Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Audyt stron internetowych

audyt stron internetowych

Dobrze skonstruowana i perfekcyjnie działająca strona internetowa to w obecnych czasach jedno z najważniejszych narzędzi firmy. Nierzadko zdarza się jednak, że witryna nie działa tak, jak powinna lub nie spełnia swoich funkcji bez wyraźnej przyczyny. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest audyt. Dowiedz się, co to takiego, jakie są typy audytów stron internetowych i dlaczego są tak przydatne!

Czym jest audyt stron internetowych?

Słownik Języka Polskiego definiuje audyt jako „kontrolę przedsiębiorstwa pod względem finansowym i organizacyjnym, wycenę jego majątku oraz analizę perspektyw jego rozwoju, przeprowadzaną przez ekspertów”. W praktyce jest to bardzo szerokie pojęcie odnoszące się nie tylko do całych przedsiębiorstw, instytucji czy innych organizacji, ale również ich konkretnych jednostek organizacyjnych, procesów czy projektów. Audyty przeprowadza się również w przestrzeni cyfrowej wobec systemów, aplikacji lub stron internetowych. Sprowadzają się one przede wszystkim do kontroli, rozpoznania problemów i analizy perspektyw.

Audyt stron internetowych może dotyczyć różnych obszarów. Polega na sprawdzeniu jej działania oraz rozpoznaniu przyczyn, dla których nie pozwala osiągać oczekiwanych rezultatów. Analiza może dotyczyć zarówno wymiaru technicznego, jak i prawnego, marketingowego czy ogólnobiznesowego. W każdym przypadku powinien to być bardzo dokładny proces, koniecznie realizowany przez obiektywny podmiot. Dlatego audyt stron internetowych w zasadzie zawsze zleca się zewnętrznej jednostce – takiej, która nie miała nic wspólnego z tworzeniem czy obsługą danej witryny. Niezbędne jest bowiem ujawnienie wszelkich wad czy problemów – a do tego potrzeba obiektywności.

Po co wykonuje się audyty stron internetowych?

Audyty stron internetowych przeprowadza się szczególnie wtedy, gdy ich właściciele szukają rozwiązań pewnych problemów lub też przyczyn braku oczekiwanych efektów. W zależności od przyczyn chęci przeprowadzenia analizy dotyczy ona konkretnego obszaru witryny, Może być również przeprowadzana w celu skontrolowania wyników podejmowanych działań. Audyt określonego typu warto przeprowadzić np. gdy:

  • działania w zakresie pozycjonowania nie przynoszą oczekiwanych efektów,
  • mimo zwiększonego ruchu na stronie sprzedaż ciągle stoi w miejscu,
  • użytkownicy spędzają na stronie dużo czasu, ale nie przechodzą na kolejne podstrony itp.

Audyt stanowi wówczas bazę do podjęcia działań naprawczych, pozwalając na rozpoznanie przyczyn występujących problemów. Może również stanowić pomoc w podjęciu decyzji dotyczących rozpoczęcia współpracy z agencją SEO/agencją marketingową czy też zmiany dostawcy tego typu usług.

Typy audytów stron internetowych

Stronę internetową można poddać różnym typom audytów dopasowanych do konkretnych potrzeb i problemów. Wyróżniamy trzy główne rodzaje audytów stron www:

  • audyty IT,
  • audyty marketingowe (biznesowe),
  • audyty prawne.

Audyty IT

Pierwsza grupa dotyczy zagadnień czysto informatycznych. Można w niej wyróżnić przede wszystkim:

  • audyt bezpieczeństwa,
  • audyt wydajności,
  • audyt legalności oprogramowania.

Polegają one na sprawdzaniu parametrów technicznych strony i wyszukiwaniu błędów, które mogą obniżać uzyskiwane wyniki lub stwarzać konkretne zagrożenia.

Audyty marketingowe

Audyty marketingowe nazywane również biznesowymi odnoszą się przede wszystkim do tego, jak funkcjonowanie strony wpływa na obroty firmy. W tej grupie można wyróżnić:

  • audyt SEO,
  • audyt UX,
  • audyt systemów analitycznych (np. Google Analytics),
  • audyt kampanii reklamowych.

Polegają one na analizie strony pod kątem optymalizacji w zakresie wymogów wyszukiwarek lub też zachowań użytkownika. Przeprowadzane przez ekspertów są w stanie wskazać wiele istotnych błędów i sposobów na ich skorygowanie. Dzięki audytowi można się też dowiedzieć, dlaczego określone wysiłki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów biznesowych.

Audyty prawne

Należy pamiętać, że strona internetowa musi działać zgodnie z prawem. Szczególnie firmy oraz instytucje muszą przestrzegać przepisów dotyczących chociażby ochrony danych osobowych czy praw konsumenta. W tej grupie najczęściej przeprowadza się:

  • audyt RODO (związany z ochroną danych osobowych),
  • audyt regulaminu sklepu internetowego.

Polega przede wszystkim na analizie stosowanych procedur i zapisów oraz ich zgodności z wymogami prawa.

Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO to jedno z ważniejszych narzędzi, jakie można wykorzystać do poprawy wyników strony internetowej. Pozycjonowanie to bowiem obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów na promowanie strony. Polega na dogłębnej analizie wszystkich parametrów mających wpływ na SEO. Jego zakres nie jest sztywno określony, ale na pewno powinien zapewniać:

  • przegląd wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO elementów strony,
  • ocenę ich optymalizacji i dostosowania do wymogów wyszukiwarek,
  • wskazanie mocnych i słabych punktów aktualnego stanu optymalizacji serwisu,
  • wskazanie możliwości poprawy optymalizacji w konkretnych obszarach,
  • wykrycie problemów w dostosowaniu strony do wytycznych.

Wynikiem audytu SEO powinien być wyczerpujący raport, który może stanowić wyznacznik postępowania podczas dalszej optymalizacji strony. Od audytora wymaga się znajomości najnowszych wytycznych SEO i trendów użyteczności, a także skrupulatności i obiektywizmu.

Dlaczego audyt SEO jest tak ważny?

Obecnie SEO często nazywa się najważniejsza i najskuteczniejszą formą reklamy dla firm. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, szeroki dostęp do usług internetowych sprawia, że coraz więcej osób używa Google do poszukiwania informacji o produktach czy usługach. Oznacza to, że brak obecności w wynikach wyszukiwania jest tożsamy z utratą możliwości zdobycia wielu nowych klientów. Ponadto algorytmy wyszukiwarki Google stają się coraz bardziej dopracowane. Dzięki temu na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania zazwyczaj faktycznie znajdują się strony prezentujące najciekawsze, najbardziej wyczerpujące i rzetelne informacje na dany temat. To prowadzi do wzrostu zaufania względem wyborów algorytmów. W efekcie aż 92% użytkowników Google nawet nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania. Aby znaleźć się w ich zasięgu, trzeba więc wróżyć intensywne działania z zakresu pozycjonowania.

Audyt stron internetowych pod kątem SEO jest tak istotny również z innego powodu. Pozycjonowanie bazuje tak naprawdę na założeniach – algorytmy są cały czas udoskonalane, ale precyzyjne wytyczne, jakimi się kierują przy ustalaniu pozycji strony, są nieznane. Mówi się jednak nawet o ponad 200 czynnikach decydujących o pozycji witryny. Dlatego też wytyczenie złotych standardów czy sztywnych ram postępowania w tym zakresie jest niemożliwe. Audyt SEO przeprowadzony dla konkretnej strony internetowej pomaga jednak sprawdzić, co działa, a co nie. Dzięki temu można wdrażać coraz skuteczniejsze procedury.

Co obejmuje audyt SEO?

Audyt stron internetowych pod kątem SEO powinien być na pewno drobiazgowy. Wymaga przyjrzenia się wielu aspektom działania witryny i jej rozmaitym parametrom. Najważniejsze są jednak kwestie dotyczące:

  • indeksowania – sprawdzenia poprawności indeksowania stron;
  • słów kluczowych – analizy fraz, na które widoczna jest strona;
  • treści – ich wpływu na wzmocnienie właściwych fraz;
  • linkowania – poprawności jego wykonania oraz efektów w zakresie wzmacniania właściwych podstron;
  • kanibalizacji fraz – sprawdzenia, czy w obrębie strony nie istnieją zakładki, które pozycjonują się na te same słowa kluczowe;
  • duplicate content – powielonych treści;
  • pozycjonowania long tail – zasobów umożliwiających pozycjonowanie na frazy tzw. długiego ogona;
  • adresów URL – ich poprawności oraz „przyjaznej” struktury;
  • znaczników meta – ich poprawnego wyświetlania, struktury oraz zawartości słów kluczowych;
  • responsywności – poprawnego wyświetlania się strony na urządzeniach mobilnych;
  • bezpieczeństwa – skuteczności zastosowanych zabezpieczeń;
  • wydajności – szybkości ładowania podstron i ich zawartości.
Dla kogo jest audyt SEO?

Audyt SEO to bardzo ważne narzędzie w zasadzie dla każdej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy pracujesz nad pozycjonowaniem, czy dopiero masz zamiar podjąć działania w tym kierunku, przeprowadzenie audytu będzie doskonałym punktem wyjścia. Profesjonalnie przeprowadzony audyt SEO jest źródłem wielu cennych informacji i może pomóc w niemal natychmiastowej poprawie strategii pozycjonowania. Szczególnie wskazane będzie jego przeprowadzenie:

  • w procesie tworzenia strony internetowej,
  • w momencie wprowadzenia kluczowych zmian na stronie,
  • przed zmianą strategii pozycjonowania lub dostawcy usług SEO,
  • w celu eliminacji kar lub zagrożeń z tego tytułu.

Nawet jeśli nie dysponujesz środkami, które pozwoliłyby Ci na zatrudnienie profesjonalnego audytora, zawsze warto skorzystać z szybkiego, automatycznego i darmowego audytu online. Dzięki temu zyskasz ogólne pojęcia na temat obszarów, które wymagają poprawy. Uzyskane w ich wyniku raporty nie są bardzo szczegółowe, ale na pewno mogą się okazać użyteczne!

Na czym polega audyt UX?

UX to skrót od „User Experience”, co oznacza doświadczenie użytkownika. Tym mianem określa się wszystkie odczucia, jakich doświadcza osoba korzystająca z danej strony internetowej. Te bywają zaś zarówno pozytywne, jak i negatywne. Użyteczna strona internetowa (czyli taka z dobrym UX) jest wygodna w obsłudze, szybka i intuicyjna. Pozwala łatwo znaleźć poszukiwane informacje, nie denerwuje wyskakującymi oknami czy nadmierną ilością reklam. Prowadzi użytkownika gładko przez wszystkie kroki procesu zakupowego i umożliwia łatwe oraz przyjemne dokonanie konwersji. Istnieje jednak również druga strona medalu. Chyba każdy użytkownik Internetu znalazł się choć raz na stronie, z której chciał czym prędzej uciec. Powolne działanie, niewygodny interfejs, brak ważnych informacji to tylko niektóre problemy, które mogą się pojawiać na witrynach – co ważne, nawet na tych bardzo starannie skonstruowanych. Twórcom strony często trudno spojrzeć na swoją pracę z dystansu, dlatego mogą nie zauważać pewnych istotnych błędów. Wówczas niezwykle przydatny okazuje się audyt UX.

Podobnie jak inne audyty stron internetowych ten dotyczący UX powinien być przeprowadzany przez bezstronny podmiot. Polega na przetestowaniu, czy witryna spełnia założone cele. Można go przeprowadzać różnymi metodami.

Jak wygląda audyt UX?

Analiza użyteczności strony internetowej może być przeprowadzana przy użyciu różnych metod i narzędzi. Kompleksowy audyt UX strony internetowej powinien obejmować wiele różnych sposobów analizy jej działania. Jakie to sposoby?

  • Analiza ekspercka – heurystyczna i poznawcza

Dwie metody analizy eksperckiej stosują wypracowane metodologie UX w celu oceny użyteczności strony internetowej.

Analiza heurystyczna bazuje na zasadach tworzenia serwisów internetowych – np. 10 Heurystykach Nielsena i Molicha, 8 złotych zasadach Schneidermana lub 30 zasadach użyteczności Connella. Audytor dokładnie, punkt po punkcie, sprawdza dostosowanie witryny do wymogów tych zasad i wyszukuje błędy.

Drugą metodą analizy eksperckiej jest wędrówka poznawcza. Wówczas audytor wciela się w użytkownika, który chce wykonać określona czynność. Proces obejmuje testowanie różnych scenariuszy postępowania – dokonywania zakupów, zapisu do newslettera, wyszukania określonych informacji lub produktu itp.

  • Analiza zachowania użytkowników na stronie

Inną doskonałą metodą badania UX jest analiza zachowania użytkowników na stronie. Wykorzystuje ona m.in. eye tracking, czyli śledzenie ruchów gałek ocznych użytkownika w celu sprawdzenia, gdzie intuicyjnie pada jego wzrok. W ramach tej analizy wykonuje się też tzw. mapy ciepła (heatmaps), czyli graficzne diagramy pokazujące, gdzie koncentrują się kliknięcia, jak wyglądają ruchy kursora użytkownika lub do którego punktu przewija on stronę. Dzięki temu można uzyskać bardzo cenną wiedzę pozwalającą zwiększyć konwersję i uczynić witrynę bardziej przyjazną.

  • Badanie użyteczności treści

Audyt UX powinien przeanalizować także treści. Tzw. content experience mówi o tym, czy tekst zawarty na stronie jest wystarczająco konkretny i wyczerpujący, czy jest przystępny w odbiorze i czy zachęca do konwersji.

  • Przygotowanie makiet UX

Częścią audytu UX jest też przygotowanie sugestii dotyczących zmian na stronie. W tym celu przygotowuje się makiety UX. Powstają one na podstawie wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych analiz i precyzują, gdzie i w jaki sposób można dokonać usprawnień.

  • Testy A/B

Testy A/B to sposób na sprawdzenie skuteczności zaproponowanych rozwiązań. Przeprowadza się je z pomocą użytkowników. Polega na przedstawieniu dwóm grupom badawczym tej samej strony różniącej się jednym konkretnym elementem (może to być również kilka elementów, ale takie badania są mniej precyzyjne) i poproszeniu o wykonanie określonej czynności. Wyniki (w zakresie np. skuteczności konwersji) wskazują, która wersja jest lepsza z punktu widzenia użytkownika.

Dobór narzędzi wspomagających testowanie witryny zależy od przede wszystkim od celów analizy, możliwości i budżetu. Można przeprowadzać:

  • moderowane testy z użytkownikami – opierające się na konkretnych scenariuszach,
  • niemoderowane testy użytkownikami – sprawdzające naturalną reakcję na stronę,
  • analizę ruchu gałek ocznych, kursora itd. – metodę bardzo obiektywna ze względu na jej minimalną inwazyjność,
  • ankiety – kwestionariusze z pytaniami na temat witryny,
  • card sorting – rodzaj badania pozwalającego sprawdzić, czy hierarchia elementów na stronie jest właściwie odczytywana przez użytkowników,
  • paper prototyping – tworzenie papierowych makiet strony w celu ich omówienia z użytkownikami.
W czym pomaga audyt UX?

Audyt użyteczności strony internetowej to niezwykle przydatne narzędzie. Dzięki niemu można rozpoznać i usunąć wiele błędów, które negatywnie wpływają na wyniki biznesowe danego przedsiębiorstwa. Do najczęściej wykrywanych błędów UX należą:

  • niezrozumiałe nazewnictwo,
  • skomplikowane przedstawienie warunków sprzedaży, dostawy, płatności, zwrotów,
  • zbyt skomplikowana konstrukcja menu,
  • zbyt obszerne formularze,
  • nieresponsywny design,
  • brak możliwości sortowania,
  • nieintuicyjna porównywarka produktów,
  • długi czas ładowania się strony,
  • niejasna polityka cenowa,
  • brak istotnych informacji na temat dostępnych produktów czy ofert.

Niektóre z nich mogą się wydawać drobiazgami, ale wyniki po ich wyeliminowaniu mówią same za siebie. To dlatego audyt UX jest tak istotnym narzędziem biznesowym

Dla kogo jest audyt UX?

Komu przyda się audyt stron internetowych pod kątem UX? Tak naprawdę każdemu. Jest to dość czasochłonny i wymagający sporych zasobów proces, ale jego rezultaty na pewno są warte zachodu. Szczególnie przydatne jest przeprowadzanie audytów użyteczności w celu zidentyfikowania przyczyn braku skuteczności w realizacji celów biznesowych. Warto go przeprowadzić już na etapie tworzenia strony – zaowocuje to stworzeniem przyjaznej i użytecznej witryny.

W Verseo możemy stworzyć dla Ciebie audyt działań marketingowych, SEO czy UX. Umów się na bezpłatną konsultację teraz!

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Rodzaje remarketingu Google Adwords
Łukasz Kaczmarek

Remarketing z Google AdWords Re-Marketing jest to narzędzie Google Adwords, które umożliwia wyświetlanie reklam osobom, które wcześniej były na Twojej […]

bounce rate co to jest
Bounce Rate – co to jest?
Adam Kubaszewski

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to jeden z parametrów, który daje nam obraz tego, jak angażująca jest treść danej witryny, a […]

Co to jest Google Doubleclick
Joanna Michalska

Praca przy kampaniach AdWords to ogrom pracy związanej z m.in. tworzeniem kampanii, jej optymalizacją, ustaleniem stawek i wprowadzaniem zmian. Ilość […]

Raport wyszukiwanych haseł
Witold Chęciński

Wiedza na temat naszych klientów (także tych potencjalnych) i sposobu, w jaki docierają do nas, jest bardzo przydatna. Pomocny w […]

poradnik google ads dla ecommerce
Poradnik Google Ads dla e-commerce
Dominika Słomka

W Polsce istnieje ponad 40 000 sklepów internetowych*. Prowadzisz jeden z nich? Zatem biorąc pod uwagę najświeższe dane z raportu […]

Black Friday, Google Ads i mobile – trójkąt doskonały!
Maciej Popiołek

Black Friday, Google Ads i mobile – triumwirat gigantów Black Friday – święto handlu i pustych portfeli w tym roku […]