Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Bounce Rate – co to jest?

bounce rate co to jest

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to jeden z parametrów, który daje nam obraz tego, jak angażująca jest treść danej witryny, a także jak witryna została zaprojektowana pod względem szeroko pojętego UX (user experience). Jest to istotny wskaźnik, którego wartość dla webmastera często bywa jednak niedoszacowywana lub przeszacowywana. O czym dokładnie mówi nam współczynnik odrzuceń i jak go interpretować? Czy wpływa on na pozycjonowanie strony?

Współczynnik bounce rate – czym jest i co oznacza?

Google Analytics oblicza współczynnik odrzuceń korzystając ze wzoru 

sesje, podczas których użytkownik wykonał tylko jedną interakcję / całość sesji

Oczywiście zasada jest taka, że im niższy współczynnik odrzuceń, tym lepiej – niski bounce rate oznacza, że większość użytkowników wchodzi w interakcję z witryną, na czym powinno zależeć każdemu właścicielowi internetowego serwisu. Nie w przypadku każdej witryny musi odgrywać to jednak bardzo istotną rolę.

Wysoki współczynnik odrzuceń – czy to powód do obaw?

Na pewno z dużym dystansem należy podchodzić do opinii, według których sesja z pojedynczą podstroną oznacza, że “użytkownik wszedł na stronę, zwymiotował i wyszedł”, które można czasem znaleźć w Sieci. Z naturalnych względów analiza bounce rate niespecjalnie sprawdzi się, jeżeli strona to tzw. onepage, czyli nie ma żadnych podstron. Dość wysokim współczynnikiem odrzuceń często charakteryzują się także eksperckie blogi – użytkownik zwykle trafia na taki blog w poszukiwaniu artykułu zawierającego konkretne informacje na określony temat, a po ich uzyskaniu opuszcza witrynę. Podobny “problem” występuje w przypadku internetowych słowników, witryn kulinarnych czy stron z pomocami naukowymi i nie musi to oznaczać, że dane serwisy są mało wartościowe dla użytkowników – zwyczajnie dyktuje to specyfika contentu.

Z pewnością wysoki współczynnik odrzuceń powinien być jednak mocno alarmujący dla branży e-commerce, zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszy mu niski współczynnik konwersji. Konkretna wartość w większości przypadków może być interpretowana jedynie po wzięciu pod uwagę grupy użytkowników i zwyczajów panujących w danej branży, a także – w miarę możliwości – wyników konkurencyjnych stron.

Jeśli chodzi o źródła ruchu, najwyższy współczynnik odrzuceń generują zwykle sesje pozyskane z reklam display oraz mediów społecznościowych. Użytkownicy, którzy wchodzą na stronę za pomocą tych źródeł często szybko wracają do poprzedniego serwisu. W przypadku reklam display na pewno należy wziąć pod uwagę także “missclicki”, czyli incydentalne kliknięcia w obrazek z reklamą, zwłaszcza jeśli wejścia zostały wygenerowane przez trudne do zamknięcia, wyskakujące pop-upy lub inne formy “sprytnie” prowokujące do nie do końca intencjonalnej interakcji.

Czy bounce rate jest czynnikiem rankingowym w SEO?

Jak często w przypadku algorytmu Google bywa, zdania są podzielone. Samo Google twierdzi, że współczynnik odrzuceń nie jest czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony duża część pozycjonerów uważa, że silnik wyszukiwarki jest w stanie wywnioskować, że dana strona jest zoptymalizowana pod daną frazę, a użytkownicy nie znajdują na niej informacji na ten temat, co w pewien sposób musi rzutować na SEO.

Wysoki współczynnik odrzuceń może być też powiązany z innymi czynnikami, które znajdują się w oficjalnych wytycznych Google dla webmasterów. W takim przypadku bounce rate będzie wskaźnikiem innych problemów z optymalizacją witryny, które z całą pewnością oddziałują na pozycjonowanie. Wysoka wartość może na przykład wynikać z długiego wczytywania się danej podstrony, przez co zniecierpliwiony użytkownik zdecyduje się na przejście na inną witrynę. Innym powodem może być źle zoptymalizowany tekst, który utrudnia przyswajanie treści, niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych, duża liczba irytujących reklam czy brak certyfikatu SSL.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

  1. Popraw UX (user experience) na stronie

Niedopracowany UX to zazwyczaj główny powód wysokiego współczynnika odrzuceń. Strona z jakiegoś powodu (lub – częściej – powodów) zwyczajnie nie zachęca użytkownika do interakcji. Może to wynikać z setek czynników, od archaicznej budowy samej strony, przez wybór niewystarczająco szybkiego serwera, po błędy utrudniające przeglądanie treści. 

UX to wieloaspektowe, skomplikowane zagadnienie – wartościowym pierwszym krokiem może być zlecenie pełnego audytu UX specjalistom. 

  1. Zoptymalizuj treść

Odpowiednia optymalizacja treści to pod wieloma względami element UX – podział na akapity, wyrównanie tekstu w akapitach do lewej strony, wybór przyjemnego dla oka fonta czy dostosowanie contentu do różnych rozdzielczości. Ogromne znaczenie ma jednak nie tylko forma, ale i treść – czasem przeredagowanie danego tekstu potrafi znacznie zminimalizować współczynnik odrzuceń. Przeanalizuj, czy nie brakuje odpowiednich call to action, czy tekst czyta się lekko, czy raczej topornie. Nawet pozornie małe zmiany mogą odnieść zauważalny efekt.

Jeżeli podstrona została dobrze wypozycjonowana przez działania SEO oraz generuje duży ruch organiczny, a jednocześnie jej współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki, być może zastosowane słowa kluczowe nie odpowiadają faktycznej treści, zbierając z perspektywy właściciela mało wartościowe wejścia.

  1. Linkuj wewnętrznie i podsyłaj użytkownikom propozycje

Jeżeli na Twojej stronie znajduje się artykuł, który charakteryzuje się wysokim współczynnikiem odrzuceń, zaproponuj użytkownikowi inne podstrony, które są powiązane z danym tematem – możesz to zrobić w formie linka bezpośrednio w tekście, okraszonego odpowiednim CTA czy panelu, który automatycznie wyświetli propozycje podobnych podstron w ramach Twojej witryny. W sklepach internetowych możesz zasugerować inne produkty z danej kategorii, które prawdopodobnie będą spełniać wymagania klienta.

  1. Sprawdź poprawność implementacji Google Analytics

Podejrzanie wysoki lub niski współczynnik odrzuceń może również wynikać z niewłaściwego wklejenia kodu Google Analytics. W takim przypadku system źle zinterpretuje dane wejście na stronę, przez co dane będą zafałszowane. Powiązaną kwestią będzie także brak lub niewłaściwe ustawienie zdarzeń – sesja z uruchomieniem filmu znajdującego się na stronie nie powinna zaliczać się do sesji odrzuconych – mimo że użytkownik nie odwiedził innych podstron, wykonał na stronie określoną czynność.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Rozszerzone reklamy tekstowe Google Ads – nowe możliwości
Maksymilian Melion

Reklamy tekstowe Google AdWords (teraz Google Ads) dawniej i dziś Przez ostatnie lata Google znacznie poszerzyło objętość reklam tekstowych w […]

„Średnia pozycja” znika z Google Ads – co teraz?
Natalia Kachniarz

Jeśli lubisz znać swoje miejsce w szeregu, mamy smutną wiadomość, 30 września 2019 zostanie wycofany parametr „Średnia pozycja”. Chyba nikomu […]

9 ważnych zmian w Google Ads – podsumowanie Google Marketing Live 2019
Maksymilian Melion

Zmiany w Google Ads już za rogiem! Google, jak co roku, podgrzał atmosferę w środowisku marketerów, ogłaszając kolejną edycję Google […]

Jak połączyć konto Google Merchant Center z Google AdWords?
Patrycja Krawczyk

Kampania produktowa Google Merchant Center jest niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem dla każdego sklepu internetowego. GMC ma znaczną przewagę nad siecią wyszukiwania […]

Zakupy świąteczne – klienci błagają o Twoją pomoc!
Dominika Słomka

Klienci i ich zakupy świąteczne – jak nawigują pod koniec 2018 roku? Dzisiejsi klienci używają przynajmniej 3 lub więcej kanałów […]

e-commerce marketing – najlepsze kanały promocji
Artykuł gościnny

E-commerce marketing – najlepsze kanały promocji. E-commerce (e-handel) oznacza handel elektroniczny. W Polsce GUS określił e-commerce jako elektroniczny handel dokonywany przez sieci […]