Ten tekst przeczytasz w 17 minut

Jak prowadzić fanpage firmowy na Facebooku?

Jak prowadzić fanpage firmowy na Facebooku?

Przywilejem wielkich jest posiadanie rzeszy przeciwników. Nie inaczej było w przypadku Facebooka, nad którym wielokrotnie zbierały się czarne chmury. Po burzy jednak zawsze wychodziło słońce. “Dziecko” Marka Zuckerberga dzielnie się broni przed atakami, pozostaje liderem branży i wciąż posiada znaczącą przewagę nad peletonem. Na jego korzyść przemawia przede wszystkim ogromna skala. Na całym globie jest 2,5 miliarda odbiorców. W Polsce 20 miliona użytkowników regularnie zagląda na “fejsa”. Każda z tych osób jest twoim potencjalnym klientem. W takich okolicznościach posiadanie firmowego profilu powinno być obowiązkiem nowoczesnego przedsiębiorcy. Przed przystąpieniem do budowania swojej marki warto jednak poznać najważniejsze cechy i funkcje tego medium. 

Statystyki mówią same za siebie:

  • 39% użytkowników obserwuje fanpage, aby otrzymać specjalną ofertę
  • 57% konsumentów deklaruje, że media społecznościowe oddziałuje na ich proces zakupowy. 44% tych samych respondentów określiło Facebooka mianem najbardziej wpływowej platformy.
  • 26% osób, które zareagowały na komunikat reklamowy, dokonało zakupu produktu.

Możliwości znajdują się na wyciągnięcie ręki. Nie pozostaje nic innego, jak tylko spróbować swoich sił. W jaki sposób prowadzić działania biznesowe na Facebooku? Poniżej znajdziesz najpotrzebniejsze informacje oraz praktyczne wskazówki. 

Na Facebooku funkcjonują dwie formy profili zbiorowych:

  • Grupa dyskusyjna opiera się na komunikacji pomiędzy osobami, które mają ze sobą coś wspólnego. Ludzi może łączyć pasja, miejsce zamieszkania, a także zawód. Innymi słowy, grupy bywają tworzone, na przykład przez posiadaczy samochodów marki Opel, mieszkańców tego samego osiedla albo osoby pracujące na stanowisku grafika komputerowego. Wspólny mianownik umożliwia utrzymanie spójności wszystkich członków. W takim miejscu można dzielić się informacjami, zdjęciami, filmami bądź plikami.
  • Strona (inaczej fanpage) to kluczowe narzędzie służące do promowania firmy, marki, osoby bądź inicjatywy. Miarą sukcesu jest osiągnięcie rozległej bazy zaangażowanych fanów. W tym celu administrator powinien skupić się na regularnym tworzeniu intrygujących i wartościowych treści. Dodatkowo rozwój strony może być napędzany przez emitowanie reklam za pośrednictwem Facebook Ads.

Firma na Facebooku – jak założyć konto?

Każdy użytkownik może założyć fanpage na Facebooku. Cały proces składa się zaledwie z kilku kroków. Wystarczy postępować według następujących wskazówek:

  1. Wybierz opcję “Utwórz” znajdującą się w górnej części witryny po prawej stronie.
  2. Określ charakter swojej działalności.
  3. Wpisz nazwę, którą przyjmie twoja strona na Facebooku. Na tym etapie możesz jeszcze wybrać wariant roboczy. W każdej chwili jesteś w stanie wprowadzać zmiany.
  4. Wybierz kategorie, które precyzyjnie definiują czym się zajmujesz. W ten sposób możesz zwiększyć widoczność swojej strony dla użytkowników.
  5. Możesz dodać zdjęcia lub tymczasowo wstrzymać się z decyzją. Wybór należy do ciebie.

Jak skonfigurować fanpage na Facebooku?

Nowo utworzona strona wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania odbiorców. W związku z tym musisz jeszcze wprowadzić szereg informacji, aby zwiększyć swoją wiarygodność. Zacznij od następujących elementów:

  1. Grafiki stanowią fundament identyfikacji wizualnej. W związku z tym koniecznie wgraj zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Jakie kryteria musisz spełnić?
  2. Forma zdjęcia profilowego jest uzależniona od charakteru prowadzonej działalności.
  • W przypadku firmy, marki bądź inicjatywy warto zaprojektować prosty i przejrzysty logotyp. Postaw na symbolikę i stwórz kreację, która łatwo zapada w pamięci i jednoznacznie kojarzy się z twoim biznesem. 
  • Jeżeli budujesz markę osobistą, można promować się swoją twarzą. Fotografia powinna być profesjonalna, ale jednocześnie warto, aby zawierała jakieś atrybuty, którymi posługujesz się w pracy. Przykładowo, jeśli jesteś profesjonalnym tancerzem, uchwyć swój wizerunek podczas pląsów na parkiecie.
  1. Zdjęcie w tle może przybrać formę grafiki, animacji bądź filmu. Wykorzystaj to miejsce, aby precyzyjnie określić czym się zajmujesz. Pamiętaj, że zdjęcie w tle nie powinno być ustawione raz na zawsze. Polecamy podejście sezonowe i zmianę kreacji przynajmniej raz na kwartał. Co umieścić na zdjęciu w tle?
  • Przedstaw się. Zbuduj zdanie albo trzy krótkie hasła, które będą zawierać następujące informacje: kim jesteś, czym się zajmujesz, jaką wartość dostarczasz klientom i obserwującym.
  • Przedstaw swoje ostatnie dokonanie albo najważniejszy punkt oferty. My eksponowaliśmy w ten sposób najświeższe poradniki albo kolejną usługę w naszym portfolio.
  • Zdradź, co szykujesz. Może to być zajawka nowej kolekcji ubrań albo zapowiedź wydarzeń, w których weźmie udział twoja marka.
  • Wywołaj estetyczny “efekt wow”. Przy tej koncepcji warto wykorzystać animację.
  • Warto umieścić tutaj CTA. W ten sposób użytkownicy poznają Twoje oczekiwania. 
  1. Dedykowany URL można ustawić poprzez wybranie opcji “Utwórz nazwę użytkownika strony”, znajdującej się poniżej zdjęcia profilowego. W wyznaczonym polu wpisz nieskomplikowaną, łatwą do wyszukiwania frazę. Po wykonaniu tej operacji wystarczy wpisać w przeglądarce “facebook.com/wybrany_url”, aby dotrzeć bezpośrednio do twojego fanpage’a.
  2. Zajrzyj do zakładki Informacje i napisz krótkie notki w rubryce informacje oraz opis. Zdradź, czym się zajmujesz. Wskaż swoje najważniejsze produkty lub usługi. Wspomnij też o osiągnięciach i wartościach. Formułuj zwięzłe i treściwe zdania.
  3. Warto również opowiedzieć o swojej marce w sekcji Nasza historia. W tym przypadku postaw na luźniejszą formę. Nie zanudzaj czytelników masą dat i nazwisk, których i tak nie zapamiętają. Zamiast tego postaraj się wzbudzić emocje i zainteresowanie. W tym celu wykorzystaj anegdoty i osobiste refleksje. To ma być tekst z duszą, z którego przebijają się emocje oraz autentyczność. Po postawieniu ostatniej kropki po prostu spróbuj postawić się na miejscu odbiorcy i rzetelnie oceń, czy nie zrezygnowałbyś z czytania po pierwszych dwóch zdaniach. 
  4. Kluczową kwestią jest również udostępnienie odbiorcom swoich danych kontaktowych. Zacznij od numeru telefonu, adresu e-mail i strony internetowej. Warto dodać również adres firmy. Im więcej informacji przekażesz, tym bardziej wiarygodny staniesz się w oczach użytkowników. Nie można tego bagatelizować. Jeśli oczekujesz, że użytkownicy powierzą ci swoje pieniądze, musisz zdobyć ich zaufanie.
  5. Facebook umożliwia podpięcie odnośników do kont na innych platformach społecznościowych. Jeżeli prowadzisz już działalność na Instagramie, Twitterze bądź innym medium, możesz umieścić taką wzmiankę na swoim profilu. W efekcie możesz zyskać nowych obserwujących. 
  6. Dobierz 3 kategorie, które dokładnie określają twój produkt bądź usługę. W ten sposób strona będzie bardziej widoczna dla odbiorców.
  7. Tuż pod zdjęciem w tle warto osadzić kontrastowy przycisk CTA, aby nakłonić użytkowników do wejścia w interakcję z twoją stroną. W ten sposób możesz zachęcić do zarezerwowania terminu, nawiązania kontaktu, pozyskania informacji o stronie, zrobienia zakupów albo pobrania aplikacji. Dzięki temu odbiorcy doskonale wiedzą, czego od nich oczekują. Wbrew pozorom taki bezpośredni komunikat potrafi zdziałać cuda.
  8. Powyższe elementy stanowią niezbędne minimum, które trzeba uwzględnić, aby strona sprawnie funkcjonowała i nie odstraszała odbiorców. Warto jednak pokusić się o wypełnienie wszystkich dostępnych pól. Im więcej informacji umieścisz, tym lepszych efektów możesz się spodziewać.

Content na Facebooku – rodzaje i formaty publikacji

Facebook umożliwia tworzenie postów o zróżnicowanej strukturze. Fundamentem każdej publikacji jest opis, który zazwyczaj składa się z tekstu oraz emoji. Ponadto można dodać multimedia w postaci grafik bądź materiałów wideo. Wyróżnia się kilka rodzajów publikacji:

  • Statusy to  posty tekstowe bez multimediów. Ściana tekstu pozbawiona grafiki może zniechęcać użytkowników do interakcji. W związku z tym tego typu publikacje domyślnie budzą najmniejsze zainteresowanie.
  • Linki odsyłają do zewnętrznej strony internetowej (przybierają postać miniaturki z przekierowaniem). Mogą być opatrzone opisem oraz emoji. Ciekawym wariantem jest też karuzela, czyli post złożony z kilku “kafelków”. Każdy element jest opatrzony innym zdjęciem, natomiast wszystkie prowadzą do tego samego miejsca docelowego.  
  • Zdjęcia wzbogacone o opis w formie tekstowej i emoji. W treści można umieścić link z przekierowaniem do strony internetowej. Warto traktować tę formę jako alternatywę dla domyślnych link postów. Nie musisz ograniczać się do jednego zdjęcia. Możesz utworzyć album złożony z kilku kreacji.
  • Filmy publikowane z komputera bądź urządzenia mobilnego. Użytkownicy zdecydowanie wolą oglądać niż czytać, dlatego materiały wideo stanowią najskuteczniejszy format na Facebooku. 
  • Transmisje na żywo uchodzą za najbardziej angażujący sposób ze względu na swój spontaniczny charakter. Użytkownicy zgromadzeni na czacie mogą dyskutować z twórcą w czasie rzeczywistym. 
  • Relacje stanowią tymczasowe publikacje znikające po upływie 24 godzin. Mogą przybrać formę zdjęć, filmów oraz postów. Po wygaśnięciu dostępu możesz przeglądać swoje materiały w archiwum relacji. 

W ramach postów można też:

  • oznaczyć geolokalizację
  • określić swój nastrój
  • oznaczyć produkt
  • przekierować do sklepu 
  • zachęcić do udziału w akcji charytatywnej
  • zaprosić do obejrzenia profilu

A oto przykłady najczęściej występujących formatów publikacji (w formie organicznej i płatnej), które Twoja firma może wykorzystać. 

wymiary grafik facebook

Jeśli interesują Cię jakie są wymagane wymiary grafik na Facebooku i w innych mediach społecznościowych – zajrzyj tutaj!

Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?

Każda marka może zacząć działać w mediach społecznościowych. Ba! Nawet powinna to zrobić. Ze względu na niski próg wejścia wielu śmiałków próbuje swoich sił. Stworzenie nietuzinkowego fanpage’a to jednak dopiero pierwszy krok. Największym wyzwaniem jest zgromadzenie świadomej i zaangażowanej społeczności. Przedstawiamy garść wskazówek, które pomogą tobie wybić się ponad przeciętność:

  • Tchnij duszę w swoje posty

Większość fanpage’ów w mediach społecznościowych jest prowadzona bez pomysłu. Stanowią one lustrzane odbicie treści znajdujących się na witrynie firmowej. 

Posłużmy się przykładem. Administrator wchodzi w zakładkę “O nas” na stronie internetowej swojej firmy. Następnie kopiuje wyrwane z kontekstu zdanie informujące, że 15 lat temu właściciele przenieśli siedzibę z Mszany Dolnej do Mszany Górnej. Na koniec umieszcza tę informację na fanpage’u i odhacza kolejny opublikowany post w swoim harmonogramie.

Przykro nam, ale to tak nie działa. Taka informacja nie ma kompletnie żadnej wartości, dopóki nie dobudujesz do niej ciekawej narracji. W tym przypadku warto pokusić się o rozbudowanie przekazu. Opis jakiejś historii z życia marki sprawdzi się zdecydowanie lepiej.

  • Mów językiem korzyści i emocji

Załóżmy, że prowadzisz sklep z oświetleniem i chcesz zaprezentować lampkę biurową. Wspominasz o jej ekonomicznych walorach. Stwierdzenie, że lampka jest energooszczędna to dopiero cecha, z której musisz wyprowadzić korzyść. Dodaj informację o tym, że klient może zaoszczędzić 20 złotych w ciągu miesiąca. To już jest namacalna korzyść, która może skłonić odbiorcę do zakupu.

Nasza agencja regularnie staje w obliczu podobnych wyzwań. Przykładowo, stworzyliśmy system Verseo Campaign Manager, który wspomaga skuteczne zarządzanie budżetem reklamowym (cecha). Taka informacja ma znikomą wartość dla naszych odbiorców. Właśnie dlatego wspominamy, że opisywana platforma umożliwia zwiększenie kosztów do 32% i obniżenie kosztów średnio o 15% w skali roku (korzyść praktyczna). Wówczas potencjalny klient może już sobie przekalkulować ile pieniędzy przybędzie mu w portfelu. Warto też wspomnieć, że takie rozwiązanie gwarantuje stabilizację i ogranicza niepewność (korzyść emocjonalna).

  • Myśl abstrakcyjnie

Na początek musisz przedstawić swój produkt, aby odbiorcy dowiedzieli się, co znajdą w twojej ofercie. Nie poprzestawaj jednak na zaprezentowaniu cech, które można dostrzec gołym okiem. Każdy widzi, że białe jest białe i czarne jest czarne. Zamiast tego pobaw się skojarzeniami. Napisz, że twoja piłka do siatkówki może okazać się najlepszym przyjacielem na bezludnej wyspie (Swoją drogą gdzie jest Oscar dla Wilsona za rolę w “Cast Away”?). Daj się poznać jako człowiek z krwi i kości. Pokaż, że nie jesteś tylko wyrachowanym sprzedawcą, ale masz dystans i poczucie humoru. Puść oczko do swoich odbiorców i wywołaj uśmiech na ich twarzach. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na wzbudzenie sympatii i zbudowanie więzi z użytkownikami. 

  • Każdy fanpage jest inny

W branży marketingowej wyrosło wiele mitów dotyczących uniwersalnego czasu i częstotliwości publikacji, które przynoszą najlepsze rezultaty. Oczywiście nikt nie zabroni ci zapoznać się z tymi wnioskami, ale traktuj je z przymrużeniem oka. Najważniejsze jest, by mówić tylko wtedy, gdy masz coś ciekawego do przekazania. Nie produkuj miałkich postów na siłę, bo jakiś bloger uznał, że 30 publikacji w skali miesiąca to najkorzystniejsza praktyka. Z drugiej strony nie zwlekaj z realizacją innowacyjnych koncepcji w obawie przed spadkiem zasięgu spowodowanym naruszeniem okna czasowego pomiędzy publikacjami. 

Jakość zawsze się obroni. Jeśli Twój post będzie na tyle interesujący, że od razu wzbudzi ponadprzeciętne zaangażowanie to jakiekolwiek sztywne zasady przestają mieć znaczenie. 

Poza kreatywnym podejściem polecamy eksperymentowanie. Publikuj różne rodzaje treści w różne dni tygodnia i o różnych porach. Po kilku tygodniach sprawdź czy w wynikach dostrzegasz jakąś regułę, za którą warto podążać.

  • Nawiązuj do bieżących wydarzeń 

Odwołania do świąt i innych głośnych wydarzeń to świetny sposób na osadzenie swoich produktów w konkretnym kontekście. W ten sposób postąpiła Coca-Cola, która przez lata utrwalała w odbiorcach skojarzenie ze świętami Bożego Narodzenia. Dzięki temu w wielu polskich domach popularny napój rokrocznie gości na wigilijnym stole zaraz obok tradycyjnych potraw. 

W podobny sposób możesz wykreować potrzebę i od razu zaproponować rozwiązanie. Wakacje to sezon obfitujący w rozmaite festiwale. Podczas koncertów robisz zdjęcia, nagrywasz filmy, a energia nieubłaganie ulatuje z baterii. W takich warunkach raczej ciężko o gniazdko, do którego możesz podłączyć ładowarkę. Tym samym pojemny powerbank powinien być nieodłącznym elementem twojego ekwipunku. 

  • Unikaj ogólników

Przeciętny zjadacz chleba uważa, że marketing to jedna wielka ściema. Trudno mu się dziwić jeśli jest bombardowany komunikatami o wątpliwej wartości. Wyobraź sobie, że ktoś oferuje ołówek dopasowany do twoich indywidualnych potrzeb. Jest odpowiedni do różnych zastosowań, charakteryzuje się trwałością i uchodzi za absolutnie wyjątkowy produkt. Co z tego wynika? Kompletnie nic. Teraz weźmy ten sam ołówek, ale będzie on przeznaczony do szkicowania projektów technicznych, wytrzyma 3 miesiące codziennej pracy, a ponadto posiada niełamiący się rysik. Teraz już coś wiemy. Lanie wody mogło się sprawdzać w szkole albo na studiach. W marketingu nie możesz sobie pozwolić na rzucanie pustych słów. 

  • Pytaj fanów o zdanie 

Wielu twórców przybiera postawę, którą możemy określić jako klątwa profesjonalizmu. Uważają oni, że wszystkie ich działania muszą być dopięte na ostatni guzik, a odbiorcy mają bezrefleksyjnie temu przyklaskiwać. Proponujemy inną drogę. 

Szykujesz zmianę logotypu firmowego i wciąż wahasz się pomiędzy dwoma projektami? Zapytaj swoich fanów o zdanie. Na pewno pomogą tobie dokonać właściwego wyboru. W ten sposób poczują, że liczysz się z ich zdaniem, a przy okazji wygenerujesz zaangażowanie, które umożliwi zwiększenie zasięgu. 

  • Zaproś do dyskusji

Aktywna społeczność stanowi największą wartość dla fanpage’a. Nie możesz oczekiwać, że użytkownicy będą zabierać głos, gdy nie zapytasz ich o zdanie. Komunikacja musi działać w dwie strony. W związku z tym daj do zrozumienia, że liczysz na odpowiedzi. 

W tym celu możesz udostępnić mem z pustymi chmurkami i poprosić fanów, aby zaproponowali jakieś kwestie dla bohaterów. Możesz też zachęcić do oznaczenia znajomych albo zaproponować wymianę anegdot z lat szkolnych. Sposobów jest mnóstwo.

  • Bierz, ale nie zapomnij też dawać

Wiele firm buduje bardzo egoistyczną narrację. Ciągle tylko “ja” i “my”. W takiej komunikacji przeważają posty produktowe, które mają bezpośrednio nakłaniać do sprzedaży. Warto znaleźć kompromis i dać też coś od siebie. Wcale nie muszą to być konkursy czy inne formy rozdawnictwa. W marketingu jak w życiu, ludzie często oczekują tylko odrobiny uwagi i zainteresowania. Opowiedz w jaki sposób Twoja marka poprawia jakość życia konsumentów. Pokaż kulisy i zaproś do dyskusji.

  • Zorganizuj trening szarych komórek

Mentalna gimnastyka i odrobina zdrowej rywalizacji to świetny sposób na rozruszanie społeczności. Możesz poprosić o rozwiązanie zagadki, działania matematycznego, gry słownej itp. Warto skonstruować zadanie w taki sposób, by poszczególne elementy i rozwiązanie były w jakiś sposób powiązane z twoją marką. Przykładowo niech rebus prowadzi do hasła “Darmowa dostawa”, która hipotetycznie jest standardem w twojej firmie.

  • Postaw na filmy

Wyżej wspominaliśmy, że materiały wideo są łatwe w odbiorze, dlatego generują większe zaangażowanie. W związku z tym powinieneś skoncentrować się na tym formacie. Wiele osób wzbrania się przed tworzeniem autorskich nagrań, ponieważ istnieje błędne przeświadczenie, że takie działania wymagają pełnego profesjonalizmu. Bzdura. Wymuskane i wyreżyserowane sceny kojarzą się z klasyczną telewizją, która stopniowo odchodzi do lamusa. W internecie bardziej liczy się naturalność i naturalność. Filmy powstające w chałupniczych warunkach uchodzą za bardziej autentyczne. Do tworzenia w zupełności wystarczy tobie smartfon obsługujący rozdzielczość Full HD. 

Ponadto musisz zacząć myśleć o materiałach wideo w szerszym kontekście. Nie musisz za każdym razem nagrywać nowego filmu od podstaw. Równie dobrze możesz zebrać kilka zdjęć i przedstawić je w postaci pokazu slajdów. Takie treści można łatwo i skutecznie przyswajać w toku codziennych obowiązków.

  • Baw się formą 

Użytkownicy preferują interaktywne treści w przystępnej formie. W związku z tym musisz odpowiedzieć na ich oczekiwania. Jak to zrobić? Posłużmy się kilkoma przykładami.

Zorganizowałeś imprezę firmową i masz kilkadziesiąt zdjęć, którymi chcesz się podzielić z fanami. Nie licz na to, że ktokolwiek przebrnie przez wszystkie fotografie jeżeli wstawisz je pojedynczo. Tworzenie albumów ma sens jedynie w sytuacji, gdy cyklicznie dołączasz do niego jedną kreację, np. co tydzień. Znacznie lepszym wyborem będzie ułożenie kolażu. W tym celu zaprojektuj jedną grafikę, którą podzielisz na kilka segmentów. Wówczas możesz wstawić kilka zdjęć za jednym zamachem i wszystkie zostaną zauważone.

Alternatywnym rozwiązaniem jest stworzenie tzw. karuzeli, czyli kreacja złożona z kilku zdjęć osadzonych obok siebie. Użytkownik może przejrzeć wszystkie dostępne zdjęcia, klikając na strzałki w bok. 

  • Zbuduj autorytet 

Treści umieszczane na twoim fanpage’u muszą nieść za sobą korzyść dla odbiorców. Niekoniecznie musi ona mieć wymiar materialny. Wartością będzie również wywołanie uśmiechu albo ułatwienie jakiejś kłopotliwej czynności. Skupmy się na tym drugim aspekcie.

Jako przedsiębiorca z dużym bagażem doświadczeń musisz być ekspertem w swojej dziedzinie. Dzielenie się wiedzą to jeden z najlepszych sposobów na ugruntowanie swojej pozycji. Załóżmy, że jesteś trenerem personalnym. W tej sytuacji możesz publikować wskazówki dotyczące wykonywania skomplikowanych ćwiczeń. Warto zrobić z tego stały cykl na fanpage’u. Dzięki temu przyzwyczaisz odbiorców do tego, że co tydzień znajdą u ciebie garść praktycznych porad. 

  • Bądź źródłem inspiracji

Użyteczność niejedno ma imię. Poza praktycznymi wskazówkami możesz też stać się inspiracją dla swoich fanów. Chodzi tutaj o wszystkie wskazówki, które potencjalnie podwyższą jakość życia twoich fanów. W tym celu możesz umieścić cytat motywujący do dbania o kondycję fizyczną albo podsunąć zdjęcie aranżacji, którą można wykorzystać podczas remontu. Inspiracja to też bardzo sprytna forma, w której jednocześnie dajesz, ale możesz też nieco zakamuflować chęć czerpania korzyści. Przedstaw gotowy pomysł na stylizację, a jej kluczowy element zupełnie przypadkiem niech pochodzi z Twojego sklepu.

  • Pokaż ludzką twarz

Firma bagatelizująca znaczenie pozytywnego wizerunku będzie jawić się jako grupa wyrachowanych karierowiczów, którym zależy tylko na pieniądzach. Pokaż, że cenisz sobie inne wartości. Może w poniedziałki po pracy pracownicy regularnie grają razem w piłkę nożną? Może w piątki macie w zwyczaju przychodzić do biura z psami? Pochwal się tym na fanpage’u!

  • Śledź trendy i reaguj na nie

Życie publikacji na Facebooku jest wyjątkowo krótkie. Ważne wydarzenia mają swoje 5 minut rozgłosu, a później ich popularność zaczyna stopniowo spadać. W tej sytuacji musisz działać spontanicznie. Jeżeli jakaś informacja zaczyna wirusowo rozprzestrzeniać się po sieci, postaraj się powiązać ją ze swoimi produktami bądź usługami. Istnieje duża szansa, że twoja kreacja znajdzie się w głównym obiegu i zostanie zauważona przez wielu odbiorców.

  • Liczby 

Wbrew pozorom statystyki nie muszą być nudne i odpychać odbiorców. Wszystko zależy od formy, jaką obierzesz. Warto zestawiać liczby z obiektami, które można sobie łatwo wyobrazić. 

Nie spodziewaj się zaangażowania, gdy pochwalisz się, że twoi pracownicy wyprodukowali 14 tysięcy kilometrów przewodów w ciągu ostatniego kwartału. Liczba wygląda abstrakcyjnie, dlatego użytkownicy mogą nie wiedzieć jak ocenić ten wynik. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie stwierdzenie, że długość byłaby wystarczająca, aby kable sięgnęły z Polski do Australii w linii prostej. Wówczas można szybko wyobrazić sobie skalę tego przedsięwzięcia. Złożone koncepty zawsze przedstawiaj w towarzystwie okoliczności, które są powszechnie znane.

Jeżeli jednak chcesz opublikować post z surowymi danymi, powinieneś przygotować infografikę. Informacje przedstawione w formie wizualizacji są przetwarzane przez mózg aż 90% szybciej niż zwykły tekst. Tym samym użytkownicy sprawniej zapoznają się z komunikatem, a przekaz pozostanie im w pamięci na dłużej. 

  • Opowiedz historię

Dlaczego seriale paradokumentalne w telewizji cieszą się tak dużą popularnością? Przecież aktorzy są kiepscy, scenariusz naiwny, a produkcja niezbyt wysokich lotów. Odpowiedź jest prosta. Opowiadanie historii z natury jest bardziej angażujące niż wiele innych sposobów na prowadzenie narracji. Odbiorca może poczuć, że jest częścią ilustrowanych wydarzeń. Zaangażowania to już połowa sukcesu. Z takiej pozycji znacznie łatwiej przejść do utrwalenia świadomości marki.

  • Twórz cykle tematyczne

Media społecznościowe są pełne skrajności. Znalezienie balansu pomiędzy różnorodnymi koncepcjami to klucz do sukcesu.  Z jednej strony użytkownicy lubią być zaskakiwani, więc powinieneś nieustannie podwyższać sobie poprzeczkę, tworząc jak najbardziej niebanalne rozwiązania. Z drugiej strony odbiorcy ciepło przyjmują powtarzalne działania. W związku z tym warto prowadzić na swoim fanpage’u cykle tematyczne, które zawsze będą ukazywać się zawsze o tej samej porze albo chociaż tego samego dnia. Musisz również zadbać o stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej oraz znalezienie złożonego zagadnienia, które nie wyczerpie się po kilku epizodach. W takiej konwencji można osadzić na przykład przepisy kulinarne, praktyczne porady dotyczące wykonywania ćwiczeń siłowych itp. Stały cykl tematyczny sprawia, że fani mają powód, by regularnie cię odwiedzać.

  • Pochwal się dokonaniami i ważnymi wydarzeniami 

Jako dzieci uczyliśmy się, że przechwalanie się jest niegrzeczne i nie wypada postępować w ten sposób. Później pojawiły się media społecznościowe i cała nauka poszła w las. Można jednak chwalić się w dobrym tonie, który nie zakrawa o próżność. Chodzi o zaprezentowanie drogi do celu i owoców swojej ciężkiej pracy. Pliki banknotów, luksusowe auta i wnętrza wysadzane złotem zostawmy twórcom klipów muzycznych. My zmierzamy bardziej w kierunku przedstawienia korzystnych wyników finansowych, nowego biura albo pracownika, który pomyślnie przebrnął przez rekrutację. Transparentni przedsiębiorcy zawsze będą cieszyć się większym zaufaniem.

  • Buduj napięcie 

Szykujesz coś specjalnego dla swoich fanów? Jeśli udostępnisz komplet informacji dopiero w dzień premiery to możesz zmarnować znaczną część potencjału drzemiącego w planowanej akcji. Zamiast tego postaraj się budować napięcie. Publikuj posty, w którym będziesz stopniowo odsłaniać kolejne karty. Wielu użytkowników będzie czekać z zapartym tchem na rozwiązanie zagadki. W ten sposób uzyskasz znacznie lepsze efekty.

  • Doceń swoich odbiorców

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, zaangażowana społeczność stanowi najcenniejszy kapitał dla twojego fanpage’a. Powinieneś podziękować fanom za wszelkie przejawy zainteresowania. Jeśli dzielą się swoimi przemyśleniami albo zdjęciami, daj do zrozumienia, że ich opinia jest dla ciebie wartościowa. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, gdy użytkownicy wykazali się dużą aktywnością pod jakąś inicjatywą albo kiedy przekraczasz kolejny próg polubień strony. Stwórz wtedy dedykowaną kreację, w której wyrazisz swoją wdzięczność. 

Jak znaleźć najlepszych odbiorców i klientów na Facebooku?

  • Dowiedz się, kto należy do twojej grupy docelowej

Na początek musisz dowiedzieć się kim są twoi odbiorcy. Uniwersalne komunikaty mogą okazać się zupełnie nietrafione. W związku z tym warto personalizować przekaz. Dane możesz zaczerpnąć z Google Analytics połączonego z twoją stroną internetową albo zajrzeć do statystyk fanpage’a na Facebooku. Weź pod uwagę wiek, płeć, wykształcenie i zainteresowania swoich fanów. Dzięki temu możesz precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby.

  • Zbliż się do swoich fanów

Tworzenie tzw. person bywa niedoceniane przez marketerów. Ta niepozorna metoda umożliwia jednak precyzyjne dopasowanie języka do charakterystyki swoich odbiorców. Cała operacja polega na podzieleniu swojej grupy docelowej na kilka najistotniejszych segmentów i wynotowanie ich najbardziej reprezentatywnych cech. W tym celu wykorzystaj wiedzę, którą zdobyłeś w poprzednim punkcie za pomocą narzędzi analitycznych. 

  • Dopasuj styl do oczekiwań

Nie każda publikacja musi spełniać oczekiwania całej społeczności. Przy planowaniu miesięcznego harmonogramu stwórz kilka uniwersalnych kreacji, które mogą dotrzeć do każdego. Poza nimi prowadź spersonalizowaną narrację. W ten sposób możesz zbudować bliższą więź z przedstawicielami poszczególnych grup.

Na podstawie wcześniejszych doświadczeń dostosować do nich typ komunikacji, który będzie komfortowy dla obu stron. Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Nieoficjalnie czy oficjalnie?
  • Entuzjastycznie czy powściągliwie?
  • Luźno czy poważnie?
  • Młodzieżowo czy dojrzale?

Po uporaniu się z tymi wątpliwościami będziesz wiedzieć, na ile możesz sobie pozwolić  dyskusji z poszczególnymi grupami odbiorców. Na pewno musisz też mieć świadomość, że internecie zasady savoir-vivre są bardziej elastyczne. Większość ludzi mówi do siebie na “ty”. Nawet jeśli zwracasz się do dojrzałych odbiorców, niekoniecznie musisz obierać asekuracyjną postawę i kurczowo trzymać się konwenansów. Bardziej chodzi tutaj o profesjonalizm i tworzenie rzeczowych publikacji opierających się na wiarygodnych źródłach. Na pewno nikt się na ciebie nie pogniewa jeśli zwrócisz się do niego po imieniu, ale jednocześnie otworzysz oczy na jakąś bardzo ważną kwestię albo przedstawisz punkt widzenia, który dotyka problemu z zupełnie innej strony. Wszystko jest kwestią wyczucia.

W przypadku luźniejszej tematyki sytuacja jest znacznie prostsza. Wówczas możesz sobie pofolgować, traktować fanów jak kumpli, dzielić się memami, a nawet posługiwać się slangiem. 

Jakie korzyści niesie Facebook dla Twojej firmy?

Dzięki działaniom na Facebooku (zarówno tych organicznych jak i płatnych): 

  • Zwiększysz świadomości marki u masowego odbiorcy
  • Doprowadzisz do wzrostu wyników sprzedaży
  • Pozyskasz ruch na swoją stronę internetową
  • Ocieplisz wizerunek swojej marki
  • Będziesz utrzymywać stały kontakt z odbiorcami
  • Zbudujesz zaangażowaną społeczność
  • Zacieśnisz relacje z klientami

Prowadzisz firmową stronę na Facebooku i interesują Cię rozwiązania sprzedażowe, których efekty ujrzysz już w pierwszych dniach? Nic prostszego! Sprawdź naszą ofertę Facebook Ads – kampanie reklamowe w środowisku Facebooka i dowiedz się co zyska Twoja firma!

Audyt Google Ads

2 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Człowiek znikąd. Król internetowej pasty. Dziedzic bydgoskich działek o nieuregulowanym statusie prawnym. Słowem ktoś, kto dostarczy ci treść, zaopiekuje się twoimi socialami, a na koniec utuli do snu. Kuba pierwsze szlify zbierał w niemieckiej korporacji, ale jego dynamiczne usposobienie i cięta riposta nie zniosły systemowych ograniczeń. W marketingu czuje się jak ryba w wodzie bowiem nic nie musi, a wszystko może. Wciąż próbuje zrobić sobie twarzowe zdjęcie. Specjalizuje się w prowadzeniu profili social media oraz tworzeniu treści wysokiej jakości. Jeżeli chodzi o narrację, nie ma sobie równych.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Skuteczna reklama na Facebooku
Jakub Michalak

Facebook to fenomen – uniwersytecki portalik założony w 2004 roku na Harvardzie przez Marka Zuckerberga przerodził się przez lata w […]

narzędzia social media
Narzędzia social media do planowania
Adam Kubaszewski

Media społecznościowe to dziś jedna z podstaw internetowego marketingu. Umożliwiają prezentację swojej marki i produktów szerokiej publiczności, łatwe dotarcie do […]

Poradnik Facebook Ads – pobierz teraz!
Dominika Słomka

Prowadzisz fanpage na Facebooku lub profil na Instagramie i chcesz zwiększyć aktywność swoich odbiorców, pozyskać dodatkowy ruch na stronę internetową […]

reklama sklepu online
Reklama sklepu online – omówienie zalet
Dominika Słomka

Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz – w tym często powtarzanym powiedzeniu jest sporo prawdy. Jeżeli więc prowadzisz […]

dlaczego warto łączyć kanały reklamowe
Dlaczego warto łączyć kanały reklamowe? Case study
Maciej Popiołek

Dzisiaj na tapecie sklep, który powierzył nam reklamę od swoich narodzin, które nastąpiły rok temu – czyli całkiem niedawno. Taka […]

błędy social media
7 błędów marketingu w mediach społecznościowych
Jakub Nowak

Wiele firm podejmuje mądrą decyzję i zaczyna korzystać z marketingu w mediach społecznościowych. Niestety, często dochodzą do wniosku, że takie […]