Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Pozycjonowanie sklepów internetowych Shopify

pozycjonowanie sklepów shopify

Prowadzisz sklep na Shopify? Ta dość prosta w obsłudze i rozbudowana platforma cieszy się coraz większą popularnością również wśród polskich firm z branży e-commerce. Trzeba jednak pamiętać, że otwarcie e-sklepu nie jest jednoznaczne z tym, że Twoja oferta stanie się widoczna dla kupujących. Muszą jeszcze do niej dotrzeć. Co jest potrzebne, aby mogli wyszukać Twój sklep na Shopify? Pozycjonowanie sklepu internetowego! Zobacz, jak je przeprowadzić.

Pozycjonowanie sklepów Shopify – co daje?

Shopify jest kanadyjską platformą e-commerce, która pozwala w szybki sposób stworzyć sklep internetowy, dopasować go do własnych potrzeb oraz rozpocząć sprzedaż. Ten system daje dostęp do wielu wtyczek oraz rozszerzeń, które pozwalają m.in. zintegrować serwis z platformą Amazon czy z wybranymi systemami płatności. Dobrze skonfigurowany sklep jest przyjazny w obsłudze dla klientów, a sprzedawcy pozwala sprawnie realizować zamówienia. Jednak aby pojawili się klienci, niezbędne jest pozycjonowanie sklepu Shopify

Czym dokładnie jest pozycjonowanie sklepu na Shopify? To proces, dzięki któremu Twój serwis jest widoczny dla Google. W efekcie, kiedy klient wpisze w wyszukiwarce frazy powiązane z Twoją ofertą, zobaczy link do sklepu na wysokim miejscu na liście wyników wyszukiwania. To, jak wysoko pojawi się Twój serwis, zależy od tego, za jak wartościowy uzna go serwis Google. Dlatego e-sklep trzeba dopasować do wymogów wyszukiwarki i „udowodnić”, że zawarte w nim informacje wartościowe dla potencjalnych klientów.

Na to, jak dobrze pozycjonuje się e-sklep Shopify w Google wpływa wiele czynników, które omówimy nieco dalej. Warto jednak wiedzieć, że przemyślane działania SEO mogą znacząco zwiększyć jego potencjał sprzedażowy oraz sprawić, że pozyskanie jednego klienta stanie się znacznie tańsze. Pozycjonowanie sprawi, że:

  • trafisz na wysokie miejsca na liście wyników wyszukiwania na frazy powiązane z Twoją działalnością,
  • zwiększysz ruch na stronie Twojego sklepu, co da Ci większe szanse na przekonanie klienta do swojej oferty,
  • wzmocnisz swoją markę w sieci, co pozwoli Ci lepiej konkurować z innymi e-sklepami oferującymi podobne produkty,
  • uzyskasz długofalowe efekty – na wysokich miejscach w SERP-ach utrzymasz się przez dłuższy czas, a koszt pozyskania klienta będzie regularnie spadać.

Właśnie dlatego pozycjonowanie sklepu na Shopify to podstawowa strategia SEO, w którą warto zainwestować.

Czy warto pozycjonować sklep na Shopify samodzielnie?

Sama platforma Shopify daje szerokie możliwości, gdy chodzi o planowanie działań związanych z pozycjonowaniem. Serwis daje m.in. możliwość:

  • automatycznego generowania linków o przyjaznych SEO adresach, 
  • generowania mapy strony oraz pliku robots.txt, które są ważne z punktu widzenia indeksowania strony w Google,
  • edytowania meta tagów oraz ich automatycznego tworzenia,
  • optymalizowania atrybutów ALT przy zdjęciach wrzucanych na strony produktowe.

Te funkcjonalności mogą być dodatkowo rozszerzone poprzez zastosowanie odpowiednich rozszerzeń oraz dodatków – takich jak np. All In One SEO i podobne. Trzeba przyznać, że wszystkie te narzędzia mogą znacznie ułatwić pracę przy pozycjonowaniu. Pytanie jednak, czy wystarczą, aby rezultaty wszystkich przeprowadzonych działań przyniosły mierzalne efekty.

Pamiętaj, że same narzędzia zwiększające funkcjonalność Shopify nie wystarczą do skutecznego pozycjonowania sklepu. Trzeba jeszcze wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystać. Na efektywne działania SEO składa się wiele elementów, które muszą być spójnie połączone w ramach jednej strategii – tylko tak masz szansę na osiągnięcie oczekiwanego sukcesu.

Właśnie dlatego, zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia przy pozycjonowaniu sklepów Shopify ani żadnej innej strony www, lepiej powierz to zadanie w ręce specjalistów. Choć obsługa przez agencję digital wiąże się z kosztami, to w rzeczywistości… może przynieść Ci potężne oszczędności. Powód jest prosty: budżet, którym dysponujesz na pozycjonowanie sklepu na Shopify zostanie mądrze wykorzystany, a eksperci umiejętnie dopracują strategię tak, by przełożyła się na efektywniejsze pozyskiwanie klientów.

Jak pozycjonować sklep na Shopify?

Na początek najważniejsze: pozycjonowanie sklepów Shopify to wieloetapowy proces, który trwa sporo czasu. Nie oczekuj, że efekty przyjdą po tygodniu czy dwóch od momentu złożenia zlecenia na działania SEO. Z czego to wynika? Pozycjonowanie wymaga przede wszystkim dopracowania strony Twojego sklepu – zarówno na poziomie technicznym, jak i treściowym. Poza tym rozpoczyna się pogłębionym audytem, który stanowi fundament przeprowadzonych prac.

To właśnie w czasie audytu specjaliści określają:

  • jak wygląda aktualny stan Twojego sklepu i co trzeba w nim zmienić, aby był dopasowany do wymogów SEO,
  • jak pozycjonują się Twoi bezpośredni konkurencji i gdzie istnieje potencjał ich wyprzedzenia,
  • jakie słowa kluczowe można dobrze wypozycjonować – warto pamiętać, że te, które są promowane przez wiele sklepów z branży jednocześnie, będą trudniejsze. To oznacza, że wejście do TOP 10 czy na wyższą pozycję w rankingu potrwa dłużej i będzie się wiązało z wyższą inwestycją finansową. Aby ograniczyć poziom tych wydatków, można na początek wybrać nieco mniej popularne frazy, a za to rozszerzyć ich zakres, wybierając pozycjonowanie sklepu Shopify w modelu long-tail,
  • jak należy zmodyfikować i rozszerzyć treści w sklepie, aby pozwoliły one uzyskać lepsze efekty pozycjonowania.

Im dokładniej zostanie przeprowadzona taka analiza i im lepiej eksperci zrozumieją proces sprzedażowy oraz specyfikę branży, tym lepiej zostaną „ustawione” późniejsze działania SEO.

A co po audycie? Zobacz, o co konkretnie trzeba zadbać, aby pozycjonowanie sklepu na Shopify zakończyło się powodzeniem.

Szybkie ładowanie się sklepu i jego bezbłędna praca

Co robisz, kiedy chcesz odwiedzić jakąś stronę www, ale serwis, zamiast załadować się w mgnieniu oka, otwiera się w nieskończoność? W dzisiejszych czasach nikt nie lubi czekać. Dlatego większość osób po prostu zamyka taką stronę i przechodzi na kolejną. Podobnie zrobiliby Twoi klienci. Algorytmy Google, które decydują o pozycji, jaką zajmują poszczególne strony w SERP-ach, mają za zadanie zaprezentować użytkownikowi najprecyzyjniej dopasowane i najłatwiej dostępne wyniki. Dlatego jeśli Twój e-sklep na Shopify ładuje się wolno, nie licz na dobre efekty pozycjonowania. Google obniży Twój ranking.

Co może sprawiać, że sklep na Shopify będzie działać wolno? Shopify jest platformą w modelu SaaS, co oznacza, że to nie Ty odpowiadasz za hosting serwerów – choć sam serwis zapewnia ich wysoką wydajność i niezawodną pracę. Ale nie tylko one mają przełożenie na sprawność ładowania się serwisu. Równie ważne są takie kwestie jak:

  • liczba zainstalowanych wtyczek i dodatków – jeśli jest ich naprawdę wiele, może się okazać, że niektóre będą się ze sobą „gryzły”, opóźniając otwarcie się strony,
  • rozmiary plików graficznych, które zostały zamieszczone na stronach produktowych – jeśli są one „ciężkie” i jest ich dużo, będą się pobierały wolniej.

Równie dużym problemem mogą być różnego rodzaju błędy – np. zapętlające się przekierowania między zakładkami czy też wiele podstron z kodem błędu 404. Te elementy wywołują dyskomfort u użytkownika, a co za tym idzie, źle wypadają w oczach Google.

Właśnie dlatego pierwszym etapem przygotowywania strony do pozycjonowania jest przyjrzenie się wszystkim aspektom technicznym jej działania. Wchodzą w to również kwestie bezpieczeństwa – istotne jest, aby serwis korzystał z odpowiedniego certyfikatu SSL, który eliminuje ryzyko wycieku danych. Należy także zaktualizować oprogramowanie i inne elementy, które odpowiadają za działanie e-sklepu w sieci.

Poprawna mapa strony

W jaki sposób są poukładane produkty w Twoim sklepie Shopify? Pozycjonowanie wymaga bardzo przejrzystego ich podziału na poszczególne kategorie i podkategorie. Jeżeli wszystkie towary są po prostu „ot tak” wrzucone do sklepu i prowadzi do nich jedynie ogólny katalog na stronie głównej – nie ma mowy o skuteczności działaniach SEO.

Wszystkie towary należy podzielić na kategorie oraz podkategorie – tak, aby ich struktura była jak najbardziej uporządkowana. Ma to znaczenie zarówno z uwagi na pozycjonowanie sklepu Shopify, jak i na wygodę samego użytkownika. Dobrze zaprojektowana mapa strony ułatwi mu dotarcie do interesujących produktów, co zwiększy szansę na zakup.

Poprawienie mapy strony i ogólne uporządkowanie informacji oraz stron produktowych to również jedno z pierwszych działań, które należy wykonać przy pozycjonowaniu sklepu na Shopify. 

Treści dopasowane pod SEO

To w tekstach na stronie sklepu możesz zawrzeć istotne frazy kluczowe, co przełoży się na lepszą pozycję w rankingu. Ale uwaga! Dobre treści na podstrony sklepu na Shopify to nie takie, które są po brzeg wypełnione keywordami. Owszem, powinny się one znaleźć w tekstach, ale w rozsądnym nasyceniu, aby teksty były naturalne. Poza tym treści dopasowane pod SEO to te, które:

  • mają optymalną długość – obecnie Google preferuje dłuższe teksty, pod warunkiem, że mają one faktyczną wartość merytoryczną i spełniają wymogi pozycjonowania sklepu na Shopify,
  • zawierają precyzyjnie dobrane frazy kluczowe – powinny zostać wybrane na drodze analizy SEO z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi, a nie „na oko”,
  • są przejrzyste i wygodne do czytania, a zatem zawierają m.in. nagłówki H2, H3, a czasem nawet głębsze oraz korzystają z wyróżnień treści,
  • unikalne – absolutnie nie można sobie pozwolić na ich przekopiowanie z innych serwisów, nawet jeśli ma się do tego prawo. Dlaczego? Ponieważ Google takie kopie treści uzna za mało wartościowe, co przełoży się na spadek Twojej pozycji w SERP-ach.

A jakie dokładnie rodzaje tekstów warto umieścić z myślą o pozycjonowaniu sklepów Shopify? Są to przede wszystkim:

  • opisy kategorii i podkategorii produktów, zawierające słowa kluczowe, które są z nimi powiązane tematycznie – na początek, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem lub czasem, przygotuj opisy do głównych kategorii, a później stopniowo dodawaj kolejne,
  • opisy produktów – one również powinny być unikalne i rozbudowane. Przy ich zlecaniu również warto pracować etapami, ponieważ opisanie wszystkich artykułów w dużym sklepie będzie trwało wiele tygodni, a nawet miesięcy,
  • treści na stronę główną – warto poza typowo sprzedażowymi tekstami umieścić także dłuższy fragment, który przedstawi e-sklep i będzie nasycony najważniejszymi frazami z punktu widzenia promowania serwisu.

W dalszej perspektywie warto również pomyśleć o blogu firmowym, który pozwala połączyć działania SEO z typowym content marketingiem. Dobierając odpowiednie tematy treści i dbając o regularne publikowanie nowych, można znacznie zwiększyć i poszerzyć potencjał SEO oraz utrzymać raz wypracowane na początku efekty.

Linkowanie ma znaczenie

W treściach – zarówno w samym sklepie, jak i na portalach zewnętrznych – powinny się znaleźć właściwie stworzone linki odnoszące się do poszczególnych podzakładek serwisu. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ takie odnośniki również wpływają na efektywność pozycjonowania sklepu na Shopify. Im jest ich więcej, za tym bardziej wartościową w danym kontekście uznaje Twój e-sklep wyszukiwarka Google. Warto więc o to powalczyć.

Linki można dodawać zarówno w treści poszczególnych zakładek z kategoriami i podkategoriami, jak i w artykułach blogowych oraz w tekstach przygotowywanych na serwisy zewnętrzne – np. w artykułach sponsorowanych.

Nie zapominaj o meta danych

Meta dane to przede wszystkim parametry title oraz description. Do czego służą? W największym skrócie to one wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w Google. Spełniają więc role marketingowe, ale przede wszystkim SEO. Dlatego te meta dane powinny:

  • mieć odpowiednią długość, aby dobrze się wyświetlały – w przypadku title jest to ok. 60 znaków, a przy description – ok. 160. Warto trzymać się tych wartości,
  • być unikalne – nie mogą być takie same dla poszczególnych podstron, ponieważ będzie to problematyczne dla Google, a co za tym idzie, niekorzystne z punktu widzenia pozycjonowania sklepu Shopify,
  • zawierać odpowiednie słowa-klucze, najlepiej podobne do tych, których użyto w nagłówkach H1 na podstronie, do której się odnoszą.

Chociaż Shopify pozwala na automatyczne tworzenie meta danych, warto je wyedytować dla poszczególnych zakładek i upewnić się, że są unikalne. To przyniesie bardzo wiele korzyści przy pozycjonowaniu serwisu.

Pamiętaj też o dodaniu atrybutów ALT do zdjęć – zwłaszcza tych publikowanych na stronach produktowych. Te parametry również mają znaczenie dla SEO, a poza tym są istotne z punktu widzenia lepszej dostępności do publikowanych treści dla osób z niepełnosprawnościami.

Ile trwa pozycjonowanie sklepów Shopify?

Zastanawiasz się, jak długo będziesz czekać na rezultaty pozycjonowania sklepu Shopify? Uzbrój się w cierpliwość, ponieważ ten proces może potrwać nawet przez 6 miesięcy. Jednak warto spokojnie czekać – efekty dobrych działań SEO będą się utrzymywały przez długi czas.

Ale uwaga! Jednorazowe „ustawienie” pozycjonowania nie wystarczy. Na późniejszych etapach warto dodawać do e-sklepu nowe treści oraz aktualizować obecne teksty z nastawieniem na pozycjonowanie na konkretne frazy. Wszystkie te zadania, wraz z monitorowaniem efektywności pozycjonowania, wykona dobra agencja digital – tak, abyś Ty mógł być pewien widocznych rezultatów.

A co, jeśli potrzebujesz efektów reklamowania sklepu na Shopify szybciej? Wówczas możesz zainwestować w rozwiązania takie jak np. Google Ads czy Facebook Ads. Płatne kampanie, zwłaszcza wykorzystujące elementy remarketingu pozwolą Ci szybko przyciągnąć uwagę kupujących. Są jednak stosunkowo kosztowne, a ich efekty, choć ekspresowe, są krótkotrwałe. Dlatego najlepiej jest połączyć działania SEO oraz z zakresu płatnej reklamy w jedną, przemyślaną i spójną strategię. Dzięki temu można uniknąć problemów i osiągnąć efekt synergii.

Chcesz skutecznie wypozycjonować sklep na Shopify? Zgłoś się!

Verseo zajmuje się pozycjonowaniem sklepów na różnych platformach e-commerce, w tym Shopify. Mamy wieloletnie doświadczenie oraz zespół profesjonalnych narzędzi, które pozwalają bardzo sprawnie podjąć działania SEO. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, w jaki sposób działamy i co możemy dla Ciebie zrobić, po prostu skontaktuj się z naszymi ekspertami. Porozmawiajmy o Twoich oczekiwaniach i ustalmy, co możemy wspólnie zrobić, aby Twój sklep na Shopify stał się znacznie bardziej widoczny. Zapraszamy!

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Skuteczne pozycjonowanie strony – od czego zależy?
Maciej Popiołek

To, czy witryna znajdzie się na głównej stronie wyszukiwania na daną frazę, uzależnione jest od czynników rankingowych Google, które indeksują […]

dlaczego firmy rezygnują z seo
Dlaczego klienci rezygnują z SEO?
Rafał Stefanowicz

Każda agencja stara się, by klienci współpracowali z nią jak najdłużej. W związku z tym promuje swoje usługi, podając dziesiątki […]

Yoast SEO poradnik – zacznij żniwa w wyszukiwarce!
Barbara Oleszek

Yoast SEO poradnik – dlaczego to jedna z fajniejszych wtyczek do wordpress? WordPress jest niekwestionowanym królem internetu – to przez […]

SEO w 2018 roku – co się zmieniło?
Joanna Michalska

SEO w 2018 roku – ta droga miała wiele zakrętów! Ani się obejrzeliśmy, a rok 2018 przechodzi do historii. Jaki […]

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy
Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy?
Dominika Słomka

Pomysł na sklep internetowy jest. Platforma e-commerce wybrana. Produkty wprowadzone do systemu. Wszystko działa, tylko… klientów brak? Aby w e-sklepie […]

Automatyczny audyt seo – źródło niepokojów?
Joanna Michalska

Dlaczego automatyczny audyt seo przynosi złe wyniki? Automatyczny audyt SEO to całkiem ciekawe narzędzie. Mogą z niego korzystać i wykonać […]