Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Najlepsze wtyczki Google Chrome – SEO i marketing (ranking 2022)

Google Chrome - wtyczki

Google Chrome to najpopularniejsza przeglądarka internetowa na świecie. Korzystają z niej miliony internautów na wielu platformach, a sam produkt Google’a pod względem liczby użytkowników zdystansował konkurencję w postaci Firefoksa, Edge’a czy Safari.

Więcej o samej przeglądarce, jej historii i opcjach przeczytasz w osobnym artykule na naszym blogu -> Google Chrome – co to jest?

W swojej podstawowej formie przeglądarka bardzo dobrze spełnia swoją rolę i pozwala na zazwyczaj bezproblemowe korzystanie z zasobów internetu. Jej funkcjonalność można jednak w znacznym stopniu zwiększyć, tworząc z Chrome spersonalizowane narzędzie, perfekcyjnie dopasowane do własnych wymagań i potrzeb. Z “pierwszą pomocą” przychodzi rozbudowane menu ustawień. To jednak dopiero początek.

Chrome Web Store – dodaj funkcje do przeglądarki Chrome

Ogromną siłą Google Chrome jest Chrome Web Store – platforma, w której można znaleźć tysiące dodatkowych materiałów do tej przeglądarki internetowej. Dzielą się one na dwie kategorie:

  • Motywy – dodatki zmieniające wygląd przeglądarki. Jeżeli znudziła Ci się domyślna stylizacja Chrome’a, możesz wybrać inny motyw graficzny z ogromnej puli – od minimalistycznych, niemal ascetycznych wzorów, przez fantazyjne, wielokolorowe, aż do opartych o znane franczyzy, takie jak najsłynniejsze piłkarskie kluby czy Marvel Cinematic Universe. Niektóre motywy zmieniają tylko tło, inne znacznie mocniej ingerują w kolorystykę i wygląd interfejsu.
  • Rozszerzenia –  dodatki rozbudowujące podstawowe funkcje przeglądarki. Mogą obejmować różne aspekty –  na przykład UX, zarządzanie hasłami czy dostarczanie danych dotyczące przeglądanych stron internetowych.

Dzisiaj zajmiemy się drugą kategorią – a raczej jej wycinkiem, czyli rozszerzeniami pomocnymi w szeroko pojętej pracy specjalisty ds. marketingu czy specjalisty SEO. Część z nich była już omawiana we wspomnianym artykule o Google Chrome – umieściłem je również w tym tekście, by zebrać wszystkie użyteczne marketingowcom rozszerzenia w jednym miejscu.

Wtyczki umieszczone na platformie są bezpłatne – zainstalujesz każde rozszerzenie za darmo. Wiele rozszerzeń do poprawnego działania wymaga jednak wykupienia określonej usługi, jeśli są częścią większej całości, która jest rozpowszechniana komercyjnie – na przykład Keeper Security, czyli wtyczka wspomagająca zarządzanie hasłami za pomocą narzędzia Keeper.

Uwaga: Należy pamiętać, że nie wszystkie przedstawione rozszerzenia zostały stworzone i są autoryzowane przez Google. Choć bez wątpienia przydatne i użyteczne, korzystasz z nich na własną odpowiedzialność – niektóre rozszerzenia do poprawnego działania wymagają zgody na dostęp do różnych przeglądanych i udostępnianych przez użytkownika danych. W dzisiejszych czasach z każdym rozszerzeniem wiąże się wielka odpowiedzialność. 😉

Jak zainstalować i zarządzać rozszerzeniami w Chrome?

Dodawanie rozszerzeń do Chrome jest bardzo prosta. Wejdź do Chrome Web Store, który znajduje się pod adresem https://chrome.google.com/webstore/

Chrome - najlepsze dodatki - strona główna Web Store

Po lewej stronie ChWS znajduje się lista kategorii oraz pole wyszukiwania, w którym możesz wpisać nazwę wtyczki do Chrome, lub, jeśli nie znasz konkretnego tytułu, wystarczą powiązane słowa kluczowe – na przykład “screenshot”, jeśli szukasz wtyczki pomocnej w robieniu zrzutów ekranu.

Po wybraniu rozszerzenia z listy możesz przeczytać opis, screeny, informacje na temat wydawcy i procedur ochrony prywatności, a także opinie użytkowników. By dodać rozszerzenie (czyli zainstalować wtyczkę), wystarczy kliknąć znajdujący się po prawej stronie przycisk “Dodaj do Chrome”

Panel zarządzania pluginami znajdziesz, wpisując w pasku adresu chrome://extensions/

W tym panelu możesz tymczasowo zdezaktywować wybrany plugin, całkowicie usunąć rozszerzenie ze swojej przeglądarki czy zobaczyć szczegóły na temat produktu. Podręczny panel z rozszerzeniami znajduje się także w prawym górnym rogu, obok paska adresu – możesz tam “przypinać” wybrane pluginy, by zobaczyć aktywne rozszerzenia i mieć szybki dostęp do oferowanych przez nich funkcji.

panel pluginów - wystarczy kliknąć ikonę rozszerzenia w przeglądarce

Najlepsze rozszerzenia do Google Chrome – wielka lista pluginów do przeglądarki

Poniżej znajduje się lista kilkudziesięciu rozszerzeń do przeglądarki Chrome, które mogą okazać się przydatne do różnych aktywności związanych z digital marketingiem i pozycjonowaniem stron internetowych. Zestawienie podzielone jest na 3 sekcje – pierwsza zawiera pluginy dla SEOwców, druga różne wtyczki pomocne w innych marketingowych aktywnościach, a trzecia skupia się na wtyczkach do robienia screenshotów stron.

Przedstawione w artykule rozszerzenia to oczywiście zaledwie wycinek bogactwa oferowanego przez Google Chrome – platforma z dodatkami udostępnia znacznie więcej wtyczek o zróżnicowanych funkcjonalnościach. 

Najlepsze rozszerzenia SEO do Google Chrome dla pozycjonerów i nie tylko

NoFollow

NoFollow zaznacza czerwoną ramką wszystkie linki na stronie, które zostały opatrzone atrybutem nofollow. Dzięki temu nie trzeba zaglądać do kodu, by od razu zorientować się, czy łącze “zaprasza” crawlery wyszukiwarek do strony docelowej.

New call-to-action
New call-to-action
Rozszerzenia SEO do Chrome - NoFollow
Zrzut ekranu z wpisu na blogu Verseo z zaznaczonym linkiem nofollow

SEOQuake

SEOQuake wyświetla dane dotyczące widoczności strony w formie panelu umieszczonego pomiędzy paskiem adresu i/lub zakładek a contentem przeglądanej witryny.

Za pomocą tej wtyczki można sprawdzić m.in. liczbę zaindeksowanych w Google i Bingu stron w obrębie domeny, liczbę linków prowadzących do konkretnej podstrony i domeny jako całości, a nawet dane dotyczące właściciela domeny.

Ubbersuggest

Bardzo użyteczny plugin, wyświetlający obok przeglądanej strony dane przydatne każdemu pozycjonerowi. Liczba organicznych keywordów, wskaźnik autorytetu domeny, liczbę linków do niej prowadzących (łącznie z tymi oznaczonymi jako nofollow), estymację miesięcznego ruchu na stronie czy listę słów kluczowych, na które strona rankuje w TOP3, TOP10, TOP50 i TOP100. Wersja Premium pozwala na odblokowanie bardziej zaawansowanych statystyk i paneli, jednak nawet w podstawowej wersji Ubersuggest “robi robotę”.

Ahrefs SEO Toolbar

Dodatek będący integralną częścią Ahrefs, czyli jednej z najpopularniejszych narzędzi analitycznych. Z rozszerzenia można jednak w podstawowej formie korzystać również bez konta w “usłudze-matce”. Wtyczka pokazuje metadane strony, linki do plików robots.txt i mapy witryny, wyświetla atrybuty alt obrazów, liczbę słów, strukturę nagłówków, liczbę słów, a także linki umieszczone w contencie podstrony wraz z oznaczeniem atrybutu dofollow/nofollow.

Rozszerzenia Chrome - screen z Ahrefs SEO Toolbar

SEO Minion

Plugin do przeglądarki Chrome, będący pomocnikiem każdego SEOwca. Podobnie jak przedstawiony powyżej dodatek od Ahrefs, SEO Minion wyświetla najważniejsze dane dotyczące contentu opublikowanego na danej podstronie i jej “rozpoznawalności” w wyszukiwarkach. Pozwala również m.in. na podświetlenie wszystkich linków na stronie z możliwością filtrowania po atrybucie follow/nofollow czy rodzaju linka (zewnętrzny/wewnętrzny).

NinjaOutreach Lite

Wtyczka Chrome wyświetlająca m.in. wskaźnik domain authority, estymację ruchu, backlinki, miejsce w kilku rankingach (Alexa, Moz), liczbę udostępnień podstrony w mediach społecznościowych i liczebność społeczności na powiązanych profilach w social mediach.

Co ważne, dodawanie stron do list w NinjaOutreach można wykonać dwoma kliknięciami – dzięki tej opcji możemy szybko przeanalizować na przykład wszystkie witryny z pierwszej strony wyszukiwania w Google na dane hasło. Inną opcją jest automatyczne wypełnianie formularzy na stronie określoną treścią, jeśli wtyczka wykryje je w obrębie witryny – może być to bardzo przydatne w nawiązywaniu kontaktu w sprawie link buildingu. Oprócz wersji podstawowej dostępna jest także płatna wersja premium.

Growthbar

Rozbudowany kombajn dla SEOwców. Narzędzie przy wpisywaniu hasła do silnika wyszukiwarki wyświetla jego pozycjonerski “poziom trudności”, najlepsze linki odpowiadające na daną frazę i propozycje pokrewnych słów kluczowych. W przypadku analizy stron Growthbar pokazuje wskaźnik autorytetu domeny, estymację ruchu, kampanie reklamowe Facebook Ads (jeśli na stronie wykryty zostanie piksel Facebooka), słowa kluczowe kampanii Google Ads i wiele innych pomocnych opcji.

Rozszerzenie reklamowane jest jako “the smartest SEO tool in the world”. Z górnolotnym hasłem przychodzi jednak dość wysoka cena. Growthbar do uruchomienia swoich funkcji wymaga od użytkownika założenia konta – o ile pierwsze 5 dni jest bezpłatne, później koszt użytkowania wynosi od 29 do 199 dolarów za miesiąc subskrypcji usługi przy rozliczeniu rocznym (miesięczne rozliczenie podwyższa koszt niemal dwukrotnie).

Wappalyzer

Rozszerzenie niesamowicie użyteczne dla osób związanych z bardziej technicznymi aspektami digital marketingu. Wappalyzer prezentuje różne technologie, usługi i moduły, z których korzysta analizowana strona internetowa. Wyświetlane są między innymi narzędzia analityczne, systemy zarządzania treścią, wersja PHP, a nawet niektóre pluginy do CMSa (np. Yoast do SEO w WordPressie). To świetne narzędzie na przykład do analizy konkurencji… i bycia na bieżąco w nowych technologiach w internecie.

Wersja bezpłatna może zostać rozszerzona o dodatkową funkcję wyświetlania danych kontaktowych zebranych ze strony – obecnie Wappalyzer Premium kosztuje 9 euro miesięcznie.

Najlepsze rozszerzenia do Chrome - Wappalyzer

Keywords Everywhere

Keywords Everywhere to rozszerzenie analizujące słowa kluczowe znajdujące się na danej podstronie. Listę można filtrować pod różnymi kryteriami (m.in. gęstość, liczba powtórzeń, search volume i wiele innych). 

Niestety wersja bezpłatna jest bardzo ograniczona nawet po zarejestrowaniu się i podłączeniu do API. Zaawansowane opcje (m.in. generowanie listy słów kluczowych wraz z możliwością eksportu do pliku .xlsx czy .pdf) dostępne są w wersji Premium. 

SEO Meta in One Click

Zgodnie z nazwą, jedno kliknięcie w ikonę z logo tego rozszerzenia pozwala na odczytanie meta tagów i opisów witryny. W osobnych zakładkach możemy przejrzeć strukturę nagłówków, listę umieszczonych w treści obrazów wraz z ich tytułami i tagami alt, listę linków i wiele innych opcji – łącznie ze sprawdzaniem znaczników Schema.

Redirect path

Rozszerzenie pozwala sprawdzić przekierowania na danym adresie – pokazuje URLe, przez które musiał “przejść” użytkownik, zanim trafił na właściwą stronę. Można znaleźć też tam dane dotyczące adresu IP serwera i wiele innych informacji.

New call-to-action
New call-to-action
Rozszerzenia do Chrome - zrzut ekranu z Redirect Path

Wtyczka działająca na podobnej zasadzie, co Redirect Path, wyświetlając całą ścieżkę przekierowań wraz z ich kodami (np. 301). Plugin wskazuje również czas reakcji serwera, to, czy strona jest indeksowana przez boty, wyświetla orientacyjną liczbę linków i kilka innych danych.

Inne wtyczki do Google Chrome – marketing internetowy

W tej kategorii znajdziesz najlepsze rozszerzenia do Google Chrome wspomagające pracę specjalisty w dziale marketingu.

WhatFont

Darmowe rozszerzenie pozwalające na błyskawiczną identyfikację fonta użytego w tekście na danej stronie – oprócz samej nazwy fonta plugin wyświetla wielkość i formatowanie, które zostało zastosowane (bold, kursywa itd.).

Rozszerzenie do Chrome - WhatFont

Disable Javascript

Wtyczka blokująca kody JavaScript na stronach – między innymi wyskakujące pop-upy czy innego rodzaju powiadomienia. Za jej pomocą można blokować zarówno wszystkie skrypty znajdujące się na stronie, jak i selektywnie dobierać te, które chcemy wyłączyć. Wtyczka umożliwia również wygodne dodawanie stron i domen do “białej listy”.

Podobną rolę spełnia inne rozszerzenie – NoScript.

Facebook Pixel Helper

FPH sprawdza, czy na stronie został wcześniej zainstalowany piksel Facebooka i jeśli go wykryje, wyświetla podstawowe dane na jego temat. Znajdziemy tu ID piksela oraz ustawione zdarzenia.

Google Translate

Tłumacz Google oprócz podstawowej webowej formy oferuje również rozszerzenie do Chrome, z którego możesz korzystać w trakcie przeglądania stron. Podobnie jak “dorosła” forma, Google Translate tłumaczy dany fragment tekstu na jeden z kilkudziesięciu dostępnych języków.

Rozszerzenie do Chrome - Google Translate

Wtyczka rozbudowująca dane dostępne w Google Trends – wzbogaca je m.in. o search volume czy analizę powiązanych fraz (long-tail search). Plugin do działania wymaga podania e-maila.

RocketReach

Wtyczka pozwalająca na szybkie znalezienie danych kontaktowych do osób związanych z daną stroną czy firmą. Co ważne, rozszerzenie świetnie “dogaduje się” z LinkedInem, co znacznie ułatwia pozyskiwanie kontaktów i rozbudowywanie swojej biznesowej sieci. Rozszerzenie wymaga założenia konta w usłudze i jest dość drogie – w rozliczeniu rocznym podstawowy plan (1500 wyszukań rocznie) kosztuje około 170 złotych miesięcznie.

SocialBlade

Plugin do Google Chrome wyświetlający dane na temat filmu i całego kanału podczas przeglądania zasobów YouTube’a i Twitcha – wśród nich m.in. liczba subskrybentów, estymowane zarobki z reklam, tagi czy statystyki wyświetleń. Wtyczka przydatna zwłaszcza osobom związanym z influencer marketingiem. Wymaga założenia darmowego konta.

Najlepsze rozszerzenia Chrome do robienia zrzutów ekranu

Czasem pojawia się potrzeba zapisania danej strony na dysku – do późniejszej analizy, do inspiracji czy z jakiegokolwiek innego powodu. Zapisywanie zrzutów ekranu za pomocą klawisza Print Screen bywa średnio wygodne (zapisywany jest wtedy cały widok ekranu, łącznie z zakładkami, uruchomionymi programami itp., w dodatku przy korzystaniu z dwóch monitorów obydwa zostaną zapisane). Windowsowe narzędzie wycinania nie poradzi sobie z sensownym zapisaniem stron, których content nie mieści się w jednym widoku, wymagając od użytkownika scrollowania ekranu.

Z pomocą przychodzą najlepsze rozszerzenia do Chrome, które umożliwiają zapisanie całej zawartości danej podstrony w pliku graficznym, tworząc rozbudowane zrzuty ekranu. Dzięki temu możesz w prosty sposób zapisać zrzut ekranu bezpośrednio z poziomu przeglądarki. Wśród nich warto zainteresować się zwłaszcza:

  • Full Page Screen Capture
  • Lightshot
  • Nimbus Screenshot & Screen Video Recorder
  • Fireshot
  • Full Page Screenshot
  • Master Screen Capture
  • Screen capture – screenshot share/save
Rozszerzenie do Chrome - Full Page Screen Capture

Wtyczki do Chrome – wzbogać przeglądarkę

Oprócz przedstawionych rozszerzeń w chrome’owej platformie znajdziesz tysiące innych – od pluginów wyświetlających prognozę pogody, przez rozbudowanie opcji udostępniania, tworzenia notatek, przeglądania Google News, jako wsparcie zakupów online czy bezpieczeństwa przeglądarki. To też wtyczki blokujące reklamy i śledzenie użytkownika (na przykład Adblock czy Privacy Badger), pomagające organizować zadania, zapisywać pliki na komputerze, analizować swoją produktywność, zmieniać rozmiar tekstu czy funkcjonujące jako menedżer haseł, aż po aplikacje, które po otworzeniu nowej karty prezentują jeden z obrazów uznawanych za klasykę sztuki. Jeśli dobrze poszukasz, zainstalujesz rozszerzenie do niemal dowolnego celu.

Którą wtyczkę uważasz za najbardziej wartościowe i zwyczajnie najlepsze rozszerzenie? Ikony których wtyczek codziennie widzisz obok paska adresu w prawym górnym rogu w przeglądarce? Korzystasz z rozszerzenia do Chrome, które jest bardzo użyteczne, ale nie ma go na powyższej liście? Podrzuć nazwę wtyczki w komentarzu!

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany