Dlaczego dobrze zaplanowana migracja serwisu internetowego jest ważna?
Unikasz spadku liczby odwiedzin
Poprzez odpowiednio wdrożone przekierowania przenosisz użytkowników na nową stronę, dzięki czemu Twoi klienci nie mają problemu z odnalezieniem Twoich produktów i usług w sieci,
Zachowujesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania
Ograniczasz do minimum ewentualne spadki pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek. Nie musisz zaczynać pozycjonowania od zera, a ewentualne wahania pozycji szybko zostają ustabilizowane, gdy algorytm przeskanuje nową witrynę,
Nie tracisz treści i plików
Masz pewność, że podczas migracji zostały przeniesione nie tylko wszystkie treści ze starej strony, ale też pliki, komentarze, konta użytkowników i inne elementy witryny niezbędne dla prawidłowego działania strony i komfortu użytkowników,
Ułatwiasz “pracę” algorytmom wyszukiwarek
Wiesz, że strona ma prawidłową strukturę linków URL, wprowadzone linki kanoniczne i zaktualizowany sitemap.xml, więc roboty wyszukiwarek mogą łatwo przeskanować witrynę i migracja strony nie odbije się źle na pozycjach organicznych,
Unikasz niepotrzebnego stresu
Migracja strony jest dobrze rozplanowana i podzielona na etapy, dlatego cały proces przebiega sprawnie, a Ty unikasz problemów i tym samym zbędnych nerwów.
Rodzaje migracji strony
Przebieg prac nad migracją strony internetowej zależy od wielu czynników, a kluczowe znaczenie dla jego ustalenia ma typ migracji. Niektóre z nich są stosunkowo proste i trwają nie więcej niż kilka dni, przygotowanie innych natomiast może zająć całe miesiące. Najpopularniejsze typy migracji to:
Zmiana hostingu
Tego rodzaju migracja strony polega wyłącznie na zmianie dostawcy hostingu i jest stosunkowo łatwa do przeprowadzenia. Jeśli przykładowo uznajemy, że opłata za miejsce na serwerze w danej firmie jest zbyt wysoka lub sam hosting nie spełnia naszych oczekiwań, możemy skorzystać z konkurencyjnej oferty i po prostu przepiąć stronę, aby wszystkie treści i pliki znajdowały się na innym serwerze. Jest to zmiana niewidoczna z punktu widzenia użytkownika strony i nie wiąże się z żadną przebudową witryny, więc stawia najmniej wyzwań podczas migracji.
Zmiana domeny
To dużo bardziej skomplikowany typ migracji strony polegający na zmianie adresu URL witryny. W tym przypadku należy przede wszystkim stworzyć stałe przekierowania 301 ze starych adresów na nowe dla wszystkich podstron w obrębie witryny. To jednak dopiero początek działań – zmiana domeny wymusza ich znacznie więcej. Należy zmienić też całe linkowanie wewnętrzne w obrębie strony oraz skontrolować poprawność działania linków zewnętrznych pozyskanych przez cały okres istnienia witryny. Konieczna jest również aktualizacja sitemap.xml a także kampanii Google Ads i ustawień w Google Analytics i Google Search Console. Jak zatem widać, zmiana domeny w wyszukiwarce google to bardzo pracowity czas dla każdego pozycjonera i chętnie weźmiemy to na siebie!
Zmiana systemu CMS
Kolejny przypadek migracji strony internetowej to przejście na nowy CMS, czyli system zarządzania treścią. Jeśli używany aktualnie CMS jest przestarzały lub niefunkcjonalny i chcemy skorzystać z innego, konieczny jest cały szereg działań przygotowujących przy przeprowadzeniu migracji. Przede wszystkim należy przenieść na nowy system wszystkie treści, pliki, zdjęcia, konta użytkowników, komentarze czy inne elementy, które znajdowały się na stronie. Na nowym CMS trzeba stworzyć strukturę całej witryny, która idealnie odwzorowuje istniejącą, oraz zadbać o wprowadzenie dokładnie takich samych adresów URL, by uniknąć występowania błędów 404. Jest to bardzo skomplikowany proces, wymagający zwykle gruntownych przygotowań i dużej ilości pracy.
Zmiana wyglądu strony
Tutaj w grę wchodzą zmiany widoczne dla użytkownika, np. nowa szata graficzna, obejmująca zmiany w menu i strukturze strony, formatowanie tekstu (np. nagłówki) czy inne elementy ważne z punktu widzenia pozycjonowania. Poziom trudności takiej migracji przy wdrożeniu nowej strony zależy od wielu czynników, na przykład wielkości strony czy liczby wprowadzanych zmian.
Fuzja stron lub wyodrębnienie subdomeny
Pierwsza z sytuacji ma miejsce, gdy chcemy połączyć dwie strony w jedną. Jest to wymagający typ migracji, ponieważ należy wziąć pod uwagę migrację z dwóch domen. Drugi typ migracji jest w zasadzie odwrotnością fuzji – oznacza wydzielenie części strony jako niezależnej domeny. Może mieć to miejsce, gdy na przykład rozwijasz markę i linia produktów czy usług ewoluuje w firmę-córkę lub kiedy chcesz wydzielić blog ze swojej strony. Jest to dużo prostszy do przeprowadzenia typ migracji.
Oczywiście typów migracji strony www może być więcej, a dodatkowo często łączą się one ze sobą, co powoduje, że proces staje się jeszcze bardziej skomplikowany. Dlatego kluczowe jest dobre przygotowanie, szczegółowy plan i zaangażowanie wszystkich osób mających wpływ na powodzenie działań (np. web developera, pozycjonera, analityka, specjalisty UX).
Jak zaplanować proces migracji serwisu www?
Migracja strony www musi zostać poprzedzona stworzeniem planu, który wyznaczy ramy działań i osadzi elementy migracji w czasie. Co należy zrobić, żeby bezproblemowo przeprowadzić proces migracji?
Wybierz koordynatora migracji
Wyznaczenie jednej osoby, która będzie czuwać nad procesem, sprawdzać postępy prac i kontrolować, co jeszcze zostało do zrobienia, usprawni działania i pozwoli uniknąć chaosu.
Wybierz czas migracji w wyszukiwarce Google
Proces migracji serwisu zaplanuj na taki moment, w którym w Twojej branży jest stosunkowo spokojnie. Przykładowo jeśli prowadzisz sklep online z zabawkami dla dzieci, na pewno nie chcesz mieć na głowie migracji przed świętami czy Dniem Dziecka, a jeśli masz pensjonat nad morzem, nie możesz sobie pozwolić na przerwy w działaniu strony w sezonie wakacyjnym i bezpośrednio przed nim. Upewnij się, że migracja nie przeszkodzi Ci w realizacji celów biznesowych.
Zrób listę elementów podlegających migracji
Wspólnie z ekspertami upewnij się, że bierzesz pod uwagę wszystkie elementy, które będzie trzeba zmigrować. (lista podstron, przekierowań, plików, grafik, linków do podmiany wewnątrz serwisu, konta pocztowe itp. – w zależności od typu migracji). Dzięki temu będziesz mieć pewność, że żadne dane nie zostaną pominięte podczas migracji.
Działaj na testowej wersji strony
Najbezpieczniej jest wprowadzać zmiany w środowisku testowym, jednocześnie utrzymując działanie starej strony aż do zakończenia procesu migracji. Dzięki temu można wprowadzać zmiany bez zbędnego pośpiechu, sprawdzając dokładnie, czy wszystko działa tak jak powinno. Ważne jest jednak by strona testowa była niepubliczna lub przynajmniej wyłączona z indeksowania przez Google.
Zrób listę elementów podlegających migracji
Wspólnie z ekspertami upewnij się, że bierzesz pod uwagę wszystkie elementy, które będzie trzeba zmigrować. (lista podstron, przekierowań, plików, grafik, linków do podmiany wewnątrz serwisu, konta pocztowe itp. – w zależności od typu migracji). Dzięki temu będziesz mieć pewność, że żadne dane nie zostaną pominięte podczas migracji.
Zaangażuj w proces ekspertów
Najlepszym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku skomplikowanych migracji jest zaangażowanie specjalisty z doświadczeniem w przeprowadzaniu takich zmian. Być może masz takich ekspertów w swoim dziale IT lub dziale deweloperów. Jeśli Twoi pracownicy nie przeprowadzali wcześniej takich migracji, warto zatrudnić zewnętrznego specjalistę lub agencję, aby migracja została przeprowadzona bezproblemowo i – co równie ważne – poprawnie.
Wpływ migracji na pozycjonowanie
Bardziej skomplikowane typy migracji nie mogą pozostać bez wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. To bardzo złożony proces, który na pewno będzie zauważalny w poziomie ruchu i liczbie fraz w TOP. Można jednak podjąć działania, które zminimalizują straty i pozwolą tak zaplanować migrację, żeby możliwy był szybki powrót do wysokich pozycji. Dzięki temu nie tracisz wszystkich wypracowanych wyników i nie zaczynasz od zera.
Najlepszym potwierdzeniem będzie nasze case study z firmą e-okularnicy.pl, która trafiła do nas właśnie w momencie migracji na inną platformę sklepową. Po roku współpracy osiągnęliśmy najlepsze wyniki w historii domeny — wzrost widoczności w TOP3 z 58 do 345 fraz, a w TOP10 z 364 do blisko 1200. Parametr ruchu w SEMSTORM wyliczany z uwzględnieniem liczby fraz, ich widoczności i wyszukiwań wskazuje wzrost z 268 do 10 425. Dzięki temu firma zaliczyła wzrost transakcji o ponad 46% oraz przychodów o ponad 67%.
Zobacz całe case study i dowiedz się, jak uzyskaliśmy takie efekty!
Ważne jest jednak tutaj, żeby jak najszybciej po podjęciu decyzji o migracji poinformować o planach pozycjonera opiekującego się stroną. Jeśli dotąd nie korzystałeś z usług SEO, i tak warto rozważyć zaangażowanie agencji zajmującej się pozycjonowaniem do udziału w procesie migracji. Każda strona naturalnie pozycjonuje się w sieci, zdobywa ruch i pozycje na niektóre frazy, a także buduje autorytet domeny, które szkoda tracić. Programiści i specjaliści od IT natomiast na pewno świetnie poradzą sobie z samą migracją pod względem technicznym, ale często brak im wiedzy z zakresu SEO niezbędnej, by przeprowadzić ten proces z jak najmniejszymi stratami w pozycji.
Najgorszym błędem klientów jest migracja bez uprzedzenia pozycjonera. Kiedy strona jest już przeniesiona, wypracowane wyniki często są nie do odratowania i cały proces budowania widoczności w sieci zaczyna się w zasadzie od samego początku.
Jaki jest udział pozycjonera w migracji strony?
Pozycjoner nie przeprowadza osobiście migracji strony. Jednak jeśli jest zaangażowany w proces, może wziąć udział w jej planowaniu i przedstawić swoje rekomendacje, jakie działania podjąć, by ograniczyć spadki widoczności witryny. Przykładowo może zalecić wyeksportowanie całych podstron (przynajmniej tych najważniejszych z punktu widzenia SEO), włącznie z tekstami alternatywnymi przy zdjęciach, meta description itp. Pozycjoner rekomenduje również, jak uniknąć duplikacji treści, wprowadzić linki kanoniczne, przekierowania i wiele innych czynności, które są niezbędne dla zachowania ruchu. Nie ma możliwości, żeby podczas migracji nie stracić na widoczności, jednak dostosowania się do zaleceń pozycjonera gwarantuje, że spadki będą jedynie chwilowe i łatwe do odbudowania.
Profesjonalna migracja strony internetowej
Migracja strony nie musi być stresującym i trudnym procesem, wystarczy powierzyć ją specjalistom! Korzystając z usług agencji, masz do dyspozycji nie tylko web developerów, ale też ekspertów UX, pozycjonerów, specjalistów od analityki i Google Ads, którzy są w stanie zaplanować migrację z uwzględnieniem aspektów ważnych w każdej z tych dziedzin. Kompleksowa obsługa daje Ci pewność, że migracja zostanie przeprowadzona poprawnie, z zachowaniem wszelkich zasad ostrożności, abyś nie stracił ani efektów SEO, ani plików i treści.
Chcesz przeprowadzić migrację strony z pomocą profesjonalistów? Skontaktuj się z nami i zapytaj o wycenę!
Spis treści
Czytasz teraz:
Migracja strony internetowej bez utraty widoczności
- Dlaczego dobrze zaplanowana migracja serwisu internetowego jest ważna?
- Rodzaje migracji strony
- Jak zaplanować proces migracji serwisu www?
- Wpływ migracji na pozycjonowanie
- Jaki jest udział pozycjonera w migracji strony?
- Profesjonalna migracja strony internetowej