Ten tekst przeczytasz w 6 minut

15 najlepszych narzędzi marketingowych

narzędzia marketingowe

Skuteczne działania marketingowe wymagają często ogromu pracy całego zespołu specjalistów. Prowadzenie strony internetowej i profili w social mediach, reklamy w Google i w mediach społecznościowych, kontakt z influencerami, dziennikarzami, organizacja wydarzeń promujących, pozycjonowanie witryny, tworzenie landing page’y pod oferty, monitorowanie wizerunku marki w sieci – to tylko niektóre działania, które musi dziś podejmować marketingowiec. Aby działać skutecznie we wszystkich tych obszarach, potrzeba nie tylko wiedzy, ale i odpowiednich narzędzi marketingowych. Oto lista tych, które będą najbardziej przydatne przy promocji marki. 

Google Analytics 

Google Analytics jest narzędziem umożliwiającym śledzenie skuteczności działań w internecie. Dzięki niemu można dowiedzieć się, które podstrony witryny są najczęściej odwiedzane, jakie są źródła ruchu na stronie, skąd pochodzą konwersje i jak wygląda nasza grupa odbiorców. Google Analytics pozwala na tworzenie spersonalizowanych raportów, dzięki którym mierzenie skuteczności działań marketingowych jest szybkie i proste. Jest to narzędzie darmowe, a żeby go używać, wystarczy zaimplementować specjalny kod śledzący w witrynie. Warto jednak wiedzieć, że o ile samo monitorowanie efektów jest proste, o tyle poprawne zdefinowanie raportów i ustawienie narzędzia wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Dlatego rozpoczynając działania w Google Analytics, warto zapoznać się z poradnikiem na temat narzędzia lub przejść kurs z jego obsługi. 

Google Tag Manager

To również darmowe narzędzie udostępniane przez giganta z Mountain View. Służy ono do zarządzania tagami na stronie. Wystarczy zaimplementować w kodzie witryny tag GTM, a wszystkie inne skrypty będziemy mogli w prosty sposób dodawać za pomocą tego narzędzia. Jest to świetne rozwiązanie, gdyż dodawanie tagów bezpośrednio na stronie obciąża ją i spowalnia, a dodatkowo zwiększa ryzyko błędnej implementacji. Google Tag Manager jest też pomocny przy wprowadzaniu zmian na stronie, przechodzeniu na inny CMS czy zmianie szablonu witryny. W tym przypadku nie musimy ręcznie przeklejać wszystkich skryptów do kodu – po dodaniu skryptu GTM wszystkie zaimplementowane tam tagi nadal będą poprawnie zbierać dane. Więcej o tym narzędziu pisaliśmy w artykule Google Tag Manager – co to jest?.

Z narzędzia Google Trends możemy dowiedzieć się, jakie są obecnie zainteresowania internautów z całego świata. Po wpisaniu konkretnego zapytania możemy obserwować trendy dla danego hasła na przestrzeni ostatnich godzin, dni, miesięcy czy nawet lat. Narzędzie pokazuje poziom zainteresowania z podziałem na konkretne kraje czy języki wyszukiwania. Dzięki temu możemy określić, co ciekawi naszych odbiorców, by tworzyć dla nich interesujące treści lub kampanie reklamowe na miarę ich potrzeb.

Google Search Console

Jest to kolejne darmowe narzędzie do monitorowania strony. Tutaj możemy sprawdzać, jakie linki zewnętrzne i wewnętrzne są powiązane z witryną, śledzić ruch na stronie i widoczność domeny na poszczególne słowa kluczowe. Tutaj też możemy sprawdzić, czy podstrony są indeksowane przez roboty wyszukiwarek i zobaczyć listę zepsutych linków na stronie. Jest to również miejsce, w którym dostajemy informacje od Google na temat ewentualnych wirusów na stronie czy kar nałożonych za nieuczciwe praktyki pozycjonujące. 

Canva

Canva jest prostym w obsłudze narzędziem do tworzenia projektów graficznych na stronę, do mediów społecznościowych, reklam czy materiałów promocyjnych (ulotki, bony, plakaty itp.). Zawiera gotowe szablony do wykorzystania, ale umożliwia też tworzenie własnych projektów w oparciu o dostępne kształty, zdjęcia, grafiki i fonty. Canva umożliwia też tworzenie przestrzeni do wspólnej pracy dla zespołu – wtedy kilka osób może pracować nad tym samym projektem i mieć do niego dostęp z dowolnego miejsca i urządzenia. Podstawowa wersja programu jest darmowa, jednak za dostęp premium zawierający większą liczbę funkcji i szablonów trzeba zapłacić.  

Brand24

To narzędzie marketingowe służy do monitorowania marki w sieci. Zbiera informacje o wszystkich wzmiankach na jej temat na portalach informacyjnych, blogach, forach czy w social mediach. Dzięki temu można kontrolować, co użytkownicy sądzą o firmie, szybko reagować na ewentualne kryzysy i kształtować wizerunek marki. Ma ono głównie znaczenie PR-owe, ale pozwala też na przykład nawiązać dialog z odbiorcami. Widząc wzmiankę o firmie w sieci, można pozostawić na stronie komentarz czy włączyć się w dyskusję, zyskując szansę na przyciągnięcie użytkowników do swojej witryny. 

Senuto

Senuto jest narzędziem marketingowym, które pomaga w budowaniu widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Innymi słowy, dzięki niemu możemy pozycjonować witrynę w wyszukiwarkach. Pokazuje, na jakie frazy strona jest widoczna w sieci, jaki jest jej szacowany ruch organiczny i ile trzeba by zapłacić za Google Ads, by osiągnąć podobny poziom ruchu. Senuto pozwala też śledzić zmiany pozycji w przypadku interesujących nas fraz, co z kolei pomaga monitorować skuteczność SEO. Korzystając z tego narzędzia, możemy porównać, jak nasza strona wypada w porównaniu z witrynami konkurencji o zbliżonym profilu fraz kluczowych. W ten sposób możemy też poznać naszą główną konkurencję w pozycjonowaniu, bo nie zawsze są nią te marki, z którymi najsilniej walczymy poza internetem. 

Ahrefs

Ahrefs również jest narzędziem używanym do pozycjonowania stron internetowych i ma zbliżone funkcje do Senuto. Oprócz tego pozwala jednak również na przykład na badanie profilu linków zewnętrznych i mierzenie jego siły. Dzięki temu można dowiedzieć się, jak skuteczne jest tzw. off-site SEO, czyli działania podejmowane poza witryną. Bardzo dobrze dopracowany jest w tym narzędziu Keyword Explorer, czyli wyszukiwarka słów kluczowych z największym potencjałem. Korzystając z Ahrefsa, możemy też przykładowo sprawdzić, na jakie słowa kluczowe widoczne są poszczególne wpisy blogowe konkurencji, by walczyć z nią o pozycję w rankingu.

Answer the Public

Answer the Public to narzędzie, dzięki któremu możemy znaleźć słowa kluczowe powiązane z dowolną frazą. Program pokaże nam, w jakich kontekstach używane jest dane zapytanie, co może być pomocne na przykład podczas tworzenia wpisów blogowych. Nie jest to narzędzie tak zaawansowane jak Senuto czy Ahrefs, ale warto o nim wspomnieć, ponieważ umożliwia darmowe wyszukiwanie dla określonej liczby zapytań dziennie. 

Narzędzia do newsletterów

Wśród narzędzi marketingowych firmy nie powinno też zabraknąć programu do tworzenia newsletterów. Nie będziemy tutaj szczegółowo ich omawiać, gdyż zrobiliśmy to w osobnym wpisie 8 najpopularniejszych narzędzi do newsletterów. Warto jednak tutaj wspomnieć, że są to programy, w których można gromadzić kontakty i planować wysyłkę wiadomości, mających bardzo wysoki wskaźnik akceptacji (tzn., że maile trafiają do skrzynki głównej). Wiele z tych narzędzi udostępnia szablony, dzięki którym wiadomości są atrakcyjne wizualnie i estetyczne. Do najpopularniejszych na polskim rynku programów do newsletterów należą Mailer Lite, MailChimp, GetResponse czy FreshMail.   

Facebook Audience Insights

Jest to darmowe narzędzie udostępniane przez Facebooka, dzięki któremu możemy poznać swoją grupę odbiorców. Możemy dowiedzieć się, kim są osoby interesujące się daną tematyką, ile mają lat, gdzie mieszkają, co lubią robić w czasie wolnym, jak się zachowują w internecie i wiele innych rzeczy. Wiedząc to, tworzymy content lepiej dopasowany do potrzeb naszej grupy docelowej – wiemy, jakie ma ona problemy i jak nasz produkt czy usługa może je rozwiązać. 

Influtool

Influtool to narzędzie przeznaczone dla marek, które chciałyby podjąć się współpracy z influencerami. Pozwala poznać celebrytów z danej dziedziny, a także sprawdzić skuteczność ich działań w internecie, między innymi zasięgi, wpływ na odbiorców, potencjał reklamowy i historię współpracy z markami (np. czy influencer podejmował działania z konkurencyjną marką). Dzięki temu programowi łatwo możemy sprawdzić, czy współpraca z konkretną osobą ma szansę przynieść firmie zyski i pożądany rozgłos. Influtool bierze pod uwagę działania na blogach oraz w najpopularniejszych mediach społecznościowych, między innymi na Facebooku, YouTubie czy TikToku. 

WhitePress

WhitePress jest z kolei platformą ułatwiającą pozyskiwanie artykułów na zewnętrznych portalach, dzięki którym zwiększamy rozpoznawalność marki i pozyskujemy wartościowe linki zewnętrzne. Pośredniczy ona między zamawiającym a wydawnictwami, co znacznie upraszcza proces wykupywania artykułów sponsorowanych nawet na dużych, znanych portalach. Przez WhitePress można zamówić samą publikację napisanego już tekstu lub też zlecić stworzenie wpisu na zadany temat. 

Hubspot

Jest to wielofunkcyjne narzędzie, dzięki któremu można zautomatyzować wiele procesów firmowych. Stanowi równocześnie bazę kontaktów i system zarządzania nimi, przestrzeń do zlecania zadań współpracownikom, a dodatkowo usprawnia działania marketingowe. Za jego pomocą można tworzyć newslettery, planować i publikować posty w social mediach, projektować landing page’e, formularze, przyciski CTA czy kreować persony. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich możliwości Hubspota, dlatego odsyłamy do artykułu w całości poświęconemu temu narzędziu. 

Narzędzia social media do planowania

Tego typu narzędzia marketingowe również opisywaliśmy szczegółowo w osobnym wpisie. W skrócie jednak można powiedzieć, że służą one do zarządzania profilami w mediach społecznościowych z poziomu jednej aplikacji. Możemy w ten sposób łatwo publikować posty w kilku miejscach jednocześnie, tworzyć harmonogramy dla różnych platform i odpowiadać na wiadomości oraz komentarze użytkowników z każdego medium. Dzięki temu nasze działania są lepiej zsynchronizowane, a my mamy ułatwiony kontakt z użytkownikami wszystkich social mediów. Do narzędzi tego typu należą między innymi Hootsuite, Postplanner czy NapoleonCat.  

Platformy do webinarów

Jeśli decydujemy się na tworzenie webinarów dla naszych odbiorców, będziemy potrzebować również programu do jego obsługi. Dzięki takim platformom możemy udostępniać webinary na różnych platformach, rejestrować uczestników, wysyłać maile przypominające, promować wydarzenie i przechowywać nagrania do późniejszego odtworzenia. Niektóre platformy umożliwiają także tworzenie płatnych wydarzeń, za które można płacić kartą lub PayPalem. Webinary możemy tworzyć za pomocą takich narzędzi jak ClickMeeting, GetResponse czy GoToWebinar. Bardziej szczegółowo opisujemy programy w artykule: Narzędzia do tworzenia webinarów – 10 przykładów. 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Polonistka z przypadku, książkoholiczka z natury. Z marketingiem związana przez czas dłuższy, niż chciałaby to przyznać, specjalizuje się w pisaniu tekstów wszelakich na bloga Verseo. Jest członkiem Działu Marketingu i pracuje przy różnych projektach, z których nie wszystkie ujrzały już światło dzienne. W pracy najbardziej lubi to, że nie musi się w niej pojawiać przed 9.00, w życiu - ludzi z absurdalnym poczuciem humoru. Według profesjonalnych testów internetowych w 90% jest kotem i jest warta absurdalnie mało wielbłądów.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

ile kosztuje reklama w internecie
Ile kosztuje reklama w internecie?
Dominika Słomka

Jeszcze niedawno słowo reklama kojarzyło się przede wszystkim z telewizyjnymi spotami czy też ulicznymi billboardami. Dziś skuteczna kampania marketingowa coraz […]

Praca zdalna – organizacja i narzędzia
Dominika Słomka

Podczas pracy w domu będzie na nas czyhać wiele pokus i niespodziewanych sytuacji, które okażą się, na daną chwilę, ważniejsze […]

Jak prezentować produkty w sklepie online, aby zwiększyć wyniki sprzedaży?
Dominika Słomka

Polski rynek e-commerce wart jest już 40 miliardów złotych i prawie 60% mieszkańców kraju nad Wisłą korzysta z tego rodzaju […]

Czy każdy biznes wymaga strony internetowej
Czy każdy biznes wymaga strony internetowej?
Maciej Popiołek

Coraz częściej mówi się, że jeśli kogoś nie ma w internecie, to nie istnieje. Na pewno im więcej czasu tu […]

Czym zajmuje się marketing?
Dominika Słomka

Każda firma, której zależy na osiągnięciu celów biznesowych, powinna realizować działania w odniesieniu do potencjalnych klientów – zgodnie z ich […]

Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Maciej Popiołek

Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO? Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na […]