Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Reklama SEO

Reklama SEO - zdjęcie nr 1

reklama seo

Rozpoczynając lub kontynuując swoją przygodę z internetowym marketingiem, w zasadzie od razu trzeba stanąć przed ważnym wyborem: które kanały wybrać? Cyfrowa obecność marki wiąże się z wieloma różnymi sposobami dotarcia do klienta, a mnogość dostępnych opcji może wydawać się przytłaczająca. Systemy PPC (pay-per-click), takie jak Google Ads, Facebook Ads czy TikTok Ads? Marketing oparty na social mediowych influencerach? Pozycjonowanie strony internetowej? Opcji jest mnóstwo i nie da się ukryć, że bardzo szybko konieczne okaże się łączenie kilku kanałów – w ten sposób będą wzajemnie się przenikać i uzupełniać, łącząc zalety i do pewnego stopnia znosząc wady.

Zdecydowana większość marek, gdy “wchodzi do internetu”, rozpoczyna od założenia własnej strony internetowej. Prawie zawsze jest to sensowny wybór – własny kawałek Sieci pozwala na przedstawianie marki i produktów czy usług klientom, oferując dowolność w formie i treści, jednocześnie bez ograniczania zasięgów, tak jak w mediach społecznościowych.

Projektując i publikując oficjalną witrynę marki w Sieci, trudno obyć się bez pozycjonowania. Reklama SEO to długoterminowa inwestycja, jednak ten maraton zazwyczaj się opłaca! Co więcej, dobrze zgrywa się z innymi sposobami promocji online, takimi jak Google Ads.

Pozycjonowanie jako kanał reklamowy

Zacznijmy jednak od tego, czym dokładnie jest reklama SEO, inaczej zwana (chodź nie do końca słusznie gdyż pozycjonowanie jest terminem szerszym) pozycjonowaniem stron internetowych. SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji witryn pod kątem ich widoczności w wyszukiwarkach.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Strony wyświetlane w wynikach wyszukiwania poszczególnych fraz w silniku (na przykład Google czy Bingu) nie są przypadkowe – ich zestaw oraz kolejność to dzieło zaawansowanego i stale aktualizowanego algorytmu selekcjonującego. Opiera się on przede wszystkim na tak zwanych keywordach, czyli słowach kluczowych. Kiedy więc wpisujemy dowolną frazę, silnik zwraca listę wyników, które w teorii najlepiej pasują do danego zapytania – czyli Google stara się ograniczyć czas spędzany przez użytkownika na wyszukiwaniu i możliwie szybko przekierować go do pożądanego miejsca docelowego.

Ze strony algorytmu takie uszeregowanie stron, by faktycznie skrócić czas wyszukiwania do absolutnego minimum, jest ogromnym wyzwaniem. Wyszukiwarka musi “domyślić się”, jakiego konkretnie rodzaju informacji szuka użytkownik – czy są to produkty, które chce kupić? A może chce poszerzyć swoją wiedzę na dany temat i zebrać konkretne dane? Nauczenie algorytmu sensownego “zrozumienia” intencji użytkownika to największa trudność – i chodź wciąż systemowi wyszukiwania daleko do ideału, dzięki aktualizacjom algorytm każdego dnia staje się minimalnie lepszy w spełnianiu tej funkcji.

Pozycjonowanie – na czym to polega

Algorytm w dużej mierze bierze pod uwagę treść umieszczoną na stronie, czyli jej długość, jakość i sposób prezentacji, ale content to tylko jeden z ponad 200 czynników analizowanych przez algorytm. Poniżej opiszemy po kolei najważniejsze elementy, które składają się na pozycję strony w wynikach wyszukiwania – ich dopracowanie może w sprzyjających warunkach przynieść niesamowite efekty, jeśli chodzi o reklamę SEO.

Zanim jednak przejdziemy do wskazówek i zasad reklamy SEO, zacznijmy od tego, jak przygotować się do pozycjonowania. Pierwszym krokiem zawsze powinna być pogłębiona analiza słów kluczowych – jakie frazy wpisywane są przez użytkowników do wyszukiwarki, jeśli chcą znaleźć produkty, usługi czy dane zawarte na konkurencyjnych stronach? Jakie słowa kluczowe powiązane są z branżą, w której działasz?

Z pomocą przychodzi wiele programów i usług, które analizują kluczowe frazy oraz pozycje konkretnych stron. Warto zwrócić uwagę na bezpłatne Google Trends oraz Google Keyword Planner, a także różne płatne rozwiązania: między innymi Ahrefs, Semstorm czy Senuto. W przypadku pozycjonowania intuicja musi ustąpić zebranym danym – jeśli wydaje Ci się, że pewne słowo kluczowe ściągnie na stronę wartościowy (czyli konwertujący) ruch, ale analiza sugeruje coś dokładnie odwrotnego, zapewne w 99% sytuacji to program będzie miał rację.

Warto pamiętać, że z punktu widzenia właściciela biznesu wartością jest tylko użytkownik, który dokonuje konwersji – kupuje produkt lub usługę lub wykonuje inne działanie, które zaplanowaliśmy (np. ogląda wideo na stronie czy ściąga plik PDF). Oznacza to, że słowa kluczowe muszą być powiązane z celami wizerunkowymi lub sprzedażowymi. Można w prosty sposób ściągnąć na stronę wielu użytkowników, jednak niewłaściwy dobór słów kluczowych sprowadzi na stronę osoby niezainteresowane jej tematyką, nie wpływając pozytywnie na istotne biznesowe wskaźniki.

Bez sensownej analizy słów kluczowych pozycjonowanie jest internetowym błądzeniem w kompletnej ciemności – czasem uda się przyciągnąć klienta, ale nie masz szans na realną rywalizację z kimś wyposażonym w noktowizor. Jeżeli nie miałeś wcześniej nic wspólnego z pozycjonowaniem, być może w Twoim przypadku powinieneś rozważyć zlecenie przeprowadzenia audytu SEO profesjonalnemu pozycjonerowi, który sprawdzi słowa kluczowe z największym potencjałem i zasugeruje konieczne zmiany na stronie.

W Sieci znajduje się wiele narzędzi umożliwiających dokonanie samodzielnego audytu SEO – sami w Verseo stworzyliśmy takie bezpłatne narzędzie (link znajduje się TUTAJ). Jest to dobry start do zrozumienia tego, czego brakuje danej stronie i na co warto zwrócić uwagę. Automatyczny audyt nie zastąpi jednak analizy wykonanej przez specjalistę z uwzględnieniem specyfiki strony, branży i innych aspektów, których automat nie jest w stanie odpowiednio opracować.

Reklama SEO zaczyna się od contentu

Dostosowując swoją stronę do wymagań algorytmu, warto zacząć od treści. Musi być ona – oczywiście – angażująca użytkownika i zachęcająca do zakupu, ale także przyjazna dla wyszukiwarki. Oznacza to, że treść powinna być:

  • Pełna słów kluczowych – na tyle, by możliwie nie utrudniało to czytania i nie sprawiało nienaturalnego wrażenia. Potencjalny klient odbije się od nieautentycznego i zwyczajnie dziwnie brzmiącego tekstu. To samo zrobi algorytm, który coraz lepiej rozpoznaje “śmieciowy” content.
  • Wystarczająco długa, by wyczerpująco opisać dany temat – użytkownik dzięki temu może dowiedzieć się więcej (a Twoja marka zyskuje ekspercki wizerunek). Umożliwia to również bezkolizyjne wplecenie większej liczby słów kluczowych.
  • Odpowiednio sformatowana – podzielona na akapity (nikt nie lubi zbitej ściany tekstu – algorytm Google też nie), okraszona grafikami i napisana czytelnym fontem. Dobrą praktyką jest również umieszczanie tytułu i śródtytułów, możliwie ze słowami kluczowymi, w formie nagłówków H1, H2 i H3.

Jeżeli nie masz na stronie miejsca, gdzie mógłbyś umieszczać większe ilości treści, dobrym pomysłem może być założenie firmowego bloga. Daje to w zasadzie nieograniczone możliwości – możesz wzmocnić ekspercki wizerunek marki, pochwalić się sukcesami, zaprezentować swój know-how i specjalistów, a przy tym dzięki publikacji treści ściągnąć na stronę wartościowy ruch z wyszukiwarki.

On-site SEO

Optymalizacja treści to jeden z elementów składających się na tak zwane on-site SEO, czyli działania, które możemy wykonać bezpośrednio na pozycjonowanej stronie internetowej. Oprócz dopracowania contentu istotne dla Google są również inne ważne aspekty na stronie www i warto mieć je na uwadze, by reklama seo była maksymalnie skuteczna.

Google kładzie duży nacisk również na kwestie techniczne, takie jak:

Szybkość ładowania strony

Im szybciej wczyta się witryna, tym lepiej – to oczywiste. Jeżeli cały proces zajmuje więcej niż kilka sekund, spora część użytkowników zwyczajnie zrezygnuje z wizyty i zwróci się w kierunku kolejnej strony w wynikach wyszukiwania. Wie o tym Google, dlatego czas wczytywania jest istotnym czynnikiem rankingowym. Jak można skrócić czas oczekiwania? Działania obejmują między innymi minifikację kodu JavaScript, kompresję zdjęć, migrację na serwer z krótszym czasem odpowiedzi i wiele innych.

W podstawowym zorientowaniu się, co można poprawić na danej stronie, pomocne może okazać się googlowskie narzędzie PageSpeed Insights.

Responsywność

Użytkownicy przeglądają strony na różnych urządzeniach – komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach, smartfonach, telewizorach i wielu innych. Oznacza to, że Twoja witryna musi poprawnie wyświetlać się i umożliwiać wygodne przeglądanie na wielu rozdzielczościach ekranu. Algorytm zwraca uwagę między innymi na to, czy tekst jest czytelny (na przykład czy poszczególne znaki nie wychodzą poza ekran).

Certyfikat SSL

Szyfrowana komunikacja to dzisiaj absolutna podstawa – wie o tym także Google. Poprawną instalację certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer) oznacza zielona (lub w niektórych przeglądarkach szara) kłódka tuż obok adresu strony.

Przyjazne adresy URL

Adres URL ma konkretną strukturę, jednak jego forma może różnić się w zależności od działań administratora. Jeżeli na przykład prowadzisz sklep internetowy sprzedający telewizory, to zdecydowanie lepszym adresem będzie nazwasklepu.pl/telewizory lub nazwasklepu.pl/kategoria/telewizory niż wygenerowana przez niektóre CMSy ścieżka w rodzaju nazwasklepu.pl/index.php/category/3746272. Przyjazne adresy są znacznie bardziej intuicyjne dla użytkownika, a przy tym pozwalają botom sieciowym lepiej “pojąć” zawartość podstrony.

Linki wewnętrzne

Linkom poświęciliśmy osobną sekcję niniejszego tekstu, warto jednak tutaj wspomnieć o linkach wewnętrznych. Są to linki, w których przekierowujesz do podstron w obrębie własnej domeny, ułatwiając nawigację i użytkownikowi, i botowi.

Opisy obrazów

Każdy obrazek może zostać opatrzony tytułem oraz tzw. atrybutem alt, czyli opisem alternatywnym. Nie są one zazwyczaj widoczne na pierwszy rzut oka, znajdują się jednak w kodzie, dzięki czemu doskonale rozumieją je crawlery sieciowe.

To tylko część działań, które warto wykonać na stronie, by poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania w ramach on-site SEO. Pozycjonowanie jest jednak znacznie pojemniejsze, niż tylko przedstawione wyżej sposoby. Oprócz innych pomysłów na dostosowanie strony do wymagań algorytmu warto zainteresować się również drugim działem pozycjonowania.

Off-site SEO, czyli potęga linkowania

Off-site SEO można w uproszczeniu nazwać wszystkimi działaniami, które skupiają się na pozyskaniu linków z innych stron, kierujących do danej domeny. To w dużej mierze na nich opiera się pozycja strony – często nazywa się to (cyfrowym) społecznym dowodem słuszności. Algorytm wychodzi z założenia, że jeżeli do danej strony linkuje wiele innych stron o wysokiej “wartości”, również strona linkowana jest uznawana za wartościową – a więc zapewne warto podnieść jej pozycję.

Nie jest to jednak takie proste. Kluczem jest pozyskiwanie jakościowych linków, które często będą znacznie więcej warte, niż kilkaset łączy z mikrostron o zerowej reputacji.

Warto zwrócić uwagę także na atrybut danego linka. Rozróżnia się kilka typów, z czego na początkowym etapie najważniejsze są:

  • Dofollow – link, który “otwiera drzwi” crawlerowi sieciowemu – zachęca go do przejścia na linkowaną stronę, ergo ma jednoznaczną wartość pozycjonerską.
  • Nofollow – link, na który bot teoretycznie nie zwraca uwagi – tzn. widzi go, ale nie przechodzi dalej. To m.in. linki z mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, a także z Wikipedii.

Nie jest jednak tak, że każdy link nofollow jest z punktu widzenia reklamy SEO bez sensu, a każdy link dofollow wniesie konkretną wartość. Dla algorytmu ważny jest naturalny profil linków – podejrzenia o spam mogą skończyć się nałożeniem filtra, który ograniczy widoczność strony w wyszukiwarce.

Skąd brać linki? Wartościowa treść do pewnego stopnia będzie organicznie rozchodzić się sama, jednak zazwyczaj to nie wystarczy. Można więc umówić się na wymianę linków z właścicielem innej strony lub zwyczajnie je kupić. Na internetowym rynku znajduje się wiele serwisów umożliwiających zakupienie miejsca na danej domenie, jednak dobór “powierzchni linkującej” musi być poparty gruntowym researchem – w przeciwnym wypadku możesz przepalić przeznaczony na to budżet, a w skrajnych sytuacjach mocno zaszkodzić mozolnie budowanej pozycji strony.

Głodny wiedzy? Zachęcamy do przeczytania rozbudowanego artykułu o profilu linków dla właścicieli stron internetowych!

Reklama SEO – o czym należy pamiętać?

Pozycjonowanie stron nie przynosi natychmiastowych efektów – na pierwsze zauważalne zmiany trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Siła bezwładności SEO jest spora, zwłaszcza w porównaniu z systemami PPC (Google Ads czy Facebook Ads), gdzie dobrze skonfigurowana kampania przynosi profity właściwie od razu. Z tego powodu pozycjonowanie należy planować długoterminowo – tylko takie podejście zapewnia sensowne wyniki.

Umów się na bezpłatną konsultację z doświadczonym specjalistą SEO w Verseo i rozpocznij pozycjonowanie już dziś!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany