Ten tekst przeczytasz w 10 minut

Co to jest Amazon?

co to jest amazon

Od kiedy firma Amazon zaczęła otwierać w Polsce swoje centra dystrybucyjne i zatrudniać pracowników, zrobiło się o niej dość głośno. Wciąż jednak mało który rodak wie, czym tak naprawdę zajmuje się ten koncern lub korzystał z jego usług. Co to jest Amazon? Jakie ma znaczenie na rodzimym i światowym rynku? W jaki sposób działa? Wyjaśniamy!

Amazon – największy sklep internetowy na świecie

Amazon to obecnie globalna marka i największy sklep internetowy na świecie. Jego początki sięgają 1994 roku. Wówczas Jeff Bezos założył jedną z pierwszych księgarni internetowych, mimo tego, iż nikt nie spodziewał się, że w niedalekiej przyszłości zakupy przez sieć staną się tak popularne. Książki w Amazonie sprzedawane są do dziś i stanowią sporą część oferty, jednak współcześnie jest ona znacznie szersza. Jednocześnie firma stała się ogromną korporacją, która zatrudnia prawie 800 tys. pracowników na całym świecie, z czego ponad pół miliona w samych Stanach Zjednoczonych. Pod tym względem przebija go tylko inna ogromna amerykańska korporacja – Walmart (2 miliony pracowników na świecie, z czego 1,5 w USA). Ciekawostką jest to, że w 2019 roku do firmy Amazon dołączyło aż 150 tys. pracowników – to więcej niż pracuje w Apple.

Amazon w ciągu ćwierćwiecza zmienił się niemal nie do poznania – z księgarni internetowej powstał ogromny wielobranżowy sklep, w którym znaleźć można niemal dowolny towar. Oprócz sprzedaży własnych produktów witryna udostępnia swoje zasoby innym sprzedawcom. Platforma Amazon Marketplace pozwala każdemu, kto nawiąże z nią współpracę, na wstawienie swoich produktów do sklepu i dotarcie do milionów kupujących na całym świecie. Serwis prężnie działa przede wszystkim w USA, gdzie nie ma sobie równych zarówno pod względem dokonywanych transakcji, jak i różnorodności asortymentu. Coraz śmielej działa jednak również w Europie, tworząc odrębne wersje witryny dedykowane klientom z danego regionu (wciąż czekamy na Amazon.pl!). Dość łatwo udaje mu się zdobywać rynki Starego Kontynentu – niedawno Amazon.de przebił Google jako najpopularniejsze narzędzie do wyszukiwania produktów w Niemczech.

Amazon to nowoczesne technologie i ogromne możliwości

Amazon to sklep, ale również jeden z najważniejszych graczy w świecie cloud computingu – zaraz obok Google’a i Microsoftu. Jego najbardziej dochodową częścią jest Amazon Web Services, czyli platforma internetowa oferująca usługi w chmurze (m.in. hosting). To istotne m.in. dlatego, że zarabiając w tej dziedzinie, może obniżać ceny produktów we własnym sklepie. To dzięki temu jest tak konkurencyjny. Dość często zdarza się, że towary na Amazonie dostępne są w cenie niższej niż ta rynkowa. Tym sposobem dość łatwo wykończyć konkurencję. To między innymi dzięki takim zagrywkom dziś Amazon jest tak potężny i szczególnie na amerykańskim rynku nie ma sobie równych.

Sklep stworzył dziesiątki własnych marek produktów, które są w nim dostępne i które cieszą się popularnością ze względu na przystępne ceny i bardzo dobrą jakość. Wykreował też wiele unikalnych usług, które stały się inspiracją dla innych. Przykładem jest Amazon Prime, czyli rodzaj subskrypcji, który upoważnia do korzystania z rozmaitych serwisów np. Prime Music, streamingu muzyki na wzór Spotify czy Tidal, czy Prime Reading zapewniającego dostęp do darmowych e-booków. Ponadto abonenci Prime mają dostęp do własnego serwisu wideo Amazona, który coraz częściej konkuruje z Netflixem i HBO GO, oferując produkcje dostępne w nim na wyłączność oraz oryginalne filmy, seriale czy programy. Korzystają też z darmowej 24-godzinnej dostawy, specjalnych promocji i innych przywilejów.

Rewolucja na rynku e-booków

Jedną z przełomowych inwencji Amazona był również czytnik e-booków Kindle, który nie tylko przyczynił się do rozwoju tego rynku, ale wręcz go zrewolucjonizował. Wcześniej elektroniczne wydania książek nie cieszyły się zbyt dużą popularnością, ponieważ ich czytanie po prostu nie było wygodne. Przenośny czytnik do ich wyświetlania był jednym z pierwszych, które wykorzystywały technologię E Ink, czyli tzw. papieru elektronicznego. Dzięki temu czytanie nie męczy wzroku. Ekran jest skonstruowany w taki sposób, że do złudzenia przypomina stronicę książki. Nie odbija światła, przez co można z niego wygodnie korzystać w każdych warunkach. Zużywa też bardzo mało energii, dlatego po pojedynczym naładowaniu baterii z Kindle’a można korzystać nawet przez kilka tygodni. 

Pierwszy Kindle wydany w 2007 roku był mało poręczny, niezbyt ładny i drogi (wyceniono go na 399 dolarów), ale i tak bardzo szybko się sprzedał. W kolejnych generacjach eksperymentowano z rozmaitymi funkcjami, które miały ułatwić korzystanie z urządzenia. Pracowano też nad konstrukcją. Kolejne Kindle były coraz smuklejsze, lżejsze i ładniejsze, a jednocześnie coraz pojemniejsze. 

  • W czwartej generacji (2011 r.) po raz pierwszy pojawił się model z ekranem dodatkowym (Kindle Touch). 
  • W piątej (2012) pojawił się wariant z podświetleniem (Kindle Paperwhite) wbudowanym w obudowę ekranu. Dzięki temu możliwe stało się czytanie również po zmroku, w niezmiennie wygodny i bezpieczny dla wzroku sposób. 
  • Technologia była udoskonalana w kolejnych generacjach, a pod koniec 2018 roku po raz pierwszy wydano wodoodporny Kindle Paperwhite. 

Obecnie dostępne modele urządzenia są lekkie, estetyczne i bardzo pojemne (mieszczą tysiące książek, czasopism i dokumentów). Oferują też wiele wygodnych funkcji – m.in. wirtualne podkreślanie i zapisywanie fragmentów tekstu czy wbudowany słownik, który pozwala na błyskawiczne wyszukanie niezrozumiałych słów. Łączą się również z Internetem, pozwalając na zakup książek z poziomu urządzenia i synchronizację z chmurą, a także np. wyszukiwanie haseł w Wikipedii za pomocą zaznaczenia słowa w czytanym tekście.

To dzięki Kindle rynek e-booków wygląda dziś tak, jak wygląda. Jest to najpopularniejszy czytnik na świecie, dzięki któremu wiele osób zrezygnowało z papierowych książek. Amazon poza urządzeniem oferuje usługę Kindle Direct Publishing. To bezpłatne narzędzie, które umożliwia autorom publikację swoich tekstów w formatach wirtualnych i ich sprzedaż w Kindle Store. Przesłany dokument zostaje automatycznie przetworzony do odpowiedniego formatu i może być zabezpieczony przez system DRM. Wystarczą zaledwie maksymalnie 24 godziny, by e-book pojawił się w księgarni. Można ustalić za niego dowolną cenę (od 0,99 do 200 USD). Po zakupie do autora trafia 35 lub 70% ceny netto. Usługa okazała się wielkim sukcesem i umożliwiła autorom-amatorom dotarcie do szerszej publiczności. Jednocześnie wzmocniła markę Kindle i całego Amazona.

Amazon to prostota i wygoda

Pomimo rozbudowy do ogromnego serwisu zakupowego obsługa Amazona nadal jest bardzo prosta, podobnie jak design strony. Fokus firmy skierowany jest na klienta i jego wygodę. Sam założyciel i dyrektor generalny firmy (a przy okazji najbogatszy człowiek świata), Jeff Bezos, przyznaje, że jego skupienie na pozytywnych doświadczeniach klientów jest wręcz obsesyjne. Firma dysponuje bardzo rozbudowaną siecią dostaw, przez co zamówione towary mogą błyskawicznie trafić do adresata. To kolejny czynnik, który sprawia, że serwis cieszy się tak dużą popularnością. Dla Amazona nie jest ważny zysk z konkretnej transakcji, a właśnie zadowolenie klienta, dlatego często sprzedaje nawet poniżej kosztów, zarabiając na innych usługach. Pozwala to również na zaproponowanie klientom atrakcyjnej polityki reklamacji i zwrotów. Ogromne zasoby tego giganta e-commerce pozwalają mu bardzo wysoko zawieszać poprzeczkę, do której inne sklepy internetowe często nie są w stanie doskoczyć.

Amazon dominuje

Olbrzymia skala działania serwisu sprawia, że ma on dostęp do ogromnej liczby danych. Dzięki temu może doskonale rozpoznawać i przewidywać trendy, w odpowiednim momencie skupiając się na promowaniu właściwych produktów. Ta wiedza pozwala również Amazonowi tworzyć własne marki, pod którymi oferuje już bardzo szeroką gamę produktów. Tym samym może konkurować cenami nawet ze sprzedawcami, którzy działają na tej samej platformie. Produkty własne sklepu otrzymują też wsparcie w postaci ich promowania w wynikach wyszukiwania czy na stronie głównej. To samonapędzająca się machina, która pozwala serwisowi sprzedawać jeszcze więcej, a tym samym tworzyć coraz bardziej atrakcyjną ofertę. Dlatego Amazona coraz częściej określa się mianem monopolisty, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Konkurowanie z nim, przynajmniej na niektórych polach, po prostu nie ma sensu.

Nastawienie na zadowolenie klienta sięga tak daleko, że przy sprzedaży niektórych produktów i usług (np. czytników Kindle czy subskrypcji Prime) serwis wręcz traci. Tym sposobem zyskuje jednak nowych klientów, a także informacje dotyczące ich przyzwyczajeń zakupowych. Dzięki temu może zagarniać dla siebie jeszcze większy fragment rynku, jednocześnie odpracowując sprzedażowe straty w innych obszarach działalności.

Obecnie serwis opanował aż połowę całego rynku e-commerce w USA. Wykorzystuje swoją pozycję przede wszystkim do oferowania klientom coraz bardziej atrakcyjnych warunków zakupów i coraz lepszych produktów w coraz niższych cenach. Co więcej, siła Amazona ciągle rośnie. Już teraz dysponuje on ogromnymi możliwościami i kapitałem, przez co dominacja globalnego rynku wydaje się jedynie kwestią czasu. Wykupywanie innych dość potężnych graczy rynkowych czy konkurowanie z nimi cenami to dla sklepu nie pierwszyzna, dlatego można przewidzieć, że dalej będzie działał w ten sposób.

O sukcesie Amazona decyduje również łatwy dostęp do zasobów finansowych – karmi swoich inwestorów ciągłymi wzrostami i innowacjami jak np. podniebne magazyny (kto wie czy w ogóle się ta wizja kiedyś dokona). Tak czy owak, każdy jest zainteresowany, by dokapitalizować przedsiębiorstwo, które „idzie” tylko w górę.

Amazon w Polsce

Oficjalnie Amazon nie działa w Polsce, choć pogłoski o otwarciu serwisu Amazon.pl pojawiają się w sieci już od kilku lat. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy naszego kraju nie mogą korzystać z usług giganta e-commerce. Zasadniczo możliwe jest robienie zakupów na każdej stronie regionalnej Amazona. Najczęściej Polacy korzystają z tej niemieckiej (Amazon.de), która od pewnego czasu ma również polską wersję językową. Do Polski można też zamawiać wiele produktów ze strony brytyjskiej (Amazon.co.uk) oraz amerykańskiej strony-matki (Amazon.com). W Europie funkcjonuje jeszcze wersja francuska (Amazon.fr), włoska (Amazon.it) i hiszpańska (Amazon.es). Warto jednak zauważyć, że w przypadku zamawiania np. zza oceanu konieczne może być wniesienie dodatkowej, wysokiej opłaty za wysyłkę – szczególnie w przypadku zakupów z Marketplace, czyli od indywidualnych sprzedawców wystawiających swoje produkty na platformie Amazona. Kupując z niemieckiej witryny, często można za to liczyć na darmową dostawę (zazwyczaj przy kwotach zamówień przekraczających 39 euro). Dzięki centrom logistycznym znajdującym się w naszym kraju dostawa jest szybka – czas realizacji wynosi od 3 do 5 dni roboczych. Można też dopłacić za ekspresową lub nawet 1-dniową realizację.

Jak zamawiać do Polski z Amazona? Procedura jest bardzo prosta. Wymagane jest jednak założenie konta w serwisie. Należy podać swój adres i najlepiej numer karty kredytowej lub debetowej. Dzięki temu uzyskuje się dostęp do uproszczonej procedury zakupów poprzez 1 kliknięcie. Co ciekawe, jest to funkcja, której obecnie używa wiele witryn e-commerce, jednak została ona opracowana i po raz pierwszy wprowadzona właśnie przez serwis Jeffa Bezosa. Karta płatnicza jest również potrzebna do korzystania z usług abonamentowych, takich jak Amazon Prime. Na niemieckiej wersji serwisu płacić można również m.in. za pomocą usługi Przelewy24 lub zwykłego polecenia zapłaty. Przeglądając stronę, można od razu uzyskać informację, czy dany produkt wysyłany jest do Polski, co ułatwia znalezienie właściwej oferty. Ceny podawane i rozliczane są w euro. W przypadku innych narodowych wersji Amazona ceny zawsze podawane są w lokalnej walucie (funtach, dolarach itp.), a następnie przeliczane na walutę płatności po własnym kursie. Jak już wspomniano, w niemieckim Amazonie znajdziemy polską wersję językową, co sprawia, że dokonywanie zakupów staje się niemal tak wygodne jak za pośrednictwem polskiego serwisu.

Czy Amazon zdecyduje się oficjalnie wejść do Polski i zaproponować nam dedykowaną witrynę? Czas pokaże. Wówczas mógłby jednak stać się poważnym rynkowym zagrożeniem, szczególnie dla Allegro, które dziś dominuje na rodzimym rynku i wciąż się rozwija. Prawdopodobnie pojawienie się serwisu Bezosa w Polsce skutkowałoby ostrą konkurencją cenową z Allegro lub też jego wykupieniem.

Sprzedaż na Amazon z Polski

Amazon od pewnego czasu otwiera się nie tylko na polskich klientów, ale również na polskich sprzedawców, umożliwiając im dołączenie do platformy Marketplace. Stworzono nawet specjalną, stronę internetową w języku polskim (https://services.amazon.pl/). Umożliwia ona wystawianie swoich towarów na wszystkich europejskich witrynach Amazona, a tym samym dotarcie do kilkuset milionów klientów! To bardzo kusząca możliwość, z której korzysta coraz więcej polskich biznesów z branży e-commerce. Opłaty za współpracę z serwisem mogą być różne. Jednak najwięcej sklepów korzysta z planu kosztującego 39 euro miesięcznie. Dodatkowo Amazon pobiera prowizję od każdego zakupu.

Serwis umożliwia sprzedawcom korzystanie z różnego rodzaju usług. Jedną z najważniejszych jest Fulfilment by Amazon działający podobnie jak dropshipping. Korzystając z narzędzia, należy wysłać wystawiany towar do jednego z magazynów własnych handlowego giganta i wnieść stosowną opłatę. W zamian po dokonaniu przez klienta zamówienia będzie ono automatycznie zrealizowane. Dzięki temu odbiorca otrzymuje szybką dostawę i wysoki standard usług, do którego jest przyzwyczajony. Sprzedawca może zaś pracować znacznie wygodniej, szczególnie że wówczas Amazon zajmuje się też zwrotami. Dodatkowo produkty sklepów korzystających z opcji Fulfilment częściej są promowane na stronie, co oznacza, że mogą dotrzeć do większej ilości potencjalnych nabywców.

Czy to się opłaca? Każdy sprzedawca musi zdecydować sam, szczególnie że konkurencja na Amazonie jest ogromna. Jest to jednak okazja do poszerzenia działalności o zupełnie nowe rynki zbytu, co może być szczególnie korzystne w przypadku sprzedaży unikalnych towarów – np. rękodzieła. Co ważne, dzięki tej platformie działanie na terenie w zasadzie całej Europy jest bardzo proste. Warto jednak pamiętać, że przyda się znajomość angielskiego – cała komunikacja z serwisem odbywa się właśnie w tym języku.

Gigant e-commerce o wielu twarzach

Czy udało nam się odpowiedzieć na pytanie, czym jest Amazon? Mamy nadzieję. Warto jednak zauważyć, że działalność giganta jest tak szeroko zakrojona, że wyliczenie wszystkich obszarów, w których funkcjonuje, mogłoby wymagać napisania książki. Serwis w dość krótkim czasie rozrósł się do tak monstrualnych rozmiarów, że teraz prawdopodobnie nic już go nie zatrzyma. Nie jest jednak wolny od kontrowersji. Ostatnimi czasy dużo mówi się o warunkach pracy w firmie. Pracownicy coraz częściej zarzucają przedsiębiorstwu wyzysk – zbyt małą płacę przy szerokim zakresie obowiązków i odpowiedzialności. Tymczasem Jeff Bezos wciąż się bogaci – niedawno wartość jego majątku przekroczyła magiczną granicę 200 mld dolarów. W górę szybuje też wartość akcji spółki – na początku roku przekroczyła 2000 USD, a następnie, po lekkim spadku w marcu stale rosła, by obecnie wynosić już ponad 3000 USD.

Audyt Google Ads

Udostępnij:

5 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

bezpieczeństwo strony internetowej
Bezpieczeństwo strony internetowej – jak zadbać?
Barbara Oleszek

Bezpieczeństwo w sieci – hasło, które obija się nam o uszy w kolejnych kampaniach informacyjnych, w notyfikacjach z naszych banków, […]

Nowości w Meta I/O czyli Google Hotel Ads: Call Out Extensions
Krystian Kubiak

Call to Action w Google Hotel Ads! Kampanie w Google Hotel Ads zyskują nową funkcjonalność w postaci możliwości umieszczenia przycisku […]

Poradnik SEO dla sklepów internetowych
Dominika Słomka

Poradnik SEO dla sklepów internetowych – sprawdź teraz! Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy lub sklep Twojego klienta na pewno zależy […]

promowanie bloga
Promowanie bloga – jak się do tego zabrać?
Maciej Popiołek

Blogosfera rośnie w siłę i cały czas zyskuje odbiorców wśród różnych grup wiekowych. Szacuje się, że najpopularniejsi polscy blogerzy zarabiają […]

mapa cieplna
Mapa cieplna – heat map
Maciej Popiołek

Twórcy i administratorzy stron www przyzwyczaili się już do patrzenia na jej zawartość i strukturę przede wszystkim w kontekście SEO […]

Opinie o Verseo – co mówią o nas inni?
Maciej Popiołek

Jakie są opinie o Verseo? Co sądzą nasi klienci o relacjach, które budujemy? Jak oceniają naszą pracę? A co mówimy […]