Spis treści
Czytasz teraz:
Wady i zalety reklamy telewizyjnej
Zamknij
Czym jest reklama telewizyjna? Definicja.
Telewizja to jeden ze środków masowego przekazu. Każdego dnia poszczególne stacje telewizyjne oglądane są przez miliony osób. Filmy reklamowe są z ludźmi od dawna i towarzyszą im między poszczególnymi filmami lub serwisami informacyjnymi. Nie sposób ich nie zauważyć. Przeciętny czas reklamy trwa zazwyczaj 30 sekund. Do szeroko pojętych nośników reklamy telewizyjnej zaliczyć można spoty reklamowe, telesprzedaż oraz tak zwane plansze reklamowe. Jakie są wady reklamy telewizyjnej, zalety i kiedy się na nią zdecydować?
Poniżej odpowiedzi. Nim je poznasz, możesz też rzucić kątem lewego oka na cieszący się ogromną popularnością Kalendarz Marketingowy 2023. Dzięki niemu z łatwością stworzysz strategię content marketingową, zaplanujesz posty na Social Media, a w efekcie zwiększysz sprzedaż. Z tym narzędziem to proste!
Obecnie właściwie wszystko przesiąknięte jest reklamami telewizyjnymi. Większość definicji reklamy mówi o tym, iż jest to bezosobowa, odpłatna reklama adresowana do odbiorcy, prezentująca ofertę nadawcy. W reklamie określone są więc wszelkie informacje, które popierają sprzedaż oferowaną przez nadawcę. Dzięki reklamie tv każda marka może budować swój wizerunek i osiągać większe zyski.
Czy wiesz, że…
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowychAdministratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Jak podaje Nielsen Media Research, w pierwszym kwartale 2022 roku statystyczny Polak spędzał przed ekranem telewizora 4 godziny i 21 minut dziennie. Przyznasz, że to całkiem sporo czasu na dotarcie do niego z dobrze skonstruowanym przekazem reklamowym?
Reklama telewizyjna to jedna z najpopularniejszych form marketingu dużych marek, jednak warto pamiętać, że jest to również najdroższa opcja wychodzenia do klienta, jaką możemy sobie wyobrazić. Przedsiębiorstwa decydują się na reklamy telewizyjne, gdyż dzięki nim mogą konkurować z innymi producentami. W niektórych przypadkach reklama jest wręcz sztuką, gdyż pracuje nad nią sztab specjalistów i wizjonerów, którzy dbają o chwytliwość oraz jej spójność z danym produktem czy usługą.
Oto wady i zalety reklamy telewizyjnej:
Reklama telewizyjna – wady i zalety
Zalety reklam telewizyjnych
Jedną z najważniejszych zalet w reklamie telewizyjnej jest kształtowanie postaw społecznych i trendów. Reklamy telewizyjne mają na nie bardzo duży wpływ. Kolejną zaletą reklamy telewizyjnej jest również jej szeroki zasięg, który oplata cały kraj, a nawet świat. Większość społeczeństwa ma w posiadaniu odbiornik telewizyjny, który stanowi integralną część wyposażenia wielu domów na świecie. Reklama telewizyjna teoretycznie oferuje niski koszt dotarcia do jednego odbiorcy, aczkolwiek jej skala sprawia, że nadal jest to najdroższy nośnik treści reklamowych. Reklamy telewizyjne są również dużo ciekawsze, niż na przykład reklamy radiowe czy prasowe, gdyż łączą obraz i dźwięk – im więcej bodźców, tym zazwyczaj lepiej dla odbiorcy. W reklamach występuje również ruch, który przyciąga oko potencjalnych klientów. Reklamy przedstawiane w telewizji zbudzają również emocje (niekoniecznie pozytywne) i sprawiają, że produkt dużo dłużej pozostaje w świadomości widza. W skrócie zalety reklamy telewizyjnej to:
- kształtowanie postaw społecznych i trendów,
- duży zasięg,
- niewielki koszt przypadający na jednego widza,
- pozostawanie w świadomości odbiorcy danego produktu na dłużej,
- większa skuteczność poprzez zastosowanie dźwięku, obrazu i ruchu,
- ogólnokrajowy lub nawet globalny zasięg.
Wady reklamy telewizyjnej
Niestety reklama telewizyjna nie ma tylko zalet. Wad tego środka przekazu jest zaskakująco dużo. Pierwszą i najważniejszą wadą są koszty, jakie nadawca musi ponieść, aby w ogóle dana reklama powstała. Zespół grafików, dźwiękowców, filmowców i innych twórców reklamy to jedynie kropla w morzu. Dochodzą do tego koszty wykupienia emisji. To bardzo duże kwoty, na które wiele przedsiębiorstw nie może sobie pozwolić. Wyprodukowanie klipu reklamowego to nawet kilkaset tysięcy złotych, a drugie tyle – w zależności od częstotliwości – może kosztować emisja. Co więcej, do reklamy telewizyjnej często angażuje się celebrytów, którzy zwiększają jej perswazyjny charakter, a czasem zwiększają jej wiarygodność. Przykłady reklamy telewizyjnej z wykorzystaniem wizerunku gwiazdy? Nie trzeba daleko szukać! 🙂
Kolejnym minusem jest rosnąca świadomość widzów, a zatem potencjalnych klientów. Zauważają oni, że są wręcz bombardowani ilością reklam w telewizji, które często są przerysowane i nie mają pokrycia z rzeczywistością. Nie zawsze również reklamy wzbudzają pozytywne emocje u odbiorców. Niektórzy twórcy nastawiają się na zaszokowanie i rozgoryczenie publiczności, jednak skuteczność takiej kontrowersyjnej reklamy uzależniona jest od przekonań oraz wieku klientów.
Kolejną wadą jest krótki czas emisji reklamy. 30 sekund bardzo często nie wystarczy, aby w pełni okazać zalety danego produktu i wyjaśnić, dlatego warto wybrać właśnie jego. W wielu przypadkach częstotliwość emisji reklamy jest tak irytująca, że odbiorca momentalnie ją przełącza. Poza tym obecnie, mimo hipotetycznie sporej oglądalności, telewizja stała się „medium tła”. Oznacza to, że telewizor często po prostu jest włączony, kiedy przebywamy w innych pomieszczeniach, czy prowadzimy rozmowy na kanapie. Jesteśmy przyzwyczajeni do jego szumu, ale nie zwracamy specjalnie uwagi na to, co się dzieje na ekranie.
Ponadto trudno zmierzyć konkretnie efekty i rzeczywisty zasięg naszej reklamy. Przy tak dużym wydatku jest to niejednokrotnie argument za tym, by budżet reklamowy przeznaczony na emisje telewizyjne przesuwać na inne kanały – np. Youtube, który oferuje świetną analitykę i oferuje jeszcze lepszy stosunek ceny do wyświetlenia.
W skrócie wady reklamy telewizyjnej to:
- wysokie koszty stworzenia reklamy i jej emisji w telewizji,
- zwiększająca się świadomość konsumentów,
- krótki czas reklamy, który uniemożliwia ukazanie wszystkich zalet produktu,
- wywoływanie oporu widzów, którzy czują się zmuszani do oglądania,
- wzbudzanie negatywnych emisji reklamami kontrowersyjnymi,
- ignorowanie reklam w telewizji, które powtarzane są z dużą częstotliwością,
- Telewizja jako medium tła – towarzyszy potencjalnemu klientowi, ale ciężko przyciągnąć jego uwagę i skłonić do dokonania zakupu.
- Alternatywne kanały również oparte na video, oferujące szeroki odbiór, lepszą analitykę i lepszy stosunek kosztów wydawanych na reklamę do wyników.
Tak więc powyżej przedstawione zostały wady i zalety reklamy telewizyjnej.
Jaka powinna być skuteczna reklama telewizyjna?
Wady i zalety reklamy telewizyjnej to jedno, a jej skuteczność to druga kwestia. Marketingowcy coraz częściej tworzą reklamy niedostosowane do wieku i wykształcenia odbiorców. Niektóre reklamy dedykowane są tylko osobom w wieku młodzieńczym, a w innym przypadku dla osób w wieku starszym. Niezwykle trudne jest wytworzenie reklamy, która odpowiadały swoją strukturą wszystkim. Warto więc przede wszystkim wziąć pod uwagę przedział wiekowy, do jakiego dedykowany jest dany produkt, a następnie utworzyć reklamy w taki sposób, aby nie kłóciła się z poglądami politycznymi i postawami widzów. Reklama powinna być więc apolityczna i subtelna, czyli taka, która jedynie przedstawia zalety produktu, a nie namawia do zakupu utworzonymi sloganami. Czas i miejsce emisji również są kluczowe ze względu na grupę dotarcia.
Pamiętaj!
Dobra reklama telewizyjna powinna przede wszystkim przyciągać uwagę, wyróżniać się, wywoływać emocje, a przez to zapadać w pamięć i skłaniać do zakupu. By było to możliwe, należy zadbać nie tylko o kwestie wizualne i komunikacyjne (dopasowane do naszej grupy docelowej), ale także źródło przekazu.
Możesz zdecydować się na emisję spotu w telewizji, która cieszy się najlepszą oglądalnością (za co trzeba stosownie więcej zapłacić) lub skoncentrować się na kanałach tematycznych, dopasowanych do zainteresowań Twoich odbiorców.
Reklama telewizyjna – gdzie zobaczy ją najwięcej widzów i potencjalnych klientów?
Jak podaje portal Press, powołując się na wyniki Nielsen Media, w okresie od 1 września do 19 października 2022 roku w godzinach najwyższej oglądalności (czyli między 18 a 23 – tak zwany prime time) najchętniej włączaliśmy stację TVN. Wybierało ją 9,55 proc. telewizyjnej widowni.
Który jeszcze kanał znalazł się na podium?
- Miejsce drugie – TVP 1 – 9,21 proc.
- Miejsce trzecie – TVP 2 – 8,64 proc.
Tuż za zwycięską 3 (auć!) znalazł się Polsat z 7,27 proc. udziału w rynku.
Kiedy reklama przynosi klientów i największe zyski?
Eksperci twierdzą, że reklamy telewizyjne przynoszą największe zyski, kiedy emitowane są z dużą częstotliwością przez pewien okres oraz z nieco mniejszą częstotliwością po upłynięciu danego czasu. Z reguły jednak częstotliwość jest kluczem do powodzenia w tym obszarze, ale sprawia, że cała kampania może kosztować kilka milionów złotych. To bariera nie do przeskoczenia dla większości przedsiębiorstw na rynku.
Dowiedz się więcej o wadach i zaletach reklamy internetowej. Warto także skorzystać z mocy reklamy w wyszukiwarce internetowej. Reklama PCC i pozycjonowanie (sklepów internetowych oraz stron usługowych) to nasza specjalność. Możesz śmiało kierować do nas swoje pytania – pomożemy Ci poznać je od przysłowiowej podszewki.
Witold
17 wrz 2018, 11:58
Ja współpracowałem z Agencją Reklamową Telewizji TVT z Górnego Śląska i mogę polecić. Wykonali i emitowali dla mnie spoty reklamujące moje usługi, co przyniosło duży odzew od klientów. Warto się zdecydować na taką formę reklamy, bo jest ona bardzo atrakcyjna dla klientów.
Maciej Popiołek
17 wrz 2018, 12:42
Mogło być i tak – najlepiej jednak porównywać wydatki poniesione na różne kanały w podobnych obszarach czasowych – wtedy możemy na 100% uznać, który kanał jest tym optymalnym dla naszego biznesu w danym czasie.