Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Programy partnerskie – typy i zalety

Chociaż marketing afiliacyjny nie jest nowością, cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Dla sprzedawcy jest szansą na wypromowanie swoich produktów lub pozyskanie klientów dość niskim kosztem. Partnerom stwarza możliwość pełnej swobody działania, aby uzyskać jak największe profity finansowe. Programy partnerskie – jesteś nimi zainteresowany? Poznaj ich typy wraz z największymi zaletami.

Programy partnerskie – co to?

Programy partnerskie to nic innego jak marketing afiliacyjny. Stanowi kanał efektywnościowy, który bazuje na relacji: sprzedawca (reklamodawca) – partner (wydawca / afiliant). Specyfika tego kanału sprawia, że nie jest to bezpośrednia technika marketingu. Bliżej jej do modelu zatrudnienia niezależnych marketerów, którzy – zmotywowani systemem prowizyjnym – podejmują najbardziej efektywne działania pozwalające na pozyskanie jak największej liczby klientów wykonujących pożądane akcje.

Uczestnicy programów partnerskich

Zanim wdrożysz marketing afiliacyjny, warto poznać istotę jego funkcjonowania. W tym przypadku ważną rolę odgrywają cztery „ogniwa”.

Sprzedawca (reklamodawca)

Sprzedawca stanowi główny element w marketingu afiliacyjnego – to on „uruchamia” program partnerski, chcąc w ten sposób promować swoje produkty i pozyskiwać klientów, aby osiągnąć założone cele biznesowe.

Partner (wydawca)

Partner dysponuje powierzchnią reklamową, którą może wykorzystywać do promowania konkretnych produktów / usług. Wydawcą może zostać więc każdy serwis internetowy czy użytkownicy social media, którzy – w ramach programu partnerskiego – zamierzają prezentować ofertę sprzedawcy.

Użytkownik

Użytkownik to po prostu potencjalny klient, który klika w specjalny link afiliacyjny. W efekcie zostaje przekierowany na stronę reklamodawcy i tam dokonuje zakupu lub wykonuje inną pożądaną akcję.

Sieć afiliacyjna

Sieć afiliacyjna to platforma, która dostarcza technologię pozwalającą na współpracę między sprzedawcą a partnerem. Jej rolą jest również sprawowanie kontroli nad poprawnością współpracy oraz optymalizacją działań realizowanych przez reklamodawców i wydawców.

Programy partnerskie – typy

Wszystkie programy partnerskie działają na podobnych zasadach. Różne mogą być jednak ich typy, uwzględniając np. sposób rozliczania się reklamodawców z wydawcami oraz siecią afiliacyjną. Warto więc poznać dostępne możliwości, aby wybrać opcję najkorzystniejszą i najbardziej dopasowaną do potrzeb.

Pay per sale

Pay per sale (PPS) to metoda rozliczania się uczestników programów partnerskich, która polega na przyznawaniu konkretnej kwoty od sprzedaży. Może to być także procent od kwoty ostatecznego zakupu dokonanego przez użytkownika.

Rozliczanie w modelu PPS jest najbardziej popularne w programach partnerskich. W związku z tym, że charakteryzują się stosunkowo niską konwersją, wypłacane prowizje są dość wysokie – nierzadko dochodzące nawet do 50% (w przypadku usług, oprogramowania).

Pay per lead

Pay per lead (PPL) oznacza konkretną kwotę wypłacaną za każde konkretne działanie podjęte przez użytkownika. W tym przypadku wcale nie musi chodzić wyłącznie o dokonanie przez klienta zakupu. Pozyskiwanie leadów może polegać m.in. na zapisanie się na listę mailingową, wypełnienie formularza kontaktowego.

Ten typ programu partnerskiego pozwala reklamodawcom mierzyć skuteczność konkretnych reklam. Przeliczając średnie dochody w odniesieniu do pozyskanych leadów, może oszacować wielkość osiąganych zysków.

Pay per click

Pay per click (PPC) to metoda rozliczania programów partnerskich, której istotą jest wypłacanie konkretnej kwoty za każde kliknięcie w reklamę – podobnie jak w przypadku Google Ads. Nie ma przy tym znaczenia liczba sprzedanych produktów.
Spośród dostępnych typów programów partnerskich, rozliczenie w modelu PPC cieszy się najmniejszą popularnością.

Programy partnerskie to obopólne korzyści?

Programy partnerskie z roku na rok zyskują na popularności. Jak wynika z najnowszego raportu Awin, łączne inwestycje w marketing afiliacyjny przekroczyły 12 bln euro. Chociaż cieszy się przede wszystkim popularnością wśród czołowych reklamodawców, tak naprawdę niesie korzyści każdemu sprzedawcy. Wynika to z prostego faktu – programy partnerskie są modelem bazującym na dużej wydajności i opłacalności. Największą zaletą marketingu afiliacyjnego są obopólne korzyści – szczególnie w przypadku rozliczania się w modelu PPS.

Reklamodawca ma pewność, że partner podejmie najbardziej efektywne działania przekładające się na zwiększoną sprzedaż produktów. Wydawca jest mocno zmotywowany, ponieważ od jego poświęcenia zależy to, ile uda mu się zarobić. Może przy tym korzystać z dowolnych metod marketingowych, które są najskuteczniejsze w pozyskiwaniu klientów.

Niski koszt dla reklamodawcy

Udział w programie partnerskim wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów przez reklamodawcę. Są one jednak stosunkowo niskie, biorąc pod uwagę wypłatę prowizji wyłącznie wtedy, gdy na przykład dojdzie do sprzedaży.

Atrakcyjne zarobki dla wydawcy

W przypadku programów partnerskich rozliczanych na zasadzie PPL lub PPS wydawca ma szansę dobrze zarobić. Wiele jednak zależy od prowadzonych przez niego działań. Im bardziej przemyślane będą kampanie, tym rośnie szansa na zysk.

Marketing afiliacyjny – od czego zacząć?

Jesteś sprzedawcą i chcesz prowadzić marketing afiliacyjny? Musisz zacząć od stworzenia programu partnerskiego, a następnie zaprosić wydawców, np. za pośrednictwem sieci afiliacyjnej.
Jesteś właścicielem powierzchni reklamowej i chcesz zacząć zarabiać? Dołącz do wybranych programów partnerskich, by – poprzez odpowiednio prowadzone działania marketingowe – otrzymywać prowizje od sprzedaży czy wygenerowania leadów.

Feedback

  1. Krzysztof

    Bardzo ciekawe przedstawione informacje i bardzo przydatne, Ja również korzystam z programów partnerskich i szukam możliwości zarobku i powoli przynosi to wymierne efekty.