Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Jaka jest różnica między SEO a SEM?

Jaka jest różnica między SEO a SEM? - zdjęcie nr 1

SEO i SEM - co to?

Obecnie prawie każda firma ma swoją stronę internetową. Aby jednak mogli do niej dotrzeć potencjalni klienci, powinna pokazywać się w wynikach wyszukiwania dla konkretnych haseł (słów kluczowych). To właśnie dlatego działania z zakresu SEO i SEM mają tak duże znaczenie. Dowiedz się, co oznaczają te skróty, a także, na czym polegają różnice pomiędzy dwoma często mylonymi pojęciami.

SEO i SEM – to nie to samo!

SEO i SEM to coraz popularniejsze narzędzia wykorzystywane do promocji stron internetowych. Nie każdy zna jednak dokładny zakres działań wchodzących w ich skład, dlatego też dość często są mylone lub wręcz używane zamiennie. Tymczasem SEO i SEM reprezentują nieco odmienne sposoby dbania o pozycjonowanie. Najczęściej przyjmuje się, że SEM (Search Engine Marketing = marketing w wyszukiwarce) to SEO (Search Engine Optimization = optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) poszerzone o PPC (Pay Per Click = płatność za kliknięcie). Co to dokładnie oznacza? Wyjaśnijmy oba pojęcia!

Co to jest SEM? Na czym polega Search Engine Marketing?

Search Engine Marketing (w skrócie SEM) to ogół działań promocyjnych, których zadaniem jest poprawa pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. SEM zajmuje się zarówno wynikami naturalnymi, nazywanymi najczęściej organicznymi, jak i tymi płatnymi, wykorzystując odpowiednio dobrane słowa kluczowe, czyli frazy, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, szukając konkretnych informacji.

SEM to całościowy proces marketingowy, którego celem jest wypromowanie danej witryny poprzez różne działania, w tym SEO (które omówimy za chwilę). Aby odnotować pożądane rezultaty, wykorzystuje się jednak również płatne reklamy i linki oraz inne narzędzia reklamowe. Skuteczność działań SEM ocenia się przede wszystkim przez pryzmat ruchu na stronie – to znaczy liczby odwiedzających ją użytkowników. Powinny się one również przekładać na wyższą widoczność witryny w wyszukiwarce. Wszystko to stwarza więcej możliwości konwersji, a zatem wpływa na sukces komercyjny firmy – oczywiście w połączeniu wraz z odpowiednio skonstruowaną stroną i ofertą oraz innymi czynnikami, które pozwalają zwiększyć sprzedaż.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

>> Kampanie SEM – przewagi nad reklamą tradycyjną <<

Co to jest SEO – Search Engine Optimization?

SEO to pojęcie węższe od SEM i wchodzące w jego skład. Obejmuje optymalizację stron pod wyszukiwarki, czyli wszystkie działania dążące do tego, by pojawiała się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak to się robi? SEO opiera się na konsekwentnych i długotrwałych działaniach, dając jednocześnie długofalowe rezultaty. Wdraża pewne starannie opracowane strategie, które pozwalają upewnić się, że strona jest widoczna dla wyszukiwarek i wyświetla się w wynikach.

Jak prowadzi się działania SEO? Wielotorowo. Przede wszystkim można je podzielić na dwa typy: tzw. działania on-site (na stronie) i off-site (poza stroną). Działania on-site polegają przede wszystkim na odpowiednim przygotowaniu strony pod kątem tego, jak pracują roboty wyszukiwarek indeksujące witryny internetowe. Należy wziąć pod uwagę całą architekturę serwisu, począwszy od jego budowy i struktury, a skończywszy na treściach. To właśnie na nich w znacznej mierze skupiają się działania SEO. Odpowiednia optymalizacja treści na stronie powinna obejmować przede wszystkim:

  • ich właściwe nasycenie wybranymi frazami kluczowymi,
  • staranne opracowanie, tak by były odpowiednio długie, a jednocześnie wartościowe,
  • unikanie kopiowania treści (duplicate content) – czy to z innych stron internetowych, czy też w obrębie tej samej witryny,
  • zastosowanie właściwych nagłówków, meta danych i innych atrybutów,
  • dobór linkowania wewnętrznego, czyli odnośników przenoszących użytkownika do innych treści w obrębie tej samej witryny.

>> Czym się różni copywriting od content marketingu? <<

Ponadto SEO powinno obejmować modyfikację samej struktury witryny – a więc jej dostosowanie do aktualnych wymogów wyszukiwarek i użytkowników. Takie zmiany mogą dotyczyć np. responsywności (odpowiedniego wyświetlania się strony na różnych urządzeniach), wdrażania certyfikatu SSL czy też optymalizacji kodu.

Działania off-site prowadzone są natomiast poza stroną. Najczęściej opierają się one o tzw. link-building, czyli budowanie bazy linków prowadzących do strony. Pozwala to zwiększyć jej widoczność i pozycję, ponieważ witryny linkowane z innych miejsc w sieci uważane są za bardziej wartościowe. Warto jednak zauważyć, że obecnie sztuczne budowanie baz często płatnych linków jest uważane za złą praktykę. Wyrafinowane i ciągle uczące się roboty indeksujące z łatwością wyłapują próby manipulacji i „nagradzają” lepszymi pozycjami tylko te strony, które faktycznie są wiarygodne i wartościowe dla użytkownika. Dlatego najczęściej stosuje się:

  • wymianę linków,
  • optymalizację strony z uwzględnieniem wymagań użytkowników,
  • optymalizację treści poprzez tworzenie przydatnego contentu.

>> Tworzenie zaplecza SEO. Dobre praktyki <<

Za tzw. black hat SEO, czyli działania niezgodne z zasadami pozycjonowania uznaje się natomiast np. spamowanie forów dyskusyjnych, umieszczanie słów kluczowych na stronie w sposób sztuczny i tworzenie bezużytecznych z punktu widzenia użytkownika treści, które są przeznaczone wyłącznie dla robotów wyszukiwarek. To praktyki, które jeszcze niedawno były bardzo popularne i stanowiły wręcz podstawę SEO. Dzięki rozwojowi robotów indeksujących obecnie są jednak łatwo wykrywane, co skutkuje obniżeniem pozycji strony w wyszukiwarce lub wręcz jej zablokowaniem, przez co staje się dla niej niewidoczna.

Jakie są różnice pomiędzy SEO a SEM?

Podsumowując: cele SEO i SEM są w zasadzie takie same, a prowadzone w obrębie tych dwóch narzędzi działania powinny być ze sobą spójne. Między technikami są jednak spore różnice. Przede wszystkim, SEM jest pojęciem znacznie szerszym. SEO skupia się jedynie na uzyskaniu możliwie najlepszych wyników w zakresie organicznego pozycjonowania. Natomiast SEM wykorzystuje również płatne narzędzia promocji, tak aby konkretne treści mogły dotrzeć do odbiorców, a ruch na stronie się zwiększył – nieważne, czy w sposób organiczny, czy też nie.

Dobra kampania SEM nie może istnieć bez technik SEO. Czasami jednak traktuje się te pojęcia oddzielnie, przypisując SEO wszelkie działania „organiczne”, a SEM wyłącznie płatną promocję. Jeśli chcesz wypromować swoją stronę, najlepsze będzie więc połączenie z obu sposobów na promocję.

SEO i SEM – działaj rozważnie

SEO i SEM łączy jeszcze jedno – konieczność prowadzenia wyłącznie przemyślanych, spójnych i dobrze zaplanowanych działań. W przeciwnym razie nie przyniosą one spodziewanego rezultatu. Mogą wręcz przynieść odwrotny skutek! Opracowanie odpowiedniej strategii jest tym ważniejsze, że techniki SEO i SEM pochłaniają czas oraz pieniądze. Aby ich nie zmarnować, należy odpowiednio się przygotować. O czym pamiętać, wdrażając rozwiązania z zakresu SEO i SEM?

  • Wyznaczenie celów

Poprawa pozycji i widoczności strony jest bezpośrednim wynikiem działania strategii SEO i SEM, jednak nie jest jej głównym celem. Nie wystarczy też powiedzieć, że dąży się do uzyskania maksymalnych zysków. Cele kampanii powinny być konkretne – tylko wówczas będzie można bowiem zdecydować, jak je osiągnąć. Może to być zwiększenie sprzedaży, liczby zapytań ofertowych, subskrypcji itd. – w zależności od profilu działalności i aktualnego zapotrzebowania. Dopiero po ich określeniu można tworzyć strategię na podstawie potrzeb i charakterystyki określonej grupy docelowej.

  • Cierpliwość

Któż nie chciałby zdobyć rozgłosu i mnóstwa klientów w krótkim czasie? W praktyce jest to jednak nierealne – z wykluczeniem wyjątkowych sytuacji. SEO i SEM to procesy, które mają długotrwały charakter. Przynoszą widoczne rezultaty dopiero po dłuższym czasie, choć również ich oddziaływanie jest znacznie dłuższe. Szczególnie w przypadku SEO efekt nie ustaje natychmiast po zaprzestaniu wdrażania strategii, a z powodzeniem utrzymuje się przez kolejne miesiące. Strategie SEM – np. reklamy w wyszukiwarkach – pozwalają zaobserwować skutki w postaci zwiększonego ruchu na stronie znacznie szybciej, jednak zazwyczaj nie przekłada się to od razu na zwiększoną konwersję.

Z tego powodu osobom inwestującym w SEO i SEM potrzebna jest cierpliwość. To nie jest jednorazowa akcja reklamowa. Działania związane z optymalizacją należy prowadzić ciągle, by dostosowywać się do nowych wymagań użytkowników oraz postępu technologicznego, a jednocześnie wyróżnić się wśród konkurencji, której może stale przybywać.

Przy okazji – na pewno nie warto zatrudniać samozwańczych specjalistów SEO i SEM, którzy obiecują uzyskanie konkretnych, bardzo dobrych wyników w krótkim czasie. Często są to podmioty, które stosują agresywne techniki mogące doprowadzić w przyszłości nawet do zablokowania witryny. Pozycjonowanie wymaga czasu – i nie da się tego obejść „na skróty”, a im lepiej zorganizowana będzie kampania, tym wyniki będą trwalsze.

  • Konieczność inwestycji

SEO i SEM to inwestycja, która zdecydowanie zaprocentuje, jeśli będzie trafna. Należy się jednak nastawić na konieczność poniesienia pewnych kosztów. Działania SEO teoretycznie można prowadzić zupełnie za darmo, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy. Dlatego zazwyczaj w tym celu zatrudnia się specjalistów. Kampanie SEM również wymagają nakładów finansowych, chociaż warto zauważyć, że w porównaniu z innymi formami reklamy są niedrogie. Małe, lokalne firmy mogą prowadzić skuteczną promocję nawet już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie (licząc koszt samej reklamy).

>> Verseo Campaign Manager – recepta na optymalizację kampanii online <<

  • Badanie wyników

Stałe monitorowanie ruchu na stronie to jedyny sposób na to, by sprawdzić, jak działają określone elementy strategii SEO lub SEM. Jest to tym ważniejsze, że reakcji na niektóre ruchy nie da się przewidzieć. Warto więc eksperymentować i sprawdzać, co działa, a co nie. Następnie łatwiej podjąć decyzję o zintensyfikowaniu danej praktyki lub jej zmianie na inną – aby osiągnąć określone na samym początku cele.

SEO i SEM – dlaczego warto?

Nie jesteś pewien, dlaczego warto inwestować w SEO i SEM? Obecnie to jedno z najważniejszych działań marketingowych, które pozwala firmom zaistnieć bez ogromnych nakładów na reklamę i w znacznie bardziej przyjazny, przystępny sposób. Do zalet inwestycji w porządną strategię z zakresu pozycjonowania i marketingu internetowego można zaliczyć:

  • Efektywność – możliwość uzyskania bardzo dobrych wyników przy niewielkich kosztach.
  • Możliwość targetowania – w przypadku tradycyjnej formy reklamy zdecydowanie trudniej przewidzieć, kto ją zobaczy. W internecie możesz pozycjonować się na konkretne hasła, które wyszukują użytkownicy zainteresowani określonym tematem, a więc Twoi potencjalni klienci.
  • Przyjazny odbiór – nawet płatne linki w wyszukiwarkach i inne podobne działania z zakresu SEM są przystępne i mało inwazyjne. Dzięki temu nie musisz się obawiać, że stracisz sympatię potencjalnych klientów już na wstępie przez irytującą i narzucającą się reklamę.
  • Długotrwałe korzyści – SEO i SEM to nie reklama, która działa w zasadzie tylko podczas emisji, ale długofalowe działanie, które wpłynie na rozpoznawalność i reputację marki oraz pozwoli jej stale docierać do większego grona zainteresowanych.
  • Możliwość skalowania – marketing internetowy można prowadzić na bardzo wiele sposobów i na dowolną skalę; z tego powodu może on być skuteczny zarówno dla usług o charakterze lokalnym, jak i dla ogromnych korporacji działających globalnie.

Pamiętaj, że najlepsze rezultaty zawsze przyniesie połączenie działań SEO i SEM. SEO działa organicznie i długofalowo, jednak wymaga długiego oczekiwania na wyniki. Z kolei SEM pozwala przyspieszyć proces promocji i sprecyzować wiele jej aspektów, jednak wymaga większych nakładów finansowych. Dopiero razem tworzą wzajemnie uzupełniający się duet, pozwalający na uzyskanie najlepszych rezultatów. Zoptymalizowana i stale udoskonalona strona w połączeniu z dobrze stargetowanymi, regularnie prowadzonymi kampaniami pomogą Ci zaistnieć, zwiększyć rozpoznawalność marki i zdobyć stałych klientów!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany