Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Poradnik Content Marketing krok po kroku

poradnik content marketing

Pewnie się z nami zgodzisz. W każdej dziedzinie życia najtrudniej jest…Zacząć. 

W głowie masz ułożony plan, już wiesz, że zaczniesz “od poniedziałku”, wstaniesz rano, zrobisz sobie kawę i z energią równą startującej rakiecie rozpoczniesz realizację. Czy się uda? Na pewno! Przecież dobrze to przemyślałeś. Miesiąc później, koncepcja się trochę zmieniła, a Ty właściwie to się pocieszasz, że jeszcze nic nie zostało rozpoczęte. I tak mija kolejne pół roku.

Z content marketingiem jest bardzo podobnie. Wiele firm myśli o nim intensywnie, planuje wdrożyć pierwsze działania, regularnie dostarczać treści swoim odbiorcom, działać w różnych kanałach, ale często nikt nie wie od czego zacząć?

Przychodzimy z pomocą! Poradnik Content Marketing

Jeśli chcesz rozwinąć swoją strategię content marketingową w firmie, tak od podstaw, zaczynając od bloga, publikując treści oparte o SEO lub też zakładając profil firmowy w mediach społecznościowych, m.in na Facebooku, Instagramie, Linkedin czy Youtube – mamy coś dla Ciebie! Poradnik Content Marketing – krok po kroku

Ostrzegamy! Ta potężna dawka wiedzy liczy sobie aż 71 stron! Bazując na niej, możesz stworzyć swoją własną strategię content marketingową. Zapewniamy Cię, że warto! 

Dlaczego warto posiadać strategię content marketingowa?

Specjaliści od contentu na pewno podsuną Ci wiele powodów. Jeśli jednak nikt wcześniej nie próbował Cię przekonać do stworzenia strategii content marketingowej dla Twojej firmy – here we are! 🙂 

Posiadając jasną strategię content marketingową dużo prościej jest przedstawić i wytłumaczyć działania teamu marketingowego innym teamom w firmie, które często nie rozumieją lub też nie widzą korzyści płynących z działań stricte contentowych. Jasna strategia daje im możliwość angażowania się w różne inicjatywy oraz ułatwia komunikację między działami, np. sprzedaży i marketingu. Jeśli nadal uważasz, że nie wszystkich w firmie może interesować to co publikowane będzie na blogu lub na Facebooku firmowym, przedstawiam przykład: 

  1. Twoja firma czasami publikuje coś na blogu, najczęściej wtedy kiedy akurat copywriter miał chwilę wolną. Osoba, której zlecono sprawowanie pieczy nad fanpage’em wrzuca maksymalnie dwa posty tygodniowo na Facebooka – jednak te nie zbierają wiele like’ów (a o komentarzach to już nawet nikt nie śni). Twoja firma zarówno w Google jak i na Facebooku ma maksymalnie 5 opinii – trzy napisane przez znajomych pracowników i dwie negatywne (oczywiście nikt na nie nie odpowiedział) – czy to coś Ci przypomina? To bardzo często spotykany przykład firmy, która nie zarządza swoimi działaniami contentowymi i nie posiada żadnej odgórnie ustalonej strategii content marketingowej. To można bardzo prosto zmienić 🙂 Jak kilka wytycznych usprawni komunikację, która pozytywnie wpłynie na content dostarczany odbiorcom Twojej firmy? – o tym w przykładzie 2.
  1. Z pomocą poradnika Content Marketing krok po kroku lub też korzystając z innych źródeł i własnego doświadczenia tworzysz strategię content marketingową – określasz grupę odbiorców, robisz audyt dotychczasowych działań i sprawdzasz co należałoby poprawić, a co szło całkiem nieźle, dedykujesz konkretne osoby, które będą publikowały w mediach społecznościowych i na blogu, ustalasz harmonogram publikacji i sposób dystrybucji (o tym wszystkim w poradniku). Na końcu strategia ta przedstawiana jest również innym działom, które najprawdopodobniej dodadzą kilka swoich uwag i inspiracji. 

Efekt?

Osoby zajmujące się publikacjami mają na zapas stworzone pomysły na treści (dodatkowo w różnych formatach), co więcej, dział sprzedażowy chętnie korzysta z publikowanych treści i co ciekawsze fragmenty wykorzystuje np. dzieląc się nimi z potencjalnymi klientami, którzy mogą być danymi kwestiami zainteresowani. Dział analityki podsyła kilka fajnych danych, z których następnie można stworzyć ciekawą infografikę lub wpis na bloga. Zarówno na stronie internetowej jak i na fanpage’ach zauważa się większy ruch, a zachęceni przez dział sprzedażowy klienci wypisują kilka pozytywnych opinii. Na tym się oczywiście nie kończy. 🙂

Oczywiście przedstawiony scenariusz tylko wygląda na prosty. Aby stworzyć strategię content marketingu, a następnie, ją egzekwować i z czasem ulepszać publikowany content, trzeba się trochę napracować. Nie mniej jednak, można zacząć od małych kroczków – 

chociażby z pomocą poradnika Content Marketing krok po kroku

Korzyści posiadania strategii Content Marketingu w firmie

My marketingowcy, znakomicie zdajemy sobie sprawę z tego, jakie korzyści płyną z naszych działań. Doskonale wiemy, że dzięki naszym publikacjom ruch na stronie wzrasta, a to przekłada się na wzrost zapytań o ofertę czy też wzrost zakupów. Widzimy też, że orginalne teksty na stronie oraz dopasowana do odbiorców komunikacja w mediach społecznościowych przynosi coraz szersze grono czytelników i zbiera coraz więcej aktywnych fanów, którzy z ochotą przeglądają firmowe profile. To dla nas logiczne! Jednak, dla osób, które na co dzień z marketingiem nie mają do czynienia, nasza praca często wydaje się niezrozumiała, a korzyści z niej płynące równie często są kwestionowane i podważane. Dlatego zdecydowaliśmy się przekonać niedowiarków, między innymi tym wpisem.

A oto korzyści, dla których warto posiadać strategię content marketingową:

  • budowanie wizerunku i rozpoznawalności firmy (w stosunkowo tani sposób),
  • wzmocnienie pozycji strony www w Google – poprzez dostarczanie większej ilości treści, dobrze zoptymalizowanej pod SEO (o tym jak to zrobić piszemy w poradniku)
  • uzupełnienie innych działań marketingowych i sprzedażowych,
  • pozytywny wpływ na relacje z odbiorcami: fanami marki, obserwującymi markę i potencjalnymi klientami,
  • wzmocnienie pozycji firmy jako lidera wśród konkurencji (być może Twoja konkurencja nadal prowadzi swoje działania jak w przykładzie a),
  • w efekcie tych działań: zwiększenie sprzedaży.

I wiele więcej! Przekonać się możesz o nich, tylko jeśli zaczniesz w końcu działać! 

Poradnik Content Marketing – omawiane formy publikacji

Zacznijmy od tego, że content może przybierać bardzo wiele form. Nie jesteśmy więc skazani tylko na proste wpisy blogowe, choć te z mody nigdy nie wychodzą. Zdecydowanie, w 2020 roku trzeba pokusić się o różnorodność i przekazywać odbiorcom informacje w różnych formach, jak np.:

content marketing formy
  • wpisy blogowe (od czegoś warto zacząć :),
  • wywiady,
  • checklisty,
  • krótkie wpisy np. w mediach społecznościowych,
  • poradniki,
  • ebooki,
  • prezentacje,
  • grafiki,
  • infografiki,
  • zdjęcia,
  • kolaże,
  • memy,
  • krótkie formaty video,
  • dłuższe formaty video,
  • live video,
  • webinary,
  • podcasty,
  • case studies,
  • raporty,
  • arkusze,
  • recenzje,
  • wykresy,
  • gry i quizy,
  • konkursy,
  • UGC – czyli wszystkie formy dotyczące Twojego produktu lub usługi, które tworzy Twój odbiorca / klient.
  • i inne, na jakie tylko kreatywność pozwoli 🙂

Łoooł łooł, aż się w głowie zakręciło po tym wprowadzeniu!

Skoro istnieje tyle możliwości, jak zdecydować, które kanały i formaty będą najbardziej odpowiednie dla danego biznesu i danej grupy docelowej? Spokojna głowa, już odpowiadamy! Pierwszą część Poradnika Content Marketing krok po kroku poświęciliśmy strategii, gdzie krok po kroku omawiamy, jak zbudować swoje contentowe imperium!

Co znajdziesz w Poradniku Content Marketing krok po kroku?

  • Na początek wskazówki jak wybrać odpowiednie kanały i formaty treści dla Twojej firmy,
  • Następnie przechodzimy przez ścieżkę zakupową klienta, formy dystrybucji treści i porady jak stworzyć harmonogram publikacji i jak nim zarządzać?
  • W końcu przechodzimy do szczegółów! Omawiamy dokładnie jak budować Content Marketing na blogu (w oparciu o SEO – na przykładzie Verseo), jak tworzyć klastry tematyczne i wyszukiwać tematy, 
  • Bierzmy pod lupę Content Marketing na Facebooku, Instagramie, Youtube, Linkedin, Pinterest i..TikTok! Omawiamy możliwości i dostępne formaty publikacji. 
  • Co więcej, w Poradniku znajdziesz też wskazówki na temat UX oraz kilka uwag czego w Content Marketingu nie robić. 
  • Na zakończenie przedstawiamy przykłady wykorzystania różnych form contentu przez marki.
  • 71 stron dedykowanych Content Marketingowi – lepiej być nie mogło! 🙂 

Działania Content Marketingowe na przykładzie Verseo

Nie ma co ukrywać, niniejszy poradnik również jest działaniem content marketingowym. Chcemy dawać wiedzę, ale też tworzyć wokół siebie społeczność marketingowców. Być może dzisiaj nie potrzebują naszego wsparcia, ale może za 6 miesięcy trafią do nowej firmy, będą postawieni przed nowymi wyzwaniami i wówczas przypomną sobie o nas. 🙂


W Verseo postawiliśmy na kilka osi przekazu, których zwornikiem jest dostarczanie wiedzy branżowej.

• tworzymy poradniki, bloga i wpisy edukacyjne,

• dzielimy się infografikami,

• jesteśmy transparentni jako firma.

Oczywiście, każda forma ma też preferowane kanały. Np. o transparentności, płacach i wynikach najlepiej dzielić się na LinkedInie, gdzie zaangażowane środowisko biznesowe jest takimi danymi szczególnie zainteresowane. Infografiki doskonale sprzedają się w social mediach (m.in. na Facebooku), a np. blog dostarcza nam ruch prosto z wyszukiwarki.

Możesz skorzystać z naszej wiedzy i doświadczenia 🙂 Skumulowana ich dawka została przełożona na papier (a właściwie na dokumenty Google :D), a później pdf – prosty do ściągnięcia o tutaj: Poradnik Content Marketing krok po kroku

Bądź pierwszym który napisze komentarz.