Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Case Study VCM Verseo Campaign Manager

Analiza efektywności optymalizacji kampanii Google AdWords na przestrzeni 4 miesięcy przy użyciu Verseo Campaign Manager

Platforma VCM wywołuje bardzo duże zainteresowanie, z którego niezmiernie się cieszymy. Towarzyszy temu jednak sporo pytań o efekty działania VCM, jego skuteczność i przykłady wykorzystania u naszych klientów. Chcąc udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi, przygotowaliśmy kompleksowe case study, które, jak mamy nadzieję, rozwieje wątpliwości i dostarczy potrzebnych informacji.

Czym jest VCM?

Zanim jednak przejdziemy do omówienia efektów optymalizacji przy pomocy VCM, wyjaśnijmy pokrótce, czym właściwie jest ta platforma i w jaki sposób działa. Mówiąc bardzo ogólnie, jest to opracowane przez nas narzędzie służące do optymalizacji kampanii prowadzonych w systemie Google Ads. Oparte jest na algorytmach samouczących się, które przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu zbierają dane na temat danej kampanii i automatycznie wprowadzają w niej zmiany, które pozwalają jak najlepiej wydawać budżet reklamowy. Im więcej danych zgromadzą, tym skuteczniej są w stanie optymalizować ustawienia.

Wykorzystywanie machine learningu, na którym oparty jest system VCM, to jeden z najbardziej przyszłościowych i obiecujących trendów w marketingu internetowym. Zauważyliśmy to już wiele lat temu, co doprowadziło nas do pomysłu stworzenia platformy, która w dużym stopniu zautomatyzuje proces optymalizacji kampanii reklamowych. Z tej idei 5 lat temu narodził się VCM. Obecnie to platforma przetestowana na ponad 1mld kampanii, dzięki której można zmniejszać koszty konwersji zarówno przy ogromnych, jak i niewielkich budżetach. W VCM dostępnych jest ponad 50 strategii optymalizacji, co sprawia, że jesteśmy w stanie dopasować sposób działania do indywidualnych potrzeb klienta i skupiać się na osiągnięciu najważniejszych dla niego celów. Wśród dostępnych strategii znajdują się między innymi:

  • ulepszony CPC,
  • maksymalizacja kliknięć,
  • maksymalizacja konwersji,
  • maksymalizacja przychodu,
  • docelowy ROAS,
  • docelowe CPA,
  • docelowy udział w wyświetleniach,
  • maksymalizacja wyświetleń,
  • maksymalizacja konwersji w oparciu o budżet,
  • maksymalizacja kliknięć w oparciu o budżet,
  • wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania,
  • optymalizacja wyniku jakości w zaplanowanym budżecie,
  • minimalizacja kosztów pozyskania określonej liczby kliknięć.

To jednak zaledwie niewielka część dostępnych opcji – w przypadku każdej nowej kampanii nasi specjaliści dobierają najkorzystniejsze ustawienia. 

Przykładowe optymalizacje za pomocą VCM

Aby jednak nie być gołosłownym, postanowiliśmy przedstawić na przykładach, jakie wyniki można osiągnąć dzięki optymalizacji konta za pomocą VCM. 

Przeanalizowaliśmy na potrzeby tego case study 22 konta Google Ads. Celowo pominęliśmy grudzień w naszych rozważaniach, bo to okres, gdy 80% kampanii ma spore wzrosty zamówień, a nam nie chodzi o “kreatywne” na wzór księgowości case study. Wybraliśmy kampanie z długą historią o ustabilizowanych wynikach miesięcznych (koszty, przychody/zamówienia, koszt zamówienia) i zoptymalizowane. Konta Google Ads mamy zarówno dla sklepów, jak i usług.

W tym case study nie ma kont z krótką historią, kont, na których prowadziliśmy równolegle kampanie brandowe lub gdzie poprawa efektów nastąpiła znacząco szybko, np. w ciągu kilku dni. Zrezygnowaliśmy też z wprowadzania do próby kont, które przeszły całkowitą przebudowę pod kątem podłączenia do VCM. Analizowany czas optymalizacji to 4 miesiące.

Celowo pokazujemy wyniki zarówno dla kont małych, poniżej 500 PLN (budżet w skali miesiąca), żeby pokazać, jak system radzi sobie z kontami o małej ilości danych, jak i dla kont powyżej 10 000 w skali miesiąca (w tej kategorii mamy też konta o budżecie miesięcznym rzędu 50 000, jednak na potrzeby analizy wrzuciliśmy je do kategorii “powyżej 10 000 PLN”).

Na wykresach przedstawiliśmy 2 główne czynniki, które analizowaliśmy w okresie 4 miesięcy.

  • Liczba zamówień
  • Koszt pojedynczego zamówienia

Każdy wykres jest opisany.

Kategoria usługi lub sklep, wielkość budżetu w skali miesiąca.

Z lewej strony na niebiesko mamy oś zamówień (w przypadku usług zamówienia oznaczają pozyskanych klientów), którą na wykresie przedstawiają słupki.

Z prawej strony na czerwono mamy oś kosztu jednego zamówienia, którą na wykresie przedstawia czerwona linia.

Okres 1 to pierwszy miesiąc optymalizacji przez VCM, okres 4 to czwarty miesiąc optymalizacji.

Nad wykresem mamy procentowe podsumowanie efektów miesiąc ostatni (4) do miesiąca pierwszego (1).

Praktycznie na wszystkich analizowanych kontach widoczny jest wyraźny wzrost zamówień przy jednoczesnym obniżeniu kosztu zamówienia. Warto zaznaczyć, że im dłużej działa kampania, tym więcej danych mają nasze algorytmy. Stopniowo “uczą się” one konkretnej kampanii i analizują zachowanie odbiorców reklam, to zaś daje szanse na jeszcze lepsze wyniki w przyszłości. 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Czytelnik

    Hej, niestety nie widac nic na mobile. Ogarne na kompie ale FYI, ze nie dziala 😉

    • Krzysztof Masłowski

      Witam,
      To samo napisałem programiście 2h przez Twoim komentarzem. Android już działa ok, poprawiamy iOS. Mimo wszystko tabelki zawsze się lepiej ogląda na desktopie.
      dzięki za feedback

  2. Kacper

    Wzrost zamówień to nie 150% tylko 50% (dla pierwszego przykładu, adekwatnie dla reszty).
    Ilośc zamówień to 150% 🙂

    • Krzysztof Masłowski

      Masz rację, że jest błąd, sprawdziłem swojego excela z wyliczeniami, źle zaczytała się formuła nam do bloga. Jest jeszcze inaczej 🙂
      dla 1 przykładu jest +40, -25%, poprawiamy wszędzie.
      thx

    • Krzysztof Masłowski

      poprawione 🙂

  3. Michał Tkocz

    Cześć Krzysztof, czy przed samym rozpoczęciem optymalizacji kampanii za pomocą VCM, były wprowadzane jakieś zmiany w kampaniach, jak np.:

    – Listy RLSA
    – Udoskonalenie Feedów Produktowych
    – Dodanie/usunięcie słów kluczowych
    – Dodanie/usunięcie reklam

    Do czego dąże: Czy wpływ na zaprezentowane wyniki miał TYLKO i WYŁĄCZNIE sam algorytm, czy TAKŻE działania agencji tuż przed wprowadzeniem systemu VCM?

    • Krzysztof Masłowski

      Cześć Michał,

      Już staram się wyjaśnić:

      Nie – nie były robione żadne specjalne zmiany na kampaniach. Oczywiście dodawanie/usuwanie reklam/słów (wykluczenia) to jest standardowa praca, która oczywiście była wykonywana. Szukałem kont ustabilizowanych, zoptymalizowanych i o równych wydatkach mc do mc, ale dopiero jak wziąłem dane, zacząłem liczyć otrzymałem wykresy jakie widzimy i sam je analizowałem dopiero. Rlsa były już wgrane wcześniej (jeśli była taka potrzeba).

      Tak – pierwsza odpowiedź to nie do końca prawda, ponieważ przez ostatnie 2 lata intensywnie pracowaliśmy z algorytmami, a ostatni rok podpięliśmy kilkaset kont do naszej technologii VCM (chyba nie muszę mówić ile to było pracy;) ). Dzięki temu szybko zobaczyliśmy jakie struktury kont (ustawienia + typ budowy) pracują najlepiej i ulepszyliśmy swoje najlapsze praktyki budowy kampanii. Dlatego nie były robione, żadne specjalne zmiany, gdyż my już domyślnie budujemy kampanie wg “właściwego sposobu”. Feedy także.

      Podsumowując:
      Nie do końcą mogę się zgodzić, że pracę wykonał/wykonuje sam algorytm. Jako specjaliści SEM mamy silny wpływ na jego działanie, dobór parametrów (ich modyfikacje w trakcie). Kolejna rzecz dzięki technologii każdy specjalista który opiekuje się kontem ma więcej czasu na przemyślenie strategii i jej modyfikacje, i tutaj się rodzi największa korzyść.

      Patrząc na te wykresy i dane, mogę ocenić (moje subiektywne zdanie), że tam gdzie wzrosty były większe niż +-100%, dużą pracę odegrał także specjalista. Celem Case Study było ujęcie i analiza ustabilizowanych kont adwords (ale czy jest coś takiego jak “ustabilizowane konto adwords” ? 😉 ) .

      Mam nadzieję, że pomogłem.

  4. Michał Tkocz

    Dzięki Krzysztof za wyczerpującą wypowiedź. Ważny jest fakt, by czytelnicy wiedzieli, że w osiągnięciu przedstawionych wyników pomógł czynnik ludzki, i to za pewne nie w tak małym wymiarze 🙂

  5. Wojtek

    Możecie podać adresy www, dla których robiliście testy, bo wygląda to jak fikcja literacka.

    • Krzysztof Masłowski

      Oczywiście, że nie możemy takich danych pokazać. Mało która agencja może coś takiego pokazać. Z resztą chcemy uniknąć dyskusji o klientach, bo nie o to nam chodzi.

      Wszystkie Case Study to poważne biznesy.

      VCM to duża platforma do optymalizacji, nie jakaś tam mała aplikacja. Ponad 2 lata pracowaliśmy nad tym produktem i bardzo dużo pracy spędziliśmy pracując z algorytmami, dlatego nas takie wyniki nie dziwią. Celowo jeszcze analizowaliśmy wyniki na przestrzeni 4 miesięcy, żeby pokazać, że system się uczy.

      Gdy masz kampanie z obrotem 20k dziennie, i nagle zmieniają się wyniki na 30k dziennie (z dnia na dzień), to wtedy trudno w to uwierzyć.

      Polecam przeczytać całą kategorię wpisów o VCM , gdzie starałem się pokazać przewagę pracy z VCM/DC/Machine Learning przy kampaniach online.

      Zróbmy Teoretyczny przykład:

      Kampania 20 000 słów kluczowych – ręczna optymalizacja kilka zmian dziennie.

      z VCM min. 20 000 zmian dziennie na poziomie słowa kluczowego w skali mc daje nam to (dla 30 dni) 600 000 zmian + zmiany ręczne specjalisty, w skali 4 mc to już 2 400 000 zmian, w skali roku to już 7 300 000 zmian + zmiany przez specjalistę.

      Wszystko przeliczone z ujęciem modeli statystycznych. Czy taka kampanie będzie mieć lepsze wyniki? Oczywiście.

      Jeśli mamy obrót na sklepie 10 000 dziennie, 300k w skali mc i poprawimy to na 12000 dziennie to mamy wynik w mc na poziomie 360k, czyli wzrost na poziomie 20%, jeśli podniesiemy dzienny obrót do 12 500 mamy obrót w mc 375000, wzrost na poziomie 25% itd. itp.

      Mikrozmiany, mikroefekty są tutaj kluczem do sukcesu.

  6. Jacek

    Witam,

    słupek ilość zamówień to wartość z całego miesiąca, czy dzienna?

    Pozdrawiam

Powiązane artykuły

Marketing restauracji – 5 porad
Maciej Popiołek

Marketing restauracji – sprawdź co działa! Każda restauracja potrzebuje marketingu, aby zaistnieć na konkurencyjnym rynku i dotrzeć ze swoimi usługami […]

audyt stron internetowych
Audyt stron internetowych
Maciej Popiołek

Dobrze skonstruowana i perfekcyjnie działająca strona internetowa to w obecnych czasach jedno z najważniejszych narzędzi firmy. Nierzadko zdarza się jednak, […]

Rozszerzenie cen w Google AdWords
Michał Białobrzeski

Rozszerzenia Google Adwords – czy nie tracisz? Linki sponsorowane w sieci wyszukiwania wciąż zwiększają swoją objętość. Klienci indywidualni i specjaliści […]

poradnik google ads dla ecommerce
Poradnik Google Ads dla e-commerce
Dominika Słomka

W Polsce istnieje ponad 40 000 sklepów internetowych*. Prowadzisz jeden z nich? Zatem biorąc pod uwagę najświeższe dane z raportu […]

Reklama gabinetu kosmetycznego – 3 pomysły!
Maciej Popiołek

Reklama gabinetu kosmetycznego Konkurencja na rynku usług kosmetycznych jest ogromna, dlatego nie można czekać aż nas zmiecie z rynku. Należy […]

Customer Match – wykorzystanie list adresów e-mail w kampaniach Google AdWords.
Artur Kwieciński

Customer Match – klucz do targetowanych kampanii! E-mail marketing jest powszechnie stosowany przez wiele firm, które posiadają bazy adresów mailowych […]