Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Czym się różni copywriting od content marketingu?

Czym się różni copywriting od content marketingu? - zdjęcie nr 1

czym różni się copywriting od contentu marketingu

Jeżeli chcesz wzmocnić świadomość marki i jednocześnie budować większe zasięgi w Internecie, potrzebujesz wartościowej treści. Dzięki niej dotrzesz do potencjalnych klientów z odpowiednim przekazem, co przełoży się na wyznaczone przez ciebie cele. I właśnie na tym etapie pojawia się pytanie: postawić na copywriting czy zdecydować się na content marketing? 

Wartościowa treść, która odpowiada na potrzeby użytkowników i zachęca ich do skorzystania z oferty – właśnie takie teksty stanowią podstawę działań w Internecie. To od ich jakości zależy w dużej mierze zachowanie konsumenta i to, w jakim stopniu przyczynią się do generowania zysków dla marki. Dlatego tak ważne jest, aby postawić na skuteczny copywriting. Jednak często sama treść to za mało, aby móc dotrzeć do znacznie szerszego grona użytkowników. I właśnie tutaj wkracza content marketing.

Copywriting – na czym polega?

Copywriting to nic innego jak pisanie tekstów. Nie chodzi jednak wyłącznie o tworzenie treści „sztuka dla sztuki”, ale dostarczanie wartościowego contentu – takiego, który przekona odbiorcę, np. do wykonania konkretnej akcji. 

Skuteczny copywriting powinien być ukierunkowany na potrzeby współczesnych użytkowników – z uwzględnieniem ich zachowań. Dlatego tworzenie tekstów powinno być oparte o zasady słownej perswazji. Jednocześnie treści powinny być oryginalne i pomysłowe – tak, aby na dłużej zapadły w pamięci i nie stanowiły nachalnej reklamy. Warto bowiem mieć świadomość, że konsumenci coraz częściej odcinają się od standardowych form reklamy – takich, które w bezpośredni sposób niejako nakłaniają do skorzystania z oferty. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Copywriting obejmuje tworzenie m.in.:

  • tekstów na materiały reklamowe, np. ulotki
  • sloganów reklamowych, np. na bandery
  • tekstów do spotów radiowych i telewizyjnych
  • tekstów na strony firmowe
  • artykułów tematycznych – w tym blogowych 
  • tekstów sprzedażowych (perswazyjnych)
  • e-booków
  • treści na potrzeby e-mail marketingu
  • treści do sklepów internetowych.

Wszystkie teksty – niezależnie od przeznaczenia –powinny spełniać kilka istotnych cech. Wśród nich wymienia się m.in.:

  • unikalność i pomysłowość
  • bazowanie na technikach perswazji, np. model AIDA 
  • zastosowanie wezwania do akcji (call to action, tzw. CTA)
  • ukierunkowanie na potrzeby potencjalnego klienta
  • poprawność pod kątem językowym, ortograficznym itd. 

Na szczególną uwagę zasługuje SEO copywriting – pisanie tekstów atrakcyjnych dla użytkownika, a jednocześnie wpisujących się w oczekiwania robotów Google. Umiejętne połączenie obu wytycznych pozwala uzyskać angażujące treści, które pomagają w osiągnięciu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To ważne, ponieważ internauci znacznie chętniej klikają w linki pojawiające się na pierwszych stronach wyszukiwarki, zupełnie odrzucając treści występujące pod linkami na odległych pozycjach. 

Teksty tworzone zgodnie z zasadami SEO copywritingu powinny:

  • nieść za sobą wysoką jakość – być merytoryczne i wartościowe 
  • uwzględniać potrzeby i oczekiwania odbiorców 
  • być w 100% unikalne – co pozwala uniknąć zjawiska duplicate content
  • być zoptymalizowane pod kątem długości
  • zawierać odpowiednie słowa kluczowe – z zachowaniem naturalności 
  • być odpowiednio sformatowane (nagłówki, wypunktowania) – dla lepszej czytelności i przejrzystości.

Zastosowanie powyższych zasad pomaga zdobyć wyższe pozycje w wyszukiwarce Google (warto jednak mieć świadomość, że działania związane z pozycjonowaniem mają znacznie szerszy zakres). 

O czym jeszcze pamiętać? Zarówno w przypadku klasycznego copywritingu, jak i SEO copywritingu nie ma miejsca na duplikowanie treści. Kopiowanie tekstów z innych stron jest nie tylko nieetyczne, ale również niekorzystnie wpływa na pozycje w wyszukiwarce Google. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczać autorskie treści – dopasowane do potrzeb określonej grupy docelowej. 

Content marketing – czym jest? 

Content marketing to szeroko zakrojone działania, których podstawą jest dostarczanie wartościowej treści różnymi kanałami. Stanowi alternatywę dla tradycyjnych form reklamy, które nie do końca wpisują się w oczekiwania współczesnego konsumenta. Działania z zakresu content marketingu są niejako wyjściem naprzeciw potrzebom klienta, który nie lubi być nachalnie nakłaniany do zakupu, lecz woli podjąć świadomą i (w jego mniemaniu) własną decyzję.

Ogromną przewagą content marketingu nad innymi formami reklamy jest różnorodność wykorzystywanych narzędzi. Pozwala to na prowadzenie działań bardzo dobrze wpisujących się w potrzeby konkretnych grup konsumentów. 

Poniżej prezentuję kilka najbardziej popularnych elementów content marketingu. 

  • Artykuły do publikacji zewnętrznych

Artykuły publikowane w serwisach zewnętrznych pomagają w budowaniu większych zasięgów. Pozwalają na dotarcie do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów.  

Zaletą artykułów tematycznych, np. sponsorowanych jest także możliwość wzmacniania wizerunku eksperta. 

  • Blog firmowy

Prowadzenie bloga firmowego doskonale wpisuje się w strategię content marketingową. Pomaga w generowaniu większego ruchu na stronie, a także pomaga zwiększyć świadomość marki. 

  • Infografiki

Niekiedy obrazy potrafią przekazać więcej niż słowa i są łatwiej zapamiętywane. Dlatego w ramach działań content marketingowych można publikować również infografiki, które są jednocześnie potężnym narzędziem marketingu wirusowego. 

  • Webinary

Webinary to nic innego jak konferencje i seminaria prowadzone online – idealne rozwiązanie na współczesne czasy. Pozwala nie tylko na przekazanie istotnych informacji, ale również na prowadzenie dialogu z potencjalnym klientem.

  • E-booki / Trendbooki etc

Publikacja e-booków – dostępnych do pobrania np. po zalogowaniu się lub pozostawieniu swoich danych – wspiera działania content marketingowe i zarazem pomaga w pozyskiwaniu leadów. 

Copywriting a content marketing – najważniejsza różnica

Znając definicję copywritingu i wiedząc, z czym wiąże się content marketing, łatwo wskazać różnice między nimi. Najogólniej rzecz ujmując: pisanie tekstów stanowi podstawę prowadzonych działań w zakresie marketingu treści. Można zatem powiedzieć, że copywriting stanowi narzędzie dostarczające wartościową treść. Zaś content marketing to działania związane z dystrybucją, gromadzeniem i uformowaniem istniejącej już treści, ale też generowaniem nowych pomysłów związanych z treścią (również graficzną). 

Ważna synergia działań

Skuteczny content marketing nie może istnieć bez dobrego copywritingu, dlatego kluczową rolę odgrywa synergia działań. Nawet najlepiej opracowana strategia nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie będzie uwzględniała dostarczania dobrej jakości treści – niezależnie od ich formy, rodzaju i przeznaczenia. 

Dobrze napisany tekst – idealnie wpisujący się w potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, a zarazem spełniający zasady SEO – to fundament współczesnych działań marketingowych w Internecie. Umiejętny dobór słów tworzących nienachalne przekazy reklamowe oraz ich odpowiednia dystrybucja – o to warto zadbać, chcąc dotrzeć do szerszego grona użytkowników i krok po kroku osiągać założone cele biznesowe. 

Dlaczego warto postawić na content marketing?

Chociaż copywriting może „żyć własnym życiem”, nie warto rezygnować z działań content marketingowych. Odpowiednio zaplanowana strategia pomaga w osiągnięciu ogromnych korzyści.

  • Dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów

Ograniczając się do publikowania wartościowej treści na własnej stronie internetowej, zawężasz swój zasięg. Tymczasem działania prowadzone w ramach marketingu treści pomagają w dotarciu do znacznie szerszego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani twoją ofertą. 

  • Możliwość zwiększania konwersji

Systematyczne publikowanie artykułów na blogu pomaga zwiększyć konwersję, ale nie w tak dużym stopniu jak prowadzone działania marketingowe. Dystrybuując treści w różnych kanałach, masz ogromne szanse nie tylko na wzmożony ruch na stronie, ale realną poprawę sprzedaży czy generowanie leadów. 

  • Zwiększanie zaangażowania klientów

Bardziej zaangażowany odbiorca to lojalny i wierny klient, który będzie wracał. Content marketing pomaga w osiągnięciu tego celu – poprzez stałe dostarczanie wartościowych treści zamieszczanych w różnych kanałach. 

  • Wzmacnianie świadomości marki

Właściwie prowadzone działania content marketingowe sprawiają, że o twojej firmie zaczyna wiedzieć więcej osób. W ich świadomości coraz częściej pojawia się twoja marka kojarzona z konkretnymi produktami czy usługami. To z kolei zwiększa szansę na pozyskanie kolejnych klientów.

  • Budowanie wizerunku eksperta 

Dzięki content marketingowi wzmacniasz świadomość marki i jednocześnie budujesz wizerunek eksperta. Pomagają w tym różnorodne treści wysokiej jakości – artykuły na blogu, artykuły w zewnętrznych serwisach branżowych, udzielanie eksperckich wypowiedzi, organizowanie webinarów itp. Stając się ekspertem w oczach klientów, zwiększasz zaufanie do firmy. Dzięki temu więcej osób będzie chciało korzystać z twojej oferty. 

  • Wsparcie działań SEO

Dobrej jakości teksty – niezależnie od formy – są mile widziane przez Google. Dzięki nim można dotrzeć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego treść dystrybuowaną w ramach content marketingu można wykorzystać do wsparcia działań SEO – szczególnie pozycjonowania. Teksty stanowią dodatkowe miejsce do wplecenia słów kluczowych, pomagają w budowaniu profilu linkowego domeny itp.

Jak pokazują statystyki zamieszczone w DemandGen, nawet 95% nabywców nabiera zaufania do marki dzięki treściom. Dobrej jakości copywriting połączony z działaniami w ramach content marketingu pomagają w osiągnięciu założonego celu. 

Chcesz wykorzystać możliwości drzemiące w content marketingu? Postaw na współpracę z doświadczoną agencją, która opracuje strategię przekładającą się na sukces reklamowy.

Artykuł przygotowany we współpracy z agencją Content Writer – dzięki!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany