Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Dopasowania Google Ads

dopasowania google ads

Kiedy tworzymy reklamy w sieci wyszukiwania Google, system wymaga od nas dodania do nich tzw. słów kluczowych, czyli haseł, po których wpisaniu odbiorcy wyświetli się dana kreacja. Słowo kluczowe może być jedno- lub kilkuwyrazowe – będzie nim tak samo np. wyraz “sukienka” jak cała fraza “sukienka koktajlowa retro”. Im bardziej ogólne słowo kluczowe, tym więcej ma wyszukań w sieci, jednak niekoniecznie musi to oznaczać, że będzie skuteczniejsze niż bardziej sprecyzowane hasło. Co warto wiedzieć, wybierając słowa kluczowe? Jak stosować dopasowania Google Ads słów kluczowych? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Dopasowania Google Ads – co to jest?

Korzystając z Google Ads, prędzej czy później zawsze natrafimy na określenie “dopasowania słów kluczowych”. Co kryje się pod tą nazwą? Otóż każde słowo kluczowe w Google Ads można dodać w trzech typach dopasowania: ścisłym, przybliżonym oraz dopasowanym do wyrażenia. Od tego, na którą opcję się zdecydujemy, zależy, jak szeroko system będzie szukał odbiorców, którym powinien wyświetlić naszą reklamę. Dopasowanie Google Ads określa więc krótko mówiąc, jak dokładnie hasło wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę powinno odpowiadać temu, które dodaliśmy jako słowo kluczowe. W zależności od wybranego dopasowania system może wyświetlać reklamę tylko tym odbiorcom, którzy wpisali identyczną frazę, lub również odbiorcom, którzy doprecyzowali swoje hasło za pomocą dodatkowych określeń lub wpisali hasło jedynie luźno powiązane ze słowem kluczowym. Jakie zakresy znaczeniowe obejmują poszczególne dopasowania?

New call-to-action
New call-to-action

Typy dopasowań

  • Dopasowanie ścisłe – to najbardziej precyzyjne z dopasowań Google Ads. Trafia do najwęższej grupy odbiorców, ale za to pozwala zachować największą kontrolę nad tym, komu zostanie wyświetlona nasza reklama. Korzystając z tego typu dopasowania, trafiamy wyłącznie do użytkowników, którzy wpisali dokładnie to samo słowo kluczowe lub hasło o tym samym znaczeniu (czy też inaczej – wiążące się z tym samym zamiarem wyszukiwania). Wpisując słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym, umieszczamy je w kwadratowym nawiasie, np. [piżama męska]. Wtedy reklama wyświetli się na to hasło oraz hasła bardzo podobne, takie jak piżama dla mężczyzn, męska piżama itp. 
  • Dopasowanie do wyrażenia uwzględnia wszystkie te wyszukiwania co dopasowanie ścisłe, a oprócz tego pozwala wyświetlać reklamę również na hasła, w których słowo kluczowe zostało doprecyzowane przez użytkownika. Nadal reklamy będą pokazywane tylko w przypadku wyszukiwań, które obejmują nasz produkt lub usługę, ale nie musi to być dokładne powtórzenie słowa kluczowego. Jest to więc typ dopasowania nieco bardziej swobodny, ale nadal pozwalający zachować stosunkowo dużą kontrolę nad wydawaniem budżetu. Dopasowanie do wyrażenia oznaczamy, umieszczając słowo kluczowe w cudzysłowie. W przypadku gdy wpiszemy na przykład słowo “botki damskie”, reklama będzie też widoczna na bardziej uściślone zapytania, np. czarne botki damskie, wygodne botki damskie na obcasie itp. 
  • Dopasowanie przybliżone pozwala na wyświetlanie reklamy również na zapytania, które są bardzo luźno związane z wybranym słowem kluczowym. Dzięki temu z jednej strony docieramy do bardzo szerokiej grupy odbiorców, z drugiej zaś mamy niewielką kontrolę nad tym, w jakich kontekstach system pokazuje nasze reklamy. Dopasowanie przybliżone nie ma określonych znaków specjalnych, więc kiedy wpisujemy do systemu samo słowo kluczowe, bez dodatkowych znaków – domyślnie ma ono właśnie ten typ dopasowania. Jeśli wpiszemy jako słowo kluczowe na przykład dieta niskocukrowa, reklama może też wyświetlić się na wyniki typu: przepisy niskowęglowodanowe czy książki o diecie niskocukrowej.

Jak rozsądnie korzystać z dopasowania przybliżonego?

Czy to oznacza, że korzystając z dopasowania przybliżonego, marnujemy środki na użytkowników, którzy i tak nie kupią naszego produktu? Niekoniecznie. Ukazywanie reklam odbiorcom, którzy nie są jeszcze gotowi na zakup, jest częścią prowadzenia ich przez lejek zakupowy. Jeśli więc reklama wyświetla się użytkownikom, którzy jeszcze nie szukają naszego produktu, ale interesują się danym zagadnieniem, może ona w późniejszym czasie przyczynić się do konwersji. 

Aby jednak mieć pewność, że budżet wykorzystywany jest optymalnie, warto w każdym typie dopasowania Google Ads – a w dopasowaniu przybliżonym w szczególności – stosować inteligentne określanie stawek. Dzięki temu rozwiązaniu to system będzie decydował, jaką szansę na konwersję daje konkretny odbiorca, a tym samym jak wysoką stawkę warto w danym przypadku ustalić. Biorąc pod uwagę, jak szeroką wiedzą o użytkownikach on dysponuje, można mieć pewność, że jego prognozy dotyczące skuteczności działań najczęściej będą charakteryzowały się dużą trafnością. Co takiego Google Ads bierze pod uwagę, wyszukując odbiorców? Między innymi może kierować się ostatnimi wyszukaniami użytkownika, zawartością strony, do której prowadzi reklama, czy innymi słowami kluczowymi z danej grupy reklam. 

New call-to-action
New call-to-action

Dodatkowo w każdym typie dopasowania możemy zawęzić kontekst wyszukiwania, wprowadzając tzw. wykluczające słowa kluczowe. Wykluczenie pewnych słów będzie skutkowało tym, że reklama nie wyświetli się, jeśli użytkownik zawrze te słowa we wpisanym do wyszukiwarki haśle. Ta funkcja pozwala nam zyskać nieco większą kontrolę nad reklamą i zapobiec jej wyświetlaniu w kontekstach, które uznajemy za nieopłacalne. 

Który typ przybliżenia najlepiej stosować?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dopasowanie ścisłe pozwala zachować dużą kontrolę nad wydatkami, jednak z drugiej strony zawęża pole działania i może pozbawić nas wartościowych odbiorców. Dopasowanie do wyrażenia daje większą swobodę i poszerza grupę odbiorców, ale nadal reklamy wyświetlają się tylko na hasła mocno powiązane z danym produktem czy usługą. Dopasowanie przybliżone z kolei niesie za sobą potencjalnie duże ryzyko trafiania do niezainteresowanych odbiorców. Z drugiej jednak strony możemy trafić do zupełnie nowych grup odbiorców i poznać nowe słowa kluczowe, które mają dużą skuteczność w przypadku naszej marki. Warto więc po prostu stosować słowa kluczowe dopasowane do konkretnego celu, który chcemy osiągnąć dzięki danej kampanii.    

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Oceń ten artykuł:

Średnia ocena: 0/5 ( na podstawie 0 ocen )

Autor artykułu

Polonistka z przypadku, książkoholiczka z natury. Z marketingiem związana przez czas dłuższy, niż chciałaby to przyznać, specjalizuje się w pisaniu tekstów wszelakich na bloga Verseo. Jest członkiem Działu Marketingu i pracuje przy różnych projektach, z których nie wszystkie ujrzały już światło dzienne. W pracy najbardziej lubi to, że nie musi się w niej pojawiać przed 9.00, w życiu - ludzi z absurdalnym poczuciem humoru. Według profesjonalnych testów internetowych w 90% jest kotem i jest warta absurdalnie mało wielbłądów.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany