Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

Chińska wyszukiwarka Baidu – co to jest?

Chińska wyszukiwarka Baidu

Hegemonia Google na rynku wyszukiwarek internetowych wydaje się niezagrożona. Połączenie silnika wyszukiwania z potężną siecią reklamową i wieloma innymi usługami zapewniło koncernowi z Mountain View stabilną pozycję lidera do tego stopnia, że trudno dziś wyobrazić sobie marketing internetowy bez Google’a.

Oczywiście Google pomimo swojej dominującej pozycji nie jest jedynym zawodnikiem na cyfrowym ringu. Więcej o produktach takich jak Bing od Microsoftu, stawiającym na anonimowość DuckDuckGo czy rosyjskim Yandeksie możesz przeczytać w osobnym artykule na naszym blogu: wyszukiwarki inne niż Google. Największa wyszukiwarka na świecie ma jednak jeszcze jednego rywala i to bardzo silnego, chociaż nakierowanego na inny region geograficzno-kulturowy. Jest nim chińska wyszukiwarka Baidu.

Baidu – chińskie Google, czyli gigant z Kraju Kwitnącej Technologii

Założone na przełomie wieków (dokładnie 1 stycznia 2000) Baidu w 2021 roku w globalnym ujęciu znajdowało się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych stron w sieci. Według różnych szacunków chińska wyszukiwarka internetowa obsługuje około 3,3 miliarda zapytań dziennie – to niewiele mniej od Google z wynikiem około 3,5 miliarda.

New call-to-action
New call-to-action

Pomimo światowej skali współczesnego internetu jest to jednak w Europie i obu Amerykach usługa w zasadzie nieznana. Nie ma w tym przypadku – produkty Baidu są dostępne niemal wyłącznie w języku chińskim i w zdecydowanej większości przypadków nie ma możliwości korzystania z nich choćby po angielsku. Można oczywiście używać protezy w postaci wtyczki Google Translate do przeglądarek internetowych, jednak nie będzie to tak efektywne, jak natywna wersja językowa.

Popularność Baidu w Chinach (~72% udziału w chińskim rynku) wynika nie tylko z dobrego osadzenia w lokalnych realiach, ale również z polityki. Wiele serwisów Google zostało w Chinach zablokowanych w związku z panującą tam reglamentacją informacji i regulacjami znanymi jako “Great Firewall of China”. Serwis informacyjny Baidu dobrze “dogaduje się” z rządem Chińskiej Republiki Ludowej, Google tymczasem zostało zmarginalizowane do około 2% rynkowego udziału. Efektem bliskiej współpracy z Pekinem jest, chociażby indyjski ban dla Baidu – usługi firmy są w Indiach niedostępne od sierpnia 2020 roku w związku z konfliktem sąsiadujących ze sobą państw.

Trendy e-commerce – przykłady z Chin – przeczytaj artykuł

New call-to-action
New call-to-action

Pomimo zamierzonej odrębności od zachodnich serwisów, operujący w języku chińskim Baidu to z całą pewnością koncern, którego działając w branży internetowego marketingu, nie można lekceważyć. Spółka zrzesza prawie 50 000 pracowników skupionych wokół blisko 50 usług – wiele produktów to niemal dokładne odpowiedniki googlowskich systemów. Spółka jest notowana na amerykańskiej giełdzie Nasdaq i jako pierwsza chińska firma trafiła na Nasdaq-100, czyli listę największych spółek niezwiązanych z branżą finansową.

Baidu - wartość akcji na przestrzeni lat

Wybrane usługi Baidu vs Google

Oprócz wyszukiwarki internetowej Baidu oferuje kilkadziesiąt innych serwisów. Wśród nich wymienić warto zwłaszcza:

  • Baidu Maps – ekwiwalent Google Maps, ograniczony do rejonu Chin i dostosowany pod kątem Baidu;
  • Baidu Tuiguang (czasami nazywany Baidu Ads) – system reklamowy;
  • Baidu Tongji – moduł analityczny dla stron internetowych w języku chińskim o podobnej funkcjonalności do Google Analytics – dla właścicieli stron Baidu udostępnia również pakiet narzędzi Baidu Webmaster Tools;
  • Baidu Wangpan – przestrzeń dyskowa w chmurze o pojemności 2 TB;
  • Baidu Baike – internetowa encyklopedia (oczywiście w języku chińskim);
  • Baidu Translate – usługa tłumaczeniowa w czasie rzeczywistym, oferująca około 200 języków;
  • Baidu Anti-Virus i Baidu Safety Center – usługa antywirusowa;
  • Baidu Browser – przeglądarka internetowa oparta na silniku Chromium – tym samym, co Chrome i Microsoft Edge;
  • Baidu Statistics Search – zestawienia danych statystycznych udostępnianych przez chiński rząd;
  • Baidu News – swego rodzaju serwis informacyjny, agregator wiadomości z podziałem na kategorie.

Dynamiczny rozwój oferowanych usług

Baidu ogromną część inwestycji przeznacza na prace związane z rozwojem machine learningu i sztucznej inteligencji. To również efekt większej strategii – jak wynika z raportu Deloitte, od 2015 do 2020 światowy sektor AI rósł w tempie 22,6% rocznie, tymczasem w Chinach wartość ta wynosiła ponad 44%. Z całą pewnością w najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju Baidu jako ogromnej platformy technologiczno-marketingowej.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Ciekawostka

Baidu nie ma ustawionego meta description w Google:

Indeksowanie Baidu w Google

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany