Ten tekst przeczytasz w 6 minut

12 Porad Jak Zoptymalizować PDF Pod SEO

optymalizacja PDF pod SEO

Optymalizacja PDF pod SEO 

Plik PDF to najpopularniejszy format udostępniania dokumentów takich jak e-booki, poradniki i samouczki, raporty, wyniki badań, cenniki, instrukcje obsługi czy broszury promocyjne. Dokumenty te często zawierają dobre, unikalne, wysokiej jakości treści, które mogą być przydatne dla osób odwiedzających witrynę. Niestety, zwykle są zaniedbywane przez działy SEO, pomimo że istnieje duży potencjał w możliwości ich optymalizacji.

Jeśli udostępniasz pliki PDF w swojej witrynie, na pewno chcesz, aby ludzie mogli je łatwo znaleźć. Nie tylko w witrynie, ale także w wyszukiwarkach, takich jak Google. 

Poniżej wyjaśniam, jak zoptymalizować PDF pod SEO, aby wyszukiwarki wyświetlały go jak najwyżej w SERP na odpowiednie zapytania.

Czy Google indeksuje treści PDF?

Tak! 

Podczas gdy większość wyników wyszukiwania składa się z tradycyjnych plików HTML, Google indeksuje także treści PDF, o ile plik nie jest w żaden sposób chroniony hasłem ani szyfrowany. Dokumenty PDF zaczęły być indeksowane od 2001 roku i mają nawet własny znacznik w SERP. Początkowo Google nie do końca dobrze dawało sobie radę z odczytywaniem i indeksowaniem takich plików, ale od 2011 radzi sobie z tym doskonale. Po przesłaniu do witryny odwiedzający, w zależności od przeglądarki i ustawień, mogą ładować pliki PDF tak jak zwykłą stronę internetową lub pobierać je na dysk.

Jak optymalizować pliki PDF pod SEO

Pozycjonowanie i optymalizacja PDF wymaga nieco innego podejścia, niż pozycjonowanie stron. Plik PDF nie ma kodu HTML, dlatego należy zoptymalizować inne elementy. 

Jeśli chcesz, aby Twoje pliki PDF były indeksowane i wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania, sprawdź poniższe skuteczne metody prawidłowej optymalizacji plików PDF pod wyszukiwarkę.

No to zaczynamy. 

Wybierz przyjazną dla SEO nazwę pliku PDF

To podstawowy, ale najczęściej pomijany krok podczas zapisywania dokumentów, w tym plików PDF. Nazwa pliku powinna wskazywać na jego zawartość i obejmować słowa kluczowe, na które ma rankować w SERP. Na jej podstawie generowany jest adres URL, pod którym na Twojej stronie będzie dostępny plik PDF.  

Nazwa PDF musi być przyjazna dla SEO i nie powinna stanowić kombinacji losowych liter i cyfr. Unikaj także stosowania polskich znaków. Ważną praktyką przy nazywaniu plików jest stosowanie myślników zamiast spacji do oddzielania od siebie wyrazów. Każda spacja w nazwie zostanie zamieniona na „%20” w adresie URL.

Przykład:

Przesłanie pliku o nazwie “kompleksowy poradnik SEO.PDF” będzie skutkować powstaniem adresu /kompleksowy%20poradnik%20SEO.PDF

Przesłanie tego samego pliku o nazwie 

“kompleksowy-poradnik-SEO.PDF” zapewni poprawny adres URL i wpłynie na ranking w naturalnych wynikach wyszukiwania. 

Zoptymalizuj meta title i description

Tytuł i opis dokumentu PDF działają jak znacznik meta title i description HTML, dlatego zostaną wyświetlone na kartach przeglądarki i w SERP. To bardzo ważny element SEO. Title stanowi klikalną część wyniku wyszukiwania, więc pamiętaj, aby zoptymalizować go zarówno pod kątem wyszukiwarek, jak i użytkowników. 

Podejdź do tytułu dokumentu PDF tak jak do tagu tytułowego każdej innej strony www. Masz taki sam limit znaków, jak w przypadku zwykłego tagu tytułu, tj. do 600 pikseli. Jeśli będzie dłuższy, zostanie ucięty na stronie wyników wyszukiwania. Najważniejsze słowa kluczowe zamieść na początku. Tytuł pliku PDF może być inny niż nazwa pliku. W opisie masz około 150 znaków, aby przekonać użytkownika do kliknięcia w Twój link. Pamiętaj również, że tytuły i opisy meta powinny być unikalne w całej witrynie. 

Nie zapomnij o linkach

Mam tu na myśli trzy rodzaje linków: po pierwsze, linki ze stron najwyższego poziomu w witrynie do pliku PDF poinformują Google, że dokument zawiera odpowiednie treści, które należy indeksować. Dodatkowo linki będą wspierać pozycjonowanie PDF pod kątem odpowiednich słów kluczowych.

Po drugie, linki z pliku PDF do odpowiednich podstron w witrynie. Korzyści z tego są wielorakie: linki te nie tylko pokażą Google, jak plik PDF nawiązuje do treści w Twojej witrynie, przekazują moc, ale i pomagają zwiększyć ruch do innych obszarów witryny, do których istnieją odniesienia w całym dokumencie. Kolejną zaletą jest to, że inne strony internetowe mogą również przechowywać kopie pliku. 

Realizując linkowanie wewnętrzne pamiętaj o zastosowaniu odpowiedniego anchora, odnośnik ten wskaże robotom tematykę strony, do której prowadzi.

Po trzecie – linkowanie zewnętrzne. Pozyskaj linki do swojego pliku PDF z innych popularnych stron i nie zapomnij udostępnić go na swoich Social Media.

Zrób research słów kluczowych i zoptymalizuj treść

Zoptymalizuj treść PDF pod kątem słów kluczowych, na które chcesz, aby rankował w SERP. Zrób research słów kluczowych i postępuj tak samo, jak w przypadku optymalizacji standardowej strony internetowej. Zadbaj o odpowiednie zagęszczenie słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym i przybliżonym, uwzględnij tzw. common words, czyli słowa występujące na innych stronach rankujących w TOP wyników wyszukiwania (znajdziesz je w Audycie na Surfer SEO) stosuj nagłówki, wypunktowania i inne dobre praktyki SEO.  

Podziel treść nagłówkami i dodaj spis treści 

Umieszczenie nagłówków w plikach PDF pozwala odwiedzającym skanować zawartość pliku w poszukiwaniu kluczowych punktów, zamiast czytać cały dokument słowo po słowie. Bez nagłówków pliki PDF będą wyglądać jak duży blok lub ściana tekstu, co prawdopodobnie zniechęci odwiedzających go do przeczytania. Gdy roboty Google odkryją, że użytkownicy szybko wychodzą z Twojej strony, np. plików PDF, może to negatywnie wpłynąć na pozycje w SERP. Ponadto, nagłówki są ważne również pod kątem wyszukiwarek i pozwalają szybko zrozumieć hierarchię i treść dokumentu PDF.

I znów :-), obowiązują te same zasady, jak podczas optymalizacji standardowej strony. Należy użyć tylko jednego nagłówka H1 na plik PDF i musi on być unikalny. Możesz użyć wielu nagłówków H2-H6 według własnego uznania, ale staraj się zachować spójną hierarchię. Zoptymalizuj również nagłówki za pomocą docelowego słowa kluczowego. 

Unikaj duplikacji treści

Unikaj powielania treści, nie potrzebujesz wersji HTML i PDF jednocześnie. Cóż tu więcej pisać, chyba rozumiesz o co kaman 🙂

Teksty alternatywne, czyli dodaj ALT do obrazów

Tak, możliwe jest dodanie atrybutów alt do obrazów w pliku PDF, więc nie zapomnij o nich. Podejdź do nich w taki sam sposób, jak do optymalizacji obrazów w witrynie. Opisy alternatywne (atrybuty ALT) do zdjęć pomogą wyszukiwarkom rozpoznać, co się na nich znajduje. Co więcej, to dobry sposób na pozycjonowanie obrazów w wyszukiwarce grafiki. 

Zmniejsz rozmiar pliku PDF tak jak to możliwe

Rozmiar plików PDF może wpływać na ich rankingi wyszukiwania oraz wygodę użytkowników. Im mniejszy rozmiar pliku, tym lepiej dla SEO. Im większy plik, tym wolniej będzie ładował się z serwera. Google i Bing publicznie oświadczyły, że strony, które szybko się ładują, mają pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania przed stronami ładującymi się wolno. 

Pliki PDF mogą zawierać całkiem sporo obrazów i wykresów, więc skompresuj obrazy przed dodaniem ich do dokumentu. Optymalizacja obrazów zmniejszy rozmiar pliku PDF.  Możesz także skompresować plik PDF za pomocą odpowiednich narzędzi online.

Dostosuj PDF do urządzeń mobilnych

Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych nie jest już opcją, jest koniecznością. Wprawdzie nie ma czegoś takiego jak responsywny plik PDF, ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby odwiedzający mogli wygodnie korzystać z dokumentu. Na przykład maksymalnie wyrównać content do lewej, zmniejszając w ten sposób konieczność przewijania w poziomie na urządzeniach mobilnych.

Nie zapisuj plików PDF jako obrazów, użyj zwykłego tekstu

Dodawanie obrazów to doskonały sposób na wizualizację treści w plikach PDF, ale nie należy zastępować nimi tekstu. Często aplikacje, które umożliwiają tworzenie plików PDF, pozwalają na zapisanie ich jako obrazu. Chociaż umożliwia to użytkownikom czytanie treści, wyszukiwarkom może sprawiać problem. 

Algorytm Google przeszedł długą drogę, odkąd zaczął indeksować pliki PDF i chociaż dobrze radzi sobie z czytaniem oraz rozumieniem zawartości obrazów, to tekst jest nadal preferowany. Dlatego aby pomóc Google w odczytywaniu i indeksowaniu plików PDF, zapisuj ich treść jako zwykły tekst.

Jak rozpoznać, czy tekst jest oparty na obrazie? To proste. Wykonaj szybki test: zaznacz, skopiuj i wklej fragment tekstu. Jeśli próba zakończyła się niepowodzeniem, oznacza to, że masz do czynienia z obrazowym plikiem PDF.

Sprawdź kompatybilność

Czy Twój plik PDF jest zgodny z najnowszą wersją programu Acrobat? Lepiej sprawdź i pamiętaj, aby przetestować kilka poprzednich wersji niż najnowsza, aby upewnić się, że większość czytelników lub wyszukiwarek nie będzie mieć problemów z wyświetlaniem dokumentu. Niektórzy zalecają, aby nie zapisywać pliku w najnowszej wersji Acrobat, ponieważ wielu użytkowników może nie mieć pobranej aktualizacji.

Analizuj ruch generowany przez PDF

Wprawdzie analiza ta nie jest elementem pozycjonowania pliku PDF, ale stanowi ważny krok w ocenie skuteczności optymalizacji PDF-u. Najpopularniejszymi narzędziami analitycznymi, jakie możemy użyć do monitorowania efektów, są Google Analytics i Search Console. Wykorzystaj Google Tag Manager, aby dodać zdarzenia i zbierać dane o tym ile osób pobrało dokument, jakie ścieżki w obrębie Twojego serwisu pokonali użytkownicy, aby dotrzeć do linku, pod którym dostępny jest plik PDF bądź za pośrednictwem jakich innych źródeł na niego trafili. 

Podsumowanie

Nieuniknione jest, że realizując SEO w pewnym momencie natkniesz się na dokumenty PDF. Chociaż łatwo je przeoczyć, upewnij się, że nie zaniedbujesz ich optymalizacji pod kątem wyszukiwania.

Alina Budziak

Tekst przygotowany we współpracy z Aliną Budziak – Starszą Specjalistką SEO w Agencji KS.

Komentarze

  1. Michał_P

    Niestety wiele firm które opierają swoje oferty na PDF nie zdaje sobie sprawy jak ważna jest ich optymalizacja. Proste tak wrzucenie pliku na stronę na pewno będzie o wiele gorzej wyświetlać się organicznych wynikach wyszukiwania niż dobrze przygotowany plik. Pani Alino bardzo dobrze poruszony temat i wyczerpujące wyjaśnienie.

Powiązane artykuły

5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron
Dominika Mączka

Błędy w pozycjonowaniu stron Działania SEO są jak gotowanie: każdemu wydaje się, że umie to robić. A jak jest w […]

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
Joanna Michalska

Ile trwa pozycjonowanie? Na początek zdradzimy pewien mały sekret. Pytanie „ile trwa pozycjonowanie?” dla pozycjonera brzmi jak odpowiednik „Daleko jeszcze?” […]

meta description
Czy meta description może mieć wpływ na pozycję naszej strony?
Maciej Popiołek

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest kluczowa dla widoczności witryny, a co za tym idzie – jej znaczenia dla osób, […]

Poradnik SEO dla sklepów internetowych
Dominika Mączka

Poradnik SEO dla sklepów internetowych – sprawdź teraz! Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy lub sklep Twojego klienta na pewno zależy […]

Konwersja obrazów z JPG na WebP za pomocą wtyczki do WordPressa. WARTO!
Jacek Smogur

Konwersja obrazów z JPG na WebP – dlaczego warto i jak to zrobić? Aktualizacja PageSpeed Insights od Google przyniosła kilka […]

Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Maciej Popiołek

Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO? Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na […]