Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Pozycjonowanie na Youtube

pozycjonowanie na youtube

Internet jest miejscem, w którym nieustannie zachodzą zmiany. Platformy rodzą się, zyskują na popularności i umierają, zastępowane przez nowocześniejsze, bardziej odpowiadające współczesnym użytkownikom kanały. Ten krąg cyfrowego życia dotyczy większości stron, jednak są takie, które wyłamują się ze schematu i od lat święcą triumfy na całym świecie. Do tego elitarnego grona należy YouTube. Platforma narodziła się ponad 15 lat temu i szybko stała się jedną z najszybciej rozwijających się witryn internetowych na świecie. Dziś jest trzecią najchętniej odwiedzaną stroną w Polsce (po Google i Facebooku) oraz drugą pod względem popularności wyszukiwarką na świecie. Dlatego YouTube to platforma z ogromnym potencjałem marketingowym, którego nie warto lekceważyć.

Pozycjonowanie na YouTube – dlaczego to robić?

Coraz więcej marketingowców inwestuje środki w YouTube’a, jednak najczęściej dotyczy to reklam na tym kanale generowanych za pomocą Google Ads. Tymczasem YouTube może także zapewnić marce spory wzrost widoczności dzięki wejściom organicznym – filmy poradnikowe, materiały z życia firmy, relacje z eventów branżowych, wideoinstrukcje używania produktów – to wszystko content, dzięki któremu marki zyskują zainteresowanie, ale i zaufanie klientów. Oczywiście jest jednak haczyk. Według statystyk co minutę do YouTube’a przesyłane są filmy o łącznej długości wynoszącej około 500 godzin! Na platformie znajdują się miliardy filmów, umieszczanych przez użytkowników z 88 krajów. Nie można więc zakładać, że wystarczy wrzucić nagranie do sieci, by zostać królem YouTube’a – według raportu Pex niemal 90% filmów na YouTubie nie przekracza 1 tysiąca wyświetleń. Podobnie więc jak w przypadku Google trzeba się postarać, aby zająć wysokie miejsce w rankingu wyników i zostać dostrzeżonym. Tutaj do gry wchodzi pozycjonowanie filmików na YouTubie.

Pozycjonowanie filmów na YouTubie – o co w tym chodzi?

Pozycjonowanie nadal kojarzy się głównie z optymalizacją samych stron internetowych oraz tekstów, które się na nich znajdują, tymczasem pod tym pojęciem kryje się dużo szersza definicja. Działania SEO (Search Engine Optimization, czyli optymalizacja contentu pod silniki wyszukiwarki) dotyczą nie tylko treści pisanych, ale też wszelkich innych materiałów umieszczanych w internecie – jak zdjęcia czy filmy. Dlatego również na YouTubie możemy podjąć odpowiednie kroki, by zoptymalizować publikowane materiały i tym samym zwiększyć liczbę ich wyświetleń. A zdecydowanie warto to zrobić, gdyż YouTube to największa na świecie wyszukiwarka treści rozrywkowych. Według badań przeprowadzonych przez Ahrefs w 2019 wystarczy kilka podstawowych działań z zakresu SEO, zajmujących nie więcej niż 5 minut, by zwiększyć zasięg organiczny filmu o 30%. Jeśli zaś zdecydujemy się poświęcić na optymalizację około 15 minut i wzbogacić film o wszystkie elementy pozycjonowania w wyszukiwarce YouTube, możemy zwiększyć zasięg aż o 400%! Ale po kolei. Powiedzmy krok po kroku, co trzeba zrobić, aby nasz film był dobrze widoczny na YouTubie.

Krok pierwszy – analiza

Podstawą wszelkich uporządkowanych i skutecznych działań z zakresu pozycjonowania na YouTube jest dogłębna analiza kanału i poszczególnych filmów. To dzięki niej możemy zobaczyć, jaka jest obecna widoczność filmów, co działa najlepiej, ale i gdzie znajdują się problemy i pole do optymalizacji. Pomagają w tym specjalistyczne narzędzia, takie jak vidIQ

vidIQ jest wtyczką do przeglądarki Chrome, dzięki której możemy mierzyć swoje wyniki pozycjonowania filmików na YouTubie i zwiększać zasięg organiczny materiałów wideo, ale też sprawdzać wyniki konkurencji czy podobnych kanałów. Tym, co najbardziej przydatne w programie, jest algorytm określający wynik optymalizacji, czyli estymowaną punktację SEO dla każdego filmu na YouTubie. Analizuje on wszystkie czynniki związane z filmem i określa prawdopodobieństwo, że materiał znajdzie się na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania czy na bocznej liście z podobnymi filmami. Dzięki wtyczce możemy również przeprowadzić audyt kanału czy sprawdzić działania podejmowane przez konkurencję. Jest to narzędzie uzbrajające w podstawową wiedzę, z którą można przejść do pozycjonowania w YouTube. 

Krok drugi – tytuł filmu i nazwa pliku

Tytuł jest jedną z pierwszych rzeczy, którą widzi użytkownik, wybierając materiały do obejrzenia. Należy on jednak także do elementów branych pod uwagę przez algorytm YouTube przy dobieraniu wyników do zapytania wpisywanego przez odbiorcę. Dlatego ważne jest, żeby dobrze określał on, o czym jest dany film, ale też zawierał odpowiednio dobrane słowo kluczowe. 

Słowem kluczowym nazywamy hasło, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę na platformie, by znaleźć wideo o danej tematyce. Jego dobór jest bardzo ważny i powinien  opierać się nie na przeczuciach, lecz twardych danych na temat miesięcznej liczby wyszukań konkretnej frazy. W poszukiwaniu najlepszych słów kluczowych pomagają dostępne w internecie narzędzia, takie jak wymieniona wcześniej wtyczka vidIQ czy Ahrefs – eksplorator słów kluczowych podający wyniki dla wszystkich najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie. Najprostszym sposobem na znalezienie wartościowych fraz jest jednak sprawdzanie podpowiedzi w wyszukiwarce YouTube.

pozycjonowanie filmów na youtube

Tytuł filmu powinien jak najlepiej wyjaśniać, co użytkownik znajdzie w wideo, ale warto pamiętać, że na liście z podobnymi czy polecanymi filmami zbyt długa nazwa może zostać ucięta. Aby mieć pewność, że tak się nie stanie, powinniśmy stworzyć tytuł mający nie więcej niż 60 znaków, licząc łącznie ze spacjami. Można jednak także wykorzystać tak zwany efekt Zeigarnik, który mówi, że ludzie czują potrzebę dokończenia rozpoczętego procesu. Gdy więc tytuł będzie zbyt długi i zostanie ucięty, istnieje szansa, że użytkownik otworzy film, by poznać resztę nazwy, ważne jednak, żeby urywała się ona w interesującym miejscu.

Jeśli decydujemy się na dłuższe tytuły, najważniejsze, by pierwsze trzy słowa były możliwie dopasowane do atrakcyjnych fraz kluczowych. W dalszej kolejności mogą znaleźć się tzw. frazy z długim ogonem, CTA czy clickbaity. Stosowanie clickbaitowych nazw sprawdza się jednak, tylko jeśli faktycznie w pełni odnoszą się do tego, co jest w filmie. Ostatecznie to zaangażowanie użytkownika w film decyduje o tym, czy algorytm YT będzie dalej wyświetlał ten materiał na dane zapytanie jako interesujący content. Jeśli wiele osób obejrzy wideo i nie porzuci go w pierwszych sekundach, to znaczy, że treść jest wartościowa – nazywa się to spełnianiem intencji użytkownika. 

Pozycjonowanie filmu na YouTube będzie skuteczniejsze, jeśli słowo kluczowe umieścimy także w nazwie pliku, który zamierzamy przesłać na platformę. Jest to bardzo istotny krok w przypadku pozycjonowania, gdyż algorytmy mogą odczytywać nazwę, by określić tematykę wideo. Nic nieznacząca, oryginalna nazwa pliku zmniejsza więc nasze szanse, by dostać się na listę z wynikami wyszukiwania oraz do paska z polecanymi filmami.

Krok trzeci –  opis filmu

Opis filmu to miejsce, w którym możemy zawrzeć wszelkie najważniejsze informacje na temat materiału – dane twórców, miejsce i czas realizacji itp. To jednak także przestrzeń, pozwalająca wykorzystać potencjał słów kluczowych. Zoptymalizowany pod kątem SEO opis powinien zawierać frazy powiązane tematycznie z materiałem wideo, ale umieszczone w sposób naturalny – sztuczne nasycanie tekstu wszelkimi hasłami, jakie przyjdą nam do głowy, nie tylko nie zwiększy zasięgów organicznych, ale może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. 

Dlaczego ustawienie odpowiedniego opisu jest tak ważne z punktu widzenia pozycjonowania YouTube? Treść umieszczona w tym polu to jeden z elementów branych pod uwagę przez algorytmy przy kategoryzowaniu filmów, dlatego umieszczenie w nim słów kluczowych zwiększa prawdopodobieństwo, że wideo trafi na pasek boczny z sugerowanymi filmami o podobnej tematyce. Ten zaś jest istotnym źródłem wyświetleń w przypadku większości youtubowych kanałów.

Limit znaków w przypadku opisu jest na tyle wysoki, że możemy pozwolić sobie na dokładne omówienie każdego materiału. Warto skorzystać z tego potencjału i stworzyć wyczerpujący opis (na min. 450 znaków) – to istotny element pozycjonowania stron na YouTube. Ważne jest jednak, że większość użytkowników zobaczy wyłącznie jego początek, czyli około 100-150 znaków. Aby zobaczyć cały tekst, konieczne jest kliknięcie przycisku “pokaż więcej”, na które decyduje się niewielki procent internautów. Dlatego to w pierwszych zdaniach powinny znaleźć się najważniejsze informacje o filmie oraz najistotniejsze słowa kluczowe. 

Krok czwarty – tagi

Wybór tagów to jeden z najważniejszych kroków w pozycjonowaniu stron na YouTubie. Powinny one jak najlepiej wskazywać użytkownikom, co znajdą w materiale, ale też pomagać algorytmom w powiązaniu tematycznym filmu z innymi wideo na platformie. W dużej mierze to właśnie tagi decydują o tym, jakie filmy znajdą się na liście bocznej z sugerowanymi przez YouTube podobnymi materiałami. Warto jednak rozważnie wybierać tagi do swojego filmu – zbyt duża liczba niepowiązanych z tematyką wideo tagów może zostać uznana przez algorytmy za spam i skutkować karą od YouTube’a. W doborze najlepszych tagów pomoże wspominane wcześniej narzędzie vidIQ. Można z niego korzystać w dwojaki sposób. Jeśli dodamy do filmu pierwsze tagi, algorytmy pokażą nam podobne tagi z dużym potencjałem. Możemy jednak również poszukać ich ręcznie, sprawdzając w programie vidIQ działania konkurencji, która najlepiej radzi sobie w pozycjonowaniu na YouTube. Warto dodawać w tagach niszowe słowa kluczowe niszowe jak np. nazwa kanału czy dokładne frazy z tytułu filmu, ale też popularne, choć niezbyt szerokie hasła. Jeśli mamy film z przepisem na potrawkę z kurczaka, lepszym tagiem będzie #sosdopotrawki niż sam #przepis.

seo youtube
pozycjonowanie na youtube

Krok piąty – dodawanie niestandardowej miniatury do filmu

Miniatura to obok tytułu najlepiej widoczny element na liście wyników, dlatego w dużej mierze zachęca lub zniechęca użytkowników do kliknięcia linku, a tym samym ma spore znaczenie w pozycjonowaniu strona na YouTube. Warto więc zadbać o pozytywne wrażenia wizualne naszych odbiorców i przygotować specjalną planszę, która będzie informowała o tematyce filmu i przyciągała wzrok internautów. Co prawda, możemy wybrać jedną z automatycznie generowanych przez platformę miniatur, ale sam YouTube podaje, że 90% najskuteczniejszych filmów to te, które mają niestandardową miniaturę. Ważne, by obraz był bardzo dobrej jakości oraz był czytelny na listingu filmów również na ekranach smartfonów – w końcu około 70% użytkowników YouTube’a korzysta z serwisu za pomocą urządzeń mobilnych.

Właściwe dla miniatury parametry to:

  • rozmiar miniatury: 1280×720 pikseli, 
  • format: .jpg, .png, .gif lub .bmp, 
  • rozmiar pliku: maksimum 2 MB. 

Przy tworzeniu miniatur warto skorzystać np. z programu graficznego Canva – ma on nie tylko kreator o rozmiarach właściwych dla YouTube’a, ale także gotowe szablony, których możemy użyć. 

Krok szósty – napisy do filmów

Filmy publikowane na YouTubie warto także wzbogacić o napisy. Będą one przydatne, gdy użytkownik ogląda wideo z wyciszonym dźwiękiem, oraz ułatwią odbiór osobom niesłyszącym. Dodatkowo mają one bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania filmów na YouTube – algorytm platformy bardzo lubi filmy z napisami, najlepiej w kilku językach. Napisy możemy dodawać na różne sposoby. Najprostszy to umieszczenie zwykłej transkrypcji tekstu w opisie filmu. Wtedy użytkownik może zapoznać się z treścią, ale nie będzie mógł jednocześnie oglądać materiału. Możemy jednak skorzystać z prostego edytora na YouTubie i dodać napisy do filmu bezpośrednio w platformie. Na dostępnej osi czasu zaznaczmy tam, kiedy dana partia tekstu ma się pojawić na ekranie i jak długo powinna na nim pozostać, dzięki czemu łatwo zsynchronizować napisy z dźwiękiem. Możemy jednak także skorzystać z zewnętrznego narzędzia i eksportować plik do YouTube’a w formacie .srt. W przypadku najistotniejszych filmów na naszym kanale warto pokusić się o dodanie zarówno transkrypcji w opisie, jak i napisów w samym materiale.

Krok siódmy – karty i ekrany końcowe

Karty i ekrany końcowe można porównać do linkowania w tekstach do różnych zakładek strony lub zewnętrznych serwisów. Zachęcają one odbiorców do zapoznania się z innymi materiałami wideo, subskrybowania kanału czy przejścia na stronę e-sklepu, ale np. też umożliwiają przeprowadzenie ankiety. 

Karty to odpowiednio sformatowane powiadomienia, które można ustawiać w różnych momentach filmu, korzystając z edytora z osią czasu. Kiedy włączymy karty na YouTubie, w materiale wideo będą pojawiać się tzw. zajawki, które po kliknięciu przenoszą użytkownika do innego filmu, kanału itp. – w zależności od zaimplementowanego linku. W jednym filmie można wprowadzić maksymalnie pięć kart. Ekrany końcowe działają na tej samej zasadzie, ale pojawiają się po zakończeniu filmu, jako element zajmujący całą powierzchnię odtwarzacza. Można ustawić w nich wybrane zdjęcie jako tło i umieścić atrakcyjne wizualnie odnośniki – na przykład gdy zdecydujemy się wprowadzić link do innego filmu, na ekranie pojawi się jego miniatura. 

Korzystając z możliwości, jakie zapewniają karty i ekrany końcowe, znacznie zwiększamy szansę, że użytkownik sięgnie po inne publikowane przez nas materiały – zwłaszcza jeśli połączymy je z odpowiednimi wezwaniami do działania w filmie. Jest więc to bardzo ważny element pozycjonowania na YouTube.

Pozycjonowanie na YouTubie – prosty sposób na zwiększenie widoczności

Początkowo pozycjonowanie filmów na YouTubie może wydawać się trudne i czasochłonne, ale przy odrobinie wprawy nie zajmuje więcej niż kilka do kilkunastu minut (oczywiście więcej zajmie stworzenie transkrypcji, ale naprawdę warto ją dodawać). W porównaniu z czasem potrzebnym na przygotowanie wideo jest to bardzo niewiele, a może zadecydować o tym, czy trud włożony w stworzenie nagrania będzie opłacalny. Co ważne – poprawne pozycjonowanie filmu na YouTube buduje bardziej zaangażowaną grupę użytkowników, a dodatkowo dzięki niemu materiał często zdobywa lepszą średnią ocen (stosunek łapek w górę do łapek w dół) niż filmy promowane płatnie. Czy może być lepszy powód, by rozpocząć pozycjonowanie?   

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Jak pozyskać klienta? 3 sposoby!
Maciej Popiołek

Jak pozyskać klienta? Daj się znaleźć! Biznes ruszył, koncepcja jest, strona stoi. Przed Tobą pytanie, jak pozyskać klienta? Wcześniej jednak […]

Tworzenie list re-marketingowych za pomocą Google Analytics
Agnieszka Talarska

Co zrobić aby trafić ponownie z komunikatem do osób, które odwiedziły naszą stronę internetową? Google Analytics daje możliwość ponownego zaangażowania […]

pomysł na sklep internetowy
Pomysł na sklep internetowy: co sprzedawać?
Izabela Pirańska

Słyszałeś, że e-commerce to przyszłość biznesu i chciałbyś również rozpocząć działalność w tej niszy. Wiesz jednak, że konkurencja w tej […]

ścieżka zakupowa klienta
Ścieżka zakupowa klienta – jak zmapować w sklepie internetowym?
Adam Kubaszewski

Choć wydaje nam się, że ekonomia, a wraz z nią cały proces sprzedaży opiera się wyłącznie na rachunku zysków i […]

wskaźniki kpi
Wskaźniki KPI – co to jest?
Maciej Popiołek

Jak oceniasz efektywność prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych? Na jakiej podstawie poprawiasz swoje kampanie? Co robisz, aby sprawdzić, czy podjęte […]

Jak działa sklep internetowy
Jak działa sklep internetowy?
Izabela Pirańska

Chcesz założyć własny sklep internetowy? To dobre rozwiązanie! Rynek e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie, które na dodatek przyspiesza. Zastanawiasz […]