie tylko na szerokie pozyskiwanie klientów. Dzięki niemu, możemy również pozyskiwać najlepszych partnerów biznesowych!

Zachęcamy zatem do wybierania agencji pozycjonujących strony, które mają dużo dobrych opinii, wzbudzają zaufanie oraz… są zlokalizowane w Poznaniu. Poznań ma bowiem silne zaplecze firm i uczelni technologicznych, co sprawia, że ogniskuje mnóstwo dobrych ludzi zajmujących się zarówno pozycjonowaniem stron, jak również marketingiem online ogólnie.

 

Joanna Michalska
Senior SEO Specialist

Pozycjonowanie stron internetowych – wyniki

Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych może znacznie zwiększyć widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, ale jego skutki nie są zauważalne natychmiast. Pierwsze efekty działań SEO z reguły widać po kilku miesiącach, a osiągnięcie topowych pozycji na bardzo popularne frazy może trwać nawet rok czy dłużej. Na wyniki, jakie udaje się osiągnąć przez pozycjonowanie strony w Google, warto jednak czekać. Pokażmy to na przykładach kilku klientów Verseo z różnych branż.

Pozycjonowanie stron firmowych – przykłady

Branża meblowa

Pierwszy przykład dotyczy marki z branży meblowej, która działa od lat i zaznaczyła już swoją obecność nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mimo spektakularnego rozrostu miała jednak niewielką widoczność w internecie. Działania SEO zaczęliśmy dla niej w grudniu 2020 roku, kiedy to witryna nie była widoczna na pierwszej stronie w Google na ani jedną frazę, a w pierwszej pięćdziesiątce pojawiała się wyłącznie raz.

Po około sześciu miesiącach działań naszych pozycjonerów strona stała się już widoczna na 5 fraz w pierwszej trójce wyników oraz 25 słów kluczowych w TOP10. Największy wzrost można zaobserwować w statystykach dla TOP50 – tam w pół roku udało się umieścić stronę na aż 500 fraz.

Branża obuwnicza

Równie dobre wyniki uzyskał sklep internetowy z branży obuwniczej, który także powierzył nam pozycjonowanie strony internetowej w grudniu 2020 roku. Tam widoczność była tylko minimalnie większa – również nie było żadnych fraz na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania, a w TOP50 strona klienta była widoczna na około 50 fraz. W czerwcu 2020 roku witryna wyświetlała się już na 150 fraz w TOP10, a jedna fraza znalazła się nawet w TOP3. Liczba fraz w pierwszej pięćdziesiątce wyników zanotowała największy, bo aż sześćdziesięciokrotny wzrost.

Branża elektrotechniczna

Trzeci, niemniej przekonujący przykład pochodzi z branży elektrotechnicznej. Ten klient jest z nami już od czerwca 2019 roku, więc nasi pozycjonerzy mieli dwa lata na wprowadzenie modyfikacji na stronie. Jak zmieniły się wyniki podczas trwania umowy?

  • TOP3 – wzrost z 18 do 218 fraz kluczowych,
  • TOP10 – wzrost z 145 do 1099 fraz kluczowych,
  • TOP50 – wzrost z 999 do 4656 fraz kluczowych.

Pozycjonowanie stron internetowych – efekty

Dzięki poprawie miejsc w wynikach wyszukiwania u klientów zwiększył ruch organiczny, który z kolei pociągnął za sobą zwiększenie liczby klientów oraz zysków firmy. Takie wyniki nie są rzadkością, ale nie można zakładać, że będą osiągalne dla każdej marki. Wiele zależy od przebiegu współpracy na linii agencja-klient. Jeśli klient szybko przekazuje dane dostępowe do strony i wdraża poprawki rekomendowane przez specjalistę SEO, proces pozycjonowania strony internetowej ma dużo większą szansę być efektywny. Niezwykle istotny jest również szybki przepływ informacji. Z punktu widzenia pozycjonowania kluczowe jest, by specjalista SEO z wyprzedzeniem wiedział o zmianach na stronie planowanych przez klienta, bo takie innowacje niepoprzedzone konsultacją z pozycjonerem mogą zniszczyć wiele miesięcy prac nad widocznością strony.

Nasze wyniki

-82.64%

średni spadek kosztu
wejścia użytkownika na stronę*

 

98%

przedłużanych umów

 

+506,28%

średni wzrost widoczności w TOP10*

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest procesem obejmującym dwa podstawowe obszary działań – stąd podział na on-site SEO i off-site SEO. Segmentacja ta jednak istnieje wyłącznie po to, by ułatwić przyswajanie wiedzy z tematu, bo skuteczne pozycjonowanie stron w Google wymaga łączenia działań z obu tych zakresów. Wyjaśnijmy jednak pokrótce, co oznaczają te dwa pojęcia.

 

On-site SEO – co to jest?

On-site SEO – jak sama nazwa wskazuje – oznacza wszelkie działania optymalizacyjne w obrębie strony internetowej. Ich celem jest przyspieszenie działania witryny oraz sprawienie, by jej używanie było proste i wygodne dla użytkownika. Choć istotę pojęcia można zamknąć w jednozdaniowej definicji, to elementów, które wchodzą w grę przy ulepszaniu strony internetowej, jest mnóstwo. W przypadku każdej witryny ustalany jest inny plan działań, a wymagające optymalizacji obszary wyłania się przy przeprowadzaniu audytu SEO. Najczęściej pozycjonowanie stron w Google obejmuje wprowadzenie zarówno zmian czysto technicznych, jak i uzupełnienie strony o teksty nasycone frazami kluczowymi. Do działań najczęściej podejmowanych w ramach on-site SEO należą:

 

Minifikacja kodu JS i CSS

Proces ten polega na usuwaniu z kodu zbędnych znaków i komentarzy oraz opcjonalnie na zmianie długich nazw funkcji na krótsze. W jej wyniku zmniejsza się rozmiar strony, a to z kolei umożliwia szybsze pobieranie i renderowanie strony.

 

Eliminacja błędów

Jeśli na przykład w obrębie domeny została usunięta treść podstron, w wyniku czego po wejściu na nie użytkownik widzi błąd, pozycjoner wprowadza przekierowania 301 do innych zakładek.

 

Formatowanie tekstów

Aby strona była wysoko oceniana przez algorytmy, umieszczane w niej teksty muszą być łatwe do przyswojenia dla użytkownika. Dlatego niezbędne jest ich odpowiednie sformatowanie (nagłówki H1, H2,H3, podział na akapity, wypunktowania itp.).

 

Dodawanie tekstów

W rankingu Google wysoko znajdują się strony, które oferują użytkownikowi dużą ilość wysokiej jakości przydatnych treści. Dlatego optymalizacja najczęściej wymaga uzupełnienia witryny o różnego rodzaju treści. Podstawowym działaniem jest wprowadzenie opisów kategorii i produktów w przypadku sklepów internetowych lub opisów oferty w przypadku branż usługowych. Pozycjoner może też zdecydować o dodaniu treści na stronę główną oraz do innych podstron albo założenie bloga, by stworzyć przestrzeń do umieszczania większej ilości contentu.

 

Wprowadzanie fraz kluczowych

Wysokie pozycje w wyszukiwarce w dużej mierze są uzależnione od występowania w tekście fraz kluczowych, czyli zapytań wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę. Pozycjonowanie stron w Google wymaga więc wyodrębnienia fraz z największym potencjałem dla danego biznesu i nasycenia nimi istniejących i nowych tekstów.

 

Eliminacja duplikatów treści

Teksty skopiowane z innych stron internetowych (np. opisy produktów od producenta) lub powtarzane na różnych podstronach w ramach tej samej domeny zmniejszają wartość witryny dla robotów sieciowych. Dlatego pozycjonowanie marki wymaga usunięcia duplikatów i zastąpienia ich oryginalnymi treściami lub zastosowania tagów canonical, jeśli ten sam tekst musi znajdować się w wielu zakładkach.

 

Kompresja zdjęć i filmów

Materiały wizualne na stronie muszą mieć wysoką jakość, ale nie powinny zajmować zbyt wiele miejsca. Wtedy bowiem strona ładuje się znacznie dłużej, co sprawia, że zyskuje niższą ocenę zarówno algorytmów, jak i internautów.

 

Wprowadzenie znaczników meta

Znaczniki meta nie pojawiają się na stronie internetowej, ale stanowią ważne informacje dla robotów wyszukiwarek, które oceniają witrynę. Do najważniejszych elementów tego typu należą meta title – tytuły poszczególnych zakładek – oraz meta description – krótkie opisy zawartości danej podstrony.

 

Wprowadzenie cacheowania przez przeglądarkę

Dzięki niemu po pierwszej wizycie użytkownika na stronie na twardym dysku jego urządzenia zapisywane są dane o witrynie. To sprawia, że przy kolejnej wizycie nie jest konieczne ładowanie wszystkich elementów strony od zera, więc ładuje się ona szybciej.

 

Przebudowa menu

Jeśli nawigacja po stronie jest nieintuicyjna dla użytkownika, strona nie ma szans na uplasowanie się na czołowych pozycjach w rankingu. Dlatego niejednokrotnie potrzebna jest przebudowa menu, by zwiększyć jego użyteczność dla użytkownika.

Każda witryna to jednak osobny przypadek, dlatego nie zawsze pozycjoner wykonuje wszystkie wyżej wymienione działania, a czasem dodaje do listy inne, o których nie wspomnieliśmy. Dlatego profesjonalny audyt SEO to tak istotny element każdego procesu pozycjonowania strony internetowej.

Off-site SEO – co to znaczy?

Off-site SEO to inaczej proces budowania profilu linków zewnętrznych (link building). Wysokiej jakości baza linków jest dla robotów sieciowych sygnałem, że dana witryna jest chętnie polecana przez użytkowników, więc można ją uznać za wartościową. Część takich linków zazwyczaj pojawia się bez udziału pozycjonera – internauci sami umieszczają odnośniki do interesujących treści czy produktów na forach lub stronach internetowych. Ta liczba jednak nie jest wystarczająca, by bić się o czołowe pozycje w rankingach wyszukiwarek. Dlatego jednym z elementów pozycjonowania stron internetowych jest zdobywanie linków, które zwiększą “moc” witryny w ocenie algorytmów. Jak wygląda pozyskiwanie takich odnośników? Strategii jest sporo. Wśród najpopularniejszych znajdują się takie jak:

 

Umieszczenie linków w ogólnodostępnych miejscach

Oznacza to wklejanie linków do strony na forach branżowych, w wątkach powiązanych z daną kategorią produktów czy zagadnieniem z artykułu blogowego. Jest to sposób coraz rzadziej wykorzystywany, między innymi z powodu zmniejszenia się popularności forów.

 

Wymiana linków z influencerami, specjalistami z branży itp.

Można również wykorzystać znajomości branżowe lub zawrzeć nowe i poprosić o umieszczenie linku do witryny na cudzej stronie w zamian za odwzajemnienie tej uprzejmości. W takim przypadku możemy dostarczyć partnerowi tekst z linkiem lub on sam może stworzyć artykuł na temat naszej firmy.

 

Prośba o recenzję w zamian za produkty

Ten sposób pozyskiwania linków dostępny jest dla sklepów internetowych. Polega na przesyłaniu darmowych próbek do influencerów z danej tematyki, którzy umieszczają na swoich stronach swoją ocenę tych przedmiotów wraz z linkiem do sklepu internetowego. Jest to działanie o tyle skuteczne, że nie tylko zapewnia linki, ale także zwiększa świadomość marki i ma znaczenie PR-owe. Korzystając z tej metody, trzeba jednak liczyć się z ryzykiem, że recenzje mogą nie być tak pochlebne, jak byśmy sobie tego życzyli.

 

Umieszczanie linków na tzw. zapleczach

Zaplecza są stronami stworzonymi specjalnie po to, by wspierać budowanie pozycji innych witryn. Agencje zajmujące się pozycjonowaniem firmy w Google przeważnie mają własną bazę zaplecz, na których mogą umieszczać linki do stron klientów. Droższe pakiety obejmują jednak często również budowę dedykowanych zaplecz dla marki, które pozostają do dyspozycji klienta również po wygaśnięciu umowy.

 

Kupowanie linków

Powszechnym działaniem jest również kupowanie linków na portalach informacyjnych, stronach branżowych, blogach i w innych wartościowych miejscach w internecie. Płacąc ustaloną kwotę, możemy przesłać napisany przez siebie artykuł lub też zamówić wpis z linkiem kierującym do konkretnej podstrony naszej witryny. Powierzchnię pod takie artykuły sponsorowane oferuje wiele stron internetowych – począwszy od niewielkich, branżowych, aż po duże portale typu WP czy Onet.

Linkowanie zewnętrzne – gdzie linkować stronę?

Kilkanaście lat temu powszechny był proceder linkowania strony wszędzie, gdzie to możliwe. Zaowocowało to tworzeniem spamerskich stron o bardzo niskiej jakości, które służyły wyłącznie linkowaniu i nie przedstawiały żadnej wartości dla użytkownika. Początkowo taka strategia przynosiła wyniki, jednak Google szybko ukróciło te praktyki, wprowadzając aktualizację swojego algorytmu znaną pod nazwą Pingwin. W jej wyniku nastąpiła rewolucja w świecie SEO. Z dnia na dzień witryny z topowych miejsc spadały na samo dno internetu, ustępując miejsca stronom, w których stosowano uczciwsze praktyki.

Linkowanie zewnętrzne – gdzie linkować stronę?

Dzisiaj pomóc w pozycjonowaniu firmy w Google mogą już tylko wysokojakościowe linki, dlatego zanim zdecydujemy się na podlinkowanie naszej strony w innej witrynie, warto sprawdzić jej jakość. Pomagają w tym specjalistyczne narzędzia, takie jak Ahrefs, Surfer SEO, Senuto czy Semstorm. Możemy w nich zobaczyć, jakie strony osiągają dużą widoczność i topowe pozycje w rankingach wyszukiwarek, a tym samym są uznawane przez algorytmy za wartościowe. Nie zawsze musimy jednak kupować miejsce pod artykuły sponsorowane w gigantycznych portalach. Z reguły publikacje na takich stronach są bardzo drogie, więc szybko wyczerpują budżet na linkowanie. Niejednokrotnie bardziej opłacalny jest dobór mniejszych portali lokalnych lub branżowych, które mają długą historię i cieszą się dobrą opinią, choć nie są tak rozpoznawalne. Dzięki temu w ramach tego samego budżetu zyskujemy więcej wartościowych linków, które pomagają nam budować widoczność w sieci. Warto też przeanalizować, na jakich stronach spędzają czas odbiorcy, którzy mogliby być zainteresowani naszą ofertą – jeśli ich znajdziemy, możemy nie tylko zdobyć linki, ale także pozyskać dzięki artykułom nowych klientów.

Artykuły sponsorowane możemy zamawiać albo bezpośrednio u wydawców danego portalu, albo też przez platformę zajmującą się pośredniczeniem w takich transakcjach. Druga z opcji jest o tyle prostsza, że możemy zapoznać się z listą współpracujących z platformą portali oraz cennikiem umieszczania artykułów w poszczególnych miejscach, a więc mamy zgromadzone wszystkie informacje w jednym miejscu. Bezwzględnie nie powinniśmy jednak korzystać z ofert na Allegro i podobnych platformach, w których sprzedający oferują kilkaset czy nawet kilka tysięcy linków za groszowe kwoty. Takie linki w najlepszym przypadku będą całkowicie bezwartościowe i nie wpłyną na pozycję w wyszukiwarkach, a w najgorszym mogą nawet obniżyć pozycję strony.

Pozycjonowanie stron internetowych a UX, czyli gdzie umieszczać treści?

Ogromną rolę w pozycjonowaniu strony ma duża ilość zoptymalizowanej pod wyszukiwarki treści. Aby zyskać widoczność na rozchwytywane frazy, potrzebne są często teksty nawet na kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy znaków. Takie “ściany tekstów” kłócą się jednak z podejściem, że strona powinna być jak najwygodniejsza dla użytkownika i intuicyjna w obsłudze. Jeśli bowiem przykładowo wstawimy taką ilość treści na początku zakładki z kategorią produktów, odbiorca zniechęci się, zanim dotrze do sprzedawanych przedmiotów. Dlatego powszechną praktyką jest publikowanie tekstów pod SEO na dole strony, pod listingiem z produktami. Takie działania są jak najbardziej poprawne i poprawiają pozycję strony, nie kolidując z wygodą użytkownika.

Warto jednak pamiętać, że nie należy ukrywać tekstów na stronie. Jeszcze całkiem niedawno popularne było zamaskowywanie tekstów poprzez ustawianie białego fontu na białym tle – dzięki temu strona miała rzekomo spełniać wymogi robotów sieciowych, a równocześnie pozostawać prosta, nieprzeładowana contentem. Takie działania wchodzą jednak w szarą strefę pozycjonowania, a wręcz zahaczają o black hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki, które nie są premiowane przez wyszukiwarki, a wręcz mogą sprowadzić kary od Google. Dlatego wszystkie teksty pod pozycjonowanie firmy w Google powinny być jawne.

Black hat SEO

Jeśli chcemy pozycjonować markę się na bardziej ogólne frazy branżowe, które nie nawiązują bezpośrednio do sprzedawanych produktów czy kategorii przedmiotów w sklepie, najlepszym rozwiązaniem jest zaimplementowanie na stronie bloga z poradami. Częstą praktyką jest wzmacnianie pozycji strony poprzez artykuły na tematy cieszące się dużym zainteresowaniem na stronach innych marek w branży. Takie teksty nasycone nawet kilkudziesięcioma frazami kluczowymi znacznie poprawiają widoczność witryny i przyciągają osoby, które rozważają zakup konkretnych produktów, ale nie są jeszcze gotowe do sfinalizowania transakcji.

Pozycjonowanie strony internetowej – od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania?

Pozycjonowanie strony internetowej jest wymagającym procesem, ponieważ miejsce strony w wynikach wyszukiwania zależy od wielu czynników, a na część z nich pozycjoner nie ma wpływu. Do takich elementów należą między innymi:

  • historia domeny – ocenę strony wystawianą przez roboty sieciowe niełatwo jest zmienić, więc jeśli w przeszłości domena została uznana za mało wartościową, potrzeba bardzo dużo czasu i starań, by podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Strona może dostać etykietkę niskojakościowej z powodu błędów, problemów z ładowaniem, spamerskich tekstów, ale też przez stosowanie nieuczciwych praktyk SEO czy umieszczanie nieodpowiednich (np. pornograficznych) treści. Dlatego należy szczególnie uważać, gdy kupujemy domenę z rynku wtórnego, czyli taką, która już działała w internecie, ale wróciła do sprzedaży, bo nie została opłacona.
  • wiek domeny – młode strony, które dopiero zaczynają budować swoją wiarygodność, mają mniejszą szansę na znalezienie się na najwyższych pozycjach w rankingach wyszukiwarek. Trzeba też pamiętać, że samo indeksowanie nowych podstron może trwać nawet kilka tygodni, dlatego potrzeba dużo pracy i cierpliwości, by nowa strona zyskała zadowalającą widoczność w sieci.
  • siła konkurencji – nie można zapominać, że konkurencyjne marki również cały czas pracują na swoje wyniki. Jeśli działamy w popularnej branży, w której jest już sporo dużych graczy, zajęcie czołowych pozycji na najpopularniejsze frazy będzie wymagało sporych nakładów finansowych. Nie zawsze jednak walka o te słowa kluczowe ma sens – niejednokrotnie bardziej opłaca się inwestować w nieco mniej konkurencyjne słowa kluczowe, które jednak mają duży potencjał sprzedażowy. Dlatego tak ważnym elementem pozycjonowania strony internetowej jest audyt połączony z analizą konkurencji. Na jego podstawie pozycjoner może zaproponować najlepszą w danym przypadku i przy konkretnym budżecie strategię pozycjonowania.
  • zmiany w algorytmie Google – lista czynników branych pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki nie jest w pełni znana, a dodatkowym utrudnieniem przy pozycjonowaniu strony internetowej są jego ciągłe aktualizacje. Każda z nich może spowodować nieoczekiwany spadek lub przeciwnie – sprawić, że strona znajdzie się wyżej w wynikach. Pozycjonowanie marki wymaga więc nieustannego śledzenia trendów i tendencji, aby przewidywać, w którą stronę pójdą zmiany algorytmu. Dzięki temu aktualizacje działają na korzyść strony, zamiast jej szkodzić.
  • budżet na optymalizację – oczywiste jest, że w ramach niewielkiego budżetu możliwości są ograniczone, a uzyskanie satysfakcjonujących wyników zajmuje wiele czasu. O tym, jakie środki należałoby przeznaczyć, by stanąć w szranki z konkurencją, informuje pozycjoner po zapoznaniu się ze stroną i prześledzeniu działań konkurencji.

Strategie pozycjonowania stron w internecie

Na dobór strategii pozycjonowania znaczący wpływ ma cel wyznaczony przez klienta. Oczywiście nadrzędnym celem zawsze jest zwiększenie ruchu na stronie i zysków firmy, ale chodzi tu o bardziej szczegółowy plan. Przykładowo jeśli pozycjonowana będzie strona z branży usługowej – witryna salonu kosmetycznego, gabinetu stomatologicznego czy mechanika – celem będzie dotarcie do użytkowników znajdujących się maksymalnie kilkanaście kilometrów od siedziby firmy. W takich wypadkach nie opłaca się inwestowanie w ogólne frazy wpisywane przez internautów w całej Polsce. Lepiej skupić się na lokalnych słowach kluczowych, czyli taki zawierających nazwę regionu, miejscowości czy nawet dzielnicy, np. “stomatolog dziecięcy Olsztyn” czy “mechanik samochodowy Naramowice”. Pozycjonując się na takie frazy, mamy mniejszą konkurencję, a trafiamy do lepiej dobranej grupy odbiorców. W przypadku pozycjonowania lokalnego firm usługowych warto też zainwestować w optymalizację elektronicznej wizytówki w Google My Business. Dzięki niej informacje o profilu działalności firmy, opiniach internautów czy adresie będą wyświetlały się użytkownikom map Google.

Strategie pozycjonowania stron w internecie

Takie działania są z kolei nieopłacalne w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, które obsługują klientów z całego kraju czy nawet z zagranicy. W ich przypadku bardziej opłaca się postawić na pozycjonowanie na frazy long tail, czyli tak zwane długie ogony. Są to zapytania wpisywane do wyszukiwarki składające się z co najmniej kilku wyrazów. Przykładowo mogą to być frazy w stylu: “rolety wewnętrzne na okna dachowe zaciemniające” czy “fotel ogrodowy wiszący podwójny”. Im bardziej sprecyzowane hasła, tym mniejsza konkurencja do pozycjonowania, a więc łatwiej zdobyć wysokie pozycje w rankingu. Pozycjonowanie strony na wiele fraz long tailowych może więc być tańsze, ale też skuteczniejsze niż walka o rozchwytywane, ale bardzo ogólne frazy. Warto jednak pamiętać, że ta zależność działa też w drugą stronę: im bardziej precyzyjne frazy, tym mniejsza jest ich miesięczna liczba wyszukań. Dlatego kluczem do skutecznego pozycjonowania marki w Google jest zachowanie odpowiedniego balansu między kosztem pozycjonowania na daną frazę a zyskiem, jaki można dzięki niej osiągnąć.

CMS a pozycjonowanie

Istotne w ofercie pozycjonowania stron internetowych w Verseo jest fakt, że zajmujemy się poprawianiem pozycji stron opartych zarówno o własne rozwiązania Klientów, jak i różne systemy CMS (content management system – ang. system zarządzania treścią). Na internetowym rynku znajduje się wiele tego typu rozwiązań – od płatnych po w swoich podstawowych wersjach w pełni darmowe, takie jak WordPress czy Joomla.

 

Pozycjonowanie stron WordPress

WordPress to jeden z najpopularniejszych CMSów na świecie, który “napędza” zarówno małe witryny, jak i wielkie portale. Z uwagi na prostą obsługę system ten dobrze nadaje się do stron różnego rodzaju – firmowych wizytówek, typowych blogów, serwisów contentowych czy e-sklepów. Jego największą siłą jest uniwersalność – dzięki ogromnej i stale powiększającej się liczbie wtyczek WordPress może być niemal dowolnie modyfikowany, by dopasować stronę do wymagań właściciela. Wśród nich warto wyróżnić WooCommerce – plugin pozwalający zamienić stronę opartą o WP w funkcjonalny sklep internetowy.

Dobrze skonfigurowany WordPress to wdzięczna platforma do pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Wszechstronność tego oprogramowania i dość dobra współpraca z crawlerami Google gwarantuje spore pole do pozycjonerskiej kreatywności.

 

Pozycjonowanie stron Joomla

Joomla! podobnie jak WordPress jest uniwersalnym i dość prostym w obsłudze systemem. Z uwagi na zastosowane rozwiązania jeszcze kilka lat temu znacznie lepiej nadawał się do stron z dużą ilością treści i wieloma podstronami – w toku rozwoju Joomla! zyskała nieco wszechstronności i dziś przy odrobinie wysiłku da się bez specjalistycznej wiedzy stworzyć w zasadzie dowolną stronę, również mikrowitrynę. Tak jak wspomniany wyżej WP, również Joomla! może zostać wyposażona w tysiące komercyjnych i darmowych dodatków, które zwiększają użyteczność strony, chociaż nie jest ich aż tyle, co w przypadku nieco popularniejszego konkurenta. Samo słowo “Joomla” wywodzi się z języka suahili i jest synonimem jedności, wspólnoty.

Czy Joomla! i pozycjonowanie z Verseo to dobre połączenie? Jeszcze jak!

 

Pozycjonowanie stron Drupal

Drupal jest teoretycznie mało znany w internetowej świadomości, chociaż korzysta z niego ponad milion stron na całym świecie, a sam CMS ma blisko dwudziestoletnią tradycję. Drupal natywnie umożliwia zarządzanie metadanymi, a pakiet wtyczek umożliwia dodatkowe poszerzenie pozycjonerskich opcji, pozycjonowanie jest więc nie tylko możliwe, ale również – na ile to możliwe – wygodne.

 

Pozycjonowanie stron – inne CMSy

A jeśli trzeba będzie postawić na niestandardowe rozwiązania i inne, mniej znane systemy zarządzania treścią, specjaliści SEO z Verseo dobiorą narzędzia idealnie dostosowane do technicznych wymagań oprogramowania oraz potrzeb Klienta. Z uwagi na ogromne doświadczenie naszych pozycjonerów jeżeli wiemy, że dany system może ograniczać efekty działań SEOwców, przeanalizujemy stronę i zasugerujemy wprowadzenie koniecznych zmian.

Witold Chęciński
Strategic Business Development Manager

W ramach współpracy zapewniamy:

  • Kompleksowy audyt seo strony internetowej
  • Wybór najbardziej efektywnych słów kluczowych do pozycjonowania
  • Optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek
  • Stały monitoring pozycji oraz linków przychodzących
  • Wyprowadzanie strony z filtra/kary nałożonej przez wyszukiwarki
  • Opracowanie treści SEO (SEO Copywriting)
  • Dedykowanego specjalistę SEO i opiekuna handlowego

Darmowa wycena