Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

Dobre praktyki pisania artykułów sponsorowanych

Dobre praktyki pisania artykułów sponsorowanych - zdjęcie nr 1

dobre praktyki pisania artykułów sponsorowanych

Z powodu pandemii wiele firm przeniosło swoje działania online, zatem konkurencja wciąż rośnie. Walka o wyższe pozycje w wyszukiwarce stała się jeszcze bardziej zaciekła, a doskonałą bronią mogą okazać się właśnie artykuły sponsorowane!

Chociaż to nic nowego w 2021 roku, artykuły sponsorowane wciąż cieszą się ogromną popularnością. Stworzenie jakościowego tekstu nie jest jednak proste i wymaga nie tylko wyczucia, ale także wiedzy i umiejętności. Jak napisać świetny artykuł, który przyciągnie odbiorców? Na co zwrócić uwagę, aby został zauważony i doceniony? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to treść publikowana na stronach zewnętrznych, która rozwija konkretne zagadnienie. To jeden z lepszych sposobów na promocję Twojej firmy online oraz istotny element strategii marketingowej, który przynosi wiele korzyści. Jest przede wszystkim świetną alternatywą dla wszechobecnych płatnych reklam. Nie atakuje odbiorcy, za to przyciąga go, oferując jakościową treść. Dzięki niej odbiorca może poszerzyć wiedzę lub otrzyma inne konkretne korzyści z lektury. 

Stworzenie atrakcyjnego dla odbiorcy, jakościowego tekstu pozwala na zdobywanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Należy zadbać o merytoryczną treść oraz naturalnie umieszczone linkowanie. Nie może on zmienić się w baner reklamowy!

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Artykuł sponsorowany? A po co to komu… 

Jeżeli zastanawiasz się jeszcze, czy warto inwestować w artykuły sponsorowane, odpowiedź jest posta – zdecydowanie tak! Oto kilka przykładów realnych korzyści płynących z publikowania artykułów sponsorowanych:

  • Wyższa pozycja w wyszukiwarce – wykorzystanie linkowania do strony docelowej oraz zadbanie o dobrą selekcję miejsc publikacji pomoże Ci rankować wyżej! Im więcej jakościowych treści publikujesz na stronach o dobrych parametrach SEO, tym wzbudzasz większe zaufanie algorytmu Google. Daj się polubić! 
  • Poszerzenie wiedzy na konkretny temat – dzięki artykułom możesz skupić się na wybranych zagadnieniu i obszernie go opisać. Oczywiście poziom zaawansowania treści zależy od grupy docelowej. Pamiętaj, żeby treści wykorzystywać dalej. Jeżeli tworzysz treść dla osób, które zapoznają się z zagadnieniem od zera, możesz nie tylko przyciągnąć na stronę zupełnie nowych odbiorców, ale także wykorzystać ją jako element strategii budowania bazy wiedzy, umożliwiający self-service. Niektóre teksty możesz modyfikować, dodawać bardziej zaawansowane statystyki i zagadnienia, po czym kierować je do specjalistów. 
  • Budowanie wizerunku marki – tworząc jakościowe treści i docierając do nowych odbiorców budujesz sobie wizerunek specjalisty. Zaprezentuj swoją firmę z profesjonalnej strony i pokaż, że jesteście najlepsi w branży!
  • Możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej – wybierając odpowiednie strony, na których umieścisz artykuły, dotrzesz do grupy osób zainteresowanych tematem. Dlatego istotne jest, aby tekst pasował do treści zamieszczanych na stronach docelowych publikacji. Odbiorca powinien zostać przyciągnięty tematem, a treść ma zachęcić go do lektury całego artykułu. Będzie to możliwe tylko, jeśli skierujemy tekst do odpowiedniej grupy odbiorczej, zainteresowanej tematem. 
  • Ściąganie ruchu na stronę docelową – artykuły mają na celu wsparcie procesu sprzedaży. Mają zatem za zadanie przyciągnąć na stronę potencjalnych klientów. W treści artykułu powinna znaleźć się nienachalna oferta lub opis produktu. Należy jednak pamiętać, że nie elementy reklamowe nie mogą dominować nad merytoryczną treścią!
  • Budowanie rozpoznawalności  marki  – publikując artykuły na innych stronach, które są popularne wśród Twojej grupy docelowej, możesz zyskiwać coraz większą rozpoznawalność. 
  • Treści do publikacji w social mediach – nie masz pomysłu na wartościowe posty w social mediach? Z pomocą przychodzą treści artykułów sponsorowanych. Jak wspominaliśmy, warto wykorzystywać je dalej, a jednym ze sposobów jest tworzenie postów na mediach społecznościowych Twojej marki. Możesz udostępniać linki do publikacji lub wykorzystywać elementy treści np. rozwijając kolejne zagadnienia, lub tworząc serię postów dotyczących zagadnienia opisanego w artykule. 

Wiesz już po co, teraz dowiedz się, JAK! Poznaj 5 dobrych praktyk pisania artykułów sponsorowanych.

#1 Dobierz grupę odbiorców i ustal cel

Przed rozpoczęciem pisania artykułu koniecznie zadaj sobie pytania: jaki jest cel jego utworzenia? Do kogo ma dotrzeć? Jakie korzyści dla odbiorcy ma nieść za sobą jego treść? 

Pamiętaj, że cel oraz grupa odbiorców uzupełniają się wzajemnie.

Jeżeli Twoim celem jest prezentacja konkretnego zagadnienia od A do Z, to skieruj treść do osób bez specjalistycznej wiedzy, ale zainteresowanej tematem. Natomiast jeżeli chcesz dotrzeć do profesjonalistów, to treść musi zawierać sprecyzowaną treść, zagadnienia oraz statystyki. W tworzeniu strategii możesz wspomagać się narzędziami takimi jak content matrix. Pomogą Ci efektywnie dobrać zarówno grupę odbiorczą, jak i ustalić cel.  

Ważne jest także wybranie odpowiedniego tematu! Musi on nieść za sobą ciekawe informacje, które przyciągną odbiorców. Inspiracji warto szukać w obecnych trendach, czy branżowych nowinkach. Możesz również śledzić, co wyszukuje konkretna grupa odbiorca lub zbierać informacje na grupach na Facebooku, czy forach internetowych poświęconych konkretnym zagadnieniom. Pomyśl także o zadaniu pytania na portalach takich jak Quora.

#2 Pamiętaj, że tekst tworzysz dla odbiorcy

Po ustaleniu grupy odbiorczej oraz celu i przejściu do pisania artykułu zwracaj uwagę na to, że piszesz go dla czytelnika. Musi być odpowiednio dopasowany do wiedzy odbiorcy, ale także sama lektura ma dać mu konkretne korzyści! Nie jest to tylko sposób na reklamę Twojej firmy, ale przede wszystkim wartościowa treść. 

Język powinien być dopasowany do czytelnika. Przed rozpoczęciem pisania zrób dokładny research i przygotuj wartościowe informacje, czy statystyki. Im więcej czasu na to poświęcisz, tym bardziej merytoryczny i wartościowy tekst napiszesz.

#3 Nie lej wody

Nikt z nas nie lubi niepotrzebnego lania wody. Wyobraź sobie konferencję, na której każdy z prelegentów omija temat, a Ty oczekujesz konkretnych i praktycznych porad. Nie byłbyś z tego szczególnie zadowolony. Tak samo jest z czytelnikami, nawet tymi, którzy poznają wybrane zagadnienie od zera. Pamiętaj, że czas odbiorcy jest niezwykle cenny. Nie ma nic gorszego, niż rozczarowanie czytelnika, który poświęci dłuższą chwilę na lekturę artykułu i nie wyniesie z niego oczekiwanej wiedzy.

#4 Odpowiednio podziel artykuł

Dobry artykuł sponsorowany składa się z kilku elementów: 

Tytuł 

To pierwszy moment zetknięcia się potencjalnego czytelnika z artykułem, dlatego jest niezwykle istotny. Jego celem jest przede wszystkim przyciągnięcie odbiorcy i zachęcenie do lektury! Jak zatem sprawić, aby był chwytliwy?

  • Powinien być esencją Twojego artykułu, więc zadbaj o to, aby był krótki;
  • Korzystaj z przymiotników nacechowanych emocjonalnie;
  • Jeżeli Twój artykuł jest zbiorem porad, czy instrukcji to wykorzystaj moc słowa “jak”;
  • Złap czytelnika, używając mocnego zwrotu np. “sprawdź to!”, “nie daj się oszukać!”;
  • Powinien pokazywać wartość Twojego artykułu i nawiązywać do korzyści z jego lektury;
  • Zawrzyj w nim zwrot do grupy docelowej np. “Niezbędnik marketera na 2021 rok”.

Lead

Jest to krótkie streszczenie wszystkich elementów, które znajdą się w artykule. To odpowiednie miejsce na zaprezentowanie korzyści z zapoznania się z artykułem. Warto tutaj używać zwrotów i informacji, które przekonają odbiorcę, że ta treść jest właśnie tym, czego szukał. 

Wstęp

Tutaj możesz bardziej szczegółowo opisać temat i podać powody, dla którego opisuje konkretne zagadnienie. To dobry moment na prezentację statystyk, czy zebranie dotychczasowej wiedzy na ten temat. Wciąż jednak element ten powinien być krótki i nawiązywać do realnych potrzeb odbiorcy uświadamiając go, jakie korzyści przyniesie mu lektura poniższego artykułu. 

Rozwinięcie

To miejsce, gdzie odpowiesz na wszystkie pytania i rozwiejesz wszelkie wątpliwości w obrębie konkretnego tematu. Pochwal się wiedzą! Pamiętaj, aby nieco urozmaicić treść, wplatając grafiki oraz dzieląc treść śródtytułami. Nie możesz pozwolić na to, aby czytelnika przygniotła ściana tekstu.

Podsumowanie

Na zakończenie warto zebrać wszystkie informacje w postaci krótkiego podsumowania. Jest to także moment na wyciągnięcie wniosków, czy dyskusję nad zagadnieniem. 

#5 Dobrze dobierz miejsce publikacji

Jak wiemy, linkowanie ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu. Jeszcze niedawno wystarczyło inwestować w jak najwięcej publikacji, w różnych miejscach. Wszystko jednak zmieniło się wraz z aktualizacją Google w 2012 o nazwie Pingwin, która miała na celu chronić przed mało jakościowym linkowaniem. Szkoda już zatem marnować czas na publikowanie niskiej wartości treści na równie słabych witrynach, niezwiązanych tematycznie z artykułem. Jak podaje Ahrefs, prawie 91% stron nie ma żadnego ruchu organicznego. Właśnie dlatego tak ważne jest inwestycja w backlinki. Jakie parametry stron powinniśmy zatem brać pod uwagę przy wyborze miejsca publikacji? 

  • widoczność w wyszukiwarce – w tym pomogą nam takie narzędzia jak SEMSTORM, czy Senuto
  • liczba i ruch unikalnych użytkowników – takie dane zdobędziemy dzięki Google Analytics
  • profil linkowy domeny – to ocenimy za pomocą narzędzi Majestic oraz Ahrefs

Warto także patrzeć na jakość treści publikowaną przez daną markę, czy stosunek linków wychodzących do przychodzących. 

Analiza wszystkich parametrów jest jednak niezwykle czasochłonna. Dla lepszej automatyzacji procesu wybierania domen do publikacji artykułów sponsorowanych możesz skorzystać z Linkhouse! Dzięki funkcjonalnościom tej platformy masz dostęp do wszystkich danych z ponad 40 tysięcy stron internetowych. Parametry aktualizowane są na bieżąco, co 7 dni. Znajdziesz tam dane z wielu narzędzi, m.in.: Ahrefs, Majestic, SEMSTORM, Senuto, czy Semrush. Czas poświęcony na ręczne szukanie odpowiednich stron możesz przeznaczyć na tworzenie jeszcze bardziej jakościowych treści!

Podsumowanie

Artykuły sponsorowane są istotnym elementem strategii marketingowej. To sposób na nienachalną reklamę, która przynosi jednocześnie wiele innych korzyści. Dobre praktyki pisania artykułów pomogą Ci stworzyć jakościowe teksty, które przyciągną odbiorców. 

Ważne jest dobre dobranie grupy odbiorczej oraz celu Twojego tekstu. Dzięki temu będziesz wiedział jak pisać i do kogo kierować treści. Odpowiednie podzielenie artykułu pomoże nadać mu strukturę i zapewnia płynne przejście czytelnika przez cały tekst. W dobraniu odpowiedniego miejsca publikacji pomoże Ci platforma Linkhouse, dzięki której cały proces będzie szybki i efektywny. 

Powodzenia!

Autorką wpisu jest Paulina Gawęda

W Linkhouse wspiera działania marketingowe i PR. Entuzjastka content marketingu oraz tematyki customer experience. Prywatnie studentka psychologii i miłośniczka literatury faktu. 🙂

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany