Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Zaawansowane sposoby wyszukiwania w Google

zaawansowane sposoby wyszukiwania w google

Globalna sieć to dziś nieprzeliczne zbiory informacji, tworzące gąszcz z pozoru nie do pokonania dla zwykłego użytkownika. Przeglądanie miliardów stron w poszukiwaniu potrzebnych danych byłoby iście syzyfową pracą, gdyby nie wyszukiwarki internetowe w rodzaju Google, Binga czy rosyjskiego Yandeksa. Ich algorytmy przeczesują zasoby Internetu, oceniając jakość stron i zawartych w nich treści, by na pytanie użytkownika podać w pierwszej kolejności te linki, które prawdopodobnie najlepiej na nie odpowiadają. W rzeczywistości jednak bywa różnie. Któż z nas nie był choć raz w sytuacji, gdy uparcie dostawał nie takie wyniki, jakich potrzebował? Często dzieje się tak w przypadku, gdy wpisujemy hasła mające wiele znaczeń – na przykład na frazę “Madagaskar” otrzymamy wyniki i na temat afrykańskiego państwa, i popularnego filmu animowanego. Można jednak tego uniknąć, na różne sposoby zawężając pole wyszukiwania w Google, wykorzystując zaawansowane sposoby wyszukiwania w Google.  

Wyszukiwanie z pominięciem frazy

Jeśli chcemy, aby w wynikach wyszukiwania Google pominęło strony odnoszące się do jakiegoś zagadnienia, możemy po wpisaniu szukanego hasła umieścić minus, a bezpośrednio za nim frazę, która ma zostać wykluczona. Tekst wpisany w wyszukiwarkę powinien wyglądać w następujący sposób:

szukana fraza -pomijana fraza 

Posługując się przykładem, jeśli szukamy informacji o Grecji, a w wynikach wyszukiwania pojawia nam się mnóstwo ofert biur podróży, możemy wpisać hasło: Grecja -wakacje. Wtedy Google pominie w rankingu strony odnoszące się do wakacji, a tym samym wyżej znajdą się witryny nawiązujące na przykład do historii kraju czy bieżących wydarzeń. 

Wyszukiwanie konkretnego wyrażenia

Dzięki zastosowaniu cudzysłowu Google wie, że ma traktować nasze zapytanie wyłącznie całościowo i nie podawać wyników dostosowanych tylko do jednego ze słów. Ten typ wyszukiwania przyda nam się na przykład, gdy chcemy znaleźć produkt ściśle określonego koloru, a wyszukiwarka uparcie pokazuje nam ten towar w innych barwach. W takim wypadku wpisujemy frazę w sposób przedstawiony poniżej:

“szukana fraza”

Wyszukując więc przykładowo hasło “czajnik czerwony”, powinniśmy otrzymać tylko oferty sklepów, które mają w swojej ofercie czajnik o właśnie takiej barwie. 

Wyszukiwanie na konkretnej stronie www  

Zaawansowane funkcje wyszukiwania pozwalają także ograniczyć wyniki do konkretnej strony www. Jest to opcja przydatna na przykład, gdy dana witryna nie ma wbudowanej wyszukiwarki albo jej używanie jest uciążliwe. Aby uzyskać wyniki z jednej domeny, powinniśmy wpisać zapytanie w modelu:

site:www.szukanastrona.pl fraza kluczowa

Jeśli więc przykładowo chcielibyśmy wyszukać na naszej stronie wszystkie podstrony, na których wspominaliśmy o reklamach na Facebooku, należałoby wpisać zapytanie: site:verseo.pl facebook ads. W takim wypadku Google pokaże nam wszystkie oferty, wpisy blogowe, poradniki i inne treści nawiązujące właśnie do tego typu kampanii. 

Za pomocą tego samego znacznika możemy też szukać samych domen typu .gov, .edu itp. Wtedy nie wpisujemy całego adresu witryny, lecz jedynie typ domeny, jak na przykładzie: site:.gov.

Wyszukiwanie podobnych stron

Jeśli zdarza się, że chcemy znaleźć w Internecie stronę podobną do takiej, która nam się spodobała, również możemy posłużyć się zaawansowanym wyszukiwaniem. Jest to możliwe po wpisaniu hasła w następujący sposób:

related:www.szukanastrona.pl

W tym przypadku wyszukiwarka przedstawi nam strony o podobnym profilu działalności i zbliżonej zawartości, dzięki czemu możemy na przykład porównać konkurencyjne marki czy przeczytać więcej o danym zagadnieniu w innym źródle. 

Wyszukiwanie niekompletnych fraz

Ten rodzaj zawężania wyszukiwania jest szczególnie przydatny, gdy na przykład pamiętamy jedynie fragment tytułu książki, filmu czy utworu. Wpisując zapamiętany tekst z odpowiednim znacznikiem, dajemy Google znać, że chcemy, aby uzupełnił frazę o dodatkowy, zapomniany element. W tym modelu zapytanie powinno wyglądać w następujący sposób:

szukana fraza *

Wyszukiwanie plików w konkretnym formacie

Dzięki odpowiedniej komendzie możemy też wyszukiwać w Google plików o konkretnym formacie, na przykład pdf czy doc. Ta funkcja może być przydatna na przykład, gdy szukamy w sieci ebooków czy artykułów naukowych. W celu zawężenia wyników wyłącznie do plików danego gatunku wpisujemy do wyszukiwarki:

szukana fraza filetype:format pliku

Jeśli więc na przykład chcemy poszukać artykułów na temat chrztu Polski umieszczonych w sieci w formacie pdf powinniśmy wpisać: chrzest Polski filetype:pdf.

Wyszukiwanie obrazów o określonym rozmiarze

Również w Google Grafika możemy zawęzić pole poszukiwań, wprowadzając pewne ograniczenia – na przykład co do rozmiaru obrazu. Ta funkcja może przydać się, chociażby gdy szukamy grafiki na tapetę na pulpit lub gdy potrzebujemy obrazu wysokiej rozdzielczości. Do prowadzenia tego typu poszukiwań służy komenda:

szukana fraza imagesize:szerokośćxwysokość

Przykładowe wyszukiwanie w tym modelu może więc wyglądać następująco: pałac Buckingham imagesize:800×450. Oczywiście wielkość obrazu zawsze podajemy w tym wypadku w pikselach. 

Wyszukiwanie w adresie URL

Google pozwala nam także prowadzić bardziej zaawansowane poszukiwania, na przykład w adresach URL witryn internetowych. Dzięki temu możemy na przykład znaleźć te strony z konkretnej kategorii, które prowadzą swojego bloga, a więc umieszczają treści o charakterze poradnikowym. Schemat zapytania wygląda tutaj następująco:

allinurl:szukana fraza

Przypuśćmy, że szukamy stron, które prowadzą blog o oponach. W takiej sytuacji możemy wpisać hasło allinurl:blog opony. 

Wyszukiwanie po cenach

W przypadku gdy zależy nam, aby wyszukać produkty w określonej cenie, powinniśmy użyć w zapytaniu znaku dolara w taki sposób:

szukana fraza $cena

Mimo że w zapytaniu znajduje się waluta amerykańska, nie musimy się obawiać – wyszukiwarka pokaże nam wyniki w złotówkach, a żadne przeliczenia nie będą potrzebne. Jeśli więc przykładowo szukamy laptopa za 2000 złotych, wystarczy wpisać w Google: laptop $2000. Możemy też poprosić wyszukiwarkę o pokazanie produktu w określonym przedziale cenowym, wtedy zapytanie powinno brzmieć: laptop $2000..$3000.

Wyszukiwanie w mediach społecznościowych

Nie można liczyć na to, że w wyszukiwarce znajdziemy wszystkie posty publikowane w mediach społecznościowych. Za pomocą znaczników @ lub # możemy jednak poprosić Google, by pokazał nam te, które zostały zaindeksowane. Dzięki temu, aby zobaczyć wzmianki na dany temat w socialach, nie musimy mozolnie przedzierać się przez niepowiązane wyniki. Pomoże nam zapis w modelu:

@szukana fraza

lub 

#szukana fraza

Pierwszy ze sposobów służy do szukania informacji o osobie, zespole muzycznym, marce itp., drugi natomiast – bardziej szczegółowych zagadnień.

Wyszukiwanie frazy w tekście

Kiedy zwyczajnie wpisujemy zapytanie do wyszukiwarki, otrzymujemy wyniki, które według algorytmów najlepiej na nie odpowiadają. Nie oznacza to jednak, że w każdym wypadku ta konkretna fraza, którą wpisaliśmy w Google, będzie znajdowała się w tekście na stronie. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze słowa kluczowe w nim wystąpią, powinniśmy wpisać zapytanie:

allintext:szukana fraza

Wtedy wyszukiwarka pominie w wynikach te strony, w których fraza znalazła się wyłącznie w adresie, tagach czy metaopisie.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Google Tag Manager co to jest
Google Tag Manager – co to jest?
Magdalena Walczak

Google Tag Manager to narzędzie mające już kilkanaście lat, a jednak stosunkowo mało znane w porównaniu z innymi produktami amerykańskiego […]

rozbieżności danych facebook ads google analytics
Facebook Ads vs Google Analytics – skąd rozbieżności w danych?
Marta Starczewska

Prowadząc kampanię Facebook Ads i analizując jej wyniki zarówno w panelu Managera Reklam, jak i w Google Analytics, można zauważyć […]

programmatic buying
Programmatic Buying – 7 najczęściej zadawanych pytań
Natalia Frąckowiak

Zautomatyzowany rynek reklam programatycznych bazujących na danych użytkowników zmienia oblicze digital marketingu. Rozwija się prężnie, z roku na rok zwiększając […]