Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Jak wygląda praca w marketingu internetowym? Ciekawie!

Jak wygląda praca w marketingu internetowym

Chcesz zabłysnąć w branży digital marketingu, ale nie wiesz, jak to zrobić? Przychodzimy z pomocą! Dzięki tej publikacji dowiesz się, jak wygląda praca w marketingu internetowym i jakie musisz mieć kompetencje, by się w nim odnaleźć. Dodatkowo poznasz opinie specjalistów i dowiesz się, czy w tej branży warto zagrzać miejsce na dłużej! 

Czasy, gdy z wypiekami na twarzy czekaliśmy na kolorową reklamę w telewizji, odeszły w zapomnienie. Wciąż co prawda zdarzają się kreacje, które skutecznie przyciągają naszą uwagę i zapadają w pamięć, jednak gdy wszystko już było, coraz trudniej o oryginalny i porywający spot. Obecnie komunikatów, w tym także reklamowych, jest tak dużo, że z przyjemnością pogrążamy się w ciszy. Jak w tym trudnym świecie przedsiębiorcy mają dobrze zaprezentować oferowane produkty?

Odpowiedź nasuwa się sama i w sposób absolutnie naturalny. Miejsce na prezentację oferty jest w przepastnym internecie. To (nie)okiełznana przestrzeń, dająca ogrom możliwości promocji dóbr materialnych, usług i marek. Topowe firmy i świadomi przedsiębiorcy umościli się tu już jakiś czas temu. W wyniku pandemii trzeba było zrobić miejsce dla kolejnych strategów, którzy w digital marketingu zobaczyli możliwość rozwoju swojej sprzedaży. To rodzi sporo pytań, między innymi jedno dość oczywiste: jak w tym wszystkich wyprzedzać konkurencję i pozostać na szczycie zestawienia? Przyda się wsparcie sprawdzonych graczy. I tu dochodzimy do sedna…

Nim przejdziemy do konkretów, i dowiemy się, kim jest prawdziwy ninja marketingu internetowego, najpierw wyjaśnijmy, czym ów digital marketing w ogóle jest.

Marketing internetowy – co to?

Parafrazując słowa ks. Benedykta Chmielowskiego – jaki jest marketing każdy widzi. A ten internetowy? 

To jego najprężniej rozwijająca się odnoga. Zatem na czym polega marketing internetowy? Skupia się on głównie na stronach WWW i kanałach social mediów. Jego główne założenia i cele raczej nie zaskoczą – są nimi pozyskanie i utrzymanie klientów oraz budowanie dobrego wizerunku marki.

Na czym polega praca w marketingu internetowym? Przede wszystkim na zwiększeniu widoczności firmy w sieci, co przekłada się na wyniki sprzedażowe i wzrost świadomości konsumenckiej. Największą różnicą między tradycyjnym marketingiem a digital marketingiem jest rola odbiorcy. W wirtualnym świecie „Twoja opinia jest dla nas ważna”! Zapomnij o biernym przyjmowaniu komunikatu. Ma to oczywiście swoje dobre i złe strony. 

Oferując produkt lub usługę, możesz liczyć na bogactwo form wyrazu w komunikacji z odbiorcami, brak jej jednostronnego wymiaru oraz na oceny klientów praktycznie w trybie live. Nie zawsze komentarze będą pozytywne, ale to już temat na kolejny artykuł.

W jaki sferach możemy działać, jeśli chodzi o podejmowanie aktywności marketingowych w cyfrowym świecie?

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej agencji!

>> Jak zacząć marketing internetowy? Z prawdziwym przytupem! <<

Praca w marketingu internetowym – na czym polega?

Marketing internetowy i praca osób, które na co dzień zajmują się tym zagadnieniem, to temat rzeka! Praca w marketingu sieciowym ma w związku z tym niejedno oblicze. To działanie nie tylko z szeroko pojętym słowem, lecz także dźwiękiem, obrazem i danymi. W końcu to także optymalizacja tworzonych materiałów i czynienie ich bardziej przystępnymi – także dla robotów Google’a. Zatem czym jest marketing internetowy i jak wygląda praca marketera? Poniżej przedstawiamy wybrane czynności podejmowane w ramach jej realizacji:

  • prowadzenie kampanii Google i ich optymalizacja – tworzenie kreacji reklamowej w wyszukiwarce internetowej, witrynach partnerskich i na Youtube, monitorowanie wyników kampanii i jej modyfikacje w celu uzyskania najlepszych wyników przy wykorzystaniu optymalnego budżetu,
  • SEO – czyli walka o najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Tu warto nadmienić, że celem specjalisty SEO jest pozyskanie wartościowego i mierzalnego ruchu, który przynosi wymierne korzyści marce. Na przykład zwiększenie liczby odwiedzin strony, wzrost konwersji z kanału organic, zmniejszenie współczynnika odrzuceń, wydłużenie czasu spędzanego przez użytkownika na stronie, zwiększenie wartości koszyka zakupowego, a w konsekwencji także zysku. Poza optymalizacją strony istotny jest także content tworzony z poszanowaniem zasad SEO.
  • content marketing – specjalista w tej materii jest mistrzem dowożenia angażujących materiałów, które przywiązują odbiorcę do marki, tworzą wokół niej oddane społeczności, budują świadomość lub umacniają pozycję eksperta w danej dziedzinie. To nie tylko zabawa słowem (w czym specjalizują się wprawieni copywriterzy), ale również tworzenie porywających materiałów wideo, przyciągających wzrok zdjęć, podcastów do zasłuchania się, dających do myślenia infografik czy wzbogacających nasze życie webinarów.
  • UX – czyli user experience. To pojęcie bazujące na koncepcji użyteczności witryny i wrażeń towarzyszących użytkownikowi odwiedzającemu stronę. W skrócie – powinien on szybko znaleźć potrzebne informacje i bez zbędnych perturbacji przejść do konwersji (czyli na przykład zakupu). Intuicyjność to podstawa! Czy Twoja strona na niej bazuje? Możesz się nad tym zastanawiać lub po prostu zlecić profesjonalny audyt UX. Tak, na tym też polega praca w marketingu internetowym.

Wyjaśniliśmy już, czym jest marketing internetowy. Jaka praca byłaby dla Ciebie najbardziej interesująca? Mamy nadzieję, że potrafisz już odpowiedzieć na to pytanie. W takim razie możemy iść dalej…

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym?

Wiesz już, co i gdzie chciałbyś robić… Zatem na pewno chcesz znać odpowiedź na pytanie o to, czy ciężko jest zacząć pracę w marketingu internetowym i jakie warunki trzeba spełniać, by być kandydatem idealnym…

W dobie home office ważną informacją jest to, że marketing internetowy i praca w domu idą w parze. Monitorowanie wyników kampanii, tworzenie inspirujących wpisów blogowych lub kreacji wideo jest możliwe praktycznie wszędzie! Dzięki temu marketing internetowy jest bardzo elastyczny – i taka sama jest praca w tej branży. Masz ochotę na nieskrępowane podróże lub pracę w domowym zaciszu, w ukochanym dresie? Będziesz mieć pole do popisu!
Jeśli masz już parę lat doświadczenia i marketing internetowy jest Ci bliski jak surferowi pianka, to twoje szanse znacząco rosną. Praca dla Ciebie na pewno się znajdzie – i to za całkiem dobre pieniądze. Wysokość wynagrodzenia będzie uzależniona od posiadanych kompetencji, wcześniejszych projektów, umiejętności negocjacyjnych oraz możliwości agencji, w której będziesz starać się o angaż. Ważne jest także pytanie o to, na jakie stanowisko będziesz aplikować. Wiesz już, że możliwości jest sporo! O tym, jakich ludzi szukamy do pracy w marketingu internetowym w Verseo i co im oferujemy, dowiesz się z naszego wideo (chociaż w nim akurat mówimy o pracy w zespole SEO):

Jeśli natomiast jesteś „świeżakiem”, będziesz musiał się trochę „opierzyć”. Studenci kierunków związanych z digital marketingiem otrzymują solidną bazę pod późniejsze podbijanie świata. W szczególności tego wirtualnego!

Jeśli jednak zaliczenia i pisanie pracy magisterskiej masz już dawno za sobą i niespieszno Ci do kolokwiów i ćwiczeń na zaliczenie, możesz zainwestować w kursy kierunkowe lub uczestniczyć w bezpłatnych webinarach. Do tego parę lektur obowiązkowych, obserwowanie wartościowych merytorycznie blogów branżowych i oglądanie materiałów wideo, a także nieustannie trzymanie ręki na pulsie marketingu realizowanego w sieci – i mamy to! 

Pamiętaj, że ta branża nieustannie się rozwija, dlatego zawsze musisz być na czasie. O zaprzestaniu poszerzania wiedzy nie ma mowy!

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym, zdradza również Maciej Popiołek, Head of Content Marketing w Verseo. Czyli facet wie, co mówi!

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej i nagradzanej agencji

– Z dzisiejszym bagażem doświadczeń mogę jednoznacznie stwierdzić, że kluczem do powodzenia w branży marketingu internetowego jest specjalizacja w konkretnej dziedzinie. Czasy, kiedy specjalista ds. marketingu mógł robić wszystko z myślą „jakoś to będzie”, bezpowrotnie nas opuściły, tak jak opuścili nas ludzie renesansu. 

Elementów układanki jest zbyt wiele, by można te puzzle ułożyć w pojedynkę. Mnogość kanałów reklamowych (Google, Facebook, SEO, Allegro, Content, Influencer, Pinterest, TikTok, Youtube i masa innych opcji), postępujący stopień ich złożoności, możliwość agregowania danych i wyciągania z nich poprawnych wniosków w celu optymalizacji działań – to wszystko sprawia, że obecnie nie ma możliwości, by poświęcić każdej z tych dziedzin tyle czasu, by wykorzystywać je w pełni – wyjaśnia Popiołek.

Czy w przypadku określania zakresu działań digital marketingowych wielkość firmy ma znaczenie? 

– Niezależnie od tego, czy rozmawiamy o małej firmie, czy podmiocie z sektora MŚP, racjonalnym jest zatrudnianie ludzi o skonkretyzowanych kompetencjach, by stanowili filar w jednym z podstawowych środowisk reklamowych. Dla Ciebie, potencjalny pracowniku, ważne jest to, aby uświadomić sobie, które z tych środowisk jest najczęściej wykorzystywane. Jeśli zaczniesz się w nich rozwijać, Twoje kompetencje będą się liczyć na rynku i łatwiej będzie o znalezienie dobrze płatnej pracy. Pamiętaj jednak, by nie zamykać się w jednym obszarze – kontynuuje.

– Po osiągnięciu zaawansowanego poziomu w danej dziedzinie polecałbym również zdywersyfikowanie i pogłębienie wiedzy w dziedzinie pokrewnej. Rzecz w tym, że kanały marketingowe są coraz mocniej uzależnione od konkretnych dostawców, którzy czasami z niewiadomych przyczyn mogą zmienić swoje „polityki” lub ograniczać możliwości wyświetlania reklam. Ostatecznie konta reklamowe bywają również celem ataków hakerskich i nie warto uzależniać się tylko od jednego kanału. Proponuję zatem tworzenie kompetencyjnych miksów (oczywiście dużo zależy też od Twoich zainteresowań):

  • Google Ads + Facebook Ads
  • SEO + Content marketing
  • Content marketing + Facebook Ads
  • Marketplace`y + Google Analytics 
  • Google Analytics + Google Ads
  • SEO + Google Analytics
  • Pinterest, Instagram, TikTok + Influencer Marketing 

– Warto również nadmienić, że kompetencje w danej dziedzinie buduje się różnie i nie są one skorelowane wyłącznie z czasem spędzonym przy danym kanale. Jeżeli np. pojawią się 2 osoby, z których pierwsza pracowała w agencji przy kontach Google Ads przez 2 lata, a druga pracowała w jednej firmie przy Adsach przez 5 lat, to ta pierwsza statystycznie powinna być lepiej przygotowana do pracy w tym środowisku, ponieważ obserwowała więcej niestandardowych sytuacji i na bazie większej liczby różnych kont oraz danych podejmowała odmienne decyzje. Środowisko agencyjne wymusza również o wiele mocniej optymalizowanie działań oraz ciągłe dokształcanie się w temacie, co w przypadku kanałów płatnych jest niezwykle istotne. Pamiętaj zatem, że szkolenia szkoleniami, ale każda dziedzina marketingu internetowego zasadza się na doświadczeniu i podpatrywaniu mądrzejszych od nas – kończy swoją wypowiedź Maciej Popiołek.

Marketing internetowy – praca dla każdego?

Poza kompetencjami i doświadczeniem są jeszcze naturalne predyspozycje. Jakie z nich powinien posiadać człowiek, dla którego pociągający jest marketing internetowy? Praca będzie łatwiejsza, jeśli będzie miał sporą podzielność uwagi oraz umiejętność pracy nad paroma projektami jednocześnie. W tym świecie nie ma czegoś takiego jak „przebodźcowanie” i moment na „wystopowanie”. O nie!  

Tu cały czas trwa rodeo, show must go on! To nie żarty. Jeśli nie jest Ci bliska adrenalina i praca na najwyższych obrotach, to prawdopodobnie nie Twój kawałek tortu. Praca w digital marketingu bazuje na rzutkości umysłu i nieustannej gotowości do działania. Czy social media kiedyś śpią? Oczywiście, że nie! Czy kampanie można traktować po macoszemu, a contentowi pozwalać trącić myszką? Nie, nie i jeszcze raz nie. Zatem czeka Cię prężne działanie i nieustanna zmiana. Jak wiemy – to jedyna stała, zwłaszcza w wirtualnym świecie. Nuda Cię nie dotknie!

Jakie jeszcze cechy osobowości będą przydatne, by zdobywać nagrody w kategorii Digital Marketer Roku co roku? Trochę wyświechtana, ale bardzo pożądana kreatywność, umiejętność władania słowem, zdolności interpersonalne i komunikacyjne level PRO, ale także analityczne myślenie, „łączenie kropek” i wyciągnie wniosków. Masz to? W takim razie marketing internetowy i praca w tej działce są Ci pisane! Co z tym zrobić…?

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej i nagradzanej agencji

Możesz na przykład zerknąć na stronę Verseo i ze szczególnym uwagą oddać się przeglądaniu treści w zakładce Oferty pracy. Kto wie, może właśnie z nami poznasz słodki smak digital marketingu? Mniam!

Oceń ten artukuł:

Średnia ocena: 0/5 ( na podstawie 0 ocen )

Autor artykułu

Żonglerką słowem zajmuje się od połowy swojego życia. A parę wiosen ma już na karku! Przez 13 lat związana z radiem, obecnie w długoletnim związku z content marketingiem. Pisze, gada, śpiewa, nagrywa. Człowiek orkiestra, lubiący wyzwania. Spinning, szycie zasłon, a może koordynowanie prac nad Adbookiem? Nie ma znaczenia, podejmie się wszystkiego. Prywatnie zainteresowana psychologią i jej wykorzystaniem w technikach sprzedażowych i negocjacyjnych. Z nieznanych przyczyn reaguje na imię Wanda, ale poza tym jest niegroźna.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany