Ten tekst przeczytasz w 10 minut

Brak komentarzy

Jak rozkręcić sklep internetowy?

Jak rozkręcić sklep internetowy? - zdjęcie nr 1

jak rozkręcić sklep internetowy

Zakupy w internecie wyraźnie zyskują na popularności – coraz więcej Polaków docenia ich zalety, przełamując swoje uprzedzenia czy też przyzwyczajenia. Nie oznacza to jednak, że wystarczy stworzyć e-sklep, by odnieść sukces. Zwiększona popularność tego typu zakupów to bowiem również coraz większa konkurencja. A zatem, jak rozkręcić sklep internetowy? Sprawdź nasze porady!

Jak rozkręcić sklep internetowy i zadbać o jego sukces?

Prowadzisz sklep internetowy od dłuższego czasu, ale wciąż zbierasz zbyt mało zamówień? A może dopiero planujesz wkroczyć na rynek, ale chcesz mieć pewność, że wystartujesz „z przytupem”? Niezależnie od motywacji warto znać sposoby na przyciągnięcie większej ilości klientów do sklepu internetowego. Dobra sprzedaż wcale nie jest bowiem kwestią szczęścia, przynajmniej zazwyczaj. Zdecydowanie częściej udaje się po prostu tym, którzy konsekwentnie pracują na swój sukces, dbając jednocześnie o spójność i przemyślany charakter swoich działań. Jest to tym ważniejsze, iż obecnie e-sklepów stale przybywa, w związku z czym rośnie konkurencja. Rozpoczęcie handlu w Internecie to często kwestia zaledwie kilku kliknięć, ale osiągnięcie sukcesu jest znacznie trudniejsze.

Poniżej znajdziesz sprawdzone pomysły na to, jak rozkręcić sklep internetowy. Najlepsze rezultaty da oczywiście połączenie co najmniej kilku metod promocji. Nie wolno również zapominać o podstawach – żadna reklama nie pomoże Ci się wybić, jeśli strona sklepu będzie niefunkcjonalna lub też nie będziesz w stanie zaoferować odpowiedniego poziomu obsługi klienta. Wtedy możesz jedynie wygenerować na niej większy ruch, ale nie przełoży się on na ilość transakcji. Zadbaj o samą konstrukcję sklepu, jego wygląd i czytelny układ. Postaraj się o jak najlepsze wyeksponowanie produktów (dużo zdjęć, obszerne opisy itd.). Zastanów się, co wyróżnia Twoją ofertę i skup się na promowaniu tej cechy. 

Po pierwsze: SEO

SEO (Search Engine Optimization) to działania skupione na optymalizacji strony zgodnie z wymogami wyszukiwarek internetowych, a w szczególności Google. To dzięki nim Twoja strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania, przez co trafia na nią więcej osób. Optymalizacja daje długofalowe efekty, choć potrzeba sporo czasu, by je zauważyć. Dlatego właśnie warto się nią zająć w pierwszej kolejności – przecież myślisz o swoim sklepie w kategoriach długofalowych prawda? 🙂 Teoretycznie jest to darmowa forma reklamy – wystarczy stale pracować nad optymalizacją strony, by zacząć odnotowywać lepsze wyniki. W praktyce jednak skuteczne działania wymagają wiedzy, czasu i poświęcenia. Dlatego praca nad SEO zwykle sprowadza się do zatrudnienia specjalisty tej dziedziny lub skorzystania z usług agencji.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Optymalizacja strony zgodnie z zasadami SEO obejmuje wiele czynników. Można podzielić na dwie grupy. Działania on-site prowadzone są bezpośrednio na stronie i polegają na jej odpowiednim przygotowaniu – zgodnie z wymaganiami algorytmów wyszukiwarki. Oznacza to dostosowanie całej struktury witryny i jej treści. Do najważniejszych działań on-site należą:

  • uzupełnienie brakujących treści – przede wszystkim opisów produktów,
  • wyeliminowanie duplicate content – powielanych treści,
  • nasycenie treści frazami kluczowymi,
  • odpowiedni dobór struktury treści – długości, nagłówków, akapitów, atrybutów,
  • uzupełnienie meta danych,
  • zastosowanie linkowania wewnętrznego,
  • dostosowanie witryny do wyświetlania na różnych urządzeniach (responsywność),
  • optymalizacja i uporządkowanie kodu.

Wszystkie te czynniki wpływają na widoczność strony, choć jest ich oczywiście znacznie więcej. Ponadto w pozycjonowaniu pomagają działania off-site polegające przede wszystkim na budowaniu bazy linków prowadzących do strony. Prowadząc wszelkie działania związane z pozycjonowaniem, należy pamiętać o stosowaniu wyłącznie dobrych praktyk. To ważne, a aktualizacje algorytmów już nie raz wycinały ruch na stronach, które zbyt agresywnie budowały wydzielone obszary – np. profil linków.

Po drugie: Google Ads

Systematyczne i ciągłe działania w obrębie SEO pozwolą Ci piąć się w górę w wynikach wyszukiwania systematycznie – o ile oczywiście będą prowadzone prawidłowo. Jeśli jednak działasz w konkurencyjnej branży, bardzo możliwe, że nigdy nie dotrzesz na sam szczyt. Istnieje jednak pewna droga „na skróty”. Dzięki Google Ads, a konkretnie sponsorowanym linkom w wyszukiwarce, Twoja witryna może się pojawiać na samym szczycie listy wyników wyszukiwania. Doświadczenie pokazuje, że taka reklama może być bardzo skuteczna, o ile zostanie prawidłowo zastosowania. To bardzo prosta odpowiedź na pytanie jak rozkręcić sklep internetowy szybko i skutecznie.

Google Ads to tak naprawdę bardzo rozbudowane narzędzie dostępne zarówno dla małych, jak i dla dużych firm oraz z powodzeniem przez nie wykorzystywane. Płatności naliczane są tylko za kliknięcie w reklamę, co stanowi bardzo korzystny z punktu widzenia przedsiębiorcy model rozliczenia. Wymaga to jednak bardzo precyzyjnego konfigurowania ustawień. Odpowiedni dobór parametrów potrafi przynieść duże zyski przy niewielkich kosztach. Linki sponsorowane są nienachalne i przeciętnemu użytkownikowi nie kojarzą się z uciążliwą reklamą, a możliwość precyzyjnego określania kryteriów w zakresie tego, komu mają się wyświetlać treści sponsorowane, wpływa na skuteczność tego rozwiązania.

Google Ads to również możliwość zastosowania tzw. reklamy graficznej. Jest ona bardzo skuteczna, jeśli nie wiesz, jak rozkręcić sklep internetowy, którego nikt nie zna. To metoda sprawdzająca się przede wszystkim przy zwiększaniu rozpoznawalności marki i budowaniu jej wizerunku. Polega na wyświetlaniu bannerów Twojego sklepu na rozmaitych stronach internetowych udostępniających Google przestrzeń reklamową. Możesz sam zdecydować, na jakich stronach pojawi się Twoja reklama, co pozwala zwiększyć jej skuteczność.

Bardzo podobnie wygląda reklama remarketingowa. To świetne narzędzie dla tych sklepów, które odnotowują znaczną ilość tzw. porzuconych koszyków (klient dodaje produkty do koszyka, ale nie finalizuje transakcji) lub odnotowują innego rodzaju problemy z konwersją. Bannery Twojego sklepu wyświetlają się wówczas klientom, którzy już go odwiedzili. Możesz zdecydować, by pokazywane treści były dynamiczne, tzn. dostosowane do konkretnego użytkownika. Wówczas zobaczy on towary, które wcześniej przeglądał oraz ewentualnie inne, pokrewne artykuły. Taka reklama bywa bardzo skuteczna!

Po trzecie: social media

Obecność w mediach społecznościowych to w dzisiejszych czasach właściwie obowiązek każdej firmy – a szczególnie sklepu internetowego. Profile w popularnych serwisach działają jak nieustanna reklama. Możliwości ich wykorzystania są bardzo szerokie. Poprzez regularne, ciekawe posty możesz systematycznie zwiększać swoją publiczność i wpływać na jej zaangażowanie. Angażując się również w odpisywanie na komentarze, pomagasz potencjalnym klientom poczuć i umocnić więź z Twoją marką. Jest to unikalny sposób na dwustronną komunikację z odbiorcami. Możesz więc również otrzymać feedback na temat swoich działań – dowiedzieć się, co się podoba, a co nie. Tym sposobem możesz też otrzymać gotową podpowiedź na temat tego, jak rozkręcić sklep internetowy.

Ponadto najpopularniejsze portale społecznościowe umożliwiają stosowanie płatnych reklam, które pozwalają dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców. Mowa tu przede wszystkim o Facebooku czy Instagramie, które oferują reklamodawcom bardzo szerokie możliwości i często również satysfakcjonujące rezultaty. Warto jednak wykorzystać potencjał reklamowy wszystkich platform, na których działasz.

Skoro już o tym mowa – jeśli chodzi o działalność w social media, nie warto się ograniczać. Większość firm prowadzi swojego Facebooka, ale nie stara się zaistnieć na innych platformach. To duży błąd, ponieważ to tam często są Twoi klienci! Media społecznościowe to sposób na dotarcie bezpośrednio do nich – szczególnie, jeśli Twoim targetem jest młodsza klientela. Sprawdź, co może Ci zaoferować YouTube (kampanie YT odpalasz również za pośrednictwem panelu Google Ads), TikTok lub Pinterest – bardzo możliwe, że to dzięki działalności w tych portalach zdobędziesz więcej klientów.

Systematyczność, staranność i dopasowanie contentu do potencjalnego odbiorcy to najważniejsze reguły działania w social media. Musisz wiedzieć, do kogo „nadajesz”, wykazać zainteresowanie i postawić na oryginalność. Posty wrzucane z obowiązku, nieprzemyślane i po prostu nudne, na pewno nie przyniosą oczekiwanych skutków, a mogą wręcz zadziałać odwrotnie niż byś tego sobie życzył.

Po czwarte: blog firmowy

Blog firmowy to najważniejsze narzędzie dla content marketingu, czyli marketingu treści. Jest on uważany za jedną z ważniejszych i skuteczniejszych metod wyróżnienia się w sieci. Content marketing ma wiele wspólnego z SEO – poprzez publikowanie wysokiej jakości treści nasyconych odpowiednimi słowami kluczowymi, można znacząco poprawić pozycję witryny w Google. Jednocześnie potrafi przyciągnąć i zainteresować klienta. Jest to więc świetna metoda dla każdego, kto chce wiedzieć, jak rozkręcić sklep internetowy.

Na czym to polega? Content marketing opiera się na publikowaniu wartościowych, przydatnych, ciekawych i oryginalnych treści (również forma jest istotna). Co prawda nie chodzi tu wyłącznie o teksty (można też publikować np. filmy, infografiki, podcasty i wiele innych), ale blog firmowy jest jedną z najprostszych form zastosowana marketingu treści. Wystarczy, że zastanowisz się, co interesuje Twoich klientów lub przypomnisz sobie, jakie pytania na temat Twojej oferty zadają najczęściej i przekształcisz te informacje w artykuły blogowe. Warto zadbać o to, by były możliwie merytoryczne i wyczerpujące. Postaw się w roli eksperta, a pomoże Ci to budować pozytywny wizerunek sklepu. Pisz więcej o swoich produktach, ich funkcjach, sposobach wykorzystania, najważniejszych cechach, a może nawet o tym, jak i z czego powstają. Dzięki temu wzbudzisz znacznie więcej zainteresowania i zaufania.

Blog firmowy można prowadzić samodzielnie, choć większość firm decyduje się na zatrudnienie fachowców – agencji content marketingowej, agencji SEO lub copywritera. Specjalista może wykorzystać informacje, które mu przekażesz i które pomogą stworzyć unikalną treść. Jednocześnie zadba jednak, by całość miała optymalną formę i styl, była poprawna językowo i atrakcyjnie zaprezentowana. Zadba również o użycie słów kluczowych zgodnie z wymogami SEO.

Po piąte: e-mail marketing

E-mail marketing obecnie często schodzi na dalszy plan, choć jeszcze nie tak dawno był główną formą reklamy dla przedsiębiorców, którzy zastanawiali się, jak rozkręcić sklep internetowy. Dziś stanowi raczej uzupełnienie, ale i tak nie warto z niego rezygnować. Budując własną bazę kontaktów e-mailowych, uniezależniasz się od działania serwisów społecznościowych (np. na wypadek awarii, ataku hakerskiego lub innych czynników, które nie pozwolą Ci korzystać z konta), a ponadto zyskujesz dodatkowy kanał komunikacji z klientami. Warto zachęcać do zapisu do newslettera, np. oferując niewielką zniżkę na zamówienie. Mailowo można zaś przypominać o promocjach czy wyprzedażach, informować o nowych produktach i wszelkich zmianach zachodzących w sklepie. Dzięki mailingowi nie pozwalasz klientom zapomnieć o swoim sklepie i motywujesz ich do zaglądania na stronę.

Co ważne, koszt e-mail marketingu jest niewielki. Przygotowanie treści i oprawy graficznej wiadomości można zlecić fachowcom lub przygotować samodzielnie. Narzędzia do wysyłki wiadomości są niedrogie – na rynku nie brakuje nawet funkcjonalnych darmowych programów jeżeli baza odbiorców nie jest wielka.

Jak prowadzić nowoczesny, skuteczny e-mail marketing? Po pierwsze, nie zapominaj o formie. Niech będzie zachęcająca, atrakcyjna i zgodna z wizerunkiem Twojego sklepu. Stosuj CTA (Call to Action – wezwania do działania), by zachęcić do przejścia na stronę. Po drugie, pomyśl o personalizacji. Pozwól klientowi wybrać, jakiego rodzaju informacje chce otrzymywać, jakie grupy produktów go interesują itd. Znacznie zwiększa to skuteczność rozsyłanych wiadomości!

Po szóste: rabaty, promocje, program lojalnościowy

Jak rozkręcić sklep internetowy w zakresie ilości zakupów i odwiedzin na stronie? Jedno jest pewne – nic tak nie motywuje do zakupów jak obniżka cen. Czasami trudno się przełamać, by zaproponować promocję w sklepie, który ledwo przędzie, ale uwierz – warto. Promocje powinny być częste i zróżnicowane. Najlepiej jeśli pojawiają się przynajmniej raz w miesiącu i w jakiś sposób uwzględnisz je w modelu biznesowym. Pomysłów na skuteczne akcje tego typu jest mnóstwo! 

Możesz np. co tydzień, w wybrany dzień tygodnia (lub np. w weekend), obniżać ceny produktów należących do konkretnego działu czy grupy. Promocja będzie jeszcze skuteczniejsza, jeśli obniżki będą dopasowane do potrzeb użytkowników i związane z bieżącymi wydarzeniami. Istnieją również sklepy, w których promocje obowiązują codziennie, a raz w tygodniu zmienia się ich zakres. Przykład? Drogeria internetowa prowadząca tygodniowe promocje na cztery wybrane marki kosmetyków. Alternatywą do obniżek są promocje typu „dwa w cenie jednego” lub „kup produkt, a drugi otrzymasz za pół ceny” czy „darmowa dostawa”. Tego typu zabiegi są bardzo skuteczne w zachęcaniu do zakupów, a ponadto zachęcają do częstszego zaglądania do sklepu lub zapisania się do newslettera.

Oprócz regularnych czy cyklicznych promocji możesz też zastosować kody rabatowe jako podziękowanie za lojalność – np. 10% rabatu na następne zakupy dla każdego, kto zapisze się do newslettera i zrobi zakupy na określoną kwotę. Inną metodą jest cashback – np. 10% wartości zamówienia magazynowane na koncie klienta, które można wykorzystać jako zniżkę na kolejne zakupy. Takie rabaty powinny mieć odpowiednio dobraną datę ważności, by było możliwe ich spokojne wykorzystanie.

Sklepy internetowe chętnie stosują też inne formy programów lojalnościowych. Możesz np. obiecać swoim klientom prezent wraz z piątym zamówieniem lub stworzyć system punktów wymienianych na rabaty lub też nagrody. Znana sieć odzieżowa H&M zachęca w ten sposób do zapisania się do Klubu Klienta. Uczestniczące w programie osoby za każde wydane 300 zł otrzymują kupon rabatowy w wysokości 10%. Uzbieranie konkretnej liczby punktów w ciągu roku daje status Premium, a w nim pewne przywileje – np. wcześniejszy dostęp do wyprzedaży, limitowane konkursy i gwarancję darmowych dostaw oraz zwrotów każdego zamówienia.

Poruszam kwestię programów lojalnościowych niejako z obowiązku. Osobiście bowiem nie wierzę w ich działanie. Zazwyczaj korzystają z nich klienci, którzy i tak by korzystali z naszych usług. Ponadto w ich promocję musimy inwestować tak czy owak budżet reklamowy, więc pytanie czy nie lepiej kierować go na pozyskiwanie nowych klientów pozostaje otwarte. Prawdopodobnie sensowność działania danego programu lojalnościowego zależy od wielu czynników, więc musisz przetestować dane rozwiązanie samodzielnie. Gotowych odpowiedzi brak.

Po siódme: cross-selling i up-selling

Jeśli nie proponujesz swoim klientom podobnych lub uzupełniających produktów związanych z tym, co oglądają lub wybierają, robisz poważny błąd. Cross-selling i up-selling to bardzo proste techniki, które pozwalają jednocześnie znacząco zwiększyć sprzedaż. Klient dodał do koszyka obuwie sportowe? Zaproponuj mu skarpetki z oddychającej przędzy. Kupuje smartfon? Powinien zobaczyć okno z zalecanymi akcesoriami – np. ochronną obudową, słuchawkami bezprzewodowymi czy powerbankiem. Tego typu zagrania nazywa się właśnie cross-sellingiem

W przypadku niektórych sklepów internetowych może się sprawdzić również up-selling, choć częściej jest on stosowany w usługach. Klient wybrał smartfon z pamięcią o pojemności 128 GB? Zapytaj, czy na pewno nie wolałby bogatszej wersji 256 GB, zaznaczając np. „dopłać jedynie … zł” albo np. „wybierz wyższy wariant i otrzymaj rabat 10%”. Proste? A jakże, ale też niezwykle skuteczne.

Po ósme: wykorzystuj możliwości platform sprzedażowych

Część właścicieli sklepów internetowych poza własną platformą na stronie WWW korzysta również z serwisów takich jak Allegro czy Amazon, choć wiąże się to oczywiście z uiszczaniem prowizji. Największą siłą tych gigantów e-commerce jest liczba użytkowników, a więc i potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani ofertą Twojego e-sklepu. Dopasowanie cen, zadbanie o odpowiedni opis oferty, zdjęcia i słowa kluczowe mają ogromny wpływ na dobry wynik sprzedażowy – to jednak nie wszystko. Obydwa serwisy oferują również możliwość skorzystania z systemu reklam, który wypromuje Twoje produkty, zwiększając szansę na konwersje. Narzędzia Allegro, takie jak Allegro Ads w połączeniu z odpowiednim know-how potrafią być niezwykle użyteczne.

Po dziewiąte: analiza

Możesz wdrożyć wszystkie powyższe metody, a mimo to nie odnosić oczekiwanych sukcesów. Dlatego postaraj się nigdy nie działać na oślep. Stałe analizowanie własnych poczynań, a także przyglądanie się temu, co robi konkurencja, są niezwykle ważną składową sukcesu. Nie poprawisz niczego, jeżeli tego wcześniej nie zmierzysz. Dzięki analizom możesz natychmiast sprawdzić, co działa, a co nie – a następnie odpowiednio dostosować podejmowane kroki. Zastosuj się do powyższych rad, a szybko zapomnisz o trudnych czasach i już nie będziesz szukać informacji na temat tego, jak rozkręcić sklep internetowy! 🙂

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany