Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Ile zarabia specjalista ds. marketingu?

ile zarabia specjalista ds. marketingu

Czy wiesz, że wydatki na reklamę digital w 2019 roku przekroczyły 5 mld zł? I nie, wcale nie chodzi o te na skalę globalną, ale o środki, jakie na ten cel zostały wyłożone w Polsce. Już na tej podstawie można wysunąć jeden ważny wniosek: marketing staje się coraz ważniejszym elementem w świecie biznesu. Teraz bardziej niż kiedykolwiek potrzeba skutecznych strategii promocyjnych – zarówno o charakterze outbound, jak i inbound. Jednak same narzędzia nie wystarczą. Potrzebni są eksperci, którzy przeprowadzą samą kampanię. Pojawia się więc pytanie: ile zarabia specjalista ds. marketingu? Dowiedz się więcej!

Na początek ważne zastrzeżenie: nie da się w 100% jednoznacznie wskazać, ile zarabia specjalista ds. marketingu. Ostateczne zarobki zależą od wielu czynników, a każda firma ma własną politykę płacową. Można jednak wskazać zarówno widełki takich zarobków, jak i elementy, które wpływają na ostateczną wysokość pensji. 

Kim jest specjalista ds. marketingu?

„Specjalista ds. marketingu” to bardzo modna nazwa stanowiska pracy. Pytanie jednak, co się pod nią kryje. Odpowiedź? To zależy. W najbardziej ogólnym ujęciu osoba, która wykonuje taką pracę, odpowiada za prowadzenie działań reklamowych w firmie. Trzeba jednak pamiętać, że świat reklamy jest niezwykle szeroki, a przedsiębiorstwa coraz częściej – zamiast tworzyć własne działy marketingu – decydują się na współpracę z zewnętrznymi specjalistami.

Inaczej wygląda więc praca specjalisty ds. marketingu zatrudnionego bezpośrednio przez firmę potrzebującą promocji, a inaczej działania osoby będącej w zespole w agencji digital.

I tak:

  • pracownik odpowiadający za marketing w firmie zazwyczaj jest odpowiedzialny za planowanie i koordynację działań promocyjnych na wszystkich polach. Będzie więc do niego należało np. przygotowywanie koncepcji materiałów reklamowych, planu akcji promocyjnych i zniżkowych (z dopasowaniem do popytu na poszczególne produkty i zmianami sezonowymi), dobranie mediów do prowadzenia promocji, prowadzenie fanpage’a firmy itp.;
  • pracownik agencji marketingowej najczęściej obsługuje wielu klientów, ale w węższym i bardziej wyspecjalizowanym zakresie. Może być np. ekspertem ds. planowania kampanii marketingowego, prowadzić działania w obszarze SEM, social media marketingu, itp.

Które rozwiązanie jest lepsze z perspektywy firmy?

Zatrudnienie zespołu specjalistów do spraw marketingu „na etacie” to posunięcie, które może się sprawdzić w przypadku większych korporacji. Tu, gdzie są prowadzone bardzo szeroko zakrojone działania komunikacyjne, potrzeba osób, które skoordynują je, a jednocześnie wybiorą podwykonawców do realizacji poszczególnych zadań.

To osoby, które zajmą się przygotowaniem strategii działania, a także w jakiejś części – jej wdrażaniem. Pracownik firmy odpowiadający za marketing może np. zamawiać materiały reklamowe, organizować udział w targach i innych eventach branżowych czy aktualizować stronę www firmy.

Z drugiej strony, aby przeprowadzić sprawną kampanię, zwłaszcza na rynku digital, potrzebni są eksperci o węższej specjalizacji i pogłębionej wiedzy. Dlatego eksperci w obszarach SEM, SEO, social media marketingu i działań pokrewnych zazwyczaj współpracują z agencjami interaktywnymi. Tam koncentrują się wyłącznie na swoim polu działania.

A jak to się przekłada na zarobki? Można się spodziewać, że osoba, na której spoczywa odpowiedzialność za planowanie i koordynację wszystkich działań marketingowych będzie się cieszyła wyższą pensją niż pracownik agencji digital na początku drogi zawodowej. To właśnie zakres obowiązków i odpowiedzialności w dużej mierze kształtują zarobki w tej branży.

Ile zarabia specjalista ds. marketingu – statystyki

Skoro już przechodzimy do statystyk, zacznijmy od najbardziej ogólnych danych. Jak wynika z informacji serwisu Wynagrodzenia.pl, mediana zarobków specjalisty ds. marketingu wynosi 4800 zł brutto. Dane podawane przez serwis są uzyskiwane na podstawie odpowiedzi udzielanych przez samych pracowników i stanowią ogólny punkt odniesienia. Na tej podstawie można powiedzieć również, że statystycznie:

  • 75% pracujących jako specjalista ds. marketingu zarabia powyżej 3190 zł brutto,
  • co czwarty zatrudniony na tym stanowisku zarabia powyżej 5880 zł brutto.

Trzeba jednak pamiętać, że przytoczone dane dotyczą osób zatrudnionych na stanowisku specjalisty ds. marketingu. Inaczej prezentują się zarobki:

  • młodszych specjalistów – a więc osób o mniejszym doświadczeniu, zazwyczaj na początku kariery; mediana wynosi w ich przypadku 4000 zł brutto,
  • starszych specjalistów – czyli osób z co najmniej kilkuletnią praktyką, zazwyczaj zarządzających kilkuosobowym zespołem i mających szerszy zakres obowiązków. W ich przypadku mediana wynosi 6040 zł brutto.

Jeszcze wyższe będą zarobki lidera zespołu wdrażającego strategię marketingową (mediana 6850 zł brutto), osób na stanowiskach menadżerskich w zespołach marketingowych (średnio 9802 zł brutto) czy dyrektora ds. marketingu. W dużej korporacji na takim stanowisku wynagrodzenie może przekraczać 20 tys. zł brutto.

Co wpływa na zarobki specjalisty ds. marketingu?

Jak wynika z powyższych informacji, pierwszą kwestią, która wpływa na wysokość zarobków w branży marketingu, jest piastowane stanowisko, a co za tym idzie: 

  • doświadczenie, 
  • zakres odpowiedzialności,
  • zakres obowiązków. 

To jednak nie wszystko. Warto mieć na uwadze również inne istotne czynniki.

  • Typ umowy

Ile zarabia specjalista ds. marketingu? Na umowie o pracę zarobki mogą być inne niż w przypadku umowy zlecenia lub rozliczenia w modelu B2B. To ostatnie rozwiązanie jest wybierane często przez ekspertów, którzy pracują dla wielu klientów i cenią sobie maksymalną elastyczność działania. Umowa zlecenia może się za to wiązać z niższym wynagrodzeniem brutto, ale i innym wymiarem wykonywania obowiązków.

  • Miasto, w którym się pracuje

Na najwyższe zarobki mogą liczyć specjaliści ds. marketingu w Warszawie – gdzie pensje w niemal wszystkich branżach należą do najwyższych w kraju. Niższe kwoty będą za to trafiały na konta specjalistów w mniejszych miejscowościach.

  • Wielkość firmy

Jak pokazują te dane, wcale nie istnieje zależność „im większa firma, tym wyższe zarobki”. Statystyki pokazują, że najlepiej zarabiają specjaliści ds. marketingu zatrudnieni w firmach zatrudniających ok. 50-100 osób. Z czego może to wynikać? Z faktu, iż w dużych korporacjach zespół marketingowy jest znacznie większy (a co za tym idzie – obowiązki dzielą się na większą liczbę osób).

Wynagrodzenie podstawowe a benefity

Obserwując dane statystyczne dotyczące wynagrodzenia specjalisty ds. marketingu, trzeba mieć też na względzie, że dotyczą one zazwyczaj pensji podstawowej. Tymczasem zarówno w agencjach digital, jak i w firmach działających w innych branżach można liczyć na dodatkowe benefity. To np.:

  • premie za wyniki indywidualne i zespołowe – przyznawane w systemie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym,
  • prywatna opieka medyczna,
  • grupowe ubezpieczenie na życie,
  • dofinansowanie do szkoleń, kursów czy studiów podyplomowych,
  • karnety na siłownię etc.

Dlatego można śmiało powiedzieć, że osoby, które pasjonują się światem marketingu i mają wiedzę w tym zakresie, mogą liczyć na atrakcyjne zarobki. Można się spodziewać, że ich mediana będzie wzrastała każdego roku.

A jak to wygląda w Verseo?

Oczywiście i Verseo zatrudnia specjalistów ds. marketingu, ale specjalizujących się w danych dziedzinach. Nie widzimy jednak problemu, by dzielić się danymi o naszych zarobkach z innymi. Znajdziesz je tutaj:

Ile zarabia specjalista google ads?

Ile zarabia specjalista seo?

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Człowiek znikąd. Król internetowej pasty. Dziedzic bydgoskich działek o nieuregulowanym statusie prawnym. Słowem ktoś, kto dostarczy ci treść, zaopiekuje się twoimi socialami, a na koniec utuli do snu. Kuba pierwsze szlify zbierał w niemieckiej korporacji, ale jego dynamiczne usposobienie i cięta riposta nie zniosły systemowych ograniczeń. W marketingu czuje się jak ryba w wodzie bowiem nic nie musi, a wszystko może. Wciąż próbuje zrobić sobie twarzowe zdjęcie. Specjalizuje się w prowadzeniu profili social media oraz tworzeniu treści wysokiej jakości. Jeżeli chodzi o narrację, nie ma sobie równych.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.