- Co to jest newsletter?
- Możesz personalizować przekaz
- Jak przygotować newsletter?
- Jak tworzyć angażujący mailing?
Wydaje Ci się, że mailing to mało efektywna technika marketingowa? Jeśli tak, to… czytaj dalej i przekonaj się, jak wiele tracisz, gdy z niego nie korzystasz. Newsletter to niepozorne, ale bardzo potężne narzędzie. Sprytnie wykorzystane, sprawi, że zbudujesz znacznie lepszą relację ze swoimi klientami, a w efekcie – zyskasz pod każdym względem. A co to jest newsletter w zasadzie i jak go użyć?
Co to jest newsletter?
Newsletter to – tłumacząc dosłownie z angielskiego – „list z wiadomościami”. Dziś przez to określenie rozumie się przede wszystkim wiadomości mailowe wysyłane regularnie do konkretnej grupy odbiorców przez firmę. Idea stojąca za tym narzędziem jest więc bardzo prosta: wysyłasz swoim klientom informacje o tym, co nowego dzieje się w Twoim przedsiębiorstwie.
Możesz się jednak zastanawiać… po co? Powodów, dla których wysyła się newslettery, jest co najmniej kilka.
- Newsletter pozwala Ci być „w kontakcie” z odbiorcami
A więc stale przypominać im o istnieniu Twojej marki, a także przekazywać informacje o jej działalności. To kluczowy element nowoczesnego podejścia do marketingu, w którym centralną rolę odgrywa budowanie relacji.
Zyskujesz wygodne narzędzie do informowania o nowościach i promocjach
Możesz poinformować potencjalnych klientów – również z wyprzedzeniem – o zbliżających się wyprzedażach czy innych atrakcyjnych ofertach w ten sposób zachęcając ich do podjęcia interakcji.
- Wzmacniasz swój wizerunek
Dzieje się tak zwłaszcza, jeśli newsletter ma informacyjny charakter i przekazuje wartościowe treści. Wówczas istnieje większa szansa, że odbiorcy potraktują Cię jak eksperta branżowego.
- Usprawniasz komunikację z klientami
Jeden newsletter możesz wysłać do setek, tysięcy lub nawet większej grupy odbiorców. Zwiększa zatem swoje zasięgi niewielkim nakładem pracy i środków finansowych.
Możesz personalizować przekaz
Korzystając z zaawansowanych narzędzi marketing automation i podobnych, możesz dopasować komunikat zawarty w newsletterze do każdego z odbiorców lub do poszczególnych grup (person) – tak, aby zapewnić sobie jeszcze wyższą skuteczność interakcji.
Zyskujesz bogatą gamę danych, które pozwalają zweryfikować skuteczność kampanii mailingowej
Uruchamiając newsletter, możesz wykorzystać również narzędzia do zbierania danych i uzyskać precyzyjne informacje np. o tym:
- ile osób odczytało newsletter,
- ile kliknęło w link z wiadomości,
- jak komunikacja przełożyła się na konwersję.
Dzięki temu możesz stale udoskonalać komunikację mailową, krok po kroku uzyskując coraz lepsze wyniki kampanii.
Jak przygotować newsletter?
Być może myślisz o stworzeniu newslettera, ale nie wiesz, jakie informacje w nim zawrzeć. Na to nie ma reguły, ponieważ wiele zależy od tego, w jakiej branży działasz oraz jaka jest ogólna strategia komunikacji firmy. Niemniej jednak, zanim zaczniesz się zastanawiać, co napisać odbiorcom newslettera, pomyśl chwilę, po co to robisz. Pamiętaj przy tym, że:
- Newsletter otrzymują osoby, które wyraziły na to zgodę. Są to więc ludzie, którzy już zostali Twoimi klientami albo są w jakiś sposób zainteresowani podtrzymywaniem kontaktu z marką.
- Twoim celem jest przede wszystkim podtrzymanie dobrego kontaktu z odbiorcami, a także zapewnienie im dodatkowych treści – takich, które przyniosą korzyści z perspektywy klienta. Mogą to być przydatne informacje praktyczne albo ekskluzywne zniżki na Twoje produkty.
Co może się znaleźć w newsletterze? Typowe tematy newsletterów to:
- aktualności z życia firmy
Twoja firma otworzyła nowy oddział? Rozwinęła park maszynowy? A może wprowadziła na rynek nowy produkt lub uczestniczyła w prestiżowych targach branżowych? To tylko kilka kategorii newsów, które mogą zainteresować Twoich klientów – bez względu na to, czy działasz w modelu B2B czy B2C.
- nowe akcje promocyjne
W newsletterze możesz o tym poinformować z wyprzedzeniem albo przygotować specjalne zniżki dla jego odbiorców. To dodatkowy argument przemawiający zarówno za zapisaniem się na jego otrzymywanie, jak i faktycznym otwieraniem poszczególnych wiadomości.
- informacje o nowych wpisach na bloga
Jeśli prowadzisz bloga firmowego, połącz komunikację oboma kanałami w ramach jednej strategii. Poinformuj społeczność związaną z Twoją marką o nowym wpisie.
- informacje branżowe
Szczególnie dobrze sprawdzają się, jeśli Twoja firma działa w modelu B2B. Zainteresujesz nimi swoich partnerów biznesowych.
Jak tworzyć angażujący mailing?
Na początek najważniejsze: średnio 3 na 4 maile marketingowe trafiają do kosza bez wcześniejszego czytania. Pewnie i Ty robisz tak z wieloma newsletterami, na które co prawda się zapisałeś, ale… no właśnie. Co zatem zrobić, aby trafić do tej 25-procentowej grupy maili, które jednak zostaną otwarte i przeczytane? Na wyniki, jakie osiągnie Twój komunikat, wpłyną m.in.:
- kreatywny, angażujący tytuł – taki, który wyróżni się na liście dziesiątek wiadomości. Tu może się sprawdzić strategia clickbait albo personalizacja tytułu – np. zwrot po imieniu do odbiorcy,
- regularność – jeśli przyzwyczaisz odbiorcę, że wiadomości od Ciebie przychodzą z w miarę powtarzalną częstotliwością, np. raz w tygodniu czy raz na dwa tygodnie, czytanie ich może mu wejść w nawyk. Ale uwaga! Zbyt częste wysyłanie newslettera, np. codzienne, może zostać odebrane jako zbyt nachalne. Jeśli jesteś w stanie wyprodukować tyle angażującego contentu, daj odbiorcom możliwość zadecydowania, jak często chcą otrzymywać wiadomości od Ciebie,
- ciekawa, przydatna treść – odbiorca musi jakoś skorzystać na tym, że poświęci czas na otwarcie i przejrzenie newslettera. Przygotuj go więc z myślą o zawartości merytorycznej komunikatu, który chcesz przekazać,
- wyraźne CTA – a więc hasło, które zachęca do podjęcia działania, typu „Sprawdź teraz!”, „Musisz to zobaczyć!”, „Odbierz rabat!” – i tym podobne;
- przejrzysty układ graficzny – newsletter, który jest ścianą tekstu albo wygląda jak zwykły mail, nie przyciągnie uwagi. Zadbaj o taki layout, aby odbiorca mógł w kilka sekund przewinąć najważniejsze informacje i zadecydować, czy ewentualnie chce się zagłębić w treść,
- responsywność – e-mail z newsletterem musi się dobrze wyświetlać bez względu na to, czy zostanie otwarty na komputerze, czy na smartfonie,
- odpowiednia długość – zbyt długie treści w newsletterze mogą odstraszyć. Skup się więc na konkretach. A jeśli masz do przekazania dłuższą wiadomość – potraktuj newsletter jak jej zapowiedź i zachęć odbiorcę do kliknięcia w link, np. do bloga.
Nie możesz również zapomnieć o takich elementach jak:
przycisk do wygodnego anulowania subskrypcji – jest ważny zarówno z punktu widzenia poszanowania prywatności odbiorcy, jak i z uwagi na obostrzenia prawne, - „disclaimer” – a więc informację wyjaśniającą, czemu użytkownik otrzymał newsletter i jak są wykorzystywane jego dane,
dane kontaktowe do nadawcy – tak, aby dać klientowi szansę pozostania w kontakcie / wyrażenie opinii.
To oczywiście absolutne podstawy zasad rządzących światem newslettera. Jeśli chcesz zgłębić ten temat, śledź naszego bloga albo skontaktuj się i porozmawiaj o tym, jak można wykorzystać mailing w Twojej strategii marketingowej.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.