Spis treści
Kampanie SEM – przewagi nad kampaniami tradycyjnymi
Kampanie SEM zyskują coraz większą popularność wśród firm zlecających reklamę – zastanówmy się jakie przewagi prezentują kampanie SEM nad tradycyjnymi kampaniami marketingowymi. Najpierw jednak sprecyzujmy, jaki jest zakres działań w obu typach kampanii reklamowych.
Czym jest SEM
Skrót SEM oznacza Search Engine Marketing, formę marketingu internetowego, związanego z wyszukiwarkami internetowymi. Strona internetowa jest promowana poprzez strategie mające na celu poprawę jej widoczności – w płatnych jak i darmowych wynikach wyszukiwania. Kampanie SEM są konkurencyjną formą promocji dla każdego typu firmy ponieważ są elastyczne finansowo i niezwykle mierzalne, co zazwyczaj dobitnie wskazuje, że są po prostu efektywne.
Z czego składa się SEM
Kampanie SEM zasadniczo składają się z pozycjonowania witryny (np. poprzez SEO) oraz kampanii Pay Per Click w skrócie PPC. W celu poznania ich roli w kampanii SEM, sprawdźmy czym tak naprawdę są te działania.
Search Engine Optimization (SEO) to strategia mająca na celu poprawienie pozycjonowania witryny internetowej w wynikach wyszukiwarek. Strategii SEO nie należy utożsamiać z jednorazowym działaniem – to proces długofalowy. Efekty wdrożenia SEO są długotrwałe i zapewniają efekt darmowego ruchu na stronie. Ujemnym aspektem jest konieczność posiadania określonego budżetu na wdrożenie działań SEO, brak możliwości dysponowania tym budżetem w sposób elastyczny oraz przesunięcie efektów wdrożenia strategii SEO w czasie (od momentu jej uruchomienia, do osiągnięcia wymiernych efektów może minąć nawet kilka miesięcy)
Pay Per Click (PPC) jest znacznie elastyczniejszą formą promocji w odniesieniu do planu budżetowego. PPC jest jednym z modeli pobierania opłat za reklamę w wyszukiwarkach oraz w sieciach reklamowych. Celem PPC jest zwiększenie ruchu na stronie poprzez promowanie odnośników do strony w wyszukiwarce lub na innych witrynach internetowych – odnośniki występują najczęściej w postaci linków sponsorowanych lub w formie banerów graficznych. Właściciel promowanej witryny płaci za nie dopiero w przypadku, kiedy internauta kliknie w reklamę i zostanie przekierowany na jego stronę. Można ustalić np. miesięczny budżet na tego typu reklamę, a po jego wyczerpaniu, linki sponsorowane przestają być aktywne do czasu uruchomienia nowej puli środków. Pozwala to na pełną kontrolę budżetu reklamowego i możliwość zwiększenia go w każdej chwili. O tym – od czego głównie zależy koszt takiej kampanii dowiesz się z tego wpisu!
Tradycyjne kampanie reklamowe
Tradycyjne kampanie reklamowe są bardzo kosztowne, a to dlatego, że oprócz pomysłu i wykonania reklamy musimy ponosić koszty jej nośnika – ulotek, czasu antenowego w radiu czy telewizji, bloków reklamowych w czasopismach czy też zewnętrznych bilbordów. Tak naprawdę oprócz reklam w czasopismach specjalistycznych, reklama firmy trafia do bardzo szerokiej grupy docelowej – jej odbiorcą są po prostu wszystkie osoby mające z nią bezpośrednią styczność. Kontakt z potencjalnym konsumentem jest z natury jednostronny – firma pokazuje, co chciała zareklamować – każdemu to samo z uwagi na wąską wiedzę o kliencie i ograniczoną personalizację. Tradycyjne kampanie reklamowe z zasady wzmacniają percepcję marki. Dostęp do informacji o promowanym towarze czy usłudze oraz zasięg działania jest ograniczony – ulotka zostanie wyrzucona, gazeta również – reklama przestaje istnieć. Marketing tradycyjny jest idealnym miejscem do wprowadzenia produktu na rynek lokalny np. nowy sklep w danej miejscowości może zainwestować w reklamę na kilku bilbordach czy banerach i na pewno wpłynie to na wzrost jego obrotów. Jego grupa docelowa klientów – mieszkańcy danej miejscowości czy osiedla dowiedzą się o jego istnieniu w pierwszej kolejności. Czy efekt przyciągający klientów zostanie utrzymany, zależy już tylko od doboru oferty sklepu, jego strategii cenowej i jakości obsługi klienta. Na poziomie ogólnokrajowym czy międzynarodowym marketing tradycyjny ma wiele wad, a największą jest to, że jest najdroższym kanałem reklamowym, nie przynoszącym przyrostu zysku skorelowanego liniowo z wydatkiem poniesionym na reklamę. Generalnie też – im szerszy zasięg danej reklamy – tym gorzej targetowany.
Kampanie SEM – przewagi
Niewątpliwie jedną z największych zalet kampanii SEM jest niski próg wejścia – można uruchomić całkiem niezłą kampanię reklamową dysponują nawet ograniczonymi środkami. Powoduje to wzrost dostępności tej formy promocji dla każdej firmy bez względu na typ jej działalności czy wielkość. Kampanie SEM kryją w sobie ogromny potencjał marketingowy – badania wskazują, że internauci wpisują kilkadziesiąt milionów różnych zapytań do wyszukiwarek każdego miesiąca. Przy takiej ilości, na pewno znajdą się zapytania odpowiadające każdemu biznesowi.
Popularność Internetu nieustannie rośnie – informacje, portale społecznościowe, aplikacje na urządzenia mobilne – wszystko to powoduje, że kampanie SEM przynoszą coraz większe zyski w porównaniu do tradycyjnych form reklamy. Ponadto kampanie SEM pozwalają na szybki i nieograniczony dostęp do informacji o firmie i produkcie, a ich zasięg i czas oddziaływania jest praktycznie nieograniczony.
Kontakt z klientem jest dwustronny, interaktywny – to klient szuka informacji o firmie czy produkcie, a więc informacja dociera od razu do dobrze zdefiniowanej grupy odbiorców – osób zainteresowanych wstępnie ofertą firmy. Wiedza o kliencie jest znacznie szersza, niż przy tradycyjnej kampanii reklamowej, w której np. ulotki trafiają do wszystkich czyli w 98% do kosza. Kampanie SEM są jak rozdanie ulotek osobom, które o nie poproszą – już wykazały zainteresowanie, teraz to firma ma im udowodnić, że najlepiej odpowie na ich potrzeby związane z poszukiwanym produktem. Potencjalny klient sam decyduje, czy zapoznać się z reklamą prezentowana w kampanii SEM, z tego powodu sama percepcja reklamy odbywa się na wyższym poziomie koncentracji. Przekierowanie od reklamy na stronę np. sklepu internetowego pozwala na natychmiastową reakcję na prezentowany przekaz. Ponadto dzięki oprogramowaniu monitorującemu ruch na stronie, można precyzyjnie określić ilość osób, które pozytywnie zareagowały na reklamę, zapoznały się z oferta firmy czy dokonały zakupu.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.