Performance marketing – na czym polega?
Performance marketing to tzw. marketing efektywnościowy. Stanowi model działań, którego celem jest zaangażowanie odbiorców – po to, aby wykonali pożądaną akcję. Nie zawsze musi to być sfinalizowanie transakcji chociaż nie ma co ukrywać, że właśnie ten cel jest najczęściej wybierany w strategiach.
Typowe cele kampanii z zakresu performance marketingu
Performance marketing można wykorzystywać w szerokim zakresie. Najczęściej jest stosowany do tego, aby potencjalni klienci:
- dokonali zakupu w sklepie internetowym,
- wysłali zapytanie ofertowe,
- założyli konto w serwisie,
- pobrali aplikację mobilną,
- pobrali e-booka,
- zapisali się na newsletter,
- kliknęli w banner,
- wypełnili ankietę,
- polubili profil firmy w mediach społecznościowych,
- przeszli na landing page.
W przeciwieństwie do wielu innych form marketingowych, nie jest nastawiony na budowanie wizerunku czy nawiązywanie bliższych relacji z odbiorcami. W przypadku działań performance marketingowych chodzi wyłącznie o prowadzenie takich działań, które przełożą się na ściśle określone czynności wykonane przez potencjalnych klientów.
W czym tkwi wyjątkowość performance marketingu?
Performance marketing – chociaż pomaga osiągać założone cele biznesowe, jak każda inna forma marketingowa – uważany jest za wyjątkową formę reklamy. Najważniejszą różnicą jest sposób rozliczania.
Czy wiesz, że…
Performance marketing rozliczany jest wyłącznie za wykonanie przez użytkowników konkretnych działań. Jeśli więc potencjalny klient nie zaangażuje się i nie zrealizuje pożądanej akcji, reklamodawca wcale nie musi ponosić kosztu samego wyświetlenia reklamy.
Marketing efektywnościowy – działania, które przynoszą korzyści
W Stanach Zjednoczonych performance marketing jest najpopularniejszą formą reklamy. Wydatki na kampanie stanowią aż 67% kosztów ponoszonych na reklamę interaktywną [źródło: IAB]. Przewaga działań performance marketingowych w pozycjach budżetowych reklamodawców jest widoczna również w Europie i Polsce. 2022 rok był wyjątkowym rokiem również dla całej branży marketingu internetowego bowiem pierwszy raz w Polsce wydatki na reklamy digital przekroczyły te przeznaczane na tradycyjne formy jak radio czy telewizja. Przyjrzyjmy się zaletom działań performance marketingowych.
- Skrócenie czasu oczekiwania na rezultaty
Aby odnotować pierwsze efekty prowadzonej kampanii, wcale nie trzeba czekać miesiącami. W zależności od wybranego kanału i celu, rezultaty mogą pojawić się nawet po kilku godzinach od jej uruchomienia. W marketingu efektywnościowym nie musisz zatem oczekiwać długofalowych rezultatów i czekać na ich przyjście.
- Mierzalność wyników
Skuteczność kampanii i każdego prowadzonego działania można łatwo sprawdzić. Do tego celu wykorzystujemy wskaźniki liczbowe, które pokazują poziom osiągniętych korzyści.Mierzalność pozwala łatwo określić, jaki zasięg miała konkretna reklama, do ilu osób dotarła, ile osób na nią zareagowało. To niezwykle cenne informacje, dzięki którym można poznać najskuteczniejsze narzędzia i w kolejnych działaniach skoncentrować się wyłącznie na nich. Praca z danymi pozwala dokonać optymalizacji i wynieść kampanie performance marketingowe na wyżyny skuteczności reklam.
- Elastyczność strategii
Performance marketing pozwala na dopasowanie prowadzonych działań do konkretnej firmy. Można je łatwo dobrać, uwzględniając grupę docelową, cele biznesowe i dostępny budżet. Elastyczność przejawia się również w możliwości optymalizacji kampanii – tak, aby przyniosła jak najlepszy efekt.
- Dywersyfikacja kanałów reklamowych
Działania w zakresie performance marketingu są prowadzone w różnych kanałach pozyskiwania klientów. Taka dywersyfikacja pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, ponieważ efekty prowadzonej kampanii nie zależą tylko od jednego źródła ruchu. Zwiększa zatem szanse na ciągły rozwój biznesu. Dodatkowo kampanie reklamowe prowadzone jednocześnie w kilku kanałach i pod wspólną strategią, zwyczajowo działają skuteczniej niż prowadzone zupełnie odrębnie od siebie.
- Transparentność wydatków na reklamę
Jasne modele rozliczeń oraz dostęp do raportów sprawiają, że klient ma wiedzę i świadomość tego, na co idą jego pieniądze. Jednocześnie pozwala to na optymalizację reklam, a co za tym idzie – redukcji niepotrzebnych kosztów. W przypadku Verseo zawsze ustalamy stopień rentowności, poniżej którego nie powinniśmy schodzić. Dzięki temu marketing efektywnościowy staje się też dla Ciebie przewidywalnym źródłem przychodów. Bywa też, że bazujemy na innych wskaźnikach jak przyjęty koszt pozyskania klienta czy np. cost per action w kampaniach performance marketingowych.
- Oszczędność pieniędzy
Poprzez odpowiednie dopasowanie grupy docelowej oraz wybór właściwych kanałów komunikacji istnieje możliwość poczynienia oszczędności. W przypadku marketingu efektywnościowego, rozliczanego wyłącznie za wykonaną przez użytkownika akcję, każda złotówka przekłada się na zysk.
- Maksymalizacja zysków
Mierzalność efektów działań prowadzonych w ramach performance marketingu pozwala na maksymalizację zysków. Można od razu wyeliminować te kampanie, które nie przynoszą oczekiwanych efektów i skupić się na tych najskuteczniejszych.Maksymalizacja zysków może nastąpić z zachowaniem dotychczasowego budżetu lub nawet… jego obniżeniem.
Postaw na performance marketing – szybko przekonasz się, że prowadzone kampanie przekładają się na realne efekty.
Kanały performance marketingu
Odpowiednio dobrane kanały marketingu efektywnościowego mogą zadecydować o powodzeniu całej kampanii.
Social Media Ads
Social Media Ads to nic innego jak systemy reklamowe platform społecznościowych. Na ich korzyść przemawia coraz większa liczba formatów reklamowych oraz nowe metody targetowania. Media społecznościowe są jednocześnie jednymi z lepiej rozpoznanych środowisk reklamowych dla reklamodawców.
Social media marketing możemy uruchomić m.in. w Facebook Ads, Pinterest Ads, Twitter Ads.
Płatne reklamy w wyszukiwarkach
Google czy Bing to wyszukiwarki internetowe, które możesz wykorzystać do prowadzenia kampanii w ramach performance marketingu. Wystarczy skorzystać z systemu płatnych reklam, np. Google Ads, Microsoft Ads. Zasada działania jest prosta – Twoja reklama będzie wyświetlać się powyżej wyników organicznych po wpisaniu określonego słowa kluczowego.
Wbudowane narzędzia umożliwiają monitorowanie skuteczności reklam, a także pozwalają na przeprowadzenie optymalizacji kampanii.
Platformy e-commerce
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz wykorzystać istniejące już marketplace’y. Takie platformy jak Allegro czy Amazon umożliwiają szybką integrację z popularnymi systemami e-commerce. Dzięki temu w krótkim czasie przeniesiesz swoją ofertę produktową właśnie tam.
Co zyskasz? Zwiększysz swoją sprzedaż, co jest niezwykle istotne w przypadku sklepów rozpoczynających swoją działalność.
Porównywarki cen
Serwisy porównujące ceny pozwalają dotrzeć do klientów, którzy poszukują okazji cenowych. To właśnie do nich możesz trafić, jeśli oferujesz dobry produkt w korzystnej cenie. Wystarczy skorzystać z oferowanych systemów i odpowiednich formatów reklamowych.
Jak to działa? W tym przypadku reklamodawca płaci wyłącznie wtedy, gdy odbiorca przejdzie do sklepu internetowego ze strony porównywarki i dokona zakupu.
Serwisy ogłoszeniowe
Portale ogłoszeniowe to sposób na dotarcie do odbiorców, którym zależy na zakupie produktu w niskiej cenie. Korzystając z proponowanych systemów reklamowych, możesz poszerzyć grono potencjalnych klientów.
W tym przypadku można skorzystać m.in. z bannerów reklamowych lub ofert sponsorowanych wyświetlanych pośród ofert standardowych.
Programy afiliacyjne
Programy afiliacyjne (znane również jako programy partnerskie) stanowią rodzaj współpracy między partnerami a firmami. Istotą jest promowanie produktów / usług za pomocą kanałów komunikacji – w zamian za określony procent wartości sprzedaży. Oznacza to, że reklamodawca ponosi koszty wyłącznie wtedy, gdy dojdzie do sprzedaży. Samo wyświetlenie reklamy czy umieszczenie linku sponsorowanego nie wiąże się z żadnym kosztem.
E-mail marketing
Skutecznym kanałem marketingu efektywnościowego jest e-mail marketing. Jego istotą jest tworzenie i wysyłanie wiadomości e-mail informujące o bieżących promocjach – z linkami do produktów / usług reklamodawcy.
W Verseo dobieramy kanał marketingu efektywnościowego w pełni dopasowany do specyfiki branży, potrzeb i celów klienta. Dzięki temu budżet przeznaczony na kampanie będzie maksymalnie wykorzystany, a szanse na osiągnięcie założeń – bardzo duże.
Jak rozlicza się działania w ramach performance marketingu?
Tym, co wyróżnia performance marketing, jest rozliczanie się za efekt. Dostępne są różne modele rozliczeń, w zależności od celu (czynności, którą ma wykonać odbiorca).
- CPC (Cost Per Click) – rozliczanie za każde kliknięcie. Tego typu model płatności najczęściej wybierany jest w przypadku, gdy użytkownik ma kliknąć w banner lub przycisk.
- CPL (Cost Per Lead) – rozliczenie od każdego pozyskanego kontaktu do potencjalnego klienta.
- CPS (Cost Per Sale) – rozliczenie za wygenerowaną sprzedaż. Konkretna kwota naliczana jest dopiero wtedy, gdy użytkownik dokona zakupu i ma charakter prowizyjny.
- CPO (Cost Per Order) – rozliczenie za złożenie zamówienia, niezależnie od kwoty tego zamówienia.
- CPA (Cost Per Action) – rozliczenie za wykonanie konkretnej akcji przez użytkownika. Ten model jest wybierany najczęściej w przypadku zapisu na newsletter, pobrania e-booka, wypełnienie ankiety itp.
Istnieje także możliwość zastosowania modelu hybrydowego. W zależności od charakteru prowadzonej kampanii można połączyć różne formy rozliczeń.
Ile kosztuje performance marketing?
Zastanawiasz się, ile kosztuje performance marketing? Wydatki na kampanie są zróżnicowane – zależne od wielu czynników. Znaczenie mają m.in.:
- założony cel,
- wybrane kanały,
- formaty reklamowe,
- działania prowadzone przez konkurencję,
- model rozliczeń,
- inne działania marketingowe, które towarzyszą performance marketingowi.
Na szczęście marketing efektywnościowy jest na tyle elastyczny, że pozwala na dopasowanie do dostępnego budżetu. Co więcej, w każdej chwili można przeprowadzić optymalizację kampanii – po to, aby wydatki skoncentrować wyłącznie na tych kanałach i formatach, które przynoszą najlepsze efekty.
Jak mierzymy skuteczność performance marketingu?
W Verseo nie koncentrujemy się wyłącznie na optymalizacji kosztów do zysków. Korzystamy także z narzędzi, które pozwalają na ocenę skuteczności konkretnej kampanii w ramach performance marketingu. Bazujemy na Google Analytics 4, które jest źródłem cennych informacji dla dedykowanych lub customizowanych raportów. W ramach Verseo świadczymy też zaawansowane usługi z zakresu analityki internetowej i poprawnej jej konfiguracji.
Współczynnik konwersji
Współczynnik konwersji (z ang. Conversion Rate) informuje o tym, jaki procent użytkowników odwiedzających stronę wykonał określoną czynność, np. dokonał zakupu, wypełnił formularz na landing page, zapisał się na newsletter.
Współczynnik klikalności
Współczynnik klikalności (z ang. Click Through Rate) pokazuje, ile wynosi stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń. Wskaźnik ten informuje nie tylko o skuteczności reklam banerowych, ale również o liczbie kliknięć w link zamieszczony w artykule sponsorowanym.
Zwrot z inwestycji
Zwrot z inwestycji (z ang. Return On Investment) pozwala na określenie rentowności inwestycji w performance marketing. Dzięki temu możesz ocenić, czy budżet przeznaczony na tego typu kampanie został w pełni wykorzystany, czy „przepalony”.
Dzięki powyższym wskaźnikom jesteśmy w stanie określić skuteczność kampanii performance marketingu za pośrednictwem różnych kanałów.
Agencja performance marketing Verseo
Chcesz efektywnie promować biznes w sieci, a zakładane rezultaty osiągać szybciej? Poznajmy się bliżej!
Verseo to agencja performance marketingu, która od 2013 roku z powodzeniem działa na polskim i zagranicznym rynku. Wykwalifikowani eksperci i zaawansowane technologie pomagają naszym klientom osiągać sukces w wirtualnej przestrzeni. Oferujemy holistyczne podejście i wykorzystanie różnych kanałów reklamowych.
Wyróżnia nas pełna transparentność oraz wartościowe i długoterminowe relacje z klientami. Zawdzięczamy je personalizacji i dbaniu o doświadczenia, od pierwszego kontaktu z agencją. Potrafimy wsłuchiwać się w rzeczywiste potrzeby klientów i proponować im optymalne, indywidualnie dopracowane rozwiązania.
Jako agencja performance marketingu, stawiamy na maksymalne wykorzystanie kompetencji ekspertów, których wspierają nowoczesne technologie i narzędzia analityczne. To nasza recepta na ciągły monitoring podejmowanych działań.
Na bieżąco optymalizujemy kampanie, by maksymalizować zwrot z inwestycji każdej złotówki. Jesteśmy agencją digital marketingową z Poznania — to zobowiązuje!
Możemy pomóc Ci efektywnie zarządzać budżetem marketingowym, w celu zwiększenia zwrotu z inwestycji. To się opłaca!
Performance marketing – jak działamy?
W marketingu efektywnościowym chodzi o maksymalizację zysków i osiągnięcie realnych wyników. Pomagamy klientom uzyskać wyznaczone cele, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.
Jak pracujemy? Z pełnym zaangażowaniem i zgodnie z wypracowanym schematem. Nie oznacza to jednak, że działamy szablonowo – zawsze uwzględniamy potrzeby klienta. Wyróżnia nas transparentność działań marketingowych oraz legendarny poziomo obsługi, który zaskakuje każdego przyzwyczajonego do rynkowego standardu.
Metodologia pracy wygląda w telegraficznym skrócie tak:
- Krok 1. Ustalamy grupy docelowe
Określamy, kim są odbiorcy. To kluczowa informacja, dzięki której z kampanią reklamową można dotrzeć do właściwych użytkowników. - Krok 2. Przygotowujemy kampanie reklamowe
Opracowujemy kampanię, która odzwierciedla potrzeby grupy docelowej. Dbamy nie tylko o odpowiedni komunikat, ale również dopracowanie w każdym szczególe – łącznie z aspektami technicznymi. Gdy zasoby reklamowe są już zaprojektowane i zaakceptowane, a architektura kampanii sprawdzona, uruchamiany kampanię. - Krok 3. Stale monitorujemy aktywne kampanie
Każdą kampanię mamy pod kontrolą. Na bieżąco monitorujemy ich przebieg, co pozwala na szybką weryfikację założeń. Dzięki temu jesteśmy w stanie prowadzić efektywniejsze działania. - Krok 4. Zbieramy i analizujemy wyniki kampanii
Cały czas zbieramy dane dotyczące danej kampanii i analizujemy wyniki. Tym samym możemy jeszcze lepiej poznać potrzeby grupy docelowej i zoptymalizować działania reklamowe.
Tak pracujemy na sukces naszych klientów. I chętnie zapracujemy na Twój.
Dla kogo performance marketing?
Performance marketing to bardzo uniwersalny model reklamy internetowej, z którego może skorzystać każdy. Można jednak wskazać pewne grupy klientów, dla których właśnie ta forma będzie efektywniejsza niż pozostałe.
- Prowadzisz biznes e-commerce?
- Masz ograniczony budżet i chcesz go wykorzystać efektywnie?
- Zależy Ci na kontrolowaniu kosztów prowadzonych działań marketingowych?
- Chcesz zwiększać współczynnik konwersji?
- Zależy Ci na efektach finansowych, a nie tylko budowaniu wizerunku marki?
- Chcesz sprawdzić, na jakim etapie lejka zakupowego zatrzymują się Twoi odbiorcy?
W tym wszystkim pomoże performance marketing – niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i kim są Twoi potencjalni klienci. To sposób na dotarcie do odbiorców i zachęcenie ich do wykonania określonej akcji – a to wszystko w oparciu o skuteczne kanały i bez przepalania budżetu na nieefektywne działania. Zapewnia to stały monitoring oraz dokładna analiza danych, dzięki którym możemy skoncentrować się na promocji w kanałach mających rzeczywisty wpływ na wzrost przychodów.
Pomożemy Ci zrealizować kampanie, które zapewnią możliwość osiągnięcia wysokiego zwrotu z inwestycji.
Skontaktuj się z nami już teraz – sprawdź, jak możemy Ci pomóc.
Spis treści
Czytasz teraz:
Performance marketing
- Performance marketing – na czym polega?
- Kanały performance marketingu
- Ile kosztuje performance marketing?