Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Co to domena?

co to domena

Każdy, kto chce założyć stronę internetową, musi postarać się w pierwszej kolejności o jej dwa główne filary – domenę i hosting. To pojęcia, które wielu osobom obiły się o uszy, jednak zdecydowanie nie każdy użytkownik Internetu potrafi podać ich definicję. W tym tekście zajmiemy się domeną. Wyjaśnimy, czym jest i dlaczego jest tak ważna, a także jak ją zdobyć i wybrać. Zatem – co to domena? Sprawdź koniecznie!

Co to domena w najprostszych słowach?

Pojęcie domeny jest dość złożone, jednak najprościej można wyjaśnić, że jest to adres strony w internecie. Po jego wpisaniu w pasku przeglądarki pokazuje się powiązana z nim witryna. Dlatego też często pojęć „domena” oraz „adres strony www” używa się wymiennie. Domeny są stosowane w celu ułatwienia użytkownikom poruszania się po internecie – podobnie jak fizyczne adresy w mieście są znacznie łatwiejsze „w obsłudze” niż np. współrzędne geograficzne danego miejsca.

Domeny są obsługiwane przez usługę DNS (Domain Name System – z ang. system nazw domenowych). Tłumaczy ona nazwy domen zrozumiałe dla użytkowników, składające się z konkretnych słów i wyrażeń, na adres IP zrozumiały dla urządzeń obsługujących sieć.

Z czego składa się domena?

Domena składa się z kilku elementów. To przede wszystkim:

  • nazwa domeny,
  • rozszerzenie np. .com lub .pl.

Aby otrzymać pełny adres strony należy jeszcze dodać do tego protokół (http:// lub https://) oraz opcjonalnie subdomenę (najczęściej www.).

Nazwa domeny może zawierać litery, cyfry lub znak „-” (dywiz). Duże i małe litery nie są rozróżniane. Od niedawna można też stosować znaki diakrytyczne (na przykład polskie ą, ę i tak dalej), jednak w praktyce rzadko się je wykorzystuje. Bywają wręcz uważane za złą praktykę.

Warto wspomnieć jeszcze o rozszerzeniach. Istnieje bardzo wiele rodzajów rozszerzeń, które możemy podzielić na kilka grup:

  • narodowe (ccTLD): .pl, .nl, .de, .sk, .fr, co.uk, .ru,
  • globalne (TLD) najwyższego poziomu: .com, .net, .org, .info, .eu,
  • funkcjonalne (gTLD): .edu (dla stron edukacyjnych), .org (dla organizacji), .gov (dla stron rządowych), .net (dla usług dostępu do Internetu), .biz (dla biznesu), .mil (dla agend wojskowych),
  • funkcjonalne drugiego stopnia (SLD): .com.pl, edu.pl, .net.pl, .biz.pl, .info.pl,
  • regionalne (SLD): .waw.pl, krakow.pl, .wroclaw.pl.

Domena a strona internetowa

Domena to nie to samo, co strona internetowa – to jedynie adres konkretnego miejsca w sieci, pod którym można ją znaleźć. Rejestracja nazw domen internetowych zazwyczaj jest płatna i podlega corocznemu odnowieniu. Oznacza to, że jeżeli przestaniesz płacić za domenę, stracisz swoje miejsce w Internecie, a jego odzyskanie może być bardzo trudne. W praktyce więc każdy konkretny adres w sieci jest wynajmowany (dzierżawiony). Nie jest możliwe jego bezterminowe wykupienie na własność. Prawo do korzystania z domeny można jednak odsprzedać. Niektórzy to wykorzystują i wykupują „porzucone” domeny (czyli adresy, za które ktoś przestał płacić), gdy tylko przejdą okres kwarantanny i wrócą na wolny rynek, a następnie odsprzedają je pierwotnym właścicielom lub konkurencji za znacznie wyższą cenę.

Istnieją też domeny darmowe, jednak zwykle podlegają one sporym restrykcjom i nie nadają się do budowania „poważnych” stron internetowych. To jednak nie wszystko, ponieważ aby powstała strona internetowa, potrzebny jest również hosting. Można go przyrównać do działki budowlanej – jest to przestrzeń serwerowa, na której przechowuje się wszelkie pliki tworzące stronę internetową, czyli odpowiadające za jej wygląd oraz treść.

Ile kosztuje domena?

Jak już wspomniano, są dostępne darmowe domeny internetowe. Zwykle jednak nie mają one atrakcyjnych rozszerzeń, a już na pewno nie są to łatwe do zapamiętania adresy z końcówką .pl czy .com. Zazwyczaj korzystając z darmowej domeny, bardzo trudno dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Niekiedy można otrzymać adres za darmo przy wykupieniu hostingu na określony czas, ale przy przedłużeniu umowy zazwyczaj trzeba już wnieść opłatę za domenę. Ile to kosztuje? Ceny są uzależnione od nazwy domeny i jej rozszerzenia, a także od dostawcy usług internetowych – oferty poszczególnych firm mogą się nieznacznie różnić. Często cena rejestracji domeny jest atrakcyjna i wynosi już od złotówki do kilkudziesięciu złotych. Należy jednak uważać, ponieważ z reguły jej przedłużenie (które zwykle następuje po roku) jest znacznie droższe. Wówczas koszty (za samą domenę, bez hostingu) kształtują się w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. 

Jak wybrać nazwę domeny?

Nie każdy przywiązuje do tego odpowiednią wagę, jednak nazwa domeny jest bardzo ważna – w końcu będzie stanowić wizytówkę Twojej działalności, niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, czy też osobista.

W przeszłości wybierano przede wszystkim domeny związane bezpośrednio z profilem działalności danej strony, tak aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (np. wynajembusow, pozycjonowanie-stron-www itp.). Współcześnie jednak nie jest to konieczne, ponieważ Google w żaden sposób nie wyróżnia adresów skonstruowanych w ten sposób.

Znacznie lepszym rozwiązaniem wydaje się więc postawienie na adres z unikalną nazwą brandu. Aby uzyskać dobre wyniki w zakresie pozycjonowania, warto wówczas prowadzić sukcesywne działania brandingowe, posługując się nazwą firmy w różnych miejscach w sieci. Dzięki temu staje się ona bardziej wiarygodna, a co za tym idzie pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu niekiedy warto kupić domenę „z drugiej ręki”. Jeśli w internecie istnieje wiele prowadzących do niej, wartościowych odnośników, na pewno wspomoże to działania SEO, tym bardziej, jeżeli ma sensowną historię w tle.

Nie wolno jednak zapominać o użytkownikach. Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania i zapisania. Najlepiej sprawdzają się adresy krótkie, bez lub jedynie z pojedynczymi łącznikami czy cyframi oraz pozbawione skomplikowanych słów czy wyrazów np. o obcojęzycznym pochodzeniu, które stwarzają wątpliwości co do poprawnej pisowni. Najczęściej polskie strony stosują rozszerzenia .pl, które obok .com i com.pl uważane są za najbardziej wiarygodne. Działając na wielu rynkach, warto wybrać końcówkę globalną (.com) lub stworzyć odrębne domeny z końcówkami charakterystycznymi dla danych krajów (np. .de, .co.uk., .fr itd.).

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

koszt założenia sklepu internetowego
Koszt założenia sklepu internetowego
Dominika Słomka

Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego? Dobry wybór – zwłaszcza, że rynek e-commerce rozwija się niemal z prędkością światła, a […]

Cena w marketingu i jej funkcje
Maciej Popiołek

Jednym z kluczowych elementów marketing mix jest cena produktu. To od niej w dużej mierze zależy to, czy klient wybierze […]

Galeria Raportów Google Analytics: co to jest i jak wykorzystać?
Paweł Dalecki

Dostosuj wygląd Google Analytics do swoich potrzeb! Google Analytics to potężne narzędzie, które pozwala modyfikować kwestie raportowania w niemalże nieograniczony […]

Co każda firma powinna wiedzieć o Google Analytics?
Krzysztof Masłowski

W dużym skrócie Google Analytics to darmowy program Google, który mierzy i zbiera dane o zachowaniu użytkowników odwiedzających stronę internetową. […]

Certyfikaty Google Tag Manager
Joanna Michalska

Certyfikaty Google Tag Manager na Google Analytics Academy Poznawać Google Tag Manager można przez cały rok, ale egzamin potwierdzający zdobycie […]

Marki a urządzenia mobilne – doświadczenie neutralne to doświadczenie negatywne!
Redakcja

Marki a urządzenia mobilne – „neutralne” doświadczenie użytkownika to najczęściej negatywne doświadczenie. Nikogo nie zdziwi, że dzisiejsi użytkownicy mają coraz […]