Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Wyszukiwarki inne niż Google

wyszukiwarki inne niż google

Google to bez dwóch zdań lider rynku wyszukiwarek internetowych. Zarówno silnik indeksujący, jak i cała gigantyczna sieć powiązanych ze sobą usług firmy z kalifornijskiego Mountain View niemal zmonopolizowały rynek marketingu internetowego. Pozycjonowanie firmowej strony w Google czy korzystanie z systemu reklamowego Google Ads, a także – w dalszej kolejności – Google Display Network i Display & Video 360 to dziś w dużej mierze konieczność na określonych etapach rozwoju danego biznesu.

Wielu marketerów i pozycjonerów zapomina jednak, że sieć Google, choć zdecydowanie najpopularniejsza, nie obsługuje stu procent internetowego ruchu związanego z wyszukiwaniem. Obecność i dobra prezentacja firmowej strony w konkurencyjnych wyszukiwarkach również jest istotna – pozwoli na przyciągnięcie ruchu i potencjalnych klientów ze źródeł, które bywają lekceważone przez konkurencję.

Microsoft Bing

Druga pod względem popularności wyszukiwarka internetowa na świecie. Bing powstał w 2009 roku jako rozwinięcie poprzednich usług Microsoftu, takich jak Live Search, a jeszcze wcześniej MSN Search – można powiedzieć, że koncern z Redmond dokonał zwyczajnego rebrandingu. Nazwa wyszukiwarki czasem ironicznie określana jest jako skrót od Bing Is Not Google, co podobno funkcjonuje w samym Microsofcie jako wewnętrzny firmowy żart.

Należy pamiętać, że wyszukiwarka jest wbudowana w system Windows – najpopularniejszy desktopowy system operacyjny na świecie. Bing dzięki umowie między przedsiębiorstwami w dużej mierze zasila także wyszukiwarkę Yahoo – ten dawny hit internetu (choć głównie w USA) według serwisu StatCounter ma dziś około 1,5% udziału w rynku. 

Co naturalne z uwagi na wspólnego producenta, Bing wspomaga wyszukiwanie za pomocą wirtualnego asystenta Microsoft Cortana. Mniej oczywiste jest jednak to, że to właśnie z Binga korzysta system Amazon Alexa – w związku z oficjalnym startem polskiej wersji Amazona można spodziewać się, że będzie to miało coraz większe znaczenie, a Alexa zostanie codziennym towarzyszem wielu użytkowników nad Wisłą.

Bing to wyszukiwarka, która jest częścią dużego pakietu usług. Dla marketingu i e-commerce otrzymujemy całą infrastrukturę Microsoft Advertising, która działa na podobnej zasadzie, co Google Ads – to miliony klientów i ogromny potencjał sprzedażowy. Nawet jednak w swojej podstawowej formie warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie w wyszukiwarce Bing – to usługa zrzeszająca miliony użytkowników na całym świecie.

Bing jest ustawiony jako domyślny silnik wyszukiwania w przeglądarce Microsoft Edge oraz może być wybrany jako główna wyszukiwarka w Firefoksie, Edge, Google Chrome oraz Safari.

Przydatne narzędzia dla marketera:

Yandex

Yandex w różnej formie istniał już od 1990 roku, jednak jako yandex.ru został oficjalnie zaprezentowany w 1997 roku – formalnie powstał więc o kilka miesięcy wcześniej niż Google. Według jednej z teorii nazwa jest autoironiczna i pochodzi od zestawienia Yet Another Indexer (kolejne narzędzie indeksujące). 

Jako wyszukiwarka skierowana na rynek rosyjskojęzyczny osiągnęła niemały sukces, obsługując aktualnie ponad 50% ruchu powiązanego z wyszukiwaniem w Sieci na terenie Federacji Rosyjskiej. Co naturalne, ze wszystkich wyszukiwarek to Yandex najlepiej radzi sobie z przetwarzaniem cyrylicy. Podobnie jak Google czy Microsoft, Yandex poza wyszukiwarką oferuje szereg innych opcji i funkcjonalności – od przeglądarki internetowej, przez system nawigacji oparty o GPS, powierzchnię dyskową w chmurze, po rozbudowaną sieć reklam displayowych.

Wersja na rynek rosyjski znajduje się pod adresem yandex.ru, natomiast wersję zachodnią można znaleźć na yandex.com.

Jeżeli Twoi klienci znajdują się – upraszczając – za wschodnią granicą (z wyłączeniem Ukrainy – z uwagi na sytuację polityczną dostęp do Yandeksa został oficjalnie zablokowany), to nie możesz pozwolić sobie na lekceważenie wyszukiwarki, z której korzysta kilkadziesiąt milionów internautów. Yandex obsługuje także sieć Yandex.Direct, czyli system wyświetlający reklamy między innymi w sieci wyszukiwania – podobnie jak Google i Bing.

Yandex może być ustawiony jako domyślny silnik wyszukiwania w przeglądarce Microsoft Edge oraz (po dodaniu do listy) w Google Chrome.

Przydatne narzędzia dla marketera:

DuckDuckGo

DuckDuckGo to wyszukiwarka, która powstała w 2008 roku. Jej oryginalna nazwa pochodzi od popularnej dziecięcej gry. Wyszukiwarka dostępna jest także pod łatwiejszymi do wpisania adresami duck.com oraz ddg.gg. DuckDuckGo zdobywa udziały w rynku powoli, jednak notuje stałe wzrosty – w 2021 roku codziennie wpisywanych jest do niej blisko 100 milionów zapytań. 

DuckDuckGo wykorzystuje zupełnie inny model niż Google czy Bing. DDG nie zbiera danych o użytkowniku i nie profiluje wyników wyszukiwania – każdemu wyświetla takie same rezultaty, niezależnie od wcześniejszych działań danej osoby w sieci. Stawianie na prywatność to główny powód, dla którego projekt systematycznie zwiększa swoją popularność – część internautów nie czuje się komfortowo z faktem, że różne strony, wyszukiwarki i aplikacje gromadzą wiele danych, nawet jeśli są one zanonimizowane i nie pozwalają na identyfikację konkretnego użytkownika.

Wyłączenie profilowania ma zarówno zalety, jak i wady. Użytkownik jest w ten sposób odcięty od zawartości (albo przynajmniej nie otrzymuje jej od razu), która statystycznie prawdopodobnie najbardziej trafi w to, czego szukał. Profilowanie w kontekście wyszukiwania produktów czy informacji ma sens zakupowy i wyraźnie ułatwia szybkie znalezienie danych.

DuckDuckGo korzysta głównie ze swoich rozwiązań, takich jak crawler DuckDuckBot, ale także z wielu zewnętrznych źródeł – w tym Binga. Oznacza to, że optymalizując stronę tak, by jak najlepiej spełniała wymagania wyszukiwarki Microsoftu, pomagasz również w pozycjonowaniu witryny w DDG. Z podstawową pomocą przychodzi wspomniane narzędzie Bing Webmaster Tools – za jego pomocą sprawdzisz między innymi błędy i zobaczysz przydatne wskazówki.

Jeżeli prowadzisz lokalny biznes, zadbaj o obecność w mapach Apple Maps – DDG wykorzystuje do tego bazę AM, dzięki czemu Twój biznes będzie wyświetlany użytkownikom obydwu wyszukiwarek.

W Google Chrome, Firefoksie oraz Safari DuckDuckGo jest jedną z domyślnych opcji wyszukiwania – wystarczy w ustawieniach wybrać ją jako główną wyszukiwarkę.

Amazon

Co ciekawe, jeśli chodzi o samo wyszukiwanie produktów, Google od kilku lat przegrywa z innym wielkim graczem – Amazonem. Gigant e-commerce według raportów Jumpshot już w drugim kwartale 2018 roku osiągnął 54% ruchu związanego z zakupami internetowymi. Z tego powodu już od dłuższego czasu przeglądarka Firefox umożliwia korzystanie z Amazon Search jako domyślnego silnika wyszukiwania. Nie ma to większego znaczenia dla sektora usług czy serwisów contentowych, ale jeśli chodzi o typową sprzedaż produktów w Sieci, obecność na platformie Amazona ma ogromną wartość dla producentów i sklepów. Oczywiście to wyniki globalne – w Polsce Amazon z uwagi na niedawny debiut nie ma jeszcze tak mocnej pozycji, jednak można oczekiwać, że ta największa na świecie platforma sprzedażowa będzie sukcesywnie zwiększać udział także wśród polskich internautów.

YouTube

W wielu przypadkach ważnym źródłem ruchu jest również YouTube. W Polsce to druga – po Google – platforma, z której klienci korzystają do wyszukiwania informacji. Choć nie jest to stricte portal sprzedażowy, jako największy serwis z materiałami wideo na świecie YouTube stanowi wspaniałe narzędzie do zwiększania świadomości marki. Miliony klientów szukają tam recenzji, oglądają unboxingi, dyskutują o jakości produktów czy obsługi klienta. Warto więc co najmniej monitorować szum wokół marki na YouTube, a najlepiej ukierunkować swoje działania contentowe na stałą obecność na platformie i właściwą ekspozycję brandu.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

archetypy marek
Archetypy marek w strategii komunikacji
Magdalena Walczak

Ustalenie strategii komunikacji marki to bardzo ważny etap budowania wizerunku. Musi być ona dopasowana do potrzeb grupy odbiorczej, ale też […]

książki o marketingu
Książki o marketingu – 16 przykładów
Magdalena Walczak

Kiedy zaczynamy prowadzić działania marketingowe, często poruszamy się nieco po omacku. Testujemy różne opcje, publikujemy posty i płacimy za reklamę, […]

powiadomienia push
Powiadomienia PUSH alternatywą dla newsletterów?
Dominika Słomka

Komunikaty marketingowe mają jeden podstawowy cel: zwrócić uwagę odbiorcy i zachęcić do podjęcia określonych działań. Mogą przybierać wiele form. Pytanie […]

Aplikacje zakupowe – statystyki przekonują!
Maciej Popiołek

Kogo my tu mamy – czyli aplikacje zakupowe a użytkownicy. Już 91% użytkowników smartfonów używa aplikacji mobilnych. Oznacza to, że […]

Marki a urządzenia mobilne – doświadczenie neutralne to doświadczenie negatywne!
Redakcja

Marki a urządzenia mobilne – „neutralne” doświadczenie użytkownika to najczęściej negatywne doświadczenie. Nikogo nie zdziwi, że dzisiejsi użytkownicy mają coraz […]

pozycjonowanie w google maps
Pozycjonowanie w Google Maps
Barbara Oleszek

Działasz lokalnie? Nie zapomnij zadbać o swoją pozycję na Google Maps! Stwórz wizytówkę i daj się poznać potencjalnym klientom! Przy […]