Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Psychologia koloru w marketingu i biznesie

Psychologia koloru w marketingu i biznesie - zdjęcie nr 1

Psychologia koloru w biznesie

Psychologia koloru w marketingu i biznesie

Sprzedaż nie jest dziełem przypadku! Tu wszystko musi być dopracowane, przemyślane i dobrze dopasowane do odbiorców oraz celu, jaki chcemy osiągnąć. Kolory wpływają nie tylko na postrzeganie marki, ale również na… sprzedaż oferowanych przez nią produktów lub usług! Przeczytajcie, jak w praktyce wygląda psychologia koloru w biznesie. Serwujemy całą paletę barwnych wiadomości na ten temat 😉

Informacje o naszym środowisku odbieramy w 80% wzrokowo. To najlepszy dowód, że stwierdzenie „kupujemy oczami” nie jest wyssane z palca. Komunikat wzrokowy przepuszczany jest przez wiele różnych “filtrów”, jak choćby wychowanie, indywidualne doświadczenia, wzorce kulturowe, czy prywatne preferencje. Nasza psychika przetwarza je w ekspresowym tempie i podsumowuje skojarzeniem oraz informacją, jaki stosunek powinniśmy mieć do danej barwy.

Kolory oddziałują na nas, wpływają na nastrój. Umiejętnie użyte, mogą być narzędziem do manipulacji, również w sprzedaży – ich znaczenie w reklamie i szeroko pojętym marketingu jest ogromne. Interesuje Cię zagadnienie psychologii koloru w biznesie? Czytaj dalej!

Postrzeganie kolorów – ale żeś Pan firmę zmalował!

Psychologia koloru w biznesie odgrywa niezwykle ważną rolę. To właśnie barwy, czyli warstwa odnosząca się do kwestii estetyki, mogą zaważyć na odbiorze firmy lub produktu przez klientów. Prościej pisząc – zachęcić ich lub zniechęcić (o zgrozo!) do zakupu. Jeśli wzrost słupków sprzedażowych jest Ci bliski, z rozwagą wykorzystuj różne odcienie w marketingu, bazując na psychologii koloru. Inaczej… czarno to widzę! 🙂

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Kolory w reklamie – co możesz dzięki nim osiągnąć?

To przede wszystkim moc oddziaływania na klientów. Produkt w odpowiednio dobranym odcieniu może skuteczniej przyciągać uwagę i stawać się przedmiotem pożądania. Kolory w reklamie i sprzedaży nadają klimat i tworzą dobre środowisko do dokonania decyzji zakupowej. Przynajmniej w założeniach. Wpływają też na to, jak klient (pozyskany i potencjalny) rozczytuje brand (najczęściej na poziomie nieuwiadomionym).

Kolory opakowań mają też niesamowitą moc podkreślania walorów towarów, a właściwie stosowane zwiększają czytelność przekazu. Działa to jednak w dwie strony – złe zestawienie tła z napisem może sprawić, że klient straci orientację, co autor miał na myśli i który komunikat powinien wybić się na intencjonalne prowadzenie. 

Dobrze wiedzieć…

Czasem małe rzeczy robią DUŻĄ robotę. Różne kolory sprawdzą się w różnych okolicznościach. Projektując kreację, pamiętaj, że niektóre są lepiej widoczne na odległość, inne wykorzystane w formie tła i połączone z konkretnym odcieniem napisów mogą czynić go średnio czytelnym. Testując opakowanie w danej barwie, zważ także na to, jak na kolor wpływa sztuczne oświetlenie. Może się okazać, że uzyskasz zupełnie inny efekt od zamierzonego!

Jeśli „nie umiesz w kolory”, a pozostając wiernym barwnej nomenklaturze słownej – jesteś w tej kwestii zielony, czas nadrobić zaległości. START!

>> UX UI – co to jest i jakie są różnice? <<

Psychologia koloru w biznesie – podstawowe informacje

Dla ponad 65 % klientów kolor jest najważniejszym elementem motywującym podczas dokonywania wyboru zakupowego. Jego odbiór warunkowany jest przez osobiste preferencje, doświadczenie, wychowanie, różnice kulturowe, czy kontekst.

Specjaliści Kiss Met­rics łączą kolorystykę z określonym zachowaniem konsumentów i ich typami. Sugerują dodatkowo, by parować barwy z akcjami i branżami w następujący sposób:

Kolorystyka a określone zachowania konsumentów

Kolory w reklamie a reakcje fizyczne 

Wiemy, że decyzja zakupowa zapada w sercu. Kupujemy emocjonalnie, a potem do głosu dochodzi zdrowy rozsądek. I to ten moment, w którym „cały na biało” wchodzi sprzedawca idealny! Ale dziś nie o sprzedaży, dlatego nim wpuścimy go na czerwone dywany (ich kolor nie jest przypadkowy!), najpierw zerkniemy jeszcze na fizyczne reakcje, związane z postrzeganiem konkretnych kolorów. Podpowiadamy, jak barwy wpływają na to, co wrzucamy do koszyka.

Czerwień pobudza cechy aktywne i zachęca do działania. Wykorzystana w ramach oświetlenia może podnosić ciśnienie krwi i przyspieszyć decyzję zakupową nawet o 12%! Oznacza to, że oferowane produkty świetnie byłoby prezentować w wylęgarniach 😉

Odkładamy żarty na bok i poprawiamy kołnierzyk koszuli. W końcu wiemy, że decyzja o zakupie dla niektórych może być bardzo stresująca. Zwłaszcza jeśli wiąże się z wydaniem oszczędności całego życia lub zaciągnięciem kredytu na taki sam okres. Jeśli oferujesz dobro lub usługę, za którą naprawdę trzeba słono zapłacić, postaw na chłodne odcienie w logo i wystroju firmy. Dlaczego? Ano dlatego, że mają one działanie uspokajające. Dla zestresowanego zakupem klienta – jak znalazł!

Kolor w reklamie – jak, gdzie, kiedy?

Odpowiedź na pytanie „jak” została już podprowadzona. Nim przejdziemy do rozwinięcia tematu i opisu poszczególnych kolorów w biznesie, najpierw rzućmy okiem na „gdzie”. “Kiedy” jest oczywiste.

W przekazie marketingowym naszym celem jest skłonienie odbiorcy do wykonania konkretnego ruchu. Konwersją może być pobranie materiału, wrzucenie produktu do koszyka, skorzystanie z promocji, lub przejście do kolejnej zakładki. W tym celu stosujemy przyciski nawołujące do akcji – czyli CTA (Call To Action).

Ich kolor ma znaczenie! Jak wyjaśnia nam Kajetan Maciak, Web Analytics & UX Specialist w Verseo:

Dobór barw na stronie internetowej uzależniony jest od całego jej projektu i tego, co otacza nasze CTA. Jeśli kolor ma zachęcić do kliknięcia, powinien odznaczać się widocznością. Należy jednak unikać efektu migotania i zachować dobry kontrast między tekstem na buttonie a jego barwą. Odcień również jest istotny. Zielone zarezerwowane są dla akceptacji, przejścia dalej. Żółty i pomarańczowy ponagla, pospiesza do wykonania akcji. Przy właściwym wpisaniu ich w projekt strony, odcienie te są zauważalne, łatwe do znalezienia. To ważne – CTA ma być widoczne, czytelne i  bezpieczne. Który kolor jest najskuteczniejszy? Zależy to od specyfiki branży, projektu witryny i wielu innych elementów. Jeśli chcesz wybrać najlepszą opcję – twórz różne wariacje i poddawaj je testom AB.

A jak z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy? Sprawdzamy.

>> SXO – co to jest? <<

Psychologia koloru w biznesie

Podział na ciepłe kolory i kolory zimne przedstawiony w formie wykresu kołowego zaprojektował już w 1666 roku Izaak Newton. Koło kolorów do pierwszej grupy (ciepłe barwy) zalicza czerwień, pomarańcz i żółć, natomiast do drugiej (chłodne kolory) niebieski, zielony i fioletowy. 

Co oznaczają kolory w przekazie reklamowym

Co symbolizuje kolor i jakie ma to znaczenie dla Twojego biznesu? Jakie barwy wybierają konkretne marki i jaki efekt chcą uzyskać, w zależności od koloru bazowego? Lepiej sięgać po zimne kolory? A może wręcz przeciwnie, chłodny odcień wpływa negatywnie na postrzeganie brandu? Zobaczmy, co na temat samego koloru mówią znawcy teorii barw!

Kolor czarny – znaczenie

Kolor czarny jest tajemniczy, elegancki i zarezerwowany dla indywidualistów. Utożsamiamy go z luksusem, prestiżem, elegancją, wysoką jakością i inteligencją. Czerń kojarzy się z profesjonalizmem, powagą i pewnością siebie. Na jego wykorzystanie w biznesie decydują się głównie marki z branży modowej, biżuteryjnej i technologicznej, oraz te, które chcą być postrzegane w kategorii premium. Przykłady? Nie trzeba daleko szukać – to między innymi Chanel, Prada, Zara, Vistula, Calvin Klein, Adidas, Nike, Tous, Apple, czy Empik.

Ciekawostka…

Apple wielokrotnie zmieniał barwy, wykorzystywane w swojej identyfikacji wizualnej.  W 1977 roku w logo pojawiały się wszystkie kolory tęczy! Ostatecznie sztab specjalistów uznał, że marka może być odebrana, jako niepoważna, zbyt zabawna i zrezygnowano z feerii barw.

Identyfikacja wizualna marki utrzymana w bieli

Biel świetnie sprawdzi się w branży nowoczesnych technologii, zielonych trendów i zdrowia. Logo w tym kolorze podświadomie kojarzy się nam z poczuciem bezpieczeństwa i czystością. Wyjątkiem są Chiny, gdzie biel powiązana jest ze śmiercią. To warto wiedzieć, by nie uśmiercić swojego biznesu na tym rynku.

Firmy, które nie zatrzymują się w kreatywności przy wykorzystaniu bieli w swojej komunikacji wizualnej to między innymi hp, Adidas, BMW, Apple.

Kolor brązowy w reklamie

Podobnie, jak oranż, nie cieszy się dobrą sławą i nie jest pierwszym wyborem specjalistów z branży. Podświadomie kolor drewna kojarzy się nam jednak ze stabilnością i niezawodnością, dlatego warto wykorzystywać moc tej barwy. Zwłaszcza jeśli nasza branża związana jest z naturą i tym, co organiczne. Dodatkowo brąz kojarzy się z jedzeniem, a konkretniej – ze słodyczami. Jeśli zatem budujesz swoje imperium na czekoladzie – wiesz, w którym kierunku podążać!

Kto idzie z Tobą ramię w ramię? Między innymi m&m’s, UPS, Snickers, Tatuum (przed rebrandingiem), CatFly, i Bison.

Kolor niebieski – znaczenie

Ta najzimniejsza barwa postrzegana jest, jako neutralna, ponieważ nie wzbudza silnych emocji. Specjaliści wskazują, że kolor niebieski zwiększa zaufanie, kojarzy się z wiedzą oraz bezpieczeństwem. Przywodzi na myśl świeżość i czystość. Co ciekawe, kolor niebieski obniża apetyt, ponieważ często podświadomie rozczytujemy go, jako truciznę.

Na jego (smaczne!) wykorzystanie w reklamie zdecydowali się między innymi Nivea, Danone, Volksawen, Facebook, PZU, Samsung, Ford, GAP, Skype, Twiiter, Nokia, Philips, Volvo, LOT, Unilever, Oral-B, Sandler Training czy Ikea. Te firmy pokochały niebieski!

>> Komunikacja niewerbalna: Pokaż to, czego mi nie mówisz. – przeczytaj wywiad z prezesem Sandler Training Polska <<

Kolor zielony a psychologia

Ciemna zieleń i jej jaśniejsze wariacje kojarzą się przede wszystkim z nadzieją i świeżością. Ciemniejszy jej odcień symbolizuje także szczęście! To jednak nie wszystkie znaczenia, które mniej lub bardziej świadomie przekazuje ten kolor. W reklamie zieleń może mieć bezpośrednie konotacje z naturą, harmonią, zdrowiem i życiem (także w kontekście… płodności). 

Warto wiedzieć, że kolor zielony obniża poziom stresu, uspokaja i wprowadza dobry nastrój do rozmów. Z tej przyczyny dobrze wykorzystywać go zwłaszcza wtedy, gdy decyzja zakupowa związana z naszym produktem może owocować wysokim poziomem napięcia u potencjalnego klienta. 

Marki, które postawiły na kolor zielony w swojej komunikacji wizualne to między innymi Tymbark, Getin Bank, Żabka, BP, Starbucks, Android, Tic Tac, Ziaja, czy Acer.

Kolor czerwony – znaczenie

Krwisty czerwony, ale także jego pozostałe odcienie kojarzą się przede wszystkim z miłością i płomiennym uczuciem. Postrzegane są również, jako symbol siły (czasem nieczystej i diabelskiej!), energii i pasji. Odcienie czerwieni symbolizują życiową witalność, piękno i uśmiech fortuny.  To pozytywne uczucia i emocje… a druga strona medalu?

Kolor ten traktowany jest w kategorii ostrzegawczej – zwiastuje niebezpieczeństwo i ma wywołać odruch wzmożonej ostrożności. To też bezpośrednie zaproszenie do podjęcia aktywności – wykonania ruchu. Które marki krzyknęły „Akcja” i sięgnęły po czerwony w komunikacji wizualnej?

Między innymi Coca-Cola, H&M, Media Markt, Levi’s, Mitsubishi Motors, Orlen, Lego, Wilson, Nescafe, Red Bull, McDonald’s, KFC, Makita, Canon, Kellogg’s, Audi, Pepsi, Colgate, Pizza Hut, czy Adobe. W ich logo zobaczymy kolor czerwony, który nakręca emocje, uczucia i … apetyt!

Znaczenie koloru pomarańczowego

Kolor pomarańczowy w reklamie pobudza w mniejszym stopniu niż czerwony i żółty, ale trudno przejść obok niego obojętnie. Kojarzony jest z młodością, zabawą i skokiem pozytywnej energii. Psychologia koloru sugeruje jednak, że może też być odbierany, jako niebezpieczeństwo, lub znak ostrzegawczy przed nim. 

Do barwy tej (podobnie, jak do brązu) należy podchodzić ostrożnie – nie jest ona w TOP3 ulubionych kolorów klientów. Ale Orange czy Allegro mają na ten temat inną opinię. 

Jakie jeszcze marki sięgają po kolor pomarańczowy, z należytą śmiałością i na pohybel odgórnie przyjętym wytycznym? Psychologia koloru nie zniechęca do wykorzystania oranżu między innymi firmy CCC, Fanta, Stihl, Timerland, Cinema City, Nickelodeon, Sound Cloud, Pyszne.pl, czy Burger King.

Jak pokazała historia sukcesu wyżej wymienionych, im pomarańczowy słusznie nie jest straszny!

Znaczenie koloru żółtego

Kolor żółty ma w sobie sporo energii! W reklamie przyciąga uwagę szybciej niż wszystkie pozostałe kolory. Napędza też naszą kreatywność. Trzeba jednak umiejętnie wykorzystywać jego moc – żółty może budzić niepokój i wydawać się agresywna. To także kolor słońca (pośrednio wpływa na dobry nastrój), ciepła, zabawy i optymizmu, który pobudza apetyt. Tak jak i czerwony. Idealny odcień dla McDonald’s, prawda?!

Używają go w swojej identyfikacji wizualnej między innymi Biedronka, IKEA, Media Expert, Shell, Nikon, Inpost, Netto, CAT, RMF, Onet, Snap Chat, DHL, BIC, Renault, Ferrari, Lipton, SubWay, czy Chupa Chups.

Kolor fioletowy w reklamie

Fiolet jest nieszablonowy i niezawodny. To barwa przypisana magii i tajemnicy. Kojarzy się z luksusem, szlachetnością i duchowością. Z jego mocy korzystają takie marki, jak między innymi Milka, Play, Whiskas, Yahoo!, T-Mobile, Claire’s, FedEx, Instagram.

Kolor różowy w marketingu

To barwa najpiękniejszych uczuć – miłości, przyjaźni, czułości i wrażliwości. Kolor różowy – w zależności od poziomu nasycenia – może być ostrzegawczy lub uspokajający (gdy jest jaśniejszy). Często stosowany jest przez marki, które oferują zabawki (zwłaszcza dla dziewczynek) lub usługi kosmetyczne.

Różowy w reklamie wykorzystują między innymi T-Mobile, Hebe, Tauron, WIZZ, Barbie, Cosmopolitan, Victoria’s Secret, Bourjois, czy Tinder! Zwłaszcza w przypadku tego ostatniego, skorzystanie z mocy różu nie było przypadkowe!

Psychologia koloru w reklamie – podsumowanie

Znaczenie koloru w reklamie jest ogromne. Na jego podstawie podświadomie dokonujemy oceny produktu i jego klasyfikacji. Skoro tak jest – warto posiąść wiedzę odnośnie znaczenia kolorów i zacząć wykorzystywać to w marketingu i komunikacji. Dzięki temu zoptymalizujemy działania użytkowników i zaczniemy wpływać na ich postrzeganie marki. 

Pamiętaj, by kolory wykorzystane w identyfikacji wizualnej firmy „przepuścić przez filtr” wzorców kulturowych. O przestrzelenie nie jest trudno – na przykład w Chinach żółty nawiązuje do treści pornograficznych, a nasz ekskluzywny biały… do śmierci!

Jeśli chcesz rysować przyszłość swojego biznesu w soczystych barwach nadziei, wykorzystuj kolory z głową i wyczuciem. Wybierając je do komunikacji wizualnej – skorzystaj ze wsparcia ekspertów.

Kolor to nie wszystko! Ważne jest również słowo. Dobre słowo! Jeśli chcesz wiedzieć, jak właściwie robić content – przeczytaj: 7 zasad copywritingu SEO – jak pisać dobre teksty?

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany