Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Pozycjonowanie witryny

pozycjonowanie witryny

Czy pozycjonowanie witryny jest konieczne, żeby móc znaleźć ją w internecie? Nie jest – jeśli tylko dopuścisz roboty sieciowe do swojej strony, zostaniesz wdrożony w tryby ogromnej maszyny znanej pod nazwą Google. Samo znalezienie się w bazie wyszukiwarki nie przynosi jednak ruchu, a zainteresowani twoimi treściami lub usługami, raczej nie prędko trafią tam, gdzie chciałbyś ich zaprosić…

Hej Google, tu jestem!

Dostrzeżenie przez Google naszej strony wymaga podjęcia działań, pozwalających na  wskazanie jej tych elementów, które jej użytkownicy mogą uznać za przydatne. Kroki, które mają zachęcić roboty sieciowe do przejścia po naszej stronie, w większości znaleźć można w googlowskich przewodnikach i podręcznikach dla webmasterów.

Podstawowe działania skupiają się na udostępnieniu swojej strony i dopuszczenie na niej ruchu – zarówno tego maszynowego, jak i wykonanego ludzka ręką. Następnie warto wskazać obszar, z którym wyszukiwarka powinna kojarzyć nasza witrynę – np. poprzez umieszczenie w jej obrębie słów kluczowych powiązanych z branżą. W międzyczasie ważne jest również zadbanie o stworzenie dostępu do miejsca, w którym Google przechowuje wszystkie na temat naszej domeny – Google Search Console. A potem… potem zaczyna się bardziej zaawansowana cześć, którą warto przedyskutować ze specjalistą!

Najpierw jednak skupmy się na podstawach i rozpocznijmy pozycjonowanie naszej witryny w Google!

Hej Googlebot, masz tu Allow: /

Pozycjonowanie witryny należy zacząć od dopuszczenia robotów sieciowych do swojej strony. Dla starych seo wyjadaczy jest to rzecz oczywista, jednak dla osób, które nie miały wcześniej styczności z robotami, ta kwestia może wydać się interesująca.

Robot internetowy/indeksujący – program, którego zadaniem jest zebranie informacji na temat wszystkiego, co dostępne jest w internecie. Istnieją różne rodzaje robotów, specjalizujące się w zbieraniu rozmaitych danych.

Googlebot wykonuje crawl – przechodzi przez linki po stronach i dokonuje zaindeksowania jej zawartości. Częstotliwość odwiedzin Googlebota na stronach jest różna – wizyty mogą się powtarzać co kilka godzin lub co kilka dni. Bez crawlowania nie ma możliwości na wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania.

Roboty sieciowe w większości są posłuszne regułom, jakie narzuca im strona internetowa. Informacje na ten temat zawarte są w pliku robots.txt oraz tagu “robots” umieszczonym w sekcji HEAD kodu strony. 

Dlaczego ta informacja jest ta istotna? W trakcie tworzenia strony, w większości przypadków wyłącza się możliwość indeksowania witryny, nie pozwalając wchodzić robotom na stronę. Takie działanie ma sens – niedokończona strona, pełna “lorem ipsum” lub zdjęć słodkich kotków grających rolę place holderów – nie trafi przypadkiem do wyników wyszukiwania i nie wprowadzi w błąd potencjalnego klienta. W momencie oddania strony do użytku, wytyczne dla robotów sieciowych powinny zostać zmienione, jednak nie zawsze tak się dzieje.

Tego typu błędy nie są rzadkością i zdarzają się nie tylko małym graczom. W 2009 roku szerokim echem odbyła się akcja promocyjna Skody, w której jedną z kluczowych ról odgrywała wyszukiwarka internetowa. W spocie reklamowym, który puszczany był w telewizji, zachęcano do wyszukiwania hasła “Yeti porywa”.  Problem? Dostęp do treści na stronie dla robotów był zablokowany w pliku robots.txt, co powodowało pojawieniem się informacji:

Treść opisu wyniku jest automatyczną informacją, która pojawia się w przypadku niedopuszczenia robotów indeksujących do treści. Taka sytuacja nie sprzyja pozycjonowaniu witryny, a popularność hasła wykorzystała konkurencja marki, szybko przeskakując w Googlu ponad reklamowaną w tv stronę.

Kotku, kotku – co masz w środku?

Strona odblokowana? Czas na tytuł i opis! Elementy sekcji <head> – title oraz description, to pierwszy fragment Twojej strony z którym stykają się użytkownicy.

Oba elementy są również istotne, chociaż przyjmuje się, że opis (meta description) ma mniejsze znaczenie z punktu SEO. 

Tytuł wyświetla się nie tylko w wynikach wyszukiwania, widoczny jest również w górnej części karty przeglądarki, co w Chromie wygląda tak:

tytuł i meta witryny

Element <title> powinien zawierać informacje istotne dla robotów sieciowych i użytkowników. Najwyższy priorytet mają tu słowa kluczowe, przypisane do danej podstrony, a za nimi mogą podążać inne informacje – np. dla branż takich jak pomoc drogowa będzie to telefon kontaktowy. 

Zawartość tytuły powinna zamykać się w obrębie 65-100 znaków. Obie wartości są przybliżone – w przypadku tytułów w grę wchodzi ilość pikseli, jaką ma utworzony tytuł. Google wyświetla tytuły i długości ok 460-600 pikseli (zależnie od rozmiaru urządzenia z którego korzystamy), a w przypadku dłuższych – ucina cześć i pozostawia trójkropek, jak zresztą widać na screenie powyżej. Aby mieć pewność, że najważniejsza część tytułu – słowo kluczowe – zmieści się w wyniku, należy umieścić je na samym początku. 

Jeśli chodzi o <meta name=”description” content=”…”> sprawa wygląda trochę inaczej – jego głównym celem jest zachęcenie użytkownika wyszukiwarki do zajrzenia na stronę. Przygotowując opis, warto więc skupić się na tych aspektach, które sprawiają, że strona wyróżnia się na tle konkurencji. Warto zastosować przy tym odpowiednie hasła – w przypadku sklepów internetowych będzie to m.in. informacja o darmowej/natychmiastowej wysyłce. W opisie należy również zainstalować Call To Action – hasło, które zachęci do podjęcia działania – “Sprawdź teraz!”, “Dowiedz się więcej już teraz!” i tak dalej…

Opis ograniczony jest do ok. 160 znaków. Gdy jest zbyt długi, Google ogranicza go do odpowiedniego rozmiaru, pozostawiając na końcu trzy kropki. Treść opisu dostępna jest w kodzie strony, jednak nie wyświetla się bezpośrednio na niej – jego głównym przeznaczeniem jest prezentacja witryny w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek.

W trakcie procesu, jakim jest pozycjonowanie witryny internetowej, analiza tytułów i opisów, a w razie potrzeby także ich zmiana, to jedna z pierwszych czynności, jakie podejmuje pozycjoner. Zmiana powyższych nie wymaga umiejętności technicznych, a w przypadku popularnych CMS-ów ogranicza się do umieszczenia odpowiednich treści w przeznaczonych do tego miejscach, oznaczonych najczęściej jako “tytuł, opis dla wyszukiwarek internetowych”.

Przedstaw się sam… bo inaczej Google to zrobi

W przypadku braku tytułu i opisu, Google sam podejmuje decyzję odnośnie tego, co będzie wyświetlone zamiast nich. Niestety, niekiedy Google przejmuje stery także wtedy, kiedy oba tagi są odpowiednio uzupełnione. W takich przypadkach, w SERP-ach pojawiają się fragmenty tekstu ze strony, zawierające słowa i frazy wyszukiwane przez użytkownika. 

Brak odpowiednio przygotowanych title i description uniemożliwia wskazanie wyszukiwarce najważniejszych słów kluczowych i znalezienie się witryny w odpowiednich miejscach w wynikach wyszukiwania. Utrudnia to procedurę pozycjonowania witryny internetowej i kojarzenia jej z konkretną tematyką. 

Prezentacja tematów i fraz ważnych dla naszej strony i biznesu, odbywa się również poprzez odpowiednie treści. Content jest równie ważny dla robotów, jak i dla tych bardziej ludzkich użytkowników strony. Każdy z nich ma swoje preferencje co do jego prezentacji… Roboty lubią dobrze opisaną strukturę – teksty opisane z pomocą nagłówków różnego stopnia – h1 jako tytuł i h2, h3,… jako śródtytuły; kolejne akapity umieszczone w tagu <p>, a najważniejsze elementy (słowa kluczowe!) wyróżnione z pomocą <strong>. Dodatkowe opisanie tego z pomocą danych strukturalnych sprawi, że robot szybciej (i prawdopodobniej korzystniej dla nas!) przefiltruje zawartość strony. Użytkownik sieci doceni natomiast budowę tekstu – jego długość, wielkość czcionki, rozbicie na akapity, wyrazistość grafik i wszystkie inne elementy, które pomogą przyspieszyć konsumpcję i przyswojenie danej treści.  

Oba aspekty można zgrabnie połączyć, co zazwyczaj pozytywnie wpływa na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dobrze napisany i opisany html-em tekst cieszy się popularnością wśród gości serwisu, a bywa nawet że przekazują go dalej. Takie działanie pobudza również jego popularność wśród robotów sieciowych, a to przekłada się bezpośrednio na częstsze wizyty w serwisie i wysokie pozycje.

Na czym polega pozycjonowanie witryn internetowych?

Pozycjonowanie to przede wszystkim podkreślanie zalet strony internetowej, przy równoczesnej eliminacji wszelkich jej wad, w celu osiągnięcia jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce internetowej. Optymalizacja witryny internetowej to nic innego, jak dostosowanie się do reguł, które panują w środowisku wyszukiwarki Google. To właśnie te reguły są kluczowe dla kolejności wyników wyświetlanych na zapytania.

Brzmi prosto i logicznie? Niestety nie jest – opisane wyżej podstawowe kroki do znalezienia się w obrębie indeksu Google można porównać do postawienia pierwszego szlaczka podczas nauki pisania – do tytułu mistrza kaligrafii z tej pozycji jest jeszcze daleko. Wśród działań, które należy podjąć po opublikowaniu i udostępnieniu strony internetowej, wymienić można m.in.:

  • optymalizację jej działania pod kątem prędkości i wydajności,
  • poprawę funkcjonalności, eliminację błędów technicznych,
  • odpowiednie opisanie zawartości pozycjonowanej witryny – w tym także za pomocą danych strukturalnych.
  • analiza, tworzenie i modyfikacja treści,
  • działania na rzecz rozszerzenia bazy linków wskazujących na naszą stronę,
  • analiza skuteczności tych działań i w przypadku małej efektywności – zmiana podejścia i budowanie ulepszonej strategii.

I tak w koło Macieju… Pozycjonowanie witryny internetowej to proces, zależny od wielu czynników, wśród których wymienić można nie tylko zmiany w algorytmie wyszukiwarki, ale także specyfikę branży, w obrębie której działa promowany biznes, czy też budżet. Zdobywanie szczytów SERP-ów wymaga konsekwencji i nieustannej kontroli – wyszukiwarka jest niezwykle żywotnym organizmem, który ulega nieustannym modyfikacjom. Powoduje to niestety brak pewności co do stałości pozycji  – co przy braku odpowiednich i rozważnych działań – może skończyć się spektakularnymi wpadkami. 

W przypadku pozycjonowania warto postawić na aktualną wiedzę oraz doświadczenie, które pozwala opracować skuteczną i bezpieczną strategię działań. Chcesz wiedzieć więcej? Oddaj się dalszej lekturze naszego bloga lub zajrzyj do zakładki z ofertą seo!

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Pamiętacie coś takiego jak mieszarki tekstu? Basia pamięta bo zaczynała swoją przygodę z SEO właśnie wtedy, kiedy była to bardzo modna metoda "tworzenia" treści na stronę. Od 3 lat pracuje z klientami Verseo i wie, że diabeł SEO tkwi w szczegółach. Aha - mieszarki są złe! Tylko oryginalny content! Na naszym blogu Basia wyjaśnia Wam kwestie związane z pozycjonowaniem stron, poruszając mniej popularne kwestie - jak znaczniki schema. Oprócz topów w wyszukiwarce przepada również za tymi górskimi. Jak tylko może - wybywa i wędruje!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.