Spis treści
Czytasz teraz:
Ile kosztuje reklama na YouTube?
Zamknij
YouTube to obecnie najpopularniejszy portal internetowy. Z ponad dwoma miliardami użytkowników na całym świecie dociera do ponad 1/3 wszystkich posiadaczy łącza internetowego. Nic więc dziwnego, że jest również uważany za potężne medium reklamowe. Jego siłę trudno podważyć, szczególnie w grupie wiekowej 18 – 34, która chętniej wybiera właśnie YouTube niż jakąkolwiek stację telewizyjną. Sprawdzamy, ile kosztuje reklama na YouTube i jakie możliwości stwarza!
Treści wideo to przyszłość
W ostatnich latach dużo mówi się o marketingu treści (content marketingu) i jego ogromnym znaczeniu dla promowania marek, produktów czy usług. Wiele osób utożsamia ten termin przede wszystkim z materiałami tekstowymi, jednak w rzeczywistości coraz większe znaczenie mają pliki wideo i audio – w szczególności filmy na YouTube i podcasty. To właśnie w ten sposób coraz więcej osób najchętniej przyswaja informacje. Co za tym idzie, zmienia się również optymalne środowisko dla reklamy. Dziś z możliwości płatnych treści na YouTube korzysta coraz więcej firm – również tych niewielkich i działających lokalnie. Powód? Jest to po prostu bardzo skuteczny kanał promocji. Co więcej, YouTube dzięki swojej polityce reklamowej umożliwia publikację nawet bez dużego budżetu.
Zalety reklamy na YouTube
Portal ma ogromną moc, szczególnie w Polsce, gdzie korzysta z niego ponad 90% internautów. Reklama za pośrednictwem YouTube coraz częściej określana jest jako skuteczniejsza niż ta telewizyjna, szczególnie że pozwala kierować przekaz wyłącznie do określonych odbiorców. Jakie można wymienić główne zalety promocji w serwisie?
- Szeroki zasięg – wspomniane już ponad 90% polskich internautów to ok. 27 milionów osób, które mogą trafić na Twoją reklamę! Serwis wyprzedził Facebooka, jeśli chodzi o popularność mediów społecznościowych i coraz częściej służy użytkownikom również jako wyszukiwarka. Dzięki temu reklama może mieć naprawdę szeroki zasięg oddziaływania. To również idealne miejsce, by dotrzeć do młodych ludzi w grupie wiekowej 18 – 34, którzy najchętniej spędzają swój czas, korzystając właśnie z YouTube-a.
- Możliwość dokładnego określenia targetu – to coś, dzięki czemu wiele metod reklamy internetowej okazuje się znacznie skuteczniejszych od spotów publikowanych w telewizji czy np. billboardów na ulicach. Możesz precyzyjnie wybrać profil widza, do którego trafi Twój film. YouTube udostępnia takie kryteria jak wiek, miejsce zamieszkania czy zainteresowania. Reklama może się też pojawiać wyłącznie przy filmach określonych twórców lub należących do konkretnej kategorii. Wspiera też działania remarketingowe – spot może trafiać do osób, które odwiedziły wcześniej kanał lub stronę reklamodawcy.
- Kontrola efektów – w przypadku wielu typów reklamy niemożliwe jest sprawdzenie, do ilu osób faktycznie dotarła. Działając na YouTube, można otrzymać szczegółowe raporty analityczne wskazujące, ile osób obejrzało reklamę, a także jaka część z nich weszła w interakcję z firmą za jej pośrednictwem. To niezwykle cenne informacje, które pomagają dopracować przekaz promocyjny i sprawdzić zwrot z inwestycji w marketing.
- Przystępne ceny – mimo wielu zalet publikacja spotu w YouTube jest wciąż znacznie tańsza niż w telewizji. Ponadto w tym przypadku płaci się wyłącznie za faktyczne wyświetlenia reklamy, a nie za samo jej umieszczenie przed lub w trakcie trwania filmu. To sprawia, że można uzyskać znacznie lepsze wyniki promocji.
- Możliwość udostępniania – kreatywny, zaskakujący, zabawny, wzruszający ciekawy film reklamowy może jeszcze długo pracować na Twoją korzyść, nawet po zakończeniu płatnej promocji. Można go bowiem udostępnić, tak jak każdą inną treść z YouTube’a. To z kolei pozwala dotrzeć do jeszcze większej liczby osób. Dlatego warto tworzyć reklamy, które angażują widza!
Rodzaje reklam na YouTube
YouTube umożliwia reklamodawcom korzystanie z kilku metod ekspozycji treści. Wybrany rodzaj promocji wpływa na jej widoczność, a także cenę. Warto poznać wszystkie możliwości, aby wybrać tę właściwa dla charakteru i celów danej kampanii. Dostępne są:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- reklamy displayowe – standardowe bannery, na YouTube wyświetlane pod filmem lub po jego prawej stronie; nie przeszkadzają w odtwarzaniu wideo, co zwiększa szansę na kliknięcie;
- nakładki reklamowe – wyświetlane na oglądanym filmie, mają formę graficzną lub tekstową; zajmują ok. 20% obszaru okna, w którym wyświetlany jest film i mogą być wyłączone w każdym momencie;
- TrueView In-Stream – pomijalna reklama wyświetlana przed filmem, w jego trakcie lub po zakończeniu; atrakcyjna ze względu na model opłat – jeśli widz pominie reklamę, nie jest naliczana opłata za wyświetlenie;
- Reklama In-Stream bez możliwości pominięcia – trwająca od 15 do 30 sekund, zwykle gorzej odbierane przez internautów;
- reklamy w przerywnikach (Bumper Ads) – bez możliwości pominięcia, trwają około 6 sekund; wyświetlane zazwyczaj przed filmem, czasami również w jego trakcie i po zakończeniu;
- reklamy w trakcie filmu – mogą być pomijalne lub nie; publikowane są tylko w filmach trwających dłużej niż 15 minut;
- karty sponsorowane – pokazywane w oknie wyświetlania filmu; najczęściej prezentują produkty związane z filmem, umożliwiając widzowi rozwinięcie karty.
Co wybrać? Wiele zależy od rodzaju prezentowanych treści, ale również budżetu. W przypadku stosowania dłuższych, pomijalnych spotów, należy koniecznie zadbać o to, by ich pierwsze kilka sekund zachęcało odbiorcę i przedstawiało konkretny przekaz. Ciekawa reklama z pewnością pomoże uzyskać znacznie lepsze wyniki, dlatego warto zadbać o jej staranne zaplanowanie i realizację.
Ile kosztuje reklama na Youtube?
Wiele formatów reklamowych to różne modele rozliczenia. Najczęściej stosowany to Cost Per View (CPV) – płaci się za każde wyświetlenie reklamy w całości (lub przynajmniej przez 30 sekund, jeśli jest dłuższa). W kampaniach wizerunkowych niekiedy stosuje się również rozliczenie Cost Per Mile (za każdy tysiąc wyświetleń) – przede wszystkim w odniesieniu do filmów niepomijalnych typu TrueView i Bumper Ads. W przypadku reklam, które mają na celu przede wszystkim skłonienie widza do interakcji, stosuje się model CPI (Cost per Interaction) – opłat za każde kliknięcie skutkujące przekierowaniem. Co jednak ważne, YouTube umożliwia dostosowanie modelu rozliczenia do potrzeb reklamodawcy. Dlatego przy konkretnych typach płatnej promocji możliwe jest stosowanie wybranego schematu. Jak widzisz jednak odpowiedź na pytanie ile kosztuje reklama na Youtube nie jest oczywista i jednoznaczna.
Ile więc kosztuje reklama na YouTube? Dobra wiadomość jest taka, że tyle, ile postanowisz za nią zapłacić. Reklamodawca może bowiem sam ustalić budżet. Ile trzeba zainwestować, by to się opłacało? Tutaj odpowiedź jest znacznie trudniejsza. Wszystko zależy bowiem od typu, modelu i targetu kampanii. Warto jednak zauważyć, że reklamodawcy często są pozytywnie zaskoczeni relatywnie przystępnymi kosztami publikacji na YouTube. Próżno szukać konkretnych liczb – nawet na samym portalu – bez podania konkretnych danych, jednak można przyjąć, że pojedyncze wyświetlenie reklamy to koszt ok. 0,05 – 0,15 zł. Biorąc pod uwagę, że większość modeli rozliczenia opiera się o realne wyświetlenia, to znaczy nie wymaga płacenia za pominięte spoty, jest to bardzo dobry wynik. Warto również pamiętać, że dzięki precyzyjnemu targetowaniu reklama może trafić dokładnie tam, gdzie chcesz, co jeszcze bardziej zwiększa jej skuteczność.
Skuteczna reklama na YouTube – dokładnie wybierz target!
Skuteczność każdej reklamy zależy od tego, komu będzie pokazana. Jako reklamodawca chcesz, by trafiła przede wszystkim do Twojej grupy docelowej – a zatem osób, które potencjalnie powinny być zainteresowane danym produktem lub usługą. Od dokładnego targetowania zależy więc zwrot z inwestycji w promocję. W przypadku YouTube cała machina działa podobnie co w kampaniach Google Ads. Reklamy można jednak kierować jeszcze bardziej precyzyjnie. Jakie kryteria można wziąć pod uwagę?
- Demografia
To podstawowe kryterium, dzięki któremu można znacząco zawęzić grupę odbiorców reklamy. Do wyboru są konkretne przedziały wiekowe tożsame z tymi proponowanymi przez Google (18-24; 25-34; 35-44; 45-54; 55-64; 65+), a także ciekawa kategoria „nieznani” obejmująca zarówno użytkowników poniżej 18 roku życia, jak i inne osoby, które nie zostały zakwalifikowane do żadnej kategorii wiekowej. Pojawia się ona również przy wyborze docelowej płci (oczywiście obok kobiet i mężczyzn). Ponadto można zdecydować o statusie rodzicielskim odbiorców reklamy lub dochodzie gospodarstwa domowego.
- Geotargetowanie
Geotargetowanie to ważna kategoria szczególnie dla firm lokalnych. Dzięki precyzji Google Maps można kierować swój przekaz promocyjny tylko do użytkowników YouTube znajdujących się na określonym terenie lub w konkretnej odległości od punktu wyznaczonego na mapie. Z targetowania można też wykluczać określone lokalizacje, co stwarza bardzo szerokie możliwości precyzowania przekazu.
- Informacje o użytkownikach (zainteresowania)
Dzięki informacjom zbieranym przez Google możliwe jest stworzenie profilu zainteresowań użytkownika. Tym samym można kierować swoje reklamy wyłącznie do osób, które odwiedziły strony internetowe o określonej tematyce lub obejrzały poświęcone jej filmy. Pod uwagę brana jest częstotliwość oraz intensywność interakcji z daną tematyką, tak by otrzymać jak najbardziej wiarygodne dane. Dostępnych jest bardzo wiele kategorii pokrywających rozmaite obszary życia. Istnieje również możliwość wyboru bardziej szczegółowej, zawężonej grupy odbiorców u których, na przykład, doszło ostatnio do istotnej zmiany (np. ślubu, przeprowadzki, zakończenia studiów itd.). Google stosuje również podział na odbiorców na rynku (osoby będące w procesie zakupowym i skupione na poszukiwaniu informacji na temat konkretnych usług i produktów) oraz niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach, którzy za pomocą wyszukiwarki aktywnie poszukują informacji w internecie. Dzięki temu można wyznaczyć najbardziej aktualne zainteresowania użytkowników.
- Tematy filmów YouTube
Filmy YouTube są podzielone na kategorie tematyczne. Dzięki temu łatwo można przypisać swoje reklamy do określonej tematyki. Jest to prosty sposób na dotarcie do użytkowników zainteresowanych konkretnymi kwestiami, bez względu na ich wiek, płeć czy inne zachowania w internecie.
- Słowa kluczowe
Reklamę można również umieścić przy filmach, których tytuły lub opisy zawierają konkretne słowa kluczowe.
- Remarketing
Remarketing to bardzo popularna i efektywna forma promocji polegająca na wyświetlaniu treści reklamowych tym użytkownikom, którzy wyrazili już zainteresowanie ofertą danej firmy (np. odwiedzili jej stronę internetową). Dzięki integracji danych z Google stosowanie remarketingu jest możliwe również w przypadku reklamy na YouTube. Daje możliwość dotarcia m.in. do osób, które obejrzały konkretny film lub subskrybują określony kanał.
Rozbudowane możliwości targetowania wpływają na skuteczność reklam na YouTube, a co za tym idzie również ich opłacalność. Szeroki wybór opcji umożliwia dotarcie do każdej grupy docelowej, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu korzysta z serwisu. Reklamy są bowiem wyświetlane na stronie internetowej YouTube, w aplikacji mobilnej, a także w aplikacjach w konsolach do gier i Smart TV.
Czy reklama na YouTube jest dla Ciebie?
Czy warto zainteresować się możliwościami reklamowymi najpopularniejszego serwisu streamingowego? Jak najbardziej! Między innymi dzięki precyzyjnemu targetowaniu jest to rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych firm, również tych lokalnych. Precyzyjne określenie grupy docelowej pozwala dotrzeć wyłącznie do osób zainteresowanych daną tematyką, a jednocześnie zmniejszyć koszty kampanii. W przypadku chęci dotarcia do bardzo szerokiego grona osób również warto postawić na YouTube – w końcu korzysta z niego ponad 90% polskich internautów!
Reklama w tym serwisie może być szczególnie korzystna dla nowych marek, które chcą zwiększyć swoją rozpoznawalność, a także zupełnie nowych produktów. Przedstawienie działalności w formie filmu może być również świetnym pomysłem w przypadku innowacji, trudnych do zrozumienia mechanizmów działania lub modeli biznesowych. Tak naprawdę z promocji na YouTube może jednak skorzystać każdy.
Nikołaj
24 wrz 2020, 16:03
„YouTube to obecnie najpopularniejszy portal internetowy” – a PornHube? 😛
Maciej Popiołek
25 wrz 2020, 09:23
Może pod kątem zaangażowania użytkowników faktycznie 😛