Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Trendy ecommerce – przykłady z Chin

trendy ecommerce

Chiny to najszybciej rozwijający się rynek e-commerce na świecie i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. E-commerce w Chinach jest stale udoskonalany zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców. Giganci internetowi, wykorzystując najnowsze technologie, stworzyli najlepsze platformy e-commerce w Chinach. Dzięki ich staraniom platformy sprzedażowe, czyli marketplace’y są stale rozwijane o nowe funkcjonalności i innowacyjne modele biznesowe. Wszystko to, aby uprościć proces kupna i sprzedaży, zwiększając zyski dla firm i umilając zakupy konsumentom. Dlatego też Chiny to świetny materiał, by prześledzić trendy ecommerce!

  • Liderzy branży ecommerce w Chinach to Taobao, WeChat oraz JD.com.
  • Trendy ecommerce to obecnie głównie współprace z influencerami, zakupy live oraz wybór produktów po skanach lub zdjęciach.
  • Na niezwykłej popularności zyskują również portfele cyfrowe i zakupy grupowe.

Liderzy ecommerce w Chinach i ich kluczowe narzędzia

W ciągu ostatnich lat wiele rozwiązań w świecie e-commerce zostało udoskonalonych, aby dostosować się do wymagających i zmieniających się potrzeb konsumentów. Chiński handel online opiera się głównie na marketplace’ach i zakupach przez social media, a liderami e-commerce są grupa Alibaba, JD.com oraz WeChat. Przyjrzyjmy się jednym z najpopularniejszych chińskich stron e-commerce i poznajmy rozwiązania, jakie proponują.

Liderzy branży e-commerce w Chinach:

  • Taobao
  • WeChat
  • JD.com

Grupa Alibaba i Taobao

Na chińskim rynku e-commerce dominuje grupa Alibaba. W jej skład wchodzą dwie najbardziej znane platformy – Alibaba.com oraz Aliexpress. Ich popularność wynika stąd, że prowadzą sprzedaż zagraniczną. Alibaba działa w modelu B2B, a Aliexpress B2C. 

Pozostałe serwisy wchodzących w skład grupy to platformy skierowane do chińskich użytkowników. Jedną z nich jest Taobao.com – największy chiński sklep internetowy, działający na zasadzie C2C. Platforma ta, która umożliwia małym firmom i przedsiębiorcom wystawianie oraz sprzedawanie szerokiego wachlarzu produktów, od zabawek i ubrań po elektronikę i samochody. Witryna uruchomiona w 2003 roku działa na podobnych zasadach, co amerykański eBay, czy polskie Allegro. Towary mogą być sprzedawane po ustalonej lub wynegocjowanej cenie lub na aukcji. 

Na platformie Taobao istnieje kilka narzędzi zaprojektowanych, aby pomóc markom dotrzeć do większej liczby konsumentów i wspomóc działania marketingowe. Wszystkie te narzędzia mają różne funkcje, ale jeden cel – ułatwienie procesu sprzedażowego:

Image search – wyszukiwanie obrazem: Opcja dostępna na Taobao umożliwia szybkie wyszukiwanie produktu na podstawie jego zdjęcia. Wystarczy wgrać zdjęcie, a portal wyszuka nam podobne graficznie artykuły. 

Weitao – integracja z social mediami: Platforma społecznościowa wbudowana w Taobao, która służy lepszej komunikacji między sprzedawcami i konsumentami. Marki oraz influencerzy wykorzystują Weitao do publikowania treści, angażowania konsumentów, a w konsekwencji do pozyskania klientów i zwiększenia sprzedaży. Natomiast konsumenci korzystają z Weitao, aby być na bieżąco z nowinkami, zapoznawać się recenzjami produktów i nawiązywać kontakty z markami. 

Dzięki tej opcji, konsumenci, gdy zobaczą coś, co im się podoba, mogą bezpośrednio przejść od oglądania produktu do zakupów. Eliminuje to wszelkie dodatkowe kroki, które mogą odciągnąć uwagę potencjalnego klienta od sfinalizowania transakcji.

Taobao Live – transmisja na żywo ze sprzedawcą: E-commerce live streaming to metoda sprzedaży, w której streamerzy przedstawiają produkty, a widzowie mogą dokonywać zakupów w czasie rzeczywistym. Możliwość bardziej dynamicznej, interaktywnej sprzedaży opartej na informacjach zwrotnych w czasie rzeczywistym cieszy się ogromnym zainteresowaniem konsumentów, a w ostatnich miesiącach bije rekordy popularności wśród sprzedawców. Marki i firmy, którzy ucierpiały w wyniku obostrzeń pandemicznych, coraz często decydują się na Taobao Live, aby wznowić działalność i dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

WeChat

wechat trendy
wechat

WeChat to opracowana przez Tencent wielofunkcyjna aplikacja do obsługi mediów społecznościowych, przesyłania wiadomości, wykonywania płatności, a także do dokonywania zakupów. Jest to chiński odpowiednik Facebooka, Instagrama, Twittera, WhatsAppa i wielu innych. Wszystko w jednym miejscu. 

Do aplikacji, która początkowo miała służyć jako komunikator wprowadzono opcję e-commerce. Dzięki wprowadzeniu funkcjonalności WeChat Store i WeChat Pay stała się platformą handlową. Wechat Pay umożliwia wykonanie płatności online, a także offline, wykorzystując kody QR. Co więcej, funkcjonalności aplikacji są cały czas rozwijane, dzięki mini-programom. 

Mini-programy to mniejsze aplikacje wewnątrz jednej aplikacji. Poniżej możliwości, jakie stwarzają:

Zakupy na zasadzie scan-and-go: Kupujący mogą używać mini-programu, aby skanować produkty i dokonywać płatności bez czekania w kolejce. Istnieje także możliwość dostawy do domu.

Sprzedaż wielokanałowa: Mini-program Uniqlo umożliwia kupującym złożenie zamówienia online i wysyłkę zakupów do sklepu. W ciągu godziny towar jest gotowy do odbioru. 

Zakupy grupowe: Firmy oferują zniżki dla całej grupy, jeśli znajdzie się określona liczba chętnych na zakupy. Działa to na takiej zasadzie: lider danej społeczności promuje dany produkt z obniżoną ceną w swojej sieci grupie na WeChat. Jeśli wystarczająco dużo osób dokona zakupu, każdy z kupujących otrzyma produkt po obniżonej cenie. 

Sprzedaż przy współpracy influencerami: Influencerzy, zwani również KOL-ami (key opinion leaders) promują na swoich profilach produkty i prowadzą kupujących bezpośrednio do strony szczególnego produktu. Cała transakcja kupna – sprzedaży odbywa się wewnątrz aplikacji. Influencerzy, tworząc treści promocyjne w ramach WeChat KOL, mają do dyspozycji różne narzędzia:

  • WeChat Article – opcja za pomocą której można tworzyć kontent, który zawiera tekst, zdjęcia, video
  • WeChat Channel – kanał wideo dla twórców treści, marek, firm i osób prywatnych, aby dotrzeć do odbiorców spoza ich kręgów znajomych/obserwatorów 
  • WeChat Live streaming – narzędzia do łatwej realizacji transmisji na żywo

Sklepy bezobsługowe: Właściciel sklepów stacjonarnych, które nie posiadają personelu wykorzystują WeChat, aby umożliwić kupującym wejście do sklepu, wyjście ze swoimi zakupami i otrzymanie rachunku za pośrednictwem konta WeChat. Mini-program EasyGo udostępnia kod QR, który kupujący skanują, aby wejść do sklepu. Płatność dokonywana jest za pośrednictwem WeChat Pay.

JD.com

JD.com jest drugą, co do wielkości platformą e-commerce w Chinach. Oferuje miliony różnych produktów, które obejmują takie kategorie, jak kosmetyki, świeża żywność, odzież i elektronika. JD.com umożliwia sprzedawcom otwieranie wirtualnych witryn sklepowych, ale w przeciwieństwie do Taobao.com, JD.com posiada własne magazyny i istnieje możliwość sprzedaży bezpośrednio klientom końcowym. Tym samym JD.com działa bardziej jak tradycyjny sklep internetowy, na podobnej zasadzie, co Amazon. JD wykorzystuje trzy podstawowe modele:

JD.com Direct Sales: JD realizuje zamówienia i odpowiada za takie kwestie, jak logistyka międzynarodowa, sprawy celne, magazynowanie, projektowanie stron produktów, marketing i usługi posprzedażowe.

JD.com Marketpalce: Sprzedawca realizuje zamówienia. Zajmuje się obsługą klienta, marketingiem, generalnie – sprzedażą. Może jednak korzystać z międzynarodowych usług logistycznych JD.com, czyli nie musi zajmować się kwestiami celnych, magazynowaniem i dostawą do klientów.

Sprzedaż na cały świat: JD Worldwide to platforma ecommerce działająca w modelu cross-border. Oferuje międzynarodowym handlowcom możliwość wejścia na chiński rynek, zapewniając rozwiązania w zakresie wysyłek i magazynowania. JD Worldwide jest otwarte dla marek, sprzedawców detalicznych, którzy są legalnie zarejestrowani poza Chinami i sprzedają produkty pochodzące spoza Chin.

Trendy ecommerce na rynku chińskim

trendy ecommerce chiny rynek
trendy ecommerce

Jeśli chodzi o innowacje w świecie e-commerce, to Chiny na pewno są trendsetterem w tej kwestii. Na przestrzeni lat e-commerce w Chinach bardzo ewoluował, reagując na potrzeby klientów i sprzedawców. Wyżej opisane rozwiązania i funkcjonalności są odpowiedzią na trendy ecommerce, chociaż trudno uznać jednoznacznie czy były one zawsze skutkiem czy może jednak przyczyną. Oto lista trendów ecommerce, które możemy zaobserwować w Chinach.

Angażowanie influencerów

Aby zwiększyć sprzedaż marki, firmy angażują influencerów, czyli key opinion leaders (KOL). Są to opłacane współprace, które mają na celu promowanie danego produktu. KOL to ekspert, którego opinia jest ceniona w określonej branży. Są to osoby, które są zaufane i szanowane w danym środowisku, posiadają autorytet przez długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami. Dana marka, wybierając KOL-a do współpracy, czy produkt wpasowuje się w treści tworzone, promowane przez danego autora. Wszystko zależny od produktu, jaki chcą sprzedać. KOL-ami mogą być modelki, gwiazdy filmowe, piosenkarze, ikony mody, itp. Nie każda znana osobistość, czy celebryta może być KOL-em. 

W związku z tym, że chiński e-commerce szybko reaguje na zmieniające się preferencje konsumentów, inny rodzaj influencera jest coraz częściej wykorzystywany do budowania świadomości marki i zwiększania zainteresowanie produktem, a mianowicie KOC (key opinion consumer), czyli opiniotwórczy klient. Jest to klient, który sam sięgnął po dany produkt i dzieli się swoją szczera opinią o nim. Chińscy internauci coraz częściej sugeruj się wyborami zwykłych użytkowników, ufając, że ich recenzje nie zostały opłacone.

Cyfrowe portfele

W kulturze tak mocno zaangażowanej w mobile, duże zainteresowanie cyfrową płatnością elektroniczną nie wydaje się być zaskoczeniem. Takie rozwiązanie oferuje na przykład Tencent (WeChat Pay) i grupa Alibaba (Alipay). Cyfrowe portfele to kompletna metoda płatności, która pozwala w bardzo prosty sposób dokonywać opłat za pomocą smartfona. Płacić można na stronie internetowej, w aplikacji, a także w sklepie stacjonarnym. Użytkownicy w swoich mobilnych portfelach cyfrowych przechowują środki. Na podstawie tych środków generowany jest kod QR, którym można płacić, skanując go w sklepach. Trend ten zintegrował systemy online z codziennymi zakupami offline.

Handel w modelu cross-border

Internetowy handel transgraniczny (cross-border) to stosunkowo nowy rodzaj kanału sprzedaży, który został wprowadzony, aby ułatwić zagranicznym markom wejście na chiński rynek. W modelu cross-border towary sprzedaje się online na platformach przeznaczonych dla zagranicznych firm (np. wspomniane już JD Worldwide). Wystawienie swoich produktów na takiej platformie, to najszybszy sposób na przetestowanie rokowań danego produktu na rynku chińskim. Dużą zaletą jest także fakt, że można sprzedawać produkty bezpośrednio konsumentom końcowym. Sprzedawcy i konsumenci dokonujący transakcji w tym modelu mogą liczyć na szczególne warunki, jeśli chodzi o kwestie celne, sanitarne oraz niezbędne certyfikaty.

Zakupy przez social media (social e-commerce)

Największe platformy e-commerce w kraju są silnie zintegrowane z najpopularniejszymi sieciami społecznościowymi, oferując innowacyjne usługi, takie jak mini programy i handel na żywo. 

Social e-commerce jest odpowiedzią na nadmiernie nasycony rynek, wzmożoną konkurencję i rosnące koszty pozyskania konsumentów. Niewątpliwie powstanie nowej klasy konsumentów — zamożnych, wymagających i mobilnych milenialsów — pomogło przyspieszyć rewolucję w e-commerce. Ponieważ ta grupa demograficzna nie lubi tradycyjnych reklam, marketerzy musieli wymyślić alternatywne sposoby na wzbudzenie zaangażowania i budowanie silnych więzi z klientami. Milenialsi to wykształceni i innowacyjni młodzi ludzie, którzy lubią być rozpieszczani. Ze względu na potrzebę rozrywki i natychmiastowej satysfakcji wybierają zakupy w social mediach.

Innowacyjne technologie poprawiły również ogólne wrażenia z zakupów, czyniąc proces bardziej wygodnym, pozytywnym i szybkim. Stąd też popularność live streamingu, współprac z KOL-ami, zakupów grupowych, czy flash sales (wyprzedaże polegające na krótko terminowej zniżce na dany produkt).

Integracja kanałów online z offline

Klienci dodają produkty offline do swojej listy życzeń online, porównują produkty online następnie oglądają je na żywo, podejmują ostateczne decyzje zakupowe przed komputerem stacjonarnym, odbierają zamówienia online stacjonarnie, skanują QR kody w sklepach, korzystają z kas samoobsługowych. Na postawie tych zachowań konsumenckich widzimy, jak kanały online i offline stają się coraz bardziej zintegrowane, tworząc nowe hybrydowe modele zakupów. Trend O2O jest obecny już kilka lat w chińskim i nadal rośnie w siłę.

Termin O2O (Online-to-Offline) odnosi się zasadniczo do wszystkiego, co w świecie online przyciąga klientów do sklepów fizycznych lub sprawia, że kupują produkty i usługi, które są tradycyjnie sprzedawane w trybie offline. Mimo, że e-commerce w Chinach przynosi ogromne korzyści, to firmy O2O mogą nadal konkurować, koncentrując się na dotarciu do odpowiednich konsumentów, którzy są gotowi wybrać się do sklepu w celu przetestowania produktu lub zaoszczędzenia czasu dostawy przy zakupie produktu. 

Dużą rolę przy integracji kanałów online z offline odgrywają QR kody, które poza tym, że mogą służyć jako metoda płatności, to można je łatwo udostępniać online lub wydrukować na materiałach marketingowych, takich jak plakaty, opakowania, banery, a następnie zeskanować za pomocą dowolnego smartfona. Kody QR mogą łączyć się ze stronami internetowymi, kontami w mediach społecznościowych lub dowolnym innym odpowiednim kanałem online.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

obszary marketingu
Obszary marketingu
Magdalena Walczak

Marketing to bardzo pojemne słowo, które obejmuje wszelkie działania promocyjne i PR-owe, jakie może podejmować marka. Dlatego na infografikach i […]

marketing fitness
Marketing internetowy branży fitness – jak go zaplanować?
Izabela Pirańska

Roczne przychody klubów fitness wynoszą prawie 4 miliardy złotych. Ewa Chodakowska może pochwalić się 5 milionami wyświetleń pod niektórymi ze […]

Google Analytics a WordPress – dlaczego warto?
Olga Badeusz

Google Analytics a WordPress – nie czekaj! WordPress jest to oprogramowanie służące do tworzenia witryn, blogów i aplikacji – inaczej […]

kampania reklamowa w internecie
Kampania reklamowa w internecie
Magdalena Walczak

Nawet najlepszy produkt czy usługa nie sprzedają się na masową skalę bez choćby odrobiny działań marketingowych. Kiedyś marki inwestowały głównie […]

monitoring marki
Monitoring marki 2.0 — jak skutecznie i szybko analizować w sieci markę, produkty i konkurencję
Artykuł gościnny

Monitoring marki w sieci jest już biznesową koniecznością. Od czasu wybuchu pandemii COVID-19, to właśnie internet stał się głównym punktem […]

Raport IDG eCOMMERCE STANDARD 2017: zapraszamy do lektury!
Artykuł gościnny

Coś dla fanów branży e-commerce! Jeśli interesuje Cię branża e-commerce i chcesz być zawsze na bieżąco z branżowymi newsami, zestawieniami […]