Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Grupa docelowa – dlaczego warto ją określić i jak to zrobić?

Grupa docelowa – dlaczego warto ją określić i jak to zrobić? - zdjęcie nr 1

grupa docelowa

Mając swoją firmę i proponując dany produkt czy usługę klientom, można iść na żywioł i promować się w sposób intuicyjny. Bardzo często jednak tego rodzaju działania będą przypominały strzelaninę w ciemności – zamiast trafienia w środek tarczy, mocno się chybi albo zginie się od własnej kuli… Grupa docelowa odbiorców – a konkretnie jej stworzenie – pomoże w tworzeniu skutecznych strategii marketingowych, co wpłynie na rozpoznawalność Twojej firmy i większy zysk.

Kiedyś, aby wykonać badania targetowe, potrzebne było zatrudnienie specjalistycznych firm ankieterskich lub tych, które wykonywały obserwację nieuczestniczącą w celu zbadania zachowań konsumenckich, co zostało solidnie wyśmiane na przykład w szwedzkim filmie “Historie kuchenne”. Aktualnie także można współpracować z różnego rodzaju instytutami badawczymi, które wspomagają świat biznesu, zamiast jednak wydawać na to dużą porcję środków, lepiej skorzystać z ogólnie dostępnej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi, które dostępne są za darmo lub za niewielką opłatą. Z dozą samozaparcia każdy może stać się ekspertem w określaniu grupy docelowej.

Grupa docelowa – wszystko zależy od wielkości biznesu

Gdy prowadzi się niewielką firmę, często dobrze zna się jej klientów oraz ich potrzeby. W takim przypadku pytania w rodzaju – “jak określić target?” czy “jak dotrzeć do grupy docelowej?” nie mają zbyt dużego sensu. Sprawa zaczyna się jednak komplikować, gdy firma ma pokaźne rozmiary i większość jej potencjalnych klientów to osoby zupełnie anonimowe. A jak przekonać do siebie ludzi, których się nie zna?

Uda się to tylko wtedy, gdy dokona się odpowiedniego targetowania i stworzenia modeli klientów (tak zwanych person), którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Całkowicie inne potrzeby ma nastolatek, na którego działa szalony marketing internetowy, a inne kobieta w średnim wieku, która woli spokojniejsze treści reklamowe. Solidny, spersonalizowany przekaz może trafić w czułe punkty odbiorcy, wywołać u niego emocje i skłonić do zaangażowania, które jest niezbędną częścią relacji nawiązywanej między firmą a klientem, na czym zasadza się content marketing.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Persona? To ten film?

Nie, nie będzie tutaj mowy o kolejnym, znanym, szwedzkim filmie, ale o podstawowej kwestii związanej z określaniem grupy odbiorców. Persona to model naszego idealnego odbiorcy, jego charakterystyka, w skład której wchodzą takie sprawy, jak płeć, wiek, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania, upodobania, światopogląd, stan cywilny, praktyka życiowa, aktualne potrzeby czy poziom zadowolenia z życia. Firma nie może pozwolić sobie na tworzenie treści (takich jak artykuły zgodne z SEO, video content marketing), które kompletnie mijają się z oczekiwaniami odbiorców, którzy zainteresowani byliby proponowanymi przez Ciebie produktami czy usługami.

O swoich personach trzeba myśleć jak o bliskich znajomych, którym chce się wyjść naprzeciw, proponując im spełnienie najskrytszych konsumenckich marzeń i uczynienia ich życia ciut weselszym. Każdy żyje w swoim dość zamkniętym świecie przekonań, myśli, wizualizacji, co często określa się jako bycie w swojej bańce, w swoim tunelu, dlatego młodych ludzi nie zainteresują treści związane z macierzyństwem, a rodzicom buntownicza kampania reklamowa wyda się po prostu miałka.

Dlatego tak ważne jest, aby zawsze być kilka kroków przed swoimi odbiorcami, próbując przewidywać potencjalne trendy. W tym celu warto ciągle się dokształcać, czytać branżową prasę i portale, śledzić treści umieszczane pod ważnymi z Twojego punktu widzenia hasztagami, czytać komentarze na portalach społecznościowych i opinie oraz oczywiście korzystać z narzędzi do określania docelowej grupy odbiorców.

Grupa docelowa – dwa podstawowe narzędzia

Dzięki poszczególnym, specjalistycznym narzędziom analitycznym możesz bardzo szczegółowo poznać charakterystykę swojej grupy docelowej. Najpopularniejsze narzędzia pomagające w targetowaniu odbiorców to:

Facebook Audience Insights

Praktycznie każda współczesna firma korzysta z portali społecznościowych, bo właśnie tam może spotkać się i nawiązać bliski kontakt ze swoimi klientami, prezentując najnowsze materiały promocyjne. Facebook daje duże możliwości zajrzenia za kurtynę i sprawdzenia danych na temat osób, do których dotarły Twoje firmowe posty oraz to, w jaki sposób odbiorcy zareagowali na te treści (czy zostały one ukryte czy może polubione lub udostępnione).

Poza podstawowymi informacjami dotyczącymi grupy targetowej, takimi jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, można dzięki temu systemowi sprawdzić także status związku swoich fanów czy strony, które są im bliskie. Pomaga to w planowaniu swoich strategii i podejmowaniu współpracy ze znanymi osobami czy też firmami, z którymi dzieli się fanów.

Za to przy publikowaniu video content marketingu na Facebooku warto zwrócić uwagę na to, czy dany materiał oglądany jest w całości, czy może jest on w pewnym momencie porzucany przez oglądających. Takie informacje pomagają w lepszym targetowaniu treści i pozwalają na tworzenie contentu, który ucieszy, rozbawi, czy wywoła emocje u Twoich odbiorców.

Google Analytics

Dzięki tej platformie można sprawdzić, jakim typem ludzi są osoby, które odwiedzają Twoją stronę. Czym charakteryzują się klienci, którzy szybko z niej uciekają, a czym ci, zostający na niej trochę dłużej lub dokonujący zakupu. Google Analytics pozwala na zbadanie m.in. wieku, płci, zainteresowań i branż, które są im bliskie, a także to, jak nawigują po Twojej stronie. Warto ustawić swoje działania promocyjne pod ten typ osób, których wizyty na Twoje stronie zwykle kończą się zakupem lub pożądaną akcją.

Na początku swojej biznesowej drogi warto bawić się targetowaniem grupy docelowej, dokonując szeregu testów marketingowych. Raz można zdecydować się na teksty reklamowe pisane luźniejszym, bardziej bezpośrednim stylem, a innym razem wybrać poważniejsze treści (choć nawet usługi pogrzebowe można reklamować na wesoło). Odbiorcy Twoich strategii marketingowych sami wskażą Ci odpowiednią drogę poprzez swoje pozytywne lub negatywne reakcje, lub np. ich brak. Rzeczywistość czasem potrafi zaskakiwać i może się okazać, że grupa docelowa jest całkowicie gdzie indziej, niż mogłeś tego przypuszczać.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany