Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Przechwytywanie domen – zapoluj na łakomy kąsek!

przechwytywanie domen

Przechwytywanie domen to fraza, która może budzić konotacje z hakerstwem, szemranym procederem i szarą strefą działań w internecie. W rzeczywistości jednak jest to w pełni legalne, a dodatkowo bardzo korzystne z punktu widzenia SEO przedsięwzięcie. Można dzięki niemu w krótkim czasie znacząco podnieść widoczność strony w internecie, choć aby tak się stało, trzeba mądrze wybierać domeny do przejęcia. Co dokładnie oznacza przechwytywanie domen i po co się to robi, wyjaśnimy w poniższym artykule.

  • Przechwycona domena może pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania strony internetowej.
  • Przed wykorzystaniem przechwyconej domeny, należy dokładnie sprawdzić jej historię.
  • Przechwytywanie domen można wykorzystać nie tylko po to, by stworzyć na nich główny serwis, ale też np. dobre zaplecza wspierające seo głównych portali.

Zacznijmy jednak od wyjaśnienia, czym jest sama domena. Pod tym pojęciem kryje się najważniejszy element adresu internetowego, zawierający nazwę strony internetowej i rozszerzenie czy też inaczej końcówkę. Pokażmy to na konkretnym przykładzie. W adresie https://verseo.pl/ nazwę domeny stanowi fragment verseo.pl, gdzie “verseo” to nazwa strony, a “.pl” – rozszerzenie. 

Wykupowanie domen – o co w tym chodzi?

Jeśli chcemy prowadzić jakąkolwiek stronę w internecie, w pierwszej kolejności musimy właśnie wykupić domenę – w ten sposób zyskujemy unikalny adres, pod którym użytkownicy będą mogli znaleźć nasze treści. Potem taką domenę należy regularnie opłacać, bo gdy tego nie robimy, wraca ona na rynek wtórny i może zająć ją ktoś inny. Kupowanie domen, które nie zostały ponownie opłacone i wygasły nazywa się właśnie przechwytywaniem domen. 

Przechwytywanie domen – po co to robić?

Automatycznie nasuwa się pytanie, po co przechwytywać domenę, skoro można kupić zupełnie nową, na której nie było wcześniej żadnej strony. Jest to proces korzystny z różnych powodów. W niektórych przypadkach może okazać się, że preferowana przez nas nazwa domeny jest już zajęta i jedynym sposobem, żeby ją zdobyć, jest poczekać na jej uwolnienie. Można też przechwytywać domeny z nazwą bardzo podobną do naszej, jeśli klienci mylą się i trafiają na cudzą stronę (np. gdy różnią się tylko rozszerzeniem .com -> .pl). Wtedy na przechwyconej domenie możemy stworzyć stałe przekierowanie do naszej strony www, by uniknąć pomyłek wśród użytkowników. Najczęściej jednak przechwytuje się domeny ze względu na pozycjonowanie strony, czyli działania SEO.

Przechwycone domeny a SEO

przechwytywanie domen a seo
przechwycone domeny a seo

Pozostaje więc zadać pytanie, dlaczego warto sięgać po domeny “z odzysku”, by wypozycjonować swoją stronę. Otóż starsze domeny mają już określoną opinię u algorytmów wyszukiwarek. Roboty sieciowe już skanowały daną domenę, czasem przez długie lata, więc wykupując ją, możemy skorzystać na tym, co ktoś inny osiągnął w kontekście pozycjonowania. W jaki sposób? Przede wszystkim możemy na przechwyconej domenie założyć własną stronę internetową. Wtedy nie zaczynamy budowania reputacji od zera, lecz korzystamy z mocy, którą miała poprzednia witryna. Oczywiście sprawdza się to w takich przypadkach, gdy strona na wygasającej domenie była powiązana tematycznie z tą, którą zamierzamy prowadzić. 

Innym sposobem wykorzystania przechwyconych domen jest traktowanie ich jako stron zapleczowych. Jeśli na wygasłej domenie założymy portal o tematyce zbliżonej do tej, która dominowała na starej stronie, jest szansa, że ruch utrzyma się na podobnym poziomie. Oczywiście trzeba sporo cierpliwości i wysiłku, żeby go utrzymać. Powinniśmy stworzyć content zoptymalizowany pod SEO i regularnie dbać o witrynę, by jej ocena uzyskana u robotów Google nie spadła po przechwyceniu. Jeśli jednak uda się utrzymać ruch, mamy doskonałą stronę zapleczową. Możemy umieścić na niej artykuł z odnośnikiem do naszej głównej strony – tej, którą chcemy pozycjonować – w ten sposób dostarczamy witrynie wartościowy link zewnętrzny.

Warto jednak pamiętać, że przechwycone domeny należy wykorzystywać rozważnie. Jeszcze kilka lat temu służyły one do umieszczania dziesiątek, a nawet setek linków, by pozycjonowane strony miały jak najmocniej rozbudowany profil linków. Dzisiaj takie praktyki nie przynoszą już efektów, a mogą wręcz zaszkodzić witrynie. Dlatego dużo bardziej opłaca się umieścić jeden dobrej jakości link niż zaśmiecać strony zapleczowe odnośnikami, bo wtedy ich wartość szybko staje się zerowa. 

Przechwytywanie domen – czy warto?

Przechwycone domeny mogą więc część swojej mocy przekazać pozycjonowanej stronie. Czy jednak zawsze działają one tak dobrze? Niestety nie jest tak różowo. Przede wszystkim strony mogły nie mieć tak dużego ruchu, jak mogło nam się wydawać. Dlatego przed przechwyceniem domeny warto sprawdzić ją za pomocą narzędzi SEO takich jak Semstorm, Senuto czy Ahrefs. W ten sposób możemy sprawić, czy rzeczywiście domena jest dobrze widoczna w sieci, ma zadowalający ruch i na tyle dobry profil linków, że algorytmy wyszukiwarek uznają ją za wartościową. Kolejna rzecz, która wymaga sprawdzenia, to historia danej domeny. Można sprawdzić ją za pomocą strony Wayback Machine, która zapisuje i przechowuje screenshoty stron internetowych z różnych okresów. Dzięki niej można skontrolować, co znajdowało się w witrynie dawniej.

O tym, jak ważne jest sprawdzanie, co wcześniej kryła dana witryna, przekonał się jeden z potencjalnych klientów firmy. Trafił on do nas ze sporym problemem – mimo wielu starań i działań pozycjonerskich jego strona była praktycznie niewidoczna w wynikach wyszukiwania. Po sprawdzeniu przez nas strony okazało się, że została ona założona na domenie, na której wcześniej znajdowały się treści o charakterze pornograficznym. Dlatego witryna została zbanowana przez googlowski algorytm i mimo że nowe treści były całkowicie inne, opinia domeny była tak słaba, że pozycjonowanie nie przynosiło efektów. 

Z drugiej jednak strony często na rynku wtórnym można kupić za bezcen domeny z długą i bardzo dobrą historią, dzięki którym możemy szybko wzmocnić naszą własną witrynę. Można więc odpowiedzieć na pytanie z nagłówka: przechwytywanie domen może się opłacić, ale trzeba dokładnie je sprawdzić przed zakupem.

Jak przechwytywać domeny?

Ręczne śledzenie domen, które zostały uwolnione lub wkrótce wygasają, jest niewykonalne, dlatego powstały firmy, które zajmują się przechwytywaniem domen i ich odsprzedawaniem innym użytkownikom. Mają one specjalne skrypty, które wyszukują takie domeny i kupują je nawet w ułamku sekundy od ich uwolnienia. Dlatego to za ich pośrednictwem najlepiej jest kupować “używane” domeny wysokiej jakości. Na stronach takich firm można przeglądać listę dostępnych domen oraz listę tych, które niebawem wygasają i będą dostępne w sprzedaży. Przykładem strony, która prowadzi tzw. giełdę domen, jest aftermerket.pl.

Ile kosztuje przechwycenie domeny?

Sama usługa przechwycenia domeny nie jest droga – kosztuje przeważnie kilkadziesiąt złotych. Inaczej jednak wygląda sprawa, gdy chcemy kupić już przechwyconą domenę. Te wystawiane są na aukcjach i ich cena zależy zarówno od atrakcyjności samej domeny, jak i od zainteresowania użytkowników. Niektóre adresy można zdobyć już za złotówkę, cena innych wzrasta do kilkuset czy nawet kilku tysięcy złotych. Najatrakcyjniejsze domeny (jak na przykład startup.pl) mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy euro. Jak więc w większości przypadków – na pytanie o cenę można odpowiedzieć “to zależy”. Przede wszystkim od tego, czy ktoś jeszcze jest zainteresowany przejęciem danej domeny. Jeśli jednak polujemy na wyjątkowo smakowite kąski, musimy liczyć się z tym, że przyjdzie nam wziąć udział w zaciętej licytacji.

Największe platformy do przechwytywania domen

Aftermarket.pl

To jedna z największych platform pośredniczących w zakupie domen z odzysku, która w swojej ofercie ma z reguły wiele propozycji z przeróżnych branż. Korzystają z niej zarówno osoby prywatne, jak i niektóre agencje SEO. Oferuje przechwytywanie i aukcje domen oraz usługi hostingowe w różnych pakietach.

Addhost.pl

To firma, która ma w swojej ofercie różne usługi, między innymi transfery domen, hosting czy certyfikaty SSL. Można zamówić u nich także usługę przechwycenia domeny, a cena za nią obejmuje również hosting przez pierwszy rok.

Jsdb.pl

Ta platforma nie prowadzi giełd, lecz udostępnia listę przechwyconych domen z dobrą historią. Potencjalny klient może wybierać z listy i odkupować domeny, które pasują do jego oczekiwań.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Google kontra Ad Boty
Jakub Szperkowski

Google od dawna próbuje sobie poradzić z botami generującymi fałszywe kliknięcia w reklamy AdWords. Ostatnio wdrożyli nowe zabezpieczenie mające znacząco […]

sitemap mapa strony internetowej
Sitemap – mapa strony internetowej – jak poprawnie stworzyć?
Barbara Oleszek

Dobra orientacja w terenie jest nie tylko przywarą podróżników, ale również programów komputerowych specjalnego typu – robotów sieciowych. Niestety większość […]

Najczęstsze Błędy SEO
Krzysztof Masłowski

Przy tworzeniu stron internetowych nawet najlepsi graficy i webmasterzy popełniają szereg podstawowych błędów, które uniemożliwiają serwisom prawidłową indeksację przez roboty […]

Pozycjonowanie za efekt – co, jak i dlaczego?
Joanna Michalska

W świecie SEO, pozycjonowanie za efekt – a w zasadzie taki model rozliczenia – ma się całkiem nieźle. Nie brakuje […]

Google testuje nowy sposób wyświetlania wyników wyszukiwania
Artykuł gościnny

Zmian i eksperymentów w wyszukiwarce Google ciąg dalszy. Tym razem testowane jest wyświetlanie wyników w wyszukiwarce upodabniające je do wyników […]

ADBOOK 2018, marketing internetowy, pobierz darmowy poradnik!
Maciej Popiołek

1. Adbook 2018 – co to jest? AdBook to stworzony przez certyfikowany specjalistów Verseo darmowy poradnik z marketingu internetowego. To […]