Spis treści
Czytasz teraz:
Pozycjonowanie sklepów internetowych Magento
Zamknij
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie. Nie ma się czemu dziwić. Dostępność w kilku wersjach, szeroki zakres funkcjonalności oraz prostota obsługi sprawiają, że na Magento można tworzyć nawet duże sklepy. Warto jednak pamiętać, że samo przygotowanie sklepu nie wystarczy. Równie ważne jest jego późniejsze wypozycjonowanie. W jaki sposób pozycjonowanie sklepów internetowych Magento przeprowadzić skutecznie?
Pozycjonowanie sklepów Magento – dlaczego warto?
Korzystasz z platformy Magento? To dobry wybór. System obecnie rozwijany przez Adobe jest dostępny w wielu językach, w tym w polskim, a jego bogata funkcjonalność sprawia, że bardzo łatwo jest zarządzać procesem sprzedaży. Wśród wielu zalet wymienia się też dostosowanie tego portalu do potrzeb SEO. I rzeczywiście, pozycjonowanie sklepów na Magento daje szerokie możliwości. Jednak tutaj nic nie dzieje się „samo”.
Aby Twój sklep wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, a jego oferta skutecznie docierała do zainteresowanych klientów, należy o to zadbać poprzez pozycjonowanie. Jest to szereg działań, dzięki którym Google uznaje Twój e-sklep za wartościowy pod kątem SEO dla osób wpisujących określone frazy kluczowe do serwisu. Żeby tak się stało, algorytmy wyszukiwarki, po przejrzeniu Twojego sklepu na Magento muszą uznać, że:
- jest on wygodny w obsłudze,
- szybko dostarcza informacji zgodnych z intencją wyszukiwania na daną frazę kluczową,
- jest on wiarygodny.
Jak „przekonać” do siebie algorytmy Google? To proces, który wymaga przede wszystkim dopracowania samego sklepu – pod kątem jego kodu, bezpieczeństwa, parametrów hostingu, ale także zamieszczanych treści. To oczywiście nie wszystko, ponieważ dodatkowo pojawia się również kwestia linkowania oraz inne powiązane zagadnienia.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Wydaje Ci się, że to dużo pracy? Owszem. Aby przeprowadzić pozycjonowanie sklepu na Magento, trzeba mieć odpowiednią wiedzę, doświadczenie, narzędzia oraz czas. Jednak wysiłek i budżet zainwestowane w ten proces zwracają się po wielokroć. Dobrze zaplanowane i wykonane działania SEO w efekcie pozwolą Ci:
- uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google na frazy powiązane z Twoją działalnością,
- przyciągnąć zainteresowanie odbiorców, którzy należą do Twoich grup docelowych,
- zwiększyć liczbę wejść na stronę, a co za tym idzie, zmaksymalizować szansę na to, że odwiedzający dokona zakupu,
- wzmocnić świadomość marki Twojego sklepu,
- efektywniej konkurować z innymi e-sklepami z Twojej rynkowej niszy.
Nasze doświadczenia pokazują, że dobrze przeprowadzone pozycjonowanie sklepów Magento oznacza znaczący spadek kosztu pozyskania klientów, zwłaszcza gdy porównać go do kosztów prowadzenia intensywnych kampanii typu Ads. Poza tym efekty działań SEO są długofalowe i będziesz z nich czerpać korzyści przez wiele miesięcy, a nawet lat.
Jak pozycjonować sklepy na Magento?
Sama platforma Magento jest dobrze dostosowana do prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem. Wśród narzędzi dostępnych dla użytkowników znajdują się takie funkcjonalności jak choćby automatyczne tworzenie mapy strony i pliku robots.txt czy grupowanie metadanych dla poszczególnych kategorii i podkategorii. To może znacznie ułatwić pracę i pomóc w zwiększaniu widoczności serwisu dla Google. Pytanie jednak, czy takie działania wystarczą.
Warto sobie zdać sprawę, że pozycjonowanie sklepów na Magento prowadzi coraz większa grupa ich właścicieli. To oznacza stale rosnącą konkurencję oraz coraz wyższe wymagania pod względem efektywności. Dlatego w wielu przypadkach samodzielnie podejmowane działania, nawet w oparciu o dość rozbudowane opcje SEO tej platformy, mogą spełznąć na niczym. Przy pozycjonowaniu sklepu na Magento nawet najmniejszy błąd czy przeoczenie może zadecydować o niepowodzeniu całej inwestycji.
Z tego względu odpowiedzią na pytanie o to, jak pozycjonować sklepy na Magento, jest: korzystając z pomocy ekspertów. Zanim jednak przystąpisz do współpracy z agencją digital, koniecznie dowiedz się, o jakie elementy powinni zadbać specjaliści, aby ich praca przełożyła się na mierzalne efekty.
Pozycjonowanie sklepów Magento – o jakich elementach trzeba pamiętać?
Na początek najważniejsze: to, jak będzie przebiegało pozycjonowanie Twojego sklepu, w dużej mierze zależy od specyfiki jego działania czy branży. To, że jest on stworzony z wykorzystaniem Magento również ma znaczenie, ponieważ może się okazać konieczne poprawienie kodu skryptu. Niemniej jednak, podstawowe zasady, zgodnie z którymi powinny być prowadzone działania SEO, pozostają zbieżne z tymi stosowanymi przy pozycjonowaniu stron na innej bazie. Oto lista elementów, które warunkują powodzenie wszystkich podjętych działań.
Audyt SEO – podstawa skutecznego pozycjonowania sklepów na Magento
W teorii może się wydawać, że wypozycjonowanie sklepu jest prostym zadaniem. W końcu chodzi o dobranie słów kluczowych i ich umiejętne wykorzystanie w zasobach strony. To jednak bardzo duże uproszczenie całego procesu, który w rzeczywistości jest znacznie bardziej skomplikowany. Trzeba pamiętać, że same algorytmy Google zmieniają się nawet kilkaset (!) razy w ciągu roku. Zasady, którym kieruje się wyszukiwarka, są zaś bardzo rozległe i obejmują nie tylko aspekty związane z treścią.
Właśnie dlatego przed przystąpieniem do pozycjonowania sklepu na Magento należy dokładnie przyjrzeć się obecnej sytuacji. Eksperci muszą ocenić, jak prezentuje się sklep pod kątem SEO oraz co trzeba zmienić, żeby zaczął być widoczny na pierwszych miejscach w SERP-ach. Oceniają zatem m.in.:
- techniczne aspekty e-sklepu – m.in. jego kod, szybkość ładowania się strony, jej bezpieczeństwo, jak również liczbę błędów,
- treści zamieszczone na stronie – ważne są ich ilość, jakość, ale także nasycenie słowami kluczowymi oraz unikalność,
- meta dane strony oraz linkowanie.
Na tym jednak nie koniec. Trzeba jeszcze się przyjrzeć specyfice procesów biznesowych firmy, grupie docelowej, a także temu, jak promuje się konkurencja. Te informacje mogą być bardzo ważne przy dobieraniu słów kluczowych, na które będzie prowadzone pozycjonowanie.
Pamiętaj: słowa kluczowe nie powinny być dobierane „na oko”, a na podstawie pogłębionej analizy i dokładnych statystyk. Istotne jest m.in. to, jak duża konkurencja panuje przy pozycjonowaniu na określone frazy, a także jaki potencjał one za sobą niosą. Wbrew pozorom, czasem bardziej opłacalne jest wybranie mniej popularnych słów kluczowych, na które jednak znacznie łatwiej jest się wybić wyżej. Przy podejmowaniu decyzji warto kierować się wskazówkami ekspertów SEO. Dzięki temu pozycjonowanie sklepu Magento przebiegnie sprawniej.
Optymalizacja kodu e-sklepu
Kiedy audyt zostanie już wykonany, a eksperci przekażą konkretne informacje na temat tego, co należy zrobić, aby pozycjonowanie przyniosło wyniki, można przejść do działania. Eksperci zazwyczaj na początek biorą pod lupę samą stronę e-sklepu i przyglądają się temu, czy działa ona poprawnie.
W tym aspekcie jest istotnych wiele kwestii, ale te najważniejsze to:
- szybkość ładowania się strony i płynność jej działania – może być uzależniona m.in. od „ciężkości” e-sklepu (im większa, tym więcej danych musi pobrać użytkownik, aby go otworzyć), a także od parametrów serwera hostingowego,
- poprawność działania serwisu, a więc to, czy dobrze otwiera się na różnych urządzeniach i nie generuje różnego rodzaju błędów,
- bezpieczeństwo – jest niezwykle ważne, ponieważ w sklepie klient zostawia swoje dane, więc muszą być one przekazane bez ryzyka przejścia przez osoby trzecie. Podstawa to ważny i aktualny certyfikat SSL.
To wszystko zadania „programistyczne” i techniczne, które muszą wykonać specjaliści SEO. Dobrze, aby znali się na pozycjonowaniu sklepów na Magento, ponieważ skrypt tej platformy jest specyficzny i trzeba go umiejętnie zoptymalizować.
Weryfikacja mapy strony i jej układu
Mapa strony to zapis jej układu i „schematu organizacyjnego”, a więc tego, w jaki sposób rozgałęziają się poszczególne kategorie i podkategorie. Powinna być jak najbardziej logiczna, precyzyjna i uporządkowana. Dlaczego? Ponieważ brak jasnego podziału jest problematyczny zarówno dla użytkownika, jak dla algorytmów Google. Należy pamiętać, że niedopuszczalna jest sytuacja, w której wszystkie produkty są wrzucone „do jednego worka”, co widać nie tylko w strukturze samej strony, ale i adresów URL. Prowadzi to do niewłaściwego zaindeksowania e-sklepu w Google, a co za tym idzie – uniemożliwienia skutecznego pozycjonowania.
Specjaliści SEO przyglądają się uważnie układowi produktów w sklepie, a w razie potrzeby proponują ich nowy, logiczny i bardziej zagnieżdżony poziom. Pamiętaj: im więcej artykułów sprzedajesz, tym „gęściej” należy je zagłębić. Dzięki temu odszukanie poszczególnych elementów będzie łatwiejsze dla klienta klikającego w kategorie, a wypozycjonowanie sklepu Magento – łatwiejsze.
Po dokonaniu zmian należy oczywiście wygenerować nową mapę strony oraz plik robots.txt. Na Magento można to zrobić automatycznie.
Optymalizacja meta tagów
Meta tagi to dodatkowe treści, które nie pojawiają się bezpośrednio na stronie sklepu, ale są ważną informacją dla wyszukiwarek. Najważniejsze i najlepiej widoczne to tagi title oraz description, czyli tytuł i opis strony. Są one widoczne na liście wyników Google. Dlatego warto się przyjrzeć im bliżej i zadbać o to, aby były:
- unikalne – powtarzanie tych samych meta tagów obniża ich wartość w oczach Google, co w konsekwencji osłabia pozycjonowanie sklepów na Magento,
- nasycone słowami kluczowymi – warto umieścić tam te, które dominują w danej zakładce,
- atrakcyjne marketingowo – powinny zachęcać do wejścia na stronę, więc warto w nich umieścić CTA, czyli jakieś hasło skłaniające ku temu.
Poza tymi podstawowymi meta tagami, warto również przyjrzeć się opisom ALT obrazów umieszczanych na stronach e-sklepu. Ich dodanie również może pomóc z punktu widzenia pozycjonowania. To kolejne miejsce, które możesz nasycić słowami kluczowymi powiązanymi z daną zakładką.
Pamiętaj: chociaż Magento oferuje automatyczne dodawanie meta tagów, warto je przynajmniej zweryfikować po wygenerowaniu i wyedytować w razie potrzeby. Dzięki temu unikniesz problemów, które osłabią efekty podjętych działań SEO.
Treści do sklepu na Magento – pozycjonowanie zależy od nich w dużej mierze
Teksty na stronę e-sklepu są ważne nie tylko z marketingowego punktu widzenia, chociaż trzeba przyznać, że ten aspekt również ma spore znaczenie. Jednak równie ważna jest perspektywa SEO. Treści muszą być dostosowane do zasad, jakimi kieruje się pozycjonowanie sklepów Magento. W innym wypadku możesz mieć problem z osiągnięciem wysokich wyników w SERP-ach.
Pytanie jednak: co oznaczają treści dopasowane do wymogów SEO? Liczy się kilka elementów, o które bezwzględnie należy zadbać.
Po pierwsze unikalność tekstów. I to rozumiana na dwa sposoby. Przede wszystkim, nie powielaj treści znalezionych w innych serwisach. Być może masz prawo do wykorzystania materiałów promocyjnych od producenta artykułów, które sprzedajesz. Jednak wypełnienie takimi tekstami poszczególnych podstron doprowadzi do obniżenia wartości SEO Twojego sklepu na Magento. Dlaczego? Ponieważ Google uzna treści za powtarzalne, a co za to idzie – mało potrzebne użytkownikowi. Istotne jest również, aby nie kopiować tych samych treści na wiele podstron serwisu. Być może jest tak, że sprzedajesz towary w bliźniaczo podobnych podkategoriach, więc pomyślałeś, żeby zmienić kilka słów w tekście opisującym jedną z nich i przekopiować ją do drugiej. Powstałe w ten sposób duplicate content będzie również źle odebrane przez algorytmy. Unikaj więc takich pomyłek.
Po drugie, odpowiednia ilość tekstów. Ilość też można rozpatrywać na kilka różnych sposobów. Z jednej strony chodzi o ilość znaków na poszczególnych podstronach. Z drugiej zaś – o to, ile zakładek zostanie wypełnionych treścią. Podpowiadamy: więcej znaczy lepiej. Jednak zasoby tekstowe warto rozbudowywać stopniowo – również z uwagi na budżet, jaki trzeba na to przeznaczyć. Pamiętaj, że za krótkie teksty będą się przekładały na niewiele miejsca na umieszczenie fraz kluczowych.
A gdzie i jakie treści umieścić w sklepie na Magento z myślą o pozycjonowaniu? Przydadzą się:
- treść na stronę główną oraz podstronę o sklepie – powinny zawierać najbardziej ogólne frazy związane z Twoją działalnością dystrybucyjną,
- opisy kategorii głównych, a w następnej kolejności – podkategorii i produktów. Proces przygotowywania tych tekstów warto rozłożyć w czasie, krok po kroku rozszerzając zasięgi pozycjonowania,
- artykuły na bloga sklepowego – mogą być przydatne zarówno ze względów SEO (m.in. dla pozycjonowania na długi ogon), jak również wizerunkowych. Pomogą Ci też dotrzeć do klientów na różnych etapach lejka zakupowego. Dlatego zdecydowanie warto w nie zainwestować w dalszej kolejności.
Po trzecie, jakość tekstów – z myślą o pozycjonowaniu sklepów Magento warto pamiętać, że ilość treści powinna iść w parze z ich wartością merytoryczną oraz perswazyjną. Skończyły się dawno czasy tak zwanych „precli” czy też tekstów, które były przysłowiowym „laniem wody”. Dziś nie tylko klient, ale również Google zwraca uwagę na wartość informacyjną treści. Ma to znaczenie dla ich wiarygodności.
Po czwarte, przejrzystość i układ tekstów – z myślą o SEO teksty należy pisać, dodając do nich odpowiednie nagłówki (H1, H2, H3), a także stosować wypunktowania oraz pogrubienia czy podkreślenia. Ułatwiają one czytanie treści użytkownikowi oraz są dodatkową wskazówką dla robotów Google.
Warto pomyśleć o tym, aby treści przygotował profesjonalny copywriter, w porozumieniu ze specjalistą SEO. To zagwarantuje, że spełnią one wymogi, jakie stawia pozycjonowanie sklepów na Magento.
Linkowanie ma znaczenie
Kolejnym ważnym elementem dla pozycjonowania sklepów Magento jest właściwe stosowanie linkowania. Należy sprawdzić, czy linki już stosowane w treściach są poprawne oraz rozszerzyć ich bazę. Istotne jest zarówno zadbanie o zwiększenie liczby linków wewnętrznych (ale tak, by wzajemnie się nie krzyżowały), a także zewnętrznych. Te można pozyskać m.in. na blogach, portalach społecznościowych czy też przez publikację artykułów sponsorowanych z zawartymi linkami do sklepu.
Ile trwa pozycjonowanie sklepów na Magento i czy można je przyspieszyć?
Proces pozycjonowania sklepu na Magento potrwa kilka miesięcy do uzyskania pierwszych wyraźnych efektów. Ile dokładnie? To zależy m.in. od tego, jaki był stan strony przed podjęciem działań SEO czy jak konkurencyjna jest branża, w której działasz. Znaczenie ma także budżet, jaki możesz przeznaczyć na pozycjonowanie. Najczęściej jednak można się spodziewać rezultatów po mniej więcej 3-6 miesiącach. Utrzymują się one znacznie dłużej.
Czy da się jakoś przyspieszyć pozycjonowanie? Jest to trudne, zwłaszcza jeżeli oczekujesz naprawdę dobrych efektów. Jeżeli jednak potrzebujesz znacznie szybszych przyrostów odwiedzin na stronie i wsparcia w pobudzeniu sprzedaży, możesz się pokusić o reklamowanie sklepu Magento z pomocą systemów Ads, np. oferowanego przez Google. Połączenie działań na tych dwóch polach: płatnej reklamy oraz SEO, przyniesie zadowalające efekty w krótkiej i długiej perspektywie.
Potrzebujesz pomocy przy pozycjonowaniu sklepu na Magento? Zgłoś się o pomoc do specjalistów. Verseo ma duże doświadczenie na tym polu. Zadbamy o to, abyś zaczął pozyskiwać więcej klientów, a koszt tych działań znacząco spadł. Skontaktuj się z nami i uzyskaj bezpłatną konsultację!
Bądź pierwszym który napisze komentarz.