Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Monitoring marki 2.0 — jak skutecznie i szybko analizować w sieci markę, produkty i konkurencję

monitoring marki

Monitoring marki w sieci jest już biznesową koniecznością. Od czasu wybuchu pandemii COVID-19, to właśnie internet stał się głównym punktem kontaktu z naszymi klientami. Jak zatem poprawnie monitorować markę? Na co należy zwracać uwagę? Jakich błędów należy unikać? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Czym jest monitoring marki?

Monitoring marki to gałąź social listeningu — czyli monitorowania danych płynących z internetu i wyciągania z nich wniosków, które będą kształtować strategię wizerunkową firmy. Od czasu eksplozji popularności mediów społecznościowych mamy dostęp do nieprzebranych zasobów wiedzy na temat preferencji i zachowań klientów. Analiza tych danych pozwala zarówno korporacjom, jak i małym firmom lepiej dopasowywać swoje strategie biznesowe do oczekiwań konsumentów.

Monitoring marki polega zatem na analizowaniu tych danych, które odnoszą się bezpośrednio do wizerunku danej firmy wśród konsumentów. Statystyczna analiza wypowiedzi online na dane tematy pozwala w kilka chwil uzyskać informacje, które jeszcze kilka lat temu wymagały kosztownych badań fokusowych. Teraz, aby dowiedzieć się, jak wypadamy na tle konkurencji — wystarczy kilka kliknięć.

Jak wsłuchać się w głos klienta?

To oczywiście nie wszystko: dzięki monitoringowi marki możemy dowiedzieć się gdzie najczęściej się o nas mówi (zarówno w sieci, jak i w prawdziwym świecie), jak odbierane są nasze działania marketingowe oraz o jakich tematach najczęściej mówi się w naszej branży.

Nowoczesne narzędzia do social listeningu — takie jak SentiOne — pozwalają na analizę dowolnego tematu pod kątem nastawienia emocjonalnego. Zaawansowany algorytm AI jest w stanie rozpoznać, czy dana wypowiedź jest pozytywna, czy negatywna. Możemy zatem przeprowadzić analizę wzmianek na temat Twojej najnowszej kampanii marketingowej i dowiedzieć się, co myślą o niej internauci.

Wystarczy kolejne kliknięcie, a dowiemy się też jakie słowa kluczowe najczęściej są używane w odniesieniu do kampanii. W ten sposób zidentyfikujemy, które aspekty kampanii zostały odebrane ciepło, a które kompletnie chybiły. Klikamy znowu — i widzimy dane demograficzne. Kto okazał się być grupą docelową? 

To wszystko brzmi skomplikowanie. Owszem, szczegółowość danych, jakie są udostępniane przez platformy społecznościowe pozwala na prowadzenie analiz długimi godzinami, pod każdym kątem jaki jesteśmy w stanie wymyślić. Na szczęście nie oznacza to wysokiego nakładu sił i środków. Wręcz przeciwnie — dzięki automatyzacji możemy otrzymywać raporty i analizy na dowolny temat co tydzień, codziennie, nawet co godzinę, jeśli potrzebujemy takiej dokładności.

Monitorowanie marki — najlepsze praktyki i najczęstsze błędy

Jak w praktyce wygląda monitorowanie marki? Na co należy zwracać uwagę, a czego trzeba unikać?

Po pierwsze: pod żadnym pozorem nie możemy ograniczyć naszego monitoringu do tylko kilku kanałów. W dzisiejszym internecie łatwo zapomnieć, że istnieją inne platformy komunikacji niż Facebook czy Instagram. To duży błąd! Nasi klienci nie są monolitem — możemy znaleźć ich wszędzie. Porządna strategia monitoringu zakłada zbieranie danych z jak największej ilości źródeł, od platform społecznościowych (nie tylko Facebook, ale także np. LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Reddit…), przez strony branżowe, do blogów, a nawet forów dyskusyjnych!

Oznacza to, rzecz jasna, wybór odpowiedniego oprogramowania. Liczba monitorowanych źródeł to jedno — możliwości przetwarzania danych to drugie. Po co nam dostęp do dziesiątek tysięcy wzmianek, skoro musimy wszystkie analizować ręcznie? Oprogramowanie, które wybierzemy musi być w stanie przetwarzać znalezione treści: użyte słowa kluczowe, hashtagi, sentyment (pozytywny/negatywny) et cetera. Funkcja automatycznego raportowania jest również mile widziana.

Poważnym błędem jest ignorowanie wniosków, jakie możemy wyciągać z monitoringu. Jeśli według danych konsumenci mówią o nas na Twitterze, a my nie wykorzystujemy tego kanału do marketingu — jest to stracona szansa na dotarcie do klienta! Jeśli negatywne wzmianki na temat produktu konkurencji wskazują na brakującą funkcję, którą oferujemy — dlaczego nie wykorzystujemy tego w nadchodzącej kampanii marketingowej, targetowanej na niezadowolonych klientów konkurencji?

Monitoring marki i umiejętne wykorzystanie danych, jakich dostarcza otwiera przed nami szeroki wachlarz możliwości. Możemy regularnie przeglądać negatywne opinie na nasz temat, aby dowiedzieć się jakie są nasze słabe strony. Możemy obserwować trendy w naszej branży — lub kulturze masowej — aby tworzyć kampanie RTM. Możemy pilnować konkurencji, aby nigdy nie wzięła nas z zaskoczenia.

Monitorowanie marki w czasie rzeczywistym — jak zapobiec kryzysowi

Co najważniejsze — możemy też pilnować wzmianek na temat własnej marki, aby wykrywać i reagować na potencjalne kryzysy wizerunkowe.

Istnieje wiele potencjalnych wskaźników rosnącego kryzysu wizerunkowego. Nagły skok w ilości wzmianek na nasz temat jest jednym z ważniejszych zwłaszcza, — jeśli nie jest powiązany ze startem nowej kampanii lub wypuszczeniem na rynek nowego produktu. Tutaj do gry wchodzi automatyczna analiza sentymentu. Czy nowe wzmianki są negatywnie nacechowane? Jeśli tak, to jakie słowa kluczowe powtarzają się najczęściej?

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć kryzysu wizerunkowego. Wadliwy produkt lub poważny błąd w dostępie do usługi prędzej czy później zdarzy się każdemu. Jedyne, co leży w naszej kontroli to sposób w jaki zareagujemy na kryzys. Monitoring marki daje nam przewagę czasu, pozwalając na niemal natychmiastową reakcję.

W niektórych przypadkach możemy nawet być w stanie zatrzymać potencjalny kryzys zanim eskaluje — jeśli w mediach społecznościowych zaczną pojawiać się wzmianki opisujące złe doświadczenia z naszą marką, będziemy w stanie przeprosić i zaoferować rekompensatę od razu.

Możemy reagować też na wzmianki zawierające szczególnie wrażliwe słowa kluczowe. Kwestia doboru tych haseł jest kwestią indywidualną dla każdej branży; dla przykładu, marki w branży kosmetycznej mogą chcieć monitorować hasła takie jak “testowane na zwierzętach” czy “efekty uboczne”.

Nowoczesne rozwiązania do monitoringu marki umożliwiają automatyczne “pilnowanie” naszych wzmianek przez całą dobę. Jeśli odkryją nagły skok w ilości wzmianek lub powiązanie marki z wrażliwym tematem, automatycznie poinformują odpowiednie osoby, takie jak managera marki czy zespół obsługi klienta.

Czy warto monitorować markę? Jak najbardziej!

Jak widać, nowoczesne monitorowanie marki jest niezastąpionym narzędziem dla każdej firmy, która obecna jest w internecie. Ponieważ pandemia wymusiła na nas niemal całkowite przejście do sieci, ciężko jest wyobrazić sobie markę która nie byłaby w stanie skorzystać z zalet social listeningu.

Nasz werdykt jest zatem oczywisty: jeśli jeszcze nie monitorujesz marki, warto to rozważyć. Jest to jeden “magiczny pocisk” którym załatwisz kwestię zarówno badań do kampanii marketingowych, analizy wizerunku/konkurencji, oraz uchronisz firmę przed eskalacją potencjalnych kryzysów wizerunkowych!

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

call to action - jak tworzyć
Call To Action – jak tworzyć, dlaczego warto?
Maciej Popiołek

Jedna z najważniejszych cech tekstów marketingowych to obecność tzw. Call To Action (CTA), czyli wezwania do działania – najczęściej w […]

Wirus a handel czyli krajobraz po bitwie
Maciej Popiołek

COVID – 19. Już sama nazwa, owiana nimbem tajemnicy, sprawia, że trochę zaczynamy panikować. Narodzony w Chinach, początkowo traktowany z […]

jaki sklep internetowy wybrać
Jaki sklep internetowy wybrać – opis najpopularniejszych platform
Maciej Popiołek

Branża e-commerce stale się rozwija, a jednocześnie dzięki postępowi technologicznemu daje coraz szersze możliwości. Chcesz założyć swój własny sklep? Jedną […]

Przydzielanie dostępu do konta Google Analytics
Agnieszka Talarska

Przydzielanie dostępu do Google Analytics krok po kroku. Dostęp do Google Analytics jest bardzo ważny np. jeśli zależy nam na […]

reklama sklepu internetowego z ubraniami
Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów?
Izabela Pirańska

Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów? Prowadzisz e-sklep z ubraniami? To może być dobry pomysł na […]

E-commerce w Polsce 2021
E-commerce w Polsce 2021 – wnioski z raportu Senuto
Magdalena Walczak

Ubiegły rok był dla e-commerce rokiem wyjątkowym – ograniczenia w działaniu sklepów stacjonarnych skierowały uwagę konsumentów na platformy zakupowe online, […]