Spis treści
- Wady i zalety reklamy prasowej
- Pojęcie i rodzaje reklamy prasowej
- Wady i zalety reklamy prasowej w czasopismach
- Zalety reklamy prasowej w czasopismach
- Wady reklamy prasowej w czasopismach
- Wady i zalety reklamy w prasie codziennej
- Zalety reklamy w prasie codziennej
- Wady reklamy prasie codziennej
- Podsumowanie
Wady i zalety reklamy prasowej
Pojęcie i rodzaje reklamy prasowej
Reklama prasowa jest to rodzaj reklamy, który wykorzystuje jako środek przekazu szeroko rozumianą prasę. Obecnie pojęcie „prasa” jest rozumiane jako prasa tradycyjna, czyli w formie papierowej, jak również jej odpowiedniki elektroniczne na przykład e-gazety. Reklama powinna trafić do określonej przez reklamodawcę grupy docelowej, dlatego przed podjęciem decyzji o zamieszczeniu reklamy w prasie trzeba określić w jakiego rodzaju prasie zostanie ona zamieszczona. Prasa może mieć charakter ogólny lub specjalistyczny, może mieć zasięg lokalny lub ogólnokrajowy i ma określony nakład (im większy nakład tym większa szansa na dotarcie do odbiorcy docelowego). Reklama prasowa może mieć formę drobnych ogłoszeń tekstowych, drobnych ogłoszeń ze zdjęciami lub ilustracjami oraz reklamy modułowej (najczęściej występujący rodzaj reklamy). A zatem, przekonajmy się jakie wady i zalety reklamy prasowej możemy znaleźć.
Wady i zalety reklamy prasowej w czasopismach
Czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku (tygodniki, dwutygodniki miesięczniki). Mają różnorodną tematykę, zróżnicowany zasięg geograficzny, więc trafiają do różnych grup czytelników.
Zalety reklamy prasowej w czasopismach
- Posiadają dobry jakościowo papier oraz wysoką jakoś druku;
- Mniejsza konkurencja ze względu na mniejszą ilość zamieszanych reklam, co wpływa na większą widoczność naszej reklamy;
- Stali oraz świadomi czytelnicy, którzy czytają przekazywane treści z dużym zainteresowaniem, zaangażowaniem i uwagą;
- Dostępność w długim okresie w kioskach i innych punktach sprzedażowych;
- Jeden egzemplarz czasopisma dociera do większej ilości osób, ponieważ czasopisma często są udostępniane w poczekalniach, w salonach fryzjerskich, kosmetycznych, czy w poczekalniach gabinetów lekarskich. Czasopisma są także zakupywane przez firmy dla szerszego grona pracowników, a egzemplarz czasopisma zakupiony prywatnie jest także udostępniany do czytania bliskim osobom z otoczenia;
- Często są zbierane i przechowywane przez nabywców jako wartościowe źródło informacji, do którego będzie można powrócić;
- Dużo możliwości na promocję określonej usługi lub produktu ze względu na stosunkowo swobodny wybór miejsca reklamy w czasopiśmie jak również postaci reklamy;
- Wybór konkretnego wydania (reklama może zostać przykładowo opublikowana w wiodącym wydaniu lub w dodatku do czasopisma);
- Możliwość skonkretyzowania miejsca przekazu reklamowego tj. wybór odpowiedniej rubryki oraz podrubryki (na przykład firma, która świadczy usługi przeprowadzki może zamieścić reklamę usług w rubryce transport, w podrubryce przeprowadzki);
- Dowolność w kreowaniu treści reklamy oraz jej formatu;
- Swobodny wybór czasu emisji reklamy, z możliwością dużego wyprzedzenia, z wyborem interesującej nas częstotliwości oraz reemisją reklamy w kolejnych terminach;
- możliwość dotarcia z reklamą do określonej wcześniej grupy docelowej co znacznie zwiększy skuteczność reklamy;
- możliwość wykorzystania:
- reklamy zapachowej (przykładowo w postaci pasków zapachowych);
- próbek produktów (szczególnie często są wykorzystywane do promocji produktów kosmetycznych takich jak kremy, szampony, podkłady; mogą być też dołączone przykładowo próbki produktów kulinarnych w postaci przypraw);
- książeczek, zakładek do książek, naklejek, wrzutek, wejściówek, bonów promocyjnych, dzięki którym można pokusić się o względną analitykę skuteczności reklamy prasowej.
Wady reklamy prasowej w czasopismach
- Czasopisma z założenia nie są wydawane częściej niż raz w tygodniu, więc automatycznie częstotliwość reklamy będzie niska;
- Wydrukowany nakład nie zawsze trafi w całości do docelowego odbiorcy z uwagi na zwroty;
- Reklama w jednym czasopiśmie może być niewystarczająca i może istnieć konieczność reklamy w kilku czasopismach co zwiększy koszty. W zasadzie przyjmuje się, że kampania w prasie powinna być stosowana w jednym dłuższym czasie w wielu tytułach na raz, by odnieść pożądany efekt wizerunkowy – wyalienowane działania przeważnie są skazane na porażkę;
- Materiały do reklamy trzeba składać ze sporym wyprzedzeniem, więc wymaga długofalowego określenia przez reklamodawcę strategii reklamowej;
- Reklama w prasie przekłada się głównie na wizerunek, a nie na sprzedaż, dlatego zazwyczaj eksploatowana jest przez większe marki, ponieważ w przypadku mniejszych podmiotów jej wykorzystanie może być nieuzasadnione biznesowo, a środki zainwestowane w kanały, które generują wyższą sprzedaż bezpośrednio;
- Może istnieć konieczność skorzystania z usług wykwalifikowanego projektanta co wiąże się z dodatkowymi kosztami, ponieważ zdarza się, że wydawcy mają określone wymogi wobec projektu graficznego.
Wady i zalety reklamy w prasie codziennej
Zalety reklamy w prasie codziennej
- Podstawową zaletą reklamy w prasie codziennej jest duża częstotliwość reklamy, ponieważ gazeta jest emitowana 5 lub 6 razy w tygodniu;
- Niskie koszty emisji reklamy;
- Możliwość przekazania dużej ilości informacji w reklamie;
- Możliwość dotarcia do lokalnego klienta poprzez umieszczenie reklamy w tytule regionalnym;
- Nie ma konieczności przekazywania reklamy z dużym wyprzedzeniem co zapewnia dużą aktualność reklamy np. o promocjach obwiązujących na dany dzień lub tydzień.
Wady reklamy prasie codziennej
- Niska jakość papieru oraz druku;
- Duża konkurencja, ze względu na ilość zamieszanych reklamach co wpływa na mniejszą widoczność;
- Stosunkowo krótki czas działania reklamy.
- Tytuły prasy codziennej cieszą się mniejszym prestiżem.
Podsumowanie
Wady i zalety reklamy prasowej trzeba rozpatrywać w porównaniu do innych form reklamy, które są prowadzone w innych mediach takich jak telewizja, radio i Internet. Reklama prasowa, choć ma bogatą historię traci każdego roku swój udział w rynku za rzecz Internetu gdzie przeważnie konsumujemy treści w interesujących nas tematach – i to przeważnie za darmo lub w tańszym systemie abonamentowym. Sprzedaż prasy maleje, więc automatycznie zmniejszają się wpływy z reklamy prasowej. Jednak o reklamie w prasie warto nie zapominać, ponieważ wiele osób nadal ma swoje ulubione pozycje prasowe i tej grupy odbiorców nie należy lekceważyć. Poza tym reklama prasowa przez możliwość dołożenia próbki czy innego gadżetu oddziałuje na potencjalnego odbiorcę reklamy, nie tylko obrazem, ale także na inne zmysły co jest dużą przewagą nad inną formą reklamy. Reklama w prasie nie jest odbierana negatywnie, a badania wykazują, że jest najmniej krytycznie przyjmowaną reklamą ze wszystkich dostępnych na rynku. Przychylnie jest przyjmowana przez odbiorców reklama kontekstowa w prasie, polegająca na powiązaniu reklamy produktu z artykułem na podobny temat. Istotną jednak wadą każdej reklamy w prasie jest praktyczny brak analityki jej dotarcia, nie wspominając już nawet o realnych decyzjach zakupowych czy percepcji danej marki w świadomości klientów. Jest to główny czynnik wyróżniający na plus reklamy w środowisku internetowym, jak np. Google AdWords.
Reklama w prasie to nie tylko tradycyjna prasa papierowa, ale także reklama w e-gazetach (ma dynamiczny charakter w postaci animacji, filmów itp.). Reklamę prasową często wykorzystuje się w kampaniach kompleksowych, która jest reklamą uzupełniającą do reklamy w telewizji, radio lub w Internecie.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.